Рішення
від 12.02.2024 по справі 920/18/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

12.02.2024м. СумиСправа № 920/18/24

Господарський суд Сумської області у складі судді Вдовенко Д.В.,

за участю секретаря судового засідання Кириченко-Шелест А.Г.,

Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/18/24

за позовомКерівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області (вул. Свободи, буд. 65, м. Шостка, Сумська область, 41100) в інтересах держави в особі позивача Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області (вул. С. Гнібеди, буд. 3, м. Дружба, Шосткинський район, Сумська область, 41220),

до відповідача Приватного підприємства Будкомфорт дружба (вул. Центральна, буд. 8, м. Дружба, Шосткинський район, Сумська область, 41220),

про визнання недійсним договору та повернення нерухомого майна,

представники учасників справи:

від прокурора Вортоломей М.Ф.;

від позивача не з`явився;

від відповідача не з`явився;

УСТАНОВИВ:

Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі позивача, в якому просить: визнати недійсним договір на обслуговування водонапірних мереж балансоутримувача від 01.09.2022, укладений між сторонами; зобов`язати відповідача повернути позивачу: артезіанську свердловину №3 в місті Дружба по вул. Паркова, 2, артезіанську свердловину №4 в м. Дружба по вул. С. Гнібеди з лічильником; водопровідну мережу довжиною 27,5 км на території міста Дружба, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області; артезіанську свердловину в с. Чуйківка по вул. Центральній; водопровідну мережу довжиною 8,810 км на території с. Чуйківка, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області; артезіанську свердловину в с. Дорошівка по вул. Центральна; водопровідну мережу довжиною 1,6 км на території с. Дорошівка, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області.

Ухвалою від 11.01.2024 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/18/24; призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 12.02.2024, 11:00; надав учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

01.02.2024 відповідач подав клопотання (вх. № 564, № 576 від 01.02.2024), в якому визнає позовні вимоги в повному обсязі та відповідно до ч. 1 ст. 130 ГПК України просить суд вирішити питання про повернення прокурору 50% судового збору та не стягувати з відповідача 50% судового збору, сплаченого прокуратурою при поданні позову.

02.02.2024 позивач подав клопотання (вх. № 590/24 від 02.02.2024), в якому позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить суд розглядати справу без участі представника позивача.

Відповідно до ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.

Прокурор в обґрунтування позовних вимог зазначає, що спірний договір на обслуговування водопровідних мереж балансоутримувача від 01.09.2022 укладений з порушенням положень Закону України Про оренду державного та комунального майна та Закону України Про особливості передачі в оренду об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, оскільки передавати державне або комунальне майно в безоплатне користування або позичку забороняється. Комунальне майно може перебувати у користуванні інших осіб лише на умовах такого правового режиму як оренда. Безоплатне використання комунального майна без відповідної правової підстави ослаблює економічну основу територіальної громади, не забезпечує наповнення місцевого бюджету, що в свою чергу позбавляє можливості здійснювати благоустрій, використовувати кошти на інші необхідні потреби територіальної громади, а тому інтересам територіальної громади не відповідає. Враховуючи, що спірне комунальне майно призначене для забезпечення населення послугами з водопостачання та водовідведення, використання його відповідачем без належних правовстановлюючих документів не сприяє якісному та стабільному забезпеченню населення відповідними комунальними послугами. Дружбівською міською радою Шосткинського району Сумської області не вжито цивільно-правових заходів щодо відновлення порушених прав та інтересів територіальної громади, що свідчить про бездіяльність зазначеного органу та небажання вживати відповідні заходи. Листами № 02-14/3382 від 20.12.2023 та № 02-14/3432 від 25.12.2023, у відповідь на листи Шосткинської окружної прокуратури від 19.12.2023 № 55/3-6679вих-23 та від 22.12.2023 № 55/3-675вих-23, позивач повідомив, що не звертався до суду з відповідним позовом через відсутність коштів для сплати судового збору та зазначив, що не заперечує проти звернення Шосткинської окружної прокуратури з даним позовом до суду. На виконання ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру Шосткинською окружною прокуратурою 22.12.2023 повідомлено позивача про намір реалізувати представницькі повноваження прокуратури шляхом звернення до суду з позовом.

Суд дійшов висновку про дотримання прокурором приписів ст. 53 ГПК України та ст. 23 Закону України Про прокуратуру при зверненні до суду з позовом в інтересах держави в особі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області.

Відповідач визнає позовні вимоги.

За приписами п. 4 ст. 191 Господарського процесуального кодексу України, у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.

Згідно зі ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до п. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно з вимогами ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

За приписами ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Суд встановив, що 29.10.2020 Дружбівська міська рада прийняла рішення про визнання Приватного підприємства Будкомфорт Дружба виконавцем послуг з централізованого водопостачання на території Дружбівської міської ради з 01.11.2020.

01 вересня 2022 року між позивачем та відповідачем укладений договір на обслуговування водопровідних мереж балансоутримувача, за умовами якого сторони беруть на себе зобов`язання з обслуговування артезіанських свердловин і водопровідних мереж балансоутримувача та забезпечення надання безперебійного питного водопостачання споживачам на території Дружбівської міської ради.

Для реалізації цілей предмета договору відповідач бере на себе зобов`язання прийняти на своє пряме обслуговування артезіанські свердловини і водопровідні мережі згідно з актом приймання-передачі матеріальних цінностей на відповідальне зберігання, а саме: артезіанську свердловину № 3 в АДРЕСА_1 ; артезіанську свердловину АДРЕСА_2 (з лічильником з показами - 013141), водопровідну мережу, довжиною 27,5 км на території міста Дружба, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області; артезіанську свердловину в селі Чуйківка, по вул. Центральна і водопровідну мережу, довжиною 8,810 км на території села Чуйківка, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області; артезіанську свердловину в селі Дорошівка, по вул. Центральна і водопровідну мережу, довжиною 1,6 км на території села Дорошівка, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області.

За умовами п. 2.4. договору відповідач своїми силами, засобами та за власні кошти проводить поточне обслуговування та виконання аварійно-відновлювальних робіт водопровідних мереж.

Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє з 01.09.2022 до 31.08.2023. Якщо за місяці до закінчення терміну дії договору жодна із сторін не заявить про його розірвання він вважається продовжений на один рік на тих же умовах (п. 6.1., 6.3. договору).

Відповідно до довідки Приватного підприємства Будкомфорт Дружба № 52 від 20.12.2023, підприємство прийняло на своє обслуговування зазначене у договорі майно згідно з актом приймання-передачі; договір фактично продовжений до 31.08.2024; залишкова вартість майна станом на 01.12.2023 становить 206441,02 грн.

Таким чином майно за договором передане у безоплатне користування відповідачу для обслуговування.

Водночас, правові, економічні та організаційні відносини, пов`язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності, майна, що належить Автономній Республіці Крим, а також передачею права на експлуатацію такого майна; майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання майна, що перебуває в державній та комунальній власності, майна, що належить Автономній Республіці Крим регулює Закон України Про оренду державного та комунального майна.

Частиною 2 статті 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна (далі Закон) визначено, що забороняється передавати державне або комунальне майно в безоплатне користування або позичку.

За приписами зазначеного Закону, комунальне майно може перебувати у користуванні інших осіб лише на умовах оренди.

Частиною 1 ст. 1 Закону визначено, що оренда - це речове право на майно, відповідно до якого орендодавець передає або зобов`язується передати орендарю майно у користування за плату на певний строк.

Частина 1 ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" встановлює обов`язкові етапи передачі в оренду державного та комунального майна, а саме: прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду; внесення інформації про потенційний об`єкт оренди до електронної торгової системи, прийняття рішення про включення потенційного об`єкта оренди до одного із Переліків об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду; опублікування інформації про потенційний об`єкт оренди, щодо якого прийнято рішення про включення до одного з Переліків об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду, в електронної торгової системи; розміщення в електронній торговій системі оголошення про передачу майна в оренду; проведення аукціону на право оренди майна або передача об`єкта в оренду без проведення аукціону, укладення та публікація в електронній торговій системі договору оренди.

Відповідно до ч. 6 ст. 2 Закону, відносини оренди об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про особливості передачі в оренду об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності".

Статтею 2 Закону України Про особливості передачі в оренду об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності встановлено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані з передачею в оренду цілісних майнових комплексів підприємств, їхніх структурних підрозділів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності.

Відповідно до ч. 2 та 4 ст. 5 цього Закону заяву (подання), в якій міститься ініціатива щодо передачі об`єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, в оренду, заінтересовані особи (органи) подають відповідній раді, визначеній статтею 3 цього Закону, для розгляду на черговій сесії ради. За результатами розгляду заяви (подання) рада приймає рішення про пропозицію передачі об`єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення в оренду або про відмову в його передачі в оренду. У разі прийняття відповідною радою, визначеною статтею 3 цього Закону, рішення про пропозицію передачі в оренду об`єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, здійснюється організаційно-технічна підготовка цього об`єкта до передачі в оренду. Після завершення такої підготовки оголошується конкурс на право отримання об`єкта в оренду.

Таким чином, положеннями Закону України Про оренду державного та комунального майна та Закону України Про особливості передачі в оренду об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності визначено порядок передачі комунального майна в оренду, який не був дотриманий при укладенні спірного договору.

З урахуванням приписів наведених норм, суд дійшов висновку, що договір на обслуговування водопровідних мереж балансоутримувача від 01.09.2022, укладений з порушенням вимог Закону України Про оренду державного та комунального майна та Закону України Про особливості передачі в оренду об`єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, тому на підставі ст. 203, 215, 216 ЦК України, суд вважає обґрунтованими, правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про визнання недійсним договору на обслуговування водопровідних мереж балансоутримувача від 01.09.2022, укладеного між Дружбівською міською радою Шосткинського району Сумської області та Приватним підприємством Будкомфорт Дружба, а також зобов`язання відповідача повернути Дружбівській міській раді Шосткиснького району Сумської області згідно з актом передачі - приймання: артезіанську свердловину № 3 в місті Дружба, по вул. Паркова, 2; артезіанську свердловину № 4 в місті Дружба, по вул. С. Гнібеди, б/н з лічильником, водопровідну мережу, довжиною 27,5 км на території міста Дружба, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області; артезіанську свердловину в селі Чуйківка, по вул. Центральна, водопровідну мережу, довжиною 8,810 км на території села Чуйківка, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області; артезіанську свердловину в селі Дорошівка, по вул. Центральна, водопровідну мережу, довжиною 1,6 км на території села Дорошівка, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області.

Згідно з ч. 1 ст. 130 ГПК України та ч. 3 ст. 7 Закону України Про судовий збір у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті, суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Враховуючи визнання відповідачем позову до початку розгляду справи по суті, відповідно до ч. 1 ст. 130 ГПК України, ч. 3 ст. 7 Закону України Про судовий збір судовий збір в сумі 2890 грн 30 коп. (50 відсотків судового збору), сплачений платіжною інструкцією № 2303 від 20.12.2023, підлягає поверненню Сумській обласній прокуратурі з державного бюджету.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору в сумі 2890 грн 31 коп. (50 відсотків судового збору) покладаються на відповідача.

Суд зазначає, що за подання позовної заяви, оскільки прокурор звернувся з позовом 28.12.2023, підлягав сплаті судовий збір в загальному розмірі 5780 грн 61 коп. Прокуратурою сплачений судовий збір в сумі 6124 грн 61 коп., що перевищує встановлений законом розмір судового збору за подання до господарського суду позовної заяви 28.12.2023 на 344 грн.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом, сплачена сума судового збору повертається за ухвалою суду за клопотанням особи, яка його сплатила.

Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 130, 185, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Визнати недійсним договір на обслуговування водопровідних мереж балансоутримувача, укладений 01.09.2022 між Дружбівською міською радою Шосткинського району Сумської області (вул. С.Гнібеди, буд. 3, м. Дружба, Шосткинський район, Сумська область, 41220, код ЄДРПОУ 04058054) та Приватним підприємством Будкомфорт Дружба (вул. Центральна, буд. 8, м. Дружба, Шосткинський район, Сумська область, 41220, код ЄДРПОУ 41646977).

3.Зобов`язати Приватне підприємство Будкомфорт Дружба (вул. Центральна, буд. 8, м. Дружба, Шосткинський район, Сумська область, 41220, код ЄДРПОУ 41646977) повернути Дружбівській міській раді Шосткинського району Сумської області (вул. С.Гнібеди, буд. 3, м. Дружба, Шосткинський район, Сумська область, 41220, код ЄДРПОУ 04058054) згідно з актом приймання-передачі майно, що було передане Приватному підприємству Будкомфорт Дружба на підставі договору на обслуговування водопровідних мереж балансоутримувача від 01.09.2022: артезіанську свердловину № 3 в місті Дружба, по вул. Паркова, 2; артезіанську свердловину № 4 в місті Дружба, по вул. С. Гнібеди, б/н з лічильником, водопровідну мережу, довжиною 27,5 км на території міста Дружба, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області; артезіанську свердловину в селі Чуйківка, по вул. Центральна, водопровідну мережу, довжиною 8,810 км на території села Чуйківка, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області; артезіанську свердловину в селі Дорошівка, по вул. Центральна, водопровідну мережу, довжиною 1,6 км на території села Дорошівка, яка знаходиться на балансі Дружбівської міської ради Шосткинського району Сумської області.

4.Стягнути з Приватного підприємства Будкомфорт Дружба (вул. Центральна, буд. 8, м. Дружба, Шосткинський район, Сумська область, 41220, код ЄДРПОУ 41646977) на користь Сумської обласної прокуратури (вул. Г.Кондратьєва, буд. 33, м. Суми, код ЄДРПОУ 03527891) 2890 грн 31 коп. витрат по сплаті судового збору.

5.Повернути Сумській обласній прокуратурі (вул. Г.Кондратьєва, буд. 33, м. Суми, код ЄДРПОУ 03527891) з державного бюджету України (рахунок UA868999980313181206083018540, отримувач ГУК Сум.обл/Сумська МТГ/22030101, ЄДРПОУ 37970404, надавач платіжних послуг отримувача Казначейство України (ел.адм.подат)) судовий збір в сумі 2890 грн. 30 коп., сплачений платіжною інструкцією № 2303 від 20.12.2023 (оплачено 21.12.2023).

6.Видати накази після набрання рішенням законної сили.

7.Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене та підписане суддею 20.02.2024

СуддяД. В. Вдовенко

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення12.02.2024
Оприлюднено23.02.2024
Номер документу117142097
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними надання послуг

Судовий реєстр по справі —920/18/24

Рішення від 12.02.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні