ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
07 лютого 2024 року м. Дніпросправа № 160/22628/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Суховарова А.В.,
за участю секретаря судового засідання Соловей Л.О.
за участю представників: позивача - Говоруха В.П., відповідача Гуртовий В.Ю., третьої особи Бажан В.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, Дніпровської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 в адміністративній справі №160/22628/23 за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Дніпрокомунтранс" до Дніпровської міської ради треті особи: Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, Головне управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з додатковою відповідальністю «Дніпрокомунтранс», третя особа на стороні відповідача Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Головне управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області звернулося до суду з вимогами:
визнати рішення сесії Дніпровської міської ради VІІІ скликання від 24.11.2021 року №19/12 «Про затвердження Бюджетної програми «Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки» неправомірним та скасувати.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що сесією Дніпровської міської ради VIII скликання від 24.11.2021 р. № 19/12 прийнято рішення «Про затвердження бюджетної програми «Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки».
Відповідно до вказаної програми, метою Бюджетної програми є забезпечення виконання рішень суду та виконавчих документів. Шлях і спосіб розв`язання проблем визначено такий як зазначено у постанові кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845, (редакції постанови КМУ від 30.01.2013 р. №45). Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів бюджету Дніпровської міської територіальної громади. Відповідальними за її виконання є Дніпровська міська рада та її виконавчі органи зі статусом юридичних осіб. Обсяг фінансування заходів Програми визначається на Дніпровську міську раду та на кожен виконавчий орган зі статусом юридичної особи. Очікуваними результатами виконання програми є забезпечення виконання рішень суду та виконавчих документів. Безспірне списання коштів із рахунків Дніпровської міської ради та її виконавчих органів застосовується лише щодо програми.
Таким чином, на переконання позивача, відповідач своїм рішенням, прийнятим сесією Дніпровської міської ради VIII скликання від 24.11.2021 р. № 19/12 «Про затвердження Бюджетної програми «Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки», на власний розсуд встановив обсяг фінансування Бюджетної програми, виділення коштів виконавчим органам міської ради зі статусом юридичних осіб, який не забезпечує виконання самої програми, метою якої визначено забезпечення виконання рішень суду, здійснення безспірного списання коштів Головним управлінням Державної казначейської служби в Дніпропетровській області та виконання рішень суду, як відносно позивача, так і стосовно 73 стягувачів, заяви яких станом на 23.03.2023 року знаходилися на виконанні у Головному управлінні.
В результаті прийнятих відповідачем протиправних рішень, а саме: сесією Дніпровської міської ради від 19.07.2017 р. № 10/23 «Про затвердження Бюджетної програми «Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровської міської ради та її виконавчими органами на 2017-2021 роки» та сесією Дніпровської міської ради VIII скликання від 24.11.2021 р. № 19/12 «Про затвердження Бюджетної програми «Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки», у продовж більше чотирьох років Головним управлінням Державної казначейської служби в Дніпропетровській області не виконуються рішення Господарського суду Дніпропетровської області про безспірне списання на користь позивача заборгованості з Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради у шести справах на загальну суму 727 243,13 грн.
Позивач вважає, що затверджуючи на сесіях міської ради від 19.07.2017 року та 24.11.2021 року Бюджетні програми виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою, використовує свої протиправні рішення як спосіб ухиляння від виконання судових рішень, та не має намірів у подальшому їх виконувати. Доказами цих тверджень є те, що, як попередня програма так і чинна, на цей час не виконуються.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 адміністративний позов задоволено.
З апеляційною скаргою звернувся Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради та Дніпровська міська рада, в якій просять рішення суду скасувати та відмовити у задоволенні позовних вимог. Наведені аргументи, в обґрунтування вимог апеляційних скарг, фактично аналогічні наведеним у відзивах на позов.
В судовому засіданні представник відповідача та третьої особи апеляційні скарги підтримали, просять суд апеляційні скарги задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати.
В судовому засіданні представник позивача проти апеляційної скарги заперечив, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а апеляційні скарги безпідставними.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг у їх сукупності, колегія суддів зазначає про наступне.
Як встановлено судом, Товариство з додатковою відповідальністю Дніпрокомунтранс (код ЄДРПОУ 02128158), зареєстроване 22.03.1995 року, дата запису 07.06.2011 року, номер запису: 12241450000052571.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 25.10.2018 року у справі № 904/3862/18 позовні вимоги Товариства з додатковою відповідальністю "Дніпрокомунтранс" (Запорізьке шосе, буд. 26, м. Дніпро, 49107, код ЄДРПОУ 02128158) до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (проспект Дмитра Яворницького, буд. 75, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 40506248) про стягнення заборгованості, інфляційних втрат, 3% річних та пені в сумі 4 746,42 грн. - задоволено частково.
Стягнуто з Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (проспект Дмитра Яворницького, буд. 75, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 40506248) на користь Товариства з додатковою відповідальністю "Дніпрокомунтранс" (Запорізьке шосе, буд. 26, м. Дніпро, 49107, код ЄДРПОУ 02128158) 3 845,84 грн. (три тисячі вісімсот сорок пять грн. 84 копійки) основної заборгованості 1 427,68 грн. (одна тисяча чотириста двадцять сім грн. 68 коп.) судового збору.
Рішення суду набрало законної сили 20.11.2018 року, судом видано наказ про примусове виконання від 20.11.2018 року.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 05.11.2018 року у справі № 904/3908/18 стягнуто з Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, м.Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 75А, код 40506248) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпрокумнтранс" (49107, м. Дніпро, Запорізьке шосе, буд. 26, код 02128158) суму 49 771, 92 грн. основного боргу, 118, 63 грн. 3% річних, 1 758, 63 грн. витрат по сплаті судового збору.
Рішення суду набрало законної сили 26.11.2018 року, судом видано наказ про примусове виконання від 26.11.2018 року.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 22.11.2018 року у справі № 904/3857/18 стягнуто з Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 75, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 40506248) на користь Товариства з додатковою відповідальністю "ДНІПРОКОМУНТРАНС" (49107, м. Дніпро, Запорізьке шосе, 26, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 02128158, р/р № НОМЕР_1 в ПАТ "Укрсоцбанк" м. Київ, МФО 300023) заборгованість за надані послуги у розмірі 52 512,97 грн. (п`ятдесят дві тисячі п`ятсот дванадцять грн. 97коп.), 3% річних у розмірі 466,14грн. (чотириста шістдесят шість грн. 14коп.), інфляційні у розмірі 83,73грн. (вісімдесят три грн. 73коп.) та 1 506,54 грн. (одна тисяча п`ятсот шість грн. 54коп.) судового збору.
Рішення суду набрало законної сили 27.12.2018 року, судом видано наказ про примусове виконання від 29.12.2018 року.
Також, Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 27.11.2018 року у справі № 904/3863/18 стягнуто з Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд.75А; код 40506248) на користь
Товариства з додатковою відповідальністю "ДНІПРОКОМУНТРАНС" (49107, м. Дніпро, Запорізьке шосе, буд. 26; код 02128158) суму 86 797, 07 грн. основного боргу, 2 368, 44 грн. інфляційних, 4 115, 86 грн. 3% річних, 1 510, 66 грн. судового збору.
Рішення суду набрало законної сили 26.12.2018 року, судом видано наказ про примусове виконання від 26.12.2018 року.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2019 року у справі № 904/5289/18 позов Товариства з додатковою відповідальністю "Дніпрокомунтранс" до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради про стягнення 297 124,30 грн. заборгованості за надання послуги задоволено повністю.
Стягнуто з Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 75, ідентифікаційний код 40506248) на користь Товариства з додатковою відповідальністю "Дніпрокомунтранс" (49107, Дніпропетровська область, м. Дніпро, Запорізьке шосе, буд. 26, ідентифікаційний код 02128158, р/р НОМЕР_2 в АТ "Альфа-Банк" у м. Києві, МФО 300346) заборгованості за надання послуги у сумі 297 124,30 грн. та витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору у сумі 4 456,86 грн.
Рішення суду набрало законної сили 12.02.2019 року, судом видано наказ про примусове виконання від 13.02.2019 року
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.03.2019 року у справі № 904/285/19 стягнуто з Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, пр. Д.Яворницького, буд. 75 А, ідентифікаційний код 40506248) на користь товариства з додатковою відповідальністю "Дніпрокомунтранс" (49107, м. Дніпро, Запорізьке шосе, 26, ідентифікаційний код 02128158) заборгованість. в сумі 216135 грн. 82 коп., судовий збір в сумі 3 242 грн. 04 коп.
Рішення суду набрало законної сили 11.04.2019 року, судом видано наказ про примусове виконання від 11.04.2019 року.
З матеріалів справи вбачається, що позивач звертався до Головного управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області із заявами № 483 від 24.05.2019 року, №485 від 24.05.2019 року, № 486 від 24.05.2019 року, № 487 від 24.05.2019 року, № 484 від 24.05.2019 року, № 488 від 24.05.2019 року про виконання вищевказаних рішень Господарського суду Дніпропетровської області.
Судом встановлено, що Товариство з додатковою відповідальністю Дніпрокомунтранс неодноразово зверталося із запитами до Головного управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області щодо виконання рішень Господарського суду Дніпропетровської області, зокрема із заявами № 1013 від 15.10.2019 року, №1012 від 15.10.2019 року, № 1011 від 15.10.2019 року, № 1010 від 15.10.2019 року, № 1009 від 15.10.2019 року, № 1008 від 15.10.2019 року Щодо невиконання судового рішення, в яких просив повідомити про причини невиконання вищевказаних рішень суду, вжиті заходи та терміни щодо їх виконання.
Листами від 24.10.2019 року № 12-06-06/11438, 24.10.2019 року № 12-06-06/11435, 24.10.2019 року № 12-06-06/11386, 24.10.2019 року № 12-06-06/11434, 24.10.2019 року № 12-06-06/11433, 24.10.2019 року № 12-06-06/11389 Щодо розгляду заяви позивача повідомлено, що Згідно з даними, що наявні у Головному управлінні, станом на 21.10.2019 по Департаменту гуманітарної політики ДМР на опрацюванні знаходиться 56 заяв стягувачів.
Відповідно до п.23 Постанови КМУ від 03.08.2011 р. №845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників" Казначейство здійснює в порядку черговості надходження виконавчих документів безспірне списання кошів в розмірі, встановленому судом та перераховує такі кошти на рахунок стягувача, зазначений у виконавчому документі або його заяві про виконання рішення про стягнення кошів.
Керуючись п.28 Постанови КМУ від 03.08.2011р. № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників", рішенням сесії Дніпровської міської ради від 19.07.2017 р. № 10/23 про затвердження Бюджетної програми Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровської міської ради та її виконавчими органами" на 2017- 2021 роки Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради визначено що безспірне списання коштів буде здійснюватись з КПКВКМБ 0610160, КЕКВ2800.
На виконання п.31 Постанови КМУ від 03.08.2011 р. № 845 Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення кошів державного та місцевих бюджетів або боржників органом Казначейства було надіслано вимогу щодо необхідності вжиття заходів для встановлення таких асигнувань або інших дій спрямованих на виконання судового рішення. Боржник щомісяця повідомляє орган Казначейства про вжиті заходи.
Станом на 21.10.2019 року на КПКВКМБ 0610160 КЕКВ 2800 затверджено планові призначення у сумі 25 000 грн., кошти на рахунку відсутні.
Враховуючи вищевикладене, Головним управлінням Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області вжито всі заходи передбачені чинним законодавством для виконання наказів Господарського суду Дніпропетровської області.
У зв`язку з тривалим невиконанням вищезазначених рішень Господарського суду Дніпропетровської області, позивач повторно звернувся до Головного управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області із заявою, в якій просив виконати покладені на Казначейство законом обов`язки з виконання судових рішень, задіяти свої повноваження та вжити необхідні заходи до осіб, які ігнорують вимоги закону, умисно ухиляються від їх виконання та повернення боргу, що виник за їх службової недбалості.
Листом Головного управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області від 31.03.2023 року Щодо розгляду заяви позивача повідомлено, зокрема, що керуючись п. 28 Порядку, рішенням сесії Дніпровської міської ради від 24.11.2021 року №19/12 Про затвердження Бюджетної програми Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки, Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради визначено, що починаючи з 2022 року безспірне списання коштів необхідно здійснювати з КПКВКМБ 0610180, КЕКВ 2800.
По визначеній програмі на 2022 рік затверджувалися планові показники у розмірі 25000,00 грн., однак протягом року відкритих асигнувань боржником невстановлено.
Протягом 2019 2022 років Головне управління неодноразово направляло боржнику листи з вимогою щодо необхідності вжиття останнім заходів для встановлення відкритих асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судових рішень.
Про вжиті заходи для виконання судових рішень в найкоротший термін боржник щомісяця повідомляв листами.
Станом на 23.03.2023 року по Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради на опрацюванні в Головному управлінні знаходиться73 заяви стягувачів, в тому числі накази Господарського суду Дніпропетровської області по справах №904/5289/18, №904/3863/18, № 904/3862/18, № 904/3857/18, № 904/3908/18, № 904/285/19 щодо стягнення коштів на користь ТОВ Дніпрокомунтранс.
Також повідомлено, що на 2023 рік по Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради затверджені планові показники у розмірі 25000,00 грн., але кошти на реєстраційному рахунку відсутні.
Відтак, після встановлення Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради відкритих асигнувань, Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області здійснить заходи щодо перерахування коштів на користь ТОВ Дніпрокомунтранс у порядку черговості надходження виконавчих документів до Головного управління.
Так, судом встановлено, що рішенням Дніпровської міської ради VІІІ скликання від 24.11.2021 року № 19/12 Про затвердження Бюджетної програми Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки затверджено вказану Бюджетну програму. Визначено головним розпорядником бюджетних коштів з виконання заходів Програми (п. 1 цього рішення) Дніпровському міську раду та її виконавчі органи зі статусом юридичних осіб, згідно з рішенням міської ради від 10.02.2021 року № 6/3 Про затвердження структури виконавчих органів Дніпровської міської ради, загальної чисельності працівників Дніпровської міської ради та її виконавчих органів (зі змінами).
Позивач не погоджуючись з таким рішенням Дніпровської міської ради VІІІ скликання від 24.11.2021 року № 19/12 Про затвердження Бюджетної програми Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки, вважаючи його протиправним, та таким, що прийнято як спосіб ухиляння від виконання судових рішень, звернувся з цією позовною заявою до суду за захистом своїх прав.
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданих апеляційних скарг, колегія суддів виходить з наступного.
Статтею 129-1 Конституції встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Примусове виконання рішень проводиться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, Законом № 1404-VIII, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
За приписами частини другої статті 6 Закону №1404-VIII рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року №215 затверджено Положення про Державну казначейську службу України (Положення №215), відповідно до підпункту 3 пункту 4 якого Казначейство, відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку, здійснює безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів або боржників на підставі рішення суду.
Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначений Порядком №845.
За визначеннями, наведеними у пункті 2 Порядку № 845, безспірне списання - це операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів, а боржники - це визначені в рішенні про стягнення коштів розпорядники (бюджетні установи) та одержувачі бюджетних коштів, а також підприємства, установи та організації, рахунки яких відкриті в органах Казначейства.
Пунктом 3 Порядку №845 передбачено, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Безспірне списання коштів з рахунка боржника здійснюється в першочерговому порядку. Проведення платежів за його платіжними дорученнями здійснюється після безспірного списання у разі наявності коштів на рахунку. У разі наявності у боржника окремої бюджетної програми для забезпечення виконання рішень суду безспірне списання коштів з боржника (виконання рішень суду про стягнення коштів з боржника) здійснюється лише за цією бюджетною програмою. При цьому пункти 24-34 цього Порядку застосовуються лише щодо зазначеної бюджетної програми (пункт 25 Порядку № 845).
За приписами пункту 26 Порядку №845 безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів, на яких обліковуються кошти загального та спеціального фондів відповідного бюджету, здійснюється в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів, та у разі наявності на його рахунках для обліку відкритих асигнувань (залишків коштів на рахунках).
Згідно з пунктом 28 Порядку №845 орган Казначейства протягом трьох робочих днів після надходження виконавчого документа на підставі документів, поданих стягувачем, визначає коди програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету (коди тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів) та економічної класифікації видатків бюджету і рахунки боржника, з яких проводиться безспірне списання коштів. З дня визначення таких кодів та рахунків орган Казначейства повідомляє боржникові про здійснення безспірного списання коштів з його рахунків.
У разі коли за визначеними органом Казначейства кодами програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету (кодами тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів) та економічної класифікації видатків бюджету, за якими здійснюється безспірне списання коштів, відсутні відкриті асигнування (кошти на рахунках) або до кінця бюджетного періоду їх недостатньо для виконання судового рішення, орган Казначейства надсилає боржнику вимогу щодо необхідності вжиття боржником заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення. Боржник зобов`язаний протягом одного місяця після надходження зазначеної вимоги надіслати органові Казначейства письмове повідомлення про заходи, вжиті ним з метою виконання судового рішення. Зазначений строк може бути продовжений органом Казначейства за обґрунтованою заявою боржника до двох місяців. На період виконання вимоги орган Казначейства відкладає безспірне списання коштів та здійснює проведення платежів за платіжними дорученнями боржника лише за захищеними видатками, визначеними Бюджетним кодексом України (пункт 31 Порядку № 845).
Аналіз наведених норм чинного законодавства дає підстави для висновку, що виконання судового рішення є обов`язковим і забезпечення його виконання покладено на Державу. Водночас законодавцем визначено окрему процедуру виконання судових рішень щодо стягнення коштів з органів, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету і саме цією процедурою встановлені особливості виконання таких рішень.
Так, норми Порядку №845 визначають повноваження органу Казначейства, яке, як центральний орган, що реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, зобов`язане вживати заходів щодо боржників у разі недостатності коштів на їх рахунках для виконання виконавчого документу. Проведення платежів за платіжними дорученнями боржника лише за захищеними видатками, визначеними Бюджетним кодексом України є одним із засобів впливу на бюджетну установу з метою стимулювання її у найкоротші строки вжити заходів, спрямованих на вирішення питання щодо отримання коштів, необхідних для погашення заборгованості. Умовою вжиття такого заходу є надіслання органом Казначейства вимоги боржнику, якою його зобов`язано вчинити дії, спрямовані на встановлення асигнувань протягом одного місяця після отримання такої вимоги. Наявність у боржника окремої бюджетної програми для забезпечення виконання судових рішень є підставою для списання коштів лише з рахунку, відкритого на виконання цієї програми та відкладення безспірного списання з нього у разі надіслання вимоги.
Проте така програма не звільняє бюджетний орган від обов`язку виконати вимогу органу Казначейства щодо вжиття заходів, спрямованих на отримання необхідного фінансування цієї програми та не обмежує право органу, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, встановлювати обмеження щодо проведення платежів боржника, що передбачено пунктом 31 Порядку № 845.
Рішенням Дніпровської міської ради від 24 листопада 2021 року №19/12 затверджено Бюджетну програму Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки (Бюджетна програма).
Дніпровська міська рада (як самостійна юридична особа, що у відповідності до Закону № 280/97-ВР та БК України є розпорядником бюджетних коштів) самостійно відповідає за свої зобов`язання, зокрема щодо виконання судових рішень в частині стягнення за рахунок відповідних бюджетних асигнувань документально підтверджених судових витрат; виконання таких зобов`язань згідно з положеннями Порядку № 845, може здійснювати, зокрема за відповідною Бюджетною програмою Виконання судових рішень та виконавчих документів Дніпровською міською радою та її виконавчими органами на 2022-2026 роки, затвердженою рішенням Дніпровської міської ради від 24 листопада 2021 року №19/12.
Відповідно до додатку до вказаної вище Бюджетної програми, виконавчі органи міської ради зі статусом юридичних осіб є розпорядниками коштів і забезпечені відповідним фінансуванням на виконання такої Бюджетної програми.
Підпунктом 2 пункту 25 Порядку № 845 передбачено, що у разі наявності у боржника окремої бюджетної програми для забезпечення виконання рішень суду безспірне списання коштів з боржника (виконання рішень суду про стягнення коштів з боржника) здійснюється лише за цією бюджетною програмою. При цьому пункти 24-34 Порядку № 845 застосовуються лише щодо зазначеної бюджетної програми.
Задовольняючи позовні вимоги суд апеляційної інстанції зазначив, що судовий акт, який набрав законної сили, підлягає обов`язковому та безумовному виконанню особою, на яку покладено такий обов`язок. Це означає, що особа, якій належить виконати судовий акт, повинна здійснити достатні дії для організації процесу його виконання, незалежно від будь-яких умов, оскільки інше суперечило б запровадженому статтею 8 Конституції України принципу верховенства права та є практикою, несумісною з положеннями Конвенції.
За висновком апеляційного суду положення бюджетної не ґрунтується на конкретних приписах нормативно-правових актів, отже є необґрунтованим, оскільки додатки до цього рішення не містять відповідних обґрунтувань обсягів фінансування заходів бюджетної програми «На виконання судових рішень та виконавчих документів» на 2022-2026 роки. Не відповідає меті бюджетної програми, тому, що фактично створює обмеження для виконання рішень судів та виконавчих документів та не передбачає альтернативних заходів, які б надавали можливість збільшити обсяги фінансування цієї бюджетної програми у разі потреби. Крім того, таке рішення порушує права та інтереси позивача, оскільки прийняте без врахування розміру заборгованості.
Крім того, відсутність необхідного обсягу бюджетних асигнувань, неприйняття Дніпропетровською міською радою рішення про здійснення необхідних видатків, існування законодавчого припису щодо обов`язку виконання виконавчих документів виключно у межах бюджетної програми органу місцевого самоврядування, призначеної для виконання судових рішень, не свідчить про відсутність допущеної з боку ДКС України та УДКС у Дніпропетровській області бездіяльності щодо виконання рішень Господарського суду міста Дніпропетровська №904/3862/18,№904/3908/18, №904/3857/18,№904/3863/18, 904/5289/18, №904/285/19, оскільки на момент розгляду та вирішення справи виконавчий документ (наказ) перебуває на виконанні тривалий термін - більше трьох років.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладену у постанові від 30.08.2018 у справі №916/4106/14, встановлено обов`язковість судового рішення, що набрало законної сили, не дає підстав для висновку про можливість ставити його виконання в залежність від волевиявлення боржника або будь-яких інших осіб на вчинення чи не вчинення дій щодо його виконання, оскільки це б нівелювало значення самого права звернення до суду як засобу захисту та забезпечення реального відновлення порушених прав та інтересів.
Дніпровська міська рада своїми рішеннями затверджує Бюджетні програми по виконанню судових рішень та виконавчих документів на відповідний період, але при цьому кошти на рахунках відсутні.
Особа, якій належить виконати судовий акт, повинна здійснити достатні дії для організації процесу його виконання, незалежно від будь-яких умов, оскільки інше суперечило б запровадженому статтею 8 Конституції України принципу верховенства права та є практикою, несумісною з положеннями Конвенції.
Прийняття оскаржуваного рішення Дніпропетровської міськради від 24.11.2021 №19/12 не обґрунтовано конкретними нормами законодавчих актів.
Враховуючи те, що даним рішенням відповідач обмежив обсяг фінансування для забезпечення виконання рішень суду протягом 2022 - 2026 років певним розміром, що є меншим від загального розміру боргу відповідача за рішеннями Господарського суду міста Дніпропетровська №904/3862/18,№904/3908/18, №904/3857/18,№904/3863/18, 904/5289/18, №904/285/19, та наказів що знаходиться на виконанні в ГУ ДКСУ в Дніпропетровській області з травня 2019 року, такі дії не лише перешкоджають ефективному виконанню рішень суду та виконавчих документів, тобто не відповідають меті бюджетної програми, затвердженої оскаржуваним рішенням, не передбачають альтернативних заходів, які б надавали можливість збільшити обсяг цієї бюджетної програми у разі потреби, а і свідчать про створення відповідачем штучних перешкод для належного та своєчасного виконання рішень судів та виконавчих документів, зокрема згаданого виконавчого листа.
В свою чергу, зворотні доводи скаржників свого підтвердження не знайшли.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційних скарг не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, Дніпровської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 в адміністративній справі №160/22628/23 залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили 07 лютого 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Повне судове рішення складено 13 лютого 2024 року.
Головуючий - суддяН.А. Олефіренко
суддяЛ.А. Божко
суддяА.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117049269 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні