ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 лютого 2024 року Чернігів Справа № 620/8772/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючої судді Ткаченко О.Є.,
за участю секретаря Косенко В.С.,
представник позивача Тишкевич Л.В.,
представника відповідача Кураш А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави до Чернігівської обласної ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Чернігівської обласної ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації, в якому просить:
визнати протиправною бездіяльність Чернігівської обласної ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів та права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), балансовою вартістю 71 055 800 грн, що знаходиться за адресою: смт. Седнів, Чернігівський район Чернігівської області;
зобов`язати Чернігівську обласну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), балансовою вартістю 71 055 800 грн, що знаходиться за адресою: смт. Седнів, Чернігівський район Чернігівської області.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що Чернігівською обласною радою, будучи власником, протиправно не вчиняються дії щодо реєстрації права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), що може призвести до негативних наслідків у вигляді зміни зовнішнього вигляду, просторової композиції, елементів обладнання, упорядження, оздоби та втрати матеріальної автентичності, руйнування.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 07.07.2023 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 18.07.2023 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, вказав, що посилання позивача щодо невжиття заходів для збереження та охорони пам`ятки національного значення «Воскресенська церква» (церква Різдва Богородиці), охоронний номер 864, що розташована в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області, уповноваженими органами є такими, що не відповідають фактичним обставинам. Спірна культова будівля не перебуває поза увагою спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини та її збереження і охорона не залежить від реєстрації речового права. Органом охорони культурної спадщини обласної державної адміністрації є Управління містобудування та архітектури Чернігівської ОДА, користувачем культової споруди є релігійна громада УПЦ Чернігівської єпархії Свято-Воскресенської парафії. Зазначає, що у власності Чернігівської обласної ради культова споруда «Воскресенська церква» не перебуває, а Перелік об`єктів комунальної власності області, до складу якого увійшов і зазначений даний об`єкт, є лише документом системного обліку і ведення єдиної бази даних і не є правовстановлюючим документом та не встановлює факт передачі цього об`єкта у комунальну власність, а тому у відповідача відсутня можливість подати уповноваженому органу необхідні для державної реєстрації права власності документи. Крім того, зауважує, що в матеріалах справи відсутні докази дотримання прокурором частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо попереднього повідомлення відповідного суб`єкта владних повноважень про звернення з даним позовом до суду.
Позивачем подано відповідь на відзив, в якій зазначив, що пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква» (церква Різдва Богородиці), охоронний номер 864, перебуває на балансі Управління містобудування та архітектури облдержадміністрації та включена до Переліку об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області на підставі рішення Чернігівської обласної ради від 22.05.2020 № 87-23/VII, яке є чинним, у судовому порядку не скасовувалось, а отже породжує правові наслідки та є обов`язковим до виконання відповідачем.
Відповідач надав заперечення, в яких не визнав вимоги позивача, викладені у відповіді на відзив з підстав викладених у відзиві, зауважив, що відсутні докази належності пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква» (церква Різдва Богородиці), охоронний номер 864, до комунальної власності області.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації, правом подання письмових пояснень не скористалась, надала заяву про розгляд справи без участі їх представника, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Ухвалою суду від 26.09.2023 відмовлено у задоволенні клопотання Чернігівської обласної ради про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 26.10.2023 вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, продовжено строк підготовчого провадження по справі на тридцять днів, призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою суду від 26.10.2023 повернуто Чернігівській обласній раді клопотання про зупинення провадження у справі.
Ухвалою суду від 09.11.2023 без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі у зв`язку з відсутністю пов`язаності справи №927/1250/23 з даною справою.
Ухвалою суду від 10.11.2023 визнано обов`язковою явку представника Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації в судове засідання для надання пояснень.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити в повному обсязі з підстав, викладених у позові та відповіді на відзив.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог та просила відмовити в їх задоволенні з підстав, викладених у відзиві.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації про дату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином, подав заяву про розгляд справи без його участі.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд враховує наступне.
Постановою Ради Міністрів Української РСР від 24.08.1963 №970 "Про впорядкування справи обліку та охорони пам`ятників і архітектури не території Української РСР» пам`ятку архітектури «Воскресенська церква», розташовану в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області взято на облік та під державну охорону (т.1 а.с. 18-25).
Відповідно до паспорта пам`ятки архітектури національного значення, виготовленого Науково-дослідним інститутом історії архітектури та містобудування Українського товариства охорони пам`яток історії та культури у 2016 році, об`єкт культурної спадщини «Воскресенська церква» (церква Різдва Богородиці), охоронний №864, є пам`яткою архітектури національного значення, місцезнаходження об`єкта: сел.Седнів, Чернігівський р-н, Чернігвська обл., дата утворення об`єкта: 1690 рік, власник: комунальна власність Чернігівська обласна рада, балансоутримувач: управління містобудування та архітектури , користувач: релігійна громада Свято-Воскресенська парафія УПЦ МПЮ, заключено охоронний договір від 03.11.2009 (т.1 а.с. 28-44).
Згідно з листом Седнівської селищної ради від 16.06.2023 №02-27/680 Воскресенській церкві з дзвіницею поштова адреса не присвоювалась, земельна ділянка під вказаним приміщенням в оренду чи інше користування не передавалась (т.1 а.с.45).
Розпорядженням Чернігівської обласної держаної адміністрації від 22.04.1997 № 231 "Про передачу пам`яток архітектури державного значення на баланс управління містобудування та архітектури облдержадміністрації" затверджено перелік нерухомих пам`яток архітектури, які передаються на баланс Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації, до якого включена, зокрема, пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква», охоронний № 864 (т.2 а.с.114-117).
Рішенням двадцять третьої сесії сьомого скликання Чернігівської обласної ради від 22.05.2020 №87-23/VII об`єкт культурної спадщини національного значення «Воскресенська церква», охоронний №864, балансова вартість 71055800,00 грн, що знаходиться в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області, включений до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області (т.1 а.с. 47-49).
Листом Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної держаної адміністрації від 05.06.2023 №02.1-09/744 також підтверджується, що об`єкт «Воскресенська церква», охоронний №864 - пам`ятка архітектури національного значення, охоронний №864, датується 1960 р., розташована в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області, укладено охоронний договір 07.11.2019 (т. 1 а.с. 21).
З листа Комунального підприємства «Чернігівське районне бюро технічної інвентаризації» Чернігівської районної ради Чернігівської області від 15.06.2023 №401 вбачається, що станом на 01.01.2013 права власності на Воскресенську церкву з дзвіницею у смт Седнів не зареєстровано (т.1 а.с. 46).
Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури, вважаючи, що Чернігівська обласна рада зобов`язана вчинити відповідні дії щодо оформлення права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Воскресенська церква», охоронний №864, що знаходиться в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області, звернувся до суду з даним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.
Частиною 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України 14.10.2014 №1697-VII «Про прокуратуру» (далі - Закон №1697-VII, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У відповідності до норм Закону №1697-VII прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.
У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia («суд знає закони») під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Велика Палата Верховного Суду у своєму рішенні також послалася на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, згідно з яким Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, зокрема зазначив, що за змістом частини 3 статті 23 Закону № 1697-VІІ прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.
Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
У даних правовідносинах звернення прокурора до суду зумовлюється необхідністю захистити інтереси держави у сфері управління об`єктами культурної спадщини, забезпечення належного правового статусу та охорони пам`ятки національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864).
Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.
Частиною 1 статті 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Згідно із частиною 2 статті 10 Закону України 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон №280/97-ВР, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Згідно з визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №280/97-ВР, право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 3 статті 16 Закону №280/97-ВР матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
У відповідності до частини 5 статті 60 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Нормами статті 329 Цивільного кодексу України передбачено, що юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.
В силу вимог статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Враховуючи вищенаведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном є органи місцевого самоврядування.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулює Закон України від 01.07.2004 №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-IV, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону № 1952-IV у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
Стаття 27 Закону №1952-IV визначає підстави для державної реєстрації прав.
Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва або майбутній об`єкт нерухомості, речові права на які підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;
5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;
6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;
7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;
9) судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості;
10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;
13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
13-1) договору, яким встановлюється довірча власність на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості, та акта приймання-передачі нерухомого майна, яке є об`єктом довірчої власності;
13-2) актів приймання-передачі нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості неплатоспроможного банку перехідному банку, що створюється відповідно до статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
З системного аналізу норм чинного законодавства випливає, що речові права на пам`ятку архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), що знаходиться в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області підлягають державній реєстрації відповідно до закону.
Проте суд враховує, що матеріали справи не містять рішення про передачу пам`ятки архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), що знаходиться в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області з державної у комунальну власність, а Чернігівська обласна рада вважає, що зазначену пам`ятку архітектури безпідставно включено до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, а також Перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області не є правовстановлюючим документом згідно вимог чинного законодавства України, тому прокуратурою не надано суду достатніх доказів на підтвердження належності спірного об`єкта до спільної власності територіальних громад області.
Суд зазначає, що ключовим правовим питанням у справі, щодо якого фактично виник спір, є з`ясування судом питання щодо допущення чи недопущення протиправної бездіяльності Чернігівською обласною радою стосовно неоформлення правовстановлюючих документів та права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), балансовою вартістю 71055800,00 грн, що знаходиться по в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області.
Під час розгляду даної справи судом з`ясовано, що постановою Ради Міністрів Української РСР від 24.08.1963 №970 "Про впорядкування справи обліку та охорони пам`ятників і архітектури не території Української РСР» встановлено, що пам`ятка архітектури «Воскресенська церква», що розташована в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області перебуває на державному обліку як пам`ятка архітектури національного значення.
Розпорядженням Чернігівської обласної держаної адміністрації від 22.04.1997 за №231 "Про передачу пам`яток архітектури державного значення на баланс управління містобудування та архітектури облдержадміністрації" затверджено перелік нерухомих пам`яток архітектури, які передаються на баланс Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації, до якого включена пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква», охоронюваний №864. Таким чином, Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації є балансоутримувачем та органом управління відповідної пам`ятки.
Матеріалами справи підтверджується і сторонами не оспорюється, що об`єкт «Воскресенська церква», охоронюваний №864, розташований в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області є пам`яткою архітектури саме національного значення.
Відповідно до положень статті 366 Адміністративного кодексу Української РСР 1927 року (втратив чинність згідно з Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 21.08.1985 N 807-XI) молитовні спеціального типу й культове майно, що є на облікові органів радянської влади, становлять державне майно.
Питання користування майном, яке є власністю держави, громадських організацій або громадян врегульовано положеннями статті 17 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" від 23.04.1991 №987-ХІІ, згідно якої релігійні організації мають право використовувати для своїх потреб будівлі і майно, що надаються їм на договірних засадах державними, громадськими організаціями або громадянами. Культові будівлі і майно, які становлять державну власність, передаються організаціями, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користування або повертаються у власність релігійних організацій безоплатно за рішеннями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим.
Таким чином, держава є належним власником культових будівель і майна. Державні органи мають право володіти, користуватися і розпоряджатися цими будівлями і майном, а також вчиняти щодо цих майнових об`єктів будь-які дії, що не суперечать закону.
Згідно зі статтями 4, 5 Закону України «Про охорону і використання пам`яток історії та культури» від 13.07.1978 №3600-IX (далі Закон №3600-IX, чинний до 12.07.2000) пам`ятки історії та культури перебувають у власності держави, а також колгоспів, інших кооперативних організацій, їх об`єднань, інших громадських організацій і в особистій власності громадян.
Всі виявлені на території Української РСР об`єкти, що становлять історичну, наукову, художню чи іншу культурну цінність і не мають власника або власник яких невідомий чи в силу закону втратив на них право, переходять у власність держави, якщо інше не передбачено законом.
Продаж, дарування або інше відчуження пам`яток історії та культури допускається з обов`язковим попереднім повідомленням державних органів охорони пам`яток. При продажу пам`яток держава має переважне право купівлі.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про охорону культурної спадщини» встановлено, що державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.
До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
Частиною 2 статті 14 Закону України «Про охорону культурної спадщини» зазначено, що об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про внесення його до Державного реєстру нерухомих пам`яток України підлягає охороні відповідно до вимог цього закону.
Статтями 13, 18 Закону України «Про охорону культурної спадщини», об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом внесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки. Об`єкти культурної спадщини, що є пам`ятками (за винятком пам`яток, відчуження або передача яких обмежується законодавчими актами України), можуть бути відчужені, а також передані власником або уповноваженим ним органом у володіння, користування чи управління чи іншій юридичній або фізичній особі лише за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 №311 «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю» затверджено перелік державного майна України, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності) та установлено, що державне майно України, крім майна, яке належить до комунальної власності, є загальнодержавною (республіканською) власністю.
Проте в Переліку державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності) згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 №311, культові споруди та пам`ятки архітектури національного значення взагалі відсутні, в тому числі і пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронюваний №864), розташована в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області.
Також в Переліку загальнодержавного майна, яке передається до комунальної власності Чернігівської області, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.10.1992 №577 «Про передачу майна, яке перебуває у загальнодержавній власності, до комунальної власності областей та м. Севастополя», також відсутні культові споруди та пам`ятки архітектури національного значення, в тому числі і пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронюваний №864), розташована в смт Седнів Чернігівського району Чернігівської області.
Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.06.1992 №2471-ХІІ «Про право власності на окремі види майна» набуття права власності на об`єкти, що перебувають на державному обліку як пам`ятки історії та культури можливо лише з відповідного дозволу спеціально уповноваженими державними органами охорони пам`яток історії та культури (Мінкультури, Мінінвестбудом і Головархівом України).
Відповідно до положень статей 4, 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 №147/98-ВР (у редакції станом на момент прийняття рішення Чернігівської обласної ради від 22.05.2020 №87-23/VII «Про затвердження Переліків об`єктів спільної власності територіальних громад сіл селищ, міст Чернігівської області», на який постилається позивач як правовстановлюючий документ) передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням, зокрема, Кабінету Міністрів України Кабінету, погоджуються з органом, уповноваженим управляти органом охорони культурної спадщини - щодо передачі об`єктів культурної спадщини, які є пам`ятками. Передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.
Згідно з паспортом пам`ятки архітектури національного значення «Воскресенська церква» (церква Різдва Богородиці), охоронний №864, користувачем даної культової споруди є релігійна громада - Свято-Воскресенська парафія УПЦ МП. Згідно із листом Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації від 05.06.2023 укладений охоронний договір 07.11.2019.
З огляду на матеріали справи об`єкт культурної спадщини національного значення «Воскресенська церква» включений до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області рішенням Чернігівської обласної ради від 22.05.2020 №87-23/VII «Про затвердження Переліків об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області». Проте, як встановлено судом, в Переліку державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 №311 та в Переліку загальнодержавного майна, яке передається до комунального майна в Чернігівській області, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.10.1992 №577, пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронюваний №864), розташована в селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської області відсутня.
Разом із тим, в матеріалах справи відсутні згода уповноважених органів, рішення та акт приймання-передачі, підписані уповноваженими особами, щодо передачі з державної власності до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області пам`ятки архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронюваний №864), розташована в селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської.
Натомість листом Управління дозвільно-погоджувальної документації Міністерства культури та інформаційної політики України від 18.12.2023 № 06/35/11182-23 підтверджується відсутність заяв для погодження відчуження об`єктів культурної спадщини, зокрема, об`єкта «Воскресенська церква» (охоронюваний №864), розташованого в селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської (т.2 а.с. 127).
Згідно з листом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях від 22.12.2023 №52.04.03-2243 інформація про належність пам`ятки архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), балансовою вартістю 71055800 грн, що знаходиться за адресою: смт Седнів, Чернігівський район, Чернігівська область, до державної власності в Управлінні відсутня (т.2 а.с.102).
Листом Фонду державного майна України від 02.01.2024 № 10-25-4 повідомлено, що відомості про нерухоме майно за класифікаційними угрупуваннями: 1272 «Будівлі для культової та релігійної діяльності», 1273 «Пам`ятки історичні та такі, що охороняються державою» відповідно до Класифікатора державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 15.03.2006 №461 за місцезнаходженнями: Чернігівська область, Чернігівський район, смт Седнів від суб`єктів управління з метою внесення до Єдиного реєстру об`єктів державної власності не надавалися (т.2 а.с.103-105).
Відповідно до положень Законів України «Про управління об`єктами державної власності», «Про Фонд Державного майна України», постанови Кабінету Міністрів України від 14.04.2004 №467 «Про затвердження Положення про Єдиний реєстр об`єктів державної власності», постанови Кабінету Міністрів України від 30.11.2005 №1121 «Про затвердження Методики проведення інвентаризації об`єктів державної власності» Єдиний реєстр об`єктів державної власності формується та ведеться Фондом державного майна згідно з наданою суб`єктами управління інформацією щодо об`єктів державної власності.
Отже, зазначені листи підтверджують ненадання суб`єктом управління інформації щодо об`єкта державної власності, як наслідок невнесення спірної пам`ятки архітектури до Єдиного реєстру державної власності. Підтверджується також не дотримання передбаченої законодавством України процедури передачі спірної культової споруди з державного майна у комунальну власність. При цьому не свідчать про те, що об`єкт «Воскресенська церква» (охоронний №864), що знаходиться у селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської області, не перебуває у державній власності.
Суд зауважує, що матеріали справи не містять інших належних та допустимих доказів на підтвердження того, що пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), що знаходиться у селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської області, передана з державної власності у комунальну власність громади Чернігівської області та належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області.
Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку, що орган прокуратури не надав суду належних, допустимих та переконливих доказів того, що пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), що знаходиться у селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської області, належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області.
За таких обставин суд погоджується з доводами відповідача стосовно того, що пам`ятка архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), що знаходиться у селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської області не належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, а з огляду на системний аналіз норм чинного законодавства України станом на момент включення рішенням двадцять третьої сесії сьомого скликання Чернігівської обласної ради від 22.05.2020 №87-23/VII до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області вказаної пам`ятки архітектури належить до державної власності.
Жодна норма чинного законодавства України не зобов`язує орган місцевого самоврядування здійснювати оформлення правовстановлюючих документів та права власності на об`єкт державної власності.
За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність протиправної бездіяльності Чернігівської обласної ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів та права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), балансовою вартістю 71055800 грн, що знаходиться у селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської області, а тому і відсутній обов`язок вживати заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Воскресенська церква» (охоронний №864), балансовою вартістю 71055800 грн, що знаходиться у селищі Седнів Чернігівського району Чернігівської області.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні, оскільки в задоволенні позову відмовлено.
Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави до Чернігівської обласної ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач: заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури (вул. Шевченка,1 м.Чернігів, Чернігівська область, 14000, код ЄДРПОУ 02910114).
Відповідач: Чернігівська обласна рада (просп. Миру, буд.43, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 25618741).
Третя особа, на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Управління містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації (просп. Миру, 21-А, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 02498626).
Повний текст рішення складено 20 лютого 2024 року.
Суддя Ольга ТКАЧЕНКО
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2024 |
Оприлюднено | 22.02.2024 |
Номер документу | 117116936 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ольга ТКАЧЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні