Рішення
від 22.02.2024 по справі 520/35272/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

22 лютого 2024 року № 520/35272/23

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Зоркіна Ю.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Буд Схід" (пр. Московський, буд. 118,м. Харків, ЄДРПОУ 41988858) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (м. Київ, Львівська площа,8, ЄДРПОУ 43005393) про скасування рішення,-

установив

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом та просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 8938083/41988858 від 06.06.2023 року, про відмову у реєстрації податкової накладної № 1371 від 20.02.2023р в Єдиному реєстрі податкових накладних.

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 8938082/41988858 від 06.06.2023 року, про відмову у реєстрації податкової накладної № 1814 від 24.02.2023р в Єдиному реєстрі податкових накладних.

зобов`язати Відповідача зареєструвати податкову накладну № 1371 від 20.02.2023р в Єдиному реєстрі податкових накладних днем фактичного подання.

зобов`язати Відповідача зареєструвати податкову накладну № 1814 від 24.02.2023р в Єдиному реєстрі податкових накладних днем фактичного подання.

стягнути з Відповідачів на користь Позивача - ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» (код ЄДРПОУ 41988858) суму сплаченого судового збору у розмірі 5368,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскаржувані рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, на думку позивача, є протиправними та підлягають скасуванню.

Перший відповідач, Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, надав до суду відзив, у якому заперечував проти задоволення позовних вимог, зазначив, що приймаючи спірне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, контролюючий орган виходив з того, що Товариством не надано первинних документів щодо вчинених господарських операцій.

Другий відповідач, Державна податкова служба України, відзив на позов не надав, причин неможливості подання не повідомив.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «АТЛАНТ БУД СХІД» зареєстроване як юридична особа у встановленому законом порядку 07.03.2018 року, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблений відповідний запис за номером 10000001135874.

ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» є господарюючим суб`єктом, видами діяльності підприємства, відповідно кодів за класифікатором видів економічної діяльності є : 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 82.92 Пакування; 22.29 Виробництво інших виробів із пластмас. Основний - вид економічної діяльності 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту.

Відповідно до витягу №1820324500063 з реєстру платників податку на додану вартість ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» індивідуальний податковий номер 419888520329 з 21.03.2018 року є платником податку на додану вартість.

Для здійснення підприємницької діяльності ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД», згідно з договором оренди нежитлових приміщень № 2 від 01 квітня 2018 року орендує у Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ БУДСОЮЗ» офісні та складські приміщення загальною площею 5103,2 м2, що розташовані за адресою: Україна, місто Харків, проспект Московський, 118.

У межах здійснення господарської діяльності 01.01.2023 між ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» та TOB «АКМЕ ІНЖИНІРИНГ» (код ЄДРПОУ 40085199) укладено договір поставки № 07/1/03-23. За даним договором ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» (постачальник) відвантажив будівельні матеріали ТОВ «АКМЕ ІНЖИНІРИНГ» (покупець) за рахунком № МОА-004754 від 17.02.2023р., та видатковій накладній МОА-159502 від 20.02.2023р., на суму 5199,98 грн.

ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» 20.02.2023р., отримало оплату від ТОВ «АКМЕ ІНЖИНІРИНГ» за рахунком № МОА-004754 від 17.02.2023р., у сумі 5478, 19 грн., з ПДВ 20%. Платіжна інструкція № 997 від 20.02.2023р.

Згідно п.3.1 договору товар зі складу постачальника отримано покупцем самостійно (самовивіз).

Відповідно до п. 187.1 ст.187 Податкового кодексу України ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» склало датою відвантаження податкову накладну № 1371 від 20.02.2023р., на суму 5199,98 грн., (з ПДВ 20%) та по доплаті - податкову накладну № 1441 від 20.02.2023р., на суму 278,21 грн., (зареєстрована) 13.03.2023р., № 9048584180).

Реєстрація податкової накладної № 1371 зупинена 13.03.2023р., (квитанція №9048029057), з посиланням на те, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 20.02.2023р., № 1371 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 6307, дорівнює або перевищує величну залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних

Позивачем надано податковому органу пояснення та відповідні документи , де зазначено, що товар Респіратор У-2К (Україна) код УКТ ЗЕД 6307, п.2 виданої податкової накладної придбано у ТОВ «ВКФ СПЕЦПРОМ-КР» за рахунком № 592 від 25.01.2023р., видатковими накладними № 27, 28 від 27.01.2023р. Загальна сума видаткових накладних 6000,00 грн., (з ПДВ 20%). Товар відправлено через перевізника ТОВ «НОВА ПОШТА» за накладною № 59000922166071 з м.Кривий Ріг 27.01.2023р. Відправлення отримано представником ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД». Вартість доставки 275,00 грн. Перевізник ТОВ «НОВА ПОШТА» склав акт здачі-приймання робіт № НП-008730209 від 31.01.2023р., на загальну суму 18123,73 грн. ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» оплатило товар у сумі 6000,00 грн., платіжною інструкцією № 229 від 27.01.2023р., і ТОВ «ВКФ СПЕЦПРОМ-КР» своєчасно, датою оплати склало податкову накладну № 27 від 27.01.2023р., на 6000,00 грн., та зареєструвало 13.02.2023р. Код УКТ ЗЕД 6307909800, вказаний у отриманій податковій накладній не співпадає з кодом УКТ ЗЕД 6307 в виданій ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» податковій накладній. Для виправлення помилки в Коді УКТ ЗЕД необхідно зареєструвати податкову накладну № 1371 від 20.02.2023р., з помилковим кодом, потім скласти та зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до цієї податкової накладної з кодом причин коригування 104.

За результатами розгляду наданих документі відповідачем прийнято рішення від 06.06.2023 № 8938083/41988858 про відмову у реєстрації податкової накладної, з тих підстав, що підприємством не надано/частково надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрація якої зупинена

02.08.2023 року ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» оскаржило до ДПС Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8938083/41988858 від 06.06.2023р.

Позивачем зазначено, що станом на 05.12.2023р., ДПС не прийнято та вручено ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» відповідне рішення про результати розгляду скарги, а податкова накладна № 1371 від 20.02.2023р., не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також за даним договором ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» відвантажило ТОВ «АКМЕ ІНЖИНІРИНГ» будівельні матеріали за рахунком № МОА-005451 від 24.02.2023р., та видатковій накладній № МОА-159791 від 24.02.2023р., на суму 11033,11 грн. ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» 28.02.2023р., отримало оплату від ТОВ «АКМЕ ІНЖИНІРИНГ» за рахунком № МОА-005451 від 24.02.2023р., на загальну суму 11342,71 грн., з ПДВ 20%. Платіжна інструкція № 646 від 28.02.2023р.

Товар зі складу постачальника отримано покупцем самостійно (самовивіз).

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» склало датою відвантаження податкову накладну № 1814 від 24.02.2023р., на суму з ПДВ 20% 11033,11 грн.

Реєстрація податкової накладної № 1814 зупинена 13.03.2023р., (квитанція №9048033681), з посиланням на те, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 24.02.2023р., № 1814 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 9017, дорівнює або перевищує величну залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних

Позивачем надано на адресу податкового органу пояснення від 18.05.2023 № 18/05-2, у яких зазначено, що товар Рулетка магнітна фіксатор + гальмо 8м х 25мм SIGMA код УКТ ЗЕД 9017801000, п.4 виданої податкової накладної було придбано у ТОВ «СІГМА УКРАЇНА» за рахунком №292 від 26.01.2023р., видатковою накладною № 258 від 27.01.2023р.,(п.8). Загальна сума видаткової накладної 27964,85 грн., (з ПДВ 20%). Доставлено на склад ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» автотранспортом постачальника на підставі ТТН № 46 від 27.01.2023р. ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» оплатило товар платіжною інструкцією № 403 від 17.03.2023р., загальною сумою 45463,63 грн. ТОВ «СІГМА УКРАЇНА» датою відвантаження, склало податкову накладну № 257 від 27.01.2023р., на 27964,85 грн., та зареєструвало 07.02.2023р. Квитанція № 9016020216 про реєстрацію податкової накладної в ЄДРПН. Код УКТ ЗЕД 9017801000, вказаний в отриманій податковій накладній (п.8), співпадає, з кодом УКТ ЗЕД в виданій ТОВ «АТЛАНТ БУД СХД» податковій накладній.

За результатом розгляду наданих пояснень податковим органом прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8938082/41988858 від 06.06.2023р з тих підстав, що підприємством не надано/частково надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрація якої зупинена

Підприємство оскаржило зазначене рішення в адміністративному порядку та як зазначено позивачем станом на 05.12.2023р., ДПС не прийнято та вручено ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» відповідне рішення про результати розгляду скарги, а податкова накладна № 1814 від 24.02.2023р., не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Перевіряючи оскаржувані рішення на відповідність приписам ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладната/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

П.201.1 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що у податковій накладній в тому числі зазначається код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2-7, 9, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналізуючи вище зазначені положення суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий, це сам етап прийняття рішення податковим органом.

Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.

Суд зазначає, що відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій товариства є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи складаються під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкуванню оброблення даних на підставі первинних документів складаються зведені облікові документи товариства.

Суд зазначає, що вказані первинні документи та пояснення стосовно здійсненої господарської операції позивачем надано до контролюючого органу, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами по справі. Доказів наявності ознак фіктивності в діяльності контрагенту позивача, нікчемності або недійсності угод укладених позивачем з вказаним контрагентом або відсутності реального характеру цієї операції матеріали справи не містять, а відповідачем таких доказів до суду не надано, тоді як надані документи дозволяють ідентифікувати придбаний у контрагентів товар.

Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02.07.2019р. по справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19) загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд зауважує, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено переліку документів, які потрібно надати позивачу до контролюючого органу, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 23.05.2023 по справі №500/770/21 звернув увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім того, суд враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 року по справі № 500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі, як суб`єкти владних повноважень не довели правомірності прийнятих ними рішень.

Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8938083/41988858 від 06.06.2023 та № 8938082/41988858 від 06.06.2023 року є необґрунтованими, оскільки платником податків надано необхідні документи/пояснення, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено, а тому є таким, що підлягає скасуванню.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що за приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 1246 від 29.10.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

У першому та третьому випадках податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної. У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день набрання законної сили саме рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, нормами ПК України та Порядку чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної та можливості зазначення дати її реєстрації.

Враховуючи викладене, суд для ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1371 від 20.02.2023р ,№ 1814 від 24.02.2023р днем фактичного подання

Судові витрати підлягають розподілу в порядку визначеному ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 КАС України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 8938083/41988858 від 06.06.2023 року, про відмову у реєстрації податкової накладної № 1371 від 20.02.2023р в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 8938082/41988858 від 06.06.2023 року, про відмову у реєстрації податкової накладної № 1814 від 24.02.2023р в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1371 від 20.02.2023р в Єдиному реєстрі податкових накладних днем фактичного подання.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1814 від 24.02.2023р в Єдиному реєстрі податкових накладних днем фактичного подання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Буд Схід" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Буд Схід" за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Зоркіна Ю.В.

Дата ухвалення рішення22.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117184264
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування рішення

Судовий реєстр по справі —520/35272/23

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 22.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні