Рішення
від 20.02.2024 по справі 480/10745/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2024 року Справа № 480/10745/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Соп`яненко О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/10745/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області (вул. Лихвинська Стінка, б. 25, м. Суми, Сумська область, 40000) про зобов`язання вчинити дії, і просить суд:

- зобов`язати Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області провести перерахунок розміру середнього заробітку, який зберігався за начальником відділу правового забезпечення Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області за період з 01.07.2023 по 30.09.2023, виходячи з розміру середнього заробітку, визначеного на момент мого увільнення 04.05.2022 на підставі ч. 1 статті 119 КЗпП з виплатою різниці між фактично отриманою та перерахованою сумою. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з 04.05.2022, позивач, начальник відділу правового забезпечення Головного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області, проходить службу у добровольчому формуванні Сумської територіальної громади.

Відповідно до наказу першого заступника начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області №69-к від 17.05.2022 позивач був увільнений від виконання посадових обов`язків зі збереженням заробітної плати на час виконання громадських обов`язків згідно контракту добровольця тероборони від 04.05.2022.

Однак наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області від 23.02.2023 №63-к був скасований наказ_№69-к від 17.05.2022 на підставі довідки №39 від 15.02.2023 командира батальону ДФТГ №5 у зв`язку з реорганізацією 3 батальону та переведенням позивача до 5 батальону ДФТГ СМР.

У зв`язку з чим був перерахований розмір середнього заробітку, що зберігається за позивачем на час увільнення з 17 тис. грн. до 5,8 тис. грн. (мінімальна заробітна плата за вирахуванням податків).

Позивач вважає, що відповідачем було неправильно застосовано порядок обчислення середньої заробітної плати затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100, що призвело до необґрунтованого зменшення середнього заробітку з 27.01.2023, який зберігається за ним відповідно до ч. 1 статті 119 КЗпП.

Ухвалою суду було відкрито провадження у цій справі та визначено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Представник відповідача надав суду відзив на позов, в якому проти позовних вимог заперечує та зазначає, що відповідно до абзацу другого підпункту 1 пункту 12 Положення про добровольчі формування територіальних громад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року №1449, у разі прийняття рішення про розформування добровольчого формування контракти із добровольцями територіальної оборони вважаються припиненими з моменту прийняття такого рішення. Одночасна дія двох контрактів, з різними добровольчими формуваннями, даним Положенням та чинним законодавством не передбачена. Згідно довідки від 15.02.2023 № 39, у зв`язку та на підставі укладення іншого контракту добровольця територіальної оборони з ДФТГ № 5, відносно ОСОБА_1 був виданий інший наказ Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області від 02.03.2023 № 89-к, у зв`язку з новою подією, що відбулася після скасування наказу № 69-к від 17.05.2022, адже підстав для існування цього наказу вже не існувало, за фактом припинення ДФТГ №3 та відповідного контракту добровольця територіальної оборони.

Відповідач вважає, що у зв`язку з розірванням контракту та скасуванням наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області від 17.05.2022 № 69-к, підставою для нарахування середнього заробітку позивачу став наказ Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області №89-к від 02.03.2023 року.

У зв`язку з розірванням контракту з ДФТГ №3 від 04.05.2022 року та скасування наказу №69-к від 17.05.2022 року, період обчислення середньої заробітної плати змінився, що вплинуло на розмір середнього заробітку.

Враховуючи вищевикладене, Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області вважає, що не має законних підстав для здійснення перерахунку середнього заробітку добровольця ОСОБА_1 .

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, ОСОБА_1 перебуває на державній службі та обіймає посаду начальника відділу правового забезпечення Головного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області.

04.05.2022 ОСОБА_1 укладено контракт добровольця територіальної громади з добровольчим формуванням Сумської міської територіальної громади №3 (а.с. 27), в зв`язку з чим наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області від 17.05.2022 № 69-к ОСОБА_1 був увільнений (звільнений від виконання службових обов`язків) зі збереженням займаної посади та середньої заробітної плати (а.с. 26).

27.01.2023 у зв`язку із реорганізацією добровольчих формувань, чинність зазначеного контракту від 04.05.2022 було припинено та 28.01.2023 ОСОБА_1 укладено контракт добровольця територіальної громади з добровольчим формуванням Сумської міської територіальної громади №5 (а.с. 32). Зазначений факт також підтверджується довідкою №39 від 15.02.2023 за підписом командира добровольчого формування Сумської міської територіальної громади №5 (а.с. 28).

На підставі зазначеної довідки командира добровольчого формування Сумської міської територіальної громади №5, наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області від 23.02.2023 №63-к було визнано таким, що втратив чинність наказ №69-к від 17.05.2022 (а.с. 29).

Також наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області від 02.03.2023 № 89-к ОСОБА_1 був увільнений від роботи з 28.01.2023, у зв`язку з виконанням обов`язків добровольця територіальної оборони зі збереженням місця роботи, посади та середнього заробітку (а.с. 33).

У зв`язку з припиненням чинності контракту з ДФТГ №3 від 04.05.2022 року та втратою чинності наказом №69-к від 17.05.2022 року, відповідачем було змінено період обчислення середньої заробітної плати позивача, що вплинуло на розмір середнього заробітку.

Так, з 04.05.2022 розрахунок середньої заробітної плати позивача здійснювався виходячи із розміру заробітної плати за квітень березень 2022 (середньоденна заробітна плата 998,86 грн.), (а.с.34) а з 28.01.2023 розрахунок середньої заробітної плати позивача здійснювався виходячи із розміру заробітної плати за листопад - грудень (мінімальна заробітна плата, середньоденна заробітна плата 340,91 грн (а.с. 62).

Не погодившись із таким розрахунком середньої заробітної плати позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.

Правові та організаційні засади національного спротиву, основи його підготовки та ведення, завдання і повноваження сил безпеки та сил оборони та інших визначених цим Законом суб`єктів з питань підготовки і ведення національного спротиву визначає Закон України «Про основи національного спротиву».

Відповідно до ч.1 ст.1 цього Закону, добровольче формування територіальної громади - воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з громадян України, які проживають у межах території відповідної територіальної громади, який призначений для участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони.

Згідно ч.2 ст.8 Закону України «Про основи національного спротиву», добровольчі формування територіальних громад утворюються з урахуванням ресурсних та людських можливостей відповідних територіальних громад.

Загальна кількість та місця розташування добровольчих формувань територіальних громад визначаються Командуванням Сил територіальної оборони Збройних Сил України за участю відповідних сільських, селищних, міських рад та затверджуються Головнокомандувачем Збройних Сил України.

Порядок утворення, комплектування, функціонування, підстави та порядок розформування добровольчих формувань територіальних громад визначаються Положенням про добровольчі формування територіальних громад, яке затверджується Кабінетом Міністрів України.

Частинами 2, 3 ст.9 Закону України «Про основи національного спротиву» визначено, що комплектування добровольчих формувань територіальних громад здійснюється на добровільній основі відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

До складу добровольчих формувань територіальних громад зараховуються громадяни України, які відповідають вимогам, встановленим Положенням про добровольчі формування територіальних громад, пройшли медичний, професійний та психологічний відбір і підписали контракт добровольця територіальної оборони. Громадяни України зараховуються до складу добровольчих формувань територіальних громад за місцем своєї реєстрації. У разі введення воєнного стану громадяни України можуть зараховуватися до складу добровольчих формувань територіальних громад також безпосередньо в районах ведення воєнних (бойових) дій.

На громадян України, зарахованих до складу добровольчих формувань територіальних громад, під час участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони поширюється дія статутів Збройних Сил України.

Відповідно до ч.2 ст.24 Закону України «Про основи національного спротиву», на членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". На членів добровольчих формувань територіальних громад, які беруть участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, поширюються гарантії соціального захисту, передбачені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Згідно ч.1 статті 119 КЗпП, на час виконання державних або громадських обов`язків, якщо за чинним законодавством України ці обов`язки можуть здійснюватися у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.

Отже зазначена норма законодавства пов`язує гарантії щодо збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку працівнику з виконанням ним державних або громадських обов`язків.

Таким чином, під час виконання позивачем громадського обов`язку, як добровольця територіальної оборони з добровольчими формуваннями Сумської міської територіальної громади № 3 та №5, він фактично перебував у трудових відносинах із відповідачем і за ним зберігалось згідно частини першої статті 119 КЗпП України місце роботи та середній заробіток, який є фактичною компенсацією заробітної плати за час виконання працівником громадського обов`язку у робочий час.

З матеріалів справи суд вбачає, що позивач виконував громадський обов`язок, як доброволець територіальної оборони безперервно з 04.05.2022 по день подання позову.

При цьому, припинення чинності контракту 27.01.2023 з ДФТГ №3 та укладення нового контракту 28.01.2023 з ДФТГ №5 не означає переривання виконання позивачем державних та громадських обов`язків, оскільки укладення контракту від 28.01.2023 з ДФТГ №5 відбулося відразу на наступний день після втрати чинності попереднім контрактом добровольця з ДФТГ №3.

Порядок обчислення середньої заробітної плати визначається згідно Постанови Кабінету Міністрів України №100 від 08 лютого 2015 року «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати» (далі - Порядок).

Цей Порядок обчислення середньої заробітної плати, зокрема, застосовується у випадках: в) виконання працівниками державних і громадських обов`язків у робочий час (п.1 Розділу І).

Відповідно до п.2 Розділу ІІ Порядку, у всіх інших випадках середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують місяцю, в якому відбувається подія, з якою пов`язана відповідна виплата.

Якщо протягом останніх двох календарних місяців, що передують місяцю, в якому відбувається подія, з якою пов`язана відповідна виплата, працівник не працював, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за попередні два місяці роботи.

Час, протягом якого працівник згідно із законодавством не працював і за ним не зберігався заробіток або зберігався частково, виключається з розрахункового періоду. З розрахункового періоду також виключається час, за який відсутні дані про нараховану заробітну плату працівника внаслідок проведення бойових дій під час дії воєнного стану.

Якщо у працівника відсутній розрахунковий період, то середня заробітна плата обчислюється відповідно до абзаців третього - п`ятого пункту 4 цього Порядку.

Пунктом 4 Порядку визначено, якщо в розрахунковому періоді у працівника не було заробітної плати, розрахунки проводяться з установлених йому в трудовому договорі тарифної ставки, посадового (місячного) окладу.

Якщо розмір посадового окладу є меншим від передбаченого законодавством розміру мінімальної заробітної плати, середня заробітна плата розраховується з установленого розміру мінімальної заробітної плати на час розрахунку. У разі укладення трудового договору на умовах неповного робочого часу, розрахунок проводиться з розміру мінімальної заробітної плати, обчисленого пропорційно до умов укладеного трудового договору.

Суд зазначає, що подією, з якою пов`язане збереження середньої заробітної плати позивачу, є виконання ним державних і громадських обов`язків у робочий час.

При цьому, як зазначалося судом вище, виконання позивачем таких обов`язків почалося 04.05.2022 та триває безперервно до цього часу.

У разі укладання нового контракту добровольця територіальної оборони без переривання виконання державних або громадських обов`язків не відбувається зміни події, з якою пов`язана відповідна виплата, у зв`язку з чим розрахунковий період для визначення розміру середньої заробітної плати залишається незмінним.

Отже суд доходить висновку, що у даному випадку час виконання позивачем державних або громадських обов`язків не переривався, позивач у спірному періоді не приступав до виконання посадових обов`язків начальника відділу правового забезпечення Головного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області, відтак у відповідача були відсутні підстави для зміни розрахункового періоду для визначення розміру середньої заробітної плати позивача.

Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області про зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Зобов`язати Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області (вул. Лихвинська Стінка, буд. 25, м. Суми, 40021, ЄДРПОУ 40356714) провести перерахунок розміру середнього заробітку, який зберігався за начальником відділу правового забезпечення Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за період з 01.07.2023 по 30.09.2023, виходячи з розміру середнього заробітку, визначеного на момент його увільнення 04.05.2022 на підставі ч. 1 статті 119 КЗпП з виплатою різниці між фактично отриманою та перерахованою сумою.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Соп`яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117183975
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби

Судовий реєстр по справі —480/10745/23

Постанова від 20.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Рішення від 20.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 05.10.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні