ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2024 року м. Житомир справа №240/13411/23
категорія 109000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Майстренко Н.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд Імпекс Плюс" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м. Житомирі про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Трейд Імпекс Плюс" (далі - Товариство, позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м. Житомирі (далі - Управління, відповідач), в якому просить:
- визнати незаконними дії відповідача щодо неврахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомир" № 931 від 10.06.2015 при розрахунку Товариству нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:002:0082, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Корольова, 132, а саме: незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306;
- зобов`язати відповідача при розрахунку позивачу нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:002:0082, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Корольова, 132, застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, передбачений пунктом 4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:002:0082, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Корольова, 132, плата за землю за користування якою залежить від її нормативної грошової оцінки. Функції визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих в межах міста Житомира, покладено на Міськрайонне управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, у зв`язку із чим позивач звертався до нього з питань надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та повідомлення розміру коефіцієнту, який враховувався при її визначенні. У відповідь його було повідомлено про те, що при розрахунку нормативної грошової оцінки використовуваної ним земельної ділянки застосовувався коефіцієнт Км2 у розмірі 1,750, замість максимального 0,306, як це встановлено рішенням Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м Житомир". Таким чином, позивач вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки була неправомірно завищена відповідачем, що вплинуло на розмір плати за землю й порушує права Товариства.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду справу прийнято до провадження та постановлено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач в письмових запереченнях та відзиві на позовну заяву проти доводів та вимог останньої заперечив, просив залишити її без задоволення. Вважає, що при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні Товариства, підлягав застосуванню коефіцієнт Км2 саме у розмірі 1,750, у зв`язку із чим діями Управління не було допущено порушення прав й охоронюваних законом інтересів позивача.
Товариство у відповіді на відзив та Управління в додаткових письмових доводах і міркуваннях надали пояснення аналогічні тим, що вже наводились, відповідно, у позовній заяві та відзиві і запереченнях на неї.
Згідно з частиною 5статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України)датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі її фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
З матеріалів справи судом встановлено, що 47 сесією 6 скликання Житомирської міської ради 10.06.2015 прийнято рішення № 931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомир", пунктом 1 якого затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира.
Відповідно до пункту 4 вказаного рішення умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі, а саме вирішено:
- обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306;
- обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів, у діапазоні від 0,5 до 1, при цьому, "1" - це максимальне значення коефіцієнту, яке може застосовуватися при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Житомира .
Крім того, згідно з пунктом 6 цього рішення користувачів та власників земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, зобов`язано отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м. Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01.01.2016.
Також, судом встановлено, що у користуванні Товариства перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 1810136600:07:002:0082 площею 0,6 га, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Корольова, 132, що підтверджується рішенням 24 сесії 8 скликання Житомирської міської ради №674 від 15.12.2022. Строк оренди - 5 років.
17.11.2022 Товариство за своєю заявою від 14.11.2022 отримало від Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:002:0082, згідно з яким таку вартість визначено в розмірі 6 502 791,25 грн.
Звернувшись до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із запитом №1 від 12.12.2022 щодо розмірів коефіцієнтів, які враховувались суб`єктом владних повноважень при обрахунку нормативної грошової оцінки, Товариство отримало відповідь №29-6-0.332-3123/2-22 від 20.12.2022, якою його було повідомлено про застосування коєфіцієнту Км2 зі значенням 1,750.
Вважаючи ці дії відповідача такими, що порушують його права, Товариство звернулось до суду з цим позовом.
В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно зі статтями 5 та 13 зазначеного Закону залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; грошова оцінка земельних ділянок.
Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Аналогічні положення закріплено й в статті 201 Земельного кодексу України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 затверджена Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок, згідно з пунктом 1 якої вона встановлює методологічні засади проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка застосовується у випадках, визначених Законом України Про оцінку земель. Об`єктом нормативної грошової оцінки є земельні ділянки усіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини).
Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі - Порядок № 489).
Згідно з пунктом 3 Розділу І Порядку №489 інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Відповідно до пункту 6 Розділу ІІ "Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку № 489 коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.
Отже, при визначенні нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту, враховуються, окрім інших, відповідні показники коефіцієнту Км2 (коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів) та коефіцієнту Км3 (коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території).
Відповідно до частин 1 та 2 статті 20 Закону № 1378-ІV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Частиною 1 статті 23 Закону України №1378-ІV передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Разом з тим, частиною 3 статті 23 Закону України №1378-ІV встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Як вже зазначалось, рішенням 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі" з метою врегулювання правовідносин між Житомирською міською радою, громадою міста та суб`єктами господарювання, забезпечення надходжень від плати за землю і сприяння розвитку земельних відносин в місті було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введено в дію нові розміри плати за земельні ділянки у м. Житомирі.
Дана нормативно-грошова оцінка була введена в дію з 01.01.2016 (п.3 рішення).
При цьому, згідно з пунктом 4 даного рішення умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі, зокрема, застосування коефіцієнту Км2 із максимальним значенням 0,306.
Одночасно, пунктом 10 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 відповідача зобов`язано забезпечити оформлення та видачу заявникам відповідних витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира.
Матеріалами справи підтверджується, що при розрахунку нормативно-грошової вартості орендованої позивачем земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:002:0082, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Корольова, 132, відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 1,750, а не 0,306.
Тобто, відповідачем при формуванні технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки, не враховано обмеження застосування коефіцієнта Км2, встановлене пунктом 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015.
Статтею 144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з частиною 1 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Рада у межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (стаття 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Виходячи з приписів частини 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Таким чином, рішення 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомир" є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.
Суд враховує, що спори щодо оскарження дій (бездіяльності) уповноваженого органу щодо формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку, у тому числі його наповнення з урахуванням рішень органів місцевого самоврядування, вже були предметом розгляду Верховним Судом, який сформував відповідні правові висновки, зокрема, в постановах від 08.02.2021 у справі №806/1488/16, від 13.07.2022 у справі №240/4257/19.
Аналізуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що невиконання відповідачем пункту 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 суперечить вимогам законодавства, а тому такі дії є протиправними.
Щодо заперечень відповідача в частині обрання неналежного способу захисту порушеного права, суд враховує правову позицію Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, яка викладена в постанові від 24.11.2021 у справі № 817/1780/17, про те, що дії з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можуть бути предметом судового оскарження, а підстави позову слугуватимуть висновку про належність обраного способу захисту прав.
Дана позиція є сталою та підтримана у наступних рішеннях суду касаційної інстанції (для прикладу, постанови у справі №640/16696/19 від 19.10.2022, №240/2816/21 від 05.07.2023).
Також слід врахувати, що з огляду на вимоги пункту 271.1 статті 271, підпункту 288.5.1 пункту 285.5 статті 285, пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України визначення розміру земельного податку й орендної плати за землю здійснюється, виходячи із нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому здійснення її правильного розрахунку безпосередньо впливатиме на майнові права позивача як платника таких платежів.
З приводу ж тверджень відповідача про те, що з 01.01.2024 рішення 47 сесії Житомирської міської ради VI скликання від 10.06.2015 № 931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомир" втратило чинність, а тому відсутні підстави для зобов`язання відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосувати коефіцієнт, встановлений цим рішенням; до того ж, Товариство не позбавлено права отримати новий витяг з обрахованою на підставі нового рішення органу місцевого самоврядування нормативною грошовою оцінкою, то вони критично оцінюються судом, адже при вирішенні спору у даній справі оцінка спірним правовідносинам надається станом на день їх виникнення, тобто ретроспективно й порушені права позивача підлягають судовому захисту з моменту їх порушення до моменту зміни обставин, у даному випадку до 01.01.2024.
Частинами 1 та 2 статті 77 КАС Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннямистатті 90 КАС Українивизначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
В даному випадку, позивач надав суду достатні та беззаперечні докази в обґрунтування протиправності дій відповідача щодо неврахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 при наданні Товариству витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З наявної у матеріалах справи платіжної інструкції № 3 від 15.05.2023 вбачається, що Товариством при звернені до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
Доказів понесення інших судових витрат позивачем до суду не надано.
Разом з тим, оскільки Міськрайонне управління Держгеокадастру у Житомирському районі та м.Житомирі є структурним підрозділом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та не є юридичною особою, понесені позивачем судові витрати у розмірі 2684,00 грн. підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань юридичної особи - Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.
Керуючись статтями72 - 77, 90, 241 - 246, 250, 255, 263, 267, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі (вул. М.Бердичівська, 17, м. Житомир, 10014) щодо неврахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомир" від 10.06.2015 № 931 при розрахунку Товариству з обмеженою відповідальністю "Трейд Імпекс Плюс" (вул. Кармелюка, 99/21, м. Житомир, 10006, код ЄДРПОУ 44386674) нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:002:0082, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Корольова, 132, а саме: незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі (вул. М.Бердичівська, 17, м. Житомир, 10014) при розрахунку Товариству з обмеженою відповідальністю "Трейд Імпекс Плюс" (вул. Кармелюка, 99/21, м. Житомир, 10006, код ЄДРПОУ 44386674) нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:002:0082, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Корольова, 132, застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, передбачений пунктом 4 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомир" №931 від 10.06.2015.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка, 45, м. Житомир, 10002, код ЄДРПОУ 39765513) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд Імпекс Плюс" (вул. Кармелюка, 99/21, м. Житомир, 10006, код ЄДРПОУ 44386674) понесені ним судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Н.М. Майстренко
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2024 |
Оприлюднено | 23.02.2024 |
Номер документу | 117147104 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Майстренко Наталія Миколаївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Майстренко Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні