ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2024 року м. Чернівці Справа № 600/2448/23-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левицького В.К., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за позовом Державної служби геології та надр України до колективного підприємства Валя Кузьмінське про анулювання спеціального дозволу.
В С Т А Н О В И В:
Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просить: припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.12.2002 № 2876, наданий колективному підприємству Валя Кузьмінське.
В обґрунтування позовних вимоги позивач зазначав, що відповідно до ч. 3 ст. 13 Кодексу України про надра користувачами надр не можуть бути, серед іншого, юридичні особи, у яких істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором.
Водночас, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) колективного підприємства Валя Кузьмінське є громадянин російської федерації ОСОБА_1 , російська федерація, АДРЕСА_1 .
Вказані обставини, на думку позивача, свідчать про необхідність припинення права відповідача на користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу.
За вказаною позовною заявою відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).
Про відкриття провадження в даній адміністративній справі та призначення її до розгляду повідомлено відповідача за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що підтверджується довідкою Укрпошти від 14.06.2023. Згідно вказаної довідки, рекомендоване поштове відправлення адресоване відповідачу, повернуто до суду з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
У зв`язку з поверненням поштового відправлення, судом повторно направлено на адресу відповідача копію ухвали про відкриття провадження у справі а також копію позову з доданими до неї документами, які отримано відповідачем 19.07.2023, що підтверджується відміткою в рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.
Правом, передбаченим ст. 162 КАС України, відповідач не скористався, відзив на позовну заяву відповідач до суду не подав.
З`ясувавши обставини, на які позивач посилаються як на підставу своїх вимог, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
Згідно відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань колективне підприємство Валя Кузьмінське (вул. Джерельна, 1, с. Валя Кузьмина, Глибоцький район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 05398415) зареєстроване як юридична особа 30.01.1997. Основним видом діяльності відповідача є виробництво безалкогольних напоїв; виробництво мінеральних вод та інших вод, розлитих у пляшки.
17.12.2002 колективне підприємство Валя Кузьмінське отримало спеціальний дозвіл на користування надрами № 2876 строком дії до 17.12.2032, з метою видобування мінеральних лікувально-столових вод для промислового розливу. Вид користування надрами: видобування. Мета користування надрами: видобування мінеральних лікувально-столових вод для промислового розливу. Відомості про ділянку надр: Валякузмінське родовище (ділянка надр, де розташована свердловина №2-Д). Місце знаходження ділянки надр: Глибоцький район, Чернівецька область. Прив`язка на місцевості відповідно до адміністративно-територіального устрою України: східна частина с. Валя Кузьмина. Вид корисних копалин: мінеральні лікувально-столові води.
Як додаток до вказаного спеціального дозволу на користування надрами Умови користування надрами № 2876 від 17.12.2002, між Державною службою геології та надр України та колективним підприємством Валя Кузьмінське було укладено Угоду № 2876 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 30.01.2013, на умовах якої Держгеонадра надала колективному підприємству Валя Кузьмінське право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин визначені, а підприємство (відповідач) зобов`язувався виконувати та дотримуватися умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами" від 01.12.2022 № 2805-IX, який набрав чинності 28.03.2023, внесено зміни до Кодексу України про надра, а саме, доповнено статтю 13 частинами 3-7, зокрема, про те, що користувачами надр не можуть бути: юридичні особи, у яких істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором
Із змісту витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видно, що одним із кінцевих бенефіціарних власників (контролером) відповідача є громадянин російської федерації ОСОБА_1 , російська федерація, АДРЕСА_1 . Розмір частик статутного капіталу або відсоток права голосу: 25%.
Зважаючи на відомості, внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо кінцевого бенефіціарного власника (контролера) відповідача, позивач звернувся до суду з вимогою припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.12.2002 № 2876, наданого колективному підприємству Валя Кузьмінське.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Стаття 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.
Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Відповідно до визначення наведеного в ст. 1 Кодексу України про надра під визначенням надра необхідно розуміти частину земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.
Згідно із ст. 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Статтею 3 Кодексу України про надра обумовлено, що гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
Згідно із ч. 1 ст. 4 Кодексу України про надра - надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.
Приписами ч. 1 ст. 13 цього Кодексу встановлено, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Статтями 19, 20 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами надається шляхом надання спеціального дозволу на користування надрами. Для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, надра надаються у користування після одержання спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ).
Статтею 14 Кодексу України про надра визначено види користування надрами. Зокрема, згідно ч. 1 цієї статті Кодексу надра надаються у користування, у т.ч. для видобування корисних копалин.
Матеріалами справи підтверджується, що 17.12.2002 колективне підприємство Валя Кузьмінське отримало спеціальний дозвіл на користування надрами № 2876 строком дії до 17.12.2032, з метою видобування мінеральних лікувально-столових вод для промислового розливу.
Як додаток до вказаного спеціального дозволу на користування надрами Умови користування надрами № 2876 від 17.12.2002, між Державною службою геології та надр України та колективним підприємством Валя Кузьмінське було укладено Угоду № 2876 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 30.01.2013.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами» від 01.12.2022 № 2805-IX, який набрав чинності 28.03.2023, внесено зміни до Кодексу України про надра, а саме, доповнено статтю 13 частинами 3-7 такого змісту:
"Користувачами надр не можуть бути:
1) юридичні особи, зареєстровані у державі, визнаній Верховною Радою України державою-агресором;
2) юридичні особи, у яких:
істотну участь має держава, визнана Верховною Радою України державою-агресором;
істотну участь мають юридичні особи, зареєстровані у державі, визнаній Верховною Радою України державою-агресором;
істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором.
Положення цього пункту не застосовуються до юридичних осіб, акції яких допущені до торгів на іноземних фондових біржах згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України (крім юридичних осіб, які є резидентами держави-агресора);
3) фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором.
Користувачами надр на умовах угод про розподіл продукції також не можуть бути об`єднання юридичних осіб, зазначених у частині третій цієї статті.
Право на користування надрами, у тому числі право на користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, також не надається, а строк дії спеціальних дозволів на користування надрами не продовжується:
юридичній особі, фізичній особі - підприємцю, об`єднанню юридичних осіб, що не є юридичною особою, до яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України " Про санкції" у вигляді анулювання або зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (під час дії таких санкцій);
юридичній особі, до кінцевих бенефіціарних власників якої застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України " Про санкції" у вигляді анулювання або зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами з урахуванням положень цієї статті (під час дії таких санкцій).
Для цілей цього Кодексу терміни "істотна участь" та "кінцевий бенефіціарний власник" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
У разі застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у вигляді анулювання або зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до Закону України "Про санкції" до кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи, яка є користувачем надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, відповідно анулює або зупиняє дію спеціального дозволу на користування надрами такого користувача через 30 днів з дня застосування таких санкцій, якщо через 30 днів з дня видання указу Президента України про застосування відповідної санкції особа, до якої її застосовано, залишається кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, що є власником відповідного спеціального дозволу на користування надрами".
Суд зазначає, що саме у зв`язку із набранням чинності 28.03.2023 змінами до статті 13 Кодексу України про надра щодо заборони користування надрами України юридичним особам, у яких істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та враховуючи факт того, що одним із кінцевих бенефіціарних власників (Контролерів) колективного підприємства Валя Кузьмінське являвся ОСОБА_1 (російська федерація, АДРЕСА_1 ), позивач Державна служба геології та надр України, як суб`єкт владних повноважень, який здійснює владні управлінські функції у правовідносинах з надрокористувачами, звернулася до адміністративного суду із цим позовом про припинення колективному підприємству Валя Кузьмінське право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.12.2002 № 2876.
Під час розгляду справи по суті суд враховує, що відповідно до ч. 4 ст. 5 КАС України, суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Згідно ч. 5 ст. 46 КАС України юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень, зокрема, у випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.
Відповідно до ст. 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Державний нагляд за веденням робіт з геологічного вивчення надр, їх використанням та охороною, а також використанням і переробкою мінеральної сировини (державний гірничий нагляд) здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Державний контроль за використанням і охороною надр у межах своєї компетенції здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Повноваження Державної служби геології та надр України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.
Так, відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення № 1174), Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію у разі зупинення.
Згідно із підпунктом 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Відповідно до ч. 2 ст. 16 Кодексу України про надра надання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами та до угоди про умови користування надрами здійснюються відповідним дозвільним органом: центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, а щодо ділянок надр, що містять корисні копалини місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим.
Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами. Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Відповідно до п. 10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Положеннями ч. 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарювання" передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру, зокрема, в разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2)забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) здійснювати підготовку і розкриття звітів (консолідованих звітів) про платежі на користь держави та інформації про укладені договори (угоди) щодо користування надрами в обсязі та у порядку, встановлених Законом України " Про забезпечення прозорості у видобувних галузях; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Згідно із ч. 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" дозвільний орган анулює документ дозвільного характеру з таких підстав: - звернення суб`єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру; -наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення та ліквідації, якщо інше не встановлено законом; - наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Дія документа дозвільного характеру припиняється через десять робочих днів із дня прийняття (винесення) дозвільним органом рішення про анулювання такого документа, якщо інше не передбачено законом.
Таким чином, наведеними вище нормами законодавства передбачено, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Отже, у спірних правовідносинах позивач Державна служба геології та надр України у межах повноважень і у визначений законом спосіб звернулася в суд із адміністративним позовом до відповідача щодо застосування заходів реагування у виді припинення права користування надрами.
Стосовно обґрунтованості заявленого позову, суд зазначає наступне.
Матеріалами справи підтверджується і судом уже було вказано вище, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань одним із кінцевих бенефіціарних власників (контролером) відповідача є громадянин російської федерації ОСОБА_1 , російська федерація, АДРЕСА_1 . Розмір частик статутного капіталу або відсоток права голосу: 25%.
У зв`язку із набранням чинності 28.03.2023 змінами до ст. 13 Кодексу України про надра щодо заборони користування надрами України юридичним особам, у яких істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у позивача Державної служби геології та надр України, як суб`єкта владних повноважень, який здійснює владні управлінські функції у правовідносинах з надрокористувачами, виникло право здійснення заходів щодо припинення права користування надрами колективному підприємству Валя Кузьмінське шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.12.2002 № 2876.
Відповідно до ст. 13 Кодексу України про надра, для цілей цього Кодексу терміни "істотна участь" та "кінцевий бенефіціарний власник" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Статтею 1 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" визначено, що: 29) істотна участь - пряме або опосередковане володіння однією особою самостійно чи спільно з іншими особами часткою у розмірі 10 і більше відсотків статутного капіталу або прав голосу в юридичній особі або незалежна від формального володіння можливість значного впливу на керівництво чи діяльність юридичної особи; 30) кінцевий бенефіціарний власник - будь-яка фізична особа, яка здійснює вирішальний вплив (контроль) на діяльність клієнта та/або фізичну особу, від імені якої проводиться фінансова операція.
Кінцевим бенефіціарним власником є, зокрема, для юридичних осіб - будь-яка фізична особа, яка здійснює вирішальний вплив на діяльність юридичної особи (в тому числі через ланцюг контролю/володіння).
Ознакою здійснення прямого вирішального впливу на діяльність є безпосереднє володіння фізичною особою часткою у розмірі не менше 25 відсотків статутного (складеного) капіталу або прав голосу юридичної особи.
Ознаками здійснення непрямого вирішального впливу на діяльність є принаймні володіння фізичною особою часткою у розмірі не менше 25 відсотків статутного (складеного) капіталу або прав голосу юридичної особи через пов`язаних фізичних чи юридичних осіб, трасти або інші подібні правові утворення, чи здійснення вирішального впливу шляхом реалізації права контролю, володіння, користування або розпорядження всіма активами чи їх часткою, права отримання доходів від діяльності юридичної особи, трасту або іншого подібного правового утворення, права вирішального впливу на формування складу, результати голосування органів управління, а також вчинення правочинів, які дають можливість визначати основні умови господарської діяльності юридичної особи, або діяльності трасту або іншого подібного правового утворення, приймати обов`язкові до виконання рішення, що мають вирішальний вплив на діяльність юридичної особи, трасту або іншого подібного правового утворення, незалежно від формального володіння.
Статтею 13 Кодексу України про надра (в редакції Закону № 2805-IX від 01.12.2022, який набрав чинності 28.03.2023) чітко передбачено, що користувачами надр не можуть бути, зокрема, юридичні особи, у яких, істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором.
Тобто, цією правовою нормою визначено дві самостійні умови (обставини) за наявності яких (хоча однієї із таких) відповідна юридична особа не може бути користувачем надр, а саме: 1) якщо у такій юридичній особі істотну участь має фізична особа - громадянин та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором; 2) якщо у такій юридичній особі є кінцевими бенефіціарним власником фізична особа - громадянин та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» російська федерація - держава, яка рішенням Верховної Ради України відповідно Резолюції Генеральної Асамблеї ООН 3314 "Визначення агресії" від 14 грудня 1974 року визнана державою-агресором і здійснює збройну агресію проти України.
Розглядом справи по суті встановлено, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань одним із кінцевих бенефіціарних власників (контролером) відповідача є громадянин російської федерації ОСОБА_1 , російська федерація, АДРЕСА_1 . Розмір частик статутного капіталу або відсоток права голосу: 25%.
Зазначена обставина не спростовується відповідачем під час розгляду справи по суті.
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи або її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, фізичної особи - підприємця, у тому числі під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.
Зважаючи на вказані обставини та відомості, внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо кінцевого бенефіціарного власника (контролера) відповідача, суд вважає, що наявні обґрунтовані підстави для припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.12.2002 № 2876, наданого колективному підприємству Валя Кузьмінське.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про національну безпеку України" національні інтереси України це життєво важливі інтереси людини, суспільства і держави, реалізація яких забезпечує державний суверенітет України, її прогресивний демократичний розвиток, а також безпечні умови життєдіяльності і добробут її громадян.
З врахуванням наведеного та з метою необхідності ефективного реагування на наявні загрози національним інтересам України, суд вважає повноважними та цілком обґрунтованими, розсудливими та пропорційними (з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія)) дії позивача Державної служби геології та надр України щодо заявлення до суду цього адміністративного позову про анулювання відповідачу спеціального дозволу на користування надрами.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На переконання суду, позивачем доведено обставини, на яких ґрунтувались його позовні вимоги. Викладена в позові правова позиція не спростована відповідачем.
З урахуванням наведеного, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таким, що належить до задоволення.
Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень пов`язаних з залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність витрат позивача - суб`єкта владних повноважень пов`язаних з залученням свідків та проведенням експертиз, суд не вирішує питання про їх стягнення з відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 72 77, 90, 134, 241 - 246, 250 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.12.2002 № 2876, наданого колективному підприємству Валя Кузьмінське.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Повне найменування учасників процесу:
позивач - Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, код ЄДРПОУ 37536031);
відповідач - колективне підприємство Валя Кузьмінське (вул. Джерельна, 1, с. Валя Кузьмина, Чернівецький район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 05398415).
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117211990 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні