ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2024 рокуЛьвівСправа № 380/17126/23 пров. № А/857/23709/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Глушко І.В.,
суддя Запотічний І.І.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року (головуючий суддя Москаль Р.М., м.Львів) у справі № 380/17126/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Даслан» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
26.07.2023 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, в якому просив: визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 01.06.2023 № 8921195/43889322 про відмову у реєстрації податкової накладної № 30 від 23.05.2023, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 30 від 23.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену ТОВ «ДАСЛАН»; визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 01.06.2023 № 8921196/43889322 про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 24.05.2023, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 31 від 24.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену ТОВ «ДАСЛАН»; визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 08.06.2023 № 8964860/43889322 про відмову у реєстрації податкової накладної № 33 від 25.05.2023, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 33 від 25.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену ТОВ «ДАСЛАН»; визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 27.06.2023 № 9073984/43889322 про відмову у реєстрації податкової накладної № 38 від 15.06.2023, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 38 від 15.06.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену ТОВ «ДАСЛАН».
Позов обґрунтовує тим, що ТОВ «ДАСЛАН» зареєстроване як суб`єкт господарювання, основним видом діяльності якого є виробництво тари з пластмас (КВЕД 22.22), серед інших видів діяльності є виробництво інших виробів з паперу та картону (КВЕД 17.29), виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у. (КВЕД 20.59), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41). 17.11.2022 між ТОВ «ДАСЛАН» (Постачальник) та ТОВ «Венол Трейд» (Покупець) укладено договір поставки № 01/11/2022 від 17.11.2022. Згідно умов договору ТОВ «ДАСЛАН» 23.05.2023 та 24.05.2023 здійснило відвантаження товару (лійка ПЕ, кришка ПЕ) ТОВ «Венол Трейд», у зв`язку із чим складені та направлені на реєстрацію податкові накладні № 30 від 23.05.2023 та № 31 від 24.05.2023. Крім того, 31.10.2022 між ТОВ «ДАСЛАН» (Постачальник) та ТОВ «Лінкс Лабораторії» (Покупець) укладено договір поставки № 01/10/2022. Згідно умов договору ТОВ «ДАСЛАН» 25.05.2023 та 15.06.2023 здійснило відвантаження товару (каністра ПЕ 5л, кришка ПЕ) ТОВ «Лінкс Лабораторії», у зв`язку із чим складені та направлені на реєстрацію податкові накладні № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023. Вказує, що для забезпечення виконання умов договорів поставки здійснював закупівлю товарів у інших контрагентів. Позивач стверджує, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних надіслав контролюючому органу пояснення та низку документів для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій, за наслідками яких складені податкові накладні. Зазначає, що додатково надав контролюючому органу первинні документи, укладені з постачальником товару, який надалі продав своїм контрагентам ТОВ «Венол Трейд» та ТОВ «Лінкс Лабораторії», тобто підтвердив походження товару. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних, причиною відмови вказало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач стверджує, що ТОВ «ДАСЛАН» для розблокування реєстрації податкових накладних надав пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішень про реєстрацію цих податкових накладних. Вважає рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2023, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних формальними, оскільки такі не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття, як і мотивів прийняття чи відхилення наданих ТОВ «ДАСЛАН» пояснень та документів, вважає такі рішення необґрунтованими та протиправними.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року адміністративним позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8921195/43889322 та № 8921196/43889322 від 01.06.2023, № 8964860/43889322 від 08.06.2023, № 9073984/43889322 від 27.06.2023. Зобов`язано Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДАСЛАН» (80423, Львівська область, Кам`янка-Бузький район, село Батятичі, вул. Кринична, буд. 6; ідентифікаційний код 42888490) податкові накладні № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2022, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначила, що причиною для відмови в реєстрації податкових накладних було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2023, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
31.01.2024 позивачем до суду подано відзив на апеляційну скаргу. Доводи відзиву аналогічні доводам адміністративного позову. Крім того, зазначає, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті за формальних підстав, без належної оцінки наданих ТОВ «ДАСЛАН» пояснень та документів, які у своїй сукупності є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС) суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАСЛАН» зареєстроване як юридична особа 28.10.2020, ідентифікаційний код 43889322. Основним видом діяльності якого є виробництво тари з пластмас (КВЕД 22.22), серед інших видів діяльності є виробництво інших виробів з паперу та картону (КВЕД 17.29), виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у. (КВЕД 20.59), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41).
В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «ДАСЛАН» уклало договір поставки № 01/11/2022 від 17.11.2022 із ТОВ «Венол Трейд» (Покупець) відповідно до умов якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, Постачальник зобов`язується систематично поставляти і передавати у власність по вільній відпускній ціні Покупцю Товар поліетиленову тару чи інші вироби з поліетилену, а Покупець зобов`язується приймати цей товар та своєчасно оплачувати його. Ціна, кількість, асортимент, номенклатура та загальна вартість товару вказуються в рахунках виставлених Постачальником та видаткових накладних на Товар (п. 1.1).
ТОВ «ДАСЛАН» здійснило поставку товарів (лійка ПЕ, кришка ПЕ) ТОВ «Венол Трейд», що підтверджується видатковими накладними № 29 від 23.05.2023 на загальну суму 131695,20 грн., в тому числі ПДВ 21 949,20 грн. та № 30 від 24.05.2023 на загальну суму 124800,00 грн., в тому числі ПДВ 20800,00 грн., а також ТТН № 23/05 від 23.05.2023, №24/05 від 24.05.2023.
Крім того, ТОВ «ДАСЛАН» уклало договір поставки № 01/10/2022 від 31.10.2022 із ТОВ «Лінкс Лабораторії», відповідно до умов якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, Постачальник зобов`язується систематично поставляти і передавати у власність по вільній відпускній ціні Покупцю Товар поліетиленову тару чи інші вироби з поліетилену, а Покупець зобов`язується приймати цей товар та своєчасно оплачувати його. Ціна, кількість, асортимент, номенклатура та загальна вартість товару вказуються в рахунках виставлених Постачальником та видаткових накладних на Товар. (п.1.1). Оплата за Товар здійснюється в безготівковому порядку шляхом переказу Покупцем грошових коштів на поточний рахунок Постачальника, що визначений у цьому Договорі (п.4.2).
ТОВ «ДАСЛАН» здійснило поставку товарів (каністра ПЕ 5л, кришка ПЕ) ТОВ «Лінкс Лабораторії», що підтверджується видатковими накладними № 32 від 25.05.2023 на загальну суму 72268,80 грн., в тому числі ПДВ 12044,80 грн та № 37 від 15.06.2023 на загальну суму 76324,80 грн., в тому числі ПДВ 12 720,80 грн, а також ТТН № 25/05 від 25.05.2023 та № 15/06 від 15.06.2023.
Для забезпечення виконання умов Договорів поставки (поставки лійки ПЕ, каністри ПЕ та кришки ПЕ) № 01/11/2022 від 17.11.2022 (з ТОВ «Венол Трейд»), № 01/10/2022 від 31.10.2022 (з ТОВ «Лінкс Лабораторії») ТОВ «ДАСЛАН» здійснило закупівлю товарів (поліетилену, прокладок ущільнювальних зі спіненого поліетилену, концентратів барвників та модифікуючих домішок, кришок ПЕ), що підтверджується договорами поставки № ДГ-0000046 від 28.04.2022, № 29/09 від 29.09.2022, № 1/Д від 17.03.2022, № 151121 від 15.11.2021, видатковими накладними № РН-0000221 від 03.05.2022, № РН-0000282 від 19.10.2022, № 1 від 05.07.2022, № 10 від 16.02.2023, № 3 від 21.03.2022, № 13 від 20.01.2023, № 44 від 13.03.2023, ТТН № 221 від 03.05.2022, № 97 від 19.10.2022 та платіжними дорученнями № 118 від 02.05.2022, № 119 від 03.05.2022, № 127 від 06.05.2022, № 128 від 19.05.2022, № 129 від 27.05.2022, № 172 від 17.10.2021, № 146 від 07.07.2022, № 231 від 24.02.2023 та № 110 від 22.03.2022, № 191 від 08.12.2022, № 234 від 27.02.2023.
За фактом першої події (поставки товару) ТОВ «ДАСЛАН» склало податкові накладні № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2023, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023 та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних. Платник податку отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту якого документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена.
В квитанціях зазначено, що реєстрація зазначених податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 3923 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення № 6 від 24.05.2023, № 7 від 25.05.2023, № 10 від 20.06.2023, № 9 від 05.06.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з письмовими поясненнями. В письмових поясненнях щодо заблокованих податкових накладних позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 2020 року за видом: виробництво тари з пластмас (КВЕД 22.22), серед інших видів діяльності є виробництво інших виробів з паперу та картону (КВЕД 17.29), виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у. (КВЕД 20.59), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41). Для здійснення господарської діяльності підприємство орендує нежитлові приміщення загальною площею 250 кв.м. за адресою: Пустомитівський район, с. Чишки, вул. Бічна Шептицьких 18 згідно договору оренди нежитлових приміщень № 30/12/2021 від 30.12.2021, має певний штат працівників, на балансі товариства знаходяться засоби: автоматична одностанційна видувна машина з однією головою з візуальною полоскою (3 шт.); дробарка 7,5 НР; охолоджувач рідини HITEMA ENR.061; компресор гвинтовий INV 30DPR та висушувач повітря DryAir DK-90. Підприємство закуповує товар за договорами поставки (поліетилену, прокладок ущільнювальних зі спіненого поліетилену, концентратів барвників та модифікуючих домішок, кришок ПЕ), що підтверджується товарно-транспортними накладними, видатковими накладними та платіжними дорученнями, який у подальшому реалізувало іншим контрагентам. В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «ДАСЛАН» уклало договір поставки № 01/11/2022 від 17.11.2022 із ТОВ «Венол Трейд» та № 01/10/2022 від 31.10.2022 із ТОВ «Лінкс Лабораторії». За фактом поставки товару (перша подія) ТОВ «ДАСЛАН» склало податкові накладні № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2023, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023. На підтвердження та реальності операцій за вказаними податковими накладними позивач надав комісії відповідача копії документів в кількості 29,36,33 додатки: договір поставки № 01/11/2022 від 17.11.2022, № 01/10/2022 від 31.10.2022, видаткові накладні № 29 від 23.05.2023, № 30 від 24.05.2023, № 32 від 25.05.2023, № 37 від 15.06.2023, ТТН № 23/05 від 23.05.2023, № 24/05 від 24.05.2023, № 25/05 від 25.05.2023, № 15/06 від 15.06.2023, виписки по рахунку, договори поставки № ДГ-0000046 від 28.04.2022, № 29/09 від 29.09.2022, № 1/Д від 17.03.2022, № 151121 від 15.11.2021, видаткові накладні № РН-0000221 від 03.05.2022, № РН-0000282 від 19.10.2022, № 1 від 05.07.2022, № 10 від 16.02.2023, № 3 від 21.03.2022, № 13 від 20.01.2023, № 44 від 13.03.2023, ТТН № 221 від 03.05.2022, № 97 від 19.10.2022, платіжні доручення № 118 від 02.05.2022, № 119 від 03.05.2022, № 127 від 06.05.2022, № 128 від 19.05.2022, № 129 від 27.05.2022, № 172 від 17.10.2021, № 146 від 07.07.2022, № 231 від 24.02.2023 та № 110 від 22.03.2022, № 191 від 08.12.2022, № 234 від 27.02.2023, штатний розпис, договір оренди нежитлових приміщень № 30/12/2021 від 30.12.2021, технологічний процес отримання полімерних ємностей від 05.04.2023.
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 8921195/43889322 та № 8921196/43889322 від 01.06.2023, № 8964860/43889322 від 08.06.2023, № 9073984/43889322 від 27.06.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2022, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023. Рішення обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
ТОВ «ДАСЛАН», вважаючи згадані рішення комісії ДПС у Львівській області протиправними, подало скарги до комісії ДПС України, долучивши до скарг копії підтверджуючих документів.
Комісія ДПС України прийняла рішення № 49970/43889322/2 та № 49972/43889322/2 від 15.06.2023, № 51874/43889322/2 від 22.06.2023, № 56295/43889322/2 від 11.07.2023, відповідно до яких залишила скарги ТОВ «ДАСЛАН» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «невідповідність трудових ресурсів обсягам виконаних робіт та/або невідповідність основних засобів кількості трудових ресурсів».
Вважаючи такі рішення контролюючого органу протиправними, позивач звернувся в суд першої інстанції з позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач надав податковому органу усі документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, а тому відсутні сумніви у здійсненні господарських операцій, за результатами яких складено податкові накладні.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (ПК України) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (Порядок №1246 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 12 - 15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. На виконання вказаної норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 7-9 Порядку №1165).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункти 10-11 Порядку №1165).
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Оглядаючи матеріали справи, апеляційний суд зазначає наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАСЛАН» зареєстроване як юридична особа 2020 року, основним видом діяльності підприємства є виробництво тари з пластмас (КВЕД 22.22), серед інших видів діяльності є виробництво інших виробів з паперу та картону (КВЕД 17.29), виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у. (КВЕД 20.59), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41). Підприємство закуповує товар за договорами поставки (поліетилену, прокладок ущільнювальних зі спіненого поліетилену, концентратів барвників та модифікуючих домішок, кришок ПЕ), що підтверджується товарно-транспортними накладними, видатковими накладними та платіжними дорученнями, який у подальшому реалізувало іншим контрагентам. Для здійснення господарської діяльності підприємство орендує нежитлові приміщення, має певний штат працівників, відповідне технічне обладнання. В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «ДАСЛАН» поставило ТОВ «Венол Трейд» та ТОВ «Лінкс Лабораторії» товар (поставки лійки ПЕ, каністри ПЕ та кришки ПЕ) на підставі договорів поставок № 01/11/2022 від 17.11.2022, № 01/10/2022 від 31.10.2022. За фактом першої події (поставки/відвантаження товару) склало податкові накладні № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2022, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023 та скерувало такі на реєстрацію в ЄРПН. Реєстрація податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозиціями надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: обсяг постачання товару/послуги 3923 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Колегія суддів також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2022, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023 ТОВ «ДАСЛАН» скерувало контролюючому органу повідомлення № 6 від 24.05.2023, № 7 від 25.05.2023, № 10 від 20.06.2023, № 9 від 05.06.2023 з письмовими поясненням щодо здійснення господарських операцій за податковими накладними та копіями первинних документів в кількості 29,36,33 додатків (договір поставки № 01/11/2022 від 17.11.2022, № 01/10/2022 від 31.10.2022, видаткові накладні № 29 від 23.05.2023, № 30 від 24.05.2023, № 32 від 25.05.2023, № 37 від 15.06.2023, ТТН № 23/05 від 23.05.2023, № 24/05 від 24.05.2023, № 25/05 від 25.05.2023, № 15/06 від 15.06.2023, виписки по рахунку, договори поставки № ДГ-0000046 від 28.04.2022, № 29/09 від 29.09.2022, № 1/Д від 17.03.2022, № 151121 від 15.11.2021, видаткові накладні № РН-0000221 від 03.05.2022, № РН-0000282 від 19.10.2022, № 1 від 05.07.2022, № 10 від 16.02.2023, № 3 від 21.03.2022, № 13 від 20.01.2023, № 44 від 13.03.2023, ТТН № 221 від 03.05.2022, № 97 від 19.10.2022, платіжні доручення № 118 від 02.05.2022, № 119 від 03.05.2022, № 127 від 06.05.2022, № 128 від 19.05.2022, № 129 від 27.05.2022, № 172 від 17.10.2021, № 146 від 07.07.2022, № 231 від 24.02.2023 та № 110 від 22.03.2022, № 191 від 08.12.2022, № 234 від 27.02.2023, штатний розпис, договір оренди нежитлових приміщень № 30/12/2021 від 30.12.2021, технологічний процес отримання полімерних ємностей від 05.04.2023).
Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2022, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023 обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Крім того, в тексті рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Проте, колегія суддів зауважує, що податковий орган жоден документ в оскаржених рішеннях не підкреслив, а тому колегії суддів не зрозуміло, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ «ДАСЛАН».
Апеляційний суд зазначає, що платник податків повторно скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та поясненням щодо господарських відносин з ТОВ «Венол Трейд» та ТОВ «Лінкс Лабораторії» разом із скаргами на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2022, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023 до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скарги ТОВ «ДАСЛАН» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін. Ці рішення комісії аргументувала «невідповідність трудових ресурсів обсягам виконаних робіт та/або невідповідність основних засобів кількості трудових ресурсів».
У свою чергу, колегія суддів вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленнях № 6 від 24.05.2023, № 7 від 25.05.2023, № 10 від 20.06.2023, № 9 від 05.06.2023 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а отже достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних № 30 від 23.05.2023, № 31 від 24.05.2022, № 33 від 25.05.2023 та № 38 від 15.06.2023.
Як випливає зі змісту пункту 201.10 статті 201 ПК України за відсутності квитанції про прийняття або неприйняття податкової накладної, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, коли її було надіслано продавцем.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
Отже, апеляційний суд вважає, що зобов`язання Державну податкову службу здійснити реєстрацію РК/ПН в ЄРПН є належним способом захисту прав платника податків, оскільки визначення дати реєстрації ПН в ЄРПН безумовно впливає на питання формування податкових зобов`язань та податкового кредиту у відповідні звідні податкові періоди.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційних скарг їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року у справі № 380/17126/23 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117187229 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довга Ольга Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні