П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/11487/23
Головуючий І інстанції: Бжассо Н.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Осіпова Ю.В.,
суддів - Коваля М.П., Скрипченка В.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 липня 2023 року (м.Одеса, дата складання повного тексту судового рішення - 20.07.2023р.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
19.05.2023р. ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ ПФУ в Одеській області, в якому просив суд:
- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Одеській області, які полягають у відмові йому в перерахунку та виплаті з 01.04.2019р. пенсії згідно з довідкою Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України про розмір його грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 27.07.2022р. №9/3-543;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Одеській області перерахувати пенсію та виплачувати йому пенсію з 01.04.2019р. у відповідності до довідки Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України про розмір його грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 27.07.2022р. №9/3-543, в тому числі з урахуванням надбавки за особливості проходження служби (36,5%) - 1972,46 грн. та премії (36,5%) - 1070,88 грн., із урахуванням раніше виплачених сум;
- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Одеській області, які полягають у зменшенні розміру його пенсії з 05.03.2019р. по 31.12.2019р. за рахунок виплати йому 75% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018р.;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Одеській області перерахувати пенсію та виплатити йому пенсію (з урахуванням раніше виплачених сум) за період з 05.03.2019р. по 31.12.2019р. із урахуванням 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018р.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є пенсіонером, перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Одеській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». На підставі оновленої довідки Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України про розмір його грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 27.07.2022р. №9/3-543, ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Одеській області із заявою відносно проведення перерахунку основного розміру його пенсії (з урахуванням 100% суми підвищення), однак відповідачем протиправно та безпідставно не було здійснено відповідного перерахунку.
Представник відповідача надав до суду 1-ї інстанції письмовий відзив, у якому позовні вимоги не визнав та просив відмовити у їх задоволенні.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 липня 2023 року (ухваленим в порядку спрощеного (письмового) провадження) позов ОСОБА_1 - задоволено. Визнано протиправними дій відповідача, які полягають у відмові ОСОБА_1 у перерахунку та виплаті з 01.04.2019р. пенсії згідно з довідкою Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України про розмір його грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 27.07.2022р. №9/3-543. Зобов`язано ГУ ПФУ в Одеській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу з 01.04.2019р. згідно з довідкою Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 27.07.2022р. №9/3-543, з врахуванням раніше виплачених сум. Визнано протиправними дій відповідача щодо здійснення виплати ОСОБА_1 перерахованої пенсії за період з 01.01.2018р. по 31.12.2019р. з урахування розстрочки, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018р. №103. Зобов`язано ГУ ПФУ в Одеській області здійснити ОСОБА_1 виплату перерахованої пенсії за період з 01.01.2018р. по 31.12.2019р. в повному розмірі, без урахування розстрочки, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби. та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018р. №103 з урахуванням виплачених сум.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду 1-ї інстанції, ГУ ПФУ в Одеській області 19.08.2023р. подало апеляційну скаргу, в якій зазначило, що судом, при винесенні оскаржуваного рішення порушено норми матеріального та процесуального права, просило скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.07.2023р. та прийняти нове - про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Ухвалою судді П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.08.2023р. дану апеляційну скаргу - залишено без руху.
01.09.2023р. матеріали справи надійшли до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Ухвалами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.09.2023р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ГУ ПФУ в Одеській області та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження.
Позивач, належним чином повідомлений про розгляд даної справи, правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційні скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, судом 2-ї інстанції можуть бути розглянуті в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч.1 ст.308 КАС України).
Розглянувши матеріали даної справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення у межах заявлених позовних вимог та доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про відсутність належних підстав для її задоволення.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини.
Позивач - ОСОБА_1 є пенсіонером, якому призначено пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
В лютому 2018р. ГУ ПФУ в Одеській області проведено перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2018р., проте при виплаті перерахованої пенсії було застосовано розстрочку виплати, виходячи з 50% та 75% суми підвищення пенсії.
27.07.2022р. Департаментом з питань виконання кримінальних покарань на ім`я ОСОБА_1 було підготовлено та видано довідку за №9/3-543 про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019р.
14.03.2023р. позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив здійснити перерахунок пенсії на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення від 27.07.2022р. №9/3-543 та з урахуванням 100% суми підвищення пенсії (враховуючи раніше виплачені суми).
Однак, відповідач своїм листом від 13.04.2023р. №8352-7464/К-02/8-1500/23 фактично відмовив позивачу у такому перерахунку, посилаючись на відсутність правових підстав.
Позивач, вважаючи такі дії відповідача протиправними та такими, що порушують його права на отримання пенсії в належному розмірі, звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Вирішуючи справу по суті та повністю задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із обґрунтованості та доведеності позовних вимог та, відповідно, з неправомірності спірного рішення відповідача.
Колегія суддів апеляційного суду, уважно дослідивши матеріали даної справи та наявні в них докази, погоджується з такими висновками суду першої інстанції та вважає їх обґрунтованими, з огляду на наступне.
Частиною 2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, право особи на отримання пенсії, як складової права на соціальний захист, є її конституційним правом.
Відповідно до ст.9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991р. №2011-XII, держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія) та одноразові додаткові види грошового забезпечення.
За правилами ч.1 ст.15 Закону №2011-XII, пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться у відповідності до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992р. №2262-ХІІ.
Так, у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (ч.18 ст.43 Закону №2262-ХІІ).
Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано положеннями ст.63 Закону №2262-XII, згідно з якими перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо ж пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які надають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому, перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
У свою чергу, постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45 був затверджений «Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII».
Відповідно до п.1 Порядку №45, пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30.08.2017р. №704 (набрала чинності з 01.03.2018р.) передбачено, зокрема, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення (п.2). Також, цим нормативно-правим актом встановлено тарифну сітку розрядів та коефіцієнтів посадових окладів, схему тарифних розрядів за основними типовими посадами, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями.
21.02.2018р. Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову «Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» за №103, п.1 якої зобов`язано перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом №2262-XII до 01.03.2018р. (окрім пенсій, призначених згідно із цим Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 01.03.2018р. відповідно до Постанови №704.
Згідно з п.7 Постанови №103, зокрема, Міністерству юстиції після набрання чинності цією постановою приписано забезпечити оформлення та подання до органів ПФУ довідок про розміри грошового забезпечення, визначені в п.1 цієї постанови, відповідно до Порядку №45.
Окрім того, Постановою №103 внесено ряд змін до Порядку №45, зокрема, п.5 та додаток 2 викладені в новій редакції, з урахуванням чого такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, виключено.
Так, за правилами п.5 Порядку №45, під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або ж аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Відповідно до п.п.2,3 Порядку №45, ПФУ після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, м.Києві та м.Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, та надсилає відповідну інформацію, зокрема, Міністерству юстиції. Головні управління ПФУ у 10-денний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Надаючи оцінку судовому рішенню 1-ї інстанції у межах доводів та вимог апеляційної скарги ГУ ПФУ в Одеській області, колегія суддів зазначає, що рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 12.12.2018р. у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019р., визнано протиправними та нечинними п.п.1,2 Постанови №103 та зміни до п.5 і додатка 2 Порядку №45.
Згідно з ч.2 ст.265 КАС України, нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або ж в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Отже, пункти постанови Кабінету Міністрів України, що були предметом судового розгляду є нормативно-правовими актами, які втрачають чинність з моменту набрання законної сили судовим рішенням, яким вони визнані протиправними та нечинними.
Враховуючи те, що зміни, внесені Постановою №103 до додатку 2 до Порядку №45, в якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, визнані судом протиправними та нечинними, то з 05.03.2019р. - дня набрання законної сили рішенням у справі №826/3858/18 діє редакція додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.
Поряд із цим, алгоритм дій, які повинно вчинити, у цьому випадку, ГУ ПФУ в Одеській області, у зв`язку із втратою чинності положеннями п.п.1,2 Постанови №103 та змін до п.5 і додатку 2 Порядку №45 не змінився.
Спірні правовідносини між сторонами в межах справи виникли, зокрема, з приводу відмови пенсійного органу щодо здійснення позивачу перерахунку пенсії на підставі довідки Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України від 27.07.2022р. №9/3-543.
У свою чергу, колегія суддів звертає увагу на те, що питання стосовно подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій у відповідності до Закону №2262-ХІІ, окрім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, врегульовано відповідним Порядком, затвердженим Постановою правління ПФУ від 30.01.2007р. №3-1.
У відповідності до п.23 Порядку №3-1, перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому ст.63 Закону №2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.
Згідно з п.24 Порядку №3-1, про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі ст.63 Закону №2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.
Отже, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють орган ПФУ.
До того ж, аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених вище норм права вже була висловлена Верховним Судом у рішенні від 17.12.2019р. у справі №160/8324/19.
При цьому, відповідно до п.4 Порядку №45, перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені ч.ч.2,3 ст.51 Закону №2262-ХІІ.
Як встановлено судом апеляційної інстанції та підтверджується матеріалами справи, позивач, отримавши довідку про розмір його грошового забезпечення, звернувся до ГУ ПФУ в Одеській області із заявою про перерахунок його пенсії з урахуванням грошового забезпечення, визначеного у відповідній довідці.
Однак, ГУ ПФУ в Одеській області відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії позивача з урахуванням довідки про розмір грошового забезпечення, посилаючись на те, що після визнання протиправними та скасування п.п.1,2 Постанови №103 інших рішень Уряду про умови і порядок проведення перерахунку пенсій не приймалося.
Втім, судова колегія звертає увагу, що право позивача на перерахунок пенсії є беззаперечним, а передумовою для його проведення є саме оформлення довідки про розмір його грошового забезпечення. Вказані посилання пенсійного органу суд апеляційної інстанції оцінює критично, оскільки зазначений факт не позбавляє права позивача на перерахунок його пенсії у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії.
Таким чином, враховуючи викладені обставини, колегія суддів доходить до аналогічного, що і суд 1-ї інстанції висновку про те, що ГУ ПФУ в Одеській області протиправно ухиляється від проведення перерахунку пенсії позивача з врахуванням всіх складових грошового забезпечення, а тому позовні вимоги в цій частині є цілком обґрунтованими та правомірними.
Надаючи оцінку вимогам позивача в частині перерахунку пенсію та виплати йому пенсію за період з 05.03.2019р. по 31.12.2019р. із урахуванням 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018р., колегія суддів звертає увагу, що законодавець розмежував такі поняття як «строки перерахунку пенсії», «строки виплати пенсії» та «порядок перерахунку пенсії». У свою чергу, системний аналіз ст.ст.51,52,55,63 Закону №2262-XII беззаперечно свідчить, що наявність у Кабінету Міністрів України права встановлювати «порядок перерахунку пенсії» не є тотожним праву встановлювати «строки перерахунку пенсії», «строки виплати пенсії».
Як уже зазначалося вище, п.1 Постанови №103 постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно з Законом №2262-ХІІ до 01.03.2018р., з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 01.03.2018р. у відповідності до Постанови №704.
Поетапність виплати підвищення перерахованої пенсії визначена п.2 Постанови №103, згідно з яким, виплата перерахованих відповідно до п.1 цієї Постанови підвищених пенсій проводиться з 01.01.2018р. у наступних розмірах: з 01.01.2018р. - 50%; з 01.01.2019р. по 31.12.2019р. - 75%; з 01.01.2020р. - 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018р.
Водночас, у зв`язку зі скасуванням згаданого п.2 Постанови №103 за рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 12.12.2018р. у справі №826/3858/18, відповідні обмеження щодо часткової виплати суми підвищення до пенсії скасовано.
Аналогічної правової позиції дійшов Верховний Суд у рішенні від 06.08.2019р. за результатами розгляду «зразкової» справи №160/3586/19.
У постанові від 06.07.2022р. у справі №440/4978/19, Верховний Суд наголосив, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12.03.2019р. у справі №913/204/18, від 10.03.2020р. у справі №160/1088/19).
Отже, з урахуванням вимог ст.7 КАС України, а також того, що Верховний Суд постановою від 12.11.2019р. у справі №826/3858/18 встановив, що п.п.1,2 Постанови № 103 та зміни до п.5 і додатка 2 Постанови №45 є протиправними й такими, що не відповідають правовим актам вищої юридичної сили, суди у період чинності цих норм постанови Кабінету Міністрів України повинні застосовувати Закон №2262-ХІІ (безвідносно до того, чи скасовані ці норми судом), хоч ці норми й не були скасовані на момент спірних правовідносин.
Більше того, така правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.06.2022р. у справі №520/2098/19.
З огляду на викладене, позивач беззаперечно має право отримувати пенсію, перерахунок якої здійснено відповідно до Закону №2262-ХІІ, з урахуванням 100% виплати підвищення пенсії, що правомірно встановлено судом першої інстанції.
Будь які обмеження у виплаті підвищеної пенсії колишнього військовослужбовця суперечать приписами Закону №2262-ХІІ.
Відповідно до правового висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 30.08.2021р. у справі №520/8675/18, питання строків виплати доплат до пенсії за результатами проведеного перерахунку, тобто частини пенсії особи, а також розмірів цієї доплати не охоплюються поняттям «порядок проведення перерахунку пенсії», а тому право позивача на отримання перерахованого розміру пенсії, з урахуванням вже сплачених сум, має визначатися та визначається безпосередньо нормами Закону №2262-ХІІ, отже входить до сфери дії ст.1 Першого протоколу до Конвенції «Захист прав власності» і відповідні суми доплати до пенсії за результатом проведення перерахунку слід вважати «майном» у значенні цього положення, оскільки позивач отримав право на вказані суми виплат.
Таким чином, суд попередньої інстанції, розглянувши цю справу в межах заявлених позовних вимог, дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову, а доводи апеляційної скарги цих висновків не спростовують.
Слід також зазначити й про те, що за правилами ст.ст.9,77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно зі ст.90 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову, що, у свою чергу, не було відповідним чином реалізовано відповідачем при розгляді справи в судах обох інстанцій.
З огляду на викладене, судова колегія доходить висновку, що суд 1-ї інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні даної справи не допустив, вірно встановив фактичні обставини справи та надав їм належної правової оцінки. Наведені ж в апеляційній скарзі доводи, правильність висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на припущеннях та невірному трактуванні норм матеріального права.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Отже, за таких обставин, колегія суддів апеляційного суду, діючи виключно в межах доводів апеляційної скарги, згідно зі ст.316 КАС України, залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду 1-ї інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст.308,311,315,316,321,322,325,329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 липня 2023 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови виготовлено: 19.02.2024р.
Головуючий у справі
суддя-доповідач: Ю.В. Осіпов
Судді: М.П. Коваль
В.О. Скрипченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2024 |
Оприлюднено | 21.02.2024 |
Номер документу | 117083711 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Осіпов Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні