Подільський районний суд міста Києва
Справа № 758/1569/24
У Х В А Л А
14 лютого 2024 року м. Київ
Слідчий суддя Подільського районного суду міста Києва ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , підозрюваного ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання слідчого СВ Подільського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_6 , погоджене прокурором Подільської окружної прокуратури міста Києва ОСОБА_3 про відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від посади директора КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району міста Києва», поданого у межах кримінального провадження внесеного до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань за №42023102070000238 від 17.08.2023,
ПОСТАНОВИВ:
слідчий СВ Подільського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_6 звернулась з клопотанням, погодженим прокурором Подільської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , про відсторонення від посади стосовно
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця Тернопільської області, громадянина України, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого, директора КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва»,
який підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України.
В обґрунтування клопотання його автор зазначив, що слідчими СВ Подільського УП ГУНП у м. Києві проводиться досудове розслідування кримінального провадження №42023102070000238 від 17.08.2023 в межах якого 09.02.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру за ч. 4 ст. 191 КК України.
Зазначає, що на підставі розпорядження тимчасово виконуючого обов`язки голови Подільської районної в місті Києві державної адміністрації № 655 від 23.10.2015 ОСОБА_5 призначено на посаду директора комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва» з 23.10.2015 на контрактній основі. Згідно з наказом КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва» № 518-к ОСОБА_5 приступив до виконання обов`язків директора з 23.10.2015. Відповідно до статуту (далі - Статут) комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва», затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) № 7 від 06.01.2015 - комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва» (далі - Підприємство), створено рішенням Київської міської ради від 09 жовтня 2014 року № 270/270 «Про удосконалення структури управління житлово-комунальним господарством міста Києва», засноване на комунальній власності територіальної громади міста Києва та віднесене до сфери управління Подільської районної в місті Києві державної адміністрації. Засновником і власником комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва» є територіальна громада міста Києва, від імені якої виступає Київська міська рада (далі - Власник). Підприємство створене з метою забезпечення ефективного управління, належного утримання житлового та нежитлового фонду, утримання прибудинкових територій, об`єктів благоустрою та отримання прибутку. Предметом діяльності Підприємства є: утримання житлового і нежитлового фонду, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва та закріплений за підприємством на праві господарського відання, а також обслуговування житлового та нежитлового фонду, що не належить до комунальної власності міста Києва, на договірних засадах у встановленому порядку; а також надання послуг з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій та інших житлово-комунальних послуг, виконання функцій балансоутримувача житлового та нежитлового фонду, укладання договорів на надання житлово-комунальних послуг, контроль за виконанням умов договорів у встановленому порядку. Пунктом 6.3. Статуту передбачено, що директор Підприємства, зокрема: забезпечує виконання функцій і завдань, покладених на Підприємство Власником та Подільською районною в місті Києві державною адміністрацією; забезпечує в повному обсязі виконання обов`язків Підприємства, передбачених цим Статутом; несе персональну відповідальність за діяльність Підприємства та за виконання покладених на Підприємство завдань; - вирішує питання діяльності Підприємства, організовує його роботу та роботу його структурних підрозділів; зобов`язаний забезпечити дохідність Підприємства на рівні, необхідному для покриття його витрат та отримання прибутку; - при недостатній дохідності терміново приймає управлінські рішення щодо оптимізації витрат Підприємства (скорочення адміністративних, виробничих та ін. витрат, скорочення штату тощо); - зобов`язаний не допускати виникнення заборгованості з розрахунків із бюджетом, заборгованості з заробітної плати перед працівниками, безпідставного зростання кредиторської та дебіторської заборгованостей; - діє без доручення від імені Підприємства, представляє його у відносинах з іншими юридичними особами та громадянами, укладає договори, видає доручення; - розпоряджається майном та коштами Підприємства у межах, визначених законодавством України та цим Статутом; - забезпечує ефективне використання та збереження комунального майна, закріпленого за Підприємством; - забезпечує дотримання вимог законодавства України; - здійснює інші повноваження щодо управління Підприємством у межах, визначених законодавством України, а також цим Статутом і контрактом. Таким чином, ОСОБА_5 , з 23.10.2015 обіймаючи посаду пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, які полягають у розпорядженні майном і коштами Підприємства та керуванні роботою працівників Підприємства, тобто відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України, мас статус службової особи, вчинив розтрату грошових коштів Підприємства, за наступних обставин.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану. Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб`єктів господарювання. Такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі, якщо вони не призводять до порушення статті 5 цього Закону. Консультації з ринком можуть проводитися через електронну систему закупівель шляхом надсилання запитань замовником та отримання відповідей від суб`єктів господарювання або шляхом організації відкритих зустрічей з потенційними учасниками. Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено Принципи здійснення публічних закупівель, зокрема: максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням. Крім того, відповідно до пункту 2 розділу 3 наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», способи, що рекомендуються для отримання інформації про ціну товарів та послуг: направити не менше 3-х письмових запитів цінових пропозицій (електронною поштою) виробникам, офіційним представникам та дилерам, постачальникам конкретного товару, надавачам послуг.
Так, у невстановлені досудовим розслідуванням місці та час, але не пізніше 18.09.2021 у ОСОБА_5 , виник злочинний умисел направлений на розтрату чужого майна - комунальної власності територіальної громади міста Києва, шляхом укладення та виконання договору про закупівлю легкових автомобілів «RAVON» R4, вартість яких вища за ринкову, а також оплати їх за рахунок коштів очолюваного ним Підприємства, заснованого на комунальній власності територіальної громади міста Києва. У ході розслідування встановлено, що 20.08.2021 на веб-сайті електронної системи публічних закупівель «Prozorro» (режим доступу: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-08-20-000360-c) КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва» оприлюднено оголошення UA-2021-08-20-000360-с про проведення відкритих торгів на закупівлю товару - Легкові автомобілі за кодом ДК 021-2015 (CPV) 34110000-1 (Легкові автомобілі RAVON R4 або еквівалент) у кількості 5 штук з очікуваною вартістю закупівлі 1 750 000,00 гривень. За результатами проведеної процедури закупівлі переможцем визнано Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ-ТРЕЙДЕР» (код ЄДРПОУ 42032202) з ціновою пропозицією 1749 900,00 гривень.
Враховуючи викладене, 18.09.2021 між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва» в особі директора ОСОБА_5 та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ-ТРЕЙДЕР» в особі директора ОСОБА_7 укладено договір про закупівлю № 1509 (далі - Договір). Відповідно до п.п. 1.1., 1.2 Договору Постачальник зобов`язусться поставити у власність Покупця Легкові автомобілі RAVON R4 або еквівалент за Кодом ДК 021-2015 (СР) 34111200-0 - Легкові автомобілі типу «седан» (далі - Товар), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар від Постачальника у порядку та на умовах визначених договором, у кількості 5 штук, з ціною за одиницю 349 980,00 гривень. Згідно з п.п. 2.1 Договору загальна вартість Товару (ціна Договору) становить 1 749 900,00 гривень (один мільйон сімсот сорок дев`ять тисяч дев`ятсот гривень), у тому числі ПДВ 291 650,00 гривень (двісті дев`яносто одна тисяча шістсот п`ятдесят гривень).
Реалізуючи вказаний злочинний умисел, ОСОБА_8 , маючи на меті розтрату комунальної власності територіальної громади міста Києва, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, будучи службовою особою, діючи умисно та протиправно, з корисливих мотивів, тобто усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, достовірно знаючи, що вартість легкових автомобілів марки RAVON R4 фактично значно менша, ніж встановлено в тендерній документації та викладено в тендерній пропозиції TOB «ЕКСПЕРТ-ТРЕЙДЕР», перебуваючи за місцем розташування КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва», за адресою: місто Київ, вулиця Хорива, 36 в Подільському районі міста Києва, 18.09.2021 уклав з ТОВ «ЕКСПЕРТ-ТРЕЙДЕР» договір №1509 про закупівлю товару, а саме автомобілів марки RAVON R4. У подальшому, продовжуючи свої злочинні дії, спрямовані на розтрату чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, будучи службовою особою, на виконання умов підписаного ним Договору про закупівлю № 1509, на підставі видаткової накладної №15 від 12.10.2021 та платіжної інструкції № 269600722 від 21.10.2021, директор КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району М. Києва» ОСОБА_5 забезпечив здійснення перерахування посадовими особами Підприємства на рахунок TOB «ЕКСПЕРТ-ТРЕЙДЕР» НОМЕР_1 грошових коштів в сумі 1 749 900,00 гривень. Однак, під час досудового розслідування встановлено, що станом на дату укладення Договору № 1509 від 18.09.2021, згідно з висновком експерта № CE-19/111-23/48733-AB від 20.09.2023 за результатами проведеної судової-автотоварознавчої експертизи у кримінальному провадженні, ринкова вартість п`яти ідентичних нових легкових автомобілів марки RAVON R4 або еквівалент (за кодом ДК 021-2015 (CPV) 34111200-0- (Легкові автомобілі типу «седан»)), 2020 року випуску, станом на 18.09.2021, складає 1 372 707,65 гривень (один мільйон триста сімдесят дві тисячі гривень шістдесят п`ять копійок), з урахуванням ПДВ.
Також відповідно до висновка експерта № CE-19/111-23/57665-EK від 07.12.2023 за результатами проведеної судової економічної експертизи у кримінальному провадженні, з урахуванням висновку судової автотоварознавчої експертизи № СЕ-19/111-23/48733-В від 20.09.2023, внаслідок придбання КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва» в особі директора ОСОБА_5 , п`яти ідентичних нових легкових автомобілів марки RAVON R4 або еквівалент (за кодом ДК 021-2015 (CPV) 34111200-0- (Легкові автомобілі типу «седан»)), 2020 року випуску по Договору про закупівлю від 18.09.2021 № 1509, укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ-ТРЕЙДЕР» (код ЄДРПОУ 42032202), Комунальному підприємству завдано збитку у розмірі 377 192,35 гривень.
Отже, ОСОБА_5 , реалізуючи свій злочинний умисел, маючи на меті розтрату чужого майна - комунальної власності територіальної громади міста Києва, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, будучи службовою особою, діючи умисно, протиправно, з корисливих мотивів, тобто усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, достовірно знаючи, що вартість поставленого товару - легкових автомобілів марки RAVON R4 (за кодом ДК 021-2015 (CPV) 34111200-0- (Легкові автомобілі типу «седан»)) є завищеною та необгрунтованою, тобто розуміючи, що вартість легкових автомобілів, які поставлені ТОВ «ЕКСПЕРТ-ТРЕЙДЕР» фактично значно менша, ніж визначено умовами вищевказаного договору № 1509 від 18.09.2021 про закупівлю, перебуваючи за місцем розташування КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва», за адресою: місто Київ, вулиця Хорива, 36 в Подільському районі міста Києва, діючи в порушення п. 6.3 Статуту КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району M. Києва», затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) № 7 від 06.01.2015, ст. ст. 4, 5 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 2 Розділу 3 наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», вчинив розтрату чужого майна, яке перебувало в його віданні, внаслідок чого територіальній громаді міста Києва, спричинено матеріальних збитків на суму 377 192,35 гривень (триста сімдесят сім тисяч сто дев`яносто дві гривні, тридцять п`ять копійок), що у двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян на час вчинення кримінального правопорушення, та згідно з приміткою 3 до статті 185 КК України, визнається великим розміром.
Таким чином, за результатами зібраних доказів 09.02.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру в розтраті чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, у великих розмірах, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України.
З огляду на вказане, ОСОБА_5 виконуючи повноваження директора КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва», може здійснювати незаконний вплив на ще недопитаних свідків по кримінальному провадженню, оскільки останні перебувають у службовій залежності від нього, а також знищити чи підробити документи підприємства, які мають значення для досудового розслідування.
Також, покликається на положення ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» згідно яких особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею злочину у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.
Таким чином, з метою запобігання незаконному впливу на свідків, зважаючи на те, що перебування на посаді підозрюваного сприяло вчиненню кримінального правопорушення, існує необхідність у відстороненні ОСОБА_5 від посади директора КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району м. Києва» строком на 2 місяці.
В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав з мотивів, викладених у ньому.
Підозрюваний та його захисник проти задоволення клопотання заперечили з мотивів його необґрунтованості, відсутності об`єктивної необхідності у відстороненні його від посади, а також ризиків з якими законодавство пов`язує можливість задоволення клопотання.
Перевіривши доводи та матеріали клопотання слідчий суддя дійшов до такого.
Відсторонення від посади є одним заходів забезпечення кримінального провадження, який застосовується на підставі ухвали слідчого судді або суду (ч. 2 ст. 131, ч. 1 ст. 132 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК).
За приписами ч. 3 ст. 132 КПК застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що: 1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; 2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, дізнавача, прокурора; 3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, дізнавач, прокурор звертається із клопотанням.
Відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину (ч. 1 ст. 154 КПК).
Підстави для відсторонення від посади наведені в ч. 1 ст. 157 КПК, згідно яких слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для: 1) припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може 2) знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, 3) незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або 4) протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
З`ясовано, що слідчими СВ Подільського УП ГУНП у м. Києві проводиться досудове розслідування кримінального провадження № 42023102070000238 від 17.08.2023 в межах якого 09.02.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру за ч. 4 ст. 191 КК України.
Слідчий суддя перевірив наявність обґрунтованої підозри ОСОБА_5 , шляхом дослідження наданих стороною обвинувачення матеріалів згідно поданого клопотання.
Фактичні дані, які містяться у вказаних матеріалах свідчать про причетність підозрюваного до вчинення кримінального правопорушення, яке за версією сторони обвинувачення мало місце.
Розглянувши доводи, сторони обвинувачення щодо наявності ризиків, передбачених ч.1 ст.157 КПК слідчий суддя зауважує наступне.
Оцінюючи доводи прокурора щодо можливості впливу підозрюваних на свідків з числа працівників КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району міста Києва» слідчий суддя, враховуючи специфіку ймовірного кримінального правопорушення, зауважує, що у даному випадку показання свідків не мають вирішального значення.
В будь-якому випадку, стороною обвинувачення не наведено конкретних обставин вчинення кримінального правопорушення, які б могли бути встановлені через допит як свідків працівників КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району міста Києва».
Поряд з цим, заявлений прокурором ризик знищити чи підробити документи підприємства підозрюваним будь-якої із речей і документів, які не отримано на даний час органом досудового розслідування слідчий суддя вважає не доведеним, оскільки в цій частині належне обґрунтування вказаного ризику відсутнє, особливо враховуючи, що закупівля відбувалась з використанням електронної системи закупівель «Prozorro».
Також з`ясовано, що підозрюваний попередньо тривалий час відсторонювався від посади КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району міста Києва» в межах кримінального провадження № 42023102070000238 від 17.08.2023, а строк дії ухвали минув 05.10.2023 та не продовжувався.
Отже матеріалами клопотання не підтверджуються заявлені прокурором ризики, які є підставою для відсторонення підозрюваного від посади.
Щодо покликань прокурора на приписи абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції», якою передбачено, що особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом, слідчий суддя зазначає наступне.
Так, за приписами абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» підозрюваний відсторонюється від посади в порядку, визначеному законом, а відтак застосування цього засобу забезпечення кримінального провадження без врахування положень глави 14 КПК не допускається.
Автоматичне відсторонення підозрюваного від посади на підставі абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» на підставі тільки наявності факту повідомлення особі про підозру порушує принцип рівності усіх учасників судового процесу, принцип незалежності та безсторонності суду, оскільки за таких обставин суд стає на сторону обвинувачення, звільняючи її від необхідності доводити існування обставин передбачених ч. 3 ст. 132, ст. 157, 158 КПК, а також принцип законності, відповідно до якого при здійсненні кримінального провадження не може застосовуватися закон, який суперечить Кримінальному процесуальному кодексу.
Отже відсутні правові підстави для відсторонення підозрюваного від посади.
З урахуванням викладеного, керуючись ст. 132, 156, 157 КПК, слідчий суддя,-
ПОСТАНОВИВ:
у задоволенні клопотання слідчого СВ Подільського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_6 , погоджене прокурором Подільської окружної прокуратури міста Києва ОСОБА_3 про відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від посади директора КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Подільського району міста Києва», поданого у межах кримінального провадження внесеного до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань за №42023102070000238 від 17.08.2023 - відмовити.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з моменту її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117052428 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Подільський районний суд міста Києва
Якимець О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні