Рішення
від 23.02.2024 по справі 520/35894/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

23 лютого 2024 року № 520/35894/23

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Зоркіна Ю.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" (вул. Молодіжна, буд. 9, сел. Курортне, Харківська область, 62373, код ЄДРПОУ 45403983) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, ЄДРПОУ 43983495), Державна податкова служба України (м.Київ, Львівська площа, 8, ЄДРПОУ 43005393) про визнання дій протиправними та скасувати рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

установив:

Позивач звернувся до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області №9974428/45403983 від 21.11.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 18.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" податкову накладну №3 від датою її подання на реєстрацію;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області №9974427/45403983 від 21.11.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 25.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" податкову накладну №4 від 25.10.2023 датою її подання на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскаржувані рішення є незаконними, невмотивованими, необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки підприємством надано весь перелік документів на підтвердження реальності господарських операцій за якими складені податкові накладні.

Відповідачі надали до суду відзив, у якому заперечували проти задоволення позовних вимог, зазначивши, що приймаючи спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних контролюючий орган виходив з того, що Товариством з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" не подано усіх первинних документів, а саме відсутні складські документи та інвентаризаційні описи. Відповідач зауважив, що позивач як учасник господарської діяльності на певному сегменті ринку, обізнаний з тонкощами роботи на цьому ринку, а відтак має розуміння сутності та тонкощів певних операцій, має усвідомлення не тільки щодо базових документів, які супроводжують певні операції, а й щодо інших документів, які зазвичай супроводжують такого роду операції. Відтак, саме позивач має можливість визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи для реєстрації ПН. Враховуючи зазначене, просив у задоволенні позову відмовити.

Від позивача надійшла відповідь на відзив відповідно до якої позивач просив задовольнити позовні вимоги інформації з приводу відсутності складських документів, інвентаризаційних описів у вказаних повідомленнях зазначено не було; відповідачами не надана обґрунтована оцінка документам, які додатково подавалися позивачем після їх затребування

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" є юридичною особою зареєстрованою у встановленому законодавством порядку, має ідентифікаційний код 45403983, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області.

Основними видами діяльності за КВЕД є 52.24 Транспортне оброблення вантажів (основний) 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів 46.12 Діяльність посередників у торгівля паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 47.30 Роздрібна торгівля пальним 49.41 Вантажний автомобільний транспорт 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного си орендованого нерухомого майна 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.

Для здійснення своєї господарської діяльності "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" орендує нежитлові приміщення та транспортні засоби та має штат працівників, що підтверджується наявними в матеріалах справи Договором оренди нежитлового приміщення №23/08-1 від 23.08.2023 року, актом прийому-передачі приміщення, складеного відповідно до Договору №23/08-1 від "23" серпня 2023 р., актами здачі-приймання робіт (надання послуг) оренди нежитлового приміщення та відповідними рахунками-фактури, Договором оренди транспортних засобів №21/08-1 від 21.08.2023 року, актом приймання передачі № 1 від 21.08.2023 р. до Договору оренди транспортних засобів №21/08-1 від 21.08.2023 року, Додатковою угодою від 01.10.2023 року до Договору оренди транспортних засобів №21/08-1 від 21.08.2023 року, актами здачі-прийняття робіт (надання послуг) оренди транспортних засобів та відповідними рахунками-фактури, Наказом №01/10шр "Про затвердження штатного розпису" від 01.10.2023 року та самим штатним розписом (а.с. 32-61).

Для здійснення зазначеного вище господарської діяльності ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" має ліцензію на здійснення вантажних перевезень, видану Державною службою України з безпеки на транспорті (УКРТРАНСБЕЗПЕКА). Номер рішення про видачу ліцензії 615 від 12.09.2023 (а.с. 62).

Між ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" (Перевізник) та ТОВ "ВЕРХІВЦЕВСЬКИЙ ОЛІЙНОЕКСТРАКЦІЙНИЙ ЗАВОД" (Замовник) укладено договір № ВПАТ-042-ВОЕЗ на внутрішні перевезення вантажів автомобільним транспортом від 11.09.2023 року (далі - Договір), відповідно до якого Перевізник зобов`язується протягом усього строку дії цього Договору за завданнями Замовника в обумовлені Сторонами строки приймати довірений йому Замовником вантаж, доставляти цей вантаж власним автомобільним транспортом до пункту призначенім та видавати його визначеній Замовником особі, яка має право на одержання такого вантажу, а Замовник зобов`язується оплачувати належним чином наданні Перевізником послуги. Відповідно до положень п. 2.1 Розділу 2 Договору Перевізник здійснює перевезення вантажів на підставі письмової або усної заявки Замовника.

Відповідно до положень п.п. 4.1-4.5 Розділу 4 "Вартість перевезення та порядок розрахунків" надання послуг по цьому Договору фіксується двостороннім Актом виконаних робіт (послуг), який складається у двох примірниках, по одному для кожної із Сторін, підписується уповноваженими представниками Перевізника й Замовника та засвідчується печатками Сторін та повинен містити наступну інформацію: найменування Перевізника й Замовника; Вантажовідправника та Вантажоодержувача; інформація про перевезений вантаж; дата і маршрут перевезення; інформація про транспортний засіб; вартість перевезення. Загальна сума цього Договору складається із сум вартостей підписаних обома Сторонами Актів виконаних робіт (послуг). Вартість послуг з перевезення узгоджується Сторонами при оформленні заявки на перевезення до початку перевезення вантажів. Якщо вартість перевезення, визначена Перевізником під час оформлення заявки не влаштовує Замовника, останній має право відмовитися від погодженої заявки до початку перевезення. Послуги вважаються виконаними належним чином, якщо вантаж доставлено у відповідності до умов узгоджених Сторонами у відповідній заявці. Факт надання послуги з перевезення підтверджується: документами, що підтверджують передавання вантажу від Вантажовідправника Перевізнику, передавання вантажу Перевізником Вантажоодержувачу згідно чинного законодавства України, товарно-транснортною накладною, Актом виконаних робіт (послуг) (а.с. 64-67).

11.09.2023 сторони уклали Додаткову угоду №1 до Договору на внутрішні перевезення вантажів автомобільним транспортом № ВПАТ-042-ВОЕЗ від "11" вересня 2023 року, у якій сторони Договору погодили вартість послуг на перевезення за маршрутом:Дніпропетровська об., Кам`янськин р-н., м. Верхівцеве, вул. Нова. 50-А - Одеська обл., м Ізмаїл, вул. Придунайська, 232- становить 2200,00 грн/ тона з ПДВ (а.с 68).

На виконання Договору № ВПАТ-042-ВОЕЗ від 11.09.2023 року та Додаткової угоди №1 до Договору № ВПАТ-042-ВОЕЗ від 11.09.2023 року позивачем здійснено факти перевезень, що підтверджується ТТН №14081 від 12.10.2023р. (перевезено 25,57 т), ТТН №14072 від 12.10.2023р. (перевезено 25,19 т), №14048 від 12.10.2023р. (перевезено 26,88 т) (а.с. 69-71) та ТТН №14597 від 21.10.2023р. (перевезено 24,89 т), ТТН №14584 від 21.10.2023р. (перевезено 27,00 т) та №14607 від 21.10.2023р. (перевезено 25,55 т) (а.с. 141-143).

Після розвантаження перевезеного вантажу було складено Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №АФ-0000009 від 18.10.2023р. та складено рахунок-фактуру №АФ-0000009 від 18.10.2023р. на оплату наданих послуг на загальну суму 186336,00 (в т.ч ПДВ 20%-31056,00грн) (а.с. 72-73), та відповідно Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №АФ-0000012 від 25.10.2023р. та складено рахунок-фактуру №АФ-0000012 від 25.10.2023р. на оплату наданих послуг на загальну суму 185856,00 (в т.ч ПДВ 20%-30976,00грн) (а.с. 139-140), що сплачені Замовником відповідно до наданих виписок (а.с. 85-86).

По факту першої події (надання послуг) ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" складена податкова накладна від 18.10.2023 №3 на суму 186336,00 грн. (у т.ч. ПДВ 31056,00 грн.), реєстрація якої зупинена 06.11.2023 та податкова накладна від 25.10.2023 №4 на суму 185856,00 грн. (у т.ч. ПДВ 30976,00 грн.), реєстрація якої зупинена 06.11.2023.

Підставою зупинення визначено те, що обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

06.11.2023 ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" направив до ГУ ДПС у Харківській області Повідомлення № 2 та Повідомлення № 3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено до яких були надані пояснення щодо розблокування податкових накладних та електронні копії документів, які детально висвітлювали обставини господарських операцій по яким була складена податкові накладні, реєстрації яких були зупинені.

Повідомленнями про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 13.11.2023 №9909550/45403983 та від 14.11.2023 №9924614/45403983, в яких зазначено про необхідність надання письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, первинних документів щодо придбання, товарів, придбання матеріалів, паливно-мастильних матеріалів.

Позивачем надано додаткові пояснення від 14.11.2023 року щодо розблокування податкової накладної №3 від 18.10.2023 року та податкової накладної № 4 від 25.10.2023 року та первинні документи щодо придбання товарів-матеріалів, паливно-мастильних матеріалів. Відповідно до наданих додаткових пояснень 18.09.2023р. укладений Договір №040419-18/09/2023 П01483 поставки партіями з використанням панівних карток з ТОВ "ВОГ РЕСУРС", код 43258487. Згідно з умовами зазначеного договору ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" оплачує та приймає у власність паливно-мастильні матеріали (пальне дизельне) з використанням паливних карток. Договір був підписаний сторонами в електронному вигляді, використовуючи електронно-цифрові підписи за допомогою програми електронного документообігу М.Е.DОС. Також згідно Акту приймання-передачі ви 18.09.2023р. отримані паливні картки в кількості 5 (п`ять) штук, які обліковуються на балансі підприємства згідно з Інструкцією №291. Оплату за дизельне пальне здійснюється на розрахунковий рахунок Постачальника, пальне зберігається у Постачальника (мережі АЗС). ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" мас доступ до пального, використовуючи паливні картки на будь-яких АЗС мережі. 30.09.2023р. ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" та ТОВ "ВОГ РЕСУРС" підписати видаткову накладну №205744 та Акт приймання-передачі партіями з використанням паливних карток № ВРСО205744 Палива дизельного ДП- Л-Євро5-ВО на загальну суму 129636.11 грн. в т.ч. ПДВ 20%. 31.10.2023р. ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" та ТОВ "ВОГ РЕСУРС" підписані видаткову накладну № 205744 та Акт приймання-передачі партіями з використанням паливних карток № ВРС0232552 Палива дизельного ДП-Л-Євро5-В0 на загальну суму 329791.91 грн, в т.ч ПДВ 20%. Документообіг між ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" та ТОВ "ВОГ РЕСУРС" здійснюється в електронному вигляді, за допомогою програми електронного документообігу M.E.DOC, з використанням електронного цифрового підпису. Для цього ТОВ "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" придбало у ТОВ "САПФІР РД" код 45048438 примірник та пакетів оновлень (компоненті комп`ютерної програми "ME.Doc" Модуль "Облік ПДВ" з правом використання на рік. Згідно з п.4.1 Договору №040419-18/09/2023 П01483 поставки партіями з використанням панівних карток оплата за паливно-мастильні матеріали здійснюється в безготівковій формі на розрахунковий рахунок Постачальника.

За результатами розгляду наданих пояснень та документів відповідачем прийнято рішення від 21.11.2023 № 9974428/45403983 комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної від 18.10.2023 №3 на суму 186336,00 грн. (у т.ч. ПДВ 31056,00 грн) та рішення від 21.11.2023 № 9974427/45403983 комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної від 25.10.2023 №4 на суму 185856,00 грн. (у т.ч. ПДВ 30976,00 грн).

Зазначені рішення оскаржено до Державної податкової служби та рішеннями від 30.11.2023 №82895/45403983/2 та 82899/45403983/2 скарги залишені без задоволення.

Перевіряючи оскаржувані рішення відповідача на відповідність положенням ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладната/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2-7, 9, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналізуючи вище зазначені положення суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий, це сам етап прийняття рішення податковим органом.

Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.

Суд зазначає, що відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій товариства є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи складаються під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкуванню оброблення даних на підставі первинних документів складаються зведені облікові документи товариства.

Суд зазначає, що вказані первинні документи та пояснення стосовно здійснених господарських операцій позивачем надано до контролюючого органу, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами по справі.

Доказів наявності ознак фіктивності в діяльності контрагенту позивача, нікчемності або недійсності угод укладених позивачем з вказаним контрагентом або відсутності реального характеру цих операції матеріали справи не містять, а відповідачем таких доказів до суду не надано.

Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02.07.2019р. по справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19) загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд зауважує, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено переліку документів, які потрібно надати позивачу до контролюючого органу, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 23.05.2023 по справі №500/770/21 звернув увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім того, суд враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 року по справі № 500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі, як суб`єкти владних повноважень не довели правомірності прийнятих ними рішень.

Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.11.2023 9974428/45403983 та 9974427/45403983 є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факти здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких відмовлено, а тому є такими, що підлягають скасуванню.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що за приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 1246 від 29.10.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

У першому та третьому випадках податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної. У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день набрання законної сили саме рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, нормами ПК України та Порядку чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної та можливості зазначення дати її реєстрації.

Враховуючи викладене, суд для ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 18.10.2023 та № 4 від 25.10.2023.

При розв`язанні спору, суд зважаючи на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010р. у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994р. у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008р. у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії"), надав оцінку усім юридично значимим факторам та нормам закону, котрі здатні вплинути на правильне вирішення спору; дослухався до сформульованих та здатних вплинути на результат вирішення спору аргументів сторін; виклав власні висновки та міркування як з приводу тлумачення належних норм права, так і з приводу усіх слушних доводів поданих учасниками спору процесуальних документів.

Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст.72-77, 90, 210 КАС України, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу в порядку, визначеному ст.139 КАС України

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 КАС України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області №9974428/45403983 від 21.11.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 18.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" податкову накладну №3 від 18.10.2023 датою її подання на реєстрацію.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області №9974427/45403983 від 21.11.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 25.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" податкову накладну №4 від 25.10.2023 датою її подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПСУ у Харківській області судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТО ФОРВАРД ПЛЮС" за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117211477
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/35894/23

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Рішення від 23.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні