КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 лютого 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/8549/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Притули К.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом виконувача обов`язки керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій до державного підприємства «Кіровоградський комбінат хлібопродуктів № 2» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії -
ВСТАНОВИВ:
Виконувач обов`язки керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом в якому просить визнати протиправною бездіяльність ДП «Кіровоградський комбінат хлібопродуктів №2» (код ЄДРПОУ 00951862) в частині невжиття заходів до приведення захисної споруди цивільного захисту № 40271, площею 270 м2, що призначена для укриття 300 осіб, яке розташоване по проспекту Інженерів, 2, в м. Кропивницькому, Кіровоградської області у належний технічний стан та готовності використання за призначенням та зобов`язати ДП «Кіровоградський комбінат хлібопродуктів №2» вжити заходів до усунення порушень вимог діючого законодавства щодо утримання захисної споруди цивільного захисту № 40271 відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав на те, що відповідачем не вжито заходів, спрямованих на постановку захисних споруд цивільного захисту, що перебувають на балансі підприємства, на облік в органах місцевого самоврядування, що призводить до порушення державних інтересів та встановлених державою гарантій по забезпеченню конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, насамперед в умовах збройної агресії російської федерації проти України.
12 жовтня 2023 року ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (а.с.64).
Відзив на позовну заяву відповідачем до суду не надано.
Дослідивши та оцінивши докази та встановивши обставини по справі, суд встановив наступне.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введенням на всій території України воєнного стану Кропивницькою окружною прокуратурою під час здійснення представницької діяльності встановлено, що на території м. Кропивницького по проспекту Інженерів, 2 розташована захисна споруда цивільного захисту № 40271, площею 270 м2, призначене для укриття 300 осіб. Клас сховища III (Б), час приведення сховища у готовність - 12 годин. Дата прийняття в експлуатацію - 30.12.1972.
Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником комплексу будівель за адресою: проспект Інженерів, 2, місто Кропивницький, Кіровоградська область, є ДП «Кіровоградський комбінат хлібопродуктів №2» (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 24773712).
Встановлено, що в умовах військової агресії Російської Федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єкту цивільного захисту (захисної споруди) останній є не придатним для використання за призначенням, через що не здатний забезпечити захист цивільного населення.
Виявивши вказане порушення, виконуючий обов`язків керівника Кропивницької окружної прокуратури, використовуючи повноваження, надані статтями 23, 24 Закону України "Про прокуратуру", звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.
Згідно з пунктом 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
У стаття 32 Кодексу цивільного захисту України наведені такі вимоги щодо укриття населення у фонді захисних споруд цивільного захисту:
1. До захисних споруд цивільного захисту належать:
1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;
2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
2. Захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту і належать до засобів колективного захисту.
3. Укриттю підлягають: 2) у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.
4. Для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
5. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
7. Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.
8. Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
9. У разі використання однієї захисної споруди цивільного захисту кількома власниками, користувачами, юридичними особами вони беруть участь в утриманні такої споруди відповідно до укладених між ними договорів.
10. Захисні споруди цивільного захисту можуть використовуватися у мирний час для господарських, культурних і побутових потреб у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
11. З моменту виключення захисної споруди із фонду споруд цивільного захисту вона втрачає статус захисної споруди цивільного захисту. Володіння, користування та розпорядження спорудами, які втратили статус захисних споруд цивільного захисту, здійснюється відповідно до закону.
12. Захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).
15. Контроль за створенням фонду захисних споруд цивільного захисту, готовністю його об`єктів до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його територіальні органи спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: 23) організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; 24) визначення за погодженням з місцевими державними адміністраціями потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; 26) прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) суб`єкта господарювання, на балансі якого вона перебуває, та безхазяйних захисних споруд; 27) організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; 28) здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; 29) організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту.
Постановою Кабінету Міністрів України №138 від 10.03.2017 року "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, який на час виникнення спірних правовідносин містив такі норми:
1. Цей Порядок визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку.
3. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
- балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі;
- утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням;
9. Утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
10. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
13. У разі приватизації (корпоратизації) державного (комунального) підприємства, на балансі якого перебувають захисні споруди, уповноважений орган управління захисної споруди проводить заходи, спрямовані на визначення їх балансоутримувачів та укладення з ними договорів про утримання (зберігання) захисних споруд.
15. Обліку підлягають усі захисні споруди, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття на території України незалежно від форми власності.
17. Облік фонду захисних споруд здійснюють їх балансоутримувачі.
18. Ведення обліку фонду захисних споруд здійснюється шляхом складення в паперовій формі паспорта та облікової картки захисної споруди, а також ведення в паперовій та електронній формі книги обліку захисних споруд і книги обліку споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів за формою, передбаченою вимогами щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затвердженими МВС.
20. Паспорт та облікова картка захисної споруди складаються балансоутримувачем після прийняття в експлуатацію завершеної будівництвом захисної споруди або за результатами її технічної інвентаризації як об`єкта нерухомого майна.
21. З метою присвоєння захисній споруді облікового номера балансоутримувач захисних споруд подає районним, районниму мм.Києві та Севастополі держадміністраціям, органам місцевого самоврядування, до повноважень яких належать питання створення та обліку захисних споруд на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, три примірники карток, оригінали та дві завірені ними копії паспорта на кожну захисну споруду.
23. ДСНС веде загальнодержавний електронний облік захисних споруд.
Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу ІІ Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 року №127, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 року за №582/5773, до об`єктів, що підлягають технічній інвентаризації та на які складаються інвентаризаційні справи і технічні паспорти, належать (завершені та незавершені будівництвом), захисні споруди цивільного захисту (ДБН В 2.2.5-97 "Будинки і споруди. Захисні споруди цивільної оборони", ДБН А 3.1-9-2000 "Управління, організація і технологія. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд цивільної оборони та їх утримання") (далі - захисні споруди). Класифікацію захисних споруд цивільного захисту наведено у додатку 19 до цієї Інструкції.
Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання міських рад належать, зокрема, виконання вимог законодавства щодо ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади.
Судом встановлено, що за інформацією ГУ ДСНС України у Кіровоградській області від 07.11.2022, заходи державного нагляду (контролю) щодо захисної споруди цивільного захисту з 2015 року не проводилися, однак надано акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 40271 від 02.02.2021 та акт оперативного комісійного обстеження об`єкта щодо можливості його використання для укриття населення від 02.06.2023, які складено за участі представників органу місцевого самоврядування та Національної поліції України.
Так, відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 40271 від 02.02.2021 встановлено, що гумова прокладка захисно-герметичних дверей втратила еластичність, відсутні противибухових пристроїв, не працюють електродвигуни та не витримані терміни обслуговування електроручних вентиляторів системи вентиляції, відсутній прилад для вимірювання підпору повітря, відсутні лабораторні дослідження якості питної води у баках, резервуари для збирання фекальних вод резервуар не зачинений, термін обслуговування не відомий, відсутні автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації, первинні засоби пожежогасіння, відсутні прилади вимірювання температурно-вологісного режиму та параметрів повітряного середовища приміщень захисної споруди, відсутня документація захисної споруди, відсутній опис майна та обладнання, відсутній план приведення захисної споруди у готовність. Як наслідок, відповідно до акту оцінки сховище №40271 станом на 02.02.2021 оцінюється як обмежено готове до прийняття осіб, що укриваються та підлягає приведенню у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Зокрема, гумова прокладка захисно-герметичних дверей втратила еластичність, що не відповідає вимогам розділу II, п. 2 розділу III Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту;
відсутні противибухових пристроїв, не працюють електродвигуни та не витримані терміни обслуговування електроручних вентиляторів системи вентиляції, відсутній прилад для вимірювання підпору повітря, що не відповідає розділу II, вимогам п. 4 розділу III Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту;
відсутні лабораторні дослідження якості питної води у баках, резервуари для збирання фекальних вод резервуар не зачинений, термін обслуговування не відомий, відсутні автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації, первинні засоби пожежогасіння, що не відповідає вимогам розділу II, п. 6 розділу III Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту;
відсутні прилади вимірювання температурно-вологісного режиму та параметрів повітряного середовища приміщень захисної споруди, п. 8 розділу III Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту;
відсутня документація захисної споруди, відсутній опис майна та обладнання, що не відповідає вимогам розділу II Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту.
відсутній план приведення ЗСЦЗ у готовність, що не відповідає вимогам п. 7 розділу III Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту.
Однак, згідно акту оперативного комісійного обстеження захисної споруди цивільного захисту № 40271 від 02.06.2023, вказаний об`єкт не приведено в готовність для використання, загальний стан об`єкта та технічний стан не задовільний, не забезпечено цілодобовий доступ, не визначено відповідальну особу, приміщення використовується для інших потреб, у зв`язку з чим сховище визнано не придатним для укриття населення.
Таким чином, судом встановлено, що відповідачем не вжито заходів, спрямованих на приведення захисних споруд цивільного захисту у стан, придатний (готовий) для використання споруд за призначенням чим допустив протиправну бездіяльність.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Такі витрати позивачем не понесені.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 122, 139, 242 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги виконувача обов`язки керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області (25006, м. Кропивницький, вул. Є. Чикаленка, 11) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій (код ЄДРПОУ: 38613719, 25015, м. Кропивницький, вул. Пашутінська, 1) до державного підприємства «Кіровоградський комбінат хлібопродуктів № 2» (код ЄДРПОУ: 00951862, 25014, м.Кропивницький, просп. Інженерів, 2) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність ДП «Кіровоградський комбінат хлібопродуктів №2» (код ЄДРПОУ 00951862) в частині невжиття заходів до приведення захисної споруди цивільного захисту № 40271, площею 270 м2, що призначена для укриття 300 осіб, яке розташоване по проспекту Інженерів, 2, в м. Кропивницькому, Кіровоградської області у належний технічний стан та готовності використання за призначенням та зобов`язати ДП «Кіровоградський комбінат хлібопродуктів №2» вжити заходів до усунення порушень вимог діючого законодавства щодо утримання захисної споруди цивільного захисту № 40271 відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117018602 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
К.М. ПРИТУЛА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні