Постанова
від 14.02.2024 по справі 420/12724/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/12724/23

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Димерлія О.О.,

суддів Крусяна А.В., Танасогло Т.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26.09.2023 року у справі №420/12724/23 за позовом приватного підприємства «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 11.05.2023 року № 9292/15-32-07-23

У С Т А Н О В И В:

02.06.2023 року приватне підприємство «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» (далі позивач, підприємство) звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, у якій просило:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 11.05.2023 року №9292/15-32-07-23, яким приватному підприємству «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» визначено грошове зобов`язання за платежем пеня за порушення строків розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності, невиконання зобов`язань та штрафних санкцій за порушення вимог валютного законодавства в розмірі 580 196 грн. 15 коп.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що викладені податковим органом в акті перевірки висновки щодо порушення підприємством строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності є безпідставними. За твердженнями позивача, ухвалюючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення на підставі висновків акта перевірки, контролюючим органом не враховано факт укладення між ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» та OLIVA AD (Болгарія) додаткової угоди №5 від 30.06.2022 року та акту-перерахунку ціни від 30.06.2022 року до контракту від 26.04.2022 року.

Як стверджує підприємство, факт зменшення ціни контракту від 26.04.2022 року відбулось за результатами узгодження аналізів лабораторій України та Болгарії у зв`язку із невідповідністю якісних характеристик товару, а саме насіння соняшника українського походження урожаю 2021 року, що у свою чергу вплинуло на зменшення вартості вказаного товару.

Так, відповідно до вказаних вище документів, загальна вартість товару склала 2000568,92 євро, що відповідає сумі коштів, які надійшли у межах граничних строків на валютний рахунок ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» як розрахунок (оплата за товар) за контрактом від 26.04.2022 року.

Більше того, позивач наголошує, що обставини зменшення ціни контракту 26.04.2022 року додатково підтверджуються висновком Одеської регіональної Торгово-промислової палати за результатами цінового моніторингу №СИО-е №000045 від 07.04.2023 року.

За наслідками розгляду зазначеної справи Одеським окружним адміністративним судом 26 вересня 2023 року прийнято рішення, яким адміністративний позов приватного підприємства «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 11 травня 2023 року № 9292/15-32-07-23 про застосування пені у розмірі 580 196 грн. 15 коп.

Ухвалюючи означене рішення та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у зв`язку з підтвердженням Торгово-промисловою палатою України факту невідповідності кількісних та/або якісних характеристик товару умовам контракту від 26.04.2022 року, яке у свою чергу вплинуло на зменшення вартості такого товару, передбачена частиною 5 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 року №2473-VIII відповідальність не застосовується.

Судом попередньої інстанції зазначено про те, що документи, які підтверджують факт зниження ціни товару у зв`язку з невідповідністю його якісних характеристик умовам контракту від 26.04.2022 року, надані підприємством під час проведення позапланової документальної виїзної перевірки.

За таких обставин, окружний адміністративний суд дійшов висновку про безпідставність висновків податкового органу щодо порушення позивачем строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Не погодившись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головним управлінням ДПС в Одеській області (далі скаржник, податковий/контролюючий орган) подано апеляційну скаргу, у якій посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, просить апеляційний суд скасувати оскаржуване рішення суду та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги податкового органу зводяться до того, що зменшення суми грошових коштів, які мають надійти на користь резидента від нерезидента як оплата за експорт товару або вартості товарів, які імпортуються, допускається за умови, зокрема, якщо протягом виконання зобов`язань за договором відбувається перегляд ціни товарів у зв`язку із невідповідністю їх кількісних та/або якісних характеристик умовам договору на суму недопоставлених (недоотриманих) та/або неякісних товарів.

Разом з цим, як стверджує контролюючий орган, рішення про таку невідповідність приймається Міжнародним комерційним арбітражним судом чи Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті або іншим органом, уповноваженим розглядати спори або засвідчувати таку невідповідність згідно із правилами чи звичаями країни розташування сторони договору або третьої країни відповідно до умов договору.

Водночас, Головне управління звертає увагу, що ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» не зверталось до суду з позовною заявою про стягнення з нерезидента заборгованості по контракту від 26.04.2022 року №б/н, часткове повернення резиденту товарів не відбувалось. При цьому, скаржник наголошує, що документи щодо підтвердження форс-мажорних обставин при виконанні договору відсутні. Більше того, підприємством не отримувались висновки щодо продовження граничних строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Відтак, скаржник зауважує, що ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» не надано до перевірки документи в підтвердження наявності обставин для призупинення нарахування (не нарахування) пені за порушення пунктів 1,3 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 року №2473-VIII, а саме з підстав, визначених п.4, 6, 7 означеного Закону.

Позивач приватне підприємство «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» не скористався своїм правом на подачу відзиву на апеляційну скаргу, яке у відповідності до вимог ч.4 ст.304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

В силу приписів пункту 1,3 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування норм матеріального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Зокрема, судовою колегією з`ясовано, що на підставі наказу за №1700-п від 17.03.2023 року та направлення №3879/15-32-07-07-16 від 23.03.2023 року Головне управління ДПС в Одеській області проведено з 27.03.2023 року тривалістю 5 робочих днів документальну позапланову виїзну перевірку приватного підприємства «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по контракту від 26.04.2022 року №б/н (дата здійснення операції 01.06.2022 року) за період діяльності з 26.04.2022 року по дату закінчення перевірки.(а.с.65-66)

За наслідками проведеної перевірки податковим органом складено Акт «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки приватного підприємства «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» №8028/15-32-07-07-18 від 07.04.2023 року. (а.с.52-58)

Так, як з`ясовано судовою колегією, згідно із висновком вказаного Акту перевіркою установлено порушення ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій за контрактом від 26.04.2022 року №б/н, а саме:

- пунктів 1, 2, Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 року №2473-VIII, з урахуванням пункту 14 прим. 2 постанови правління Національного Банку України від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків, а саме ненадходження валютної виручки в сумі 41087,12 євро.

На підставі висновків акту перевірки щодо порушення граничного строку розрахунків контролюючий орган прийняв податкове повідомлення-рішення:

- від 11.05.2023 року за №9292/15-32-07-23, яким приватному підприємству «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» визначено грошове зобов`язання за платежем пеня за порушення строків розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності, невиконання зобов`язань та штрафних санкцій за порушення вимог валютного законодавства в розмірі 580 196 грн. 15 коп.(а.с.5-6)

Уважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.

Частиною другою статті 19 Конституції України установлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до підпункту 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України), контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:

здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Підпунктами 20.1.4, 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право:

- проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків;

- застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Закон України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 року №2473-VIII (далі Закон № 2473-VIII) (набрав чинності з 07 липня 2018 року та введений в дію 07 лютого 2019 року) визначає правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства.

У відповідності із частиною першою статті 3 Закону № 2473-VIII відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Відповідно до частини четвертої статті 11 Закону № 2473-VIII органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства.

Частинами п`ятою, шостою цієї статті Закону передбачено, що Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.

Згідно із частиною дев`ятою статті 11 Закону № 2473-VIII органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій.

Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.

За змістом частини десятої статті 11 Закону № 2473-VIII у разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 12 Закону № 2473-VIII, Національний банк України за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, погіршення стану платіжного балансу України, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та (або) фінансової системи держави, має право запровадити такі заходи захисту як встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Згідно до частин першої, другої, третьої, восьмої статті 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав-з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.

Відповідно до статей 6, 7, 7-1, 15, 28, 30, 33, 44, 45, 46, 48, 56, 71 Закону України «Про Національний банк України», статті 99 Конституції України, статей 2, 6, 9, 12, 13, 16 Закону України «Про валюту і валютні операції», Правління Національного банку України постановою № 5 від 02 січня 2019 року, затвердило «Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті» (далі - Положення № 5).

Це Положення відповідно до пункту 1 визначає заходи захисту, запроваджені Національним банком України, порядок їх застосування (порядок здійснення валютних операцій в умовах запроваджених цим Положенням заходів захисту), а також порядок здійснення окремих операцій в іноземній валюті.

Згідно із пунктами 21, 23 Положення № 5 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного пунктом 21 розділу II цього Положення, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення, у повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в Україні в банку.

Разом з цим, відповідно до п.14 прим. 2 постанови Правління Національного Банку України від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» на період воєнного стану граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 14-2 цієї постанови не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій. (п.14 прим. 3 Постанови №18)

З аналізу наведених вище норм законодавства України слідує, що дотримання граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, встановлених Національний банком України, є обов`язковим для суб`єктів господарювання.

При цьому, порушення таких строків має своїм наслідком нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості.

Як установлено судом першої та апеляційної інстанцій, 26.04.2022 року між «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» (далі продавець) та OLIVA AD (Болгарія) (далі покупець) укладено контракт №б/н, у відповідності до умов якого продавець продає, а покупець купує товар «насіння соняшника українського походження урожаю 2021 року». Ціна товару встановлена на умовах поставки СІF/Русе/Сілістра та становить 742 євро за метричну тонну. Кількість товару 3000 метричних тонни оптом +/- 10%. Період відвантаження до 20.05.2022 року.(а.с.16-23)

Як установлено контролюючим органом під час перевірки та зафіксовано в Акті перевірки, на виконання умов контракту за період з 26.04.2022 року по 31.03.2023 року ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» на адресу OLIVA AD. (Болгарія) відвантажило насіння соняшника в кількості 2751.558 Мт, на загальну суму 2 041 656,04 євро, у тому числі за митними деклараціями:

від 19.05.2022 року № UA500370000/2022/001467 - 609 775,60 євро (екв. 18 747 794 грн. 73 коп.) граничний термін надходження валютної виручки 14.11.2022 року;

від 19.05.2022 року № UA500370000/2022/001468 - 577 424,40 євро (екв. 17 753 144 грн. 15 коп.) граничний термін надходження валютної виручки 14.11.2022 року;

від 19.05.2022 року № UA500370000/2022/001469 - 1 602,72 євро (екв. 49 276 грн. 27 коп.), сума є незначною та граничні строки розрахунків не поширюються на дану операцію;

від 01.06.2022 року № UA500370000/2022/000137- 452 514,64 євро (екв. 14 180 179 грн. 76 коп.). граничний термін надходження валютної виручки - 27.11.2022 року;

від 01.06.2022 року № UA 500370000/2022/000138 - 400 338.68 євро (екв. 12 545 173 грн. 01 коп.) граничний термін надходження валютної виручки 27.11.2022 року.

Валютні кошти надійшли на валютний рахунок ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» НОМЕР_1 (євро), відкритий в АБ "Південний" в загальній сумі 2 000 568,92 євро, у тому числі:

23.05.2022 року у розмірі 1 163 341,00 євро (екв.35 968 177 грн. 04 коп.), без порушення термінів розрахунків;

27.05.2022 року у розмірі 1 546,67 євро (екв.48 435 грн. 36 коп.), без порушення термінів розрахунків;

02.06.2022 року у розмірі 835 681.25 євро (екв.26 140 778 грн. 05 коп.). без порушення термінів розрахунків.

Як слідує зі змісту Акту перевірки, податковим органом зазначено про те, що кошти в сумі 41 087,12 євро не надійшли на валютний рахунок ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ».

З огляду на викладене в Акті перевірки, контролюючий орган дійшов висновку про ненадходження на рахунок ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» валютної виручки в сумі 41087,12 євро, кількість днів прострочення - 124 календарних днів (у період з 28.11.2022 року по 31.03.2023 року).

Установлені обставини, на переконання Головного управління, свідчать про порушення позивачем вимог 1,2 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 року №2473-VIII, з урахуванням пункту 14 прим. 2 постанови правління Національного Банку України від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Разом з цим, як з`ясовано апеляційним судом, 17.05.2022 року сторонами контракту від 26.04.2022 року укладено додаткову угоду №1 відповідно до якої пункт «Період відвантаження» викладено у новій редакції: до 10 червня 2022 року.

27.06.2022 року між «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» та OLIVA AD (Болгарія) укладено додаткову угоду №4 до контракту від 26.04.2022 року, відповідно до якої сторонами визнано остаточним середнє з двох результатів аналізів якості, проведених незалежними лабораторіями. Провести перерахунок ціни товару відповідно до остаточного розрахунку якості. Затвердити двох сторонній Акт-перерахунок ціни.(а.с.24)

На виконання умов додаткової угоди №4, 30.06.2022 року сторонами контракту складено Акт-перерахунок ціни, згідно до якого вартість товару після перерахунку складає 2000568,92 євро.(а.с.26)

При цьому, Актом перерахунку ціни установлено невідповідність якості товару умовам договору, а саме:

вміст олії: базіс 44%; результат 42,65%; різниця - 1,35%; взаємна надбавка нижче базис: - 14,93 євро; відрахування: - 41 087,12 євро.

У подальшому, 30.06.2022 року між «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» та OLIVA AD (Болгарія) укладено додаткову угоду №5, якою внесені зміни до контракту від 26.04.2022 року, а саме пункт «Ціна» викладено в новій редакції:

« 727,07 євро за метричну тонну. СІF Русе/Сілістра».

З урахуванням внесених змін, загальна вартість товару склала 2000568,92 євро.(а.с.25)

Судова колегія уважає за необхідне зауважити, що з метою врегулювання порядку здійснення банками валютного нагляду за дотриманням резидентами встановлених Національним банком України граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів Правлінням Національного банку України прийнято постанову від 02.01.2019 року №7 «Про затвердження Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів». (далі Інструкція №7).

Відповідно приписів пункту 12 вказаної Інструкції №7 зменшення суми грошових коштів, які мають надійти на користь резидента від нерезидента як оплата за експорт товару або вартості товарів, що імпортуються, допускається за умови, якщо протягом виконання зобов`язань за договором, зокрема:

- відбувається перегляд ціни товарів у зв`язку з невідповідністю їх кількісних та/або якісних характеристик умовам договору - на суму недопоставлених (недоотриманих) та/або неякісних товарів.

При цьому, рішення про таку невідповідність приймається Міжнародним комерційним арбітражним судом чи Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті або іншим органом, уповноваженим розглядати спори або засвідчувати таку невідповідність згідно із правилами чи звичаями країни розташування сторони договору або третьої країни відповідно до умов договору.

Згідно до положень пункту 13 Інструкції №7 банк, відповідно до вимог цієї Інструкції, самостійно приймає рішення про завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків.

Відтак, у разі перегляду ціни товару у зв`язку з невідповідністю його кількісних та/або якісних характеристик умовам договору - на суму недопоставлених (недоотриманих) та/або неякісних товарів допускається зменшення суми грошових коштів, які мають надійти на користь резидента від нерезидента як оплата за експорт товару.

Водночас, наявність таких обставин має бути підтверджена Міжнародним комерційним арбітражним судом чи Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті або іншими органами, уповноваженими здійснювати таке підтвердження згідно із правилами чи звичаями країни розташування сторони договору або третьої країни відповідно до умов договору.

Так, у відповідності до приписів абзацу 6 частини 1 статті 11 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 року №671/97-ВР, торгово-промислові палати мають право проводити на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначати їх вартість.

Положеннями частини 2 статті 11 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» установлено, що методичні та експертні документи, видані торгово-промисловими палатами в межах їх повноважень, є обов`язковими для застосування на всій території України.

Як слідує з матеріалів справи, за наслідками звернення позивача до Одеської регіональної Торгово-промислової палати, приватним підприємством «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» отримано висновок за результатами цінового моніторингу №СИО-е №000045 від 07.04.2023 року щодо ціни на товар (насіння соняшника), що експортувався в Болгарію у червні 2022 року за контрактом б/н від 27.04.2022 року.(а.с.27)

Разом із відповідним зверненням, ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» надано Одеській регіональній Торгово-промисловій палаті, окрім контракту від 26.04.2022 року:

- додаткову угоду №4 від 27.06.2022 року;

- акт перерахунку ціни від 30.06.2022 року;

- результати аналізів лабораторії AGRILAB № 69073, №69032, №D69036, №69075 від 24.06.2022 року;

- результати аналізів лабораторії INSPECTORATE UKRAINE LLC № EUA75362022 від 30.06.2022 року, № EUA74702022, № EUA74712022 від 16.05.2022 року.

За наслідками дослідження поданих документів та результатів цінового моніторингу Одеською регіональною Торгово-промисловою палатою враховано, що зменшення ціни товару за контрактом б/н від 26.04.2022 року відбулося у зв`язку зі зниженням якісних показників на насіння соняшника українського походження урожаю 2021 року вагою 2751,558 т. зі змістом олії 42,65% згідно із результатами узгодження аналізів лабораторій України та Болгарії.

Як зазначено у висновку за результатами цінового моніторингу №СИО-е №000045 від 07.04.2023 року, дані обставини вплинули на зменшення вартості товару, що експортувався в Болгарію. У підсумку, ціна такого товару визначена в валюті євро за 1 тону та складає 727,07 євро при умові постачання CIF Русе/Сілістра, Болгарія.

З огляду на наявні в матеріалах справи документи, колегія суддів дійшла висновку, що у даному випадку зміна ціни товару підтверджена Одеською регіональною Торгово-промисловою палатою, а сума вартості товару у розмірі 2000568,92 євро відповідає загальній вартості товару за контрактом від 26.04.2022 року та додатковій угоді до нього №5.

Зазначені кошти, як установлено податковим органом під час проведення перевірки, надійшли на валютний рахунок ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» без порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

У свою чергу, ненадходження валютної виручки у сумі 41 087,12 євро на рахунок підприємства, не є простроченням розрахунку по зовнішньоекономічним операціям, оскільки у даному випадку відбулось зменшення загальної вартості товару, що експортувався в Болгарію за контрактом від 26.04.2022 року, у зв`язку з невідповідністю його якісних характеристик умовам вказаного контракту.

Також, апеляційний суд звертає увагу, що в матеріалах справи наявна довідка начальника відділу контролю експортно-імпортних операцій клієнтів та кредитів від нерезидентів Акціонерного банка «Південний» №17/001/13118/2023 від 20.04.2023 року, зі змісту якої слідує, що на валютному нагляді відсутня у ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» прострочена дебіторська заборгованість за контрактом №б/н від 26.04.2022 року з OLIVA AD, Болгарія, а експортні митні декларації за вищевказаним контрактом зняті з валютного нагляду.(а.с.28)

Наведені вище обставини свідчать, що висновки контролюючого органу про порушення підприємством вимог пунктів 1,2 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності є необґрунтованими та безпідставними.

При цьому, доводи податкового органу про те, що наданий позивачем висновок Одеської регіональної Торгово-промислової палати за результатами цінового моніторингу щодо ціни на товар №СИО-е №000045 від 07.04.2023 року, який виданий після закінчення законодавчо встановленого строку розрахунків не має зворотної дії в часі, апеляційний суд уважає помилковими.

Відповідно до приписів підпункту 1 пункту 12 Інструкції №7 зменшення суми грошових коштів, які мають надійти на користь резидента від нерезидента як оплата за експорт товару, пов`язується саме з фактом перегляду ціни товару у зв`язку з невідповідністю їх кількісних та/або якісних характеристик умовам договору протягом виконання зобов`язань за договором, що підтверджено уповноваженим на те органом.

Вказаним висновком Одеської регіональної Торгово-промислової палати №СИО-е №000045 від 07.04.2023 року засвідчено саме факт перегляду сторонами контракту 26.04.2022 року ціни товару у зв`язку з невідповідністю їх кількісних та/або якісних характеристик умовам договору, що призвело до її зменшення.

При цьому, положеннями Інструкції №7 не визначено часових меж прийняття такого рішення.

Більше того, перелічені вище документи, яким засвідчено факт зменшення ціни товару за контрактом від 26.04.2022 року, у тому числі наведений вище висновок, надані до контролюючого органу разом із запереченнями до акту перевірки, тобто до прийняття оскаржуваного у цій справі податкового повідомлення-рішення від 11.05.2023 року № 9292/15-32-07-23.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком окружного адміністративного суду про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 11 травня 2023 року № 9292/15-32-07-23.

Решта доводів апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області не спростовують мотивів, покладених судом попередньої інстанції в основу оскаржуваного рішення, й не свідчать про неправильне застосування окружним адміністративним судом норм матеріального права або ж порушення процесуальних норм.

У відповідності до ст. 315, 316 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги, якщо суд першої інстанції правильно установив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду без змін.

Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26.09.2023 року у справі №420/12724/23 за позовом приватного підприємства «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 11.05.2023 року № 9292/15-32-07-23 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.

Суддя-доповідач О.О. ДимерлійСудді А.В. Крусян Т.М. Танасогло

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2024
Оприлюднено19.02.2024
Номер документу117021546
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/12724/23

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 14.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні