Рішення
від 23.02.2024 по справі 480/5598/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 лютого 2024 року Справа № 480/5598/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Опімах Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/5598/23 за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС" (далі відповідач, ТОВ "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС") адміністративно-господарські санкції в сумі 71855,28 грн та пеню в сумі 2471,64 грн. Позовні вимоги мотивує тим, що відповідно до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" відповідач повинен у разі невиконання встановленого статтею 19 цього Закону нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю сплачувати відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, розраховані виходячи з розміру половини середньої річної заробітної плати на підприємстві. Враховуючи, що середньооблікова кількість штатних працівників відповідача складає 38 осіб, то для осіб з інвалідністю, які повинні працювати у відповідача, створено два робочих місця, проте одне з них не зайняте такою особою. У зв`язку з порушенням відповідачем термінів сплати на суму адміністративно-господарських санкцій була нарахована пеня. Оскільки до 18.04.2022 суму адміністративно-господарських санкцій та пеню відповідач не сплатив, позивач просить суд стягнути з відповідача адміністративно-господарські санкції у розмірі 71855,28 грн та пеню в сумі 2471,64 грн.

Відповідач позов не визнав, у наданому суду відзиві на позовну заяву зазначив, що ТОВ "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС" перебуває на обліку в Сумському обласному відділенні Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю як підприємство, яке у своїй діяльності використовує найману працю. Відповідно до вимог чинного законодавства Товариство щорічно подавало Сумському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звіти про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за встановленою формою. Так, згідно з відомостями, зазначеними у звіті за 2021 рік, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) становила 38 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, 2 особи, кількість осіб з інвалідністю штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", 2 особи. Тобто, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2021 році підприємством виконаний. У 2022 році кількість осіб з інвалідністю штатних працівників у Товаристві не змінилася: два працівника, які мають підтверджену інвалідність та працюють на підприємстві ще з 2016 року, продовжують працювати до теперішнього часу. Вважає, що порушень вимог чинного законодавства ним не допущено, а тому підстави для застосування адміністративно-господарських санкцій до ТОВ "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС" відсутні. Просив у задоволенні позову відмовити.

Позивач подав відповідь на відзив, в якому зазначив, що доводи відповідача щодо виконання підприємством нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2021 році не стосується предмета спору в цій справі. Крім того, що стосується означених відповідачем двох його працівників осіб з інвалідністю, зазначає, що гр. ОСОБА_1 , прийнята на посаду табельника з 20.12.2016, відповідно до повідомлення МСЕК має інвалідність третьої групи до 14.03.2025 (дата огляду 14.03.2023), при цьому доказів, що цей працівник мав інвалідність у спірний період, відповідач не надав, та гр. ОСОБА_2 , прийнятий на посаду підсобного робітника з 20.12.2016, відповідно до повідомлення МСЕК має інвалідність другої групи безтерміново з 12.01.2016 (огляд повторний), що відповідає інформації в Розрахунку, долученому до позовної заяви. У 2022 році відповідач не звертався до Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості зі звітами за формою 3-ПН. Таким чином, відповідач не забезпечив працевлаштування осіб з інвалідністю на підприємстві, що призвело до порушення вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні". Вважає позовні вимоги обгрунтованими та просить позов задовольнити.

Відповідач подав заперечення щодо наведених позивачем у відповіді на відзив пояснень та зазначив, що обидва працівники підприємства ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на час прийняття їх на посади з 20.12.2016 уже мали підтверджену висновками МСЕК інвалідність. Так, ОСОБА_2 мав інвалідність другої групи з 12.01.2016 безтерміново, ОСОБА_1 мала інвалідність третьої групи до 01.05.2017. В подальшому вона періодично проходила повторні огляди МСЕК, за результатами яких її інвалідність підтверджувалася. Отже, з грудня 2016 року до теперішнього часу на підприємстві працюють дві особи з інвалідністю, підтвердженою відповідними документами МСЕК, для яких це місце роботи є основним. Таким чином, Товариством дотримано вимоги чинного законодавства для працевлаштування осіб з інвалідністю, натомість позивач безпідставно застосував до нього адміністративно-господарські санкції. Просив у задоволенні позову відмовити.

Вивчивши матеріали справи й оцінивши докази у справі, суд вважає, що в задоволенні позову необхідно відмовити з огляду на таке.

Судом встановлено, що відповідач зареєстрований як юридична особа та використовує найману працю.

Відповідно до ч. 8 ст. 69 Господарського кодексу України підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, осіб з інвалідністю, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні визначає Закон України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", який гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.

Відповідно до ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (далі Закон) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць.

У даному випадку відповідач належить до категорії суб`єктів, яким відповідно до ст. 19 Закону встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Матеріалами справи підтверджується, що у 2021 році та у 2022 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) відповідача становила 38 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, 2 особи, кількість осіб з інвалідністю штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", 2 особи.

Тобто, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2021-2022 роках підприємством виконаний: два працівника, які мають підтверджену інвалідність та працюють на підприємстві з 2016 року, продовжують працювати до теперішнього часу (а.с.19-26).

При цьому доводи позивача про непідтверження у спірний період інвалідності у працівника відповідача гр. ОСОБА_1 спростовується доказами, наявними в матеріалах справи, а саме копіями довідок до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, відповідно до яких вона проходила повторні огляди, за результатами яких її інвалідність підтверджувалася (а.с.38-42). За таких обставин у позивача не було правових підстав для застосування адміністративно-господарських санкцій до ТОВ "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС" за невиконання встановленого статтею 19 Закону нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Крім того, що стосується зауваження позивача про те, що ТОВ "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС" у 2022 році не зверталося до Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості про направлення на підприємство для працевлаштування осіб з інвалідністю, суд зазначає, що, по-перше, чинне законодавство не зобов`язує підприємства, установи та організації здійснювати пошук та підбір осіб з інвалідністю на створені для них робочі місця, і по-друге, матеріалами справи підтверджується, що норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році відповідач виконав, що виключає його обов`язок звітувати за встановленою формою до центру зайнятості.

Враховуючи викладене, суд вважає, що за наведених обставин і правових норм вимоги позивача про стягнення з ТОВ "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС" адміністративно-господарських санкцій та пені є необґрунтованими, що підтверджується матеріалами справи, та не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (40011, м. Суми, вул. Горького, 2, код ЄДРПОУ 14004771) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНО-БІО-ЕНЕРГО-СЕРВІС" (40034, м. Суми, вул. Героїв Крут, буд. 26, код ЄДРПОУ 39346121) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити за необгрунтованістю.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.М. Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117211320
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —480/5598/23

Рішення від 23.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні