ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2024 рокуЛьвівСправа № 460/11891/23 пров. № А/857/23924/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Глушко І.В.,
суддя Запотічний І.І.
секретар судового засідання Слободян І.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агролюкс-ЄС» на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2023 року (головуючий суддя Недашківська К.М., м.Рівне, проголошено 11:26:11) у справі № 460/11891/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Агролюкс-ЄС» до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
16.05.2023 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.02.2023 №88117000405, яким застосовано штраф в розмірі 219953,59 грн за порушення термінів реєстрації податкових накладних.
Позов обгрунтовує тим, що за результатами камеральної перевірки контролюючим органом винесене податкове повідомлення-рішення від 03.02.2023 №88117000405, яким застосовано штраф в розмірі 219953,59 грн за порушення термінів реєстрації податкових накладних. Позивач вказує, що таке рішення є протиправним, оскільки: відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України за порушення законодавства, вчинені з 01.03.2020 по останній календарний день місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, штрафні санкції не застосовуються. Вказує, що норма пункту 52-1 не була скасована, а тому підлягає до застосування. Зазначає, що в порушення вимог Податкового кодексу України контролюючий орган не надіслав платнику податків акт перевірки, що мало наслідком позбавлення права надавати свої заперечення на акт перевірки, що також є підставою для скасування оскаржуваного рішення.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2023 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Доводи апеляційної скарги аналогічні доводам позовної заяви. Крім того, апелянт вказує, що важливим аспектом даних правовідносин є те, що через несвоєчасну реєстрацію податкових накладних будь-яких матеріальних збитків для держави не завдано. Обов`язок реєстрації податкових накладних платником податків, не зачіпає інтересів держави. Звертає увагу, що проведеною камеральною перевіркою не виявлено будь-яких порушень щодо своєчасності і повноти сплати товариством податків до державного бюджету.
Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно до ч. 4 ст. 304 КАС України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Особи, які беруть участь у справі в судове засідання не з`явились. Водночас, відсутність сторін у справі, належних чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи в порядку ст.126 Кодексу адміністративного судочинства України, не перешкоджає розгляду справи у їх відсутності відповідно до норми ст.313 цього Кодексу. Згідно ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступне.
Судом встановлені наступні обставини.
Головним державним інспектором відділу податків і зборів з юридичних осіб у м. Рівному управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Рівненській області проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування Товариством з обмеженою відповідальністю «Агролюкс-ЄС», за результатами якої складений Акт «Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «Агролюкс-ЄС» код ЄДРПОУ 40214143» від 05.12.2022 №8124/Ж5/17-00-04-05-15/40214143 (Акт перевірки)/
Розділ «Висновок» Акта перевірки: порушено пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, що тягне за собою накладення штрафу відповідно до статті 120-1 Кодексу.
Актом перевірки установлено порушення термінів реєстрації податкових накладних (ПН) в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН): ПН №6 від 10.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 66666,67 грн; ПН №7 від 10.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 77000,00 грн; ПН №4 від 09.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 163354,17 грн; ПН №5 від 10.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 478958,33 грн; ПН №3 від 09.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 60958,33 грн; ПН №1 від 03.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 53666,67 грн; ПН №2 від 03.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 87400,00 грн; ПН №8 від 13.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 272633,33 грн; ПН №31 від 31.01.2022 дата реєстрації 22.07.2022, кількість днів порушення термінів 56, сума ПДВ 1647,10 грн; ПН №22 від 28.02.2022 дата реєстрації 22.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 3160,68 грн; ПН №6 від 20.07.2022 дата реєстрації 17.08.2022, кількість днів порушення термінів 2, сума ПДВ 55000,00 грн; ПН №13 від 16.09.2022 дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення термінів 32, сума ПДВ 133333,33 грн; ПН №7 від 14.10.2022 дата реєстрації 04.11.2022, кількість днів порушення термінів 4, сума ПДВ 46666,67 грн; ПН №5 від 11.10.2022 дата реєстрації 04.11.2022, кількість днів порушення термінів 4, сума ПДВ 46166,67 грн; ПН №6 від 12.09.2022 дата реєстрації 19.10.2022, кількість днів порушення термінів 19, сума ПДВ 65269,17 грн; ПН №3 від 10.10.2022 дата реєстрації 02.11.2022, кількість днів порушення термінів 2, сума ПДВ 35333,33 грн; ПН №19 від 20.09.2022 дата реєстрації 18.10.2022, кількість днів порушення термінів 3, сума ПДВ 20218,67 грн; ПН №19 від 31.10.2022 дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення термінів 1, сума ПДВ 19064,33 грн; ПН №17 від 27.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 13, сума ПДВ 1416,67 грн; ПН №16 від 26.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 13, сума ПДВ 137916,67 грн; ПН №4 від 10.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 28, сума ПДВ 7125,00 грн; ПН №9 від 14.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 28, сума ПДВ 7125,00 грн; ПН №13 від 20.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 13, сума ПДВ 9975,00 грн.
На підставі Акта перевірки контролюючим органом винесене податкове повідомлення-рішення від 03.02.2023 №88117000405 (ППР), яким визначено суму штрафних санкцій у розмірі 219953,59 грн. Додаток до ППР «Розрахунок» штрафу: ПН №6 від 10.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 66666,67 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 6666,67 грн; ПН №7 від 10.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 77000,00 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 7700,00 грн; ПН №4 від 09.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 163354,17 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 16335,42 грн; ПН №5 від 10.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 478958,33 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 47895,83 грн; ПН №3 від 09.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 60958,33 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 6095,83 грн; ПН №1 від 03.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 53666,67 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 5366,67 грн; ПН №2 від 03.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 87400,00 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 8740,00 грн; ПН №8 від 13.06.2022 дата реєстрації 08.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 272633,33 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 27263,33 грн; ПН №31 від 31.01.2022 дата реєстрації 22.07.2022, кількість днів порушення термінів 56, сума ПДВ 1647,10 грн, розмір штрафу 30 %, сума штрафу 494,13 грн; ПН №22 від 28.02.2022 дата реєстрації 22.07.2022, кількість днів порушення термінів 8, сума ПДВ 3160,68 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 316,07 грн; ПН №6 від 20.07.2022 дата реєстрації 17.08.2022, кількість днів порушення термінів 2, сума ПДВ 55000,00 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 5500,00 грн; ПН №13 від 16.09.2022 дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення термінів 32, сума ПДВ 133333,33 грн, розмір штрафу 30 %, сума штрафу 40000,00 грн; ПН №7 від 14.10.2022 дата реєстрації 04.11.2022, кількість днів порушення термінів 4, сума ПДВ 46666,67 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 4666,67 грн; ПН №5 від 11.10.2022 дата реєстрації 04.11.2022, кількість днів порушення термінів 4, сума ПДВ 46166,67 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 4616,67 грн; ПН №6 від 12.09.2022 дата реєстрації 19.10.2022, кількість днів порушення термінів 19, сума ПДВ 65269,17 грн, розмір штрафу 20 %, сума штрафу 13053,83 грн; ПН №3 від 10.10.2022 дата реєстрації 02.11.2022, кількість днів порушення термінів 2, сума ПДВ 35333,33 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3533,33 грн; ПН №19 від 20.09.2022 дата реєстрації 18.10.2022, кількість днів порушення термінів 3, сума ПДВ 20218,67 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2021,87 грн; ПН №19 від 31.10.2022 дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення термінів 1, сума ПДВ 19064,33 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1906,43 грн; ПН №17 від 27.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 13, сума ПДВ 1416,67 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 141,67 грн; ПН №16 від 26.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 13, сума ПДВ 137916,67 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 13791,67 грн; ПН №4 від 10.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 28, сума ПДВ 7125,00 грн, розмір штрафу 20 %, сума штрафу 1425,00 грн; ПН №9 від 14.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 28, сума ПДВ 7125,00 грн, розмір штрафу 20 %, сума штрафу 1425,00 грн; ПН №13 від 20.10.2022 дата реєстрації 28.11.2022, кількість днів порушення термінів 13, сума ПДВ 9975,00 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 997,50 грн.
Вважаючи рішення податкового органу протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся в суд першої інстанції з позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів ті обставини, на яких ґрунтуються його заперечення.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацом 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому, відповідно до абзацу 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Отже, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналізуючи наведені норми, колегія суддів зазначає, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Крім того, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Отже, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України (у редакції спірного періоду) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Відповідно до підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Разом з тим, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19). Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Апелянт вказує, що реєстрація ПН №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7, №8 в ЄРПН відбулася до 15.07.2022, а тому в силу підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, до платника податків не може застосовуватися відповідальність у вигляді штрафу.
Колегія суддів відхиляє такі доводи апелянта та вказує, що норма підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України стосується обов`язку реєстрації ПН в ЄРПН до 15.07.2022 лише тих ПН/РК, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року. Натомість ПН №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7, №8 складені у червні 2022 року, тобто після 31 травня 2022 року.
Крім того, посилання позивача на пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно якого, на думку апелянта, діяв мораторій на застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, є безпідставним, оскільки внесеними Законом №2260-ІХ змінами до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України відновлено відповідальність платників податків за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Отже, колегія суддів вважає, що позивач порушив терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а контролюючим органом правомірно нараховано штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційної скарги їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агролюкс-ЄС» залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2023 року у справі № 460/11891/23 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний Повне судове рішення складено 22 лютого 2024 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117187248 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довга Ольга Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні