Справа № 953/9794/23
н/п 2-а/953/34/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" лютого 2024 р. м. Харків
Київський районний суд м. Харкова у складі: головуючої судді Губської Я.В., за участю секретаря судових засідань Мордухович К.Г., розглянувши в судовому засіданні в приміщенні суду в місті Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Харківської митниці Державної митної служби України (61003, м.Харків, вул.Короленка, 16б) про скасування постанови про порушення митних правил, -
В С Т А Н О В И В :
До Київського районного суду м. Харкова 05.10.2023 подано позовну заяву ОСОБА_1 до відповідача Харківської митниці Державної митної служби України про скасування постанови №0087/80700/23 від 26.09.2023 про притягнення до адміністративної відповідальності та закриття провадження.
В обґрунтування заявлених вимог зазначає, що на неї як директора ТОВ "Альфа Квадро Трейд" постановою митниці №0087/80700/23 від 26.09.2023 накладено адміністративне стягнення за ч.4 ст. 481 МК України. Проте на час прийняття оскаржуваної постанови вона не була директором ТОВ "Альфа Квадро Трейд", а також митницею пропущений строк накладання адміністративного стягнення.
Представник відповідача Харківської митниці Державної митної служби України, у поданому відзиві від 09.11.2023 проти задоволення позову заперечував, зазначав про законність прийнятої постанови №0087/80700/23 від 26.09.2023, дотримання строків. Також зазначено, що згідно відомостей ЄДРПОУ директором ТОВ "Альфа Квадро Трейд" є ОСОБА_1 , тому саме її як директора товариства було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.4 ст. 481 МК України.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Конституцією України закріплено право кожного на судовий захист та передбачено, що юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі (статті 55, 124), а статтею 18 Закону України від 7 липня 2010 року №2453-VI "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 2453-VI) визначено, що суди загальної юрисдикції спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.
Суди мають враховувати, що забезпечення кожному права на справедливий суд та реалізація права особи на судовий захист мають здійснюватися з урахуванням норм Конвенції прозахист прав людини і основоположних свобод (РИМ, 4.XI.1950, далі - Конвенція 1950 року), а також практики Європейського суду з прав людини, які відповідно до статті 17 Закону України від 23 лютого 2006 року №3477-IV "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" застосовуються судами при розгляді справ як джерело права.
Відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції 1950 року кожен при вирішенні спору щодо його цивільних прав та обов`язків має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Враховуючи вищенаведене, суд зазначає про неприпустимість зловживання учасниками судового розгляду процесуальними правами та враховуючи строки розгляду даної категорії справ вважає за необхідне розглянути справу у відсутність належним чином повідомлених про дату, час та місце розгляду справи сторін.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС).
Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд, дослідивши надані докази приходить до наступного.
26.09.2023 у відношенні ОСОБА_1 як директора ТОВ «Альфа Квадро Трейд» було винесено постанову про порушення митних правил №0087/80700/23 за ч.4 ст. 481 МК України.
Відповідно до постанови до заст.нач. Харківської митниці Танцерова А.О., 16.12.2021 винесено постанову №0087/80700/23, якою ОСОБА_1 , визнано винною за ч.4 ст.481 МК України перевищення строку тимчасового ввезення товару на митну території України більше ніж на двадцять діб та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу. Згідно митної декларації від 16.12.2021 №UA807170/2021/084091 товар «Складова комплектного об`єкту: обладнання для змішування перемішування, установка (завод) для виготовлення полімер-модифікованого бітуму (ПМБ)MARINI, було ввезено з Туреччини на адресу ТОВ «Альфа Квадро Трейд» в режимі тимчасового ввезення. Строк тимчасового ввезення до 30.06.2022. Директором ТОВ «Альфа Квадро Трейд» Овчаренко Л.Г. було надано зобов`язання від 16.12.2021 про зворотне вивезення товару або зміну митного режиму у строк до 30.06.2022. До закінчення строку тимчасового ввезення, а саме до 30.06.2022 ТОВ «Альфа Квадро Трейд» з письмовою заявою щодо продовження попередньо встановленого строку не зверталося, інформація про митне оформлення товару в інший режим або оформлення в інших митницях відсутня. За фактом порушення строку тимчасового ввезення відносно ОСОБА_1 було складено протокол про порушення митних правил. Під час провадження у справі ОСОБА_1 повідомила, що у зв`язку із початком бойових дій після 24.02.2022 вона не мала можливості виконувати посадові обов`язки директора.
Згідно з протоколом позачергових загальних зборів ТОВ «Альфа Квадро Трейд» №24 від 21.03.2022, який підписано головою загальних зборів ОСОБА_2 , дію трудового договору з директором ОСОБА_1 було призупинено 21.03.2022, тимчасове виконання посадових обов`язків директора покладено на ОСОБА_3 . Згідно з наказом №2-к від 05.07.2022 ОСОБА_1 звільнено з посади директора за власним бажанням.
В подальшому саме ОСОБА_1 як директор ТОВ «Альфа Квадро Трейд» була притягнута оскаржуваною постановою до адміністративної відповідальності за ч.4 ст. 481 МК України.
Відповідно до рішення Господарського суду м.Києва від 21.11.2023 по справі №910/14894/23 визнано трудові відносини ОСОБА_1 з ТОВ «Альфа Квадро Трейд» припиненими з 05.07.2022 у зв`язку зі звільненням ОСОБА_1 із займаної посади директора на підставі ч.1 ст.38 КЗпП. Вказане рішення набрало законної сили 27.12.2023.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «Альфа Квадро Трейд», ЄДРПОУ 43852601 запис про керівника виключений з відомостей про керівника юридичної особи у зв`язку зі звільненням з посади директора ТОВ «Альфа Квадро Трейд» з 05.07.2022 на підставі рішення Господарського суду м.Києва від 21.11.2023 по справі №910/14894/23.
За диспозицією ч.4 ст. 481 МК України передбачено перевищення строку тимчасового ввезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, на митну територію України або строку тимчасового вивезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, за межі митної території України більше ніж на двадцять діб.
Відповідно до ч. 1ст. 458 Митного кодексу Українипорушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Згідно з ч. 2ст. 459 МК Українисуб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягай 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з ч. 1, 2ст. 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.2 ст. 459 МК України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Відповідно до статті 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотримання вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Згідно з вимогами статті 489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
В даному випадку товар надійшов на адресу ТОВ «Альфа Квадро Трейд» та саме вказане товариство повинно було дотримуватися строків тимчасового введення товару, тому суб`єктом правопорушення, передбаченого ч.4 ст. 481 МК України є посадові особи ТОВ «Альфа Квадро Трейд».
Відповідно до ч.1 ст. 42 , ч.4 ст. 39 ЗУ Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю посадовими особами товариства є члени виконавчого органу, наглядової ради, а також інші особи, передбачені статутом товариства.
Виконавчий орган товариства є одноосібним. Назвою одноосібного виконавчого органу є "директор", якщо статутом не передбачена інша назва.
За п. 9.3 Статуту до компетенції загальних зборів Товариства належить обрання виконавчого органу.
Згідно розділу 10 статуту ТОВ «Альфа Квадро Трейд» виконавчим органом Товариства є Директор. Директор діє від імені Товариства без довіреності в межах, що установлені Законом та Статутом.
Повноваження Директора можуть бути в будь-який час припинені або він може бути тимчасово відсторонений від виконання своїх повноважень.
На період відсутності Директора призначається тимчасово виконуючий обов`язки .
За ч.13 ст. 39 «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» повноваження одноосібного виконавчого органу чи голови колегіального виконавчого органу можуть бути припинені або він може бути тимчасово відсторонений від виконання своїх повноважень лише шляхом обрання нового одноосібного виконавчого органу чи голови колегіального виконавчого органу або тимчасових виконувачів їхніх обов`язків. У разі припинення повноважень одноосібного виконавчого органу або члена колегіального виконавчого органу договір із цією особою вважається припиненим. Статутом товариства може бути передбачено вимогу про обрання нових членів чи тимчасових виконувачів обов`язків для всіх членів колегіального виконавчого органу.
Згідно з Протоколом позачергових загальних зборів ТОВ «АЛЬФА КВАДРО ТРЕЙД» №24 від 21.03.2022, який було підписано головою загальних зборів ОСОБА_4 дію трудового договору з директором ОСОБА_1 було призупинено з 21.03.2022. до припинення чи скасування воєнного стану.
На час призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 покладено виконання тимчасово посадових обов`язків директора на ОСОБА_5 за його згодою.
21.03.2022 на підставі вказаного протоколу ОСОБА_1 підписаний наказ №24 про призупинення дії трудового договору директора та призначення тимчасово виконуючи обов`язки ТОВ «АЛЬФА КВАДРО ТРЕЙД» Дженгіз Джана.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, затвердженого ЗУ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-Х» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, запроваджено воєнний стан на всій території України, який в подальшому продовжений наступними Указами та ЗУ : Указом від 14.03.22 №133/2022, ЗУ від 15.03.2022р. №2119-ІХ; Указом від 18.04.22 №259/2022, ЗУ від 21.04.2022р. №2212-ІХ, Указом від 17.05.2022 № 341/2022 , ЗУ від 22.05.2022 № 2263?IX, Указом від 12.08.2022 №573/2022, ЗУ від 15.08.2022 № 2500?IX, Указом від 07.11.2022 № 757/2022, ЗУ від 16.11.2022 №2738?IX, Указом від 06.02.2023 № 58/2023, ЗУ від 07.02.2023 № 2915?IX, Указом від 01.05.2023 №254/2023, ЗУ від 02.05.2023 № 3057?IX, Указом від 26.07.2023 № 451/2023, ЗУ від 27.07.2023 №3275?IX.
05.07.2022 ОСОБА_1 звільнена з посади директора ТОВ «АЛЬФА КВАДРО ТРЕЙД», що підтверджується витягом з ЄДРЮОФОП, на підставі рішення Господарського суду м.Києва. Про вказані обставини позивач повідомила митний орган, на підтвердження чого надала копію клопотання, адресовану заст.нач. Харківської митниці від 12.07.2023 з доказами направлення.(а.с. 38-43)
Таким чином, на час прийняття оскаржуваної постанови, а саме 19.09.2023 ОСОБА_1 не була директором ТОВ «АЛЬФА КВАДРО ТРЕЙД», виконуючим обов`язки директора був призначений ОСОБА_5 , внаслідок чого ОСОБА_1 не була суб`єктом правопорушення передбаченого ч.4 ст. 481 МК України.
За положенням ч. 2 ст. 9 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб: відомості про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта, інформація для здійснення зв`язку з керівником юридичної особи (телефон та/або адреса електронної пошти)), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи; відомості про юридичну особу, яка виконує повноваження виконавчого органу товариства: найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код; про представників юридичної особи, яка виконує повноваження виконавчого органу товариства, уповноважених діяти від імені товариства - для товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю, що перебуває (перебувало) у статусі резидента Дія Сіті відповідно до Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні" та передало повноваження виконавчого органу такого товариства юридичній особі.
Відповідно до ст. 35 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» засновники (учасники) юридичної особи несуть відповідальність за відповідність установчих документів законодавству, а також за відповідність перекладу тексту документів у випадках, визначених пунктом 1 частини першої статті 15 цього Закону.
Неподання або несвоєчасне подання особами, уповноваженими діяти від імені юридичної особи, державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи або про його відсутність тягне за собою накладення штрафу на таку юридичну особу в розмірі від однієї тисячі до двадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
З урахуванням наведених вимог Закону в ЄДРПОУ повинні вноситися зміни, щодо директора, особи, яка виконує повноваження виконавчого органу товариства. Проте не вчинення засновниками ТОВ «АЛЬФА КВАДРО ТРЕЙД», відповідних дій, зокрема не подання документів на внесення змін щодо директора товариства, не скасовує прийнятих товариством наказів та відповідних протоколів загальних зборів, не призводить до покладання на ОСОБА_1 обов`язків директора товариства, а є наслідком відповідальності засновників.
Частиною 1 ст. 495 МК України передбачено, що доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: 1) протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; 2) поясненнями свідків; 3) поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; 4) висновком експерта; 5) іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.
За приписами ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, аналізуючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що в матеріалах справи відсутні докази та відповідачем не доведено, що саме ОСОБА_1 є суб`єктом правопорушення передбаченого ч.4 ст. 481 МК України, що є обов`язковою ознакою складу правопорушення.
Враховуючи, викладене оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст.139, 245, 246, 250, 286 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Харківської митниці Державної митної служби України (61003, м.Харків, вул.Короленка, 16б) про скасування постанови про порушення митних правил задовольнити.
Скасувати постанову про порушення митних правил №0087/80700/23 від 26.09.2023 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 481 МК України.
На підставі п.3 ч.3 ст.286 Кодексу адміністративного судочинства України закрити справу про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань зі Харківської митниці Державної митної служби України на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 1073 грн. 60 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом десяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга подається відповідно до п.15.5 ч.1 розділуVІІперехідних положень КАС України: апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя-
Суд | Київський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2024 |
Оприлюднено | 23.02.2024 |
Номер документу | 117168969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Київський районний суд м.Харкова
Губська Я. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні