Постанова
від 21.02.2024 по справі 280/6582/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 лютого 2024 року м. Дніпросправа № 280/6582/23(суддя Мінаєва К.В., м. Запоріжжя)

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чередниченка В.Є. (доповідач),

суддів: Іванова С.М., Шальєвої В.А.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року у справі №280/6582/23 за позовом товариства з комунального підприємства «Облводоканал» Запорізької обласної ради до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство «Облводоканал» Запорізької обласної ради 15 серпня 2023 року звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, згідно з яким, просить визнати протиправними та скасувати прийняте відповідачем податкове повідомлення-рішення від 02.06.2023 року №0008720407 на суму 1100183,77 грн.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що вказане податкове повідомлення-рішення повинно бути скасовано, оскільки висновки відповідача, щодо перевищення позивачем термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних викладені у акті №811/08-01-04-07/03327115 від 09.05.2023 року (далі - акт перевірки) на підставі якого було прийнято оскаржене рішення є безпідставними та необґрунтованими.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю.

Рішення суду мотивовано тим, що відповідачем не доведено правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Судом встановлено наявність існування перешкод у господарській діяльності позивача у вигляді відсутності можливості своєчасної реєстрації та видачі податкових накладних контрагентам позивача та відсутності вини позивача у вчиненні правопорушення.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач оскаржив його в апеляційному порядку з підстав порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити повністю.

В апеляційній скарзі відповідач відтворює зміст акта перевірки, посилається на те, що позовна заява не є обґрунтованою.

Згідно з відзивом на апеляційну скаргу, позивач зазначаючи про її необґрунтованість, просить у задоволені скарги відмовити, рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції з`ясовано та знайшло підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 у порядку статті 76 Податкового кодексу України головним державним інспектором Вознесенівського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Запорізькій області Щуровою Тетяною Олександрівною проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних з датою виписки жовтень листопад 2019 року, січень 2020 року, червень 2022 року платника КП «Облводоканал» ЗОР. За результатами проведеної перевірки податковим органом складено акт камеральної перевірки від 09.05.2023 № 811/08-01-04-07/03327115 (далі акт перевірки), яким встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, з урахуванням вимог пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, пункту 52-1, пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, а саме перевищення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.10-12).

На підставі цього акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» № 0008720407 від 02.06.2023, яким до позивача за перевищення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (період фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення жовтень листопад 2019, січень 2020, червень 2022) застосовано штраф у сумі 1 100 183,77 грн (а.с.13).

Скориставшись правом, наданим пунктом 56.2 статті 56 Податкового кодексу України, позивач подав скаргу (вих.№12/0562 від 09.06.2023) на вказане податкове повідомлення-рішення до Державної податкової служби України (а.с.27-29).

Рішенням ДПС України від 08.08.2023 № 21850/6/99-00-06-03-01-06 скаргу КП «Облводоканал» ЗОР залишено без задоволення, оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 02.06.2023 № 0008720407 залишено без змін (а.с.30-32).

Правомірність та обґрунтованість вказаного рішення відповідача є предметом спору переданого на вирішення суду.

Вирішуючи спірні відносини між сторонами та задовольняючи позов повністю, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що спірні рішення відповідачем прийнято не на підставі та не у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, виходить з наступного.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 у ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 до останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до ЄРПН визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246).

Пункт 5 Порядку № 1246 встановлює, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 ПК України, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 12-15 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку № 1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

За приписами пункту 11 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПК України з 01.02.2015 реєстрації у ЄРПН підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

У разі порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН застосовуються штрафні санкції згідно з Податковим кодексом України.

Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Положеннями пункту 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно з підпунктом 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

З огляду на це, звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто, до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Отже, враховуючи вказані норми права суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що допущення платником податку податкового правопорушення щодо нереєстрації податкової накладної в ЄРПН має наслідком застосування відповідальності у вигляді штрафу.

При цьому судом першої інстанції з`ясовано, що у ході проведення перевірки контролюючим органом було встановлено, що податкові накладні, виписані позивачем у період жовтень-листопад 2019 року, січень 2020 року, червень 2022 року були зареєстровані підприємством лише 21.10.2021 та 14.07.2022, тобто з порушенням граничних строків реєстрації податкових накладних, визначених Податковим кодексом України. Кількість днів затримки реєстрації податкових накладних склала від 14 до 721 днів.

Між тим, як правильно з`ясував суд першої інстанції, фактичних обставин справи свідчать про те, що лише частина податкових накладних КП «Облводоканал» ЗОР була зареєстрована у 2022 році. Зокрема, як зазначено у розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних (додаток до податкового повідомлення-рішення від 02.06.2023 № 0008720407) податкові накладні №№ 2, 3, 5, 6, 7, 18, 21, 22, 23 (складені 01.06.2022), № 31 (складена 02.06.2022), №№ 39, 40, 42 (складені 03.06.2022), №№ 50, 51, 52, 54, 58, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 72 (складені 06.06.2022), №№ 74, 76, 77, 78 (складені 07.06.2022), №№ 94, 96 (складена 08.06.2022), №№ 2/09, 106, 113, 111 (складені 09.06.2022), №№ 124, 127 (складені 10.06.2022), №№ 135, 138 (складені 13.06.2022), №№ 147, 149 (складені 14.06.2022), №№ 7//9, 17//9, 18//9, 19//9, 156, 157, 158, 159, 160, 162, 164 (складені 15.06.2022) зареєстровані 14.07.2022 - кількість днів прострочення 14.

Враховуючи викладене колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції відносно того, що вказані положення щодо звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, передбачені Законом № 2260-ІХ є нерелевантними до фактичних обставин даної справи.

Крім того, суд першої інстанції обґрунтовано звернув увагу на те, що електронне адміністрування податку на додану вартість передбачає сукупність послідовних дій, які зобов`язані вчиняти відповідні органи Державної казначейської служби України та Державної податкової служби України у визначені Порядком № 569 строки.

Зміст пункту 200-1.4 статті 200-1 ПК України вказує на те, що джерелами поповнення реєстраційного ліміту платника податків у спірних відносинах є поповнення з поточного рахунку та поповнення за рахунок субвенційних перерахувань з Державного бюджету України.

Водночас судом першої інстанції правильно з`ясовано, що у жовтні-листопаді 2019 року, січні 2020 року, червні 2022 року Комунальним підприємством «Облводоканал» ЗОР було виписано 1974 податкових накладних на загальну суму ПДВ 2 254 944,47 грн, які були зареєстровані з порушенням установленого пунктом 201.10 статті 201 ПК України строку реєстрації.

Фактичні дані щодо реквізитів, дати реєстрації та суми реєстрації податкових накладних, які були предметом перевірки, визнаються сторонами, спір щодо цих обставин між сторонами відсутній.

Перевіркою встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, встановлених пунктом 201.10 статті 201, пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, граничний термін реєстрації яких настав у жовтні-листопаді 2019 року, січні 2020 року, червні 2022 року.

При цьому, беручи до уваги розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН до податкового повідомлення-рішення від 02.06.2023 № 0008720407, встановлено, що частина податкових накладних КП «Облводоканал» ЗОР була зареєстрована 21.10.2021, інша частина 14.07.2022.

Між тим, граничний термін реєстрації податкових накладних, складених у період з 01.10.2019 по 15.10.2019, припадає на 31.10.2019 (721 днів порушення термінів реєстрації), у період з 16.10.2019 по 31.10.2019 на 15.11.2019 (706 днів порушення термінів реєстрації), у період з 01.11.2019 по 15.11.2019 на 30.11.2019 (691 день порушення термінів реєстрації), у період з 16.11.2019 по 30.11.2019 на 15.12.2019 (676 днів порушення термінів реєстрації), у період з 20.01.2020 по 31.01.2020 на 15.02.2020 (614 днів порушення термінів реєстрації), у період з 01.06.2022 по 15.06.2022 на 30.06.2022 (14 днів порушення термінів реєстрації).

Згідно з витягами з системи електронного адміністрування податку на додану вартість, наданих КП «Облводоканал» ЗОР, сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН (реєстраційний ліміт) мала від`ємне (мінусове) значення, починаючи з 15.07.2015 (-89 776,47 грн); станом на 18.12.2015 (-904 633,92 грн); станом на 20.01.2016 (-3 784 045,02 грн); станом на 15.12.2017 (-5 621 685,54 грн); станом на 17.10.2018 (- 9 373 712,60 грн).

Разом з тим, позивачем надані витяги з СЕА ПДВ із зазначенням сум податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН: станом на 01.10.2019 (298061,09 грн); станом на 15.10.2019 (92918,59 грн); станом на 31.10.2019 (265717,12 грн); станом на 01.11.2019 (96425,58 грн); станом на 15.11.2019 (261182,86 грн); станом на 29.11.2019 (174856,48 грн); станом на 14.01.2020 (726381,60 грн); станом на 30.01.2020 (660984,40 грн).

Проте з наданих позивачем квитанцій вбачається, що маючи позитивне значення реєстраційного ліміту підприємством 31.10.2019 (останній день реєстрації податкових накладних, складених з 01.10.2019 по 15.10.2019) подано на реєстрацію податкову накладну № 330 від 11.10.2019 на суму 536 150,17 грн; 13.11.2019 (15.11.2019 - останній день реєстрації податкових накладних, складених з 16.10.2019 по 31.10.2019) подано на реєстрацію податкову накладну № 924 від 30.10.2019 на суму 1000000,00 грн; 28.11.2019 (30.11.2019 - останній день реєстрації податкових накладних, складених з 01.11.2019 по 15.11.2019) подано на реєстрацію податкову накладну № 391 від 15.11.2019 на суму 426386,20 грн; 13.12.2019 (15.12.2019 - останній день реєстрації податкових накладних, складених з 16.11.2019 по 30.11.2019) подано на реєстрацію податкові накладні № 492 від 20.11.2019 на суму 550630,31 грн та № 837 від 29.11.2019 на суму 1365952,80 грн; 14.02.2020 (15.02.2020 - останній день реєстрації податкових накладних, складених з 20.01.2020 по 31.01.2020) подано на реєстрацію податкові накладні № 334 від 20.01.2020 на суму 502095,50 грн, № 555 від 29.01.2020 на суму 500000,00 грн та №609 від 30.01.2020 на суму 400000,00 грн. Крім того, 28.02.2020 позивачем подано на реєстрацію податкові накладні № 224 від 13.01.2020 на суму 418181,45 грн та № 257 від 15.01.2020 на суму 211911,13 грн. Відтак, позивач зазначає, що мав можливість частково реєструвати податкові накладні за рахунок наявного ліміту, проте через відсутність достатнього реєстраційного ліміту зареєструвати своєчасно всі податкові накладні можливості не було.

Крім того, у 2022 році реєстраційний ліміт набув від`ємного значення: станом на 02.06.2022 (-1949639,78 грн); станом на 16.06.2022 (-1257795,32 грн); станом на 30.06.2022 (-760146,22 грн), що позбавляло можливості позивача зареєструвати своєчасно податкові накладні, виписані з 01.06.2022 по 15.06.2022, граничний строк реєстрації яких припадає на 30.06.2022.

Водночас, судовими рішеннями у справі № 280/9227/20 встановлено той факт, що КП «Облводоканал» ЗОР було позбавлене права врахування суми, отриманих субвенційних перерахувань у 2016 році у загальній сумі 7566516,27 грн, саме внаслідок бездіяльності органів публічної влади, зокрема Державної фіскальної служби України та Державної податкової служби України.

Позивач звертався до відповідача із листом (вх.№12/0417 від 16.05.2023), в якому просив виконати рішення суду у справі № 280/9227/20 та збільшити підприємству КП «Облводоканал» ЗОР в системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму податку, на яку позивач має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму 7 566 516,27 грн, однак така не були відображена в системі електронного адміністрування.

Враховуючи невиконання Державною податковою службою України рішення суду по справі № 280/9227/20 у добровільному порядку, позивач звернувся до органів виконавчої служби з метою виконання рішення у примусовому порядку. Відділом примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України 20.06.2023 відкрито виконавче провадження ВП № 72067406 щодо виконання боржником (ДПС України) виконавчого листа № 280/9227/20 від 29.05.2023, виданого на виконання вказаного вище рішення.

Листом ДПС України від 27.06.2023 № 16996/6/99-00-04-02-04-06 повідомлено, що на теперішній час ДПС вживає всі відповідні заходи по забезпеченню виконання рішення суду у справі № 280/9227/20 та просить врахувати, що механізм виконання таких судових рішень потребує певного часу для реалізації їх виконання, оскільки пов`язаний з опрацюванням інформації в інформаційно-комунікаційних системах ДПС.

Наведене вкотре свідчить про існування перешкод у господарській діяльності підприємства позивача у вигляді відсутності можливості своєчасної реєстрації та видачі податкових накладних контрагентам КП «Облводоканал» ЗОР для формування останніми суми податкового кредиту за відповідний звітний період.

У жовтні-листопаді 2019 року, січні 2020 року реєстраційний ліміт Комунального підприємства «Облводоканал» Запорізької обласної ради набував позитивного значення, що дозволяло позивачу зареєструвати лише частину податкових накладних, а у червні 2022 року ліміт мав від`ємне значення, що підтверджується відповідними квитанціями, витягами з СЕА ПДВ та не заперечується відповідачем.

Відповідно до пункту 11 Порядку №569 показники, зазначені у пункті 9 цього Порядку, обліковуються в розрізі платників податку наростаючим підсумком:

з 1 липня 2015 р. - для платників, що зареєстровані платниками податку до 1 липня 2015 р.;

з дати реєстрації платником податку, зазначеної у реєстрі платників податку, - для платників, що зареєстровані платниками податку після 1 липня 2015 року.

З аналізу викладеної норми випливає, що показники системи електронного адміністрування розраховуються у порядку пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та пункту 9 Порядку № 569 й функціонують на засадах нерозривності показників формули під час розрахунку реєстраційного ліміту платника податку.

Враховуючи викладене колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що несвоєчасне відображення сум субвенцій, невиконання Державною податковою службою України рішення суду у справі № 280/9227/20, яким зобов`язано збільшити реєстраційний ліміт платника на суму 7 566 516,27 грн, обумовило подальше збільшення від`ємного значення електронного рахунку позивача в СЕА з ПДВ, та призвело до унеможливлення своєчасної реєстрації КП «Облводоканал» ЗОР податкових накладних, зокрема, виписаних у червні 2022 року. У спірних відносинах неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно своєчасної реєстрації підприємством податкових накладних відбулось з вини державних органів, у т.ч. контролюючого органу, що виключає протиправність діянь платника податку, та, як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовила протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням. Відповідачем неповно досліджено обставини, за яких вчинене податкове правопорушення, та причини, які зумовили несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, натомість наявність вказаних обставин повинна була братися до уваги відповідачем при прийнятті рішення про застосування штрафних санкцій незалежно від того, який вид перевірки проводився.

Позивач неодноразово повідомляв відповідача про збитковість діяльності, несвоєчасне відображення сум субвенцій за 2015 рік, що підтверджено судовими рішеннями, незбільшення підприємству КП «Облводоканал» ЗОР в СЕА ПДВ податку на додану вартість суму податку, на яку позивач має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму 7 566 516,27 грн та про негативний вплив цих обставин на можливість реєстрації позивачем податкових накладних. Однак, відповідачем при винесенні оскаржуваного податкового повідомлення-рішення цих обставин враховано не було.

Враховуючи викладене, податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 02.06.2023 №0008720407 на суму 1100183,77 є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Між тим відповідач зазначеного обов`язку не виконав.

Щодо доводів відповідача про необґрунтованість позовної заяви на його погляд слід зазначити, що така обставина не є підставою передбаченою ст.317 КАС України для скасування судового рішення.

В апеляційній скарзі позивач не зазначає в чому полягає порушення судом першої інстанції норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.

Щодо інших доводів відповідача, які викладені в апеляційній скарзі та зводяться до незгоди з судовим рішенням слід зазначити, що судовим рішенням у цій справі надано необхідне та достатнє обґрунтування доводів сторін, при цьому суд дослідив усі основні питання віднесені на його розгляд, а всі інші аргументи апеляційної скарги не є доречними і важливими аргументами, оскільки не спростовують висновок суду щодо протиправності рішення відповідача.

В п. 23 рішення від 18 липня 2006 року у справі "Проніна проти України" (Заява N63566/00) Європейський суд з прав людини нагадує, що п. 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. "Руїз Торія проти Іспанії" (Ruiz Toriya v. Spaine).

На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно та всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Керуючись: статтями 241-245, 250, пунктом 1 частини 1 статті 315, статтями 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року у справі №280/6582/23 без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених частиною 5 статті 291, пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 21 лютого 2024 року.

Головуючий - суддяВ.Є. Чередниченко

суддяС.М. Іванов

суддяВ.А. Шальєва

Дата ухвалення рішення21.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117185701
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/6582/23

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 30.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні