Справа № 420/34897/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 лютого 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у порядку письмового провадження у м.Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.06.2023 № 8986091/41884343 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.06.2022р; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 09.06.2022.
Ухвалою суду від 18.12.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що первинні документи, які надавалися позивачем в тому числі з поясненнями не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу ст. 198, 201 Податкового кодексу України, ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості. Таким чином, як вказав позивач, первинні документи засвідчують на сьогоднішній день факт реального виконання позивачем господарських зобов`язань отримання авансу та можливість їх виконання. При цьому, відповідачем жодним чином не спростовано встановленої ст.204 ЦК України презумпції правомірності вчинених підприємствами правочинів. Позивач також зазначив, що відповідачем 1 під час розгляду пояснень позивача не досліджувались фактичні обставини щодо змісту та умов договору, зобов`язань сторін за договором на підставі котрих виникли податкові зобов`язання щодо реєстрації податкових накладних. Враховуючи викладене та вказавши, що в рішенні не зазначено жодної зрозумілої та конкретно визначеної підстави його прийняття, щоб могло надати змогу позивачу визначити належну позицію захисту власних прав та те, що ефективним способом захисту порушеного права позивача буде саме зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні датою їх подачі, позивач просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
26.01.2024 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач вказав, що не погоджується із позовними вимогами позивача та просив суд відмовити у задоволенні позову. Відповідач вказав, що 25.04.2022 року між ТОВ «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (Підрядник) та ТОВ Українська Чорноморська Індустрія (Замовник) був укладений договір підряду № 25-04-22.Згідно умов даного договору позивач зобов`язаний виконати комплекс робіт з очищення всередині двох металевих резервуарів на об`єкті замовника. Однак, як вказав відповідач , на розгляд Комісії регіонального рівня жодної проектної документації відповідно до умов даного договору не надавались. Окрім того, як зазначив відповідач, позивачем не надано жодних документів щодо походження матеріалів та обладнання які використовувались при виконанні робіт обумовлених договором. В той же час, наданий позивачем на розгляд Комісії регіонального рівня разом з повідомленням пакет документів не містив платіжних доручень встановленного зразка про зарахування грошових коштів на розрахункові рахунки ТОВ «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ». Також, на розгляд комісії позивачем надано договори оренди приміщень № 01/08/19 від 01.08.2019 укладений з МПП «Універсал» (13876515) (Орендодавець) (п.1.1. цим договором регулюється правовідносини, пов`язані із переданням Орендодавцем Орендареві у строкове платне користування майна за адресою:Одеська область, Комінтернівський район, с. Красносілка, вул. Набережна, 2 а). В свою чергу, як вказав відповідач, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна за вищезазначеними адресами інформація щодо власника МПП «Універсал» відсутня. Окрім того, на розгляд комісії не надано документів щодо сплати офісу ТОВ «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» на адресу МПП «Універсал» грошових коштів за оренду приміщень. Враховуючи викладене та те, що на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.
Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.
25.04.2022 року між ТОВ «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (Підрядник) та ТОВ Українська Чорноморська Індустрія (Замовник) був укладений договір підряду № 25-04-22, згідно п.2.1. якого підрядник зобов`язується за замовленням замовника на свій ризик виконати та здати йому в строк, установлений цим договором та згідно графіком виконання робіт, роботи з очищення всередині металевих резервуарів на об`єкті ТОВ Українська Чорноморська Індустрія, а замовник зобов`язується надати підряднику будівельний майданчик (фронт роботи), прийнятий від підрядника закінчені роботи та оплатити їх(а.с.86-98).
Товариством з обмеженою відповідальністю «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 1 від 09.06.2022.
За результатами обробки податкової накладної № 1 від 09.06.2022 документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена з підстав того, що платник податку, яким подано ПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платник податку та контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Так, на пропозицію відповідача позивачем до контролюючого органу надано пояснення від 07.06.2023 №07/06/23-1 разом із копіями підтверджуючих документів: правоустановчі документи, дозвільні документи, договори оренди приміщень та техніки, штатний розклад, довідка 20-ОПП, декларація відповідності МТЗ, договір підрядк, оборотно сальдові відомості по рахунку 361 за червень 2022(а.с.20-21)
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.06.2023 № 8986091/41884343 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.06.2022р, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Згідно п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.
Згідно із п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Так, п.11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В свою чергу п.5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати.
Як зазначалось судом, Товариством з обмеженою відповідальністю «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 1 від 09.06.2022.
За результатами обробки податкової накладної № 1 від 09.06.2022 документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена з підстав того, що платник податку, яким подано ПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платник податку та контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Так, на пропозицію відповідача позивачем до контролюючого органу надано пояснення від 07.06.2023 №07/06/23-1 разом із копіями підтверджуючих документів: правоустановчі документи, дозвільні документи, договори оренди приміщень та техніки, штатний розклад, довідка 20-ОПП, декларація відповідності МТЗ, договір підрядк, оборотно сальдові відомості по рахунку 361 за червень 2022(а.с.20-21)
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.06.2023 № 8986091/41884343 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.06.2022р, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Вживання податковим органом загального посилання на надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства без конкретизації, не може вважатись обґрунтованим.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Разом з тим, суд зазначає, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного Управління ДПС в Одеській області приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1 від 09.06.2022, з огляду на надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, не зазначив в рішенні, які саме документи, складені із порушенням законодавства.
При цьому, суд зауважує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Натомість, товариство на спростування обставин, зазначених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, надало пояснення та відповідні первинні документи.
Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про необґрунтованість прийняття оскарженого рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 13.06.2023 № 8986091/41884343 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.06.2022 та наявності підстав для його скасування.
Надані позивачем до суду первинні документи доводять відсутність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної № 1 від 09.06.2022.
Поряд з цим, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07.12.2022р. по справі №500/2237/20.
У зв`язку з викладеним, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення похідних позовних вимог позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 09.06.2022.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.
Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача та те, що оскільки вимозі про зобов`язання відповідача вчинити певні дії передує вимога про встановлення порушення прав, свобод та інтересів позивача, судовий збір за похідні вимоги позивача не стягувався, суд вважає, що наявні підстави для стягнення солідарно з Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України на користь позивача 2684,00 грн. сплаченого ним судового збору.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.06.2023 № 8986091/41884343 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.06.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 09.06.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул.Семінарська,5) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ (код ЄДРПОУ 41884343, м.Одеса, вул. Комітетська 24, корпус Б, офіс 5) судовий збір у розмірі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні) .
Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа 8, м.Київ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ (код ЄДРПОУ 41884343, м.Одеса, вул. Комітетська 24, корпус Б, офіс 5) судовий збір у розмірі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні) .
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2024 |
Оприлюднено | 22.02.2024 |
Номер документу | 117115054 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні