Рішення
від 22.02.2024 по справі 576/3663/23
ГЛУХІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 576/3663/23

Провадження № 2/576/77/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2024 року Глухівський міськрайонний суд Сумської області в складі:

головуючого - судді Колодяжного А.О.,

за участю секретаря - Опанасенко Т.В.,

розглянувши у спрощеному провадженні цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Глухівської міської ради до ОСОБА_1 , про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям, -

встановив:

Управління соціального захисту населення Глухівської міської ради (надалі також - позивач) звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 (надалі також - відповідач) про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям і просить стягнути з відповідача на його користь грошові кошти в сумі 53960,40 грн., що складаються з сум виплат державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї у розмірі 39851,60 грн., та допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 14108,80 грн.

В обґрунтування заявленого позову вказує, що Управлінням соціального захисту населення Глухівської міської ради ОСОБА_1 виплачувались державна соціальна допомога малозабезпеченій сім`ї та допомога на дітей одиноким матерям. 13.10.2022 р. позивачем була отримана інформація для проведення додаткової перевірки відомостей, наданих відповідачем при зверненні за державною соціальною допомогою малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям, та перевірки правомірності отримання таких допомог. 05.01.2022 р. відповідач звернулася особисто до позивача за призначенням вищезазначених допомог та надала необхідний пакет документів. Відповідно до відомостей про доходи та майновий стан родини, наданих відповідачем в декларації на період з 01.01.2022 р. по 30.06.2022 р., позивачем були нараховані та виплачені: державна соціальна допомога малозабезпеченій сім`ї в сумі 3985,16 грн. та допомога на дітей одиноким матерям, на доньок ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , в сумі 1410,88 грн. щомісячно. Також, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 р. № 214 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану» автоматично продовжено виплату вищевказаних допомог до 31.12.2022 р. В ході додаткової перевірки наданих відомостей про майновий стан, що вплинули на встановлення права на призначення допомог, було виявлено, що відповідач надала недостовірні відомості про житлові приміщення, які перебувають у її власності, та відомості про витрати, здійснені нею протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням допомог, а саме, не зазначила, що 10.12.2021 р. придбала земельну ділянку та 9/20 житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , вартість яких перевищує 50 тис. гривень. Вартість нерухомого майна, що придбала відповідач, становить 171100,00 грн. Відповідно до п.16 Постанови від 24.02.2003 р. № 250, п. 36 Постанови від 27.12.2001 р. № 1751, виплата призначених державних соціальних допомог припиняється - з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення. На наступний строк допомогу може бути призначено не раніше ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення порушення. Відповідачу припинено надання державних допомог з 01.11.2022 р. На наступний термін відповідач має право звернутися з 01.05.2023 р., але за призначенням вищевказаних допомог не зверталась. Позивачем був зроблений розрахунок надміру виплачених коштів відповідачу державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям за період 01.01.2022 р. по 31.10.2022 р. Внаслідок подання відповідачем недостовірної інформації, остання повинна повернути позивачу надміру виплачені їй кошти державних соціальних допомог у загальній сумі 53960,40 грн. Про факт неправомірного отримання допомоги відповідача повідомлено листом від 12.10.2023 р. № 01-40/2455 із зазначенням строку повернення коштів - до 17.10.2023 р., однак відповідачем кошти не повернуті. Тому позивач просить стягнути ці кошти з відповідача у судовому порядку.

В судове засідання позивач та його представник не з`явилися, представником позивача подано заяву про розгляд справи без її участі, позовні вимоги підтримує.

Відповідач в судове засідання не з`явилася, про час і місце розгляду справи була повідомлена належним чином, відзиву на позов не подала.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, так як розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи.

Розглянувши наявні у справі документи і матеріали, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що 05.01.2022 р. відповідач звернулася до УСЗН Глухівської міської ради із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги компенсацій та пільг і просила призначити їй державну допомогу на дітей одиноким матерям та державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, та до заяви надала копії документів: паспорта та РНОКПП, свідоцтв про народження дітей, витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до ч.1.ст. 135 Сімейного кодексу України, довідки про склад сім`ї, декларації (а.с.20,21,22,23,24,25,26,27).

Рішенням УСЗН від 05.01.2022 р. відповідачу було призначено допомогу сім`ям з дітьми - допомоги одиноким матерям (з урахуванням доходів) у сумі 1410,88 грн. щомісячно на період з 01.01.2022 р. по 30.06.2022 р. (а.с. 19).

Згідно рішення УСЗН від 22.12.2021 р. відповідачу було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї у сумі 3985,16 грн. щомісячно на період з 01.01.2022 р. по 30.06.2022 р. (а.с. 17).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 р. № 214 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану» автоматично продовжено виплату допомог до 31.12.2022 р.

Довідками УСЗН від 22.12.2023 р. підтверджується, що ОСОБА_1 за період з січня 2022 р. по жовтень 2022 р. отримала допомогу на 2 дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів) у сумі 14108,80 грн., та державну соціальну допомогу малозабезпеченім сім`ям у сумі 39851,60 грн. (а.с. 18,16).

Відповідно до п. п. 5, 10, 16, 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, до складу малозабезпеченої сім`ї заявника включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаютья за денною або індивідуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей, неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства І та II групи або особами з інвалідністю І групи, які проживають разом з батьками.

Державна соціальна допомога не призначається, якщо у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані у філії регіонального/міжрегіонального центру зайнятості (або міському, районному, міськрайонному центрі зайнятості - до дати припинення їх діяльності) (далі - центр зайнятості) як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених у пункті 11 цього Порядку).

Виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється якщо малозабезпеченою сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру, або встановлено фактичну зайнятість особи, що приносить дохід (винагороду), без оформлення реєстрації в установленому законодавством порядку, - з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення.

Якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.

Згідно п. п. 34, 49 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

До складу сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем, якщо такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей. При цьому діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місця проживання (перебування). Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються.

Особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї...».

Відповідачем 10.12.2021 р., на підставі договору купівлі-продажу № 2077 від 10.12.2022 р., було придбано земельну ділянку площею 0,0665 га, кадастровий номер 3210600000:00:010:0154, та 9/20 частин житлового будинку, загальною вартістю 171100,00 грн., що підтверджується копією Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с. 14-15).

Відповідно до п.п.2 п.10 Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. № 250 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» та п. 2 п. 35-2 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» державна соціальна допомога малозабезпеченій сім`ї та допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо: «особи, які входять до сім`ї, протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням державної допомоги здійснили на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. грн. купівлю земельної ділянки, квартири (будинку) (крім житла, отриманого або придбаного за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна…».

Після з`ясування таких відомостей, позивачем за даними верифікації прийнято рішення про припинення нарахування і здійснення державної виплати відповідачу, сума коштів, що підлягає поверненню відповідачем становить 39851,60 грн. та 14108,80 грн. Про прийняте рішення було повідомлено відповідача (а.с. 12,13).

Згідно п. 16 Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. № 250 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» та п.36 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» виплата призначених соціальних допомог припиняється з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення. Позивач припинив відповідачу виплати призначених соціальних допомог з 01.11.2022 р.

Пунктом 25 Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. № 250 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» передбачено, що якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї; повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення. Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються: отримувачем державної соціальної допомоги самостійно; за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.

Відповідно до п. 49 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми», особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення. Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно; за згодою отримувача державної допомоги сім`ям з дітьми у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.

Позивачем було повідомлено відповідача про необхідність відшкодування коштів безпідставно отриманих державних соціальних допомог, запропоновано повернути переплачені кошти у розмірі 53960,40 грн. у строк до 17.10.2023 р. (а.с. 9,10,11).

Відповідачем кошти на рахунок УСЗН не повернуто.

Встановленим обставинам відповідають правовідносини, які виникають у процесі надання та отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям.

За положеннями статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Виходячи з системного аналізу вищезазначених правових норм у сукупності з наданими доказами, суд приходить до висновку, що відповідач не виконала встановлені законом обов`язки повідомляти про обставини, які могли вплинути на призначення та виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям, що призвело до виплати їй надміру нарахованих коштів у розмірі 53960,40 грн., які на час розгляду справи не відшкодовані відповідачем.

На підставі вище викладеного, суд дійшов висновку, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат.

Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України, задовольняючі позовні вимоги, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір, що був сплачений ним при зверненні до суду у розмірі 2684,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 10, 12, 19, 23,76-81,89,95,141, 247, 258-259, 263-265, ЦПК України, суд, -

вирішив:

Позов Управління соціального захисту населення Глухівської міської ради задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Глухівської міської ради (вул. Курлука, буд. 1/3, м. Глухів, Шосткинський район, Сумська область, п.і. 41400, код ЄДРПОУ 22592610), грошові кошти в сумі 53960 (п`ятдесят три тисячі дев`ятсот шістдесят) грн. 40 коп., що складаються з сум виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї у розмірі 39851,60 грн., та допомоги на дітей одиноким матерям в сумі 14108,80 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Глухівської міської ради (вул. Курлука, буд. 1/3, м. Глухів, Шосткинський район, Сумська область, п.і. 41400, код ЄДРПОУ 22592610) судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду через Глухівський міськрайонний суд Сумської області шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя А.О. Колодяжний

СудГлухівський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення22.02.2024
Оприлюднено23.02.2024
Номер документу117166278
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —576/3663/23

Рішення від 22.02.2024

Цивільне

Глухівський міськрайонний суд Сумської області

Колодяжний А. О.

Ухвала від 10.01.2024

Цивільне

Глухівський міськрайонний суд Сумської області

Колодяжний А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні