Рішення
від 21.12.2023 по справі 300/4928/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" грудня 2023 р. справа № 300/4928/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Біньковської Н.В.,

за участю: секретаря судового засідання Космірак Н.М.,

представника позивача Дунець О.Я.

представника відповідача - Несторак Х.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Карпатинафтотрейд до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «Торговий Дім «Карпатинафтотрейд» звернулося до суду з адміністративним позовом до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, відповідно до змісту якого просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №377/33-00-50-10 від 12.05.2023.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що контролюючим органом протиправно винесено податкове повідомлення-рішення №377/33-00-50-10 від 12.05.2023, оскільки більшість податкових накладних зареєстровано до 15.07.2022, а тому відсутні підстави стверджувати, що податкові накладні зареєстровані до вказаної дати є зареєстрованими несвоєчасно. Стверджує, що всі податкові накладні зареєстровано у 2022 році, тобто до дати завершення дії карантину.

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, в якому просить суд в задоволенні позову відмовити. Зазначає, що Законом України №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з ПК України, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому, звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022. Вважає, що позивач не підпадає під такі умови звільнення від відповідальності, оскільки граничний термін виконання зареєстрованих ним 14.06.2022,15.06.2022, 16.06.2022, 21.06.2022, 28.06.2022, 29.06.2022 податкових накладних виник до 24.02.2022, а не після. Контролюючий орган не заперечує, що вказані податкові накладні складені у період дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19). Проте 27.05.2022, у зв`язку з набрання чинності Законом №2260-ІХ, позивач зобов`язаний був зареєструвати такі накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, їх реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних була здійснена позивачем лише 14.06.2022, 15.06.2022, 16.06.2022, 21.06.2022, 28.06.2022, 29.06.2022, тобто у період дії Закону №2260-ІХ, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, (граничний термін виконання яких припадає на період до 24 лютого 2022 року), а отже з порушенням строків, визначених законодавством (а.с.211, т.2).

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав з підстав, зазначених у позовній заяві. Просить позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позову заперечила з підстав, зазначених у відзиві на позов. Просить у задоволенні позову відмовити.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, дослідивши надані суду письмові докази, судом встановлено наступне.

ТОВ «Торговий Дім «Карпатинафтотрейд» 29.10.2015 зареєстроване як юридична особа, перебуває на обліку в контролюючому органі як платник податків і зборів.

Посадовими особами Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків проведена камеральна перевірка своєчасності реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних ТОВ «Торговий Дім «Карпатинафтотрейд» за період з 01.12.2021 по 31.10.2022, про що складено акт від 25.04.2023 №274/33-00-50-10-40090786 (а.с.17 т.1).

Перевіркою встановлено порушення ТОВ «ТД «Карпатинафтотрейд» вимог пункту 201.10 статті 201 та пункту 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України, а саме реєстрація податкових накладних в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації (1, 3, 18, 19, 20, 25, 32 та 33 календарних днів) на загальну суму 48653004,74 грн. податку на додану вартість, зазначену в таких податкових накладних.

Як слідує з акту перевірки від 25.04.2023 №274/33-00-50-10-40090786 (додаток №1) позивачем порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, а саме:

- податкових накладних №1241, №1250, №1587, №1320, №1270, №1279, №1298, №1299, №1239, №1328, №1296, №1276, №1253, №1273, №1281, №1242, №1292, №1272, №1261, №1280, №1260, №1247, №1312, №1267, №1255, №1284, №1305, №1308, №1303, №1327, №1315, №1278, №1309, №1294, №1240, №1301, №1229, №1231, №1258, №1310, №1318, №1323, №1311, №1274, №1289, №1330, №1271, №1297, №1304, №1268, №1230, №1332, №1329, №1275, №1313, №1293, №1256, №1331, №1259, №1244, №1236, №1252, №1265, №1277, №1257, №1254, №1316, №1237, №1286, №1302, №1288, №1321, №1322, №1233, №1246, №1283, №1262, №1325, №1238, №1245, №1235, №1263, №1249, №1290, №1282, №1248, №1314, №1307, №1266, №1317, №1291, №1243, №1324, №1234, №1295, №1300, №1264 (дата складання 31.12.2021, дата реєстрації 15.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 19 днів);

- податкових накладних №1217, №1221, №1228, №1224, №1227, №1223, №1219, №1220, №1209, №1226, №1225, №1222, №1251, №1205, №1206 (дата складання податкової накладної 31.12.2021, дата реєстрації 14.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 18 днів);

- податкової накладної №1210 (дата складання податкової накладної 30.12.2021, дата реєстрації 14.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 18 днів);

- податкової накладної №1206 (дата складання податкової накладної 28.12.2021, дата реєстрації 14.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 18 днів);

- податкової накладної №1203 (дата складання податкової накладної 24.12.2021, дата реєстрації 14.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 18 днів);

- податкових накладних №1334, №1319, №1348, №1333, №1347, №1341, №1340, №1335, №1285, №1269, №1332, №1306 (дата складання податкової накладної 31.12.2021, дата реєстрації 21.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 25 днів);

- податкових накладних №68, №72, №87, №61, №56, №66, №62, №74, №41, №60, №79, №78, №36, №69, №46, №70, №54, №53, №85, №64, №39, №37, №35, №80, №32, №45, №43, №44, №42, №49, №83, №40, №67, №63, №51, №82, №55, №58, №52, №59, №6, №84, №72, №88, №47, №38, №5, №86, №71, №33, №48, №89, №57, №77, №50, №76, №34, №81, № 65 (дата складання податкової накладної 31.01.2022, дата реєстрації 16.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 20 днів);

- податкової накладної №2 (дата складання податкової накладної 04.01.2022, дата реєстрації 16.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 20 днів);

- податкової накладної №3 (дата складання податкової накладної 05.01.2022, дата реєстрації 16.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 20 днів);

- податкової накладної №1336 (дата складання податкової накладної 31.12.2021, дата реєстрації 28.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 32 днів);

- податкових накладних №91, №106, №90, №108, №107, №101, №105, №75, №92 (дата складання податкової накладної 31.01.2022, дата реєстрації 28.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 32 дні);

- податкової накладної №1 (дата складання податкової накладної 01.01.2022, дата реєстрації 28.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 32 дні);

- податкових накладних №110, №109, №111 (дата складання податкової накладної 31.01.2022, дата реєстрації 29.06.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 33 дні);

- податкових накладних №432, №433 (дата складання податкової накладної 10.10.2022, дата реєстрації 03.11.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 3 дні).

На підставі акта перевірки від 25.04.2023 №274/33-00-50-10-40090786 відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 12.05.2023 №377/33-00-50-10, яким за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних за платежем податок на додану вартість до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 10082072,85 грн. (а.с.16 т.1).

29.05.2023 ТОВ «ТД «Карпатинафтотрейд» подало скаргу №12 до Державної податкової служби України на податкове повідомлення-рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 12.05.2023 №377/33-00-50-10 (а.с.31 т.1).

За результатами розгляду скарги, Державною податковою службою України прийнято рішення від 14.07.2023 №19171/6/99-00-06-03-01-06, яким залишено без змін податкове повідомлення-рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 12.05.2023 №377/33-00-50-10, а скаргу ТОВ «ТД «Карпатинафтотрейд» залишено без задоволення (а.с.37 т.1).

Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач оскаржив його до суду.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Суд при вирішенні цієї справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Згідно з абзацом 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Положеннями абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- дляподаткових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- дляподаткових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведенихподаткових накладнихта/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначенимипунктом 198.5статті 198 тапунктом 199.1статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг доподаткової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно пункту120-1.1статті120 ПК Українипорушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення.

Водночас згідно пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

У контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого, в спірному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування - з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законом України "Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до абзаців 1, 3, 8 цього підпункту у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченоїпунктом 46.2статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Законом №2260-ІХп. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»Податкового кодексу України доповнено підпунктом 69.1-1 такого змісту: «Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Одночасно абз.18 п.п.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто,Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто, до дня набрання чинностіЗаконом №2260-ІХ) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року включно.

З акту камеральної перевірки від 25.04.2023 №274/33-00-50-10/40090786 слідує, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом виявлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК в частині граничного терміну реєстрації в ЄРПН податкових накладних, перелік яких наведено в таблиці.

Так, за встановлені порушення податковим органом, згідно податковогоповідомлення-рішення від 12.05.2023 за №377/33-00-50-10 на позивача накладено штраф у відсотковому розмірі відповідно до положень пункту 120-1 статті 120 ПК України (відповідно терміну затримки 2%, 10%, 20%, 30% від суми податку на додану вартість, зазначеної в податкових накладних).

Суд зауважує, що описані вище податкові накладні від 24.12.2021, 28.12.2021, 30.12.2021, 31.12.2021, 01.01.2022, 04.01.2022, 05.01.2022, 17.01.2022, 24.01.2022, 31.01.2022 були складені в період дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та до введення в Україні воєнного стану (згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, з 5 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року).

Реєстрація таких накладних була здійснена (14.06.2022, 15.06.2022, 16.06.2022, 21.06.2022, 28.06.2022, 29.06.2022) вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, та підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України якого скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.

Податкові накладні виписані під час дії карантину та до введення воєнного стану не потрапили під регулювання підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, адже ця норма застосовується у тому випадку, коли граничний термін виконання обов`язку платника податків припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до закінчення (скасування) воєнного стану. Суд наголошує, що до тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 наявне інше нормативне обґрунтування.

З розрахунку штрафу (а.с.25-30 т.1) слідує, що кількість днів затримки реєстрації податкових накладних від 24.12.2021, 28.12.2021, 30.12.2021, 31.12.2021, 01.01.2022, 04.01.2022, 05.01.2022, 17.01.2022, 24.01.2022, 31.01.2022 обраховано з 27 травня 2022 року.

Нормами Закону №2260-ІХ платникам податків не було надано строку для реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, які не були своєчасно зареєстровані у період дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), й від застосування санкцій за несвоєчасну реєстрацію таких податкових накладних платники податків звільнялися на підставі пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

За таких обставин склалася ситуація за якої податкові накладні, які були складені у період дії карантину, але не були зареєстровані до 24.02.2022, з 27.05.2022 підлягають реєстрації, але для них не встановлено умову звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, яка була встановлена у випадку реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (у разі їх реєстрації до 15.07.2022).

Тобто, нормамиЗакону №2260-ІХ платникам податків не було надано перехідного періоду, достатнього для реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, що не були своєчасно зареєстровані у зв`язку з карантином та на які до 27.05.2022 поширювалася дія мораторію, встановленого на період дії карантину.

Вказана ситуація є законодавчим упущенням, що призвело до різного регулювання одних правовідносин та можливості застосування відповідальності за їх можливе порушення.

За таких обставин постає ситуація за якої дата виписки податкової накладної та дата реєстрації в ЄРПН по різному впливає на міру відповідальності платника податків та обрахунок строків можливого порушення, що є неправильним.

Суд зауважує, що окрім того, що норми права повинні бути чіткими та точними, вони повинні бути передбачуваними для суб`єкта на якого вони розповсюджуються. В окремих ситуаціях, коли цього вимагають принципи правової визначеності та захисту законних очікувань, може виникнути необхідність запровадити перехідні положення відповідно до обставин, чого у зазначеній ситуацій зроблено не було і у позивача виникла ситуація, коли ТОВ Торговий Дім Карпатинафтотрейд не мало можливості виконати свої обов`язки своєчасно, з метою запобігання негативних наслідків.

При прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем було порушено принцип правової визначеності та захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності, тому щоЗаконом №2260-ІХ було скасовано право, яким ТОВ Торговий Дім Карпатинафтотрейд користувалося до того часу та не було надано часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій.

У постанові Верховного Суду від 10.02.2021 по справі №380/671/20 вказано, що сама юридична конструкція норми пункту 56.21 статті 56 ПК України дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків з боку контролюючого органу.

Таким чином, оскільки вищенаведені положення ПК України дають підстави стверджувати про існування неоднозначності у тлумаченні прав та обов`язків платника податків, суд віддає перевагу найбільш сприятливому тлумаченню законодавства на користь платника податків.

Відтак, враховуючи вищевказані обставини суд вважає невірним трактування відповідача норм законодавства щодо можливості застосування штрафних санкцій до платників податків за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, виписаних під час карантину з 27.05.2022, оскільки вказане тлумачення порушує вищевказані принципи та є однобоким.

На думку суду, виходячи з того, що внесеними змінами доПодаткового кодексу Україниперехідного періоду для реєстрації податкових накладних виписаних під час коронавірусної хвороби (COVID-19) не було встановлено, то така відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до платника податків за вказане порушення повинно бути застосовано після 15.07.2022,тобто після спливустроку, визначеногоЗаконом №2260-ІХ.

Податкові накладні від 24.12.2021, 28.12.2021, 30.12.2021, 31.12.2021, 01.01.2022, 04.01.2022, 05.01.2022, 17.01.2022, 24.01.2022, 31.01.2022, які подані позивачем до 15.07.2022 на реєстрацію до ЄРПН, подані з дотриманням строку, встановленого Законом №2260-ІХ.

Отже, застосування штрафних санкцій за їх несвоєчасну реєстрацію є протиправним.

Крім того, Згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX«Перехідні положення»Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, було збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX«Перехідні положення»Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд зауважує, що на час винесення спірного податковогоповідомлення-рішення 12.05.2023 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до Податкового кодексу України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX«Перехідні положення»Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Таким чином, суд доходить висновку, що на день прийняття спірного податкового повідомлення-рішення за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX«Перехідні положення»Податкового кодексу України.

Судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.

Разом з тим, виходячи з приписів п.11 підрозділу 10 розділу ХІХ«Перехідні положення»ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876-ІХ.

З огляду на викладене, суд виснує про неправомірність розрахунку суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні. Водночас, розрахунок штрафних санкцій за порушення податкового законодавства є дискреційними повноваженнями контролюючого органу.

Решта доводів та аргументів відповідача не мають значення для вирішення спору по суті, не спростовують встановлених судом обставин у спірних правовідносинах та викладених висновків суду.

Отже, оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Враховуючи все вищевикладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення.

Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, підлягають стягненню з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача понесені нею судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 26840,00 грн., згідно платіжної інструкції №7414 від 24.07.2023 (а.с.1 т.1).

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №377/33-00-50-10 від 12 травня 2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь товариства з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Карпатинафтотрейд сплачений судовий збір в розмірі 26840,00 грн. (двадцять шість тисяч вісімсот сорок гривень 00 копійок).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач - товариство з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Карпатинафтотрейд (код 40090786, вул. Майданська, 5, м. Надвірна, Івано-Франківська область, 78405),

відповідач Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ ВП 44045187, вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79028).

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

Рішення складене в повному обсязі 16.02.2024.

Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено21.02.2024
Номер документу117079402
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —300/4928/23

Постанова від 11.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 03.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні