Постанова
від 19.02.2024 по справі 620/8823/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/8823/23 Суддя (судді) першої інстанції: Заяць О.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі: судді-доповідача: Беспалова О. О., суддів: Парінова А. Б., Ключковича В. Ю., розглянувши у порядку письмового провадження у місті Києві апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання дій протиправними,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, в якому просив суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, які виразилися у не нарахуванні та невиплаті позивачу індексації до пенсії за вислугу років без обмеження у межах максимального розміру пенсії: з 01.03.2022 згідно постанови Кабінету Міністрів України №118 від 16.02.2022 із застосуванням коефіцієнта збільшення у розмірі 1,140; з 01.03.2023 згідно постанови Кабінету Міністрів України №168 від 24.02.2023 із застосуванням коефіцієнту збільшення 1,197;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити нарахування та виплачувати індексацію до пенсії позивача без обмеження у межах максимального розміру пенсії, починаючи: з 01.03.2022 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №118 від 16.02.2022 із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,140 в сумі 2185 гривень 29 коп. у розмірі її фактичного нарахування в повному обсязі, без будь-яких обмежень, з урахуванням проведених виплат; з 01.03.2023 відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 24.02.2023 із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,197 у сумі 3505 гривень 42 коп. у розмірі її фактичного нарахування в повному обсязі, без будь-яких обмежень, з урахуванням рішень Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.10.2021 у справі № 620/8297/21, від 17.02.2022 у справі №620/356/22, від 20.01.2023 у справі №620/6507/22, якими зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивача з 01.12.2019 у розмірі 76% грошового забезпечення, зазначеного в оновленій довідці про грошове забезпечення №33\45-339 від 31.05.2021, виданій Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області" без обмеження розміру пенсії величиною в десять прожиткових мінімумів для працездатних осіб, та з урахуванням щомісячної доплати до пенсії в сумі 2000 гривень згідно постанови Кабінету Міністрів України № 713 від 14.07.2021, без обмеження максимального розміру пенсії.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області щодо проведення виплати пенсії ОСОБА_1 з 01.05.2023 та з 01.06.2023 з обмеженням максимального розміру.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з 01.05.2023 та з 01.06.2023 здійснити нарахування пенсії ОСОБА_1 з урахуванням індексації, проведеної на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" та від 24.02.2023 №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році", без обмеження її максимальним розміром та здійснити виплату з урахуванням виплачених сум.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції з огляду на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права та прийняти нову постанову, якою позов залишити без задоволення.

До Шостого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу не надходив.

У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю - доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Як вбачається з матерів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернігівській області та отримує пенсію відповідно до положень ст. 12 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб''.

Позивач із заявою від 10.05.2023 звернувся до відповідача, в якій просив, у зв`язку із набранням судовим рішенням у справі № 620/6507/22 законної сили, надати розрахунок пенсійного забезпечення.

Відповідач листом від 06.06.2023 повідомив позивача, що на виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 20.01.2023 у справі № 620/6507/22, відповідач з 04.10.2021 здійснив перерахунок щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн відповідно до постанови КМУ від 14.07.2021 №713. З 01.05.2023 пенсія виплачується на виконання рішення суду у розмірі 20930,00 грн.

Відповідно до перерахунку пенсії з 01.05.2023 та 01.06.2023 позивачу нараховано індексацію за 2022 рік у розмірі 2185,29 грн та 2023 рік - у розмірі 1500,00 грн.

Підсумок пенсії (з надбавками) позивача з 01.05.2023 складав 22511,81 грн, а до виплати становить 20930,00 грн та з 01.06.2023 підсумок пенсії становив 21465,31 грн, а до виплати складає 20930,00 грн.

Вважаючи дії відповідача щодо виплати пенсії з обмеженням її максимальним розміром на суму індексації, нарахованої відповідно до постанов № 118 та № 168 та без застосування коефіцієнту збільшення у розмірі 1,140 та 1,197 відповідно, протиправними, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Не погоджуючись з такою позицією відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини в сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, є Закон України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"(далі - Закон №2262-ХІІ).

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-ХІІ згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за вказаним Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію вказаного Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами зазначеного Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію вказаного Закону.

Усі призначені за вказаним Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за вказаним Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Відповідно до статті 2 Закону України від 03.07.1991 №1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" (далі Закон - №1282-XII) пенсії є одним із об`єктів індексації грошових доходів населення.

У вказаній статті також зазначено, що індексація пенсій здійснюється шляхом їх підвищення відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

16.02.2022 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" (далі - Постанова №118), пунктом 2 якої установлено, що з 01.03.2022 розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31.12.2021 включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений абзацом другим пункту 1 вказаної постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

24.02.2023 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" (далі - Постанова №168), пунктом 2 якої установлено, що з 1 березня 2023 р. розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" (Офіційний вісник України, 2022 р., № 18, ст. 968) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2022 р. включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з 01.05.2023 проведено позивачеві перерахунок пенсії, однак з обмеженням її максимальним розміром на суму індексацію відповідно до постанов № 118 та № 168.

Поряд із цим, з 20.12.2016 частина сьома статті 43 Закону №2262-ХІІ, яка визначала максимальний розмір пенсії військовослужбовців, втратила чинність на підставі рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 №7-рп/2016.

Зазначене свідчить, що призначена позивачеві відповідно до Закону №2262-ХІІ пенсія не підлягає обмеженню максимальним розміром.

Закон №2262-XII є спеціальним до спірних правовідносин в частині визначення максимального розміру пенсій військовослужбовців та саме його норми слід першочергово застосовувати для їх врегулювання.

З цих же підстав неможливо застосувати приписи Закону України від 08.07.2011 № 3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" в частині відповідних обмежень.

З огляду на зазначене, суд першої інстанції дійшов до цілком обґрунтованого висновку, що частиною сьомою статті 43 Закону № 2262-ХІІ не встановлено обмеження максимального розміру пенсії позивача.

Відтак, дії відповідача щодо обмеження максимальним розміром пенсії позивача з 01.05.2023 та з 01.06.2023 десятикратним розміром прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, є протиправними.

Аналогічна правова позиція неодноразово підтримана Верховним Судом, зокрема у постановах від 24.09.2021 (справа №370/2610/17); від 21.12.2021 (справа №120/3552/21-а); від 26.01.2022 (справа №569/2950/17); від 17.02.2022 (справа №640/11168/20); від 18.05.2022 (справа №380/12337/20).

З огляду на викладене, норми Постанови № 118 та Постанови № 168 неможливо застосувати в частині проведення індексації саме в межах максимального розміру пенсій військовослужбовців, оскільки жодним спеціальним законом таких обмежень на сьогодні не встановлено.

Фактично індексація пенсії позивача не відбулася, оскільки обмеженням максимальним розміром знівельовано формально здійснену в перерахунку пенсії індексацію.

Щодо вимог позивача про визнання протиправними дій відповідача щодо не нарахування та невиплати індексації до пенсії без обмеження її максимальним розміром з 01.03.2022 та з 01.03.2023, то як вірно встановлено судом першої інстанції, відповідачем із вказаного періоду було нараховано пенсію з обмеженням, адже докази звернення позивача до пенсійного органу з цього питання відсутні, а також у матеріалах справи відсутні належні та достатні докази порушення прав позивача стосовно обмеження його пенсії максимальним розміром з 01.03.2022 та з 01.03.2023. Крім того, індексація за 2022 рік позивачу нарахована у розмірі 2185,29 грн, що підтверджується перерахунками пенсії. У зв`язку з чим у задоволенні цієї частини вимог необхідно відмовити.

Крім того, суд першої інстанції цілком обґрунтовано відмови у задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії з урахуванням рішень Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.10.2021 у справі № 620/8297/21, від 17.02.2022 у справі №620/356/22, від 20.01.2023 у справі №620/6507/22, якими зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивача з 01.12.2019 у розмірі 76% грошового забезпечення, зазначеного в оновленій довідці про грошове забезпечення №33\45-339 від 31.05.2021, виданій Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області", та з урахуванням щомісячної доплати до пенсії в сумі 2000 гривень згідно постанови Кабінету Міністрів України № 713 від 14.07.2021, адже на час розгляду цієї адміністративної справи судом не встановлено виплату пенсії без врахування сум грошового забезпечення оновленої довідки, без врахування 76% грошового забезпечення та без щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн. Натомість перерахунки пенсії з 01.05.2023 та з 01.06.2023 підтверджують протилежне, а відтак права позивача в цій частині вимог не порушені.

З огляду на викладене колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що ефективним способом захисту порушених прав позивача є задоволення позову частково шляхом визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області щодо проведення виплати пенсії позивачу з 01.05.2023 та з 01.06.2023 з обмеженням максимального розміру; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з 01.05.2023 та з 01.06.2023 здійснити нарахування пенсії позивачу з урахуванням індексації, проведеної на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" та від 24.02.2023 №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році", без обмеження її максимальним розміром та здійснити виплату з урахуванням виплачених сум.

Інші доводи апеляційної скарги не спростовують позицію суду першої інстанції та відхиляються колегією суддів за необґрунтованістю.

Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:

а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;

б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;

в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;

г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Керуючись ст. ст. 229, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання дій протиправними залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.

Суддя-доповідач О. О. Беспалов

Суддя В. Ю. Ключкович

Суддя А. Б. Парінов

(Повний текст постанови складено 19.02.2024)

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2024
Оприлюднено20.02.2024
Номер документу117084250
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —620/8823/23

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 27.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Постанова від 19.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні