ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2024 рокуЛьвівСправа № 460/16586/23 пров. № А/857/19052/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р. Й.,
суддів Гуляка В. В.,
Ільчишин Н. В.,
розглянувши у письмовому провадженні у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2023 року (ухвалене за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у м. Рівному суддею Дуляницькою С. М.) в адміністративній справі № 460/16586/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Західенергопостач» до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
У липні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Західенергопостач» (далі - ТОВ «Західенергопостач», Товариство, позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду із вказаним позовом та просило:
-визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Рівненській області (далі також - ГУ ДПС у Рівненській області) № 108-P/Л від 06.07.2023;
-зобов`язати ГУ ДПС Рівненській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «Західенергопостач» серії ВК № 17160314201900024 на право роздрібної торгівлі пальним, термін дії з 01.07.2019 до 01.07.2024.
Позовні вимоги обґрунтовувало тим, що Товариством при подачі заяви на отримання ліцензій на право зберігання пального долучено необхідний пакет документів, який передбачений Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», на підставі яких контролюючий орган видав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним. На думку позивача, наведене є свідченням того, що контролюючий орган належним чином перевірив надані суб`єктом господарювання документи та визнав їх достатніми для видачі ліцензії. Вказав, що прийняте ГУ ДПС у Рівненській області розпорядження від № 108-Р/Л від 06.07.2023 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним істотним чином порушує права ТОВ «Західенергопостач», адже з моменту отримання Товариством спірного розпорядження ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним вважається недійсною, а тому позивач фактично позбавлений можливості здійснювати господарську діяльність.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2023 року позов задоволено.
Не погодившись із цим рішенням, його оскаржило ГУ ДПС у Рівненській області, яке вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте без урахування фактичних обставин справи та з порушенням норм матеріального і процесуального права. Тому просить скасувати рішення суду першої інстанції і винести постанову, якою у задоволенні позову відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що листом від 28.06.2023 № 6239/14/13-23 Державна інспекція архітектури та містобудування України повідомила, що за результатами пошуку відомостей в Реєстрі будівельної діяльності документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів господарювання ТОВ «Західенергопостач» не виявлено, що і стало підставою для прийняття оскаржуваного розпорядження.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначає, що вважає апеляційну скаргу необґрунтованою, та такою, що не базується на фактичних обставинах справи, а рішення суду першої інстанції - таким, що ухвалене з дотриманням процесуального законодавства та з правильним застосуванням норм матеріального права, зі всебічним дослідженням доказів та встановленням фактичних обставин справи. Звертає увагу на те, що Державною архітектурно-будівельною інспекцією України 26.08.2015 було видано Сертифікат серії ІV № 165152382137, який зареєстровано як в паперовому, так і в електронному форматі. Вказане підтверджується відомостями, які містяться на Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва у розділі "Реєстр дозвільних документів до 06.07.2020".
Зазначає, що сертифікат видано замовнику об`єкта - ОСОБА_1 та ним засвідчено відповідність закінченого будівництва об`єкта, а ТОВ «Західенергопостач» на підставі договору оренди лише орендує цей об`єкт на умовах строкового користування АЗС.
Вважає, що ДПС України у своєму листі, неправильно сформулювавши запитувану інформацію щодо отримання ТОВ «Західенергопостач» сертифіката, отримала відповідну відповідь. Вважає, що ДПС України навмисно перекрутила дані і видала протиправне розпорядження про анулювання ліцензії.
Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з розглядом справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судом, ТОВ «Західенергопостач» є суб`єктом господарювання, основним видом діяльності якого є роздрібна торгівля пальним (КВЕД 47.30).
В електронний кабінет платника податків ТОВ «Західенергопостач» надійшов витяг з розпорядження № 108-Р/Л від 06.07.2023, яким позивача повідомлено, що відповідно до статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» зобов`язано ГУ ДПС у Рівненській області анулювати ліцензію реєстраційний номер № 17160314201900024 ТОВ «Західенергопостач».
Підставою анулювання позивачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, є отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами. (а.с.5)
Вважаючи оскаржуване розпорядження відповідача в частині анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції мотивував це тим, що у відповідача не було правових підстав для прийняття розпорядження № 108-Р/Л від 06.08.2023 в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «Західенергопостач», позаяк обставини, які слугували підставою для прийняття вказаного розпорядження, а саме: отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, не віднайшли свого підтвердження під час судового розгляду справи.
Колегія суддів апеляційного суду погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).
Порядок роздрібної торгівлі пальним (в тому числі порядок отримання відповідних ліцензій на його зберігання та підстави їх анулювання) встановлено статтею 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» № 481/95-ВР від 19.12.1995 (далі - Закон № 481).
Згідно статті 1 Закону № 481 ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта підприємницької діяльності на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Статтею 15 Закону № 481 визначено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального, податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.
Наведені положення норм права свідчать про те, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. При чому, у статті 15 Закону № 481 визначений вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії.
Як видно з матеріалів справи, до заяви на отримання ліцензії позивачем було надано визначений перелік документів:
1) копію витягу з Державного реєстру прав не нерухоме майно про реєстрацію права власності;
2) копію договору оренди № 18 від 01.05.2019;
3) копію Дозволу Управління Держпраці у Рівненській області № 182.16.56 від 03.10.2016;
4) копію Дозволу Управління Держпраці у Рівненській області № 238.16.56 від 22.23.2016;
5) копію Сертифікату серії ІУ №165152382137 від 26.08.2015 (а. с. 8 - 16).
З наведеного видно, що позивачем з метою отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вулиця Князя Володимира, 109, АЗК, надано необхідні документи, обов`язок надання яких встановлений статтею 15 Закону № 481.
На підставі поданих документів відповідач видав позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним (переоформлення) № 17160314201900024, термін дії з 01.07.2019 до 01.07.2024 (а. с. 6).
Відповідно до статті 15 Закону № 481 ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію;
встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);
встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;
встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;
встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;
порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;
відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же відповідачем на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.
Натомість, у випадку анулювання ліцензії, відповідач має керуватись положеннями статті 15 Закону № 481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу, зокрема, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Аналіз цієї норми свідчить про те, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема, наявність інформації від уповноважених органів щодо непогодження/не видання документів - копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії. Тобто інформація органу має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись особою при отриманні ліцензії. Те саме стосується й підстави для анулювання ліцензії у разі встановлення факту подання недостовірних даних у документах, оскільки такі документи мають бути саме подані особою для отримання ліцензії. Тобто відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, отже є підробленим (сфальсифікованим), або містить недостовірну інформацію. Тоді ж, коли суб`єкт взагалі не подавав певний документ, вказані норми, як підстави для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 01.11.2022 у справі № 560/377/20 та від 04.05.2023 у справі № 380/12161/21.
Як видно з матеріалів справи, розпорядження ГУ ДПС у Рівненській області № 108-Р/Л від 06.07.2023 про анулювання ТОВ «Західенергопостач» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 17160314201900024 терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024 за адресою роздрібної торгівлі пальним: Рівненська область, м. Рівне, вул. Князя Володимира, 109 АЗК прийняте у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.
Так, листом від 28.06.2023 № 6239/14/13-23 Державна інспекція архітектури та містобудування України повідомила, що за результатами пошуку відомостей в Реєстрі будівельної діяльності документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів господарювання ТОВ «Західенергопостач» не виявлено.
Водночас суд зазначає, що позивач разом із заявою на отримання ліцензії надавав, зокрема, копію Сертифікату серії ІУ № 165152382137 від 26.08.2015 (а. с. 16), яким Державна архітектурно-будівельна інспекція України засвідчила відповідність закінченого будівництвом об`єкта «Будівництво автозаправного комплексу з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів по вул. Князя Володимира, 109 в м. Рівне» проектній документації та підтвердила його готовність до експлуатації.
На Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва у розділі «Реєстр дозвільних документів до 06.07.2020» (https://e-construction.gov.ua/dabi_history_public_card/view=2860394432681740154) є інформація про Сертифікат серії ІУ № 165152382137 від 26.08.2015, який позивач подавав разом із заявою.
При цьому суд звертає увагу на те, що сертифікат видано замовнику об`єкта ОСОБА_1 та ним засвідчено відповідність закінченого будівництва об`єкта по АДРЕСА_1 , а ТОВ «Західенергопостач» на підставі договору оренди лише орендує цей об`єкт на умовах строкового користування АЗС.
Разом з тим, у матеріалах справи відсутні належні докази того, що позивачем (заявником) було подано документи, наданих разом із заявою на отримання ліцензії, які не видавалися/не погоджувалися відповідними органами.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про те, що розпорядження ГУ ДПС у Рівненській області № 108-P/Л від 06.07.2023 є протиправним, що дає підстави для висновку про необхідність задоволення позовних вимог.
За таких обставин, колегія суддів дійшла переконання, що місцевий суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює, та погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність задоволення позовних вимог.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційних скарг зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 229, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2023 року в адміністративній справі № 460/16586/23 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117022108 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні