Рішення
від 22.02.2024 по справі 916/5791/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" лютого 2024 р.м. Одеса Справа № 916/5791/23

Господарський суд Одеської області у складі судді Литвинової В.В., розглянувши матеріали заяви

за позовом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області)

до відповідача: Комунальне виробничо-експлуатаційне підприємство "ПОДІЛЬСЬКВОДОКАНАЛ" (вул. Некрасова, 8, м. Подільськ, Одеська область, 66300)

про стягнення 103564,98 грн

До суду надійшла позовна заява Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) до Комунального виробничо-експлуатаційного підприємства "ПОДІЛЬСЬКВОДОКАНАЛ" про стягнення 103564,98 грн шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків, нанесених Державі Україна, а саме відповідачем здійснено в період з 29.10.2021 по 16.02.2022 скид забруднюючих речовин зі зворотними водами з перевищенням встановлених нормативів гранично-допустимого скиду забруднюючих речовин (ГДС), визначених дозволом на спеціальне водокористування від 29.12.2020 № 328/ОД/449д-20, виданого відповідачу на термін до 29.12.2023 .

Ухвалою від 03.01.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без призначення засідання. Встановлено Відповідачу строк протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, для подання суду (з доказами надіслання іншим учасникам справи): відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених обставин, заяви з процесуальних питань (за наявності), належним чином засвідчені копій статутних та реєстраційних документів.

Цією ж ухвалою встановлено Позивачу строк, відповідно до ст. 251, 252 ГПК України, протягом п`яти днів з дня отримання відзиву (якщо такий буде поданий), для подання суду (з доказами надіслання іншим учасникам справи): відповіді на відзив, заяв з процесуальних питань (за наявності).

Відповідач отримав ухвалу 03.01.2024 в електронному кабінеті, що підтверджується довідкою про доставку електронного документу.

11.01.2024, у встановлений строк, відповідач подав через підсистему Електронний суд відзив на позов, яким позовні вимоги визнає, але просить розстрочити сплату боргу протягом календарного року щоквартально рівними частинами терміном до 31.12.2024, посилаючись на скрутне фінансове становище.

26.01.2024 від позивача надійшла відповідь на відзив, якою він просить поновити строк для подання відповіді на відзив, посилаючись на те, що представниками позивача в Миколаївській та Одеській областях є всього два представника, а також задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Щодо клопотання відповідача про розстрочення сплати боргу позивач своєї позиції не висловив.

Позивач має зареєстрований електронний кабінет, тому відзив ним було отримано 12.01.2024, тому останнім днем для подання відповіді на відзив був 17.01.2024.

Відповідно до ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позивачем пропущено строк для подання відповіді на відзив з поважних причин, тому поновлює строк для його подання.

Згідно з ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, суд

встановив:

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Стаття 324 Цивільного кодексу України визначає, що земля, її надра, повітряний простір, водні та інші природні ресурси ті континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності народу України.

Державній охороні і регулюванню використання на території України, згідно статті 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», підлягають, крім іншого, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовуванні в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ).

Відповідно до Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року № 230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 р. за № 350/34633 (далі - Положення), Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (далі - Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

Пунктом 2 розділу П Положення встановлено, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства у тому числі про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; права державної власності на води; ведення водокористувачами обліку забору та використання вод здійснення контролю за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подання відповідним органам звітів; здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території; здійснення заходів, пов`язаних із запобіганням шкідливій дії води і ліквідацією її наслідків; дотримання регламентів скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар`єрних, рудникових вод З накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм (ставки -охолоджувачі теплових 1 атомних станцій, рибоводні ставки ставки-відстійники та інші),

Згідно з розділом ІІ Положення, Інспекція проводить перевірки (у тому числі Документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за ЇХ виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування) (п. 3); пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами (п. 9); вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах (п. 10).

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», ст. 20-22 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», та на підставі наказу Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) від 13.10.2021 №1299, направлення від 13.10.2021 №1175пр. «Про проведення позапланової перевірки» Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) у період з 09.02.2022 по 21.02.2022 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним виробничо-експлуатаційним підприємством "ПОДІЛЬСЬКВОДОКАНАЛ".

За результатом проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено Акт №146 від 21.02.2022.

Встановлено, що основними видами діяльності відповідача згідно кодів КВЕД є надання населенню міста послуг з водовідведення. Дозволеним видом діяльності згідно код КВЕД є 36.00 -забір, очищення та постачання води (основний) та код КВЕД 37.00- каналізація, відведення й очищення стічних вод.

Водокористування здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування від 29.12.2020 № 328/ОД/49д-2о з терміном дії до 29.12.2023.

Відповідно до наданої Підприємством довідки від 21.02.2022 № 62 в період з 29.10.2021 по 16.02.2022 обсяги скидів зворотних вод в річку Тілігул після очисних споруд «Північні» склали 36,47 тис. м 3 та в річку Великий Куяльник після очисних споруд «Південні» - 145,78 тис. м 3 .

Під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів позивачем відібрано та проаналізовано проби зворотних вод у випуску стічних вод із очисних споруд Підприємства «Північні» до р. Тилігул та із очисних споруд 3 «Південні» до р. Великий Куяльник (протоколи вимірювань показників складу та властивостей проб вод від 03.11.2021 № 196, від 15.02.2022 № 08, від 22.02.2022 № 11).

Встановлено, що в період з 29.10.2021 по 16.02.2022 Комунальним виробничо-експлуатаційним підприємством «ПОДІЛЬСЬКВОДОКАНАЛ» (66300, Одеська область, м. Подільськ, вул. Некрасова, 8) здійснено скид забруднюючих речовин зі зворотними водами з перевищенням встановлених нормативів гранично-допустимого скиду забруднюючих речовин (ГДС), визначених дозволом на спеціальне водокористування від 29.12.2020 № 328/0Д/49д-20, виданого Підприємству на термін до 29.12.2023, що привело до забруднення вод та є порушенням п. 9 ст. 44 Водного Кодексу України, відповідальність за яке передбачена п. 2, п. 6 ст. 110 Водного Кодексу України

Данні факти зафіксовано в Акті, складеного за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 21.02.2022 № 146.

Акт №146 від 21.02.2023 підписаний директором відповідача без зауважень.

Факт порушення природоохоронного законодавства зафіксований державним Інспектором з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область) - Кожухарем С.А, про шо відповідно до ст. 254 КУпАП відношенні директора КВЕП «ПОДІЛЬСЬКВОДОКАНАЛ» Дрогана Ю.Ю. складений протокол про адміністративне правопорушення від 16.02.2022 року №002218 за ст. 1885 КУпАП.

21.02.2022 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область) Кожухарем С.А. винесено постанову №002918 про притягнення директора відповідача Дрогана Ю.Ю. до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 КУпАП Украіни.

Вихідні дані та результати розрахунків по кожній забруднюючій речовині наведено згідно таблиць у Розрахунку збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення вод, на підставі Методики розрахунку розмірів

відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 р. №389, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 р. за №767/16783 зі змінами, затвердженими Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 30.06.2011р. № 220 (далі - Методика).

Відповідно до п. 7.1 Методики, розрахунок розмірів відшкодування збитків заподіяних водним об`єктам (крім морських вод) внаслідок скидів забруднюючих речовин зі зворотними водами з перевищенням встановленого нормативу ГДС, грн, здійснюється за формулою (12), розділу 7 Методики:

З = Ккат х Кр х Кз х [(Міl х уіІ) +(Мі2 х уі2)+ ... +(Міm х yim)]

Результати розрахунку Сіф по кожній забруднюючій речовині наведені в таблиці № 1 Розрахунку.

Вихідні дані та результати розрахунків Мі по кожній забруднюючій речовині за період з 29.10.2021 по 16.02.2022 за формулою (1) розділу 5 Методики, наведені в таблиці № 2 Розрахунку.

Вихідні дані для розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних водним об`єктам (крім морських вод) внаслідок скидів забруднюючих речовин зі зворотними водами з перевищенням встановленого нормативу гдс грн., за формулою (12), розділу 7 Методики за період з 29.10.2021 по 16.02.2022, наведені в таблиці 3 Розрахунку.

З = Ккат х Кр х Кз х [?(Мі х уі )] З = 1,6 х 1,26 х 1,5 х 34247,68= 103564 ГРН. 98 коп.

Внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин зі зворотними водами КВЕП «ПОДІЛЬСЬКВОДОКАНАЛ» згідно проведеного розрахунку була заподіяна шкода на суму 1 03564 грн. 98 коп.

Інспекція зверталась до відповідача із претензією № 57 від 31.05.2022 про відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті порушень природоохоронного законодавства в сфері охорони водних ресурсів, сума яких становить 103564 грн.98 коп.

Згідно даних рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення № 0600018539834. Відповідачем претензії №57 отримано 08.06.2022.

Станом на даний час сума збитків залишається не відшкодованою, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду.

Відповідно до норм ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно з ст. 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Згідно п.1.2. Роз`яснення Вищого арбітражного суду України N 02-5/744 від 27.06.2001 «Про деякі питання практики вирішення спорів пов`язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища» шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Відповідно до ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством у країни.

В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, приємствам, установам 1 організаціям надаються у володіння, користування

або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності а у випадках передбачених законодавством У країни, - на пільгових умовах.

Приписами ч. 1 ст. 149 СТ. 151 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів.

Суб`єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів земля та інші природні ресурси (В тому числі за плату або на інших умовах). Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Водні відносини в Україні регулюються Водним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та ІНШИМИ актами законодавства.

Статтею 2 Водного кодексу України визначено, що завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обгрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств установ, організацій 1 громадян на водокористування.

Усі води (водні об`єкти) на території України становлять їі водний фонд (ст. 3 Водного кодексу України).

Згідно з ст. 1 Водного кодексу України, водокористуванням є використання вод (водних об`єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об`єктів); використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва водного, повітряного транспорту та інших потреб.

Пунктом 3 6, 9 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані, зокрема дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої; здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу;

Відповідно до положень ст. 46, 48 Водного кодексу України водокористування може бути загальним або спеціальним. Спеціальне водокористування - це збір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових Лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування. Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

Відповідно до ст. 50 Водного кодексу України строки спеціального водокористування встановлюються органами, ЯЮ видали дозвіл на спеціальне

водокористування. Спеціальне водокористування може бути короткостроковим (до трьох років) а6о довгостроковим (від трьох до двадцяти п`яти років). У разі необхідності строк спеціального водокористування може бути продовжено на період, що не перевищує відповідно короткострокового або довгострокового водокористування. Продовження строків спеціального водокористування за клопотанням заінтересованих водокористувачів здійснюється державними органами, що видали дозвіл на спеціальне водокористування.

Відповідно до ст. 110, 111 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством У країни

Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування. Підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Отже, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обгрунтованими.

При цьому суд враховує наступне.

Згідно з ст. 191 ГПК України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд. Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.

Суд враховує, що відзив, в якому відповідач визнає позовні вимоги підписана уповноваженою особою - керівником відповідача; заява не суперечить закону та не порушує права чи інтереси інших осіб.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність законних підстав для ухвалення рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Згідно ч. 1 ст. 130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Аналогічна норма міститься в ч. 4 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".

Враховуючи задоволення судом позовних вимог у зв"язку з визнанням відповідачем позову, позивачу підлягає поверненню з державного бюджету 50 відсотків від судового збору, сплаченого при поданні позову, тобто 1342 грн .

Решта судового збору, сплаченого позивача при поданні позову, в розмірі 1342грн покладається на відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України.

Щодо клопотання відповідача про розстрочення сплати боргу, то суд враховує наступне.

Відповідачем на підтвердження фінансового стану надано копії звітів про фінансовий стан за 2018-2022 роки.

Відповідач зазначає, що він не заперечував щодо нарахованого боргу і у відповідь на претензію позивача надавав відповіді від 30.06.2022 № 177, від 12.10.2022 № 288, від 05.12.2022 № 336, копії яких він додав до відзиву, але відповідач посилається на скрутне фінансове становище.

Так, відповідач посилається на те, що відповідно до п. 1.1 Статуту підприємства, Комунальне виробничо-експлуатаційне підприємство «Подільськводоканал» (далі «Підприємство») є комунальним унітарним підприємством, утвореним Котовською міською радою відповідно до рішення № 6 від 27 січня 2000 року «Про реорганізацію Котовського ВУКГ» на базі відокремленої частини комунальної власності шляхом реорганізації /поділу/ Котовського виробничого управління комунального господарства, та є його правонаступником в частині прав і обов`язків згідно розподільчого балансу.

Відповідно до п. 1.2 Статуту підприємства, власником Підприємства є Подільська міська територіальна громада, в особі Подільської міської ради Подільського району Одеської області, місцезнаходження: Україна, 66300, Одеська область, м. Подільськ, проспект Шевченка, 2 (далі «Власник»).

Відповідно до п. 1.3 Статуту підприємства, Виконавчий комітет Подільської міської ради Подільського району Одеської області є органом, який виконує функції органу управління господарською діяльністю комунального підприємства в межах та обсягах визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до п. 2.1. Статуту підприємства, метою створення і діяльності Підприємства є здійснення господарської діяльності в сфері забезпечення водопостачання, водовідведення і очищення стічних вод, здійснення контролю за якістю питної води та надання відповідних послуг, одержання прибутку від зазначеної діяльності для забезпечення розвитку, належного утримання й ефективної експлуатації призначеної для цього частини комунальної власності.

За посиланнями відповідача, між Комунальним виробничо експлуатаційне підприємство «Подільськводоканал» та Виконавчим комітетом Подільської міської ради Подільського району Одеської області було складено та затверджено графік сплати вказаної суми у претензії, але у зв`язку з форс-мажорними обставинами, а саме введенням військового стану на території України, КВЕП «Подільськводоканал» знаходиться у скрутному фінансовому становищі, що спричинене вагомим зменшенням оплати комунальних послуг (централізованого водопостачання та централізованого водовідведення) населенням.

Про тяжке фінансове становище свідчить також факт наявності у Комунального виробничо експлуатаційного підприємства «Подільськводоканал» кредиторської заборгованості з податку на доходи фізичних осіб по КВЕП «Подільськводоканал» за період 2018-2022 р.р.

Основою і єдиною причиною виникнення кредиторської заборгованості перед бюджетом по оплаті податку на доходи фізичних осіб є несвоєчасний і неповний перегляд тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів КВЕП «Подільськводоканал» в умовах постійного росту складових собівартості послуг, таких як: електрична енергія, заробітна плата, рентні податки та обов`язкові платежі, ціни на паливно-мастильні та інші матеріали, необхідні для проведення ремонтів мереж, обладнання, зростання вартості послуг сторонніх організацій та інших витрат, які необхідно проводити для забезпечення сталої роботи підприємства.

З 2017р. з моменту, коли повноваження на встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення були передані від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг до Виконавчого комітету Подільської міської ради, тарифи на послуги водопостачання та водовідведення для КВЕП «Подільськводоканал» не переглядались в повному обсязі, а тільки коригувались окремі статті витрат на відсоток підвищення. Так:

- з 01.10.2017р. на збільшення витрат на заробітну плату з нарахуваннями , зменшено витрати на електричну енергію, матеріали, амортизацію основних фондів, інші витрати по встановленню лічильників;

- з 22.06.2018р. на збільшення витрат на заробітну плату з нарахуваннями та електричну енергію;

- з 01.10.2018р. на збільшення витрат на рентні платежі, основні матеріали, необхідні для проведення ремонтних робіт, паливно-мастильні матеріали , доведення заробітної плати до мінімального рівня з нарахуваннями;

- з 01.05.2019р. на збільшення витрат на заробітну плату з нарахуваннями; - з 15.09.2019р. на збільшення витрат на електричну енергію в зв`язку зі скасуванням «нічних тарифів»;

- з 01.03.2021р. на збільшення витрат на заробітну плату з нарахуваннями.

Тільки з 01.08.2021р. був проведений повний перерахунок тарифів на рівні економічно обґрунтованої собівартості послуг, однак через стрімке зростання цін на електричну енергію з 01.10.2021р. знову було проведення коригування тарифів по статті електрична енергія.

Після цього підприємство вже тричі зверталось до Виконавчого комітету з проханням відкоригувати тарифи на чергове зростання енергоносіїв.

При виникненні заборгованості за електричну енергію, енергопостачальні компанії одразу надсилають на адресу підприємства попередження про припинення електропостачання всіх об`єктів, в т. ч. водопровідних , листи з проханнями відстрочити оплату, врахувати фінансовий стан не допомагали, постачальники були категоричні і неодноразово обмежували електропостачання виробничої бази підприємства, подавали позовні заяви до суду, погрожували «вже завтра відключити артезіанські свердловини».

В умовах не коригування тарифів на послуги водопостачання та водовідведення та зростання витрат, по незалежним причинам , підприємство було поставлено у безвихідну ситуацію: або не сплачувати електричну енергію результат був відомий - припинення водопостачання та водовідведення мешканців всього міста або не сплачувати прибутковий податок з доходів фізичних осіб, керівництво підприємства було вимушено порушити законодавство задля запобігання екологічної катастрофи і забезпечення населення міста питною водою .

КВЕП «Подільськводоканал» постійно інформувало Виконавчий комітет Подільської міської ради про складну фінансову ситуацію: листами та в усній формі, просило допомогти вирішити ситуацію, своєчасно переглянути в повному обсязі тарифи на послуги, виділити фінансову допомогу на покриття заборгованості. За період з 2018р. були подані наступні листи: - №165/1 від 30.04.2018р., №180/1 від 08.05.2018р., №266 від 05.07.2018р., -№25 від 29.01.2019р., №43 від 08.02.2019р., №44 від 12.02.2019р., №83 від 15.03.2019р., №129 від 03.05.2019р., №182 від 21.06.2019р., №213 від 23.07.2019р., №241 від 13.08.2019р., №268 від 16.09.2019р.; - №130 від 31.03.2020р., №170 від 20.05.2020р., №348 від 20.11.2020р., №390 від 18.12.2020р., - №59 від 05.02.2021р., №72 від 22.02.2021р., №103 від 16.03.2021р., №136 від 27.03.2021р., №139/1 від 06.04.2021р., №216 від 22.07.2021р., №268 від 16.08.2021р., - №18 від 17.01.2022р., №328 від 27.09.2021р., №360від 04.11.2021р., №402 від 02.12.2021р., №54 від 09.02.2022р., №63 від 22.02.2022р., №91 від 28.03.2022р.

Крім цього, за посиланнями відповідача, він щоквартально до Фінансового управління Подільської міської ради КВЕП «Подільськводоканал» надає фінансову звітність: Баланс ( ф. №1) та Звіт про фінансові результати (ф.№2) за результатами поточного року.

Однак, зазначені листи розглядались тільки частково, за період з вересня 2019 р. по березень 2021р. (передвиборна кампанія 2020р.) взагалі тарифи для підприємства не переглядались, а витрати і збитки з надання послуг водопостачання та водовідведення для підприємства зростали. Так збитки з 2018 р. по 2022 р. склали 2018 р. 1 202 тис. грн. 2019 р. 489 тис. грн. - 2020 р. 1 059 тис. грн. 2021 р. 807 тис. грн. - 2022 р. 2 810 тис. грн. В грудні 2021р. на вимогу Виконавчого комітету Подільської міської ради Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області була проведена перевірка дотриманням КВЕП «Подільськводоканал» вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення , за результатами якої - порушень не встановлено.

Заборгованість з оплати прибуткового податку виникла у 2 півріччі 2018р., в умовах зростання основних витрат виробничої собівартості послуг і недопущення заборгованості за енергоносії, зниження доходів, у підприємства було недостатньо наявних обігових коштів для оплати податку.

За поясненнями відповідача, з 2018р. значно скоротилися надходження від населення за спожиті послуги, що пов`язано з поверненням, надлишково наданих в попередні періоди ( до 2018р.) населенню сум субсидій, частина яких була повернута КВЕП «Подільськводоканал» в бюджет в 2018 р., а за рахунок іншої переплати - населення не оплачувало спожиті послуги протягом 2018-2019 рр.

На початку 2020 р. в зв`язку з введенням на території України карантину через розповсюдження короно вірусної хвороби , ще додатково знизився рівень оплати спожитих послуг через скорочення платоспроможності населення, крім того на період карантину на законодавчому рівні заборонено призупиняти населенню надання послуг з водопостачання та водовідведення через борги.

З квітня 2021р., після коригування тарифів на послуги ( понад 1,5 роки діяли попередні тарифи ), підприємство стабільно щомісячно перераховувало поточні суми нарахованого податку до лютого 2022р. - моменту початку воєнних дій на території України. В умовах воєнного часу значно скоротився рівень оплати населенням спожитих послуг (88%), а також обсяги надання послуг (87%), крім того на законодавчому рівні дозволено було споживачам за таких обставин не сплачувати комунальні послуги, в результаті знову виникла заборгованість з прибуткового податку.

Беручи до уваги факт того, що основним джерелом доходу підприємства являється надходження коштів від населення під час оплати комунальних послуг, КВЕП «Подільськводоканал» на даний час, відповідач зазначає, що він не спроможний в повному обсязі покривати витрати на електроенергію (що являється основною складовою у забезпеченні безперебійного надання послуг водопостачання населенню) та виплачувати збитки заподіяні Державі внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин у водні об`єкти (р. Тілігул та р. Великий Куяльник) зі зворотними водами.

Згідно з ст. 238 ГПК України у разі необхідності у резолютивній частині рішення також вказується про надання відстрочки або розстрочки виконання рішення.

Відповідно до ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.

Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: ступінь вини відповідача у виникненні спору; стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан; стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.

У зв`язку з вищезазначеною інформацією та беручи до уваги те, що відповідач визнає позов і є підприємством критичної інфраструктури, основною функцією якого є безперебійне надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення, суд дійшов висновку задовольнити його клопотання про розстрочення виконання рішення.

На підставі вищевикладених норм права, керуючись ст.ст. 129, 232-240, 243, Господарського процесуального кодексу України, суд

ухвалив:

1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2. Стягнути з Комунального виробничо-експлуатаційного підприємства «ПОДІЛЬСЬКВОДОКАНАЛ» (код ЄДРПОУ 30615813, м. Подільськ Одеської області вул. Некрасова 8) суму шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків, нанесених Державі Україна у розмірі 103564,98 грн до Державного бюджету України на розрахунковий рахунок номер UA828999980313090122000015746 фонду охорони навколишнього природного середовища Подільської міської ТГ, отримувач: ГУК в Од.обл./м.Подільськ/24061900 код за ЄДРПОУ 37607526 банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код бюджетної класифікації 24062100, балансовий рахунок 3311, символ звітності банку 331.

Розстрочити виконання рішення строком до 31.12.2024, стягуючи щоквартально по 25891,25 грн.

3. Стягнути з Комунального виробничо-експлуатаційного підприємства «ПОДІЛЬСЬКВОДОКАНАЛ» (код ЄДРПОУ 30615813, м. Подільськ Одеської області вул. Некрасова 8) на користь Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) на UA438201720343110001000115709 код ЄДРПОУ 43879780 банк Державна казначейська служба України м. Київ", місцезнаходження- м. Одеса, Лінія 12, 6 ст. Люстдорфської дороги, 22) суму коштів за сплату судового збору у розмірі 1342 грн.

4. Повернути з держбюджету Державній екологічній інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) код ЄДРПОУ 43879780, м. Одеса, Лінія 12, 6 ст. Люстдорфської дороги, 22) 1342 грн судового збору, сплаченого платіжною інструкцією № 821 від 07.12.2023.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Південно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 22 лютого 2024 р.

Суддя В.В. Литвинова

Дата ухвалення рішення22.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117202429
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/5791/23

Рішення від 22.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 03.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Литвинова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні