Постанова
від 15.02.2024 по справі 200/2280/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2024 року справа №200/2280/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Геращенко І.В., Казначеєва Е.Г., розглянув в порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року у справі № 200/2280/23 (головуючий І інстанції Стойка В.В.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії, -

У С Т А Н О В И В:

В травні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області в якому просив: - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону № 1058 для обчислення пенсії також врахувати заробітну плату (дохід) відповідно до довідки № 01-114 від 13.04.2023 року, а також з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключити періоди: 1997: липень, 2003: червень, липень, вересень, листопад, 2006: жовтень, грудень, 2007: лютий, вересень, 2010: серпень, 2012: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень, 2013: січень, лютий, березень, 2014: жовтень, листопад, грудень, 2015: січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, жовтень, - здійснити з 04.08.2022 року перерахунок та виплату призначеної позивачу пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1, у відповідності до статті 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, з урахуванням раніше виплачених сум.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на виконання рішення суду по справі № 400/4016/22 йому було призначено пенсію на пільгових умовах. 13.03.2023 року позивач надав відповідачу 1 клопотання, в якому просив у зв`язку з помилковим не зарахуванням підземного стажу роботи за Списком 1, нарахувати йому надбавку при призначенні пенсії про Престижність шахтарської праці. У відповідь на вказане клопотання позивачу повідомлено, що згідно з наданими документами не підтверджено зайнятись на підземних роботах повний робочий день 15 років, тому право на розрахунок пенсії відповідно до Закону № 345 відсутнє.

10.05.2023 року позивач через веб-портал ПФУ подав заяву, у якій просив відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону № 1058 з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключити періоди: 1997: липень, 2003: червень, липень, вересень, листопад, 2006: жовтень, грудень, 2007: лютий, вересень, 2010: серпень, 2012: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень, 2013: січень, лютий, березень 2014: жовтень, листопад, грудень 2015: січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, жовтень. До цієї заяви позивачем було додано довідку № 01-114 від 13.04.2023 року про заробітну плату за період страхового стажу до 01.07.2000 року. Рішенням відповідача 2 від 15.05.2023 року позивачу в задоволенні вказаного клопотання було відмовлено.

Позивач наголошує, що його права є порушеними та просив суд задовольнити позовні вимоги.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року у справі № 200/2280/23 позов задоволено, внаслідок чого визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 15.05.2023 року № 052530003433. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві повторно розглянути заяву ОСОБА_1 № 979 від 10.05.2023 року та провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки № 01-114 від 13.04.2023 року, а також з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключити періоди: 1997: липень, 2003: червень, липень, вересень, листопад, 2006: жовтень, грудень, 2007: лютий, вересень, 2010: серпень, 2012: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень, 2013: січень, лютий, березень, 2014: жовтень, листопад, грудень, 2015: січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, жовтень. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити з 04.08.2022 року перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1, у відповідності до статті 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, з урахуванням раніше виплачених сум. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 357 грн. 87 коп. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 357 грн. 87 коп.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області та Головним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві на зазначене судове рішення суду першої інстанції подано апеляційні скарги.

Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в апеляційній скарзі просить рішення суду першої інстанції скасувати в частині зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити з 04.08.2022 року перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1, у відповідності до статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», з урахуванням раніше виплачених сум. Рішення суду першої інстанції - змінити в мотивувальній частині щодо визнання територіального органу пенсійного фонду, який зобов`язано вчинити певні дії. Оскаржуване рішення суду першої інстанції - змінити, в абзаці 4 резолютивної частини рішення шляхом зазначення пенсійного органу, а саме, замість «Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області», зазначити «Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області». Також рішення суду першої інстанції в абзаці 5 резолютивної частини рішення, скасувати.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що заява про призначення пенсії від 04.08.2023 та рішення про її призначення на підставі рішення суду у справі № 400/4016/22 було прийнято Головним управлінням Пенсійного фонду України в Миколаївській області. Отже, саме Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області мало б розглянути питання про застосування ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці при призначенні ОСОБА_1 пенсії.

Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві в апеляційній скарзі просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що неможливість проведення відповідачем перевірки первинних документів та відсутність доступу до таких документів не пов`язано з волею позивача, однак така обставина не означає, що відповідач має беззаперечно враховувати при призначенні пенсії довідку про заробітну плату, яка не підтверджена первинними документами, як це передбачено законом.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційних скарг, і дійшла висновку, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , 04.08.2022 року звернувся через веб-портал ПФУ із заявою № 2303 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Відповідно до трудової книжки позивача НОМЕР_1 (в частині спірних періодів), позивач з червня 2014 року по вересень 2015 року працював у Приватному акціонерному товаристві "УКРВУГЛЕБУД" (ЄДРПОУ 30556313) на посаді головного інженера.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області від 12.08.2022 року № 052530003433 відмовлено в призначенні пенсії за віком через відсутність необхідного пільгового стажу роботи на підземних роботах, відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону №1058.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2022 року по справі № 400/4016/22 позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020 код ЄДРПОУ 13844159) задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення від 12.08.2022 року № 052530003433, яке прийняте Головним управлінням Пенсійного фонду України в Миколаївській області, за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах від 04.08.2022 року. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (код ЄДРПОУ 13844159) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) про призначення пенсії за віком від 04.08.2022 року, зарахувати до страхового та пільгового стажу періоди роботи протягом жовтня 2021 року липня 2022 року на ВП Шахта 5\6 ДП Мирноградвугілля та з червня 2014 року по вересень 2015 року на ПрАТ Укрвуглебуд. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (код ЄДРПОУ 13844159) прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п."а" ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення відповідно до заяви про призначення пенсії за віком від 04.08.2022 року.

На виконання цього рішення суду з 04.08.2022 позивачу була призначена пенсія за віком на пільгових умовах.

13.03.2023 року ОСОБА_1 через веб-портал ПФУ подав клопотання № ВЕБ-05001-Ф-С-23-043588, у якому просив провести перерахунок пенсії у зв`язку з помилковим не зарахуванням підземного стажу роботи за Списком 1 та нарахувати надбавку при призначенні пенсії про Престижність шахтарської праці.

Листом від ГУПФУ в Донецькій області від 10.04.2023 року в проведенні перерахунку відмовлено через не підтвердженість зайнятості на підземних роботах повний робочий день 15 років, зазначено, що право на розрахунок пенсії відповідно до Закону № 345 відсутнє.

10.05.2023 року позивач через веб-портал ПФУ подав заяву № 979, у якій просив відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону № 1058 з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключити періоди: 1997: липень, 2003: червень, липень, вересень, листопад, 2006: жовтень, грудень, 2007: лютий, вересень, 2010: серпень, 2012: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень, 2013: січень, лютий, березень, 2014: жовтень, листопад, грудень, 2015: січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, жовтень.

Відповідно Довідки № 01-114 від 13.04.2023 року про заробітну плату для обчислення пенсії, заробітна плата за період липень 1997 року - червень 2001 року, яка враховується при обчисленні пенсії, склала 24 346 грн. 54 коп. Довідка видана Відокремленим підрозділом Шахта Центральна ДП Мирноградвугілля на підставі особистого рахунку таб. № 8381, які знаходяться за адресою: в. Центральна, 4, м. Мирноград. Довідка містить відбитки кутового штампу та клугрої печатки, підписана керівником, говолним бухгалтером, бухгалтером р/в.

Згідно довідки № 333-К від 29.10.2015 року ОСОБА_1 працював повний робочій день в підземних умовах у ПАТ Укрвуглебуд і за період з 21.03.2003 року по 30.09.2015 року виконував гірничні роботи за посадою: горний майстер підземний, помічник начальника дільниці підземний на дільниці ПР-1, головний інженер підземний, що передбачено Списком № 1 розділом І підрозділом 1.1б; Списком № 1 розділом І підрозділом 1.1г. Підстава Постанова КМУ № 36 від 16.01.2003 року за період з 21.03.2003 року по 30.09.2015 року. 12 років-06місяців-29днів.

Рішенням відповідача 2 від 15.05.2023 року № 052530003433, якого було визначено за принципом екстериторіальності, в задоволенні заяви № 979 відмовлено з огляду на відсутність первинних документів, на підставі яких була видана вказана довідка. Зазначено, що управлінням було зроблено запит до Відокремленого підрозділу Шахта Центральна ДП Мирноградвугілля щодо проведення перевірки відповідності первинним документам вищезазначеної довідки. У разі підтвердження результатів перевірки первинних документів, що слугували підставою для видачі довідки про заробітну плату буде підтверджено, зазначені в довідці сумми заробітку, то обчислення пенсії з урахуванням цієї довідким буде здійснено зі сроків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону № 1058 на підставі заяви від 10.05.2023 року.

В матеріалах справи наявна довідка РС-право відносно позивача.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Призначення, виплата та перерахунок призначеної пенсії регулюється Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058) в редакції на час виникнення спірних правовідносин.

Закон № 1058-IV розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Статтею 8 Закону № 1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Частина 3 статті 4 Закону № 1058-IV визначає, що виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються: види пенсійного забезпечення; умови участі в пенсійній системі чи її рівнях; пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат; джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення; умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.

Положенням ч.1 ст. 9 Закону № 1058-IV передбачено, що відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Відповідно до статті 1 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, дія цього Закону поширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості - за Списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі - шахтарі), та членів їх сімей.

За положенням частини 1 та 2 статті 10 зазначеного Закону, цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. Дія частини першої статті 7 і статті 8 цього Закону поширюється також на пенсіонерів, пенсія яким була призначена до набрання чинності цим Законом.

Статтею 8 цього Закону визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 28 Закону 1058-IV мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється діяЗакону України Про підвищення престижності шахтарської праці, та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи в розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

Аналіз зазначених норм дає можливість дійти висновку, що дія цього Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці поширюється на працівників, які зайняті на підземних роботах повний робочий день за Списком № 1, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Верховний Суд у справах №345/4616/16 (постанова від 20.11.2018), №345/4570/16-а (постанова від 06.02.2019), №345/4462/16-а (постанова від 05.12.2019), №345/3954/16-а (постанова від 11.07.2019) та інших дійшов висновку про те, що статтю 1 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці слід розглядати у нерозривному зв`язку зі Списком №1 виробництв, цехів, професій та посад на підземних роботах, на роботах із шкідливими умовами праці і в гарячих цехах, робота у яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та в пільгових розмірах.

Закон України Про підвищення престижності шахтарської праці поширюється на працівників, які зайняті на підземних роботах повний робочий день за Списком N 1, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Враховуючи наявні у справі докази суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач має право на застосування положень ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці при визначенні розміру пенсії.

Щодо питання про врахування заробітної плати, яка визначена в довідці № 01-114 від 13.04.2023 року.

Відповідно Довідки № 01-114 від 13.04.2023 року про заробітну плату для обчислення пенсії, заробітна плата за період липень 1997 року - червень 2001 року, яка враховується при обчисленні пенсії, склала 24 346 грн. 54 коп. Довідка видана Відокремленим підрозділом Шахта Центральна ДП Мирноградвугілля на підставі особистого рахунку таб. № 8381, які знаходяться за адресою: в. Центральна, 4, м. Мирноград. Довідка містить відбитки кутового штампу та клугрої печатки, підписана керівником, говолним бухгалтером, бухгалтером р/в.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 65 Закону України Про пенсійне забезпечення, яка визначає загальний порядок визначення середньомісячного заробітку для обчислення пенсій, середньомісячний заробіток для обчислення пенсій береться за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд протягом усієї трудової діяльності незалежно від перерв у роботі та за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року до моменту звернення за пенсією. Заробіток за період роботи до 1 липня 2003 року враховується на підставі документів про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), виданих у встановленому законодавством порядку, а за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року - за даними персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

У разі відсутності відомостей про заробітну плату (виплати, дохід) у системі персоніфікованого обліку подаються документи про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), видані в установленому законодавством порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, яка визначає порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Відповідно до ч. 3 ст. 44 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Згідно зі ст. 101 Закону України Про пенсійне забезпечення органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

Порядком № 22-1 визначено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію (п. 4.7 розд. IV Порядку).

Згідно з пп. 3 п. 2.1 розд. II цього Порядку (який визначає документи, що додаються до заяви про призначення (перерахунок) пенсії за віком), для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3, 4 до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року (додаток 5).

Довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами (п. 2.10 розд. II зазначеного Порядку).

Обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року (тобто, по 30 червня 2000 року включно) є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

Зазначену правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 29.07.2020 року у справі № 341/1132/17.

Поряд з цим, у постанові від 12.04.2021 року у справі № 219/4550/17 Верховний Суд дійшов наступного висновку: посилання відповідача в обґрунтування касаційної скарги на неможливість врахування заробітної плати в зв`язку з неможливістю проведення перевірки обґрунтованості її видачі є безпідставним і висновки судів попередніх інстанцій не спростовує, оскільки надана позивачем довідка містила посилання на особові рахунки, як на первинні документи, на підставі яких вона видана, підприємство яке її видало на той час перебувало на обліку, а тому підстави для проведення перевірки поданої довідки у відповідача були відсутні.

Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом в постанові від 26.10.2022 року у справі №808/1735/18.

Судом встановлено, що подана позивачем до органу Пенсійного фонду України довідка № 01-114 від 13.04.2023 року про заробітну плату за період роботи позивача з липня 1997 року по червень 2001 року містить назви первинних документів, на підставі яких її видано (особистий рахунок таб. № 8381), їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам (а саме: в. Центральна, 4, м. Мирноград). Довідка підписана відповідними посадовими особами та завірена печаткою підприємства, що її видало.

Отже, довідка відповідає вимогам Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", що затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1.

За таких обставин, враховуючи наведені правові висновки Верховного Суду, орган Пенсійного фонду України (відповідач 2) неправомірно не врахував подану позивачем довідку про заробітну плату та оскарженим рішенням відмовив в перерахунку пенсії позивача з урахуванням заробітної плати, що зазначена в такій довідці, чим допустив порушив пенсійні права позивача.

Щодо вимоги про виключення заробітної плати за 1997: липень, 2003: червень, липень, вересень, листопад, 2006: жовтень, грудень, 2007: лютий, вересень, 2010: серпень, 2012: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень, 2013: січень, лютий, березень, 2014: жовтень, листопад, грудень, 2015: січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, жовтень при розрахунко розміру пенсії.

Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії в солідарній системі законодавець урегулював у статті 40 Закону № 1058-IV та абзацом 1 частини першої цієї статті передбачив, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Законодавець імперативно встановив, що для обчислення пенсії має враховуватися заробітна плата (дохід), отримана після 01 липня 2000 року протягом усього періоду страхового стажу особи без будь-яких виключень.

Суд зазначає, що єдиний виняток із правила встановлювався в абзаці 3 частини першої статті 40 Закону № 1058-IV, який передбачав допустимість, що за вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, період, за який враховується заробітна плата, не може бути меншим, ніж 60 календарних місяців.

Вказаною нормою передбачено право за вибором особи виключити період, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі.

Водночас, закріплена у наведеній нормі можливість оптимізації заробітку стосується призначення пенсій, і не може бути застосована при перерахунку вже призначеної пенсії.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 18.07.2018 у справі № 461/4328/16-а.

Суд зазначає, що при призначенні пенсії позивач не просив при розрахунку пенсії не брати до уваги певні місяці при визначенні розміру пенсії, про щосвідчать матеріали справи.

Отримавши звернення позивача від 10.05.2023 року, відповідач 2 мав перерахувати пенсію ОСОБА_1 .

З огляду на наведене порушені права позивача підлягають захисту та відновленню шляхом визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 15.05.2023 року № 052530003433; зобов`язання зазначеного суб`єкта владних повноважень повторно розглянути заяву позивача № 979 від 10.05.2023 року, та провести перерахунок пенсії позивача з урахуванням заробітної плати, що зазначена в довідці про заробітну плату (п. 10 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України), а також з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключити періоди: 1997: липень, 2003: червень, липень, вересень, листопад, 2006: жовтень, грудень, 2007: лютий, вересень, 2010: серпень, 2012: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень, 2013: січень, лютий, березень, 2014: жовтень, листопад, грудень, 2015: січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, жовтень.

Щодо визначення відповідачів.

За результатами автоматичного розподілу справ у електронній підсистемі за принципом екстериторіальності заява від 10.05.2023 року була розподілена на Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві.

Відповідь на заяву від 13.03.2023 року надало Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області листом від 10.04.2023 року. Суд звертає увагу, що рішення за цим питанням відповідачем 1 не приймалося.

Суд зазначає, що дії зобов`язального характеру, як спосіб поновлення порушених прав, можуть бути застосовані судом виключно до того органу, дії, бездіяльність чи рішення якого визнані протиправними та (або) скасовані.

Саме Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області 09.02.2023 року прийнято рішення № 052530003334 щодо призначення пенсії позивачу.

Відтак, у даній справі дії зобов`язального характеру можуть бути застосовані як до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області так і до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві.

Враховуючи вищезазначене, суд першої інстанції дійшов висновку про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 15.05.2023 року № 052530003433; зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві повторно розглянути заяву ОСОБА_1 № 979 від 10.05.2023 року та провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки № 01-114 від 13.04.2023 року, а також з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключити періоди: 1997: липень, 2003: червень, липень, вересень, листопад, 2006: жовтень, грудень, 2007: лютий, вересень, 2010: серпень, 2012: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень, 2013: січень, лютий, березень, 2014: жовтень, листопад, грудень, 2015: січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, жовтень; зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити з 04.08.2022 року перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1, у відповідності до статті 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, з урахуванням раніше виплачених сум.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року у справі № 200/2280/23 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року у справі № 200/2280/23 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 15 лютого 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддяА.А. Блохін

СуддіІ.В. Геращенко

Е.Г. Казначеєв

Дата ухвалення рішення15.02.2024
Оприлюднено19.02.2024
Номер документу117020910
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2280/23

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Постанова від 15.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 17.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні