ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 лютого 2024 року м. Чернігів Справа № 620/969/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіКлопота С.Л.,
за участю секретаряШевченко А.В.,
представника позивача Карети О.О.,
представника відповідачів Лисиці О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Фермерського господарства Гейка М.М. до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство Гейка М.М. звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області та просить:
1. Визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9195378/38053787 від 17.07.2023 року, про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 26.05.2023 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 26.05.2023 року, подану ФГ Гейка М.М..
Свої вимоги обґрунтовує тим, що Комісія Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації не мала правових підстав для відмови в реєстрації податкової накладної №10 від 26.05.2023 року, а саме рішення було винесено не у спосіб визначений законом, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Комісія ГУ ДПС у Чернігівській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в подальшому - Відповідач-2), прийняла Рішення №9195378/38053787 від 07.07.2023 року, яким відмовлено ФГ ГЕЙКА М.М. (в подальшому - Позивач) у реєстрації податкової накладної №10 від 26.05.2023 року на загальну суму 302 599,66 гривень, в тому числі ПДВ 37 161,36 гривень (в подальшому - Рішення).
Підставою для прийняття вказаного Рішення Комісія обрала ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у пн/рк, реєстрацію яких зупинено. При цьому, в графі Додаткова інформація - жодної інформації, яку Позивачем не підтверджено, зазначено не було.
Не погодившись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
ФГ Гейка М.М. зареєстровано за законодавством України та обліковується у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом - 38053787, що підтверджується даними що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та знаходяться у вільному доступі.
Основними видами діяльності Господарства за КВЕД-2010 є:
- КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису) бобових культур і насіння олійних культур; (Діяльність за зазначеним кодом є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат).
Не основними видами діяльності Господарства також є:
- 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів;
- 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід;
-01.46 Розведення свиней
- 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин;
- 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами;
- 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами.
Керівником Господарства з моменту його створення є ОСОБА_1 .
Для належного здійснення господарської діяльності ФГ орендує у фізичних осіб земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 115,7686 га та у Коропської селищної ради 38,3544 га.
Ці ділянки включені в декларацію платника єдиного податку четвертої групи, яка подана 17.02.2023 року, а також має у власності складські приміщення в яких зберігається продукція господарства (знаходиться у власності засновника) та парк с/г техніки:
-комбайн-СК5 Нива. Придбаний в СТОВ «Ранок» за договором поставки № 11/05 від 11.05.2016 року;
-трактор Беларус-892. Придбаний в ТОВ «Техноторг-Дон» за договором № 43/299 875 від 21.02.2018 року;
-трактор МТЗ-80Л. Придбаний в ПСП «Лукново» за договором купівлі-продажу № ЛУК-8 від 12.05.2014 року;
-трактор МТЗ-82. Придбаний в СПД ОСОБА_2 ;
-борона пружинна БП-9 «ВЕСНА». Придбана в ТОВ «ВП«Техпромсвіт»;
-сівалка зернотукова. Придбана в ТОВ «ТОРГ-АГРОСЕРВІС» за договором № 12 від 23.03.2021 року;
-трактор Беларус-892.2. Придбаний в ТОВ «Агроресурс» за договором № В/841/21/ П/ЦО/МО від 12.03.2021 року;(копії реєстраційних документів додаються).
Інформація про наявні основні засоби подана до органу статистики за формою 10-мех, а в податкову за формою 20-ОПП.
У господарстві працює в основному 4 чоловіки: голова, два трактористи та один робітник фермерського господарства. Посадові оклади визначено штатним розписом. Заробітна плата нараховується вчасно, податки утримуються, нараховуються та сплачуються до бюджету, що відображається у формі «Об`єднаної звітності».
До органів статистики подаються звіти за формами № 4-сг, № 29-сг.
Основними постачальниками сировини (палива, добрива, насіння, запчастин, засобів захисту рослин та ін.) є ТОВ «АВ метал груп» (ЄДРПОУ 36441934 ), ТОВ «Бахмач Нафтосервіс» (ЄДРПОУ 34721650 ), ТОВ «Нейрон» (ЄДРПОУ 32980565 ), ТОВ «Спектр Агро» (ЄДРПОУ 36348550 ), ТОВ «Строй Центр» (ЄДРПОУ 35823120 ), ТОВ ВКФ «Гранд» (ЄДРПОУ 31016120) та ТОВ «Агрохім-Протект» (ЄДРПОУ 42015758) .
Діяльність, за означеним кодом згідно з КВЕД 01.11, є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат.
Крім того, до органів статистики, регулярно подаються звіти за формами №2-ферм, №29-сг.
26 травня 2023 року Фермерське Господарство «Гейка М.М» заключило з Товариством з обмеженою відповідальністю «Агрофірма ім. Шевченка», договір поставки №14 предметом якого є продаж с/г продукції (пшениця 4 класу) (Копія Договору додається).
26.05.2023 р. господарство виписало їм на оплату рахунок № 8 від 26.05.2023 р.
26.05.2023 р. відвантажено пшеницю після чого складено і направлено покупцеві видаткову накладну № 10 на товар згідно з договором № 14 від 26.05.2023 року;
30.05.2023 р. отримано оплату за пшеницю від ТОВ «Агрофірма ім. Шевченка» (платіжне доручення № 89971175с5 від 30.05.23 р.) в сумі 265 438,30 грн.;
14.06.2023 року відправлено на реєстрацію по даті відгрузки податкову накладну № 10 реєстрація якої була зупинена.
Тобто фермерське господарство відвантажило пшеницю вирощену в 2022 році (сільськогосподарську продукцію), яка вирощена господарством на земельних ділянках, що знаходяться в оренді, на ТОВ «Агрофірма ім. Шевченка» та отримало від них часткову оплату за відвантажену продукцію. Решту оплати господарство отримає після реєстрації податкової накладної згідно договору.
Податковий кодекс України - є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість - є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;
б)дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10. статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
В день виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість, Позивач, відповідно до пунктів 201.10 статті 201 ПК України, склав податкову накладну №10 від 26.05.2023 року в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, з накладенням електронного підпису уповноваженої платником особи та направив їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У відповідь Позивач отримав квитанцію №1, в якій повідомлялося про прийняття податкової накладної, зупинення її реєстрації з наступних підстав: «Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1001, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН».
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Одночасно, пунктом 201.10. вказаної статті встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Разом з тим, пункт 201.16. вказаної статті встановлює, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
На виконання вказаних положень ПК України, Кабінету Міністрів України, згідно Постанови №1165 від 11 грудня 2019 року прийняло/затвердило Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в подальшому іменовані - Критерії) оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в подальшому іменується - Реєстр) здійснюється ДПС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування цим Критеріям.
Одночасно, пункт 2 Критеріїв визначає, що моніторинг здійснюється ДПС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Разом з тим, відповідно зазначеного Порядку усі податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення Моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:
Відповідно до п.5. Порядку податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.6. Порядку У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податків відноситься до ризикових, на підставі п.8 «Критеріїв ризиковості платника податків», якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Тобто, податковий орган має право зупинити реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування, якщо в нього наявна податкова інформація яка вказує/ свідчить про ризиковість конкретної операції, на підставі якої складено подану на реєстрацію податкову накладну.
Сформована Відповідачем 1 та направлена Позивачу квитанція №1 не містить посилання на інформацію (факти/конкретні підстави) що вказують на обґрунтованість висновків щодо ризиковості здійснення Позивачем господарської операції, зазначеної саме в поданій для реєстрації податковій накладній.
Зазначена податкова накладна взагалі не підлягали моніторингу, оскільки Господарство має позитивну податкову історію та не відповідає критеріям ризиковості платника податків, а отже відповідає ознаці безумовної реєстрації.
Всі розрахунки Господарства проводяться в безготівковому порядку.
Посилання у Квитанції №1 на начебто відповідність операції п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, без зазначення чим саме підтверджується ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній - обмежує Позивача у можливості належним чином скористуватись наданими йому правами по розблокуванню накладної, в т.ч. надати необхідний/ достатній пакет документів.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в подальшому іменовані - Критерії)- є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі-платник податку) як товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Підставою зупинення реєстрації податкової накладної, в квитанції №1 було зазначено що обсяг постачання товару/послуги 1001, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Однак такі висновки є помилковими, оскільки вирощування та подальша реалізація с/г продукції, в т.ч. пшениці, є основним видом діяльності ФГ Гейка М.М.
Відповідні відомості були зазначені і у поданих таблицях даних платника податку на додану вартість.
Що стосується висновку перевищення обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, суд зазначає, що Господарство зазначені товари не придбавало, а виростило само і відповідна звітність щодо об`ємів посіяних та зібраних сільськогосподарських культур, а також відомості бухгалтерського обліку, які підтверджують об`єми зібраних та оприбуткованих на склад зернових, були наявні у податкового органу (Комісії яка приймала рішення), а отже такі посилання є не обґрунтованими.
Відповідно до п.10 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (Затвердженого Наказом №520 від 12.12.2019 року), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено може включати:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством
Пункт 6 зазначеного Порядку визначає, що письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Згідно п.11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄДР, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, комісія регіонально рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
-та/або надання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених з порушенням законодавства.
На виконання вимог вказаного пункту, Господарство направило до ДПС письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 Порядку, в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДПС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
В поясненнях Господарство, серед іншого, зазначило, що Фермерське господарство - вирощує та реалізує с/г продукцію, в т.ч. пшеницю і це є основним видом діяльності ФГ, що видно зі звітності, що подається до податкового органу.
Проте, незважаючи на вказані обставини, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято Рішення №9195378/38053787 від 17.07.2023 року про відмову у реєстрації оскаржуваної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у пн/рк, реєстрацію яких зупинено».
При цьому, в графі додаткова інформація, жодної інформації, яку Позивачем не підтверджено, зазначено не було.
Відповідно до пункту 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (Затвердженого Наказом №520 від 12.12.2019 року) зазначений вичерпний перелік підстав при наявності яких комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, а саме:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Позивачем були надані усі письмові пояснення та копії документів, що підтверджують всю інформацію зазначену у податковій накладній.
Як убачається з оскаржуваного Рішення Комісії, підставою для відмови Господарству в реєстрації податкової накладної, було обрано: «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у пн/рк, реєстрацію яких зупинено, і це при тому господарство надало усі пояснення та документи.
Зазначене підтверджується і тим, що в Квитанції №1, в якій повідомлялося про прийняття податкової накладної та зупинення її реєстрації, причиною зупинки був п.1 Критеріїв ризиковості здійснення оперцій, по яким ФГ і подало письмові пояснення.
При цьому немає жодного посилання на те, яких саме документів не було надано.
Відтак, суд робить висновок, що оскаржуване Рішення Комісії є не обґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні пояснення та документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено.
Господарська операція, за результатами якої було складено податкову накладну №10 носить реальний, незмінний характер.
ФГ Гейка М.М., на момент здійснення такої господарської операції, мало і має достатні технічні, людські та матеріальні ресурси, для якісного обробітку наявної у Господарства площі землі.
В момент здійснення господарської операції ФГ Гейка м.м. та його контрагент - були зареєстровані платниками податку на додану вартість, про що свідчать дані офіційного веб-сайту ДПС України.
Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між ФГ Гейка М.М. та ТОВ «Агрофірма ім. Шевченка», та на те, що такі документи та пояснення були надані Комісії, остання не мала правових підстав для відмови ФГ Гейка М.М. у реєстрації податкової накладної №10.
Суд зазначає, що оскаржувані Рішення Комісії ДПС є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління - є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів - є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме:
-чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти;
-розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління;
-чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб;
-виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами;
-чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржуване Рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 26.05.2023 року, суд зазначає наступне.
Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - є дискреційною функцією податкового органу.
Реалізація суб`єктами публічної адміністрації своїх повноважень, які є законодавчо визначеними, що випливає з положень частини другої статті 19 Конституції України, здійснюється в межах відповідної законної дискреції.
Під дискреційними повноваженнями слід розуміти надання органу або посадовій особі повноважень діяти на власний розсуд в межах закону. Зокрема, дискреційні повноваження полягають у тому, що суб`єкт владних повноважень може обирати у конкретній ситуації альтернативне рішення, яке є законним.
Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення. Також ця особа може вибирати рішення у передбачених для конкретних ситуацій нормативно-правових актах або схожих документах.
Відповідно до Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Отже, адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, виконуючи цілі, встановлені адміністративним судочинством щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення) передбаченим частиною 2 статті 2 КАСУ критеріям, не втручається і не може втручатися в дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Так, відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 КАСУ, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Аналізуючи дані положення кодексу, законодавством передбачено право суду, у випадку встановлення порушення прав позивача, зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
В даному випадку, задоволення позовної вимоги Позивача щодо зобов`язання Відповідача-1 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну - є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
За таких обставин, заявлені Позивачем позовні вимоги - є обґрунтованими, законними та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства Гейка М.М. підлягає стягненню судовий збір в розмірі 2684,00 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Фермерського господарства Гейка М.М. (вул. Миру, 52А,с. Лукнів,Чернігівська обл., Новгород-Сіверський р-н,16233) до Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053), Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11, м. Чернігів, 14000) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9195378/38053787 від 17.07.2023 року, про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 26.05.2023 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 26.05.2023 року, подану ФГ Гейка М.М.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства Гейка М.М. судові витрати в розмірі 2684,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 20 лютого 2024 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 22.02.2024 |
Номер документу | 117116768 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні