Рішення
від 14.02.2024 по справі 140/7545/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2024 року ЛуцькСправа № 140/7545/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Смокович В.І., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Захід Енерджі про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Захід Енерджі (далі ТзОВ Захід Енерджі) про стягнення адміністративно-господарських санкцій.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області супровідним листом Головного управління ДПС у Волинській області від 04.07.2022 № 4027/03-20-07-05-05 надійшов акт від 30 червня 2022 року № 2412/03-20-07-05/42343183 про результати фактичної перевірки ТзОВ Захід Енерджі , яким встановлено порушення відповідачем вимог пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236, зокрема щодо встановлення граничного рівня торговельної надбавки для дизельного палива та бензинів автомобільних, у зв`язку із чим необґрунтовано отримана відповідачем виручка становить 4491,91грн.

На підставі отриманої інформації у межах повноважень, передбачених пунктом 6 частини першої статті 18 Закону України Про ціни і ціноутворення від 21.06.2012 № 5007-VI (далі Закон № 5007-VI), Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області прийняло рішення від 15.07.2022 № 36-Р про застосування до ТзОВ Захід Енерджі адміністративно-господарських санкцій у вигляді вилучення у нього у дохід бюджету необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 4491,91грн та накладення штрафу у розмірі 4491,91грн (100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки). У період з дня реєстрації акта фактичної перевірки та до дня прийняття рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій (з 30.06.2022 по 15.07.2022) до позивача не надходили зауваження відповідача. Рішення від 15.07.2022 № 36-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій ТзОВ Захід Енерджі отримало 18.07.2022 та у встановлений строк (15 днів з дня отримання рішення) відповідач суми адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін не сплатив.

Уважаючи дії ТзОВ Захід Енерджі протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом, просить стягнути з відповідача у дохід Державного бюджету України за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін суми адміністративно-господарських санкцій у вигляді вилучення необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 4491,91грн та штрафу у розмірі 4491,91грн

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі та вирішено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) (арк. спр. 23).

У поданому до суду відзиві від 13 грудня 2022 року (арк. спр. 28-29) відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог. Зазначив, що фактична перевірка ТОВ Захід Енерджі призначена та проведена контролюючим органом з порушенням вимог закону, що призводить до відсутності правових наслідків такої та протиправності прийнятого за її результатами рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій. Також вказав, що контролюючим органом неправильно визначено розмір максимальних роздрібних цін на бензини, а також неправильно розраховано розмір необґрунтовано одержаної виручки, у зв`язку з чим, застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій у зазначених розмірах є безпідставним.

Крім того відповідач вважає, що позов є передчасним, оскільки на момент його пред`явлення не минув строк оскарження рішення від 15.07.2022 № 37-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій.

Ухвалою суду від 16.12.2022 провадження у цій справі було зупинене до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 140/7620/22 за позовом ТзОВ Захід Енерджі до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування рішень (арк.спр.48).

На адресу суду також надійшли відповідь на відзив та заперечення (арк.спр. 50), в яких сторони підтримали правову позицію, викладену у заявах по суті (арк.спр.44-47).

Ухвалою суду від 27.11.2023 поновлено провадження у справі №140/7545/22 (арк.спр. 57).

Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

Судом встановлено, що позивач, з метою перевірки дотримання чинного законодавства, на підставі наказу від 27.06.2022 № 872-п, направлень на перевірку від 27.06.2022 № 1518, № 1519 та № 1521 ГУ ДПС у Волинській області провело фактичну перевірку ТзОВ Захід Енерджі, а саме: господарської одиниці АЗС № 13 з магазином , що знаходиться за адресою: м.Володимир, вул. Луцька, 217, за результатами якої складено акт № 2412/03-20-07-05/42343183 від 30 червня 2022 року (арк. спр. 14-15).

Актом перевірки встановлено порушення ТзОВ Захід Енерджі вимог пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-COV-22 (із змінами та доповненнями) (далі Постанова № 1236), в результаті порушення вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін товариством необґрунтовано одержано виручку в сумі 4491,91грн.

Матеріали перевірки, в тому числі й акт від 30 червня 2022 року № 2412/03-20-07-05/42343183, листом ГУ ДПС у Волинській області від 04.07.2022 № 4027/5/03-20-07-05-05 (арк.спр.13) скеровано до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області.

Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області прийняло рішення від 15.07.2022 № 36-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій у вигляді вилучення у ТзОВ Захід Енерджі в дохід бюджету необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 4491,91грн та штрафу у розмірі 4491,91грн (100 відсотків необґрунтованої виручки); загальна сума застосованих адміністративно-господарських санкцій становить 8983,82 грн (арк.спр.8), яке ТзОВ Захід Енерджі отримано 18.07.2022 (арк.спр.11, 12).

Судом встановлено, що відповідач оскаржив вказане рішення у судовому порядку.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 13.07.2023 у справі № 140/7620/22 за позовом ТзОВ Захід Енерджі до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування рішень в задоволенні позову відмовлено повністю.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.11.2023 апеляційну скаргу ТзОВ Захід Енерджі залишено без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 13.07.2023 у справі № 140/7620/22 без змін.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується таким.

Закон України від 21 червня 2012 року №5007-VI Про ціни і ціноутворення (далі - Закон №5007-VI) визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.

Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення. Дія цього Закону не поширюється на встановлення тарифів на медичні послуги та лікарські засоби в межах програми медичних гарантій згідно із Законом України Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення (стаття 2 Закону №5007-VI).

Підпунктом 69.27 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України визначено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні, податкові органи здійснюють державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення відповідно до Закону України Про ціни і ціноутворення з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.

Податкові органи здійснюють контроль за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) шляхом проведення фактичних перевірок.

Фактична перевірка проводиться за наявності хоча б однієї з таких підстав: отримання у встановленому законодавством порядку від державних органів або органів місцевого самоврядування інформації, що свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни і ціноутворення; отримання письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Під час проведення фактичної перевірки податкові органи мають право отримувати від суб`єктів господарювання документи та/або інформацію, які підтверджують вартість придбання товару, що є предметом перевірки.

У разі виявлення порушень законодавства про ціни і ціноутворення за результатами проведення фактичної перевірки такі порушення зазначаються в окремому акті про результати фактичної перевірки, який надсилається до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. У разі якщо платник податків не погоджується з виявленими під час фактичної перевірки порушеннями законодавства про ціни і ціноутворення, він надсилає свої зауваження до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Статтею 12 Закону № 5007-VI визначено, що державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. Державні регульовані ціни можуть запроваджуватися на товари суб`єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції. Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації). Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін. Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв`язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб`єкта господарювання. Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади, державні колегіальні органи та органи місцевого самоврядування під час встановлення державних регульованих цін на товари до складу таких цін обов`язково включають розмір їх інвестиційної складової частини.

Статтею 16 Закону № 5007-VI визначено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.

Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ПК України та іншими законами.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 (далі Положення № 667), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства та який реалізує державну політику, у тому числі у сфері контролю за цінами.

Приписами підпункту 11 пункту 3 Положення № 667 визначено такі основні завдання Держпродспоживслужби у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; надає у випадках, передбачених законодавством, висновки щодо економічного обґрунтування витрат під час формування цін (тарифів) на товари, роботи і послуги, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів); надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Статтею 18 Закону № 5007-VI обумовлено, що уповноважені органи мають право, зокрема, приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за: порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 15.07.2022 № 36-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій у ТзОВ Захід Енерджі вилучено в дохід бюджету необґрунтовано одержану виручку в розмірі 4491,91грн та накладено штраф у розмірі 4491,91грн (100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки) (арк.спр.8). Правомірність прийняття зазначеного рішення встановлено в судовому порядку в межах справи № 140/7620/22.

Абзацом першим частини другої статті 20 Закону № 5007-VI встановлено, що суми адміністративно-господарських санкцій зараховуються до державного бюджету.

Право позивача як суб`єкта владних повноважень на звернення до адміністративного суду з цим позовом передбачене пунктом 8 частини першої статті 18 Закону № 5007-VI, відповідно до якого уповноважені органи мають право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Враховуючи, що на момент розгляду цієї справи сума адміністративно-господарських санкцій ТзОВ Захід Енерджі у встановленому чинним законодавством порядку та строки не сплачена (доказів протилежного відповідачем не надано), суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення коштів в розмірі адміністративно-господарських санкцій, застосованих рішенням від 15.07.2022 № 36-Р.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, оскільки у цій справі задоволено позов суб`єкта владних повноважень, тому судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в сумі 2481,00 грн згідно із платіжним дорученням від 14.11.2022 № 1490 (арк.спр. 6) з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 Кодекс адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області (43020, місто Луцьк, вулиця Поліська Січ, будинок 10, ідентифікаційний код юридичної особи 40317441) до Товариства з обмеженою відповідальністю Захід Енерджі (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, будинок 3, ідентифікаційний код юридичної особи 42343183) про стягнення адміністративно-господарських санкцій задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Захід Енерджі у дохід Державного бюджету України за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін кошти в загальному розмірі 8983,82 грн (вісім тисяч дев`ятсот вісімдесят три гривні 82 копійки), що становить суму адміністративно-господарських санкцій у вигляді вилучення необґрунтовано отриманої виручки у розмірі 4491,91грн (чотири тисячі чотириста дев`яносто одна гривня дев`яносто одна копійка) та штраф у розмірі 4491,91грн (чотири тисячі чотириста дев`яносто одна гривня дев`яносто одна копійка).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.І. Смокович

Повний текст рішення складено та підписано 14 лютого 2024 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2024
Оприлюднено19.02.2024
Номер документу117016938
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —140/7545/22

Рішення від 14.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 16.12.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні