Рішення
від 12.02.2024 по справі 556/148/24
ВОЛОДИМИРЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа 556/148/24

Номер провадження 2-о/556/95/2024

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12.02.2024 смт. Володимирець

Володимирецький районний суд Рівненської області в складі:

головуючого судді Іванків О.В.

при секретарі Кньовець Н.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Володимирець справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Антонівська сільська рада Вараського району Рівненської області про встановлення факту, що має юридичне значення,-

в с т а н о в и в :

До суду звернувся ОСОБА_1 , заінтересована особа Антонівська сільська рада Вараського району Рівненської області про встановлення факту догляду. Свої вимоги обґрунтовує тим, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , є бабусею заявника зі сторони матері за якою ОСОБА_1 , здійснює догляд, та проживає з нею за адресою АДРЕСА_1 . ОСОБА_2 має вік 86 років, є пенсіонером, має хворобливий стан здоров`я, потребує денного та паліативного догляду вдома, отримання соціальної послуги, догляду на непрофесійній основі від фізичної особи. Відповідно до висновку ЛКК Комунального некомерційного підприємства «Володимирецький центр первинної медико-санітарної допомоги» Володимирецької селищної ради від 19 грудня 2023 року №266 - ОСОБА_2 потребує постійного стороннього догляду. Відтак відсутні інші особи серед родичів першого ступеня прямої спорідненості, які можуть здійснювати постійний догляд за бабусею, окрім заявника, що здійснює такий постійний догляд. Заявнику необхідно встановити факт постійного догляду за бабусею оскільки від встановлення даного факту залежить виникнення в нього прав та обов`язків в органах місцевого самоврядування та впливає на інтереси особи, яка потребує постійного догляду.

У зв`язку з чим заявник був змушений звернутися до суду з заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, а саме здійснення постійного догляду за особою, яка потребує постійного догляду. Клопотав про розгляд справи у його відсутності.

Розгляд справи проведено за відсутності учасників, які, будучи належно повідомленими про час і місце судового розгляду, в судове засідання не заявились.

Суд, дослідивши та оцінивши докази, які наявні в матеріалах справи приходить до висновку, що заява підлягає до задоволення із наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 здійснює постійний непрофесійний догляд на безоплатній основі за бабусею ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка за рішенням лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я від 19 грудня 2023 року №266 потребує постійного стороннього догляду.

ОСОБА_1 , є онуком ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження заявника серія НОМЕР_1 де його матір`ю вказана ОСОБА_3 та свідоцтвом про народження його матері серія НОМЕР_2 де її матір`ю зазначена ОСОБА_2 .

Згідно рішення ЛКК Комунального некомерційного підприємства «Володимирецький центр первинної медико-санітарної допомоги» Володимирецької селищної ради від 19 грудня 2023 року №266 вбачається, що ОСОБА_4 має наявні порушення функцій організму через які за станом здоров`я потребує сторонньої допомоги та догляду.

Відповідно до акту встановлення факту здійснення догляду №28 від 06.02.2024, встановлено, що ОСОБА_1 , здійснює постійний сторонній догляд за бабусею ОСОБА_2 .

В своїх письмових поясненнях ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , які є сусідами ОСОБА_2 , пояснили, що ОСОБА_1 , здійснює постійний догляд за бабусею ОСОБА_2 ..

Встановлення факту здійснення постійного догляду за бабусею ОСОБА_2 , необхідне заявнику ОСОБА_1 , для можливості офіційного підтвердження такого догляду у державних органах для забезпечення прав та інтересів особи похилого віку.

Статтею 3 Конституції України, визначено, що - «Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави. Статтею 49 передбачено, що «Кожен має право на охорону здоров`я, медичну допомогу та медичне страхування. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. Держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту, забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя».

Суб`єктами звернення до суду із заявами про встановлення факту перебування особи на утриманні можуть бути фізичні особи, в яких на підставі чинного законодавства у разі встановлення факту виникає відповідне право. Від встановлення факту здійснення заявником постійного стороннього догляду за особою, яка цього потребує, залежить виникнення його прав та обов`язків, визначенихзаконами України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», «Про соціальні послуги». Крім того, встановлення даного факту має юридичне значення для особи похилого віку, яка потребує стороннього догляду.

Статтею 46 Конституції Українипередбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч. 6ст. 13 ЗУ «Про соціальні послуги», фізичні особи, які надають послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числі членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

Статтею 1 Закону України "Про реабілітацію інвалідів в Україні" визначено, що обмеження життєдіяльності - це помірно виражена, виражена або значно виражена втрата особою внаслідок захворювання, травми (її наслідків) або вроджених вад здатності до самообслуговування пересування, орієнтації, контролю своєї поведінки, спілкування, навчання, виконання трудової діяльності нарівні з іншими громадянами.

Постійний сторонній догляд вид догляду, яким забезпечуються інваліди із вираженими порушеннями в організмі, зумовленими професійними та загальними захворюваннями, травмами, що призводять до значного обмеження життєдіяльності, надзвичайною залежністю від постійного догляду, допомоги або нагляду інших осіб, неспроможні до самообслуговування (не можуть самостійно приймати їжу, забезпечувати гігієнічні потреби, потребують допомоги на прогулянках).

Відповідно до ст.1 Закону України «Про соціальні послуги» чинники, що можуть зумовити складні життєві обставини: а) похилий вік; б) часткова або повна втрата рухової активності, пам`яті; в) невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування; г) психічні та поведінкові розлади, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин; ґ) інвалідність.

Наказом Міністерства соціальної політики України №429 від 23.06.2020 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.07.2020 року за №643/34926, затверджено класифікатор соціальних послуг, у відповідності до якого постійний догляд вдома за місцем проживання отримувача соціальної послуги надається особам похилого віку з тяжкими формами захворювання шляхом допомоги в самообслуговуванні (дотримання особистої гігієни, рухового режиму, годування), пересуванні в побутових умовах, веденні домашнього господарства (закупівля і доставка продуктів харчування, ліків та інших товарів, приготування їжі, косметичне прибирання житла, оплата комунальних платежів, прання білизни, дрібний ремонт одягу), в організації взаємодії з іншими фахівцями та службами (виклик лікаря, працівників комунальних служб, транспортних служб тощо).

Згідно положень п.3 ч.1ст.11 Закону України «Про соціальні послуги»до уповноважених органів системи надання соціальних послуг належать виконавчі органи рад об`єднаних територіальних громад (заінтересована особа).

Статтею 315 Цивільного процесуального кодексу Українинаведено перелік фактів, що мають юридичне значення, справи про встановлення яких розглядаються судом. Частиною 2 вказаної статті передбачено, що в судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Відповідно до ч.1ст.293 ЦПК Україниокреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Відповідно до п.5 ч.2ст.293 ЦПК Українисуд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Відповідно доПостанови Пленуму Верховного суду України за №5 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення»роз`яснено, що суд вправі розглядати справи про встановлення факту, коли цей факт безпосередньо породжує юридичні наслідки. Тобто, від встановлення такого факту залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян та встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.

При таких обставинах суд вважає, що встановлення факту здійснення догляду не суперечить Закону і не порушує права, свободи та інтереси осіб, та має для заявника юридичне значення, а тому підстав для відмови у задоволенні цієї заяви, судом не встановлено.

Відповідно достатті 89 Цивільного процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів

Таким чином, на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які посилався заявник як на підставу своїх вимог, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин та правові норми, які підлягають застосуванню до цих правовідносин, факти, викладені в заяві, які ніким з учасників справи не заперечуються, заява про встановлення факту догляду породжує юридичні наслідки для заявника, та те, що встановлення факту здійснення заявником постійного догляду за хворою, залежить виникнення у заявника прав та обов`язків, визначенихЗаконом України "Про соціальні послуги", а також те, що встановлення вказаного юридичного факту не породжує спір про право, суд вважає, що заяву ОСОБА_1 , про встановлення факту, що має юридичне значення слід задовольнити в повному обсязі.

Відповідно до вимог ч. 7ст. 294 ЦПК Українисудові витрати, пов`язані з розглядом справи окремого провадження заявнику не відшкодовуються.

На підставі викладеного та керуючись статтями4,5,10-13,76-81,259,263-265,268,293,315 ЦПК України, суд,

У Х В А Л И В :

Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа Антонівська сільська рада Вараського району Рівненської області про встановлення факту догляду - задовольнити.

Встановити факт, що має юридичне значення, а саме, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , (РНОКПП НОМЕР_3 ), здійснює постійний догляд за своєю бабусею ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Рівненського апеляційного суду через суд першої інстанції шляхом подачі в 30-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги, з подачею її копії.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня вручення йому такого рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя: О.В.Іванків

Учасники процесу:

Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , (РНОКПП НОМЕР_3 ), мешканець АДРЕСА_1 .

Заінтересована особа: Антонівська сільська рада Вараського району Рівненської області, юридична адреса: с. Антонівка, вул.Б.Хмельницького, 14, 34380, Вараський район Рівненська область код ЄДРПОУ 04388136.

Дата ухвалення рішення12.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117195515
СудочинствоЦивільне
Сутьвстановлення факту, що має юридичне значення

Судовий реєстр по справі —556/148/24

Рішення від 12.02.2024

Цивільне

Володимирецький районний суд Рівненської області

Іванків О.В.

Ухвала від 26.01.2024

Цивільне

Володимирецький районний суд Рівненської області

Іванків О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні