ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 лютого 2024 рокусправа № 380/15705/21м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Грень Н.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні у м.Львові справу за позовом Державної екологічної інспекції у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю Галичнафта про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
установив:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної екологічної інспекції у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю Галичнафта, з такими вимогами:
- зупинити діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю Галичнафта (79014, Львівська обл., місто Львів, вул. Тракт Глинянський, буд. 34 Б, ідентифікаційний код юридичної особи: 41692387 ) в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел, які знаходяться за адресою: м.Львів, вул. Кукурудзяна,2 -АЗС.
- допустити негайне виконання рішення суду.
Позовні вимоги аргументовані тим, що перевіркою встановлено порушення відповідачем порядку провадження господарської діяльності, а саме здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади. За наслідками проведення перевірки видано відповідний припис, яким зобов`язано усунути вказані порушення. Однак, відповідачем надалі здійснюються бездозвільні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Зазначає, що відповідач визнав неправомірність своїх дій шляхом добровільної сплати постанови про накладення адміністративного стягнення. Таким чином, його господарська діяльність в частині викидів забруднюючих речовин здійснюється з порушенням норм чинного законодавства.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Ухвалою суду від 21.09.2021 року відкрито спрощене позовне провадження у справі.
Ухвалою суду від 21.02.2022 зупинено провадження у справі для примирення сторін.
Ухвалою суду від 23.11.2023 поновлено провадження у справі.
Суд дослідив матеріали справи, всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті та встановив таке.
На виконання наказу №173-і/п від 30.03.2021 року та на підставі направлення від 30.03.2023 №236 з 02.04.2021 року по 06.04.2021 року позивачем проведено позаплановий захід державного нагляду (контрою) щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів за адресою: м. Львів, вул. Кукурудзяна, 2-АЗС.
За результатами проведення вказаного планового заходу складено акт №236/05/317 від 06.04.2021 року, яким встановлено наступні порушення:
- ч.5,6 ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», а саме:
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря здійснюється без дозволу, за адресою: м. Львів, вул. Кукурудзяна, 2- АЗС.
З метою усунення вказаних порушень позивачем складено припис №153-05 від 06.04.2021 року щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, в якому зазначено усунути виявлені порушення шляхом отримання дозволу спеціально уповноваженого органу влади на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, за адресою: м. Львів, вул. Кукурудзяна, 2-АЗС, зокрема, до 06.07.2021 року.
На виконання наказу №468-і/п від 18.08.2021 року та на підставі направлення від 18.08.2021 № 638 позивачем проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
За результатами цієї перевірки складено акт №638/05/832 від 19.08.2021 року, в якому встановлено, що порушення, зазначені у приписі №153-05 від 06.04.2021 року не виконано.
19.08.2021 року Державною екологічною інспекцію у Львівській області на підставі протоколу про адміністративне правопорушення від 18.08.2021 № 019003 прийнято постанову № 1223-05.
У згаданій постанові зазначено, що директор Товариства з обмеженою відповідальністю «Процик Назар Богданович» вчинив правопорушення, відповідальність за які передбачена ст.12 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн. 00 коп.
Вказаний штраф сплачений відповідачем згідно з квитанцією від 20.08.2021 №ПН1294238.
Змістом спірних правовідносин є зупинення діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Галичнафта» в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря, у зв`язку з виявленими під час перевірки фактами порушення норм чинного природоохоронного законодавства.
При вирішенні спору по суті суд керується таким.
Частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V, з наступними змінами та доповненнями (далі - Закон №877-V в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до абзацу другого ст. 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно із абзацом четвертим ч.4 ст.4 Закону №877-V виключно законами встановлюються повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Абзацом восьмим цієї ж норми передбачено, що орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Як встановлено абзацом першим ч.5 ст.4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Згідно із ч. 1 ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25.06.1991 року, з наступними змінами та доповненнями (далі - Закон № 1264-XII), до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про охорону атмосферного повітря та щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, правовий статус якої визначено у Положенні про Державну екологічну інспекцію України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275.
Відповідно до абзацу першого п. 1 Розділу І Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року № 230 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 р. за №350/34633, з наступними змінами та доповненнями (далі - Положення № 230) Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
Згідно із підп.4 п. 2 розділу ІІ Положення № 230 інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря.
Відповідно до п. 6 розділу ІІ Положення № 230 інспекція звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.
Як передбачено положеннями ч. 6 ст. 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону №877-V орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Згідно із положеннями ч.2 ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» № 2707-XII від 16.10.1992 року, з наступними змінами та доповненнями (далі - Закон № 2707-XII), виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення грунтів, вод та інших природних об`єктів.
Для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч.1 ст.11 Закону № 2707-XII).
Відповідно до ч.5 ст.11 Закону № 2707-XII викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Частиною шостою цієї ж норми передбачено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Як встановлено ч.12 Закону № 2707-XII господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Суд зазначає, що згідно з положеннями ст. 14 Закону № 2707-XII викиди забруднюючих речовин, для яких не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки, допускаються у виняткових випадках лише з дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а до другої або третьої групи, - обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Так, в Актах Державної екологічної інспекції у Львівській області №236/05/317 від 06.04.2021 року та №638/05/832 від 19.08.2021 року, складених за результатами проведених перевірок щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зафіксовано, що відповідач здійснює викиди забруднюючих речових в атмосферне повітря без дозволу, що є порушенням ч. ч. 5, 6 ст. 11 Закону № 2707-XII. Зауважень та заперечень суб`єктом господарювання у вказаних актах щодо цих порушень не висловлено.
При цьому, суд звертає увагу, що відповідний дозвіл відповідач повинен був отримати ще до початку провадження відповідної діяльності, пов`язаної з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Окрім того, згідно із квитанцією №ПН1294238 від 20.08.2021 року, яка міститься в матеріалах справи, відповідач оплатив штраф у розмірі 255 грн. 00 коп. передбачений постановою № 1223-05 від 19.08.2021 року про накладення адміністративного стягнення на його директора за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відтак, суд висновує, що відповідач, вчиняючи вказані дії, сам визнав свою вину, однак продовжує здійснювати викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел без дозволу спеціально уповноваженого органу державної виконавчої влади.
Враховуючи викладене, позивач, у відповідності до п. 6 розділу ІІ Положення № 230, правомірно звернувся до суду із даним позовом, оскільки відповідач всупереч нормам чинного законодавства продовжує здійснювати протиправну діяльність пов`язану із здійсненням викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Відтак, позовні вимоги є обґрунтованими.
Що стосується негайного виконання рішення суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.371 КАС України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби; припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності; уточнення списку виборців; усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань; включення фізичних осіб, юридичних осіб та організацій до переліку осіб, пов`язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, виключення фізичних осіб, юридичних осіб та організацій з такого переліку та надання доступу до активів, що пов`язані з тероризмом та його фінансуванням, розповсюдженням зброї масового знищення та його фінансуванням.
Згідно із ч.2 цієї ж статті негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.
Отже, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), у відповідності до ст.371 КАС України, не підлягає негайному виконанню.
Що стосується судових витрат, то, у відповідності до вимог ч.2 ст.139 КАС України, такі не підлягають стягненню, оскільки в даній справі не залучалися свідки та не проводились експертизи.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд,
вирішив:
позов Державної екологічної інспекції у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 98, ЄДРПОУ 38057086) до товариства з обмеженою відповідальністю Галичнафта (79014, Львівська обл, м. Львів, вул. Тракт Глинянський, буд. 34Б, ЄДРПОУ 41692387) про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.
Зупинити діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю Галичнафта (79014, Львівська обл., місто Львів, вул.Тракт Глинянський, буд.34Б, ідентифікаційний код юридичної особи: 41692387 ) в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел, які знаходяться за адресою: м.Львів, вул. Кукурудзяна,2 АЗС.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяГрень Наталія Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117047356 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні