Рішення
від 08.02.2024 по справі 912/2153/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2024 рокуСправа № 912/2153/23

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., за участі секретаря судового засідання Лупенко А.І., розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/2153/23

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", вул. Єжи Ґедройця, 5, м. Київ, 03150

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Санолта", вул. Матросова, буд. 40, смт Голованівськ, Голованівський район, Кіровоградська область, 26500

про стягнення 2 451 703,92 грн

Представники сторін

від позивача - Рахнянська С.В. адвокат, ордер серія ВН № 1299898 від 07.11.23,

від відповідача - Савенко О.О. адвокат, довіреність № б/н від 05.12.23.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", позивач) через систему "Електронний суд" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Санолта" (далі - ТОВ "Санолта", відповідач) з вимогами про стягнення 2 451 703,92 грн, з покладенням судового збору.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про неналежне виконання відповідачем зобов`язань по договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 28.11.2022.

Ухвалою від 14.11.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 912/2153/23 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 13.12.2023 о 14:00 год.

30.11.2023 через систему "Електронний суд" відповідач подав суду відзив на позов з запереченнями позовних вимог.

В підготовчому засіданні 13.12.2023 суд оголосив перерву до 25.12.2023 о 14:00 год.

22.12.2023 через систему "Електронний суд" позивач подав суду відповідь на відзив, де зазначив клопотання про продовження строку на її подання.

25.12.2023 через систему "Електронний суд" відповідач подав суду заперечення на відповідь на відзив.

В підготовчому засіданні 25.12.2023 суд оголосив перерву до 03.01.2024 о 14:00 год.

03.01.2024 через систему "Електронний суд" позивач подав суду письмові пояснення в порядку п. 3 ч. 1 ст. 42, ч. 5 ст. 161 ГПК України.

Ухвалою від 03.01.2024 суд відмовив у задоволенні клопотання позивача про продовження процесуального строку на подання відповіді на відзив. За ініціативи суду продовжив позивачу встановлений судом процесуальний строк для подання відповіді на відзив до 22.12.2023 та прийняв до розгляду відповідь на відзив. Продовжив строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів. Закрив підготовче провадження у справі №912/2153/23 та призначив справу до судового розгляду по суті на 23.01.2024 о 15:00 год.

23.01.2024 суд розпочав розгляд справи по суті та оголосив перерву в судовому засіданні до 01.02.2024 о 14:00 год.

01.02.2024 позивач подав суду письмові пояснення в порядку п. 3 ч. 1 ст. 42, ч. 5 ст. 161 ГПК України.

Також 01.02.2024 відповідач подав суду додаткові пояснення з урахуванням пояснень позивача від 01.02.2024 з додатковими доказами.

В судовому засіданні 01.02.2024 суд оголосив перерву до 08.02.2024 о 09:30 год.

07.02.2024 позивач подав суду письмові пояснення від 06.02.2024 в порядку п. 3 ч. 1 ст. 42, ч. 5 ст. 161 ГПК України.

Також 07.02.2024 відповідач подав суду додаткові пояснення з урахуванням пояснень позивача від 06.02.2024 з прикладенням Автоматизованої системи з оформлення та обробки перевізних документів на перевезення вантажів залізничним транспортом України вантажовідправниками через мережу інтернет.

Щодо поданих пояснень, то суд керуючись ч. 5 ст. 161 ГПК України, приймає їх до розгляду.

Щодо поданих додаткових доказів, то суд керуючись ст. 118 ГПК України, залишає їх без розгляду.

В судовому засіданні 08.02.2024 сторони підтримали свої вимоги та заперечення.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини.

28.11.2022 АТ "Українська залізниця" (Перевізник) та ТОВ "Санолта" (Замовник) уклали договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-38401364/2022-0001 (далі - Договір), за умовами якого:

- предметом є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника і проведення розрахунків за ці послуги (п. 1.1.),

- перевезення - послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язується доставити довірений замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому договором порядку (п. 1.3.),

- надання послуг за цим договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами (п. 1.4.),

- замовник зобов`язаний самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов Договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг Перевізника (п. 2.1.4.),

- розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника і вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів (п. 3.1.).

Договір містить додатки, що є його невід`ємною частиною.

На виконання умов Договору ТОВ "Санолта" за період січень березень 2023 року здійснювало завантаження та відправлення вантажу "жмыхи прочие" (ЄТСНВ 542224, ГНВ 23069090), в спеціалізованому рухомому складі - вагонах для перевезення мінеральних добрив (вагони-мінераловози) по станції Голованівськ регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" призначенням до станції республіки Польща.

При оформленні перевізних документів Замовник в графі 15 накладної зазначив "шрот кормовой, не поименованный в алфавите" (код ЄТСНВ 542224, код ГНГ 23069090).

Як стверджує позивач відповідно до сертифікату якості даний вантаж є шротом соняшниковим, не гранульованим, що містить 1,3 % жиру та 10,7 % вологості. За даними властивостями вантаж відповідає коду ЄТСНВ 542239 "Шрот, содержащий не более 1,5 % масла и не более 11 % влаги" та є небезпечним вантажем класу 4.2 (номер ООН 2217, аварійна картка 405). Відповідно до пункту 2.2 Розділу 14 Правил перевезень вантажу навалом та насипом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542 жито, пшениця, овес, ячмінь, гречка, просо, кукурудза в зерні, насіння олійних та бобових культур, рис нерушений, зернові відходи та відходи переробки зерна, висівки, комбікорми, жом сушений, макуха (що містить не більше 1,5 % олії і більше 11 % вологи), шрот (що містить більше 1,5 % олії і більше 11 % вологи) перевозяться насипом у спеціалізованих вагонах для зерна (далі - вагони-зерновози), а також у критих вагонах з дверними загородженнями (щитами).

На підставі розпорядження Департаменту комерційної роботи АТ "Укрзалізниця" від 06.01.2023 № ЦМ-15/5 дозволене перевезення шроту, жмиху насипом у мінераловозах, цементовозах насипом в мінераловозах в межах України, а також зі станцій України до країн Європи через західні прикордонні переходи до 31.12.2023 на особливих умовах з підвищенням тарифу на 20 %.

У позові позивач зазначає, що в період з 01.01.2023 до 15.03.2023 відповідач завантажив та відправив зі станції Голованівськ вагони з вантажем "жмыхи прочие" в мінераловозах. Загальна сума тарифу за здійснені перевезення склала 10 215 433,00 грн (без ПДВ) без врахування 20 % підвищення до тарифу. Недобір тарифу становить 2 043 086,60 грн (без ПДВ) і складається як різниця загальної суми тарифу з підвищенням на 20 % і загальної суми тарифу фактично отриманої Перевізником за перевезення на загальних підставах:12 258 519,60 грн 10 215 433,00 грн = 2 043 086,60 грн (без ПДВ), де 12258519,60 грн (без ПДВ) загальна сума тарифу за перевезення вантажу на особливих умовах, отримана за розрахунком 10215433,00 грн * 20 %. Загальна сума недобору тарифа з ПДВ становить 2 451 703,92 грн.

Несплата відповідачем 2 451 703,92 грн і стала підставою для звернення до суду з даним позовом.

Розглядаючи спір по суті, суд враховує таке.

Згідно статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Відповідно до ч. 5 ст. 306 Господарського кодексу України, загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, вантажобагажу визначає Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 квітня 1998 №457.

Відповідно до ч. 1, 2, 5 ст. 307 ГК України, ст. 908 ЦК України, п. 22 Статуту залізниць України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства.

Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення (стаття 6 Статуту).

Відповідно до п. 57, 62 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 тарифи на перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу залізничним транспортом (за винятком приміських пасажирських перевезень) встановлюються у порядку, що визначає Кабінет Міністрів України. Порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Належні за перевезення вантажів і надання додаткових послуг платежі можуть вноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях відправлення або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.

Згідно ст. 61 Статуту тарифи на перевезення, збори і штрафи, встановлені відповідно до чинного законодавства, публікуються у Збірниках правил перевезень і тарифів залізничного транспорту.

Відповідно до п. 1.3 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.

Пунктом 2.7 Правил встановлено, що сплата додаткових провізних платежів, зборів та штрафів, які виникли при перевезенні або на станції призначення, провадиться в такому самому порядку через розрахунковий підрозділ незалежно від терміну видачі вантажу станцією.

Відповідно до п. 23.1 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 плата за перевезення вантажів на особливих умовах (відповідно до статті 63 Статуту залізниць) визначається на загальних підставах із підвищенням на 20%. У графі "Найменування вантажу" ("Наименование груза") відправник проставляє відмітку у перевізних документах внутрішнього сполучення - "Перевезення на особливих умовах, розпорядчий документ УЗ від


№__ (або номер та дата договору ПАТ "Укрзалізниця" з вантажовласником). З одержувачем погоджено (відмітка може містити додаткові записи про виконання особливих умов)", міжнародного сполучення - "Перевозка на особых условиях (отметка может содержать дополнительные сведения о выполнении особых условий), даты и номера телеграмм УЗ и причастных перевозчиков (ж.д. администраций)".

Відповідно Додатку 1-7 до Договору

- цим Додатком до Договору визначено умови надання послуг з перевезення вантажу на особливих умовах щодо типових видів перевезень (далі - послуга з переве зення на особливих умовах). У разі, якщо типові види перевезень визначені цим Додат ком до Договору не передбачають умов для перевезення вантажу Замовника - вантажо відправника, надання таких послуг з перевезення вантажу на особливих умовах здійс нюється на підставі окремої заявки Замовника - вантажовідправника відповідно до Пра вил приймання вантажів до перевезення без застосування умов цього Додатку до Дого вору (п. 1.2.),

- Перевізник має право відмовити в узгодженні/погоджені Замовлення та/або наданні послуги з перевезення вантажу на особливих умовах. Перевізник не несе відпо відальність за збитки, завдані такою відмовою. У разі відмови в надані послуги з переве зення на особливих умовах Замовник - вантажовідправник має право замовити послуги з перевезення вантажу за Договором на загальних умовах у порядку, передбаченому за конодавством та умовами Договору (п. 2.5.),

- Замовник - вантажовідправник, під час оформлення перевізного документу (залізничної накладної) щодо перевезення на особливих умовах у графі 20 накладної зазначає "Найменування вантажу" та додатково проставляє відмітку: "Перевезення на особливих умовах, погодження УЗ від № . Претензії щодо кількості і якості вантажу вирішуються між відправником та одержувачем без участі залізниць. З одержувачем погоджено.", або у графі 15 перевізного документу (залізничної накладної) СМГС, у графі 21 перевізного документу (залізничної накладної) ЦІМ та у графі 20 пе ревізного документу (залізничної накладної) ЦІМ/СМГС проставляє відмітку: "Перевозка на особых условиях, согласование УЗ от№. Претензии по количеству и качеству груза решаются между отправителем и получателем без участия перевозчиков. С получателем согласовано." (п. 2.7.),

- замовник-вантажовідправник зобов`язується оплатити послуги перевізника за Договором з урахуванням послуги з перевезення на особливих умовах у розмірі, визначеному відповідно до пункту 23 розділу ІІ Збірника тарифів (п. 2.8.).

При оформленні перевізних документів відповідачем (Замовником) в графі 15 накладної зазначено "жмыхи прочие" (код ЄТСНВ 542224, код ГНГ 23069090).

Відповідно до сертифікатів якості товару зазначено - шрот соняшниковий, не гранульований, що містить 1,3 % жиру та 10,7 % вологості.

Позивач зазначає, що вантаж з такими властивостями відповідає коду ЄТСНВ 542239 ШРОТ, ЩО МІСТИТЬ НЕ БІЛЬШ НІЖ 1,5% ОЛІЇ І НЕ БІЛЬШ НІЖ 11% ВОЛОГИ та є небезпечним вантажем класу 4.2 (номер ООН 2217, аварійна картка 405).

Відповідно до пункту 2.2 Розділу 14 Правил перевезень вантажу навалом та насипом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542 жито, пшениця, овес, ячмінь, гречка, просо, кукурудза в зерні, насіння олійних та бобових культур, рис нерушений, зернові відходи та відходи переробки зерна, висівки, комбікорми, жом сушений, макуха (що містить не більше 1,5 % олії і більше 11 % вологи), шрот (що містить більше 1,5 % олії і більше 11 % вологи) перевозяться насипом у спеціалізованих вагонах для зерна (далі - вагони-зерновози), а також у критих вагонах з дверними загородженнями (щитами).

При відправленні станцією з платника тарифу за перевезення стягнуто провізну плату, без врахування підвищення тарифу на 20 % (виключного тарифу) при оформленні перевізних документів і розрахунку провізної плати за кодами ЄТСНВ 542224, кодами ГНГ 23069090.

Отже суд встановив, що при оформленні перевізних документів відповідач в графі 15 накладної зазначивши код ЄТСНВ 542224, код ГНГ 23069090 - ШРОТ КОРМОВИЙ, НЕ ПОЙМЕНОВАНИЙ В АЛФАВІТІ, тому надав невірні відомості щодо вантажу, який перевозився, адже відповідно до сертифікатів якості товару даний вантаж є шротом соняшниковим, не гранульованим, що містить 1,3 % жиру та 10,7 % вологості.

Таким чином, відповідачем, в порушення пункту 2.2 Розділу 14 Правил перевезень вантажу навалом та насипом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542, п. 23.1 розділу II Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, пунктів 3.1, п.2.7. Додатку 1-7 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів на залізничному транспорті № 40-38401364/2022-0001 від 28.11.2022, при погодженні планів на перевезення вантажу не проставлена відмітка про необхідність застосування особливих умов, не подана окрема заявка для укладення договору Перевізнику, організація перевезення зазначеного вантажу здійснена на загальних підставах, без врахування автоматизованою системою особливих умов і підвищення тарифу на 20 % (виключного тарифу) при оформленні перевізних документів і розрахунку провізної плати.

Вантаж "жмыхи прочие" по станції Голованівськ протягом 01.01.2023 - 15.03.2023 приймався до перевезення у мінераловозах (тобто, на особливих умовах) без перешкод і доставлявся за призначенням в повному обсязі.

Оскільки відповідно до сертифікатів якості товару даний вантаж є шротом соняшниковим, не гранульованим, що містить 1,3 % жиру та 10,7 % вологості, за даними властивостями вантаж відповідає коду ЄТСНВ 542239 ШРОТ, ЩО МІСТИТЬ НЕ БІЛЬШ НІЖ 1,5% ОЛІЇ І НЕ БІЛЬШ НІЖ 11% ВОЛОГИ та є небезпечним вантажем класу 4.2 (номер ООН 2217, аварійна картка 405), перевезення шроту соняшникового, не гранульованого, що містить 1,3 % жиру та 10,7 % вологості можливо з використанням вагонів-мінераловозів за умови застосування підвищення тарифу на 20 %.

03.07.2023 АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" направило на адресу ТОВ "Санолта" претензію про сплату недобору провізної плати при перевезенні вантажу "жмыхи прочие" на особливих умовах в спеціалізованих вагонах для перевезення мінеральних добрив.

16.08.2023 ТОВ "Санолта" дало відповідь на претензію (лист від 07.08.2023 № б/н) про відсутність підстав для сплати провізної плати в сумі 2 043 086,60 грн.

Відповідач заперечуючи позовні вимоги у відзиві на позов зазначив таке:

"Враховуючи що всі погодження з боку вантажоперевізника (Позивача) було отримано, оформлено Накладні СМГС УЗ (залізнодорожні накладні), списано відповідні нарахування з особового рахунку Відповідача, вбачається що у разі наявності порушень щодо зазначення вантажу в МЕСПЛАНІ, сам МЕСПЛАН або не був би погоджений Укрзалізницею, або якщо вантаж підлягав під типові умови перевезення вантажу на особливих умовах було б нараховано відповідні грошові кошти за перевезення такого вантажу",

"Приймаючи до уваги, що вантаж відправником якого був Відповідач ТОВ "САНОЛТА" шрот кормовий, про що зазначено у всіх первинних документах (вкладенні в накладну СМГС УЗ (Рахунок, ВМД, сертифікати якості) що надавались до Відповідача - вантажоперевізника для оформлення вантажу, при оформленні перевізних документів Замовником в графі 15 накладної було обрано з класифікатору електронного довідника Месплана та зазначено саме код з класіфікатору ЄТСНВ 542224 "шрот кормовой, не поименованный в алфавите". Відповідно до сертифікату якості вантаж є шротом соняшниковим, не гранульованим, що містить 1,3 % жиру та 10,7 % вологості.

Вважаємо доречним зазначити що в електронному довіднику Месплана не міститься будь-яких застережень що "шрот кормовой, не поименованный в алфавите" (код з класіфікатору ЄТСНВ 542224) є небезпечним вантажем класу 4.2 (номер ООН 2217, аварійна картка 405).

Відповідно до пункту 2.2 Розділу 14 Правил перевезень вантажу навалом та насипом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542 жито, пшениця, овес, ячмінь, гречка, просо, кукурудза в зерні, насіння олійних та бобових культур, рис нерушений, зернові відходи та відходи переробки зерна, висівки, комбікорми, жом сушений, макуха (що містить не більше 1,5 % олії і більше 11 % вологи), шрот (що містить більше 1,5 % олії і більше 11 % вологи) перевозяться насипом у спеціалізованих вагонах для зерна (далі - вагони-зерновози), а також у критих вагонах з дверними загородженнями (щитами).

Разом з тим як вже зазначалось відповідно до сертифікату якості вантаж є шротом соняшниковим, не гранульованим, що містить 1,3 % жиру та 10,7 % вологості, отже показники відмінні від показників шроту зазначених відповідно до пункту 2.2 Розділу 14 Правил перевезень вантажу навалом та насипом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542 щодо обмежень (особливостей) в перевезенні.

Відповідач ТОВ "САНОЛТА" під час оформлення вантажу шрот кормовий добросовісно надавало всі передбачені Укрзалізницею для оформлення відправки документи, результатом чого є відправлення та доставка Укрзалізницею вантажу відправником якого було ТОВ "САНОЛТА" до місця призначення.

З огляду на зазначене, враховуючи матеріали справи, у т.ч. документами (накладними СМГС УЗ, відомостями оплати за користування вагонами (додаються Відповідачем)) наданими Відповідачем до даного відзиву, Позивачем було списано з рахунку Відповідача всі платежі які АТ Укрзалізниця нарахувала за здійснення перевезень, що підтверджує відсутність порушень з боку Відповідача".

Суд зазначає, що наявність чи відсутність вини працівника позивача щодо невірного розрахунку тарифу на станції призначення не відміняє відповідальність (зобов`язання) відповідача зі сплати належних платежів за здійсненні позивачем перевезення. Такі платежі повинні відповідати тарифам, визначеним станом на час здійснення перевезення.

Провізна плата за перевезення вантажу за спірний період підлягає нарахуванню на підставі тарифів, визначених Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317.

Також при введенні плану на перевезення вантажу через автоматизовану систему планування АС "Месплан" обов`язковими є інформація про станцію відправлення та призначення, назва та код вантажовідправника та вантажоодержувача, кількість вагонів, що плануються відвантажити на протязі звітного місяці, загальна маса вантажу та код вантажу за єдиною тарифно-статистичною системою номенклатури вантажів (ЄТСНВ).

Інформація щодо перевезення вантажів на особливих умовах у замовленні на перевезення вантажів ф.ГУ-12 не зазначається.

Відповідно до п.2.2 р.14 Правил перевезення вантажу навалом і насипом перевезення шроту кормового передбачено лише у вагонах для перевезення зерна (вагонах-зерновозах), а також у критих вагонах з дверними загородженнями (щитами).

При внесенні інформації до АС "Месплан" відповідач (Замовник) зазначив, що перевезення шроту кормового ТОВ "Санолта" буде здійснюватися у вагонах- мінераловозах.

Інформація щодо властивостей вантажу, а саме місткість олії та вологість, що міститься у сертифікатах якості надається Перевізнику у день відправлення вантажу.

Відтак відповідач (Замовник) обізнаний у тому, що умови перевезення шроту соняшникового, не гранульованого, що містить 1,3% жиру та 10,7% вологості, відмінні від тих, що зазначені у пункті п.2.2 р.14 Правил перевезення вантажу навалом і насипом.

Відповідно до ст.63 Статуту Замовник послуг, як особа, що зацікавлена у збуті своєї продукції повинна була звернутися для укладання договору про перевезення шроту кормового на особливих умовах. Однак не зважаючи на це, Замовник не звернувся до Перевізника с таким листом, а у перевізних документах у графі 15 "Наименование груза" зазначав код ЄТСНВ, що не відповідає належному коду ЄТСНВ.

Відповідно до ст.24 Статуту замовник послуг несе відповідальність за всі наслідки неправильності та неточності або неповноти відомостей, що зазначені у перевізних документах.

Відповідно до п. 1.5 р.4 Правил оформлення перевізних документів працівник залізниці перевіряє лише наявність сертифікатів, митних декларацій та інших документів.

Також у запереченнях на відповідь на відзив відповідач зазначає таке:

"Фактична оплата за надані Укрзалізницею послуги згідно укладеного Договору, здійснювалась Позивачем самостійно шляхом списання Позивачем грошових коштів нарахованих знов таки самостійно Позивачем з рахунку Відповідача, що підтверджується, відповідними звітами про оплату за 12-20.01.23, за 20-31.01.23, за 02-27.02.23, за 06-31.03.2, що надані Відповідачем до відзиву на позовну заяву.

При цьому, з огляду на надані документи у відповідних випадках Позивачем самостійно нараховувались додаткові підвищені 20% оплати",

"Відповідач в повному обсязі вчасно надавав у порядку визначеному перевізником Позивачем (як за допомогою електронної системи МЕСПЛАН, так в подальшому і оригінали) всі необхідні та передбачені укладеним Договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-38401364/2022-0001 від 28.11.2022р. документи на вантаж що завантажувався для перевезення нічого не приховуючи (а ні назви вантажу, а ні його якісних характеристик) сканкопії всіх документів прикріплялись в електронному кабінеті користувача під час оформлення відправки вантажу в АС МЕСПЛАН.

Приймаючи до перевезення вантаж, у т.ч. шляхом узгодження всіх перевізних документів, здійснюючи відповідні нарахування та списання грошових коштів в подальшому за перевезення, Перевізник Позивач підтверджував належність оформлення супровідних перевізних документів та відсутність будь-яких порушень з боку вінтажовідправника Відповідача",

"14 березня 2023 року на електронну адресу ТОВ "САНОЛТА" надійшов лист в сканованому вигляді від Виробничого підрозділу "ОДЕСЬКА ОБ`ДНАНА ДИРЕКЦІЯ ЗАЛІЗНИЧНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ" вих № ДН-1-18/172 від 14.03.2023 року, щодо можливості укладнання між сторонами Договору про перевезення вантажу на особливих умовах, в якому було зазначено, в якому Перевізник повідомляє Замовника, про те, що на підставі вказівки Департаменту комерційної роботи АТ "Укрзалізниця" від 06.01.2023 року № ЦМ 15/5 перевезення вантажу макуха (номер ООН 1386, 2217, а також безпечна макуха, шрот, жмих) насипом у мінераловозах в межах України, а також зі станції України до країн Європи через західні прикордонні переходи до 31.12.2023 року можливо лише за умови укладання вантажовідправником договору на перевезення такого вантажу на особливих умовах з підвищенням тарифу на 20%.

Враховуючи об`єктивні обставини, простой завантажених вагонів, 15.03.2023 року між ТОВ "САНОЛТА" (замовник) та АТ "Укразалізниця" було підписано та скріплено печатками Договір про перевезення вантажу на особливих умовах з підвищенням тарифу на 20%., терміном дії до 31.12.2023 року. При цьому в даному договорі відсутнє будь-яке застереження (умови) що умови договору застосовуються до взаємовідносин що виникли між ними до моменту укладення даного Договору, згідно ст.631 Цивільного кодексу України.

Всі подальші Заявки починаючи з дати підписання такого Договору (15.03.2023) на перевезення вантажу ТОВ "САНОЛТА" розраховувались та проводились згідно добавленого тарифу + 20%, про що сам Перевізник і зазначає у своєму листі від 03.04.2023 р.",

"Позивач звинувачуючи Відповідача в тому що показники код ЄТСНВ 542224, код ГНГ 23069090 не відповідають дійсності не надано жодного аргументу та доказів які саме показники має Код 542224, чому даний код вважається не вірним, якщо є у довіднику для вибору, як зазначено раніше шрот кормовий саме підходить до цього коду відправлення, у всіх супровідних документах саме зазначається "шрот кормовий", ціль призначення: для кормових",

"На підтвердження відсутності правомірності спірних донарахувань з боку Позивача також може слугувати той факт що згідно зі звітом про стан розрахунки на дату останнього перевезення:

(Звіт про оплату за 31.03.23 надано Відповідачем та міститься в матеріалах справи) у Відповідача після списання відповідних платежів, обліковується переплата на кінець розрахункової доби 31.03.202 в розмірі 643881,30 грн оскільки як вбачається згідно умов Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-38401364/2022-0001 від 22.11.2022р., Позивач має право самостійного списання грошових коштів з рахунку Відповідача у разі виявлення правомірних помилок при нарахуванні вартості перевезень".

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до сертифікатів якості товару вантаж, якій перевозився у період з 01.01.2023 по 15.03.2023 є шротом соняшниковим, не гранульованим, що містить 1,3 % жиру та 10,7 % вологості.

Як встановлено судом за вказаними у сертифікатах якості товару властивостями вантаж, який перевозився у період з 01.01.2023 по 15.03.2023 відповідає іншому коду, ніж зазначено відповідачем при оформленні перевізних документів, а саме коду ЄТСНВ 542239 ШРОТ, ЩО МІСТИТЬ НЕ БІЛЬШ НІЖ 1,5% ОЛІЇ І НЕ БІЛЬШ НІЖ 11% ВОЛОГИ та є небезпечним вантажем класу 4.2 (номер ООН 2217, аварійна картка 405). Відповідно до номенклатури вантажів ЄТСНВ https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/legal_documents/nomenklatura:

код ЄТСНВ 542224 зазначений в перевізних документах відповідачем та код ЄТСНВ 542239 ШРОТ, ЩО МІСТИТЬ НЕ БІЛЬШ НІЖ 1,5% ОЛІЇ І НЕ БІЛЬШ НІЖ 11% ВОЛОГИ - відповідно до сертифікату якості:

Код ЄТСНВ: 542224, Найменування ЄТСНВ: ШРОТ КОРМОВИЙ, НЕ ПОЙМЕНОВАНИЙ В АЛФАВІТІ, Код ГНВ: 23069090, Найменування ГНВ: Жмыхи и твердые отходы от извлечения растительных жиров, масел, кроме отходов позиций 2304,2305,

Код ЄТСНВ: 542239, Найменування ЄТСНВ: ШРОТ, ЩО МІСТИТЬ НЕ БІЛЬШ НІЖ 1,5% ОЛІЇ І НЕ БІЛЬШ НІЖ 11% ВОЛОГИ, Код ГНВ: 23024090, Найменування ГНВ: Остатки злаков,к.п.о.,

Код ЄТСНВ: 542239, Найменування ЄТСНВ: ШРОТ, ЩО МІСТИТЬ НЕ БІЛЬШ НІЖ 1,5% ОЛІЇ І НЕ БІЛЬШ НІЖ 11% ВОЛОГИ, Код ГНВ: 23063000, Найменування ГНВ: Жмыхи и твердые отходы от извлечения жиров, масел из семян подсолнечника, кроме позиций 2304,2305.

На підставі Договору протягом січня березня 2023 року відповідачем здійснювалось завантаження та відправлення вантажу "жмыхи прочие" в спеціалізованому рухомому складі - вагонах для мінеральних добрив.

Використання вагонів - мінераловозів для перевезення вказаного вантажу не передбачено Правилами перевезення вантажів (пункт 2.2 Розділу 14 Правил перевезень вантажу навалом та насипом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542).

Розпорядженням Департаменту комерційної роботи АТ "Укрзалізниця" від 06.01.2023 № ЦМ-15/5 дозволене перевезення шроту, жмиху насипом у мінераловозах, цементовозах насипом в мінераловозах в межах України, а також зі станцій України до країн Європи через західні прикордонні переходи до 31.12.2023 на особливих умовах з підвищенням тарифу на 20 %.

Згідно вимог пункту 2.2. Розділу 14 Правил перевезень вантажу, перевезення зернових відходів та відходів переробки зерна, шроту кормового можливо лише у вагонах для перевезення зерна (вагонах-зерновозах), а також у критих вагонах з дверними загородженнями (щитами).

Відповідно до п. 24 Статуту залізниць України вантажовiдправники несуть вiдповiдальнiсть за всi наслiдки неправильностi, неточностi або неповноти вiдомостей, зазначених ним у накладнiй. Залiзниця має право перевiряти правильнiсть цих вiдомостей, а також перiодично перевiряти кiлькiсть та масу вантажу, що зазначаються у накладнiй.

На спростування тверджень відповідача про списання позивачем відповідних платежів, позивач навів у додаткових письмових поясненнях від 06.02.2024 інформацію щодо розрахунку тарифу по перевізному документу № 40145328 для вагону № 53406575:

"Так, відповідно до Збірника тарифів нарахування провізних платежів при перевезенні вантажів у спеціалізованих вагонах здійснюється за схемою 2 з урахуванням відстані перевезення від станції Голованівськ до прикордонного переходу Ізов (на експ.) 981 км та ваги вантажу 46 600 кг ( відповідно до перевізного документу). Таким чином, складова плати (тарифу) відповідно до вказаних у перевізному документі даних становить 7271.

При розрахунку тарифу до складової плати (тарифу) 7271 застосовується коефіцієнт коригування, що відповідає коду та класу вантажу (в нашому випадку код вантажу 542224, клас вантажу 2).

Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441 "Про внесення зміни до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги" починаючи з 0 годин 29.06.2022 для розрахунку тарифу для вантажів 2 класу застосовується коефіцієнт 4,729.

Таким чином, отримуємо наступний розрахунок плати за перевезення (провізної плати) за вагон № 53406575: 7 271 *4,729 = 34 385,00 (грн без ПДВ) провізна плата зазначена у відомості вагонів гр.30",

"При вірному розрахунку провізна плата за вказаний вище вагон повинна була становити: 7 271 * 4,729 * 1,2 = 41 261,5 (грн. без ПДВ)".

Такі платежі повинні відповідати тарифам, визначеним станом на час здійснення перевезення, а виходячи з пункту 2.7. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, така сплата проводиться незалежно від терміну видачі вантажу станцією (Постанова ВС від 20.02.2018 у справі № 904/7036/17).

Відтак твердження відповідача про списання позивачем спірної плати не знаходять свого підтвердження.

Також у згаданих додаткових поясненнях позивач зазначив, що ТОВ "Санолта" на підтвердження факту неможливості зазначити у перевізних документах вантажу "Макуха", надає скріншоти робочого екрану, однак відповідно до довідника кодів вантажу ЄТСНВ та їх відповідності назвам, що зазначені на російській та українській мові вбачається наступне: Відповідно до статті 15 §3 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення при оформленні перевізних документів у міжнародному сполученні застосовується одна з "робочих мов" ОСЗД, а саме китайська або російська. При пошуку вантажу "макуха" у довіднику вантажів АС "Клієнт УЗ" та АС "Месплан" не було враховано, що назву треба зазначати на російській мові, а саме "жмыхи". Правильне визначення назви вантажу та відповідності її хімічним властивостям покладене саме на Замовника послуг (відправника).

Більше того, доказів на підтвердження факта відправлення макухи відповідачем не надано. Тим самим відповідач підтверджує факт невідповідності інформації, щодо властивостей вантажу вказаних у сертифікатах якості наданих ТОВ "Відродження" та вантажу, що фактично перевозився у вагонах.

У додаткових поясненнях від 07.02.2024 відповідач зазначає що, з огляду на Правила оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року № 644 в чинній редакції № 313 від 18.09.2017. Додаток 1 до цих правил на який посилається позивач має вигляд відмінний від наданих до позову провізних документів які мають зовсім іншу форму, у зв`язку з чим вбачається абсолютно некоректне посилання позивача щодо порушень здійснених відповідачем в частині заповнення відповідних реквізитів провізного документу згідно вказаних Правил оформлення перевізних документів.

Однак викладені заперечення спростовуються вищевказаними обставинами та доказами.

Згідно ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

У справі "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89) ЄСПЛ наголосив на тому, що згідно статті 6 Конвенції рішення судів достатнім чином містять мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (рішення у справі "Hirvisaari v. Finland", заява № 49684/99; від 27 вересня 2001 р., пункт 30). Разом з тим, у рішенні звертається увага, що статтю 6 параграф 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення, може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи (рішення у справі "Ruiz Torija v. Spain", заява серія A № 303-A; від 9 грудня 1994 р.; пункт 29).

У іншому рішенні, зокрема, у справі "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58) зазначено, що національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін. Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає у тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією (рішення у справі "Hirvisaari v. Finland", заява № 49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року). На важливість дотримання судами вимоги щодо мотивованості (обґрунтованості) рішень йдеться також у ряді інших рішень ЄСПЛ (наприклад, "Богатова проти України", "Нечипорук і Йонкало проти України" та ін.).

За викладених обставин суд дійшов висновку, що відповідач у період з 01.01.2023 до 15.03.2023 не правомірно здійснив завантаження та відправлення вантажу "жмыхи прочие" в спеціалізованому рухомому складі - вагонах для мінеральних добрив, використання яких для перевезення ШРОТУ, ЩО МІСТИТЬ НЕ БІЛЬШ НІЖ 1,5% ОЛІЇ І НЕ БІЛЬШ НІЖ 11% ВОЛОГИ не передбачено пунктом 2.2 Розділу 14 Правил перевезень вантажу навалом та насипом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542 Правилами перевезення вантажів, без врахування підвищення тарифу на 20 % (виключного тарифу) при оформленні перевізних документів, з зазначенням невірного коду ЄТСНВ.

Відтак позовні вимоги Акціонерного товариства "Українська залізниця" заявлені обґрунтовано та підлягають задоволенню. З Товариства з обмеженою відповідальністю "Санолта" підлягає стягненню 2451703,92 грн.

Відповідно до норм ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача в розмірі 29420,45 грн з урахуванням коефіцієнта 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору за подання позовної заяви в електронній формі.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Відтак судовий збір в сумі 1226,55 грн може бути повернутий судом за клопотанням позивача як внесений в більшому розмірі.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Санолта" (вул. Матросова, буд. 40, смт Голованівськ, Голованівський район, Кіровоградська область, 26500, і.к. 38401364) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Ґедройця, 5, м. Київ, 03150, і.к. 40075815) в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Пантелеймонівська, буд. 19, м. Одеса, 65012, і.к. 40081200) 2451703,92 грн, а також 30647,00 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити сторонам до Електронних кабінетів.

Повне рішення складено 16.02.2024

Суддя В.Г. Кабакова

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення08.02.2024
Оприлюднено19.02.2024
Номер документу117039450
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —912/2153/23

Постанова від 11.06.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 28.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 16.02.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Рішення від 08.02.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 03.01.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 06.12.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 17.11.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні