ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 лютого 2024 року Чернігів Справа № 620/18529/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Поліщук Л.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом приватного підприємства «ТЕПЛО-МОНТАЖ» до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство «ТЕПЛО-МОНТАЖ» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
1.визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних :
1)від 04.10.2023 р. №9654931/36655008, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 18.11.2022 р. № 6;
2)від 04.10.2023 р. №9654930/36655008, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 24.11.2022 р. № 9;
3)від 04.10.2023 р. №9654929/36655008, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 24.01.2023 р. № 1.
2.зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних:
1)складену Приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкову накладну від 18.11.2022 р. № 6 датою її фактичного подання на реєстрацію - 02.12.2022 р.;
2)складену Приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкову накладну від 24.11.2022 р. № 9 датою її фактичного подання на реєстрацію - 13.12.2022 р.;
3)складену Приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкову накладну від 24.01.2023 р. № 1 датою її фактичного подання на реєстрацію - 15.02.2023 р.
Позовні вимоги мотивовані тим, що податкові накладні, складені приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» відповідають змісту здійснених операцій та укладеним договорам, а відповідачу на перевірку надавався повний пакет документів, що підтверджує реальність вказаних операцій. Водночас, оскаржувані рішення не містять конкретної інформації про причини та підстави їх прийняття.
Ухвалою суду від 25.12.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою суду від 29.01.2024 у задоволенні клопотання представника ГУДПС у Чернігівській області та Державної податкової служби про розгляд справи за правилами загального позовного провадження відмовлено.
Представником відповідачів подано відзив на позов, в якому заперечував щодо позовних вимог та просив в їх задоволенні відмовити, посилаючись на те, що позивачем не надано контролюючому органу документів, письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, що відповідно до чинного законодавства є необхідними для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом враховано таке.
Приватне підприємство «ТЕПЛО-МОНТАЖ» зареєстровано 27.08.2009. Видами діяльності підприємства, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, є зокрема будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20), електромонтажні роботи (КВЕД 43.21), монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування (КВЕД 43.22).
Для здійснення вказаних видів діяльності позивач має ліцензію від 22.11.2017 р. № 55-Л на право господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми та значними наслідками, видану Державною архітектурно - будівельною інспекцією України, дозвіл від 21.12.2021 р. № 251.21.74 на виконання робіт підвищеної небезпеки, виданий Управлінням Держпраці у Чернігівській області. Крім того, позивачем подано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» зареєстровано в якості платника податку на додану вартість.
Доказами, що підтверджують наведені обставини є свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ», виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» від 15.08.2022 р., ліцензія на право господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми та значними наслідками від 22.11.2017 р. № 55-Л, дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки від 21.12.2021 р. № 251.21.74, декларація відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці із листом Управління Держпраці у Чернігівській області від 08.10.2021 р. № 09-25/8019, витяг з реєстру платників податку на додану вартість від 11.04.2016 р. № 1625264500730.
Також для здійснення вказаних видів діяльності позивач має необхідні для того нежитлові приміщення, інструменти та інше обладнання, штат кваліфікованих працівників, на підтвердження чого є договір оренди нежитлового приміщення від 20.02.2020 р. №0-20/02-2020, укладений між ТОВ «Чернігівбудмонтаж», як Орендодавцем, та ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ», як Орендарем, із додатковими до нього угодами №№ 1-5, оборотно-сальдові відомості про рахунках №№ 103, 104, 105, 106, 112, штатний розклад ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ».
17.11.2022 р. між ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» (вул. Іванан Мазепи, буд. 114-А, м. Чернігів, 14001, код ЄДРПОУ 40627275), як Генпідрядником, та ПП «ТЕПЛО- МОНТАЖ», як Субпідрядником, укладено договір № 17/11-2022, відповідно до умов якого Генпідрядник доручає, а Субпідрядник приймає на себе зобов`язання в порядку та на умовах, визначених у Договорі, виконати наступні види робіт (надалі - Роботи):
- роботи з автоматизації системи вентиляції тамбуру в інфекційному відділенні КНП «ЧЕРНІГІВСЬКА ЦРЛ» за адресою : м. Чернігів, вул. Шевченка, 114;
- електромонтажні роботи в КНП «ЧЕРНІГІВСЬКА ЦРЛ» за адресою : м, Чернігів, вул. Шевченка, 114;
- роботи з монтажу системи вентиляції в КНП «ЧЕРНІГІВСЬКА ЦРЛ» за адресою : м. Чернігів, вул. Шевченка, 114;
Генпідрядник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у Договорі, прийняти та оплатити виконані Субпідрядником роботи.
Як зазначено в п. 1.4 договору, виконання робіт згідно умов цього Договору здійснюється з використанням матеріалів Субпідрядника, які він самостійно доставляє на об`єкт згідно графіку виконання робіт.
Згідно п. 2.1 договору договірна ціна Договору (тверда) на виконані Субпідрядником роботи за Договором становить 1176954,50 грн. (один мільйон сто сімдесят шість тисяч дев`ятсот п`ятдесят чотири грн. 50 коп.), у т.ч. ПДВ 20% - 196159,08 грн.
Як вказано у п. 2.2 договору, Генпідрядник перераховує Субпідряднику авансовий платіж на матеріали в сумі 813224,57 грн. (вісімсот тринадцять тисяч двісті двадцять чотири грн. 57 коп.), у т.ч. ПДВ 20% - 135537,43 грн. (пп. 2.2.1); Генпідрядник здійснює платежі за виконані роботи в розмірі вартості Робіт, вказаних в Акті приймання виконаних робіт за звітний період, протягом 5 (п`яти) днів з моменту їх підписання з врахуванням погашення сум авансових платежів відповідно до пункту 2.2.1 цього Договору (пп. 2.2.2).
Як йдеться у п. 9.1 договору, даний Договір вступає в дію з дати його підписання Сторонами та діє до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань по даному Договору.
З метою отримання попередньої оплати за вказані у договорі роботи ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» склало та надало ТОВ «УТБ - ІНЖИНІРИНГ» рахунок - фактуру № 39 від 17.11.2022 р. на суму 813224,57 грн., в т.ч. ПДВ-20%.
18.11.2022 ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» в порядку попередньої оплати сплатило ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» грошові кошти в сумі 400000,00 грн., в т.ч. ПДВ-20% : 66666,67 грн. (платіжна інструкція від 18.11.2022 р. № 2716).
18.11.2022 у зв`язку з отриманням у той день коштів від Генпідрядника на свій банківський рахунок ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» за першою подією, якою є зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, склало на передбачені договором роботи податкову накладну № 6 на загальну суму 333333,33 грн., крім того ГІДВ-20% : 66666,67 грн., всього з ПДВ : 400000,00 грн.
24.11.2022 ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» в порядку попередньої оплати ще сплатило ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» грошові кошти в сумі 413224,57 грн., в т.ч. ПДВ- 20% : 68870,76 грн. (платіжна інструкція від 24.11.2022 р. № 2794).
24.11.2022 у зв`язку з отриманням у той день коштів від Генпідрядника на свій банківський рахунок ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» за першою подією, якою є зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, склало на передбачені договором роботи податкову накладну № 9 на загальну суму 344353,81 грн., крім того ПДВ-20% : 68870.76грн., всього з ПДВ : 413224,57 грн.
24.01.2023 р. між ТОВ «УТБ - ІНЖИНІРИНГ», як Генпідрядником, та ПІІ «ТЕПЛО-МОНТАЖ», як Субпідрядником, підписано три акти приймання виконаних будівельних робіт за січень 2023 року, відповідно до яких Субпідрядник здав, а Генпідрядник прийняв передбачені договором роботи на загальну суму 980795,42 грн., крім того ПДВ-20% : 196159,08 грн., всього з ПДВ: 1176954,50 грн., а саме:
- № 1, відповідно до якого Субпідрядник здав, а Генпідрядник прийняв передбачені договором роботи з монтажу системи вентиляції в КНП «ЧЕРНІГІВСЬКА ЦРЛ» на загальну суму 83.6581,47 грн., крім того ПДВ-20% : 167316,29 грн., всього з ПДВ: 1003897,76 грн.;
- № 2, відповідно до якого Субпідрядник здав, а Генпідрядник прийняв передбачені договором роботи з автоматизації системи вентиляції тамбуру в інфекційному відділенні КНП «ЧЕРНІГІВСЬКА ЦРЛ» на загальну суму 105065,04 грн., крім того ПДВ-20% : 21013,01 грн., всього з ПДВ: 126078,05 грн.;
- № 3, відповідно до якого Субпідрядник здав, а Генпідрядник прийняв передбачені договором електромонтажні роботи в КНП «ЧЕРНІГІВСЬКА ЦРЛ» на загальну суму 39148,91 грн., крім того ПДВ-20% : 7829,78 грн., всього з ПДВ: 46978,69 грн.
24.01.2023 р. у зв`язку із підписанням у той день актів приймання виконаних будівельних робіт ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» на різницю між загальною вартістю прийнятих за цими актами робіт та сумою отриманої за них попередньої оплати, на яку податкові накладні вже були складені, склало на передбачені договором роботи податкову накладну № 1 на загальну суму 299012,28 грн., крім того ПДВ-20% : 59802,45 грн., всього з ПДВ : 358814,73 грн.
27.01.2023 р. ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» в якості оплати виконаних за договором робіт сплатило ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» грошові кошти в сумі 358814,73 грн., в т.ч. ПДВ-20% : 59802,46 грн. (платіжна інструкція від 27.01.2023 р. № 261).
Крім того, відповідно до листа ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» від ОТ.12.2022 р. № 521/4 в рахунок оплати виконаних за договором робіт було зараховано 4915,20 грн. переплати, зробленої цим підприємством за іншим виставленим йому рахунком.
Таким чином, усі виконані за договором роботи ТОВ «УТБ- ІНЖИНІРИНГ» сплатило ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ», що підтверджується договором від 17.11.2022 р. № 17/11-2022, укладеним між ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ», як Генпідрядником, та ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ», як Субпідрядником, із додатками (Договірна ціна) №№ 1-4 до нього, рахунком-фактурою №39 від 17.11.2022 р., випискою по банківському рахунку ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» за 18.11.2022 р., 24.11.2022 р., 27.01.2023 р., актом приймання виконаних будівельних робіт за січень 2023 року від 24.01.2023 р. №№ 1, 2, 3, довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за січень 2023 р. від 24.01.2023 р., підсумковими відомостями ресурсів (витрати - по факту) - 3 шт., листом ТОВ «УТБ- ІНЖИНІРИНГ» від 01.12.2022 р. № 521/4.
Надалі, через свій електронний кабінет платника податку ПП «ТЕПЛО- МОНТАЖ» надіслало вказані вище податкові накладні у вигляді електронних файлів до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: 02.12.2022 р. - податкову накладну від 18.11.2022 р. № 6, 13.12.2022 р. - податкову накладну від 24.11.2022 р. № 9, 15.02.2023 р. - податкову накладну від 24.01.2023 р. № 1.
Проте позивач отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно від 02.12.2022 р. (щодо податкової накладної від 18.11.2022 р. № 6), від 13.12.2022 р. (щодо податкової накладної від 24.11.2022 р. № 9), від 15.02.2023 р. (щодо податкової накладної від 24.01.2023 р. № 1), в яких зазначалося, що документ доставлено до ДПС України, документ прийнято та реєстрація зупинена.
У вказаних квитанціях зазначено про те, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 18.11.2022 № 6, від 24.11.2022 № 9, від 24.01.2023 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22.12 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
29.09.2023 ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» подало податковому органу в електронній формі стосовно вказаних трьох податкових накладних повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
До повідомлення було додані додатки, які містили у собі документи, що підтверджують факт виконання позивачем на замовлення ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» та оплати йому будівельно-монтажних робіт, на які складені перелічені вище податкові накладні, факт придбання необхідних для їх виконання будівельних матеріалів, наявність у ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» необхідних для виконання робіт ліцензії, кваліфікованого персоналу, матеріально-технічної бази тощо. Також до повідомлення були додані письмові пояснення від 28.09.2023 р. № 3 стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних № 6 від 18.11.2022 року, № 9 від 24.11.2022 року, №1 від 24.01.2023.
Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області прийняті наступні рішення:
- від 04.10.2023 р. № 9654931/36655008 про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 18.11.2022 р. № 6;
- від 04.10.2023 р. № 9654930/36655008 про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 24.11.2022 р. № 9;
- від 04.10.2023 р. № 9654929/36655008 про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної ПП «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 24.01.2023 р. № 1.
Вказані вище рішення мотивовані тим, що платником податку надані копії документів, складених із порушенням законодавства, а у графі додаткова інформація вказано: «Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій».
Вважаючи рішення ГУДПС у Чернігівській області про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, товариство звернулось до суду з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.
Відповідно до абзаців першого-третього пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 Податкового кодексу України).
У підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що єдиним реєстром податкових накладних є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно із пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно із пунктом 5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару / послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Згідно із пунктом 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Пунктом 10 Порядку №520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до змісту квитанцій, контролюючим органом зупинено реєстрацію спірних податкових накладних у зв`язку з відповідністю платника податку пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку /а. с. 82, 83, 84/.
Водночас, попри те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено про відповідність її пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, ГУДПС у Чернігівській області не довело, що обсяг постачання товару, зазначений у цій податковій накладній, яку подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнював або перевищував величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару (крім обсягу придбання товарів за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару, зазначеного в податкових накладних, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Також відповідачами не надано інших доказів виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем господарських операцій, а саме: виконання робіт з монтажу вентиляційної системи, дані про які зазначені у податкових накладних, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Тож відповідачами не доведено, а судом не встановлено наявність підстав для зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних в ЄРПН.
Також рішення про зупинення реєстрації спірних податкових накладних не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Суд зауважує, що у випадку не конкретизації податковим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати податковому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, внаслідок чого платник податків не може належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації такої податкової накладної, а для податкового органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування такого рішення.
Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у зазначеній вище постанові від 22.07.2019 у справі №815/2985/18.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Суд звертає увагу на той факт, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації спірної податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області про відмову у реєстрації спірної податкової накладної, теж не є законним.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 22.07.2019 у справі №815/2985/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18.
Крім того, із спірних рішень не можливо встановити, які документи були досліджені під час їх прийняття, а також які із наданих платником документів не відповідають вимогам законодавства. Тобто відповідач не з`ясовував специфіку проведеної господарської операції та не визначив перелік документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням її змісту і обсягу.
Водночас, як свідчать матеріали справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення №3 від 28.09.2023 щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. До пояснення позивачем додано копії документів, що підтверджують реальність господарської операції /а. с. 85, 86-114/.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних є необґрунтованими, оскільки факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування рішень Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.10.2023 №9654931/36655008, від 04.10.2023 №9654930/36655008 та від 04.10.2023 №9654929/36655008 про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ».
Стосовно позовної вимоги позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні датами їх фактичного подання на реєстрацію, суд зазначає таке.
Приписами пункту 20 Порядку №1246 передбачено, що внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
У цьому випадку зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем спірну податкову накладну датою її подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.
Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, подані приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ», датами їх фактичного подання, та задоволення позовних вимог у цій частині.
Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України доходить висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
У відповідності до вимог частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних :
- від 04.10.2023 №9654931/36655008, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 18.11.2022 №6;
- від 04.10.2023 №9654930/36655008, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 24.11.2022 №9;
- від 04.10.2023 №9654929/36655008, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкової накладної від 24.01.2023 №1.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- складену приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкову накладну від 18.11.2022 №6 датою її фактичного подання на реєстрацію - 02.12.2022;
- складену приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкову накладну від 24.11.2022 №9 датою її фактичного подання на реєстрацію - 13.12.2022;
- складену приватним підприємством «ТЕПЛО-МОНТАЖ» податкову накладну від 24.01.2023 №1 датою її фактичного подання на реєстрацію - 15.02.2023.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь приватного підприємства «ТЕПЛО-МОНТАЖ» судовий збір у розмірі 4026 (чотири тисячі двадцять шість) грн 00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь приватного підприємства «ТЕПЛО-МОНТАЖ»» судовий збір у розмірі 4026 (чотири тисячі двадцять шість) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач: Приватне підприємство «ТЕПЛО-МОНТАЖ» (код ЄДРПОУ: 36655008, вул. Івана Мазепи, 78, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14021).
Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області (код ЄДРПОУ ВП: 44024124, вул. Реміснича, 11, м. Чернігів, 14000).
Відповідач: Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ: 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053).
Повний текст рішення суду виготовлено 21 лютого 2024 року.
Суддя Л.О. Поліщук
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117184952 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Поліщук Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні