ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 лютого 2024 року Чернігів Справа № 620/18373/23
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді БаргаміноїН.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Чернігівській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Чернігівській області про визнання противоправною бездіяльності Головного управління ДПС України у Чернігівській області щодо невиконання, визначеної законом процедури, відшкодування суми податку на додану вартість за серпень місяць 2022 року в розмірі 155265,00 грн. (сто п`ятдесят п`ять тисяч двісті шістдесят п`ять гривень 00 копійок); стягнення з Державного бюджету України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ПРИКОРДОННЕ» (Юридична адреса: 14017 м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, буд. 40А, код ЄДРПОУ 03798688, ІПН 037986825060, р/р НОМЕР_1 в АТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК», МФО 300614) пеню за період з 01.08.2023р. по 14.12.2023р. за прострочення сплати бюджетної заборгованості в сумі 15 272,97грн. (п`ятнадцять тисяч двісті сімдесят дві гривні дев`яносто сім копійок).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що законних причин або підстав щодо відмови у наданні висновку про бюджетне відшкодування до відповідного органу Державного казначейства України у відповідача 1 не має.
Відповідач, Головне управління ДПС у Чернігівській області, подало відзив на позов, в якому просило відмовити позивачу у задоволенні позову та зазначило, що не внесення Головним управлінням ДПС у Чернігівській області до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних про узгодження суми бюджетного відшкодування жодним чином не може порушувати права платника, який не є суб`єктом владних відносин, що виникають з приводу внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних про узгодження суми бюджетного відшкодування, однак не змінює обсяг прав платника щодо отримання з бюджету належних сум ПДВ.
Відповідач, Головне управління Державної казначейської служби України у Чернігівській області, подало відзив на позов, в якому просило відмовити позивачу у задоволенні позову та зазначило, що органи Казначейства не наділені повноваженнями самостійно приймати рішення щодо повернення з бюджету податку на додану вартість. Вказує, що в реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, відсутня інформація щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування, яка підлягає перерахуванню на поточний банківський рахунок позивача. Таким чином, Головне управління, виконуючи покладені на нього функції, не порушувало норм діючого законодавства, а також права чи законні інтереси позивача.
Позивачем було подано відповідь на відзив відповідача 1, в якому вказав, що його доводи є безпідставними, так як правова позиція останнього заснована на помилковому тлумаченні норм чинного законодавства.
Процесуальні дії у справі: ухвалою суду від 28.12.2023 було відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Чернігівській області про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін; ухвалою суду від 16.02.2024 було закрито провадження у справі в частині позовних вимог про стягнення з Державного бюджету України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ПРИКОРДОННЕ» (Юридична адреса: 14017 м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, буд.40А, код ЄДРПОУ 03798688, ІПН 037986825060, р/р НОМЕР_1 в АТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК», МФО 300614) суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість по декларації з ПДВ за серпень місяць 2022 р. в розмірі 155265,00 грн. (сто п`ятдесят п`ять тисяч двісті шістдесят п`ять гривень 00 копійок).
Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
20.09.2022 позивачем було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за серпень 2022 року, додатком до якої, серед іншого, була заява про повернення сум бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в сумі 554172,00 грн (а.с. 19-25).
За результатами проведеної перевірки Головним управлінням ДПС у Чернігівській області було винесено податкове повідомлення-рішення від 28.12.2022 №7601/25010700, яким виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період серпень 2022 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування ПДВ у розмірі 413126,00 грн (а.с. 45-53).
Вказане податкове повідомлення-рішення було оскаржено позивачем в судовому порядку в частині відмови у наданні бюджетного відшкодування на суму 155 265,00 грн.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 14.03.2023, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.08.2023, у справі № 620/705/23 позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення було задоволено повністю, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 28.12.2022 №7601/25010700 в частині відмови у наданні бюджетного відшкодування на суму 155265,00 грн (а.с. 27-39).
Позивачем було направлено на адресу Головного управління ДПС у Чернігівській області лист від 16.08.2023 № 16/08 з проханням внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодження суми бюджетного відшкодування платника з метою належного виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 14.03.2023, яке набрало законної сили 01.08.2023 (а.с. 40-44).
Головним управлінням Державної казначейської служби України у Чернігівській області відповідно до платежу №133462912 від 18.01.2024 року (дата операції 26.01.2024р.) на рахунок Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» перераховано 155265,00 грн відшкодування ПДВ за декларацією № 9188258775 від 20.09.2022 (а.с. 102).
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає Податковий кодекс України.
За визначенням, наведеним у підпунктах 14.1.18 та 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній станом на час узгодження бюджетного відшкодування):
- бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника;
- пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пунктом 200.7 статті 200 Податкового кодексу України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
За приписами пункту 200.14 статті 200 Податкового кодексу України якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган, зокрема, у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування.
Положеннями пункту 200.15 статті 200 Податкового кодексу України визначено, що у разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.
Згідно з підпунктом «ґ» пункту 200.12 статті 200 Податкового кодексу України зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.
Пунктом 200.12 статті 200 Податкового кодексу України установлено, узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.
Згідно з пунктом 200.13 статті 200 Податкового кодексу України на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої сумою бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунку на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів.
Відповідно до пункту 200.23 статті 200 Податкового кодексу України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.
Отже, держава в особі відповідних державних органів, виконуючи певний комплекс дій, зобов`язана повернути платнику суму бюджетного відшкодування з ПДВ протягом законодавчо встановленого строку після дня набуття відповідною сумою статусу узгодженої. Якщо ж протягом згаданого строку необхідних дій для відшкодування податку здійснено не було, невідшкодовані суми перетворюються на бюджетну заборгованість, на яку згідно положень пункту 200.23 статті 200 Податкового кодексу України нараховується пеня.
Нарахування пені пов`язується саме із недотриманням суб`єктами владних повноважень положень статті 200 Податкового кодексу України, яка визначає, зокрема, комплекс дій, необхідних для своєчасного повернення сум бюджетної заборгованості з податку на додану вартість.
Тобто, Податковим кодексом України надано можливість платнику податків стягнути пеню у зв`язку з несвоєчасним відшкодуванням державою ПДВ.
Така позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.04.2023 у справі № 140/9357/21.
Згідно інформації з КП «Діловодство спеціалізованого суду» постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.08.2023 у справі № 620/705/23 було доставлено до електронного кабінету Головного управління ДПС у Чернігівській області 10.08.2023 о 18:26.
Таким чином, відповідач 1 після отримання судового рішення (11.08.2023), був зобов`язаний не пізніше 14.08.2023 (понеділок) відобразити вказану суму в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Та, відповідно, 15.08.2023 така сума мала стати доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання та перерахування на поточний банківський рахунок позивача не пізніше 22.08.2023. Однак такого відображення суми, узгодженої внаслідок скасування податкового повідомлення-рішення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, як і подальшого її перерахування у визначений законодавством строк, не відбулося.
Разом з тим, як встановлено судом, Головним управлінням Державної казначейської служби України у Чернігівській області відповідно до платежу №133462912 від 18.01.2024 року (дата операції 26.01.2024) на рахунок Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» перераховано 155265,00 грн відшкодування ПДВ за декларацією № 9188258775 від 20.09.2022 (а.с. 102).
Отже, суд дійшов висновку про порушення податковим органом визначеної законом процедури відшкодування суми податку на додану вартість за серпень місяць 2022 року в розмірі 155265,00 грн, в той же час казначейською службою свої повноваження були здійсненні у встановлений чинним законодавством строк.
Вищезазначене є підставою для нарахування пені за прострочення відшкодування суми податку на додану вартість у розмірі 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день її погашення. Неповернена сума бюджетного відшкодування податку на додану вартість, а саме: 155265,00 грн. мала бути перерахованою на поточний банківський рахунок позивача не пізніше 22.08.2023. Пеня мала нараховуватися, починаючи з 23.08.2023, та завершитися днем погашення заборгованості - 26.01.2024 (включно).
В той же час, станом на 23.08.2023 облікова ставка Національного банку України становила 22% (рішення Правління НБУ від 27.07.2023 № 258-рш «Про розмір облікової ставки»).
Сума пені розраховується за формулою: П = Сз х О (НБУ) х В : R х К (дн), де:
П - сума пені, що нараховується на бюджетну заборгованість з ПДВ;
Сз - фактично непогашена сума бюджетної заборгованості з ПДВ;
О (НБУ) - облікова ставка НБУ на момент виникнення пені (%);
В - коефіцієнт, що складає 120% облікової ставки НБУ, встановленої на момент виникнення пені протягом строку її дії, включаючи день погашення;
R - кількість днів у календарному році;
К (дн) - кількість календарних днів прострочення у сплаті, включаючи день сплати.
Період розрахунку - з 23.08.2023 по 26.01.2024 157 дні.
Таким чином, розмір пені за період з 23.08.2023 по 26.01.2024 розраховується таким чином: 155265,00 грн. (сума заборгованості) х 22% (облікова ставка НБУ) х 120% (коефіцієнт) : 365 (днів у році) х 157 (днів прострочення) = 17631,30 грн.
Таким чином, сума пені, яка підлягає відшкодуванню за несвоєчасне бюджетне відшкодування податку на додану вартість за період з 23.08.2023 по 26.01.2024, становить 17631,30 грн.
Частиною другою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду обставини справи, враховуючи встановлений судом період прострочення відшкодування суми податку на додану вартість, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково шляхом визнання противоправною бездіяльності Головного управління ДПС України у Чернігівській області щодо невиконання, визначеної законом процедури, відшкодування Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» суми податку на додану вартість за серпень місяць 2022 року в розмірі 155265,00 грн; стягнення з Державного бюджету України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» пеню за несвоєчасне бюджетне відшкодування податку на додану вартість за період з 23.08.2023 по 26.01.2024 в сумі 17631,30 грн.
Щодо позовних вимог в частині стягнення пені за період з 01.08.2023 по 22.08.2023, то суд зазначає, що за вказаний період нарахування пені не повинно здійснюватися, враховуючи терміни вчинення відповідних дій контролюючого органу та органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, необхідних для повернення сум бюджетної заборгованості з податку на додану вартість, а тому в цій частині позовних вимог слід відмовити.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» необхідно задовольнити частково.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи встановлені судом бездіяльність Головного управління ДПС України у Чернігівській області щодо несвоєчасного відшкодування позивачу суми податку на додану вартість та відсутність порушень з боку казначейської служби, то за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» підлягає стягненню сплачений при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 4933,82 грн.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» (вул. Івана Мазепи, 40, А, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14017, код ЄДРПОУ 03798688) до Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул.Реміснича, 11, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124), Головного управління Державної казначейської служби України у Чернігівській області (вул. Реміснича, 27, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14000, код ЄДРПОУ 37972475) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати противоправною бездіяльність Головного управління ДПС України у Чернігівській області щодо невиконання, визначеної законом процедури, відшкодування Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» суми податку на додану вартість за серпень місяць 2022 року в розмірі 155265,00 грн.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» пеню за несвоєчасне бюджетне відшкодування податку на додану вартість за період з 23.08.2023 по 26.01.2024 в сумі 17631,30 грн.
В решті позову відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прикордонне» судові витрати в розмірі 4933,82 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 16.02.2024.
Суддя Наталія БАРГАМІНА
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117049141 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Наталія БАРГАМІНА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні