Рішення
від 15.02.2024 по справі 460/21002/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

15 лютого 2024 року м. Рівне№460/21002/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Поліщук О.В., за участю секретаря судового засідання Яцюк К.Р.; представника позивача: Салямон Л.В., представника відповідача: Форет М.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Фірма "Агро-Центр" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство "Фірма "Агро-Центр" звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, в якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 443217000702 від 24.05.2023.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що посадові особи контролюючого органу прийшли до помилкового висновку про наявність порушень згідно акту від 03.05.2023 № 4121/Ж5/17-00-07-02/34112560 за результатами документальної позапланової перевірки, оскільки відповідачем не враховано, що 24 лютого 2022 року відбулося вторгнення в Україну збройних сил російської федерації тауказом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022в Україні введено воєнний стан. У зв`язку з такими подіями, з 04 січня 2023 року Приватне підприємство "Фірма "Агро-Центр" не могло знайти перевізника для отримання товару від країни-нерезидента, що унеможливило поставку товару на підставі зовнішньоекономічного контракту № 20/06 від 20.06.2023, і це пов`язано з перебоями в процесі транспортних логістичних маршрутів для доставки товарів в Україну та обмеженням чоловікам віком від 18 до 60 років виїзду за кордон. За наведених обставин, позивач вважає, що в силу приписів частини 6статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції»у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, факт настання яких засвідчений сертифікатом, перебіг строку розрахунків встановлений згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статі зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин, з огляду на що просить суд задовольнити позов в повному обсязі.

28.09.2023 через відділ документального забезпечення суду надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач заперечує щодо задоволення позовних вимог та зазначає, що під час проведення документальної виїзної перевірки встановлено, що позивачем порушено чинне валютне законодавство, а саме частин 1 та 3 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» при здійсненні розрахунків по зовнішньоекономічному контракту № 20/06 від 20.06.2023. При цьому, зауважив, що введення в Україні військового стану, якфорс-мажорної обставини, має місце тоді, коли особа доведе неможливість виконання зобов`язань, передбачених умовами договору. Однак, на думку відповідача, позивачем не надано належних та допустимих доказів існування форс-мажорних обставин у взаємовідносинах з країною-нерезидентом, як і не надано обґрунтованих причинно-наслідкових зв`язків між введенням воєнного стану в Україні та неможливістю виконання своїх зобов`язань за вказаним контрактом. Додатково зауважує, що суб`єктом господарювання під час перевірки не надано документів про звернення в суд з позовною заявою про стягнення заборгованості з фірми-нерезидента «AgriForge s.r.l.» Італія. З наведених у відзиві підстав, просить суд відмовити у задоволенні позову.

У судовому засіданні учасники справи підтримали доводи заяв по суті справи та надали пояснення аналогічні цим доводам.

ЗАЯВИ, КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ.

Ухвалою суду від 08.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін на 12.10.2023.

12.10.2023 справу знято з розгляду у зв`язку із проведенням у Рівненському окружному адміністративному суді зборів суддів. Справу призначено до розгляду на 09.11.2023.

09.11.2023 справу знято з розгляду у зв`язку із перебуванням головуючої судді у відрядженні з 07 листопада 2023 року до 09 листопада 2023 року. Справу призначено до розгляду на 28.11.2023.

Ухвалою суду від 28.11.2023, занесеною до протоколу судового засідання, у судовому засіданні оголошено перерву до 05.12.2023.

Ухвалою суду від 05.12.2023, занесеною до протоколу судового засідання, розгляд справи відкладено до 04.01.2024 у зв`язку з неявкою в судове засідання представника позивача.

Ухвалою суду від 04.01.2024, занесеною до протоколу судового засідання, у судовому засіданні оголошено перерву до 18.01.2024 та запропоновано позивачу надати додаткові докази.

11.01.2024 на виконання ухвали суду від позивача надійшли додаткові докази.

Ухвалою суду від 18.01.2024, занесеною до протоколу судового засідання, у судовому засіданні оголошено перерву до 26.01.2024 та за клопотанням представника відповідача витребувано у позивача оригінали письмових доказів, а саме: листи фірми-нерезидента «AgriForge s.r.l.» Італія від 10.10.2022 та від 04.02.2023.

08.02.2024 на виконання ухвали суду від позивача надійшли письмові пояснення про неможливість подання оригіналів зазначених письмових доказів.

Ухвалою суду від 26.01.2024 розгляд справи відкладено на 05.02.2024.

Ухвалою суду від 05.02.2024, занесеною до протоколу судового засідання, у судовому засіданні оголошено перерву до 15.02.2024.

15.02.2024 на підставі статей 243, 245 КАС України, у судовому засіданні було проголошено вступну і резолютивну частини судового рішення.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН.

Розглянувши матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, судом встановлено наступне.

Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Приватне підприємство «Фірма «Агроцентр», ЄДРПОУ 34112560, зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якого є: 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів

Посадовими особами Головного управління ДПС у Рівненській області в період з 20.04.2023 по 26.04.2023 проведено документальну позапланову виїзну перевірку Приватного підприємства «Фірма «Агроцентр» з питань дотримання валютного законодавства при здійсненні розрахунків по зовнішньоекономічному імпортному контракту від 20.06.2022 № 20/06, укладеного з фірмою-нерезидентом фірмою «AgriForge s.r.l.» Італія за період з 20.06.2022 по 31.03.2023 та по зовнішньоекономічному експортному контракту від 21.03.2022 № 01/2022 UA-CZ, укладеного з фірмою-нерезидентом підприємством «Agropa Group s.r.o.», Чехія за період з 21.03.2022 по 31.03.2022.

Перевірка призначена згідно з наказом Головного управління ДПС у Рівненській області № 547-п від 19.04.2023 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Приватного підприємство «Фірма «Агроцентр відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 статті 20 розд. І, п.п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п.81.1 ст. 81, п.82.2 ст. 82 Податкового кодексу України та на підставі направлень Головного управління ДПС у Рівненській області на проведення перевірки № 821/Ж3/17-00-07-02, № 822/Ж3/17-00-07-04 від 19.04.2023.

Під час проведення документальної перевірки було використано інформацію Національного банку України про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів.

За результатами проведеної перевірки контролюючим органом складений акт від 03.05.2023 № 4121/Ж5/17-00-07-02/34112560 (далі -акт перевірки).

Згідно з висновками акту перевірки, в ході проведення перевірки відповідачем встановлено порушення:

частин 1 та 3 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 № 2473-VIII, п. 21 розд. І Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Нацонального банку України від 02.01.2019 № 5 та п. 14 Постанови Правління Національного банку України «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 № 18, в результаті чого порушено законодавчо встановлені строки надходження товару по імпорту в сумі 77235,8 євро при виконанні зовнішньоекономічного імпортного контракту від 20.06.2022 № 20/06, укладеного з нерезидентом фірмою «AgriForge s.r.l.», Італія.

Виявлені порушення обґрунтовані в акті наступним.

Станом на початок перевіряємого періоду (станом на 20.06.2022) по зовнішньо-економічному імпортному контракту від 20.06.2022 № 20/06, між ПП «Фірма «Агро-центр» та Фірмою - нерезидентом «AgriForg» Італія сальдо розрахунків відсутнє.

На виконання умов вищезазначеного контракту, відповідно до платіжного доручення від 14.07.2022 № 15, Приватне підприємство «Фірма «Агроцентр» в рахунок передоплати перераховано фірмі «AgriForge s.r.l.» (Італія) валютні кошти в сумі 77 253,80 євро.

Відповідно до п. 3 ст. 13 Закону № 2473, з урахуванням п. 21 розд. ІІ Положення № 5 граничний строк надходження Товару по імпорту - 09.01.2023.

Однак, відповідно до митної декларації від 16.01.2023 № 23UA20402000174U3 Товар надійшов від Фірми «AgfiForge s.r.l.» (Італія) з порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків в іноземній валюті на 7 днів.

На підставі висновків акту перевірки, Головним управлінням ДПС у Рівненській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 24.05.2023 № 443217000702 про застосування пені за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 63 405,03 гривень.

Детально розрахунок пені наведений у Додатку № 17 до акту перевірки, з якого вбачається, що по зовнішньо-економічному імпортному контракту № 20-06 від 20.06.2022, укладений з фірмою AgriForge s.r.l.», Італія, пеню нараховано за період прострочення з 10.01.2023 по 16.01.2023 на суму простроченої заборгованості 11253,80 євро (нарахована сума пені становить 63405,03 грн).

02.06.2023 ПП «Фірма «Агроцентр» подано до ДПС України скаргу на податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 24.05.2023 № 443217000702.

За результатами розгляду зазначеної скарги ДПС України прийнято рішення від 31.07.2023 № 2081616/99-00-06-01-02-06, згідно якого скаргу залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від від 24.05.2023 № 443217000702 без змін.

Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДПС у Рівненській області від 24.05.2023 № 443217000702 та вважаючи його протиправним, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.

ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН ТА ВИСНОВКИ СУДУ.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI(далі -ПК України).

Відповідно до пп. 19-1.1.4 п.19-1.1 ст.19-1 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Підпунктами 20.1.4, 20.1.19 п.20.1 ст.20 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право:

проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків;

застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначає Закон України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII від 21.06.2018 (далі Закон № 2473-VIII).

Особливості встановлення граничних строків розрахунків за операціями, зокрема, з імпорту товарів регламентується відповідно до статті 13 Закону № 2473-VIII. Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів (ч. 1 ст. 13 Закону № 2473-VIII).

Згідно з вимоги ч. 3 ст. 13 Закону № 2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) (ч. 5 ст. 13 Закону № 2473-VIII).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті (ч. 8 ст. 13 Закону № 2473-VIII).

Частиною 6 статті 13 Закону № 2473-VIII передбачено, що у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Відповідно до вимог статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» № 671/97-ВР від 02.12.1997 торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Суд звертає увагу, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні скаржник, який посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинен довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку. Як вбачається із вищенаведеного, обмежувальні/забороняючі заходи, військова агресія російської федерації проти України, введення воєнного стану підпадають під визначення форс-мажорних обставин.

Торгово-промислова палата України (даліТПП України) ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), та з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП з метою підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України було розміщено 28.02.2022 загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Отже, ТПП України підтверджено, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Аналізуючи вищенаведені норми права суд зазначає, що підставою для зупинення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів є наявність форс-мажорних обставин. Такі форс-мажорні обставини засвідчуються відповідним сертифікатом (висновком), виданим ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою.

Судом встановлено, що між ПП «Фірма «Агроцентр» (покупець) та фірмою нерезидентом «AgriForge s.r.l.» Італія (продавець) укладено контракт № 20/06 від 20.06.2022, згідно п.1.1 якого продавець продає, а покупець купує запчастини для сільськогосподарських машин (далі - Товар) відповідно до Інвойсів для подальшої реалізації на території України.

Відповідно до п.п.1.2 Контракту продавець зобов`язаний поставити, а покупець прийняти Товар і оплатити ціну відповідно до умов цього договору.

Згідно п.п.3.1, п.п.3.4 Контракту, умови поставки EXW (Інкотермс). Термін поставки товару - не більше 120 днів від дати здійснення повної оплати за товар.

14.07.2022 на виконання умов контракту ПП «Фірма «Агроцентр» в рахунок передоплати перераховано фірмі нерезиденту «AgriForge s.r.l.» Італія валютні кошти в розмірі 77253,80 євро згідно платіжного доручення від 14.07.2022 № 15.

Відповідно до п.п. 6.1 Контракту при настанні обставин неможливості повного або часткового виконання будь-якої сторони зобов`язань за наявним Договором, а саме: стихійних лих, війни, заборони експорту чи імпорту чи інших не залежних від сторони обставин, термін виконання зобов`язань продовжується на строк, що дорівнює тому, протягом якого такі обставини залишаються в силі.

Згідно п.п 6.3, 6.4 сторона, для якої у зв`язку з форс-мажорними обставинами виконання зобов`язань по даному договору неможливо, негайно повідомляє іншу сторону про початок і припинення таких обставин. Сертифікати, видані відповідною торговою палатою країни продавця або покупця вважаються достатнім докази таких обставин та їх тривалості.

18.05.2023 Приватне підприємство «Фірма «Агроцентр» звернулося до Рівненської торгово-промислової палати з метою отримання сертифіката про настання форс-мажорних обставин.

22.05.2023 Рівненська торгово-промислова палата на підставі ст. ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. № 44(5) видала ПП «Фірма «Агроцентр» сертифікат № 5600-23-2399 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Із сертифікату № 5600-23-2399 від 22.05.2023 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) слідує, що Рівненською торгово-промисловою палатою підтверджено факт настання форс-мажорних обставин по контракту № 20/06 від 20.06.2022, укладеного між ПП «Фірма «Агроцентр» та фірмою нерезидентом «AgriForge s.r.l.» Італія щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: відповідно до договору компанія «AgriForge s.r.l.» Італія, як продавець зобов`язаний поставити запчастини до сільськогосподарських машин відповідно до інвойсів, що є невід`ємною частиною договору, а покупець - ПП «Фірма «Агроцентр» прийняти та оплатити за Товар на умовах встановлених договором у термін до 14.11.2022, які унеможливили його виконання в зазначений термін.

Даним сертифікатом засвідчено форс-мажорні обставини у зв`язку з широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану в Україні та порушення логістичних шляхів доставки товарів в Україну, обмеження чоловікам віком від 18 до 60 років право виїзду за кордон.

Також сертифікатом підтверджено період дії форс-мажорних обставин: дата настання 04.01.2023, дата закінчення 16.01.2023.

Позивач надав відповідачу копію сертифіката № 5600-23-2399 від 22.05.2023 разом із скаргою про перегляд податкового повідомлення-рішення № 443217000702 від 24.05.2023. При цьому, відповідач зазначає, що під час проведення перевірки відповідні документи на запит надані не були. Зазначене твердження суд не бере до уваги з огляду на те, що позивач звернувся із скаргою про перегляд оскаржуваного податкового повідомлення-рішення до контролюючого органу вищого рівня, так як це передбачено п. 56.3 ст. 56 ПК України, однак відповідачем не надано належної оцінки цьому документу та встановлено порушення позивачем граничних строків розрахунку за Контрактом.

Суд не погоджується з такими висновками контролюючого органу, оскільки затримка доставки товару була викликана надзвичайними і непередбачуваними обставинами, при цьому здійснення транспортно-експедиторських послуг є невід`ємною частиною процесу виконання позивачем умов контракту № 20/06 від 20.06.2022, укладеного між ПП «Фірма «Агроцентр» та фірмою нерезидентом «AgriForge s.r.l.» Італія.

Крім того, такий сертифікат видається за заявою особи щодо податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких вже настало. Жодних строків для його видачі після настання строків виконання зобов`язань законом не передбачено. Позивач не обмежений у праві звернутися із заявою про видачу сертифікату і після проведення відповідної перевірки.

Доводи відповідача про ненадання позивачем в ході перевірки інформації про звернення позивача до судових органів з позовною заявою про стягнення боргу з нерезидента та надання позовних заяв з підтвердженням про отримання судом документів, ухвал, рішень суд відхиляє, оскільки позивачем було надано контролюючому органу сертифікат Рівненської торгово-промислової палати який засвідчив факт форс-мажорних обставин та неможливість вчасного виконання зобов`язань за зовнішньо-економічним контрактом з незалежних від позивача причин.

Суд звертає увагу на те, що п. 112.8. ст. 112 Податкового кодексу України визначає обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такими обставинами, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України, зокрема є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Крім цього, слід зазначити, що згідно з п.109.1 ст.109 ПК України, податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Статтею 112 ПК Українивстановлені загальні умови притягнення до фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Так, відповідно до п.112.1 ст.112 ПК України, особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до п.112.2 ст.112 ПК України, особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Пунктом 112.7 ст.112 ПК Українивизначено, що якщо контролюючий орган не доведе, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, платник податків не може бути притягнутий до відповідальності за таке порушення. Положення цього пункту застосовуються виключно в разі, якщо умовою притягнення до фінансової відповідальності за податкове правопорушення є наявність вини платника податків.

Докази, наявні в матеріалах справи свідчать на користь того, що позивачем вчинялися дії для забезпечення виконання умов контракту № 20/06 від 20.06.2022, зокрема позивач звертався до логістичних компаній з метою здійснити перевезення товару за відповідним контрактом, тому переконливими є доводи позивача про неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку під час дії воєнного стану на всій території України.

На переконання суду, події, що відбулись не з вини позивача та призвели до порушення граничних строків поставки товару, звільняють ПП «Фірма «Агроцентр» від відповідальності за порушення вимог п. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 № 2473-VIII та нарахування позивачу пені за ч. 5 ст. 13 зазначеного Закону.

Такий підхід відповідає принципу індивідуальної податкової відповідальності, на якому неодноразово наголошували Верховний Суд та Європейський суд з прав людини. Наведений висновок Європейський суд з прав людини неодноразово підтверджував у рішеннях у справах «Булвес АД проти Болгарії», «Бізнес Сепорт Сентре проти Болгарії», «Сєрков проти України», «Інтерсплав проти України» та ін.

Разом з тим, у контексті спірних правовідносин, суд вважає за необхідне зазначити таке.

Згідно з п. 52-1 підрозділу 10 розділуXXПерехідні положенняПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення, визначені в абзацах другомудев`ятому цього пункту.

Протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби, платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Суд зазначає, що Законом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-IX, в редакції від 01.01.2021,підпункт 14.1.162 ПК Українивикладенов наступній редакції: « 14.1.162. пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи».

Відповідно до норм п. п.54.3.3. п. 54.3. статті 54 ПК України, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення,у сфері зовнішньоекономічної діяльності; є контролюючий орган.

З наведеного слідує, щоПК Українивизначено, що пеня за порушення строків розрахунків в іноземній валюті є різновидом грошового зобов`язання платника податків та застосовується контролюючим (податковим) органом в порядку, який передбачений для прийняття податкових повідомлень-рішень, аЗакон України «Про валюту і валютні операції», зокрема стаття 13, містить лише встановлення такого виду відповідальності, як пеня за порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що пеня за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті відповідно до вимогПК України,з 01.01.2021 є одним із різновидів пені в розумінні приписів підпункту14.1.162 пункту14.1. ст. 14 ПК України,та, відповідно, нарахування пені у період з 01.01.2021 суперечить положенням абз. 11 п. 52-1підрозділу«Перехідні положення» ПК України.

Вирішуючи цей спір, суд також враховує постанову Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 15.02.2024 по справі № 420/1538/23, у якій колегія суддів сформулювала такий правовий висновок.

«Пеня, нарахована за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті, з 01.01.2021 (дата набрання чинностіЗаконом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-IX) є одним із різновидів пені в розумінні приписів підпункту14.1.162. пункту 14.1. ст. 14 ПК України, та, відповідно, на неї розповсюджується дія положень абз. 11 п. 52-1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України, який передбачає, що протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Застосовуючи наведений висновок до правовідносин, які виникли у цій справі, колегія суддів вказує на відсутність у контролюючого органу підстав для нарахування Товариству у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а саме з 01.01.2021 по 15.11.2022, пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності».

Частиною першоюстатті 2 КАС Українивизначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частин першої та другоїстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на встановлені обставини, перевіривши правову та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення № 443217000702 від 24.05.2023 не відповідає наведеним у частині 2статті 2 КАС Україникритеріям, відтак позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача слід стягнути судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Рівненській області судовий збір в сумі 908,00 грн, сплачений згідно з платіжною інструкцією № 12432 від 04.09.2023, яка знаходиться в матеріалах справи.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Приватного підприємства "Фірма "Агро-Центр" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 443217000702 від 24.05.2023.

Стягнути на користь Приватного підприємства "Фірма "Агро-Центр" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Приватне підприємство "Фірма "Агро-Центр" (пров. Робітничий, 6 А,м.Рівне,33009, ЄДРПОУ/РНОКПП 34112560)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська,12,м.Рівне,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Повний текст рішення складений 19 лютого 2024 року

Суддя Ольга ПОЛІЩУК

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.02.2024
Оприлюднено22.02.2024
Номер документу117115900
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —460/21002/23

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 15.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Рішення від 15.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні