Рішення
від 08.02.2024 по справі 460/6814/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

08 лютого 2024 року м. Рівне №460/6814/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання Юрчук А.М., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник Немкович І.І.,

відповідача: представник Мозоль Н.Р.,

третя особа: представник Єфіменко О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

заступника керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави доРівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення, В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Рівненської окружної прокуратури (далі прокурор, позивач) звернувся з позовом в інтересах держави до Рівненська міської ради (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення.

Позивач просив суд визнати незаконним та скасувати рішення Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2859 "Про затвердження Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішення відповідача від 15.12.2022 №2589, яким затверджено Програму фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік, прийнято на підставі неактуальних та застарілих даних щодо пасажиропотоків у місті Рівному та не відповідає принципам, визначеним Бюджетним кодексом України, може призвести до неефективного та необґрунтованого використання бюджетних коштів.

Ухвалою суду від 23.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно з яким позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, оскільки оскаржуване рішення прийнято відповідачем в межах повноважень, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та відповідно до Регламенту Рівненської міської ради восьмого скликання, затвердженого рішенням міської ради від 18.11.2021 №1619.

Ухвалами суду від 19.04.2023 відмовлено відповідачу у задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради (далі третя особа).

Від позивача надійшла відповідь на відзив, згідно з якою при затвердженні відповідачем Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік та визначенні розміру коштів для компенсаційних виплат за пільговий проїзд у 2023 році не проводилися відповідні дослідження пасажиропотоку, що свідчить про необґрунтованість рішення від 15.12.2022 №2859 та невідповідність останнього положенням Бюджетного кодексу України,

Від третьої особи надійшли пояснення щодо позову, згідно з якими оскаржуване рішення відповідачем ухвалено в межах повноважень та відповідно до законодавства. Між третьою особою та Національним університетом водного господарства та природокористування укладено договір на виконання науково-дослідних робіт, предметом якого є вивчення попиту населення на перевезення пасажирів, громадським транспортом загального користування. На виконання умов цього договору буде обстежено пасажиропотоки в місті Рівному, зокрема для визначення коефіцієнту співвідношення кількості пільгових пасажирів до кількості пасажирів, які оплачують проїзд.

Від позивача надійшло заперечення на пояснення третьої особи, згідно з яким доводи третьої особи щодо кількості пільгових пасажирів з огляду на кількість населення, наявність внутрішньо переміщених осіб, тощо є лише припущеннями та не можуть вважатись належним обґрунтуванням для прийняття обумовленої програми.

Від третьої особи надійшли додаткові пояснення. В обґрунтування додаткових пояснень вказано про те, що звіт "Вивчення попиту населення на перевезення пасажирів громадським транспортом загального користування м.Рівне" та порівняльна таблиця потреби у фінансуванні видатків на компенсацію виплат за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування у місті Рівному на 2023 рік, не могли бути подані одночасно із наданням пояснення, оскільки, науково-дослідні роботи за договором від 05.04.2023 завершено лише в червні поточного року. В результаті розрахунку сума компенсаційних виплат на 2023 рік становить 138799320грн.

Ухвалою суду від 26.09.2023 вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 17.10.2023.

17.10.2023 підготовче засідання відкладено на 26.10.2023 для надання можливості прокурору підтвердити повноваження.

У судовому засіданні 09.11.2023 оголошено перерву до 30.11.2023 у зв`язку з витребуванням додаткових доказів.

У судовому засіданні 30.11.2023 оголошено перерву до 12.12.2023 для надання можливості учасникам справи ознайомитися з поданими доказами.

У судовому засіданні 12.12.2023 оголошено перерву до 11.01.2024 у зв`язку з витребуванням додаткових доказів.

Судове засідання 11.01.2024 відкладено на 08.02.2024 для повторного виклику позивача.

У судовому засіданні 08.02.2024 закінчено розгляд справи ухваленням рішення.

Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав та суду пояснив, що фінансове забезпечення Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік, затвердженої рішенням від 15.12.2022 №2859, здійснюється за рахунок коштів бюджету Рівненської міської територіальної громади в межах видатків, затверджених на 2023 рік за відповідним напрямком. Розрахункова потреба на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом у 2023 році - 72 420 000грн. Розмір таких компенсаційних виплат за пільгові перевезення громадян автомобільним транспортом вираховується на підставі даних обстеження пасажиропотоків. Проте, останні обстеження пасажиропотоку для встановлення коефіцієнта на автобусних маршрутах загального користування у місті Рівному було проведено у листопаді-грудні 2019 року. Відтак, потреба на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом у 2023 році у місті Рівному, що затверджена в обумовленій програмі, розрахована за мінімальною потребою з урахуванням технічних характеристик пасажиромісткості транспортних засобів, кількості оборотних рейсів, які виконуються суб`єктами господарювання (перевізниками) та останніх даних обстеження пасажиропотоку, зокрема, з урахування коефіцієнту 0,27. Зазначив, що прийняття міською радою спірного рішення набуло у суспільстві негативного резонансу. Вказав, що державний інтерес у цій справі полягає в зупиненні порушень відповідачем законодавства, яке визначає повноваження органів місцевого самоврядування у сфері використання бюджетних коштів. Рішення Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2859 суперечить Конституції та Законам України, а тому має бути визнане незаконним та скасованим. Просив позовні вимоги задовольнити повністю.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечила проти задоволення позову та суду пояснила, що рішення 15.12.2022 №2859 прийнято в межах повноважень визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та відповідно до Регламенту Рівненської міської ради восьмого скликання. Згідно з Порядком організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затвердженим наказом Мінінфраструктури України від 15.07.2013, обстеження пасажиропотоків проводиться з метою вивчення попиту населення на пасажирські перевезення на міських, приміських, міжміських автобусних маршрутах загального користування. Цим же порядком визначається механізм організації та проведення таких обстежень. Однак, чинним законодавством, не передбачено будь-яких строків чи періодичності проведення обстеження пасажиропотоків, зокрема і для визначення коефіцієнту співвідношення кількості пільгових пасажирів до кількості пасажирів, що оплачують проїзд. Вказала, що комісією питань проведення обстеження та визначення обсягів компенсації витрат підприємствам автомобільного транспорту за пільгові перевезення, у зв`язку з продовженням дії карантинних обмежень, 31.01.2023 рішенням ухвалено застосовувати у 2023 році коефіцієнти 0,27 та 0,92, які затверджені, розпорядженнями міського голови від 28.02.2020 №219-р та від 28.09.2022 №882-р. Звернула увагу на те, що кількість зареєстрованих у місті Рівному внутрішньо переміщених осіб станом на 01.02.2023 становить 19842 особи, серед яких є пільгові категорії громадян, що мають право на безкоштовний проїзд, складає лише 8 відсотків від загальної кількості населення міста, а тому не може суттєво вплинути на коефіцієнт співвідношення кількості пільгових пасажирів до кількості пасажирів, що оплачують проїзд. Отже, відповідачем, як органом місцевого самоврядування вчинено законні дії з питань проведення обстеження та визначення обсягів компенсації витрат підприємствам автомобільного транспорту за пільгові перевезення. Просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Представник третьої особи в судовому засіданні підтримала позицію представника відповідача та пояснила суду, рішення від 15.12.2022 №2589 відповідачем прийнято в межах повноважень та відповідно до вимог законодавства. Зазначила, що 05.04.2023 між третьою особою та Національним університетом водного господарства та природокористування було укладено договір №4-819/142 на виконання науково-дослідних робіт, предметом якого є вивчення попиту населення на перевезення пасажирів, громадським транспортом загального користування. Звернула увагу на те, що третьою особою було зроблено розрахунки потреби суми компенсаційних виплат на 2023 рік з урахуванням результатів проведеного дослідження, зокрема, середньої кількості платних пасажирів, що перевозяться одним автобусом малої місткості з урахуванням нових коефіцієнтів. Розрахунок зроблено за аналогічною схемою, як при розрахунку потреб, яка була затверджена оскаржуваним рішенням. В результаті розрахунку сума компенсаційних виплат на 2023 рік становить 138799320грн. Просила у задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши представників сторін та третьої особи, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Рішенням Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2859 "Про затвердження Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік" (далі - Рішення №2859) затверджено Програму фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік (т.1 - а.с.16).

Це рішення прийнято відповідно до п.22 ч.1 ст.23 Закону України "Про місцеве самоврядування", з метою надання пільг окремим категоріям громадян, відшкодування витрат за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування.

На виконання повноважень, визначених ст.131-1 Конституції України та ст.23 Закону України "Про прокуратуру", заступником керівника Рівненської обласної прокуратури надіслано до Рівненської міської ради запит від 30.11.2022 №15/2-814вих-22 щодо обґрунтованості та законності Рішення №2859.

Листом від 05.12.2022 №05-2718 Рівненська міська рада повідомила Рівненську обласну прокуратуру, зокрема, про те, що потребу на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом у 2023 році у м.Рівному розраховано за мінімальною потребою з врахуванням технічних характеристик пасажиромісткості транспортних засобів, кількості оборотних рейсів, які виконуються суб`єктами господарювання (перевізниками) та останніх даних обстеження пасажиропотоку (т.1 а.а.с.51-52).

Вважаючи Рішення №2859 незаконним, прокурор звернувся до суду із позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до ст.131-1 Конституції України, на прокуратуру покладено функцію, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч.ч.1, 3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VII, представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Відповідно до ч.ч.4, 5 ст.53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Суд зазначає, що за цією позовною заявою прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений державою звертатися до суду з порушеного питання, відсутній.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст.140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що с у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (ст.142 Конституції України).

Відповідно до ч.ч.1, 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР), місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

За приписами ст.4 Закону №280/97-ВР, одним з основних принципів місцевого самоврядування є законність.

Згідно із п.п.22, 23 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання затвердження програм соціально-економічного культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування, а також питання розгляду прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

Частинами 1, 2 статті 59 Закону №280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до ч.10 ст.59 Закону №280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно із ст.2 Бюджетного кодексу України, бюджет - план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду.

Бюджети місцевого самоврядування - бюджети сільських, селищних, міських територіальних громад, а також бюджети районів у містах (у разі утворення районних у місті рад).

Бюджетна програма - сукупність заходів, спрямованих на досягнення єдиної мети, завдань та очікуваного результату, визначення та реалізацію яких здійснює розпорядник бюджетних коштів відповідно до покладених на нього Функцій.

Бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи с неприбутковими.

Видатки бюджету - кошти, спрямовані на виконання бюджетних програм, передбачених відповідним бюджетом.

Місцеві бюджети - бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.

Управління бюджетними коштами - сукупність дій учасника бюджетного процесу відповідно до його повноважень, пов`язаних з формуванням та використанням бюджетних коштів, здійсненням контролю за дотриманням бюджетного законодавства, які спрямовані на досягнення цілей, завдань і конкретних результатів своєї діяльності та забезпечення ефективного, результативного і цільового використання бюджетних коштів.

Відповідно до ст.7 Бюджетного кодексу України, бюджетна система України ґрунтується на таких принципах: єдності бюджетної системи України, збалансованості, самостійності, повноти, обґрунтованості, ефективності та результативності, субсидіарності, цільового використання бюджетних коштів, справедливості і неупередженості, публічності та прозорості.

Зокрема, принцип обґрунтованості полягає в тому, що бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку України та розрахунках надходжень бюджету і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил.

Відповідно до п.16 ч.1 ст.116 Бюджетного кодексу України, порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме порушення порядку або термінів подання, розгляду і затвердження кошторисів та інших документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету, затвердження у кошторисах показників, не підтверджених розрахунками та економічними обґрунтуваннями.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що рішення органів місцевого самоврядування, зокрема ті, що стосуються використання бюджетних коштів, повинні бути обґрунтованими та реалістичними, а також такими, що забезпечать ефективне, результативне та цільове використання таких коштів.

Як встановлено судом, щороку, починаючи з 2017 року в місті Рівному розробляється Програма фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування, яка спрямована на організацію та здійснення компенсаційних виплат автомобільним перевізникам за пільгове перевезення окремих категорій громадян, яким надано право безоплатного проїзду.

Ця обставина визнається учасниками справи, а тому в силу ч.1 ст.78 КАС України не підлягає доказуванню.

Відповідно до Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік, затвердженої рішенням від 15.12.2022 №2859, компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному передбачається проводити згідно з Порядком відшкодування компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування (Додаток 4 до Програми) (т.1 а.а.с.17-24).

Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок коштів бюджету Рівненської міської територіальної громади в межах видатків, затверджених на 2023 рік за відповідним напрямком (код тимчасової класифікації видатків та кредитування 1213033 (загальний фонд міського бюджету).

Розрахункова потреба на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом у 2023 році - 72420000 гривень.

Згідно із Додатком 4 до Програми, Департамент інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради на підставі розрахунків, наданих перевізниками, які здійснюють безоплатне перевезення окремих категорій громадян у місті Рівному згідно з договорами про відшкодування витрат за безкоштовне перевезення пільгових категорій громадян, підписує акти звіряння розрахунків і виплачує компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у межах бюджетних призначень, встановлених рішенням про бюджет Рівненської міської територіальної громади, з дотриманням помісячного плану асигнувань.

Пояснювальною запискою до проекту рішення Рівненської міської ради "Про затвердження Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік", зокрема, передбачено, що з метою забезпечення стабільності надання пільгового проїзду у автомобільному транспорті пропонується затвердити Програму фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування у місті Рівному на 2023 рік (т.1 а.а.с.38, 39).

Розрахунок потреби в коштах проведено на підставі таких даних: кількість автобусів загального користування - 200 одиниць; середня кількість місць у автобусі - 20, з них:

- кількість місць для сидіння в автобусах великої місткості 37;

- кількість місць для сидіння в автобусах середньої місткості 22;

- кількість місць для сидіння в автобусах малої місткості 18.

Середня кількість оборотних рейсів на автобусному маршруті загального користування згідно паспорту маршруту 10.

Середньоденна кількість пасажирів, що перевозиться одним автобусом (з врахуванням карантинних обмежень) - 400 чоловік з них пільгових категорій - 85 чоловік (затверджений коефіцієнт кількості безоплатних пасажирів до пасажирів, що оплачують проїзд - 0,27).

Кількість робочих днів 355.

Вартість проїзду 12грн.

Розрахункова сума компенсаційних виплат на 2023 рік становить 72420000грн (85чол.*200авт.*12грн*355днів).

Комісією з питань проведення обстеження та визначення обсягів компенсаційних втрат підприємствам автомобільного транспорту за пільгові перевезення вирішено (протокол від 31.01.2023 №1) (т.1 а.с.90), зокрема, у зв?язку з продовженням дії карантинних обмежень, інших, пов`язаних обмежувальними заходами, при розрахунку розміру компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян у 2023 році застосовувати останні коефіцієнти співвідношення кількості пасажирів, що користуються пільгами, до кількості пасажирів що оплачують проїзд, затверджені:

- розпорядженням міського голови від 28.02.2020 №219-р "Про затвердження коефіцієнта співвідношення кількості пільгових пасажирів до пасажирів, що оплачують проїзд в пасажирському транспорті міста Рівного" - коефіцієнт співвідношення пасажирів, що користуються пільгами, до кількості пасажирів, що оплачують проїзд у автобусах, які працюють у режимі маршрутного таксі - 0,27 (т.1 а.с.92);

- розпорядженням міського голови від 28.09.2022 №882-р "Про затвердження коефіцієнта співвідношення кількості пасажирів, що користуються пільгами, до кількості пасажирів, які оплачують проїзд" - коефіцієнт співвідношення кількості пасажирів, що користуються пільгами, до кількості пасажирів, що оплачують проїзд у великомістких автобусах, на автобусних маршрутах загального користування у звичайному режимі - 0,92 (т.1 а.с.93).

Згідно з листом Рівненської міської ради від 05.12.2022 №05-2718, розмір компенсаційних виплат за пільгові перевезення громадян автомобільним транспортом вираховується на підставі даних обстеження пасажиропотоків, за результатами яких визначається середня кількість пільговиків, що перевозяться за день, та розраховується коефіцієнт співвідношення кількості пільгових пасажирів до кількості пасажирів, які оплачують проїзд (т.1 а.а.с.51-52).

Обґрунтовуючи заперечення на позовні вимоги, представники відповідача та третьої особи посилалися на те, що чинним законодавством не передбачено жодних строків чи періодичності проведення обстеження пасажиропотоків, зокрема, і для визначення коефіцієнта співвідношення кількості пільгових пасажирів до кількості пасажирів, що оплачують проїзд.

Механізм організації та проведення обстеження пасажиропотоків визначено Порядком і умовами організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затвердженими наказом Міністерства транспорту України 21.01.98 N21 (далі Порядок N21).

За приписами Порядку №21, обстеження пасажиропотоків проводиться з метою вивчення попиту населення на пасажирські перевезення на міських, приміських, міжміських автобусних маршрутах загального користування.

Відповідно до пп.2.2.6 п.2.2. розд.2 Порядку №21, вивчення попиту населення на перевезення здійснюється:

-комплексно - на всій міській, приміській та міжміській транспортній мережі - не менш як один раз на три роки;

- вибірково - на міських, приміських, міжміських та міжнародних маршрутах, якщо пасажиропотоки зазнають значних змін;

-коригувально - на будь-якому маршруті через три-чотири місяці після його відкриття.

Загальновідомим є той факт, що з моменту повномасштабного вторгнення російської федерації, через активні бойові дії зі сторони агресора, велика кількість громадян України вимушені були покинути місця постійного проживання на Сході України та шукати прихисток на Заході України, зокрема і у місті Рівне.

Так, згідно з інформацією Департаменту соціальної політики Рівненської обласної державної адміністрації від 14.02.2023 №вих-664/0/23 , станом на 10.01.2022 з 2014 року на території Рівненської області перебувало 2045 родин, 3205 осіб з числа внутрішньо перемішених осіб. За даними Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, зокрема, у місті Рівному станом на 15.12.2022 взято на облік та видано довідок 20680 внутрішньо переміщеним особам, станом на 01.02.2023 19842 внутрішньо переміщеним особам (т.1 а.с.55).

Таким чином, з моменту введення в Україні воєнного стану, у зв`язку з масовим переїздом внутрішньо перемішених осіб, кількість населення міста Рівного суттєво змінилася.

Крім того, судом встановлено, що 01.12.2022 скасовано ряд автобусних маршрутів загального користування у місті Рівне, а саме: М-30, M-41, M-42, M-58, М-65 та М-67, пасажиропотоки яких, серед інших, обстежувалися під час встановлення коефіцієнту, що використовувався для розрахунку необхідних коштів бюджетних асигнувань для реалізації затвердженої Програми. Конкурс на вказані маршрути не оголошувався.

Ці обставини підтверджуються протоколом засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для здійснення пасажирських перевезень у м.Рівному від 21.11.2022 №202022 (т.1 - а.а.с.40-50).

Таким чином, у порівнянні з 2019 і 2020 роками (роками проведення останніх обстежень, за наслідкам яких встановлено коефіцієнти 0,27 та 0,92), упродовж 2022 року пасажиропотоки зазнали значних змін, що в силу пп.2.2.6 п.2.2. розд.2 Порядку №21 потребує їх обстеження.

Усупереч цьому, обстежень пасажиропотоків відповідачем проведено не було, а оспорюваним Рішенням №2859 затверджено Програму із врахуванням неактуальних даних та із застосуванням, відповідно, неактуальних коефіцієнтів.

Суд звертає увагу на те, що жодних змін до Порядку №21 у зв`язку із запровадження карантину чи введенням в Україні воєнного стану внесено не було. Відтак, посилання відповідача на ці обставини є неспроможними.

Крім того, суд вважає безпідставними посилання відповідача на дані звіту "Вивчення попиту населення на перевезення пасажирів громадським транспортом загального користування м.Рівне", складеного Національним університетом водного господарства та природокористування на виконання договору від 05.04.2023 №4-819/142 (т.1 а.а.с.94-96, 128-153), оскільки ним була визначена величина пасажиропотоків у 2023 році, після прийняття Рішення №2859.

Під час розгляду справи судом встановлено, що рішенням Рівненської міської ради від 22.12.2022 №2904 "Про бюджет Рівненської міської територіальної громади на 2023 рік" затверджено розподіл видатків бюджету (Додаток №3) та розподіл витрат бюджету на реалізацію місцевих/регіональних програм (Додаток №7) у 2023 році, якими передбачено витрати бюджетних коштів за КПКВКМБ 1213033 (компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян) в сумі 7000000грн (т.1 а.а.с.25-37).

У сукупності викладеного, суд дійшов висновку, що рішення відповідача від 15.12.2022 №2589 "Про затвердження Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік", є протиправним та підлягає визнанню нечинним як таке, що прийняте всупереч вимогам Бюджетного кодексу України, та є підставою для неефективного та необґрунтованого використання бюджетних коштів.

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача правомірні, обґрунтовані і підлягають до задоволення у повному обсязі.

За приписами ч.1 ст.139 КАС України, сплачений за подання цього позову судовий збір слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов заступника керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави до Рівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та нечинним рішення Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2859 "Про затвердження програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік".

Зобов`язати Рівненську міську раду опублікувати резолютивну частину цього рішення суду у виданні, в якому рішення Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2859 "Про затвердження програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2023 рік" було офіційно оприлюднене, невідкладно після набрання рішенням суду законної сили.

Стягнути на користь Рівненської обласної прокуратури за рахунок бюджетних асигнувань Рівненської міської ради судові витрати із сплати судовго збору в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Заступник керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави (вул.Гарна, буд.29, м.Рівне, Рівненська область, 33001; ідентифікаційний код юридичної особи 02910077).

Відповідач: Рівненська міська рада (вул.Соборна, буд.12А, м.Рівне, Рівненська область, 33028; ідентифікаційний код юридичної особи 34847334).

Третя особа: Департамент інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради (вул.Шевченка, буд.45, м.Рівне, Рівненська область, 33013; ідетифікацйний код юридичної особи код юридичної особи 44250562).

Повне рішення складено 21 лютого 2024 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117183831
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —460/6814/23

Постанова від 22.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Рішення від 08.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 08.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні