Герб України

Постанова від 20.02.2024 по справі 320/11115/23

Шостий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/11115/23 Суддя (судді) першої інстанції: Кушнова А.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Собківа Я.М.,

суддів: Єгорової Н.М., Сорочка Є.О.,

за участю секретаря: Керімова К.Е.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Військової частини НОМЕР_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними та скасування окремих підпунктів наказу, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 , в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати підпункт 5.3 наказу командира військової частини НОМЕР_1 №136 від 08.11.2022 "Про результати службового розслідування, призначеного наказом від 30.08.2022 №443ад та від 30.09.2022 №113";

- визнати протиправним та скасувати підпункт 6.4.1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 №136 від 08.11.2022 "Про результати службового розслідування, призначеного наказом від 30.08.2022 №443ад та від 30.09.2022 №113".

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2023 року адміністративний позов задоволено.

Не погодившись із вказаним рішенням суду, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Виконуючи вимоги процесуального законодавства, колегія суддів ухвалила продовжити строк розгляду апеляційної скарги на більш тривалий, розумний термін, у відповідності до положень статті 309 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні, суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно із витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 29.06.2016 №120 лейтенанта ОСОБА_1 , випускника ІНФОРМАЦІЯ_2, призначеного наказом Міністра оброни України (по особовому складу) від 24.06.2016 №571 на посаду льотчика авіаційної ланки 1 авіаційної ескадрильї, ВОС - 0612003, з 25 червня 2016 року зараховано до списків особового складу частини та на всі види забезпечення, на продовольче забезпечення по льотній нормі з 29.06.2016 (без продовольчого атестату) та вважається таким, що посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою (т.2, а.с.161).

Відповідно до підпункту 6.1 пункту 6 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.02.2022 №28 майор ОСОБА_1 , заступник командира ескадрильї - штурман 2 авіаційної ескадрильї вважається таким, що з 13.02.2022 вибув у відрядження до ІНФОРМАЦІЯ_1 з 13.02.2022 по 06.07.2022, на навчання на курсі вивчення англійської мови II рівня (т. 2, а.с. 16).

Згідно із підпунктом 6.1 пункту 6 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 26.02.2022 №39 майор ОСОБА_1 , заступник командира ескадрильї - штурман 2 авіаційної ескадрильї вважається таким, що прибув із відрядження із ІНФОРМАЦІЯ_1 та приступив до виконання службових обов`язків (т. 2, а.с. 17).

Відповідно до підпункту 10.1 пункту 10 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 08.04.2022 №79 майор ОСОБА_1 , заступник командира ескадрильї - штурман 2 авіаційної ескадрильї вважається таким, що вибув у відрядження 07.04.2022 до військової частини НОМЕР_2 АДРЕСА_1 до окремого розпорядження, для виконання завдань за призначенням (т. 2, а.с. 18).

Згідно із витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 09.05.2022 №100 майор ОСОБА_1 , заступник командира ескадрильї - штурман 2 авіаційної ескадрильї, який перебував у службовому відрядженні у військовій частині НОМЕР_2 АДРЕСА_1 , вважається таким, що з 09.05.2022 перебуває у службовому відряджені у військовій частині НОМЕР_3 АДРЕСА_2 , для виконання завдань за призначенням (т. 2, а.с. 19).

У той же час, відповідно до телеграми Кадрового центру Повітряних Сил Збройних Сил України від 12.04.2022 №350/160/889бг (вх. 762/СЕДО від 13.04.2022) (т. 2, а.с. 14) наказом командувача Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому) складу) від 03.04.2022 №276, на підставі подання військової частини НОМЕР_1 від 25.03.2022 №263 (т. 2, а.с. 15) відповідно до пункту 82 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України майора ОСОБА_1 , заступника командира ескадрильї - штурмана авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 увільнено від займаної посади та призначено командиром авіаційної ескадрильї цієї самої військової частини, ВОС - 0612003.

Згідно із пунктом 4 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.05.2022 №102 майора ОСОБА_1 , заступника командира ескадрильї - штурмана 2 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , призначеного наказом командувача Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 03.04.2022 №276 на посаду командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , ВОС - 0612003, вважати таким, що з 11 травня 2022 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою (т.1, а.с.157-158).

Згідно із підпунктом 6.1 пункту 6 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.05.2022 №102 майор ОСОБА_1 , заступник командира ескадрильї - штурман 2 авіаційної ескадрильї вважається таким, що прибув із відрядження із військової частини НОМЕР_2 АДРЕСА_1 та військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_2 та приступив до виконання службових обов`язків (т. 1, а.с. 157-158).

Згідно із підпунктом 7.1 пункту 7 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.05.2022 №102 майор ОСОБА_1 , командир 1 авіаційної ескадрильї вважається таким, що вибув у відрядження 11.05.2022 до військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_2 з 11.05.2022 до окремого розпорядження, для виконання завдань за призначенням (т. 1, а.с. 157-158).

Відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 25.08.2022 №178 підполковник ОСОБА_1 , командир 1 авіаційної ескадрильї прибув із відрядження із військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_2 24.08.2022 та приступив до виконання службових обов`язків у військовій частині НОМЕР_1 (т. 1, а.с. 21).

Згідно із підпунктом 15.1 пункту 15 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 28.10.2022 №224 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що вибув у відрядження 29.10.2022 до військової частини НОМЕР_4 АДРЕСА_3 з подальшим вибуттям у Республіку Польща з 29 жовтня по 06 листопада 2022 року, для участі у заходах підготовки (т. 2, а.с. 22).

Відповідно до підпункту 5.1 пункту 5 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 07.11.2022 №230 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що прибув із відрядження 06.11.2022 та приступив до виконання службових обов`язків (т. 2, а.с. 23).

Згідно із підпунктом 5.1 пункту 5 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_5 (по стройовій частині) від 18.11.2022 №239 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що вибув у відрядження 19.11.2022 до військової частини НОМЕР_4 АДРЕСА_3 з подальшим вибуттям у Республіку Польща (м. Демблін) до виконання завдання, підготовка в ІНФОРМАЦІЯ_3 (т. 2, а.с. 24).

Відповідно до підпункту 6.1 пункту 6 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 02.02.2023 №24 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що прибув із відрядження 02.02.2023 та приступив до виконання службових обов`язків (т. 2, а.с. 25).

Згідно із підпунктом 4.1 пункту 4 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 03.02.2023 №25 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що вибув у відрядження 06.02.2023 в розпорядження начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 до інституту авіації та протиповітряної оборони м. Києва з 06.02.2023 по 03.03.2023 (т. 2, а.с. 26).

Згідно із підпунктом 6.1 пункту 6 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 06.03.2023 №46 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що прибув із відрядження 03.03.2023 із ІНФОРМАЦІЯ_4 інституту авіації та протиповітряної оборони м. Києва (т. 2, а.с. 27).

Відповідно до підпункту 6.1 пункту 6 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 20.04.2023 №79 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що вибув у відрядження 20.04.2023 до військової частини НОМЕР_6 АДРЕСА_4 з 20 квітня 2023 року до виконання завдання, для виконання завдань за призначенням (т. 2, а.с. 28).

Згідно із підпунктом 3.1 пункту 3 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 09.05.2023 №92 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що прибув із відрядження 08.05.2023 із військової частини НОМЕР_6 АДРЕСА_4 та приступив до виконання службових обов`язків (т. 2, а.с. 29).

Відповідно до підпункту 29.1 пункту 29 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 31.05.2023 №108 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вибув у відрядження 01.06.2023 до м. Києва на 1 добу, для оцінки рівня володіння англійською мовою льотного складу тактичної авіації Повітряних Сил Збройних Сил України перед початком перенавчання на багатоцільові літаки (т. 2, а.с. 30).

Згідно із підпунктом 5.1 пункту 5 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 02.06.2023 №110 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що прибув із відрядження 01.06.2023 із м.Києва та приступив до виконання службових обов`язків (т. 2, а.с. 31).

Відповідно до підпункту 6.1 пункту 6 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 10.07.2023 №136 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що вибув у відрядження з 10.07.2023 до військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_2 до окремого розпорядження, для ведення бойових дій авіації (т. 2, а.с. 32).

Згідно із підпунктом 3.1 пункту 3 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 18.07.2023 №142 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що прибув із відрядження із військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_2 17.07.2023 та приступив до виконання службових обов`язків (т. 2, а.с. 33).

Відповідно до підпункту 7.1 пункту 7 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.08.2023 №160 підполковник ОСОБА_1 , заступник командира частини з льотної підготовки вважається таким, що вибув у відрядження з 12.08.2023 до бази авіаційного крила F7 Королівства Швеція з 12 серпня по 18 серпня 2023 року, для участі в демонстраційних показах можливостей багатофункціонального винищувача четвертого покоління (т. 2, а.с. 34).

У той же час, як вбачається з матеріалів справи під час перебування ОСОБА_1 у відрядженні командиром військової частини НОМЕР_1 затверджено акт позапланової інвентаризації стрілецької зброї у військовій частині НОМЕР_1 від 29.08.2022, проведеної на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 28.06.2022 №316ад та наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 02.08.2022 №92 за період з 28.06.2022 по 26.08.2022 станом на 01.09.2022 (далі - акт позапланової інвентаризації (т.2, а.с.93-101)

Згідно із результатами проведеної позапланової інвентаризації встановлено, що фактична наявність стрілецької зброї, боєприпасів та майна, яке рахується за службою ракетно-артилерійського озброєння військової частини НОМЕР_1 не відповідає обліковим даним служби ракетно-артилерійського озброєння.

12.03.2022 у результаті ракетного удару виникла пожежа у складі ракетно-артилерійського озброєння, внаслідок чого було знищено зброю та боєприпаси, які знаходилися на зберіганні та обліковувались у службі ракетно-артилерійського озброєння військової частини НОМЕР_1 . Номер та типи втраченої та знищеної стрілецької зброї вказані в інвентаризаційних описах.

В 1 авіаційній ескадрильї та 2 авіаційній ескадрильї під час перевірки фактичної наявності стрілецької зброї, боєприпасів та майна, яке рахується за службою ракетно-артилерійського озброєння, комісії не було надано для звірки Книгу обліку наявності та руху військового майна (склад, підрозділ) (додаток №13) до наказу Міністерства оборони України від 17.08.2017 №440 "Про затвердження Інструкції з обліку військового майна у Збройних Силах України" (зі змінами), що в свою чергу унеможливило встановити фактичну наявність матеріальних засобів.

В результаті чого, під час перевірки фактичної наявності стрілецької зброї, боєприпасів та майна, яке рахується за службою ракетно-артилерійського озброєння військової частини в підрозділах військової частини на підставі інвентаризаційних описів виявлено нестачу стрілецької зброї, боєприпасів в підрозділах, у тому числі в 1 авіаційній ескадрильї.

Перелік зброї зафіксовано на 2-3 аркушах акту позапланової інвентаризації від 29.08.2022 (т. 2, а.с. 94-95) в частині, що стосується 1-ї авіаційної ескадрильї.

Згідно із актом службового розслідування, комісією, окрім відомостей, які були відображені в акті позапланової інвентаризації від 29.08.2022 вказано, що у період з 01 квітня 2022 року по 26 серпня 2022 року командир першої ескадрильї військової частини НОМЕР_1 підполковник ОСОБА_1 перебував у відрядженні та у зв`язку з відсутністю зброю, боєприпаси та справи за посадою - не приймав. Інвентаризація за фактом призначення на посаду командира першої авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 - не проводилась.

На аркуші 18 акту службового розслідування зафіксовано, що у період з 24.02.2022 по 29.10.2022, втрати зброї, боєприпасів та військового майна першої авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , вказані в довідці №1646 від 31.10.2022 "Нестачі стрілецької зброї, боєприпасів та військового майна, по службі ракетно-артилерійського озброєння логістики в першій авіаційній ескадрильї" у зв`язку з безвідповідальністю військовослужбовців першої авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , а саме підполковника ОСОБА_1 , майора ОСОБА_2 , капітана ОСОБА_3 , капітана ОСОБА_4 , капітана ОСОБА_5 , старшого лейтенанта ОСОБА_6 , старшого лейтенанта ОСОБА_7 , молодшого сержанта ОСОБА_8 .

Також на аркуші 21 акту службового розслідування вказано, що позивач, як командир 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 інвентаризацію по втраті, нестачі зброїв та боєприпасів всередині підрозділу першої авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 не проводив. Кількість, заводські номера, комплектність втраченої, знищеної зброї та боєприпасів при прийомі передачі посади не визначив та не знав. У зв`язку з чим заходів щодо попередження правопорушень не вжив. Доповіді командиру військової частини НОМЕР_1 , про втрату, знищення зброї та боєприпасів, станом на приймання-передачі посади не робив.

Своїми діями командир першої авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 підполковник ОСОБА_1 порушив вимоги:

пункту 4 Розділу I Загальні обов`язки Інструкції про організацію і видачі стрілецької зброї та боєприпасів у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 26.08.2005 №933/11213 (зі змінами),

статті 11 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, а саме: свято і непорушно додержуватися Конституції України та законів України, військової присяги, віддано служити Українському народові, сумлінно і чесно виконувати військовий обов`язок; берегти державне майно;

статті 12 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, а саме: про все, що сталося з військовослужбовцем і стосується виконання ним службових обов`язків……військовослужбовець зобов`язаний доповісти своєму безпосередньому начальникові;

частини 4 статті 425 Кримінального кодексу України, щодо безконтрольності під час приймання посади на наявність матеріальних засобів, які рахуються за підрозділом (зброя та боєприпаси);

пункту 4 частини 1 статті 6 Закону України "Про матеріальну відповідальністю військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі" Особа несене матеріальну відповідальність у повному розмірі завданої з її вини шкоди в разі вчинення діяння (дій чи бездіяльності), що мають ознаки кримінального правопорушення;

частини 3 статті 6 Закону України "Про матеріальну відповідальністю військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі" Особа за шкоду, завдану розкраданням або втратою озброєння, зброї та боєприпасів до неї, несе підвищену матеріальну відповідальність у кратному співвідношенні до вартості такого майна, але не більше десятикратного розміру. Перелік озброєння, зброї та боєприпасів до неї, нестача або розкрадання яких відшкодовується винними особами у кратному співвідношенні до їх вартості, визначається Кабінетом Міністрів України; відповідно до Переліку озброєння, зброї та боєприпасів до неї, нестача або розкрадання яких відшкодовується винними особами у кратному співвідношенні до їх вартості, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 №604 Код згідно з ЄКПП (020:2016) 1005 у десятикратному розмірі уся вогнепальна зброя калібром до 30 мм; приладдя для чищення кулеметів та пістолетів; Код згідно ЄКПП (020:2016) 1305 у десятикратному розмірі усі боєприпаси калібром до 30 мм; (компоненти до них).

В подальшому, командиром військової частини НОМЕР_1 видано наказ від 08.11.2022 №136 "Про результати службового розслідування призначеного наказом від 30.08.2022 року №443ад та від 30.09.2022 року №113" (т.1, а.с.135-149), яким виходячи із матеріалів службового розслідування, враховуючи роль та місце кожного військовослужбовця, ступінь провини та з метою недопущення подібних випадків в подальшому, серед іншого наказано:

Пункт 1: Службове розслідування вважати завершеним.

Підпункт 5.3 пункту 5: За неналежне виконання вимог статей 11, 12, 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, абзацу 1 та 5 статті 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, внаслідок чого було завдано шкоду державі на командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 підполковника ОСОБА_1 накласти дисциплінарне стягнення, догана.

Підпункт 6.4.1 підпункту 6.4 пункту 6: командира першої авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 підполковника ОСОБА_1 , притягнути до підвищеної матеріальної відповідальності у розмірі 107 176,99 грн. (тут і надалі спірний та/або оскаржуваний наказ, виключно в частині, що стосується позивача).

Позивач, категорично не погоджуючись з підпунктом 5.3 пункту 5, підпунктом 6.4.1 підпункту 6.4 пункту 6 наказу командира Військової частини НОМЕР_1 №136 від 08.11.2022 "Про результати службового розслідування призначеного наказом від 30.08.2022 року №443ад та від 30.09.2022 року №113", вважає їх такими, що підлягають скасуванню, з огляду на що звернувся до суду з відповідним позовом.

Колегія суддів, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, дійшла висновку про обґрунтованість та правомірність висновків суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) та її підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах визначає Закон України від 24 березня 1999 року № 548-XIV, яким затверджено Статут внутрішньої служби Збройних Сил України (далі - Закон № 548-XIV).

Відповідно до статті 16 Закону № 548-XIV кожний військовослужбовець зобов`язаний виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою. Ці обов`язки визначаються статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями.

Сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг визначає Закон України від 24 березня 1999 року № 551-XIV (далі - Закон № 551-XIV), яким затверджено Дисциплінарний статут Збройних Сил України.

У відповідності до положень статей 1, 2 Закону № 551-XIV військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених статутами Збройних Сил України та іншим законодавством України.

Військова дисципліна ґрунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.

В розрізі положень статті 4 Закону № 551-XIV військова дисципліна зобов`язує кожного військовослужбовця: додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги статутів Збройних Сил України, накази командирів; бути пильним, зберігати державну таємницю; додержуватися визначених статутами Збройних Сил України правил взаємовідносин між військовослужбовцями, зміцнювати військове товариство; виявляти повагу до командирів і один до одного, бути ввічливими і додержуватися військового етикету; поводитися з гідністю й честю, не допускати самому і стримувати інших від негідних вчинків; не вживати під час проходження військової служби (крім медичного призначення) наркотичні засоби, психотропні речовини чи їх аналоги, а також не вживати спиртні напої під час виконання обов`язків військової служби.

У той же час, статтею 48 Закону № 551-XIV, серед іншого визначено, що на військовослужбовців можуть бути накладені такі дисциплінарні стягнення, а саме: догана.

В силу вимог пунктів 83-86 Закону № 551-XIV на військовослужбовця, який порушує військову дисципліну або громадський порядок, можуть бути накладені лише ті дисциплінарні стягнення, які визначені цим Статутом і відповідають військовому званню військовослужбовця та дисциплінарній владі командира, що вирішив накласти на винну особу дисциплінарне стягнення.

Прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини.

Службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), який прийняв рішення притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром (начальником), доручено військовослужбовцю офіцерського складу, а в разі вчинення правопорушення військовослужбовцем рядового, сержантського (старшинського) складу - також військовослужбовцю сержантського (старшинського) складу.

Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки кримінального правопорушення, командир військової частини письмово повідомляє про це орган досудового розслідування.

Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією, чи одержано інформацію про вчинення такого правопорушення військовослужбовцем, командир військової частини зобов`язаний у межах своїх повноважень вжити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомити про його вчинення відповідному прокуророві та спеціально уповноваженому суб`єктові у сфері протидії корупції.

Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України визначається наказом Міністерства оборони України, в інших військових формуваннях, правоохоронних органах спеціального призначення - наказами державних органів, які мають у своєму підпорядкуванні військові формування, утворені відповідно до законів України, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.

Якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир, який призначив службове розслідування, приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності та визначає вид дисциплінарного стягнення.

Під час накладення дисциплінарного стягнення та обрання його виду враховується: характер та обставини вчинення правопорушення, його наслідки, попередня поведінка військовослужбовця, а також тривалість військової служби та рівень знань про порядок служби.

У той же час, підстави та механізм проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Збройних Сил України (далі - Збройні Сили), а також військовозобов`язаних та резервістів (далі - військовослужбовці), які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (зборів), а також дії (бездіяльність) яких призвели до завдання шкоди державі визначені Порядком проведення службового розслідування у Збройних Силах України", затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 №608, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2017 за №1503/31371 (далі - Порядок №608).

Згідно із пунктом 7 Порядку №608 службове розслідування за фактами завданої шкоди державному майну, у тому числі військовому майну, майну, залученому під час мобілізації, а також грошовим коштам, проводиться з дотриманням вимог даного Порядку та положень Закону України "Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі".

Відповідно до пункту 1 розділу II Порядку №608 службове розслідування може призначатися у разі втрати або викрадення зброї чи боєприпасів.

Пунктом 3 розділу II Порядку №608 службове розслідування проводиться для встановлення: неправомірних дій військовослужбовця, яким вчинено правопорушення; причинного зв`язку між правопорушенням, з приводу якого було призначено службове розслідування, та виконанням військовослужбовцем обов`язків військової служби; ступеня вини військовослужбовця; порушень нормативно-правових актів, інших актів законодавства; причин та умов, що сприяли вчиненню правопорушення; причин виникнення матеріальної шкоди, її розміру та винних осіб (у разі виявлення факту її заподіяння).

Відповідно до пунктів 1-2 розділу VI Порядку №608 за результатами розгляду акта та матеріалів службового розслідування, якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир (начальник) приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності, визначає вид дисциплінарного стягнення та призначає особу, якій доручає підготувати проект відповідного наказу.

Наказ (витяг з наказу) про притягнення до відповідальності доводиться до військовослужбовця у частині, що його стосується, під підпис із зазначенням дати доведення. Доведення здійснює безпосередній командир (начальник) військовослужбовця, який вчинив дисциплінарне правопорушення, або старший (за підпорядкуванням) командир (начальник).

Підстави та порядок притягнення військовослужбовців та деяких інших осіб до матеріальної відповідальності за шкоду, завдану державному майну, у тому числі військовому майну, майну, залученому під час мобілізації, а також грошовим коштам, під час виконання ними службових обов`язків визначає Закон України "Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі" від 03.10.2019 № 160-IX (далі - Закон № 160-IX).

Згідно із частиною 1 статті 1 вказаного Закону підставою для притягнення до матеріальної відповідальності є шкода, завдана неправомірним рішенням, невиконанням чи неналежним виконанням особою обов`язків військової служби або службових обов`язків, крім обставин, визначених статтею 9 цього Закону, які виключають матеріальну відповідальність (ч. 1 ст. 3 Закону № 160-IX).

Відповідно до частини 2 статті 3 Закону № 160-IX умовами притягнення до матеріальної відповідальності є: 1) наявність шкоди; 2) протиправна поведінка особи у зв`язку з невиконанням чи неналежним виконанням нею обов`язків військової служби або службових обов`язків; 3) причинний зв`язок між протиправною поведінкою особи і завданою шкодою; 4) вина особи в завданні шкоди.

Притягнення особи до матеріальної відповідальності за завдану шкоду не звільняє її від дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності, встановленої законами України (ч. 3 ст. 3 Закону № 160-IX).

Відповідно до частини 2 статті 5 Закону № 160-IX командир (начальник), який своїм рішенням чи бездіяльністю порушив установлений порядок обліку, зберігання, використання військового та іншого майна або не вжив належних заходів, передбачених законодавством, щодо запобігання розкраданню, знищенню чи псуванню, іншому незаконному витрачанню військового та іншого майна, внаслідок чого було завдано шкоду, або щодо притягнення винних осіб до матеріальної відповідальності, несе матеріальну відповідальність у розмірі завданої шкоди, але не більше п`ятнадцяти прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб.

Згідно із частиною 1 статті 6 Закону № 160-IX особа несе матеріальну відповідальність у повному розмірі завданої з її вини шкоди в разі:

1) виявлення нестачі, розкрадання, умисного знищення, пошкодження чи іншого незаконного використання військового та іншого майна, у тому числі переданого під звіт для зберігання, перевезення, використання або для іншої мети, здійснення надлишкових виплат грошових коштів чи вчинення інших умисних протиправних дій;

2) виявлення факту приписки в нарядах чи інших документах фактично не виконаних робіт, викривлення звітних даних або обману держави в інший спосіб;

3) завдання шкоди у стані сп`яніння внаслідок вживання алкоголю, наркотичних засобів або інших одурманюючих речовин;

4) вчинення діяння (дій чи бездіяльності), що мають ознаки кримінального правопорушення;

5) якщо особою надано письмове зобов`язання про взяття на себе повної матеріальної відповідальності за забезпечення цілісності майна та інших цінностей, переданих їй для зберігання або для інших цілей.

Відповідно до частини 1 статті 9 Закону № 160-IX завдана шкода не підлягає відшкодуванню, а особи звільняються від матеріальної відповідальності у разі, якщо шкоду завдано внаслідок: 1) дії непереборної сили; 2) необхідної оборони; 3) крайньої необхідності; 4) виконання наказу або розпорядження командира (начальника), крім випадків виконання явно злочинного наказу або розпорядження; 5) виправданого службового ризику; 6) затримання особи, що вчинила злочин, фізичний або психічний примус; 7) виконання спеціального завдання з попередження чи розкриття злочинної діяльності організованої групи чи злочинної організації.

Частиною 3 ст. 9 Закону № 160-IX передбачено, що обставини, що виключають матеріальну відповідальність, підлягають встановленню під час проведення розслідування

Верховний Суд у постанові від 11 листопада 2020 року у справі №333/7160/17 виклав правову позицію, відповідно до якої: «…вирішуючи спори щодо відшкодування працівником майнової шкоди, заподіяної підприємству, установі, організації, суд повинен установити такі факти: наявність прямої дійсної шкоди та її розмір; якими неправомірними діями її заподіяно і чи входили до функцій працівника обов`язки, неналежне виконання яких призвело до шкоди; в якій конкретно обстановці заподіяно шкоду; чи були створені умови, які забезпечували б схоронність матеріальних цінностей і нормальну роботу з ними; який майновий стан працівника. Відсутність підстав чи однієї з умов матеріальної відповідальності звільняє працівника від обов`язку відшкодувати заподіяну шкоду».

За висновками Верховного Суду в частині щодо обставин встановлення та підтвердження вини військовослужбовця, завдання дійсної прямої шкоди державі у постановах від 19.12.2019 у справі №813/3018/16, від 25.03.2020 у справі №825/1000/18 та вирішуючи спір у подібних правовідносинах, суд надає правову оцінку доводам учасників справи на предмет наявності порушеного права чи інтересу, в залежності від обставин, установлених у кожному конкретному випадку.

Отже, підставою для притягнення до матеріальної відповідальності військовослужбовця є шкода, завдана неправомірним рішенням, невиконанням чи неналежним виконанням особою обов`язків військової служби або службових обов`язків, крім обставин, визначених статтею 9 цього Закону № 160-IX, які виключають матеріальну відповідальність.

Умовами притягнення до матеріальної відповідальності є: 1) наявність шкоди; 2) протиправна поведінка особи у зв`язку з невиконанням чи неналежним виконанням нею обов`язків військової служби або службових обов`язків; 3) причинний зв`язок між протиправною поведінкою особи і завданою шкодою; 4) вина особи в завданні шкоди.

Тобто, обсяг матеріальної відповідальності ставиться у залежність як від форми вини, так і від певних фактичних обставин, за якими власне визначається винуватість особи у заподіянні державі збитків, відповідно і міра вказаного виду юридичної відповідальності.

З урахуванням висновків Верховного Суду в межах даної адміністративної справи встановленню підлягає наявність/відсутність складу правопорушення, вчиненого позивачем та наявність взаємозв`язку між діями останнього та заподіяною шкодою державі.

Як вже зазначалось вище, ОСОБА_1 в період з 01 квітня 2022 року по 26 серпня 2022 року перебував у службовому відрядженні та за фактом призначення його на посаду командира 1-ї авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 військове майно, зброю, боєприпаси та справи за посадою не приймав.

03.08.2023 у судовому засіданні Київським окружним адміністративним судом було допитано позивача - ОСОБА_1 як свідка, який вказав, що його не було повідомлено про призначення на іншу посаду - командира 1-ї авіаційної ескадрильї в/ч НОМЕР_1 .

При цьому, позивач зазначив, що з наказом про його призначення на іншу посаду, наказом про проведення повторної інвентаризації, наказом про призначення службового розслідування він ознайомлений не був. Також ОСОБА_1 звернув увагу на те, що жодного рапорту про прийняття посади командира 1 авіаційної ескадрильї та майна не писав та не подавав.

Щодо наполягання відповідача на тому, що позивач посаду та майно прийняв 11.05.2022 та саме внаслідок не здійснення позивачем заходів перевірки озброєння та боєприпасів особисто або через його заступників, після проведення позапланової інвентаризації було встановлено нестачу зброї та боєприпасів, за облік та наявність якого ОСОБА_1 , як командир підрозділу, несе повну відповідальність, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та вже вище зазначалось, згідно із пунктом 4 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.05.2022 №102 майора ОСОБА_1 , заступника командира ескадрильї - штурмана 2 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , призначеного наказом командувача Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 03.04.2022 №276 на посаду командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , ВОС - 0612003, вважати таким, що з 11 травня 2022 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою.

Згідно із підпунктом 6.1 пункту 6 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.05.2022 №102 майор ОСОБА_1 , заступник командира ескадрильї - штурман 2 авіаційної ескадрильї вважається таким, що прибув із відрядження із військової частини НОМЕР_2 АДРЕСА_1 та військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_2 та приступив до виконання службових обов`язків.

Згідно із підпунктом 7.1 пункту 7 витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.05.2022 №102 майор ОСОБА_1 , командир 1 авіаційної ескадрильї вважається таким, що вибув у відрядження 11.05.2022 до військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_2 з 11.05.2022 до окремого розпорядження, для виконання завдань за призначенням.

Наказом Міністра оброни України №300 від 16.07.1997, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.12.1997 за №615/2419, затверджено Положення про військове (корабельне) господарство Збройних Сил України (далі - Положення №300).

Згідно із пунктом 2.1 розділу 2 Положення №300 військове (корабельне) господарство - це сукупність сил і засобів, які входять до складу військових частин (кораблів) і з`єднань, а також передані їм у постійне чи тимчасове користування різні об`єкти матеріально-технічної бази, матеріальні засоби, призначені для забезпечення бойової підготовки і виховної роботи, військового побуту, правильної експлуатації, ремонту, зберігання озброєння, військової техніки і майна.

В свою чергу, під сукупністю сил і засобів тут і надалі треба розуміти всі види озброєння, бойової та іншої техніки, ракети, боєприпаси, ракетне паливо, пальне, мастильні матеріали та спеціальні речовини, продовольство, речове, інженерне, хімічне майно та інші матеріальні засоби, які використовуються для забезпечення потреб Збройних Сил України на мирний та воєнний час.

До матеріально-технічної бази належать об`єкти господарського, технічного, медичного, спеціального призначення, а також бойової підготовки та виховної роботи.

Підпунктами 2.2, 2.3, 2.4 розділу 2 Положення №300 регламентовано, що основними завданнями військового (корабельного) господарства є всебічне і безперервне забезпечення бойової підготовки та мобілізаційної готовності військових частин і з`єднань, створення умов для швидкого переходу їх із мирного на воєнний стан.

Командир військової частини (з`єднання) організовує військове (корабельне) господарство та керує ним. Керівництво він здійснює особисто, через штаб, своїх заступників, начальників родів військ та служб.

Норми та особливості забезпечення військових частин та з`єднань озброєнням, бойовою та іншою технікою, боєприпасами, пальним та іншими матеріальними засобами, а також порядок зберігання, експлуатації (використання) і ремонту озброєння, бойової та іншої техніки визначаються відповідними наказами (директивами), положеннями, настановами і керівництвами по видах Збройних Сил, родах військ та службах (пп. 2.9 р. 2 Положення №300).

У той же час, розділом 9 Положення №300 регламентовано порядок приймання та здавання справ і посад особами, що відають військовим (корабельним) господарством.

Новопризначені командири військових частин (кораблів) невідкладно, після їх прибуття до військової частини та представлення старшим командиром (начальником), приступають до виконання обов`язків за посадою. Про початок виконання обов`язків за посадою новопризначений командир військової частини (корабля) оголошує наказом і доповідає старшому командирові (начальникові), після чого здійснює приймання справ та посади в порядку, встановленому Статутом внутрішньої служби Збройних Сил України та цим Положенням.

Для приймання та здавання справ і посади, починаючи з начальника служби військової частини та вище і їм відповідних посадових осіб, наказом старшого командира (начальника) призначається комісія.

У роботі щодо приймання та здавання справ і посади всіма матеріально відповідальними особами військової частини (з`єднання) обов`язково бере участь внутрішня перевірочна комісія.

Приймання та здавання справ і посади повинні проходити без порушення роботи служби.

Рішення щодо руху матеріальних засобів у підпорядкованих підрозділах, службах (службі), в тому числі щодо видачі матеріальних засобів зі складів, до закінчення приймання і здавання справ та посади (до затвердження акта) приймає особа, яка здає справи і посаду, з дозволу особи, що приймає справи і посаду. Про прийняте рішення повідомляється голова комісії, призначеної наказом старшого командира (начальника).

Приймання справ і посади проводиться особисто тим, хто приймає, від того, хто здає, у присутності комісії.

Комісія, призначена для приймання та здавання справ і посади, чи внутрішня перевірочна комісія у присутності того, хто приймає, і того, хто здає справи і посаду, проводить:

інвентаризацію матеріальних засобів, які приймаються заново призначеною посадовою особою військової частини (з`єднання);

перевірку господарської діяльності військової частини, служб складів та інших об`єктів з моменту останньої перевірки і порівняння облікових відомостей з даними дійсної наявності матеріальних засобів.

Приймання та здавання справ посадовими особами, що відають військовим (корабельним) господарством, оформлюється актом (додаток N 8).

До акта додаються відомості наявності і якісного стану матеріальних засобів з указанням наявності, якісного стану, надлишків і нестач, а також пояснення того, хто здає справи і посаду, про причини виникнення нестачі, надлишків.

У тих випадках, коли той, хто здає, або заново призначений начальник має по окремих статтях акту заперечення, він викладає їх у письмовій формі в акті під час його підписання.

Вищий начальник при затвердженні акта про приймання та здавання справ і посади зобов`язаний розглянути заперечення. При необхідності, для виявлення дійсного стану речей і розбору заперечень того, хто здає (приймає) справи і посаду, розпорядженням командира частини (з`єднання) призначається службове розслідування, яке повинно бути закінчено в двотижневий строк.

У той же час, статтями 63-64 Закону № 548-XIV регламентовано, що командири підрозділів (начальники) приймають і здають посаду особисто на підставі наказу по військовій частині (кораблю).

Новопризначеного командира підрозділу (начальника) відрекомендовує особовому складові підрозділу старший командир (начальник).

При прийманні та здаванні посади командиром підрозділу (начальником) обов`язково проводиться інвентаризація майна і техніки підрозділу (служби). За результатами проведеної інвентаризації складаються інвентаризаційні відомості та акт.

Про прийняття і здавання посади командир підрозділу (начальник) подає рапорт у порядку підпорядкованості командирові військової частини (корабля).

Особа, яка приймає посаду, до свого рапорту додає акт про прийняття підрозділу. В акті зазначаються дані про склад підрозділу за списком і наявний стан бойової та мобілізаційної готовності; морально-психологічний стан особового складу, стан військової дисципліни, бойової підготовки; наявність і стан озброєння, боєприпасів, техніки, пального та інших матеріальних засобів; житлові і побутові умови військовослужбовців.

Акт складається і підписується особою, яка приймає, та особою, яка здає посаду, а також начальниками служб військової частини, головою та членами внутрішньої перевірочної комісії. До акта додаються інвентаризаційні відомості про майно та техніку підрозділу (служби).

Установлюються такі терміни для прийняття і здавання посад: командира бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) - не більше ніж 10 днів, заступника командира з тилу - не більше ніж 20 днів, командира батальйону та командира роти (корабля 3 і 4 рангу) - не більше ніж 5 днів, начальника служби, якому підпорядковані склади, - не більше ніж 15 днів.

Іншим посадовим особам термін прийняття і здавання посади встановлює старший командир (начальник). Закінченням прийняття (здавання) посади вважається дата затвердження старшим командиром (начальником) відповідного акта.

З аналізу наведених норм Положення №300 у взаємозв`язку із приписами Закону № 548-XIV вбачається, що командири підрозділів (начальники) приймають і здають посаду особисто на підставі наказу по військовій частині (кораблю).

При цьому, про прийняття і здавання посади командир підрозділу (начальник) подає рапорт у порядку підпорядкованості командирові військової частини (корабля).

В свою чергу, особа, яка приймає посаду, до свого рапорту додає акт про прийняття підрозділу. В акті зазначаються дані про склад підрозділу за списком і наявний стан бойової та мобілізаційної готовності; морально-психологічний стан особового складу, стан військової дисципліни, бойової підготовки; наявність і стан озброєння, боєприпасів, техніки, пального та інших матеріальних засобів; житлові і побутові умови військовослужбовців.

Такий акт складається і підписується особою, яка приймає, та особою, яка здає посаду, а також начальниками служб військової частини, головою та членами внутрішньої перевірочної комісії. До акта додаються інвентаризаційні відомості про майно та техніку підрозділу (служби).

З акту службового розслідування вбачається, що у період з 01 квітня 2022 року по 26 серпня 2022 року командир першої ескадрильї військової частини НОМЕР_1 підполковник ОСОБА_1 перебував у відрядженні та у зв`язку із своєю відсутністю зброю, боєприпаси та справи за посадою - не приймав. Інвентаризація за фактом призначення на посаду командира першої авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 - не проводилась.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року витребовувались у відповідача ряд документів, серед яких відомості про ознайомлення ОСОБА_1 з наказом №102 від 11.05.2022 (підпис позивача на вказаному наказі, витяг з якого міститься в матеріалах справи, відсутній). Відповідач на виконання вимог ухвали суду вказаного доказу не надав.

Також відповідачем не було надано ні до суду першої інстанції, ні разом із апеляційною скаргою доказів того, що позивач прийняв посаду командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , та розписався за це; як не надано й інших витребуваних судом доказів, а саме доказів покладення на позивача матеріальної відповідальності згідно посади командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , копії аркушу бесіди при призначенні позивача на посаду командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , копії акту здавання-приймання справ позивачем на посаду командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , копії посвідчень про відрядження від 07.04.2022 №185, від 11.05.2022 №216, посилання на які міститься в наказі №102 від 11.05.2022, копії документу, який підтверджує, що позивач прийняв посаду і майно при призначенні на посаду командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , який містить підпис позивача.

Таким чином, пояснення позивача, який був допитаний судом як свідок, повністю підтверджують встановлені обставини того, що позивач у встановленому порядку не був ознайомлений із наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 11.05.2022 №102 про прийняття посади командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , а також про повернення із відрядження 11.05.2022 з іншого міста (АДРЕСА_2) до в/ч НОМЕР_1 ( АДРЕСА_5 ) і вибуття в цей же день 11.05.2022 у відрядження в АДРЕСА_2, а отже наданий суду наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 11.05.2022 №102 не може бути належним доказом того, що позивач прибував з відрядження з АДРЕСА_2 до в/ч НОМЕР_1 в АДРЕСА_5 з метою прийняття посади командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 і вибув у відрядження в той же день в АДРЕСА_2.

З огляду на вищевикладене колегія суддів звертає увагу, що матеріали адміністративної справи не містять в собі належних та достатніх доказів на підтвердження обставин прийняття ОСОБА_1 посади і майна при призначенні на посаду командира 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 .

Крім того, в матеріалах справи наявний бланк пояснень позивача від 15.10.2022, наданих під час службового розслідування, в яких ОСОБА_1 повідомляв, що ані майно, ані посаду, як командир 1 авіаційної ескадрильї військової частини НОМЕР_1 , у зв`язку із його відсутністю, він не приймав та вже після повернення із відрядження 26.08.2022 виявив обставини проведення повторної інвентаризації за фактом нестачі зброї та боєприпасів.

Серед іншого, в акті службового розслідування (аркуш 3) зафіксовано, що згідно акту №292 від 20.04.2022 "Позапланової інвентаризації стрілецької зброї (ракет, боєприпасів), проведеної у військовій частини НОМЕР_1 в період з 30 березня по 20 квітня 2022 року станом на 20 квітня 2022 року" було встановлено, що фактична наявність стрілецької зброї, боєприпасів та майна, які рахуються за службою ракетно-артилерійського озброєння військової частини НОМЕР_1 обліковим даним служби ракетно-артилерійського озброєння не відповідає.

Тобто, станом на 20.04.2022 комісією було виявлено невідповідність фактичної наявності стрілецької зброї, боєприпасів та майна, які рахуються за службою ракетно-артилерійського озброєння військової частини НОМЕР_1 обліковим даним служби ракетно-артилерійського озброєння.

У той же, відповідачем вже проводилось службове розслідування щодо вказаного питання, яке було призначено наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 29.04.2022 №250а, в ході якого комісією не було встановлено, яка зброя (ракети, боєприпаси) були втрачені та винних осіб, які допустили їх втрату (арк. 4 акту службового розслідування), оскільки інвентаризація військового майна була проведена формально.

Отже комісією не було встановлено умов, передбачених частиною 3 статті 3 Закону № 160-IX для притягнення позивача до матеріальної відповідальності, не встановлено наявність/відсутність обставин, що виключають матеріальну відповідальність, які визначені частиною 1 статті 9 Закону № 160-IX.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що службове розслідування в частині, що стосується ОСОБА_1 було проведено опосередковано, формально та без встановлення всіх обставин, що мають значення для повного та об`єктивного проведення останнього, комісією не встановлено підстав та умов, необхідних, в силу вимог Закону № 160-IX, для притягнення ОСОБА_1 до матеріальної відповідальності, а тому підпункт 6.4.1 підпункту 6.4 пункту 6 наказу командира військової частини НОМЕР_1 №136 від 08.11.2022 "Про результати службового розслідування призначеного наказом від 30.08.2022 №443ад та від 30.09.2022 №113" є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

За таких обставин наявні підстави для визнання протиправним та скасування підпункту 5.3 пункту 5 наказу командира військової частини НОМЕР_1 №136 від 08.11.20222022 "Про результати службового розслідування, призначеного наказом від 30.08.2022 №443ад та від 30.09.2022 №113", оскільки стверджувати про порушення позивачем чинного законодавства, які зафіксовані в акті службового розслідування та описані вище, не вбачається за можливе.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 та наявність правових підстав для їх задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Військової частини НОМЕР_1 - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Собків Я.М.

Суддя Єгорова Н.М.

Суддя Сорочко Є.О.

Повний текст постанови виготовлено - 21 лютого 2024 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено23.02.2024
Номер документу117152571
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —320/11115/23

Рішення від 27.06.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 20.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 20.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні