Рішення
від 11.01.2024 по справі 340/9369/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/9369/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодська транспортна компанія" (27500, м. Світловодськ, Кіровоградська обл., вул. Героїв Чорнобиля, 29, ЄДРПОУ 43671222)

до відповідача Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області у складі Державної служби України з безпеки на транспорті (25004, м. Кропивницький, вул. Героїв Маріуполя, 102, ЄДРПОУ:39816845)

про визнання протиправними та скасування постанов,

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів від 12.09.2023 року №014858 та №014859, які винесені начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Романенком В.В.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13.11.2023 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (а.с.34-35).

Позов мотивовано тим, що спірними постановами до позивача застосовано адміністративно-господарські штрафи у розмірі 17000 грн. кожною постановою на підставі абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.48 цього Закону, - роздруківки даних роботи тахографа за 14.07.2023 року).

Позивач не заперечує того факту, що у водіїв на момент проведення перевірки були відсутні роздруківки даних роботи тахографа. Натомість вказує, що у водіїв були наявні картки водія, а тому відсутні підстави для прийняття спірних постанов.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнаються (а.с.40-43). Представник відповідача зазначає, що під час перевірки виявлено порушення статті 39, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме, вимог пункту 3.3 наказу Міністерства транспорту та зв`язку №385 від 24.06.2010 р. - відсутні роздруківки даних роботи тахографів за 14.07.2023 року. За вчинення наведеного вище порушення передбачена відповідальність згідно з вимогами абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Відповідач звернув увагу на те, що під час рейдової перевірки 14.07.2023 року водії ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не надали старшому інспектору роздруківку даних роботи тахографа за 14.07.2023 року, особисті картки водія не використовували (особисті картки не були встановлені в слот цифрового тахографа їх автмообілів), що є порушенням положень Наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010 р.

Розглянувши справу в порядку спрощеного (письмового) провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

14.07.2023 року о 14-00 год посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області, проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки DAF/ПП реєстраційний номер НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , водій ОСОБА_1 , який здійснював перевезення вантажів, без оформлення документів передбачених ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт".

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №019162 від 14.07.2023 року, яким зафіксовано порушення, передбачене абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених статтею 48 цього Закону, а саме - роздруківки даних роботи цифрового тахографа водія за 14.07.2023 р., водій не використовує особисту карту водія (а.с.70). Водій ознайомлений зі змістом вказаного акту. В графі "пояснення водія про причини порушень" вказано - "з актом ознайомлений".

Також 14.07.2023 року о 13-50 год посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області, проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки DAF/SCHWARZMULLER реєстраційний номер НОМЕР_3 / НОМЕР_4 , водій ОСОБА_2 , який здійснював перевезення вантажів, без оформлення документів передбачених ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт".

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №019156 від 14.07.2023 року, яким зафіксовано порушення, передбачене абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених статтею 48 цього Закону, а саме - роздруківки даних роботи цифрового тахографа водія за 14.07.2023 р., водій не використовує особисту карту водія (а.с.70). В графі "пояснення водія про причини порушень" вказано - "від пояснень та підпису відмовився".

Повідомлення про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, який був призначений на 22.08.2023 року, направлено позивачу у встановленому порядку, однак конверт повернувся з відміткою "за місцем обслуговування" (а.с.54-55).

Відповідачем направлено повідомлення повторно, розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт призначено на 12.09.2023 року. 11.09.2023 року повідомлення отримане позивачем у встановленому порядку (а.с.54-55).

За результатами розгляду Відділом державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, винесено 12.09.2023 року постанови №014858 та №014859, якими, на підставі абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт", до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодська транспортна компанія" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн. по кожній (а.с.7-8).

Не погодившись з даними постановами, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулює Закон України "Про автомобільний транспорт" (далі Закон №2344-ІІІ).

Відповідно до ч.11 ст.6 Закону №2344-ІІІ державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, зокрема, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі Порядок №1567).

Відповідно до п. 2 Порядку №1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Згідно п. 15 Порядку №1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Статтею 48 Закону №2344-ІІІ встановлені документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення. Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Частиною 1 статті 18 Закону №2344-ІІІ передбачено, що з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

Відповідно до ч.3 ст.18 Закону №2344-ІІІ положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.

Пунктом 6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340 (далі - Положення №340), автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

При цьому, пунктом 1.3 Положення №340, встановлено, що вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).

Відповідно до пунктів 6.3 Положення №340 водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку (додаток 3).

Згідно з п. 7.1 Положення №340 перевірка додержання режиму праці та відпочинку водія здійснюється Державною службою України з безпеки на транспорті з дотриманням вимог Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567.

Пунктом 7.2 Положення №340 визначено, що головний орган, на який покладається забезпечення безпеки дорожнього руху, здійснює перевірку встановленого режиму праці і відпочинку водіїв відповідно до чинного законодавства України.

24.06.2010 Міністерством транспорту та зв`язку України на виконання вимог законодавства про автомобільний транспорт видано Наказ №385 про затвердження Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (далі - Інструкція №385), яку розроблено відповідно до вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - ЄУТР), Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року №153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, а також Законів України «Про автомобільний транспорт», «Про дорожній рух».

Інструкція №385 визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Відповідно до положень Інструкції №385 адаптація тахографа до транспортного засобу - оновлення або підтвердження параметрів автомобільного транспортного засобу, що зберігаються у пам`яті тахографа, до яких залежно від типу тахографа належать: ідентифікаційний номер (VIN-код) та номерний знак (цифри та літери, нанесені на номерному знаку, - VRN) автомобільного транспортного засобу, розмір застосованих пневматичних шин, результати визначення константи тахографа «k», характеристичного коефіцієнта автомобільного транспортного засобу «w», ефективного кола шини «l», а також показники часу, пробігу, граничного значення швидкості, на яке налаштований обмежувач швидкості транспортного засобу (за наявності).

Пунктом 1.4 Інструкції №385 встановлено, що контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Згідно п. 3.3 Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу;

- заповнені тахокарти у кількості, що передбачена Європейською угодою щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Згідно ч.8 ст.53 Закону №2344-III водії транспортних засобів (при виконанні міжнародних перевезень), що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.

Як описано вище, п. 3.3 Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом у разі використання цифрового тахографа - використовує особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом.

Використання особистої картки водія в розумінні Інструкції №385 здійснюється наступним чином: на початку робочого дня картку належить вставити в слот тахографа, що під дисплеєм, в кінці робочого дня вийняти картку.

Відповідно до абзацу третього ч.1 ст.60 Закону №2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Так, водій ОСОБА_1 , що керував транспортним засобом марки DAF/ПП реєстраційний номер НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , та був зупинений 14.07.2023 року о 14-00 год посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області, не мав роздруківки даних роботи цифрового тахографа за 14.07.2023 року та здійснював перевезення вантажу не встановивши у слот цифрового тахографа особисту картку водія, що є недотриманням ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», тому відповідач оскаржуваною постановою від 12.09.2023 р. №ПШ 014858 правомірно застосував до позивача адміністративно-господарський штраф в сумі 17000 грн.

При цьому акт перевірки, який належним чином підписав водій ОСОБА_1 , не містить будь-яких заперечень водія з приводу його змісту та вказівки про те, що особиста картка водія на момент перевірки була вставлена в слот цифрового тахографа, не містить вказівки про те, що водій не зміг здійснити роздруківки даних тахографів, та просив інспекторів йому допомогти.

Що стосується водія ОСОБА_2 , який керував транспортним засобом марки DAF/SCHWARZMULLER реєстраційний номер НОМЕР_3 / НОМЕР_4 , та був зупинений 14.07.2023 року о 13-50 год посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області, суд вказує наступне.

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №019156 від 14.07.2023 року, яким зафіксовано порушення, передбачене абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених статтею 48 цього Закону, а саме - відсутність роздруківки даних роботи цифрового тахографа водія за 14.07.2023 р., водій не використовує особисту карту водія (а.с.70). В графі "пояснення водія про причини порушень" вказано - "від пояснень та підпису відмовився".

В своїй позовній заяві позивач посилався на те, що водії надавали свої особисті картки перевіряючим, що підтверджують їх (карток) фото, що додані до матеріалів перевірки. Також представник позивача вказав на те, що водії не змогли здійснити роздруківки даних тахографів, та просили інспектора їм допомогти.

Судом досліджено відеозапис проведення рейдової перевірки, оформленої актом №019156 за участі водія ОСОБА_2 , зі змісту якого встановлено, що роздруківка даних роботи цифрового тахографа водія за 14.07.2023 р. відсутня, особиста картка водія в слот тахографа не була встановлена: ОСОБА_2 її надав перевіряючому, діставши не з тахографа, а з папки з іншими документами, які були досліджені під час перевірки. При цьому, посилання позивача на те, що водій не зміг здійснити роздруківку даних тахографа, а тому просив інспектора йому допомогти, відеозаписом не підтверджується.

Суд також вважає та звертає увагу на це сторін, що наявність особистої картки водія, яка при цьому не була вставлена в цифровий тахограф, не звільняє автомобільного перевізника від обов`язку згідно Інструкції №385 мати при собі роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом. Окрім цього, роздрукувати інформацію з цифрового тахографа за відсутності в ньому особистої картки водія, фізично неможливо.

Додатково представник позивача вказав, що під час розгляду 12 вересня 2023 року справи про правопорушення ним подавались роздруківки із цифрового тахографа за 14 липня 2023 року, однак вказаний документ був залишений поза увагою.

Матеріали справи містять копії роздруківки із цифрового тахографа за 14 липня 2023 року, однак виконані вони 19 липня 2023 року. Роздруківок, здійснених саме 14.07.2023 року матеріали справи не містять (а.с.21, 25).

Таким чином, 14.07.2023 року водії ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які керували транспортними засобами позивача, здійснювали перевезення вантажу не встановивши у слот цифрового тахографа особисту картку водія, що є недотриманням ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водіїв відсутні роздруківки даних роботи цифрових тахографів, тому застосування штрафів є правомірним.

На підставі вищевикладених обставин суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зважаючи на вимоги ст.139 КАС України, а також з урахуванням ухвалення рішення в інтересах відповідача, сума сплаченого позивачем судового збору відшкодуванню не підлягає. Про наявність інших судових витрат сторонами не повідомлено.

Керуючись ст.ст.9, 132, 134, 139, 243-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду С.В. ДЕГТЯРЬОВА

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2024
Оприлюднено21.02.2024
Номер документу117080345
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —340/9369/23

Рішення від 11.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні