Рішення
від 20.02.2024 по справі 420/36006/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/36006/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у порядку письмового провадження у м.Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю П.Н.З до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю П.Н.З до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 09.11.2023 року №9902941/45036592 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 11.10.2023 року видану ТОВ П.Н.З. на користь ПП Науково-виробнича фірма Тирас на суму 1 062 738,05 грн; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 11.10.2023 року видану ТОВ П.Н.З. на користь ПП Науково-виробнича фірма Тирас на суму 1 062 738,05 грн датою її фактичного отримання.

Ухвалою суду від 11.12.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що відповідач протиправно відмовив у реєстрації податкової накладної №6 від 11.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Так, як зазначив позивач, ним було надано до контролюючого органу відповідні первинні документи, що засвідчують факт реального виконання позивачем господарських зобов`язань та можливість їх виконання. При цьому, як вказав позивач, відповідачем не враховано надані позивачем документи та відповідач, не навів обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних позивача.

31.01.2024 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач вказав, що не погоджується із позовними вимогами позивача та просив суд відмовити у задоволенні позову. Відповідач вказав, що серед наданих платником документів були виявлені такі недоліки: договір поставки №31/07/23 від 31.07.2023 завірений неналежним чином; договір поставки №20/07/23 від 20.07.2023 завірений неналежним чином; акт надання послуг №80 від 10.10.2023 не підписаний замовником директором ФГ «Моя Фазенда»; договір відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023 завірений неналежним чином; відсутні сертифікати якості насіння ячменя. В оскаржуваному рішенні Комісії було зазначено причину відмови в реєстрації податкової накладної ТОВ «П.Н.З.», а саме: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. З огляду на вищевикладене, як вказав відповідач, Комісією, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування було винесене оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищезазначеної податкової накладної. Представник, вказавши, що на переконання відповідачів, надіслані позивачем пояснення на додані до них документи поза розумним сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направленій на реєстрацію податковій накладній №6 від 11.10.2023 року, просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

Між Товариством з обмеженою відповідальністю «П.Н.З» та ПП «НАУКОВО ВИРОБНИЧА ФІРМА «ТИРАС» було укладено договір поставки №31/07/23 від 31.07.2023, згідно п.1.1. якого продавець зобов`язується передати покупцю у власність товари, на умовах, що визначені в цьому договорі, та згідно із специфікаціями, підписаними сторонами, що є невід`ємними додатками до цього товару, а покупець зобов`язується прийняти згадані товари та сплатити за них грошову суму(а.с.56-57).

Товариством з обмеженою відповідальністю «П.Н.З» складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №6 від 11.10.2023 (а.с.21).

За результатами обробки податкової накладної №6 від 11.10.2023 документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена з підстав того, що обсяг постачання товару/послуги 1003 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН(а.с.22).

Так, на пропозицію відповідача позивачем до контролюючого органу надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03.10.2023 №6(а.с.23) та надано первинні документи: договір поставки №31/07/23 від 31.07.2023; видаткову накладну №81 від 11.10.2023; договір поставки №20/07/23 від 20.07.2023; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань; накладна №21 від 10.10.2023; копія виписки з рахунку від 11.06.2023; Товарно-транспортна накладна №133 від 05.08.2023; товарно-транспортна накладна №42/10 від 07.08.2023; акт надання послуг №80 від 10.10.2023; специфікація №18 до договору поставки №31/07/23 від 31.07.2023; специфікація №3 до договору поставки №20/07/23 від 20.07.2023; рахунок від 10.10.2023; копія виписки з рахунку від 11.06.2023; договір відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023; акт прийому-передачі до договору відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023, від 05.08.2023; акт прийому-передачі до договору відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023, від 07.08.2023; акт прийому-передачі до договору відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023, від 25.09.2023; акт прийому-передачі до договору відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023, від 10.10.2023; товарно-транспортна накладна №132 від 05.08.2023; товарно-транспортна накладна №134 від 07.08.2023; податкова накладна №4 від 10.10.2023; податкова накладна №1 від 10.10.2023.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.11.2023 року №9902941/45036592 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 11.10.2023 року видану ТОВ П.Н.З. на користь ПП Науково-виробнича фірма Тирас, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства(а.с.51).

Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.

Згідно п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.

Згідно із п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.

Так, п.11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

В свою чергу п.5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати.

Як зазначалось судом, Товариством з обмеженою відповідальністю «П.Н.З» складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №6 від 11.10.2023 (а.с.21).

За результатами обробки податкової накладної №6 від 11.10.2023 документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена з підстав того, що обсяг постачання товару/послуги 1003 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН(а.с.22).

Так, на пропозицію відповідача позивачем до контролюючого органу надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03.10.2023 №6 (а.с.23) та надано первинні документи: договір поставки №31/07/23 від 31.07.2023; видаткову накладну №81 від 11.10.2023; договір поставки №20/07/23 від 20.07.2023; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осібпідприємців та громадських формувань; накладна №21 від 10.10.2023; копія виписки з рахунку від 11.06.2023; Товарно-транспортна накладна №133 від 05.08.2023; товарно-транспортна накладна №42/10 від 07.08.2023; акт надання послуг №80 від 10.10.2023; специфікація №18 до договору поставки №31/07/23 від 31.07.2023; специфікація №3 до договору поставки №20/07/23 від 20.07.2023; рахунок від 10.10.2023; копія виписки з рахунку від 11.06.2023; договір відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023; акт прийому-передачі до договору відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023, від 05.08.2023; акт прийому-передачі до договору відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023, від 07.08.2023; акт прийому-передачі до договору відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023, від 25.09.2023; акт прийому-передачі до договору відповідального зберігання №04/08/23 від 04.08.2023, від 10.10.2023; товарно-транспортна накладна №132 від 05.08.2023; товарно-транспортна накладна №134 від 07.08.2023; податкова накладна №4 від 10.10.2023; податкова накладна №1 від 10.10.2023.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Вживання податковим органом загального посилання на надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства без конкретизації, не може вважатись обґрунтованим.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Разом з тим, суд зазначає, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного Управління ДПС в Одеській області приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №6 від 11.10.2023, з огляду на надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, не зазначив в рішенні, які саме документи, складені із порушенням законодавства.

При цьому, суд зауважує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Натомість, товариство на спростування обставин, зазначених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, надало пояснення та відповідні первинні документи.

Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про необґрунтованість прийняття оскарженого рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 09.11.2023 року №9902941/45036592 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 11.10.2023 року видану ТОВ П.Н.З.та наявності підстав для його скасування.

Надані позивачем до суду первинні документи доводять відсутність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної №6 від 11.10.2023.

Поряд з цим, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07.12.2022р. по справі №500/2237/20.

У зв`язку з викладеним, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення похідних позовних вимог позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 11.10.2023 року видану ТОВ П.Н.З. на користь ПП Науково-виробнича фірма Тирас на суму 1 062 738,05 грн датою її фактичного отримання.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.

Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача та те, що оскільки вимозі про зобов`язання відповідача вчинити певні дії передує вимога про встановлення порушення прав, свобод та інтересів позивача, судовий збір за похідні вимоги позивача не стягувався, суд вважає, що наявні підстави для стягнення солідарно з Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України на користь позивача 2684,00 грн. сплаченого ним судового збору.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю П.Н.З. - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 09.11.2023 року №9902941/45036592 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 11.10.2023 року видану ТОВ П.Н.З. на користь ПП Науково-виробнича фірма Тирас на суму 1 062 738,05 грн.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 11.10.2023 року видану ТОВ П.Н.З. на користь ПП Науково-виробнича фірма Тирас на суму 1 062 738,05 грн, датою її фактичного отримання.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул.Семінарська, 5) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю П.Н.З. (код ЄДРПОУ 45036592, Одеська обл., Одеський р-н., територіальна громада Дальницька, комплекс будівель і споруд №6, буд.2) судовий збір у розмірі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні).

Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа 8, м.Київ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю П.Н.З. (код ЄДРПОУ 45036592, Одеська обл., Одеський р-н., територіальна громада Дальницька, комплекс будівель і споруд №6, буд.2) судовий збір у розмірі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні).

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.О. Танцюра

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено22.02.2024
Номер документу117115081
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/36006/23

Постанова від 30.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 20.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні