Рішення
від 13.02.2024 по справі 927/1580/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Іменем України

РІШЕННЯ

13 лютого 2024 року м. Чернігівсправа № 927/1580/23 Господарський суд Чернігівської області у складі судді Фесюри М.В., за участю секретаря судового засідання Ткачової А.Ю., розглянувши справу

за позовом: Чернігівської обласної ради,

Код ЄДРПОУ 25618741, проспект Миру, 43, м. Чернігів, 14000,

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області,

код ЄДРПОУ 39764881, вул. П`ятницька, 11а, м. Чернігів, 14000,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Управління комунального майна Чернігівської обласної ради,

пр. Миру, 43, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 33469166,

про повернення об`єкта нерухомості

Представники сторін:

позивача: Кураш А.М.

відповідача: Шелест С.Ю.

третьої особи: не прибув.

В С Т А Н О В И В:

21.11.2023 Чернігівська обласна рада звернулася до Господарського суду Чернігівської області з позовом про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області повернути територіальній громаді сіл, селищ, міст Чернігівської області в особі Чернігівської обласної ради об`єкт нерухомості господарську будівлю - гараж (літ. А-1) площею 65,8 кв.м., що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230, шляхом підписання акта приймання-передачі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24.01.2014 спірний об`єкт нерухомості будівля гаражу (літ.А-1) площею 65,8 кв.м., розташована за адресою: вул. Шевченка, 230, був переданий в безоплатне користування Головному управлінню Держгеокадастру у Чернігівській області на умовах укладеного Договору на закріплення майна від 24.01.2014 року. Посилаючись на норми ст. ст. 135, 137 Господарського кодексу України та висновки, викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду у справі №910/12224/17 від 22.01.2019, позивач зазначає, що оскільки відповідач є органом виконавчої влади тому відсутні підстави для перебування комунального майна у нього в оперативному управлінні. За таких обставин, вказує позивач, між Чернігівською обласною радою та Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області виникли правовідносини щодо передачі господарської будівлі-гаражу (літ.А-1) площею 65,8 кв.м., що розташована за адресою: вул. Шевченка, 230, у безоплатне користування на умовах договору позички, до якого застосовуються положення глави 58 Цивільного кодексу України. Керуючись приписами абз.2 ч.2 статті 763 Цивільного кодексу України. Чернігівська обласна рада скористалася правом на відмову від договору позички шляхом прийняття 22.12.2021 рішення №20-8/VIII «Про передачу в господарське відання комунальному навчальному закладу «Чернігівський обласний навчально-виробничий центр». Підставою для звернення до суду стала відмова Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області у поверненні спірного майна в добровільному порядку. У свою чергу, позивач зазначає, що спірне майно підлягає поверненню територіальній громаді сіл, селищ, міст Чернігівської області в особі Чернігівської обласної ради у зв`язку із припиненням договору позички.

Ухвалою суду від 23.11.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, підготовче засідання призначено на 18.12.2023, 11:00.

08.12.2023 на адресу суду від відповідача надійшов письмовий відзив на позовну заяву № 9-25-0.6-6279/2-23 від 06.12.2023, у якому Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області заперечило проти позовних вимог. Зазначає про те, що відповідно до п.2.3-2.5 Договору про закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області на праві оперативного управління від 24.01.2014 у випадку прийняття обласною радою рішення про зміну правового режиму майна, яке було передано користувачу в оперативне управління, останній повинен у місячний термін повернути уповноваженому органу зазначене майно в задовільному технічному стані, не гіршому, ніж на час передачі майна в оперативне управління, з урахуванням його фізичного зносу. Майно вважається повернутим користувачем уповноваженому органу після підписання акту приймання-передачі майна. У разі неповернення зазначеного в акті приймання - передачі майна або повернення його в стані гіршому, ніж на час передачі в оперативне управління, з урахуванням його фізичного зносу, збитки, нанесені власнику майна відшкодовуються користувачем в повному обсязі на протязі одного місяця. На думку відповідача, рішення 22.12.2021 № 20-8/VІІІ, яким визначив: «припинити право та вилучити з оперативного управління Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області будівлю гаража літ. «А-1», площею 65,8 кв.м., що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230, і передати її в господарське відання та виключити до статутного капіталу комунальному навчальному закладу «Чернігівський обласний навчально-виробничий центр» (код ЄДРПОУ 14242281)» - не має ознак зміни правового режиму майна у розумінні статті 145 Господарського кодексу України та умов п. 2.3 Договору від 24.01.2014. Відповідач вважає, що рішенням обласної ради внесено зміни до Договору про надання в оперативне управління, беручи до уваги наявність такого Договору, не припиняючи його. Враховуючи невірну правову оцінку відносинам під час прийняття рішення обласної ради від 22.12.2021, одночасно не могло бути передано у господарське відання за комунальним навчальним закладом будівлю гаража - така передача не має ніяких правових наслідків. Враховуючи це, рішення обласної ради від 22.12.2021 № 20-8/УІІІ не відповідає Положенню про порядок передачі об`єктів права спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Чернігівської області, затвердженого рішенням обласної ради від 08.06.2023, пункту 19 частини 1 статті 43, частин 5, 6 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Майно за Договором від 24.01.2024 не поверталось, акт прийому-передачі не підписувався. Щодо акту обстеження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області від 29.10.2021 - будівлі, яка розташована по вулиці Шевченка, буд. 230, у м. Чернігові, Головне управління вказує, що ніяким документом ніколи не фіксувалось, у якому стані 24.01.2014 Головне управління приймало в оперативне управління будівлю гаражу. Крім того, договір від 24.01.2014 не стосується земельної ділянки, ніяких прав управління комунального майна на земельну ділянку не має. Право постійного користування землею підтверджується Державним актом на право постійного користування землею серія ЧН № 294 від 03.06.1994, виданого Чернігівському обласному правлінню земельних ресурсів Виконкомом Чернігівської міської ради на земельну ділянку площею 0,03 га за адресою м. Чернігів, вул. Шевченка, буд. 230 для розміщення службових гаражів, відповідно до рішення виконкому Чернігівської міської ради від 16.05.1994 року № 82. Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 7410100000:02:017:0159, площею 0,0334 га право постійного користування на ділянку належить Чернігівському обласному управлінню земельних ресурсів, а згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права на земельну ділянку кадастровий номер 7410100000:02:017:0159, площею 0,0334 га право постійного користування належить Чернігівському обласному управлінню земельних ресурсів (правонаступник Головне управління). Відповідач вважає, що договір позички, на який посилається позивач у позовній заяві не укладався, а рішення обласної ради від 22.12.2021 №20-8/VIII не врегульовує ніяких відносин сторін стосовно договору позички, порушення Головного управління в управлінні майном відсутні.

14.12.2023 на адресу суду від третьої особи Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, надійшли письмові пояснення щодо відзиву на позов, у яких управління зазначає про те, що Договірні відносини оформлені шляхом укладення Договору на закріплення майна від 24.01.2014 на праві перебування об`єкта нерухомості в оперативному управлінні Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області. Однак, майно комунальної власності не може передаватися в оперативне управління підприємствам, установам, організаціям, які не були утворені відповідним органом місцевого самоврядування та не знаходяться в його підпорядкуванні. Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області є органом виконавчої влади у зв`язку з чим відсутні правові підстави для перебування комунального майна в їх оперативному управлінні. За таких обставин, у даній ситуації між сторонами виникли правовідносини щодо передачі майна Чернігівською обласною радою у безоплатне користування на невизначений період - доки воно не знадобиться власнику (позичка). Після прийняття Чернігівською обласною радою рішення від 22.12.2021 № 20-8/VIII «Про передачу в господарське відання комунальному навчальному закладу «Чернігівський обласний навчально-виробничий центр» будівлі гаража за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230», позивач скористався своїм правом на відмову від договору позички. З метою ефективного та раціонального використання майна комунальної власності області вищевказаним рішенням, вирішено припинити право та вилучити з оперативного управління Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області будівлю гаража літ. «А-1», площею 65,8 кв.м, що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230, та передати її в господарське відання комунальному навчальному закладу «Чернігівський обласний навчально-виробничий центр». Управлінню комунального майна Чернігівської обласної ради доручено здійснити контроль за процедурою приймання-передачі зазначеного майна та внести зміни до договорів на закріплення майна на праві оперативного управління за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області та на праві господарського відання за комунальним навчальним закладом «Чернігівський обласний навчально-виробничий центр». Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області вважає, що правовідносини, пов`язані з реалізацією права оперативного управління майном, зокрема, користування ним виконуються без порушень, правові підстави повернення нерухомого майна відсутні, повертати його в добровільному порядку відмовляється. Третя особа вважає, що господарська будівля-гараж (літ. А- 1) площею 65,8 кв.м, яка розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230 підлягає поверненню територіальній громаді сіл, селищ, міст Чернігівської області в особі Чернігівської обласної ради у зв`язку із закінченням договору позики та забезпеченням потреб комунального навчального закладу. Питання щодо земельної ділянки за адресою: вул. Шевченка, буд. 230, м. Чернігів, кадастровий номер земельної ділянки 7410100000:02:017:0159 не є предметом вимоги про повернення нерухомого майна.

У підготовчому засіданні 08.12.2023 суд постановив із занесенням до протоколу судового засідання ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 01.02.2024,11:00.

У судовому засіданні 01.02.2024 суд постановив із занесенням до протоколу судового засідання про оголошення перерви в судовому засіданні до 13.02.2024, 10:00.

У судове засідання 13.02.2024 прибули представник позивача та представник відповідача.

В судовому засіданні 13.02.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 240 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази, оцінивши їх в сукупності, суд встановив:

24.01.2014 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Головним управлінням Держземагентства у Чернігівській області укладено договір про закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області на праві оперативного управління (далі - Договір).

За змістом п.1.1 Договору його предметом є передача Уповноваженим органом Користувачеві на підставі рішення Чернігівської обласної ради від 21.12.2012 «Про затвердження Положення про порядок закріплення майка, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області за підприємствами, установами, організаціями на правах господарського відання або оперативного управління та типових договорів» в оперативне управління майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області для здійснення некомерційної господарської діяльності.

Відповідно до п.1.2Договору уповноважений орган передає Користувачеві в оперативне управління майно, що знаходиться за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230, а саме: гараж, загальною площею 334, кв.м.

Згідно з п.1.3 Договору майно передається згідно з актом приймання-передачі від 24.01.2014.

За умовами п.2.3 Договору у випадку прийняття обласною радою рішення про зміну правового режиму майна, яке було передано Користувачу в оперативне управління, останній повинен у місячний термін повернути Уповноваженому органу зазначене майно у задовільному технічному стані, не гіршому, ніж на час передачі в оперативне управління, з урахуванням його фізичного зносу.

Майно вважається повернутим після підписання акту приймання-передачі (п.2.4. Договору).

Договір діє з моменту підписання акту приймання-передачі до прийняття рішення обласною радою про зміну правового режиму майна, яке було закріплене за Користувачем на праві оперативного управління (п.8.1. Договору).

Зміни і Доповнення до Договору можуть вноситися шляхом укладення додаткової угоди до даного Договору (п.8.2. Договору).

24.01.2014 сторонами складено акт приймання-передачі, за яким комісією, створеною у відповідності до наказу по Управлінню комунального майна чернігівської обласної ради від 05.08.2013 № 112 „Про затвердження складу комісії з приймання-передачі та закріплення майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області", передано в оперативне управління Головному управлінню Держземагентства у Чернігівській області гараж, що розташований за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка,230, який є спільною власністю територіальної громади сіл, селищ, міст Чернігівської області.

У подальшому, 29.10.2021, з метою дотримання обов`язків користувача по використанню майна комунальної власності області, представниками Управління комунального майна Чернігівської обласної ради здійснено обстеження майна та дотримання умов договору від 24.01.2014, за результатами чого складено Акт обстеження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області будівлі, розташованої за адресою: вул. Шевченка,230 у м. Чернігові.

За результатами перевірки виявлено, що за Договором на закріплення в оперативному управлінні Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області перебуває будівля гаражу загальною площею 65,8 кв.м. Зазначена будівля розташована за адресою: м. Чернігів, вулиця Шевченка, 230. Будівля гаражу має два окремих приміщення. Фасад будівлі перебуває у задовільному стані, наявні тріщини та руйнація цегли. Ворота гаражу металеві. Стан задовільний. Наявні пошкодження корозією. Фарбове покриття пошкоджене та потребує оновлення. Покрівля будівлі покрита руберойдом зі смолою. Стан покрівлі добрий. Сліди підтікання води внаслідок опадів - відсутні. Внутрішнє оздоблення приміщень потребує відновлення. Електропостачання, водопостачання, опалення відсутнє. Одне приміщення використовується для зберігання та ремонту транспортного засобу, який належить Головному управлінню Держгеокадастру у Чернігівській області. Інше не використовується (зберігається будівельне сміття). Прилегла територія до будівлі в незадовільному стані. На частині території розміщено будівельне сміття. Під`їзд до одного з приміщень перекрито зламаним деревом. Огорожа в задовільному стані. В`їзні ворота потребують оновлення та покриття фарбою. Охорона будівлі на території відсутня. Документи на право власності та технічним паспорт на будівлю в наявності. Право постійного користування земельною ділянкою на якій розташована будівля зареєстровано за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області. Договір страхування на майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області будівлю гаражу укладено з ПрАТ «СК «Універсальна». За результатами обстеження в акті наявні висновки про те, встановлено порушення п.п. 4.3. та 4.4. Договору, а саме: обов`язок користувача щодо утримання майна у належному стані; обов`язок користувача щодо проведення необхідного поточного та капітального ремонту. А також містяться пропозиції: вилучити будівлю гаражу з оперативного управління Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та передати в управління Управлінню комунального майна Чернігівської обласної ради з метою пошуку більш ефективного використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області.

У запереченнях №16-25-0.6.-4448/2-21 від 19.11.2021 Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області зазначило про те, що Акт обстеження майна від 29.10.2021 складений відносно будівлі гаражу нібито встановлює ряд порушень, а саме: порушено обов`язок користувача щодо утримання майна у належному стані та порушено обов`язок користувача щодо проведення необхідного та капітального ремонту. У запереченнях ГУ Держгеокадастру Чернігівській області зазначало про те, що в Акті обстеження від 29.01.2021 не наведено обставин та не підтверджено доказами, що ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області нібито порушено обов`язок утримання майна в належному стані. Фактично майно перебуває у стані, повністю придатному для експлуатації за його цільовим призначенням.

22.12.2021 Чернігівською обласною радою ухвалено рішення № 20-8/VIII «Про передачу в господарське відання комунальному навчальному закладу «Чернігівський обласний навчально-виробничий центр» будівлі гаража за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230», яким вирішено припинити право та вилучити з оперативного управління Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області будівлю гаража літ. «А-1», площею 65,8 кв.м, що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230, і передати її в господарське відання та включити до статутного капіталу комунальному навчальному закладу «Чернігівський обласний навчально-виробничий центр». Управлінню комунального майна Чернігівської обласної ради доручено здійснити контроль за процедурою приймання-передачі майна.

У листі № 16-25-0.6-842/2-22 від 09.02.2022 ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області повідомило Управління комунального майна Чернігівської обласної ради про те, що має право постійного користування земельною ділянкою7410100000:02:017:0159, а умови договору про закріплення майна від 24.01.2014 виконуються в повному обсязі без порушень, зауваження, зазначені в акті обстеження майна спільної власності не обґрунтовують порушення умов договору з боку ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області.

11.08.2022 листом № 02-398 Управління комунального майна Чернігівської обласної ради просило ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області до 16.08.2022 надати представників для включення до складу комісії з передачі будівлі гаражу за адресою: вул. Шевченка,230, м. Чернігів. В листі також зазначено, що підписання акту планується на 18.08.2022.

Листами від 12.08.2022 № 16-25-0.6-2466/2-22 та № 16-25-0.6-1348/2-23 від 20.03.2023 ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області повідомило Управління Комунального майна Чернігівської обласної ради про те, що має право постійного користування земельною ділянкою7410100000:02:017:0159, а умови договору про закріплення майна від 24.01.2024 виконуються в повному обсязі без порушень, зауваження, зазначені в акті обстеження майна спільної власності не обґрунтовують порушення умов договору з боку ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області. Право постійного користування земельною ділянкою на підставі державного акту не припинено і не пов`язано з будь-якими відносинами, які виникли між Чернігівською обласною радою та Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області на підставі договору про закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Чернігівської області на праві оперативного управління від 24.01.2014.

З огляду на вказане, вважаючи своє право власності порушеним, позивач звернувся до суду з цим позовом та просив зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області повернути територіальній громаді сіл, селищ, міст Чернігівської області в особі Чернігівської обласної ради об`єкт нерухомості гараж, площею 65,8 кв.м., що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230.

Відповідач проти позову заперечив.

Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідність повного задоволення позову з таких підстав.

Статтями 15, 16 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ч.1 ст.316 Цивільного кодексу України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно ч.1 ст.319 Цивільного кодексу України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Відповідно до частин першої та другої статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів, і вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (стаття 328 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках.

Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР встановлено, що право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (далі у тексті - Закон № 280/97-ВР).

У відповідності до ч.5ст.16 Закону 280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно частини 1 статті 60 Закону 280/97-ВР, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

За змістом ч.4 ст.60 Закону 280/97-ВР районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Відповідно до частини 5 ст. 60 Закону 280/97-ВР, органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (стаття 43 Закону 280/97-ВР).

Наведені приписи законодавства дають підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив повноваження самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території.

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна станом на 12.06.2023 право власності на майно гараж, площею 65,8 кв.м., що знаходиться за адресою: вул. Шевченка,230, м. Чернігів, Чернігівська область зареєстроване за територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернігівської області в особі Чернігівської обласної ради.

Як вбачається з матеріалів справи, 24.01.2014 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Головним управлінням Держземагентства у Чернігівській області укладено договір про закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області на праві оперативного управління.

За актом приймання-передачі від 24.01.2014 Чернігівською обласною радою передано в оперативне управління Головному управлінню Держземагентства у Чернігівській області гараж, розташований за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка,230, який є спільною власністю територіальної громади сіл, селищ, міст Чернігівської області.

За змістом частини першої статті 137 Господарського кодексу України правом оперативного управління є речове право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).

Згідно з частиною першою статті 18 Закону № 280/97-ВР відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

Натомість частина друга статті 135 Господарського кодексу України регламентує, що власник має право особисто або через уповноважені ним органи з метою здійснення підприємницької діяльності засновувати господарські організації, закріплюючи за ними належне йому майно на праві власності, праві господарського відання, а для здійснення некомерційної господарської діяльності - на праві оперативного управління, визначати мету та предмет діяльності таких організацій, склад і компетенцію їх органів управління, порядок прийняття ними рішень, склад і порядок використання майна, визначати інші умови господарювання у затверджених власником (уповноваженим ним органом) установчих документах господарської організації, а також здійснювати безпосередньо або через уповноважені ним органи у межах, встановлених законом, інші управлінські повноваження щодо заснованої організації та припиняти її діяльність відповідно до цього Кодексу та інших законів.

З наведених норм права вбачається, що майно комунальної власності не може передаватися в оперативне управління підприємствам, установам, організаціям, які не були утворені відповідним органом місцевого самоврядування та не знаходяться в його підпорядкуванні.

Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство) - центральний орган виконавчої влади України.

Постановою КМУ від 31.08.2016 № 581 «Про реформування територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» реформовано територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, ліквідовано територіальні органи Держгеокадастру та Держземагентства в районах та містах обласного значення з їх подальшою реорганізацією у структурні підрозділи головних управлінь Держгеокадастру в областях.

Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане у відповідності до Положення про Головне управління Держгеокадастру в області.

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є центральним органом виконавчої влади.

За таких обставин у Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області право оперативного управління щодо спірного майна - гаража, не виникло, і не могло виникнути.

Водночас за змістом частини першої статті 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном, які він може реалізовувати на власний розсуд. Звідси власник має право на визначення юридичної долі свого майна, у тому числі й шляхом надання майна іншим особам, а також вилучення цього майна у відповідних суб`єктів.

За таких обставин, у цій справі між сторонами виникли правовідносини щодо передачі майна обласною радою ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області у безоплатне користування на невизначений період - доки воно не знадобиться власнику.

А отже, фактично між сторонами виникли правовідносини щодо передачі господарської будівлі гаражу, площею 65,8 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , у безоплатне користування на умовах договору позички.

Відповідно до частини першої статті 827 Цивільного кодексу України за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов`язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку.

Водночас стаття 831 Цивільного кодексу України регламентує, якщо сторони не встановили строку користування річчю, він визначається відповідно до мети користування нею; відповідно до частини третьої статті 834 Цивільного кодексу України особа, яка стала власником речі, переданої у користування, має право вимагати розірвання договору, який укладено без визначення строку.

Отже, строк користування не є істотною умовою договору позички, а річ за таким договором може передаватися у користування без визначення строку. У такому разі, якщо строк користування річчю не може бути визначений відповідно до мети користування нею, за аналогією закону має застосовуватися частина друга статті 763 Цивільного кодексу України, відповідно до якої якщо строк найму не встановлений, то договір найму вважається укладеним на невизначений строк; кожна із сторін договору найму, укладеного на невизначений строк, може відмовитися від договору в будь-який час, письмово попередивши про це другу сторону за один місяць, а у разі найму нерухомого майна - за три місяці.

Після прийняття Чернігівською обласною радою рішення від 22.12.2021 № 20-8/VIII «Про передачу в господарське відання комунальному навчальному закладу «Чернігівський обласний навчально-виробничий центр» будівлі гаража за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230», позивач у даній ситуації скористався своїм правом на відмову від договору, направив відповідачу лист № 01-1253 від 12.11.2021, у якому зазначив про те, що з метою ефективного та раціонального використання майна комунальної власності, забезпечення потреб комунального закладу зазначений об`єкт - гараж, буде вилучено з оперативного управління Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області.

Пізніше, позивач листом № 02-398 від 11.08.2022 звернувся до відповідача з проханням до 16.08.2022 надати представників від ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області для включення до складу комісії з передачі будівлі та зазначив, що підписання акту приймання-передачі планується на 18.08.2022.

Тобто відповідач у цій справі скористався своїм правом на відмову від договору позички.

Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, утворене рішенням Чернігівської обласної ради від 25.03.2005 є уповноваженим органом обласної ради, який відповідно до законодавства України забезпечує реалізацію повноважень обласної ради по управлінню та розпорядженню майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області на підставі Положення про управління комунального майна Чернігівської обласної ради, яке затверджене рішенням Чернігівської обласної ради від 10.02.2023 № 16-13/ VIII.

Завданнями Управління є, зокрема, забезпечення ефективного управління та використання об`єктів комунальної власності області

За таких обставин обласна рада, яка від імені та в інтересах територіальної громади області відповідно до закону здійснює правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, має право самостійно вирішувати питання щодо передачі об`єктів права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, зокрема передавати їх в оренду.

За приписами цивільного та господарського законодавства власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном, які він може реалізовувати на власний розсуд. За таких обставин власник має право на визначення юридичної долі свого майна, у тому числі й шляхом надання майна іншим особам, а також вилучення цього майна у відповідних суб`єктів.

Майно комунальної власності не може передаватися в оперативне управління підприємствам, установам, організаціям, які не були утворені відповідним органом місцевого самоврядування та не знаходяться в його підпорядкуванні.

Аналогічне викладене у постанові Верховного Суду у справі № 910/12224/17 від 22.01.2019.

Враховуючи викладене, господарська будівля - гараж (літ. А-1) площею 65,8 кв.м, що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 230 підлягає поверненню територіальній громаді сіл, селищ, міст Чернігівської області в особі Чернігівської обласної ради у зв`язку із припиненням договору позички.

З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Чернігівської обласної ради підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За приписами ст. 76, 77, 78, 79 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Всі інші доводи сторін не спростовують висновки суду.

Відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача з огляду на задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Чернігівській області (14000, м. Чернігів, вул. П`ятницька, буд.11а, код ЄДРПОУ 39764881) повернути територіальній громаді Чернігівської області в особі Чернігівської обласної ради (14000, м. Чернігів, проспект Миру,43, код ЄДРПОУ 25618741) об`єкт нерухомості господарську будівлю гараж (літ.А-1), площею 65,8 кв. м., що розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка,230, шляхом підписання акта приймання-передачі.

3. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області (14000, м. Чернігів, вул. П`ятницька, буд.11а, код ЄДРПОУ 39764881) на користь Чернігівської обласної ради (14000, м. Чернігів, проспект Миру,43, код ЄДРПОУ 25618741) 2684 грн судового збору.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 22.02.2024 року.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст.256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст.257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя М.В. Фесюра

Веб адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/

Дата ухвалення рішення13.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117176453
СудочинствоГосподарське
Сутьповернення об`єкта нерухомості

Судовий реєстр по справі —927/1580/23

Судовий наказ від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Судовий наказ від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Рішення від 13.02.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 01.02.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 23.11.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні