П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/22361/23
Перша інстанція: суддя Стефанов С.О.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Кам-Буд Інвест» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А:
25 серпня 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «Кам-Буд Інвест» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Одеській області № 9245054/45142718 від 25.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 16.05.2023 року, подану ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» для реєстрації.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що товариством з обмеженою відповідальністю «Кам-Буд Інвест» направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкову накладну № 1 від 16.05.2023 року, однак реєстрація податкової накладної зупинена. Позивач зазначив, що незважаючи на надання ним копій первинних документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по зазначеній податковій накладній, податковим органом ухвалено рішення про відмову в її реєстрації.
Відповідачі заперечували проти задоволення позову, зазначаючи, що реєстрація податкової накладної зупинена у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуг 3214, 5603, 7318 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати письмові пояснення. На підставі викладеного просили у позові відмовити.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Кам-Буд Інвест» задоволено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, ГУ ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що позивачем на розгляд комісії подано не всі документи, передбачені у п.5 Порядку № 520, який до того ж містить орієнтовний перелік підтверджуючих документів. Крім того, апелянт стверджує, що саме через надання платником податків копій документів, що складено з порушенням законодавства, контролюючим органом прийнято правомірне рішення.
Також апелянт доводить, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.
ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.11.2022 року. Види діяльності: 43.91 Покрівельні роботи (основний); 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.11 Будівництво доріг і автострад; 42.12 Будівництво залізниць і метрополітену; 42.13 Будівництво мостів і тунелів; 42.21 Будівництво трубопроводів; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 42.91 Будівництво водних споруд; 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.; 43.11 Знесення; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.13 Розвідувальне буріння; 43.21 Електромонтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.31 Штукатурні роботи; 43.32 Установлення столярних виробів; 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін; 43.34 Малярні роботи та скління; 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; (а.с. 80).
Товариство у своєму користуванні має нежиле приміщення гаража, яке розташоване за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 21,1 кв.м., яке надала їм у користування фізична особа ОСОБА_1 за договором позички № 1 від 01 травня 2023 р., яке використовується ним в якості тимчасового складування продукції, яку не можливо доставити напряму від постачальника замовленої продукції до місця поставки такої продукції покупцю. (а.с.88-89)
Для здійснення доставки покупцям продукції в невеликих обсягах або малогабаритних товарів Товариство має в користуванні автотранспортний засіб - загальний легковий універсал ВМW Х5), який наданий товариству у користування фізичною особою ОСОБА_2 за договором позички транспортного засобу № 2 від 01 травня 2023 року. (а.с.86-87)
Так, 15.05.2023 року між ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» (постачальник) та ТОВ «ДКР ГРУП» (код ЄДРПО 44997205) (покупець) укладено договір на поставку будівельних матеріалів № 5-02, відповідно до якого постачальник постачає, а покупець приймає та сплачує будівельні матеріали, що далі іменується Товар, в порядку та на умовах, визначених цим договором. (а.с 90-94)
Найменування, кількість, одиниця виміру, ціна кожної одиниці та загальна ціна товару, що постачається за цим договором, визначається у специфікації до цього договору, згідно якої здійснюється поставка цього товару (далі специфікація). Специфікація може містити інші додаткові відомості, специфікація складається постачальником в двох оригінальних примірниках по одному для кожної із сторін на підставі отриманого від покупця замовлення та підписується обома сторонами (п. 1.2 договору на поставку будівельних матеріалів № 5-02 від 12.05.2023 р.).
Пунктом 3.1 договору передбачено, що покупець здійснює попередню оплату у розмірі 100 % від ціни товару, вказаної у специфікації, що становить 393961,90 грн., враховуючи ПДВ 78792,38 гривень, протягом 15 календарних днів з дати підписання специфікації обома сторонами.
Відповідно до специфікації № 1 від 15.05.2023 року до Договору, яку складено та підписано сторонами, постачальник постачає покупцю наступну продукцію: геотекстиль 150 щільності в кількості 825 кв.м. на суму 28215,00 грн.; ТПО мембрана Боргета Е1а§оп 8К 1.2 мм в кількості 910,68 кв.м. на суму 300524,40 грн.; ТПО мембрана Soprema Flagon CSL 1,5 мм в кількості 12 кв.м. на суму 4860,00 грн.; ПВХ воронка під фланець д. 110 мм в кількості 2 шт. на суму 11560,00 грн.; ПВХ планки 150 в кількості 150 м.п. на суму 10230,00 грн.; спецкрепіж (шайби, дюбеля, шурупи) в кількості 3850 шт. на суму 27912,50 грн.; поліуретановий герметик 600 мл в кількості 26 шт. на суму 10660,00 грн. Всього сума поставки згідно специфікації № 1 від 15.05.2023 р. склала 393961,90 грн., в тому числі ПДВ в сумі 78792,38 грн. (а.с.95)
На виконання умов договору, ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» 15.05.2023 року виставлено рахунок № 1 на оплату товару, визначеного специфікацією до договору на загальну суму 393961,90 грн., в тому числі ПДВ в сумі 78792,38 грн. (а.с.96)
16.05.2023 р. ТОВ «ДКР ГРУП» проведено оплату згідно рахунку № 1 від 15.05.2023 р. шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника в сумі 393961,90 грн., в тому числі ПДВ в сумі 78792,38 грн. (а.с.97)
На суму отриманої передоплати ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» на підставі п.п. «а» п. 187.1 ст. 187 ПК України складено податкову накладну № 1 від 16.05.2023 року на суму поставки 393961,90 грн., в тому числі ПДВ в сумі 78792,38 гривень, яку було подано для реєстрації в ЄРПН 18.06.2023 року.(а.с. 17-78)
Поставка товару проведена 24.05.2023 року згідно видаткової накладної № 000501 на суму 393961,90 грн., в тому числі ПДВ - 65397,68 грн. (а.с.98)
Перевезення товару від постачальника до покупця за видатковою накладною № 000501 від 24.05.2023 року здійснювалось автотранспортом постачальника - загальний легковий універсал ВМW Х5, що підтверджується ТТН № 1 та № 2 від 24.05.2023 року.(а.с. 100, 101)
Станом на 30.06.2023 року взаєморозрахунки із ТОВ «ДКР ГРУП» проведено у повному обсязі, заборгованість відсутня, що підтверджується актом звірки взаєморозрахунків від 30.06.2023 року та відображено у оборотно-сальдовій відомості по рахунку № 631, яка надавалась до контролюючого органу разом з поясненнями для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.
Реєстрацію в ЄРПН складеної ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» податкової накладної № 1 від 16.05.2023 року за фактом першої події - отримання на розрахунковий рахунок грошових коштів від ТОВ «ДКР ГРУП» в якості оплати за поставку товару за договором на поставку будівельних матеріалів № 5-02 від 12.05.2023 року було зупинено згідно квитанції № 9144877544 від 18.06.2023 року. (а.с.19)
Єдиною підставою для зупинення таких податкових накладних контролюючим органом вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 16.05.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3214, 5603, 7318 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "Р"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
25.07.2023 року рішенням № 9245054/45142718 Комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Комісія) відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.05.2023 року (надалі ПН № 1), складеної ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» відповідно до п.п. «а» п. 187.1 А ст. 187 ПК України на суму поставки товару - оздоблювальні матеріали на загальну суму 393961,9 гривень, в т.ч. ПДВ в сумі 65 660,32 грн. (а.с.15-16)
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.05.2023 року зазначено, що платником надано копії документів, складених з порушенням законодавства. В графі «додаткова інформація» зазначено, що «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Користуючись своїм правом на адміністративне оскарження, на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.05.2023 року, у відповідності до Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України від 11.12.2019 року № 1165, позивачем в межах строків на оскарження такого рішення подано в електронному вигляді скаргу на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. (а.с.49)
04.08.2023 року рішенням комісії центрального рівня скаргу ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погоджуючись із рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що податковим органом, не зважаючи на надані товариством пояснення та документи, які є достатніми для реєстрації спірної податкової накладної, прийнято необґрунтоване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп. а або б п. 185.1 ст. 185, пп. а або б п. 187.1 ст. 187, абзацу 1 п. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з п. 3, п.5 Порядку №1165 податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну / розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D = S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній / розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.7 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п.11 Порядку № 1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, фактичною підставою для такого зупинення став п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Крім того, зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові по справі № 380/2365/21 від 27.01.2022 року.
Так, у квитанції відповідачем зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 3214, 5603, 7318 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "Р"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з УКТЗЕД обліковуються товари за кодом:
3214 - замазки для скла, садові замазки, цементи смоляні, замазки (для ущільнення) та інші мастики; шпаклівки для малярних робіт; невогнетривкі суміші для підготовки поверхні фасадів, внутрішніх стін будівель, підлоги, стелі тощо;
5603 - матеріали неткані, просочені або непросочені, з покриттям або без покриття, дубльовані або недубльовані;
7318 - гвинти, болти, гайки, глухарі, гачки вкручувані, заклепки, шпонки, шплінти, шайби (включаючи пружинисті шайби) та аналогічні вироби, з чорних металів.
Так, 15.05.2023 року між ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» (постачальник) та ТОВ «ДКР ГРУП» (код ЄДРПО 44997205) (покупець) укладено договір на поставку будівельних матеріалів № 5-02, відповідно до якого постачальник постачає, а покупець приймає та сплачує будівельні матеріали, що далі іменується Товар, в порядку та на умовах, визначених цим договором. (а.с 90-94)
Відповідно до специфікації № 1 від 15.05.2023 року до Договору, яку складено та підписано сторонами, постачальник постачає покупцю наступну продукцію: геотекстиль 150 щільності в кількості 825 кв.м. на суму 28215,00 грн.; ТПО мембрана Боргета 1.2 мм в кількості 910,68 кв.м. на суму 300524,40 грн.; ТПО мембрана Soprema Flagon CSL 1,5 мм в кількості 12 кв.м. на суму 4860,00 грн.; ПВХ воронка під фланець д. 110 мм в кількості 2 шт. на суму 11560,00 грн.; ПВХ планки 150 в кількості 150 м.п. на суму 10230,00 грн.; спецкрепіж (шайби, дюбеля, шурупи) в кількості 3850 шт. на суму 27912,50 грн.; поліуретановий герметик 600 мл в кількості 26 шт. на суму 10660,00 грн. Всього сума поставки згідно специфікації № 1 від 15.05.2023 р. склала 393961,90 грн., в тому числі ПДВ в сумі 78792,38 грн. (а.с.95)
Товар, що поставлений на користь ТОВ «ДКР ГРУП», був попередньо придбаний ТОВ «КАМ-БУД ІНВЕСТ» у постачальників - ТОВ «РКЦ-БУД» за договором поставки № 01-02/Хм від 01.02.2023 року та за видатковими накладними № РБ-0001813 від 18.05.2023 р. № РБ-0001873 від 23.05.2023 р. № РБ-0001878 від 23.05.2023 р., № РБ-0001879 від 23.05.2023 р.; а також у ТОВ «МІЗОЛ» за договором купівлі-продажу № 304 від 01.03.2023 року та за видатковими накладними № 5240249 від 19.05.2023 р. та № 5241483 від 22.05.2023 року. (а.с. 104-121)
Наведене спростовує висновок контролюючого органу, що обсяг постачання товару дорівнює або перевищує величину залишку.
Крім того, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації, які саме документи слід надати до контролюючого органу для реєстрації податкової накладної, фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
Позивач же надає контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи необхідно подати.
Так, п.п.3 п.11 Порядку № 1165 чітко встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Тобто, контролюючий орган також повинен не переписувати загальну фразу, а зазначати конкретні документи, які не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК.
З наведеного вбачається, що судом першої інстанції вірно визнано протиправними дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної у зв`язку із відповідністю п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі
За приписами п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.п. 9-13 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За приписами п.11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вбачається, що воно не містять конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містять загальну фразу. При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає, що доводи контролюючого органу щодо надання позивачем документів, оформлених з порушенням законодавства є помилковими та спростовуються матеріалами справи.
Так, з матеріалів справи вбачається, що позивач на підтвердження реальності господарської операції надав податковому органу пояснення та копії документів, а саме: договір з ТОВ «ДКР ГРУП» від 15.05.2023 року №5-02, накладна №000501 від 24.05.2023 року, акт звірки взаєморозрахунків ТОВ «ДКР ГРУП», рахунок на оплату ТОВ «ДКР ГРУП», осв 361 рахунку ТОВ «ДКР ГРУП», повідомлення про зарахування коштів ТОВ «ДКР ГРУП», договір поставки №01-02Хм та видаткові накладні ТОВ «РКЦ-БУД», видаткові накладні ТОВ «МІЗОЛ», довідку з банку про відкриття рахунку, договір позички гаражу, договір позички транспортного засобу, витяг з реєстру платників ПДВ, виписку з ЄДР ЮО, структуру власності підприємства, протокол учасників зборів.
На переконання колегії суддів, зазначені пояснення і надані документи у сукупності є достатніми для підтвердження реальності здійснення спірної господарської операції.
Однак, не надаючи оцінки поданим позивачем документам, не заявляючи про дефектність змісту чи форми поданих документів, не зазначаючи, яких саме документів не вистачає для прийняття позитивного рішення, податковий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації ПН №1 від 16.05.2023 року.
Судова колегія враховує, що відповідач, чітко не визначаючи у квитанції, які документи необхідно надати платнику податків, і в рішенні про відмову в реєстрації такої податкової накладної не зазначає, яких саме документів не вистачило, що б прийняти позитивне рішення про реєстрацію податкової накладної.
У зв`язку із викладеним, помилковими є доводи апелянта, що в даному випадку позивачу достеменно відомо, які саме документи є первинними в розумінні чинного законодавства, зокрема п.5 Порядку № 520, оскільки сам податковий орган не визначив, яких документів не вистачило для реєстрації спірної податкової накладної №1 від 16.05.2023 року.
Підсумовуючи викладене, судова колегія приходить висновку, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Щодо доводів апелянтів про те, що належним способом захисту прав позивача в даному випадку є зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної, а прийняття рішення про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним, судова колегія зазначає наступне.
Відповідно до п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкових накладних є передумовою прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладених, а тому рішення суду першої інстанції є правомірним і обґрунтованим. Крім того, ДПС України не оскаржувало рішення суду першої інстанції в цій частині.
Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 30 серпня 2023 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Керуючись ст.ст.308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення, з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя:К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117049675 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні