КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про закриття підготовчого засідання та призначення судового розгляду справи по суті
15 лютого 2024 року м. Київ № 640/14542/20
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Панової Г.В., розглянув у підготовчому засіданні у порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом Зарічанської сільської ради
до Кабінету Міністрів України
про визнання протиправним та скасування розпорядження,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулась Зарічанська сільська рада з позовом до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним та скасування розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 № 590-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Волинської області" в частині включення до складу Володимир-Волинської територіальної громади Зарічанської територіальної громади, Ласківської територіальної громади.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.07.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду.
На адресу Окружного адміністративного суду міста Києва надійшла заява Зарічанської сільської ради про збільшення розміру позовних вимог, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 № 590-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Волинської області" в частині включення до складу Володимир-Волинської територіальної громади Зарічанської територіальної громади, Ласківської територіальної громади;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 708-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Волинської області» в частині формування Володимир-Волинської територіальної громади та включення складу Володимир-Волинської територіальної громади Зарічанської територіальної громади, Ласківської територіальної громади.
Протокольною ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.09.2020 суд закінчив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 21.10.2020.
На адресу Окружного адміністративного суду міста Києва надійшла заява Кабінету Міністрів України про залишення позову без розгляду.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2021 суд направив Зарічанській сільській раді копію заяви Кабінету Міністрів України з процесуальних питань від 31 грудня 2020 року. Також суд встановив Зарічанській сільській раді десять днів, з дня наступного за днем отримання ухвали, для надання пояснень щодо заяви Кабінету Міністрів України про наявність правових підстав для залишення позову без розгляду у зв`язку з відсутністю процесуальної правосуб`єктності для звернення до суду.
Законом України від 13.12.2022 № 2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду», який набрав чинності 15.12.2022 (далі по тексту - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.
Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2825-IX, з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
На адресу Київського окружного адміністративного суду надійшла адміністративна справа № 640/14542/20, яка відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Пановій Г.В.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 31.07.2023 суд прийняв до провадження адміністративну справу № 640/14542/20 та ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання.
У підготовче засідання призначене у справі на 15.02.2024 сторони не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання у передбачений законодавством строк.
У матеріалах справи наявна заява представника позивача про здійснення розгляду справи за відсутності представника Зарічанської сільської ради за наявними матеріалами справи.
Від представника відповідача надійшло клопотання про закриття підготовчого засідання у справі № 640/14542/20 та про перехід до судового розгляду справи по суті без його участі.
Відповідно до приписів частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Враховуючи викладене, фіксування судового засідання засобами звукозаписувального технічного запису не здійснювалося.
В ході підготовчого засідання судом розглянуто заяву відповідача з процесуальних питань, в якій відповідач зазначає про наявність підстав для залишення позову без розгляду на підставі пункту 1 частини першої статті 240 Кодексу адміністративного судочинства України. В обгрунтування заявленого клопотання представник відповідача зазначив, що повноваження сільських, селищних, міських рад визначені в статтях 25-26 Закону України «Про місцеве самоврядування», в яких не передбачено право зазначених рад на звернення до суду, у тому числі і щодо оскарження актів Уряду чи зобов`язання Уряду внести в такі акти відповідні зміни. Тому, право на звернення до суду з адміністративним позовом щодо оскарження акта Уряду належить саме виконавчому органу Зарічанської сільської ради, а не безпосередньо Зарічанській сільській раді.
У поясненнях наданих щодо поданої Кабінетом Міністрів України заяви, позивач зазначив, що приписами статті 145 Конституції України гарантовано право місцевого самоврядування захищатися в судовому порядку. Крім того, статтею 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» обумовлено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах судового захисту прав місцевого самоврядування. Позивач наголосив, що підставами позову зазначено відсутність участі територіальної громади села Заріччя в процесі прийняття рішення щодо формування території об`єднаної територіальної громади та відсутність згоди на визначене перспективним планом об`єднання з іншими територіальними громадами.
Надаючи правову оцінку заявленому відповідачем клопотанню, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо позов подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності.
Згідно з частиною першою статті 43 Кодексу адміністративного судочинства України здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами).
Частина друга статті 43 Кодексу адміністративного судочинства України визначає адміністративну процесуальну дієздатність, як здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові. Адміністративна процесуальна дієздатність належить фізичним особам, які досягли повноліття і не визнані судом недієздатними, а також фізичним особам до досягнення цього віку у спорах з приводу публічно-правових відносин, у яких вони відповідно до законодавства можуть самостійно брати участь.
За змістом частини третьої статті 43 Кодексу адміністративного судочинства України здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).
Тобто, адміністративна процесуальна дієздатність, у структурі правосуб`єктності, є способом особи своїми діями набувати адміністративні процесуальні права і здійснювати адміністративні процесуальні обов`язки. Функціональний зв`язок двох названих категорій у структурі адміністративної процесуальної правосуб`єктності полягає в тому, що адміністративна процесуальна дієздатність є засобом здійснення адміністративної правоздатності. Якщо розглядати конкретні адміністративно-процесуальні суб`єктивні права та обов`язки, то їх місце у складі адміністративної процесуальної правосуб`єктності визначається тим, що вони не є виробленими правоздатністю та дієздатністю, а належать суб`єкту права (права) та покладаються на нього (обов`язки) відповідно до законодавчих приписів.
Згідно з частиною першою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у випадках, встановлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, державні органи, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із позовними заявами в інтересах інших осіб і брати участь у цих справах.
Предметом позову є розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 № 590-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Волинської області" в частині включення до складу Володимир-Волинської територіальної громади Зарічанської територіальної громади, Ласківської територіальної громади та розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 708-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Волинської області» в частині формування Володимир-Волинської територіальної громади та включення складу Володимир-Волинської територіальної громади Зарічанської територіальної громади, Ласківської територіальної громади.
Відповідно до абзацу третього частини першої статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр.
Відповідно до статті 5 вказаного Закону система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення. У містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до цього Закону можуть утворюватися районні в місті ради. Районні в містах ради утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який одночасно є і головою її виконавчого комітету.
Відповідно до статті 181 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.
Згідно з приписами статті 1 зазначеного Закону представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваженнями на звернення до суду про визнання незаконними актів органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальної громади, а також повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування (частина перша статті 38 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до пункту 15 частини четвертої статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів.
Районні та обласні ради приймають рішення про звернення до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад та їх органів (пункт 30 частини першої статті 43 вказаного Закону.
Згідно з пунктом 16 частини шостої статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» голова районної, обласної, районної у місті ради за рішенням ради звертається до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад та їх органів.
Приписами частини четвертої статті 71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що органи та посадові особи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Статус відповідних рад згідно зі статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" як представницьких органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами, а отже й наявність в силу Закону повноважень на звернення до суду з метою захисту порушених прав територіальної громади.
Таким чином, Зарічанська сільська рада звернулась до суду із даним позовом у відповідності до положень Конституції та законів України.
Натомість, доводи відповідача є необґрунтованими, а отже заява про залишення позовну без розгляду на підставі пункту 1 частини першої статті 240 КАС України не підлягає задоволенню.
Судом проведено підготовчі дії, які необхідні для всебічного та об`єктивного розгляду і вирішення адміністративної справи та які є достатніми для закінчення підготовчого провадження і призначення судового засідання для розгляду справи по суті.
Керуючись ст.ст. 173, 183, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
1. Відмовити у задоволенні заяви Кабінету Міністрів України про залишення адміністративного позову без розгляду.
2. Закрити підготовче провадження в адміністративній справі № 640/14542/20 за позовом Зарічанської сільської ради до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним та скасування розпорядження.
3. Призначити судове засідання для розгляду справи по суті на 16.04.2024 о 14:00 у складі колегії суддів.
Судове засідання відбуватиметься у приміщенні Київського окружного адміністративного суду (адреса: м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, 2-й під`їзд, 10-й поверх).
4. Викликати для участі у судовому засіданні учасників справи (їх представників).
5. Роз`яснити учасникам справи про можливість отримання інформації по справі, що розглядається, на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за посиланням: http://adm.ko.court.gov.ua/sud1070/.
6. Копію ухвали суду надіслати (надати) учасникам справи (їх представникам).
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не підлягає оскарженню. Заперечення на ухвалу можуть бути включені до апеляційної скарги на рішення суду.
Суддя Панова Г. В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117050958 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні