ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2024 року Справа № 902/1027/23
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Бучинська Г.Б., суддя Василишин А.Р. , суддя Петухов М.Г.
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу ТОВ "Бізнес ЮА Груп" на рішення Господарського суду Вінницької області від 03 жовтня 2023 року у справі №902/1027/23 (повний текст складено 05 жовтня 2023 року, суддя Міліціанов Р.В.)
за позовом Виконавчого комітету Вінницької міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп"
про стягнення 221 904,94 грн
ВСТАНОВИВ:
Виконавчий комітет Вінницької міської ради звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" про стягнення 200 000,00 грн пайової участі, 6 672,06 грн інфляційних втрат та 15 232,88 грн пені за несвоєчасне виконання зобов`язання.
Рішенням Господарського суду Вінницької області від 03 жовтня 2023 року у справі №902/1027/23 частково задоволено позов Виконавчого комітету Вінницької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" про стягнення 221 904,94 грн.
Присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" (просп. Юності, 18, м. Вінниця, 21021, код - 43135934) на користь Виконавчого комітету Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, код - 03084813) 200 000,00 грн - пайової участі за Договором про пайову участь замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади від 04 березня 2021 року, 6672,06 грн - інфляційних втрат, 14509,59 грн - пені та 3317,72 грн - судових витрат зі сплати судового збору.
Відмовлено у задоволенні позову Виконавчого комітету Вінницької міської ради в частині вимог про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" 723,29 грн - пені. Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 10,85 грн - залишено за позивачем.
Вказане рішення обгрунтоване тим, що відповідач, в порушення взятих на себе зобов`язань за договором, пайову участь в розмірі 4% загальної кошторисної вартості будівництва житлових будинків до міського бюджету перерахував частково в сумі 881 821,00 грн, а тому суд прийшов до висновку про обґрунтованість позову в частині стягнення з відповідача заборгованості зі сплати пайової участі в сумі 200 000,00 грн за Договором від 04 березня 2021 року.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, ТОВ "Бізнес ЮА Груп" звернулося до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 03 жовтня 2023 року у справі №902/1027/23 повністю та ухвалити нове рішення, яким у позові відмовити у повному обсязі.
Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт зазначає, що судом не взято до уваги сплату ТОВ "Бізнес ЮА Груп" 03 жовтня 2023 року 50000 грн. за договором.
Апелянт зауважує, що згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Стаття 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", в редакції до її скасування 1 січня 2020 року, визначала пайову участь замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту, у тому числі зобов`язання взяти таку участь шляхом укладення відповідного договору. Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" № 132-ІХ від 20 вересня 2019 року (далі - Закон № 132-ІХ) з 01 січня 2020 року було виключено, зокрема, статтю 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а отже скасовано пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. Таким чином, на переконання апелянта, відповідно до змісту Закону №132-ІХ та прикінцевих та перехідних положень до нього, з 01 січня 2020 року у замовників будівництва відсутній обов`язок укладати з органом місцевого самоврядування відповідний договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. Дійсними та такими, шо продовжують свою дію до моменту їх виконання, є лише договори про пайову участь, укладені до 01 січня 2020 року.
Скаржник вважає, що враховуючи зазначене та з огляду на нікчемність Договору, що не відповідає чинному законодавству, підстави для обов`язкового сплачення відповідної пайової участі за ним відсутні.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 21 листопада 2023 року у справі №902/1027/23 відмовлено ТОВ "Бізнес ЮА Груп" у задоволенні клопотання про звільнення від сплати судового збору або відстрочення його сплати до ухвалення судового рішення у справі №902/1027/23. Залишено без руху апеляційну скаргу ТОВ "Бізнес ЮА Груп" на рішення Господарського суду Вінницької області від 03 жовтня 2023 року у справі №902/1027/23. Запропоновано скаржнику усунути встановлені при поданні апеляційної скарги недоліки протягом 10 днів з дня вручення даної ухвали та надати належні докази сплати судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 4992,86 грн. Повідомлено скаржника, що відповідно до частини 6 статті 6 Господарського процесуального кодексу України ТОВ "Бізнес ЮА Груп" зобов`язане зареєструвати електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами.
11 грудня 2023 року від апелянта надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 18 грудня 2023 року у справі №902/1027/23 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ "Бізнес ЮА Груп" на рішення Господарського суду Вінницької області від 03 жовтня 2023 року у справі №902/1027/23. Запропоновано позивачу в строк протягом 10 днів з дня вручення даної ухвали надіслати до Північно-західного апеляційного господарського суду письмовий відзив на апеляційну скаргу в порядку, передбаченому статтею 263 ГПК України, та докази його надсилання апелянту. Роз`яснено учасникам справи, що розгляд апеляційної скарги відбудеться в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
28 грудня 2023 року від позивача - Виконавчого комітету Вінницької міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого останній вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, прийнятим у повній відповідності до норм матеріального та процесуального права, відтак в задоволенні апеляційної скарги просить відмовити, а судове рішення у справі залишити без змін.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до абзацу 1 частини 10 статті 270 ГПК України, апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
За приписами частини 13 статті 8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться. З урахуванням конкретних обставин справи суд апеляційної інстанції за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи (абзац 2 частини 10 статті 270 ГПК України).
Від учасників справи клопотань про розгляд апеляційної скарги у даній справі в судовому засіданні з повідомленням учасників справи не надходило.
Судом було створено сторонам належні умови для реалізації їх прав.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про розгляд апеляційної скарги ТОВ "Бізнес ЮА Груп" на рішення Господарського суду Вінницької області від 03 жовтня 2023 року у справі №902/1027/23 за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши надану судом юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що у задоволенні вимог апеляційної скарги слід відмовити, рішення місцевого господарського суду - залишити без змін.
При цьому колегія суддів виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 06 травня 2020 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України надано відповідачу дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ 113201271515 "Реконструкція будівель адміністративного корпусу та торгового центру під торгово-офісну будівлю з прибудовою паркінгу за адресою: просп. Юності, 18, в м. Вінниці (І черга)".
04 березня 2021 року Рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради №585 затверджено договір про сплату пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади між виконавчим комітетом Вінницької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" /т.1, а.с. 11-14/.
04 березня 2021 року між Виконавчим комітетом Вінницької міської ради (Сторона-1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" (Сторона-2) укладено Договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади /т. 1, а.с. 8-9/.
Відповідно до пункту 1.1 предметом даного Договору є зобов`язання Сторони-2 прийняти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади (Пайова участь) при здійсненні реконструкції Об`єкту: будівель адміністративного корпусу та торгового центру під торгово-офісну будівлю з прибудовою паркінгу за адресою: просп. Юності, 18 в м. Вінниця (І черга) (далі - Об`єкт) в порядку та на умовах, визначених цим Договором.
Величина Пайової участі при здійсненні будівництва Об`єкта складає 1 081 821 грн відповідно до розрахунку, що міститься в Додатку до цього Договору і є невід`ємною його частиною (пункт 2.1 Договору).
Сплата коштів Пайової участі Стороною-2 здійснюється у безготівковій формі шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Сторони-1: UА608999980314151921000002856, отримувач: ГУК у Він.обл./м.Вінниця/24170000, код ЄДРПОУ 37979858, банк: Казначейство України (ел. адм. подат.), призначення: *101; "Надходження коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту" до введення Об`єкту в експлуатацію (пункт 2.2 Договору).
Згідно пункту 3.1.1 Сторона-1 зобов`язується визначити величину Пайової участі Сторони-2 виходячи з кошторисної вартості будівництва Об`єкта.
Сторона-2 зобов`язується перерахувати до бюджету розвитку бюджету Вінницької міської територіальної громади кошти Пайової, участі в сумі, зазначеній пунктом 2.1 Договору, до введення Об`єкта в експлуатацію (пункт 3.3.1 Договору).
За порушення строків виконання зобов`язання, визначеного в пункті 2.2 цього Договору, Сторона-2 сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми невиконаного зобов`язання за кожен день прострочення на розрахунковий рахунок Сторони-1, зазначений в пункті 2.2 цього Договору (пункт 4.1 Договору).
Сплата штрафних санкцій не звільняє Сторону-2 від виконання своїх зобов`язань за цим Договором (пункт 4.2 Договору).
Договір вважається укладеним з моменту його підписання Сторонами та затвердження рішенням виконавчого комітету міської ради і діє до повного виконання Сторонами взятих на себе зобов`язань (пункт 5.2 Договору).
Виконання Договору підтверджується відповідною Довідкою, що видається Стороною-1 (пункт 5.3 Договору).
Також до договору між сторонами підписано Додаток "Розрахунок величини пайової участі Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" у розвитку інженерної інфраструктури при здійснені реконструкції об`єкта" за змістом якого сторонами погоджено наступне.
Згідно пункту 1 розрахунок здійснено на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-кошторисної документації, розробленої згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
Згідно із затвердженою проектно-кошторисною документацією загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта (ЗКВБ) становить 27 045 530 грн (пункт 2 Розрахунку).
За змістом пункту 3 величина пайової участі (ПУ) визначається за формулою:
ПУ= ЗКВБ*4% = 27 045 530 * 4% = 1 081 821,00 грн /т.1, а.с.10/.
Згідно з затвердженою проектною документацією загальна кошторисна вартість будівництва Об`єктів (ЗКВБ)- 270 445 530 грн.
17 березня 2021 року ТОВ "Бізнес ЮА Груп" отримано сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (№ІУ 123210218486) /т.1, а.с. 59-60/.
ТОВ "Бізнес ЮА Груп" сплачено 881 821,00 грн пайової участі згідно укладеного Договору, що підтверджується виписками по особовому рахунку від 18 травня 2021 року на суму 481 821,00 грн; від 25 жовтня 2021 року на суму 300 000,00 грн; від 16 березня 2023 року на суму 100 000,00 грн.
Заборгованість відповідача зі сплати пайової участі згідно Договору про пайову участь замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади від 04 березня 2021 року становить 200 000,00 грн.
Позивачем неодноразово направлялись листи з вимогою виконання взятих на себе договірних зобов`язань, зокрема 04 жовтня 2021 року (вих. №111-00-004-65736), 04 липня 2022 року (вих. №11/00/004/132028) та 28 грудня 2022 року (вих. №11/0/004/170675) /т. 1, а.с. 29-38/.
21 червня 2023 року позивачем на адресу відповідача надіслано претензію №01/00/011/35199 з вимогою перерахувати пайову участь у сумі 200 000,00 грн відповідно до договору про пайову участь замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади від 04 березня 2021 року /т.1, а.с. 39-40/.
Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи в їх сукупності, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно пункту 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до частини 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами, відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України. Аналогічні положення містить і Господарський кодекс України.
Статтею 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Це положення кореспондується зі статтею 193 Господарського кодексу України, згідно якої об`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 Цивільного кодексу України). Згідно зі статтею 610 Цивільного кодексу України, порушення зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежним виконанням).
Правовідносини, які виникли між сторонами базуються на Договорі про пайову участь замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади від 04 березня 2021 року.
Вказаний договір є підставою для виникнення у його сторін господарських зобов`язань, а саме майново-господарських зобов`язань згідно статей 173, 174, 175 Господарського кодексу України, статей 11, 202, 509 Цивільного кодексу України, статті 629 Цивільного кодексу України та є обов`язковим для виконання сторонами.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності в Україні визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовником будівництва визначається фізична або юридична особа, яка має намір забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
Частиною першою статті 2 цього Закону вказано, що плануванням і забудовою територій є діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів; реконструкцію існуючої забудови та територій; створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури.
Відповідно до частин першої, другої, восьмої, дев`ятої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, що діяла до 01 січня 2020 року) порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний узяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками. Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше, ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.
Отже, на замовника забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті покладено зобов`язання взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту шляхом перерахування замовником до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури на підставі договору про пайову участь між замовником та органом місцевого самоврядування, укладення якого є обов`язковим.
Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. Встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати: 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для нежитлових будівель та споруд; 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлових будинків.
Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.
Абзацом 1 частини 2 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до абзацу 1 пункту 27 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року №461, орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дати реєстрації заяви приймає рішення про видачу сертифіката або про відмову в його видачі.
Сертифікат виготовляється в одному примірнику та видається замовнику (уповноваженій ним особі), який повинен зберігати його протягом всього періоду експлуатації об`єкта. Також орган державного архітектурно-будівельного контролю забезпечує розміщення сертифіката в електронному кабінеті користувача Єдиного державного веб-порталу електронних послуг та надсилає на адресу електронної пошти замовника будівництва скановані копії виготовленого сертифіката не пізніше одного робочого дня з дати його виготовлення.
Згідно даних з реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, Державною архітектурно-будівельною інспекцією України зареєстровано сертифікат №ІУ 123210218486 отримано ТОВ "Бізнес ЮА Груп" 17 березня 2021 року.
Разом з тим, як правильно встановлено місцевим судом, відповідач, в порушення взятих на себе зобов`язань за договором, пайову участь в розмірі 4% загальної кошторисної вартості будівництва житлових будинків до міського бюджету перерахував частково в сумі 881 821,00 грн.
Місцевий господарський суд прийшов до правильного висновку про обґрунтованість позову в частині стягнення з відповідача заборгованості зі сплати пайової участі в сумі 200 000,00 грн за Договором від 04 березня 2021 року.
ТОВ "Бізнес ЮА Груп" у апеляційній скарзі стверджує, що місцевим судом не було взято до уваги, що 03 жовтня 2023 року відповідачем сплачено за договором ще 50000 грн.
Відповідно до частин 1, 3, 4 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
З дослідженого колегією суддів вбачається, що до матеріалів справи апелянтом не додано платіжного документа, який підтверджував би таку сплату за договором, а відтак доводи ТОВ "Бізнес ЮА Груп" про неврахування судом оплати на суму 50000 грн є виключно припущеннями.
Крім того, апелянт зазначає дату такої оплати 03 жовтня 2023 року. Оскаржуване рішення Господарського суду Вінницької області у справі №902/1027/23 було також ухвалено 03 жовтня 2023 року. Таким чином, заявником також не доведено, що така оплата існувала на момент ухвалення рішення суду першої інстанції. У випадку наявності такого платіжного документа, апеляційний суд не вправі прийняти його до уваги, оскільки він є новим доказом, який не існував на момент прийняття рішення. Апелянт не позбавлений можливості надати докази такої сплати на етапі виконання судового рішення.
Крім суми основного боргу, позивачем було заявлено до стягнення 6 672,06 грн інфляційних втрат.
Відповідно до частини 1 статті 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлено договором або законом.
Колегією суддів перевірено здійснений розрахунок інфляційних втрат та встановлено, що він є арифметично вірним, відповідає обставинам справи та нормам чинного законодавства, а тому інфляційні втрати, нараховані за період з квітня по вересень 2021 року в сумі 6 672,06 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Щодо заявленої до стягнення пені у розмірі 15 232,88 грн.
У відповідності до пункту 3 частини 1 статті 611 Цивільного кодексу України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.
Відповідно до частини 1 статті 546 Цивільного кодексу України та статті 230 Господарського кодексу України виконання зобов`язання може забезпечуватися, крім іншого, неустойкою.
У відповідності до статті 549 Цивільного кодексу України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. При цьому штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання, а пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Згідно із частиною 4 статті 231 ГК України, розмір штрафних санкцій встановлюється законом, а в разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в передбаченому договором розмірі. При цьому, розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або в певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Відповідно до пункту 4.1 Договору за порушення строків виконання зобов`язання, визначеного в пункті 2.2 цього Договору, Сторона-2 сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми невиконаного зобов`язання за кожен день прострочення на розрахунковий рахунок Сторони-1, зазначений в пункті 2.2 цього Договору.
Однак, як правильно зазначив місцевий суд, позивачем неправильно визначено період прострочення, помилково розраховано пеню з 05 березня 2021 року.
Згідно пункту 3.3.1 Договору, Сторона-2 зобов`язується перерахувати до бюджету розвитку бюджету Вінницької міської територіальної громади кошти Пайової, участі в сумі, зазначеній у пункті 2.1 Договору, до введення Об`єкта в експлуатацію.
Прийменник "до" з календарною датою в українській мові вживають на позначення кінцевої календарної дати чинності включно або виконання чого-небудь (аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі №803/350/17, від 13 червня 2018 року у справі №815/4720/16, від 28 серпня 2018 року у справі №814/4170/15, від 08 жовтня 2018 року у справі №927/490/18, від 27 вересня 2022 року у справі №918/1195/21).
Оскільки сертифікат №ІУ 123210218486 ТОВ "Бізнес ЮА Груп" отримано 17 березня 2021 року, то останнім днем строку оплати було 17 березня 2021 року. Тому, вірним періодом нарахування є період з 18 березня 2021 року по 10 вересня 2021 року (у межах предмету позову та наданого позивачем розрахунку.
Колегією суддів перевірено здійснений судом першої інстанції розрахунок пені та встановлено, що він є арифметично вірним, відповідає обставинам справи та нормам чинного законодавства, а тому пеня в сумі 14 509,59 грн обгрунтовано присуджена до стягнення. У стягненні пені в сумі 723,29 грн правомірно відмовлено.
Враховуючи вищевикладене, місцевий господарський суд прийшов до правильного висновку, що позов Виконавчого комітету Вінницької міської ради підлягає частковому задоволенню.
Колегія суддів не бере до уваги доводи апелянта про нікчемність договору про пайову участь замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади від 04 березня 2021 року та відсутності обов`язку для сплати відповідної пайової участі за ним, з огляду на наступне.
06 травня 2020 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України замовнику ТОВ "Бізнес ЮА Груп" видано дозвіл №ІУ 11320127515 на виконання будівельних робіт, а саме: "Реконструкція будівель адміністративного корпусу та торгового центру під торгово-офісну будівлю з прибудовою паркінгу за адресою: просп. Юності, 18 в м.Вінниці (1 черга)".
Положеннями Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" №132-ІХ від 20 вересня 2019 року (далі - Закон №132-I ) визначено обов`язок замовника будівництва сплатити пайову участь до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію, а також розмір пайової участі і порядок її сплати.
Відповідно до прикінцевих та перехідних положень Закону №132-IX, установлено, що протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (далі - пайова участь) у такому розмірі та порядку:
1) розмір пайової участі становить (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом):
для нежитлових будівель та споруд - 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта;
для житлових будинків - 2 відсотки вартості будівництва об`єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.
Пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію.
Замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва; пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію.
Передбачений прикінцевими та перехідними положеннями Закону №132-IX порядок пайової участі замовника будівництва було впроваджено законодавцем для:
(1) об`єктів будівництва, зведення яких розпочато у попередні роки, однак які станом на 01 січня 2020 року не були введені в експлуатацію, а договори про сплату пайової участі між замовниками та органами місцевого самоврядування до 01 січня 2020 року не були укладені;
(2) об`єктів, будівництво яких розпочате у 2020 році.
Тож у вказаних двох випадках, враховуючи вимоги підпунктів 3, 4 абзацу другого пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №132-IX, замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, а також сплатити пайову участь грошовими коштами до прийняття цього об`єкта в експлуатацію.
Системний аналіз зазначених норм та обставин дає підстави для висновку, що обов`язок замовника будівництва щодо звернення у 2020 році до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва виникає:
- для об`єктів, будівництво яких розпочато у попередні роки, якщо станом на 01 січня 2020 року вони не введені в експлуатацію і договори про сплату пайової участі не були укладені - протягом 10 робочих днів після 01 січня 2020 року;
- для об`єктів, будівництво яких розпочате у 2020 році - протягом 10 робочих днів після початку такого будівництва.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 13 грудня 2022 року у справі №910/21307/21.
Рішенням Вінницької міської ради №2083 від 27 грудня 2019 року затверджено Порядок залучення, розрахунку величини і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (Додаток 1 до вказаного рішення) (надалі - Порядок). Даний Порядок є діючим і обов`язковим до виконання на території Вінницької міської територіальної громади
Верховний Суд в постанові від 20 липня 2022 року у справі №910/9548/21, звернув увагу, що при врегулюванні правовідносин щодо пайової участі замовника будівництва об`єкта, варто врахувати локальні нормативні акти органів місцевого самоврядування та норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", підпункту 5 пункту "а" статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об`єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.
З дослідженого колегією суддів вбачається, що будівництво об`єкту розпочате у 2020 році, а тому у забудовника - Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" виник обов`язок щодо сплати пайової участі, що спростовує протилежні доводи апелянта.
Враховуючи, що у цій справі будівництво об`єкта розпочате у 2020 році, абзацом другим пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 132-IX визначено обов`язок (за винятком передбачених підпунктом 2 цього абзацу випадків) щодо перерахування замовником об`єкта будівництва до відповідного місцевого бюджету пайової участі (коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту) до прийняття такого об`єкта в експлуатацію.
Наведене свідчить про помилковість доводів ТОВ "Бізнес ЮА Груп" про те, що з 01 січня 2020 року та станом на момент розгляду цієї справи судом відсутні положення закону, які б зобов`язували відповідача сплачувати заявлену позивачем суму пайової участі.
Разом з тим, на підставі звернення ТОВ "Бізнес ЮА Груп" та поданих документів та керуючись прикінцевими та перехідними положеннями Закону та рішенням Вінницької міської ради №2083 від 27 грудня 2019 року, яким затверджено Порядок залучення, розрахунку величини і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури Вінницької міської об`єднаної територіальної громади, виконавчим комітетом Вінницької міської ради прийнято рішення №585 від 04 березня 2021 року "Про затвердження договору про пайову участь ТОВ "Бізнес ЮА Груп" у розвитку інженерно- транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади".
В подальшому, 04 березня 2021 року між виконавчим комітетом Вінницької міської ради, (далі-Сторона-1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бізнес ЮА Груп" (далі-Сторона-2) уклали Договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Вінницької міської територіальної громади ( далі- Договір).
Величина Пайової участі при здійсненні будівництва Об`єкта складає 1 081 821 (один мільйон вісімдесят одна тисяча вісімсот двадцять одна) гривня відповідно до розрахунку, що міститься в додатку до цього Договору і є невід`ємною його частиною (пункт 2.1 Договору).
Таким чином сторонами самостійно врегульовано відносини щодо сплати пайової участі шляхом укладення Договору /після 01.01.2020 року, коли виключено статтю 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"/, що свідчить про погодження умов договору, а також умови та порядок оплати пайової участі. Також судом враховано, що апелянтом частково сплачена пайова участь.
Тому попри обов`язок оплати пайової участі визначений Прикінцевими і перехідними положеннями Закону № 132-IX, суд враховує принцип презумпції правомірності правочину, принцип свободи договору, за яким сторони є вільними в укладенні договору та визначенні його умов, а тому доводи апелянта свідчать про перегляд засад договірного права "pacta sunt servanda", закріпленого в національному законодавстві /статті 3, 204, 627 ЦК України, статті 6, 43 ГК України/, що є можливим лише у передбачених законом випадках та порядку.
Таким чином, доводи відповідача, викладені у апеляційній скарзі, є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Місцевим господарським судом повністю з`ясовані обставини, що мають значення для справи. Висновки, викладені у рішенні місцевого господарського суду, відповідають обставинам справи. Судом не порушені та правильно застосовані норми матеріального та процесуального права.
За таких обставин підстав для зміни, скасування рішення місцевого господарського суду не вбачається.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу ТОВ "Бізнес ЮА Груп" на рішення Господарського суду Вінницької області від 03 жовтня 2023 року у справі №902/1027/23 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Вінницької області від 03 жовтня 2023 року у справі №902/1027/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Відповідно до частини 3 статті 287 ГПК України, дана справа не підлягає касаційному оскарженню, окрім випадків, визначених у підпунктах а, б, в, г пункту 2 частини 3 статті 287 ГПК України.
Справу №902/1027/23 повернути до Господарського суду Вінницької області.
Повний текст постанови складений "16" лютого 2024 р.
Головуючий суддя Бучинська Г.Б.
Суддя Василишин А.Р.
Суддя Петухов М.Г.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2024 |
Оприлюднено | 20.02.2024 |
Номер документу | 117070507 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань спільної діяльності |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Бучинська Г.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні