ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2024 року м. Житомир справа № 240/34834/23
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Нагірняк М.Ф.,
секретар судового засідання Мельниченко В.В.,
за участю: представника позивача - Карпінський Г.І., Клочан І.О.,
представника відповідача - Байдала І.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛУЧ-К" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛУЧ-К" звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення - рішення №000113260407 від 19.06.2023 року про застосування штрафу в сумі 28488,64 грн.
Ухвалою суду від 19.12.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі і її призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Ухвалою суду від 17.01.2024року відмовлено в задоволенні клопотання представника Відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провдження.
Судове засідання у справі, призначене на 18.01.2024 року, не відбулося з технічних причин (відсутності постачання електричної енергії в приміщення суду).
Ухвалою суду від 31.01.2024 року в судовому засіданні оголошено перерву на стадії дослідження письмових доказів по причині оголошення повітряної тривоги в місті Житомирі.
В судовому засіданні представники Позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі і пояснили, що Відповідачем протиправно за результатами перевірки зроблено висновок про наявність підстав для застосування до Позивача фінансових санкцій за порушення строків реєстрації 10 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На думку представників Позивача, Відповідачем не було враховано, що згідно з п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Тобто, Відповідач не врахував, що допущене платником порушення вимог чинного податкового законодавства щодо строків реєстрації податкових накладних в період дії карантинних обмежень виключає можливість застосування таких фінансових санкцій. Аналогічну позицію, як пояснили представник Позивача, висловив Верховний Суд в Постанові від 10.12.2021 у справі №420/10367/20.
Крім того, представники Позивача зазначили, що в період з 14.40год 15.11.2022року по 23.20год 16.11.2022року відсутність електроенергії на підприємстві виключало можливість в електронному режимі подати вказані податкові накладні для реєстрації.
Представник Відповідача, Головного управління ДПС у Житомирській області, проти позову заперечила і пояснила, що вказана камеральна перевірка була призначена і проведена у повній відповідності до вимог чинного законодавства. В ході перевірки було встановлено, що Позивачем протягом жовтня - листопада 2022 року порушені строки реєстрації 10 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На думку представника Відповідача, такі порушення вимог ст.201 Податкового кодексу України правомірно стали підставою для застосування до платника штрафних санкцій, передбачених пунктом 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України. Представник Відповідача вважає, що наведені представником Позивача обмеження щодо застосування штрафних санкцій не підлягають врахуванню в силу вимог абзацу 18 підпункту 69.2 ст.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України.
В зв`язку з цим, в ході камеральної перевірки правомірно зроблено висновок про наявність підстав для застосування до платника оскаржуваних штрафних санкцій.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню за таких підстав.
Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо порядку, підстав та строків застосування фінансових (штрафних) санкцій регулюються правовими нормами Податкового кодексу України, що були чинні на день виникнення таких відносин.
Судом встановлено, що за результатами камеральної перевірки Позивача з питань дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних було винесено оскаржуване податкове повідомлення - рішення №000113260407 від 19.06.2023 року про застосування штрафу в сумі 28488,64 грн.
Як зазначено в податковому повідомленні - рішенні Відповідача №000113260407 від 19.06.2023 року підставою для застосування штрафу в сумі 28488,64 грн. стали порушення платником вимог ст.201 Податкового кодексу України.
Безспірно, за приписами 201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).
Судом встановлено та визнається сторонами, що платником, Позивачем у справі, в листопаді 2022 року порушені граничні строки реєстрації 10 податкових накладних. Перелік таких накладних із відображенням номерів таких накладних, дати їх складання та дати їх реєстрації, кількість днів порушення термінів їх реєстрації, визначення розміру та суми штрафу, відображені у відповідному розрахунку, що додається до податкового повідомлення - рішення.
Порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до відповідного платника штрафу в розмірах, передбачених статтею 120-1 Податкового кодексу України.
Загальний розмір штрафних санкцій згідно оскаржуваного податкового повідомлення - рішення в арифметичному визначенні, загальна кількість таких податкових накладних, граничні строки реєстрації яких порушено платником сторонами не оспорюється.
Суд враховує, що відповідно до вимог ч.1 ст.78 КАС України обставини, що визнаються сторонами, не підлягають доказуванню, так як у суду відсутні обґрунтовані сумніви щодо їх достовірності.
Суть спірних відносин по даній справі зведена до правомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення Відповідача №000113260407 від 19.06.2023 року про застосування штрафу в сумі 28488,64 грн.
Згідно доводів Позивача та його представників в суді, незважаючи на допущені платником незначні порушення граничних строків реєстрації перелічених 10 податкових накладних, до такого платника в силу вимог п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України не можуть бути застосовані штрафні санкції, так як такі порушення податкового законодавства були вчинені протягом періоду дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Такі доводи Позивача та його представника в судовому засіданні не узгоджуються із вимогами чинного законодавства з огляду на таке.
Безспірно, в силу вимог п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
- порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
- відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
- порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Як вже зазначалося, застосування до платника оскаржуваних штрафних санкцій було зумовлено порушенням граничних строків реєстрації податкових накладних в листопаді 2022 року.
Одночасно суд враховує, що дія карантину, встановленого постановою КМУ "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" від 09.12.2020 р. № 1236, відмінена лише 30 червня 2023 р. згідно постанови КМ України від 27 червня 2023 р. № 651.
Безспірно, допущені Позивачем порушення вимог податкового законодавства щодо строків реєстрації податкових накладних мали місце протягом дії зазначеного карантину.
Разом з тим, Позивач та його представники в суді не врахували, що в силу вимог ст.201 Податкового кодексу України подання платником податкової накладної засвідчує про наявність у платника відповідних податкових зобов`язань з податку на додану вартість.
Тобто, не своєчасне подання податкових накладних для проведення державної реєстрації за своєю суттю є порушеннями платником вимог щодо нарахування та декларування податку на додану вартість.
Зазначене свідчить, що приписи п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України щодо незастосування фінансових санкцій на період карантинних обмежень не поширюються на порушення вимог податкового законодавства щодо строків реєстрації податкових накладних.
Одночасно суд вважає обґрунтованими доводи представника Відповідача, що положення п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України не підлягають застосуванню до спірних відносин також в силу вимог абзацу 18 підпункту 69.2 ст.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України.
Так, Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року № 2260-IX (надалі - Закон № 2260-IX) внесено зміни до Податкового кодексу України, в тому числі до підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" і підпункт 69.2 його викладено в новій редакції.
Такими змінами було передбачено проведення окремих камеральних, документальних та фактичних перевірок.
При цьому законодавець прямо зазначив, у що разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, у разі виявлення порушень законодавства за результатами таких видів камеральних перевірок можуть застосовуватися штрафні санкції без врахування мораторію на них, передбаченого п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України.
Суд вважає безпідставними доводи представників Позивача щодо наявності щодо необхідності врахування до спірних відносин правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 10.12.2021року у справі №420/10367/20.
Вказане судове рішення ухвалювалося відносно обставин, що мали місце в період серпень 2019року - січень2020року та без врахування вимог Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року № 2260-IX, а тому відповідні висновки Верховного Суду не можуть бути враховані до спірних відносин по даній справі.
Суд вважає безпідставними також доводи представників Позивача щодо наявності об`єктивних причин, які перешкоджали платнику в період з 14.40год 15.11.2022року по 23.20год 16.11.2022року через відсутність електроенергії на підприємстві в електронному режимі подати вказані податкові накладні для реєстрації.
Так, в судовому засіданні встановлено та не заперечується сторонами, що всі 10 податкових накладних були складені платником в період з 17 жовтня по 31 жовтня 2022року, а тому в силу приписів 201.1 ст.201 Податкового кодексу України всі вказані податкові накладні платник повинен був подати для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Тобто, платник повинен був вказані податкові накладні подати в період з дня їх складання до 15 листопада 2022року включно, а не виключно 15 листопада 2022року.
Жодних доказів щодо наявності поважних причин, які перешкоджали платнику подати перелічені 10 податкових накладних для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних в період з дня їх складання до 15 листопада 2022року суду не надано.
Таким чином, податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Житомирській області №000113260407 від 19.06.2023 року про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛУЧ-К" штрафу в сумі 28488,64 грн. прийнято в межах повноважень податкового органу, на підставі вимог чинного законодавства, а тому підстави для визнання його протиправним та скасування - відсутні.
Відповідно до вимог ст.ст.139-143 КАС України підстави для стягнення або відшкодування судових витрат по даній справі відсутні.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛУЧ-К" до Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати до Сьомого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя М.Ф. Нагірняк
Повне судове рішення складене 22 лютого 2024 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117210082 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні