Рішення
від 15.02.2024 по справі 120/17476/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2024 р. Справа № 120/17476/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Слободонюка М.В., розглянувши у м. Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли позовна заява ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач), яка подана його представником адвокатом Красіловським В.О., до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - ГУ ПФУ у Вінницькій області, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач 13.09.2023 звернувся до ГУ ПФУ у Вінницькій області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно п.п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Втім, як вважає позивач, за результатами розгляду даної заяви ГУ ПФУ у Вінницькій області листом від 12.10.2023 за № 0200-0202-8/101228 відмовило йому у призначення пенсії на пільгових умовах.

Позивач з таким рішенням відповідача не погоджується та вказує, що він має загальний стаж роботи 34 роки 10 місяців, з яких 30 років 10 місяців 21 день працював за професіями електрозварник ручного зварювання та електрогазозварник, що передбачені Списком №2, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 36 від 16.01.2003. А тому, на його переконання, ним дотримані усі необхідні умови для призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

За таких обставин позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ у Вінницькій області № 0200-0202-8/101228 від 12.10.2023 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах та зобов`язати ГУ ПФУ у Вінницькій області призначити йому пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п.п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Ухвалою від 13.12.2023 судом відкрито провадження у справі та вирішено проводити її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні). Крім того, встановлено відповідачу 15-денний строк для подання відзиву на позовну заяву в порядку, передбаченому статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

10.01.2024 та 11.01.2024 (аналогічний за змістом) від Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області надійшов відзив на позовну заяву в якому відповідач проти позову заперечує. Зазначає, що 19.09.2023 позивач звернувся до ГУ ПФУ у Вінницькій області із заявою про призначення пенсії невстановленого зразку та не у встановленому законодавством порядку.

Відповідач вказує на те, що листом від 12.10.2023 № 0200-0202-8/101228 Головним управлінням заявнику було роз`яснено порядок звернення до територіальних органів Пенсійного фонду України. Поряд із тим, відповідач наголошує, що оскаржуваний позивачем лист не є рішенням в розумінні ч. 5 ст. 45 Закону №1058 яким йому відмовлено в призначенні пенсії, тобто не є індивідуальним актом суб?єкта владних повноважень, а носить лише інформаційний характер, який не тягне за собою спричинення будь-яких правових наслідків для позивача.

Також зазначає, що оскільки позивачем не було подано заяви про призначення пенсії в порядку та спосіб, визначений відповідним Порядком, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1, тому законних підстав для здійснення позивачу призначення пенсії у територіальних органах Пенсійного фонду України немає.

Окремо звертає увагу на те, що долучені позивачем до своєї заяви документи не були предметом розгляду територіальних органів Пенсійного фонду України, а відтак жодних рішень щодо зарахування/не зарахування періодів роботи позивача до страхового чи до пільгового стажу не приймалось і оцінка таким обставинам не надавалась.

Враховуючи викладене, ГУ ПФУ у Вінницькій області вважає свої дії правомірними, а тому в позові просить відмовити.

15.01.2024 представником позивача подано до суду відповідь на відзив, однак суд не приймає її до уваги, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 263 КАС України допустимими заявами по суті справи у цій категорії справ є лише позов та відзив.

Інших заяв чи клопотань від учасників справи до суду не надходило.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами доводи на підтримку своїх вимог та заперечень, суд встановив, що ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ у Вінницькій області із заявою від 13.09.2023, сформованою в довільній формі, про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п.п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

За результатами розгляду такої заяви ГУ ПФУ у Вінницькій області листом від 12.10.2023 № 0200-0202-8/101228 повідомило позивача зокрема про те, що відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 114 до Закону України №1058 Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон №1058) право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах.

За відсутності стажу роботи, встановленого п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону №1058, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, страхового стажу з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року - не менше 28 років 6 місяців у чоловіків.

Також відповідач у вищезазначеному листі роз`яснив позивачу те, що згідно з п.1.1 Порядку 22-1 заяви, зокрема про призначення пенсії, подаються заявником до територіального органу Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (сервісний центр). Вказав, що для розгляду питання щодо призначення пенсії на пільгових умовах йому необхідно звернутись до будь-якого сервісного центру територіального органу Пенсійного фонду та подати заяву про призначення пенсії долучивши скан-копії необхідних документів.

Вважаючи, що відповідач протиправно відмовив йому у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом з метою захисту порушених, на його думку, прав та інтересів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел передбачено Законом № 1058-IV.

Згідно з ч.1 ст. 44 Закону № 1058-IV призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Відповідно до ч. 5 ст.45 Закону № 1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 р. за №1566/11846 (далі Порядок № 22-1).

Відповідно до абзацу першого пункту 1.1 розділу I Порядку № 22-1, заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України.

Заява про призначення, перерахунок пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера може подаватись заявником разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (далі - вебпортал) або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року № 13-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за № 991/27436.

У разі подання заяви засобами ОСОБА_2 та за умови реалізації технічної можливості щодо її формування та подання, формування заяви здійснюється засобами Порталу Дія відповідно до відомостей, зазначених в додатках до цього Порядку. Відомості, необхідні для формування заяви, можуть бути отримані шляхом електронної інформаційної взаємодії з інформаційно-комунікаційними системами та публічними реєстрами органів державної влади.

У період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох наступних місяців після місяця, в якому його буде припинено чи скасовано, заява про призначення (поновлення) пенсії та документи, необхідні для призначення (поновлення) пенсії, особами, які у зв?язку з агресією Російської Федерації тимчасово проживають за кордоном та отримали тимчасовий захист або статус біженця (далі - особи, які тимчасово проживають за кордоном), можуть надсилатись поштою.

Отже, системний аналіз вказаної норми дає підстави дійти висновку, що заява про призначення пенсії подається заявником особисто до територіального органу Пенсійного фонду України або в електронній формі через веб-портал чи Портал Дія.

Подання такої заяви поштою передбачена лише для осіб, які у зв?язку з агресією російської федерації тимчасово проживають за кордоном та отримали тимчасовий захист або статус біженця.

Так, як вже було встановлено судом та не заперечується сторонами, позивач викладену в довільній формі заяву про призначення пенсії від 13.09.2023 направив до ГУ ПФУ у Вінницькій області поштою.

В той же час з матеріалів справи слідує, що позивач зареєстрований та проживає в с. Будне Шаргородського району Вінницької області. При цьому жодних доказів того, що позивач проживає за кордоном та отримав тимчасовий захист або статус біженця матеріали справи не містять. З огляду на викладене суд погоджується із доводами відповідача про те, що заява ОСОБА_1 про призначення пенсії подана ним не у встановленому законом порядку.

Поряд із тим форма заяви про призначення/перерахунок пенсії визначена Додатком 1 до Порядку № 22-1.

Водночас, судом встановлено, що позивачем під час звернення до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" не дотримано вимог Порядку № 22-1 та не надано заяви за формою, встановленою додатком 1 до Порядку №22-1, обмежившись поданням заяви довільної форми. При цьому є прийнятними аргументи відповідача про те, що заяви, які викладені в довільній формі розглядаються в порядку передбаченому Законом України Про звернення громадян.

Ба більше, як зазначено у п.2.23 Порядку № 22-1, при поданні особою заяви про призначення пенсії в паперовій формі документи можуть бути подані як в оригіналах, так і копіях, посвідчених нотаріально або адміністрацією підприємства, установи, організації, що подає документи заявника для призначення пенсії, чи органом, що призначає пенсію.

При цьому документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах.

Натомість, додатковим підтвердженням того, що подання позивачем заяви про призначення пенсії з доданими до неї документами відбулось не у передбачений законом спосіб підтверджує і та обставина, що усі документи про стаж, вік, заробітну плату (тобто, паспорт, трудова книжка, довідки про заробітну плату) були надіслані позивачем згідно його заяви в копіях, посвідчених неналежним чином. Відповідно, такі документи не могли бути враховані відповідачем.

Також суд погоджується із доводами відповідача про те, що лист від 12.10.2023 № 0200-0202-8/101228 не є рішенням (індивідуально-правовим актом) суб`єкта владних повноважень, а є саме листом наданим за результатом розгляду його звернення відповідно до Закону України Про звернення громадян. За змістом цього листа відповідач лише роз`яснив позивачу належну процедуру звернення до органів пенсійного фонду із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Жодних висновків про зарахування чи не зарахування періоду роботи позивача до страхового чи до пільгового стажу відповідачем зроблено не було.

Що ж до неприйняття відповідачем рішення за результатами розгляду заяви позивача, то суд окремо зауважує те, що згідно положень пункту 4.3 Порядку №22-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України. Рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (заступником начальника управління відповідно до розподілу обов`язків) та завіряється печаткою управління.

Таким чином, обов`язок територіального органу ПФУ вирішити звернення громадянина з приводу призначення чи перерахунку пенсії шляхом прийняття окремого письмового рішення виникає лише у разі подання таким громадянином заяви за формою згідно з додатком 1 до Порядку №22-1 та в межах процедури і способу, визначеної цим Порядком № 22-1 (шляхом особистого звернення чи звернення через веб-портал або Портал Дія). Подання ж громадянином заяви довільної форми поштою не виключає ймовірності вирішення територіального органу ПФУ порушених у зверненні питань у порядку Закону України "Про звернення громадян" у спосіб надання відповіді у формі листа без прийняття відповідного рішення.

Проаналізувавши вищевказані обставини, суд погоджується з правомірністю дій Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області в тій частині, що подані позивачем документи розглянуті відповідачем в порядку Закону України "Про звернення громадян", а результати такого розгляду звелись до надання роз`яснень, оформлених листом, оскільки подання заяви про призначення пенсії у невстановленому законодавством порядку, а також у не встановленій законодавством формі унеможливило розгляд питання про призначення обраного позивачем виду пенсії по суті.

Тобто, жодного рішення щодо відмови позивачу у призначенні йому пільгової пенсії згідно ст. 114 Закону № 1058 відповідач не приймав. А отже, в межах цієї справи фактично відсутній предмет судового оскарження (відсутнє рішення про відмову в призначенні пенсії).

Недотримання позивачем належної процедури з метою реалізації свого права на призначення пенсії не може ставитись в провину відповідачу чи свідчити про порушення останнім пенсійних прав такої особи наданням належних роз`яснень. А призначення особі пенсії з порушенням визначеної законом процедури та не у встановлений спосіб є недопустимим.

Відтак, на переконання суду, в дослідженому судом випадку відповідач під час розгляду звернення позивача діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені діючим законодавством.

Згідно з частиною п`ятою статті 55 Конституції України кожному гарантується захист своїх прав, свобод та інтересів від порушень і протиправних посягань будь-якими не забороненими законом засобами.

Водночас адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен встановити, що у зв`язку з прийняттям рішення, дією або бездіяльністю суб`єктом владних повноважень порушуються індивідуально-виражені права позивача.

Разом з тим право на звернення до адміністративного суду не завжди співпадає з правом на судовий захист, яке закріплено у статті 5 КАС України. Саме собою звернення до адміністративного суду за захистом ще не означає, що суд зобов`язаний надати такий захист, адже для того, щоб було надано судовий захист суд повинен встановити, що особа дійсно має право, свободу та інтерес, про захист яких вона просить, і що це право, свобода чи інтерес порушені рішенням, дією або бездіяльністю відповідача у публічно-правових відносинах. Натомість відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість основних доводів сторін, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.

В той же час суд звертає увагу позивача, що відмова у задоволенні даного позову не може бути перешкодою для реалізації ним свого права щодо звернення до органів Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії за процедурою, визначеною чинним законодавством.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, судові витрати згідно ст. 139 КАС України присудженню на користь позивача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73 - 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні вимог адміністративного позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне судове рішення складено 15.02.24.

Інформація про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 );

Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, 21005, код ЄДРПОУ: 13322403).

СуддяСлободонюк Михайло Васильович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.02.2024
Оприлюднено19.02.2024
Номер документу117016875
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —120/17476/23

Рішення від 15.02.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні