ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2024 року м. Черкаси справа № 925/1588/23
Господарський суд Черкаської області у складі судді Зарічанської З.В., за участю секретаря судового засідання Філіпової І.С. розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області,
до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв",
про визнання недійсними додаткових угод до договору про постачання електроенергії та стягнення 370 305,41 грн,
представники сторін участі не брали.
23.11.2023 до Господарського суду Черкаської області надійшла позовна заява Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області з вимогою визнати додаткові угоди від 30.04.2020 № 2, від 24.07.2020 № 3, від 31.09.2020 № 4, від 23.09.2020 № 5, від 23.12.2020 № 6 та від 15.01.2021 № 8 до Договору № Е/294-20 на постачання електроенергії від 13.02.2020 недійсними та стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" надмірно сплачені грошові кошти в сумі 370 305,41 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 13.02.2020 між позивачем та відповідачем підписано Договір № Е/294-20 про постачання електричної енергії споживачу на загальну суму 3 721 788,00 грн. Після підписання вказаного Договору між сторонами укладено, зокрема, Додаткові угоди № 2-6, 8, якими, на думку позивача, неправомірно збільшено ціну електричної енергії, всупереч вимогам п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", що призвело до надмірно сплачених коштів позивачем у сумі 370 305,41 грн.
Ухвалою від 15.12.2023 господарський суд відкрив провадження у справі №925/1588/23 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначив на 15.01.2024 о 15:00. Встановив сторонам строк для подання заяв по суті.
Господарський суд враховує, що відповідно до Довідки про доставку електронного листа (копії ухвали суду про відкриття провадження у справі), ухвалу доставлено до електронного кабінету відповідача 15.12.2023.
Відповідно до ч. 8 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Суд має встановити такий строк подання відзиву, який дозволить відповідачу підготувати його та відповідні докази, а іншим учасникам справи - отримати відзив не пізніше першого підготовчого засідання у справі.
В ухвалі про відкриття провадження у справі для відповідачів встановлено строк - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
З викладеного випливає, що строк для подання відзиву на позов відповідачем сплив 01.01.2024, проте відповідач своїм правом не скористався, відзив на позов не подав.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. (ч. 9 ст. 165 ГПК України)
15.01.2024 за допомогою "Електронний суд" надійшла заява про повернення судового збору, у якій позивач просить повернути кошти надмірно сплаченого судового збору.
Ухвалою від 15.01.2024 господарський суд відмовив у задоволенні заяви Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області про повернення судового збору, закрив підготовче провадження по справі № 925/1588/23 та призначив справу до судового розгляду по суті на 12.02.2024 о 12:00.
Представники сторін участі у судовому засіданні не брали.
Учасники справи повідомлені шляхом надіслання копії ухвали від 15.01.2024 за допомогою системи "Електронний суд", що підтверджується довідками про доставку електронного листа.
У судовому засіданні 12.02.2024 господарський суд оголосив перерву до 22.02.2024 о 15:00. Сторін суд повідомив про час і місце судового засідання шляхом направлення копій ухвали-повідомлення про час і місце судового засідання від 12.02.2024 за допомогою системи "Електронний суд".
Відповідно до довідок про доставку електронного листа до електронний кабінетів позивача та відповідача в системі "Електронний суд" сторони отримали ухвалу від 12.02.2024 - 13.02.2024.
Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. (ч. 1 ст. 202 ГПК України)
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, господарський суд встановив таке.
16.12.2019 Управління освіти і науки Ірпінської міської ради оприлюднив на вебсайті Prozorro оголошення про проведення відкритих торгів щодо закупівлі електричної енергії, ДК 021:2015:09310000-5 Електрична енергія, кількість товару 1 969 200 кіловат, з очікуваною вартістю закупівлі 4 871 800,00 грн (ідентифікатор закупівлі № UA-2019-12-16-000621-c, далі відкриті торги).
За результатами проведеної процедури закупівлі, 13 лютого 2020 року між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради (Споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергогазрезерв» (Постачальник) було укладено Договір № Е/294-20 на постачання електричної енергії, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується продати Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради у 2020 році електричну енергію на суму 3 721 788,00 грн, в т.ч. ПДВ - 620 298,00 грн, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради зобов`язується оплатити вартість використаної електричної енергії згідно з умовами цього Договору.
Протягом 2020-2021 р.р. до вказаного Договору вносилися зміни шляхом укладення таких додаткових угод.
Додатковою угодою № 1 від 13.02.2020 до Договору Сторонами погоджено зменшення розміру коштів, які виділені на закупівлю 0931 Електрична енергія (Придбання електроенергії) ДК 021:20115 9310000-5 на 503 042,40 грн., в т.ч. ПДВ 83 840,40 грн. Вартість 1 кВт - 1,89 грн; орієнтовна кількість на рік - 1703040 кВт; сума договору 0 3 218 745,60 грн з ПДВ.
Відповідач надіслав позивачу лист № 425/02-04 від 22.04.2020 "Щодо підвищення ціни електричної енергії станом на 1 квітня 2020 року", до якого додано Експертний висновок № О-274/01 від 08.04.2020 Черкаської торгово-промислової палати та проект відповідної додаткової угоди.
Додатковою угодою № 2 від 30.04.2020 до Договору, у зв`язку з коливанням ціни електричної енергії на ринку на ринку в бік збільшення, змінено умови Договору на період з 01.04.2020 до закінчення строку його дії в частині збільшенні ціни електроенергії за 1 кВт*год до 2,060352 грн в т. ч. ПДВ 20%, не більше ніж на 10 відсотків у зв`язку із коливанням ціни такого товару на ринку, та без збільшення загальної вартості Договору та встановлено, що у разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо. Зазначено, що усі інші умови Договору залишаються без змін та дана Додаткова угода відповідно до ч. 3 ст. 631 Цивільного Кодексу України розповсюджується на взаємовідносини, що виникли з 01.04.2020.
Відповідач надіслав позивачу лист № 34 від 13.07.2020 "Про зміну тарифу на послуги з передачі електричної енергії згідно Постанови НКРЕКП від 11.07.2020 № 1329", до якого додано копію Постанови НКРЕКП від 11.07.2020 № 1329 та проект відповідної додаткової угоди. У такому листі ТОВ "Енергогазрезерв" зазначає, що постановою Державного регулятора НКРЕКП (від 11.07.2020 № 1329 "Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ПРАТ "НЕК "Укренерго" з 1 серпня 2020 року встановлено тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 240,23 грн/МВт*год (без урахування ПДВ). На підставі п. 7 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції від 19.04.2020 з 1 серпня 2020 року вартість 1кВт*год. спожитої електроенергії збільшується на різницю вартостей (тарифу) послуг з передачі електричної енергії ПРАТ "НЕК "Укренерго" у розмірі 0,08483 грн без урахування ПДВ за кВт*год. Різниця між тарифами розраховується наступним чином: тариф від 01.08.2020 у розмірі 240,23 грн МВт*год. мінус тариф станом на 01.07.2020 у розмірі 155,4 грн МВт*год.
Додатковою угодою № 3 від 24.07.2020 до Договору змінено умови Договору. Так сторони керуючись п. 7 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (в ред. від 19.04.2020) домовились збільшити з 01 серпня 2020 року ціну за електроенергію на 0,101796 грн та внести зміни в додаток № 2 до Договору № Е/294-20 від 13.02.2020, а саме:
"1. Ціна (тариф) електричної енергії:
Вартість 1кВт: 2,162148 грн;
Орієнтовна кількість на рік: 1488680 кВт."
Зазначено, що усі інші умови Договору залишаються без змін.
Відповідач надіслав позивачу лист № 103 від 09.09.2020 "Щодо підвищення ціни на електричну енергію з 01 вересня 2020р.", до якого додано Експертний висновок № О-563 від 02.09.2020 Черкаської торгово-промислової палати та проект відповідної додаткової угоди.
Додатковою угодою № 4 від 21.09.2020 до Договору, у зв`язку з коливанням ціни електричної енергії на ринку на ринку в бік збільшення, змінено умови Договору на період з 01.09.2020 до закінчення строку його дії в частині збільшенні ціни електроенергії за 1 кВт*год до 2,345931 грн з ПДВ, у тому числі податок на додану вартість 20%, загальний обсяг зменшено до 1372 055 кВт/год. Зазначено, що усі інші умови Договору залишаються без змін.
Відповідач надіслав позивачу № 104 від 10.09.2020 "Щодо підвищення ціни на електричну енергію з 10 вересня 2020 р.", до якого додано Експертний висновок № О-563/03 від 10.09.2020 Черкаської торгово-промислової палати та проект відповідної додаткової угоди.
Додатковою угодою № 5 від 23.12.2020 до Договору, у зв`язку з коливанням ціни електричної енергії на ринку на ринку в бік збільшення, змінено умови Договору на період з 10.09.2020 до закінчення строку його дії в частині збільшенні ціни електроенергії за 1 кВт*год до 2,580524 грн з ПДВ, у тому числі податок на додану вартість 20%, загальний обсяг зменшено до 1247 322 кВт/год. Зазначено, що усі інші умови Договору залишаються без змін.
Відповідач надіслав позивачу № 173 від 06.11.2020 "Про зміну тарифу на послуги з передачі електричної енергії згідно Постанови НКРЕКП від 04.11.2020 року № 1998", до якого додана постанова НКРЕКП № 1998 від 04.11.2020. У такому листі ТОВ "Енергогазрезерв" зазначає, що постановою НКРЕКП від 04.11.2020 № 1998 "Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії" встановлено тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 312,76 грн/МВт*год. На виконання п. 21, ст. 5.2.2 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312, Постачальник інформує своїх Споживачів про зміну будь-яких умов договору постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір. Відповідно, починаючи з 01 грудня 2020 року Постачальник в платіжних документах за електричну енергію Споживачів, включає суму оплати за послуги Оператора на рівні вказаного НКРЕКП тарифу 312,76 грн/Мвт*год. (без урахування ПДВ). Різниця тарифів складає 0,087036 грн з ПДВ за кВт*год. Враховуючи, що тариф є регульованим постановою НКРЕКП № 1998, Постачальник ініціює зміну до діючого договору про постачання електричної енергії укладеного за результатами проведених конкурсних відкритих торгів для Споживачів, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів відповідно до п.7 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 чи/або відповідно редакції Закону чинної на момент укладення договору. Вважаємо за необхідність внести зміни щодо збільшення ціни електричної енергії в укладений між нами договір, шляхом підписання додаткової угоди, що буде Вам надіслана протягом наступних 20 днів.
Додатковою угодою № 6 від 23.12.2020 до Договору, у зв`язку з коливанням ціни електричної енергії на ринку на ринку в бік збільшення, змінено умови Договору на період з 01.12.2020 до закінчення строку його дії в частині збільшенні ціни електроенергії за 1 кВт*год до 2,66 грн з ПДВ, у тому числі податок на додану вартість 20%, загальний обсяг зменшено до 1210 054 кВт/год.
Керуючись п. 7 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в ред. від 19.04.2020) сторони домовились збільшити ціну за електроенергію на 01 грудня 2020 року. Ціна з урахуванням зміни тарифу на послуги з передачі електричної енергії на рівні 312,76 грн/МВт*год (без урахування податку на додану вартість) відповідно до Постанови НКРЕКП від 04.11.2020 року № 1998, різниця тарифів на передачу електричної енергії складе за 1кВт*год - 0,087036 грн в т.ч. ПДВ 20%. Всього до сплати за 1 кВт*год електроенергії з урахуванням тарифу на послуги з передачі електричної енергії - 2,66 грн в т.ч. ПДВ 20%. У разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо.
У зв`язку із застосуванням п. 1 цієї Додаткової угоди Сторони домовились внести зміни до Договору в частині вартості, що становить 3218745,60 грн; в частині обсягу/кількості закупівлі, що становить 1210054 кВт*год. Усі інші умови Договору залишаються без змін. Ця Додаткова угода набирає чинності з моменту її підписання уповноваженими представниками Сторін, та відповідно до ч. 3 ст. 631 ЦК України розповсюджується на взаємовідносини, що виникли з 01.12.2020.
Відповідач надіслав позивачу лист №227 від 15.12.2020 "Про зміну тарифу на послуги з передачі електричної енергії згідно постанови НКРЕКП від 09.12.2020 року № 2353", до якого додана постанова НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353. У такому листі ТОВ "Енергогазрезерв" зазначає, що постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 "Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії" встановлено тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 293,93 грн/МВт*год. На виконання п. 21, ст. 5.2.2 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312, Постачальник інформує своїх Споживачів про зміну будь-яких умов договору постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір. Відповідно, починаючи з 0 січня 2021 року, Постачальник в платіжних документах за електричну енергію Споживачів, включає суму оплати за послуги Оператора на рівні вказаного НКРЕКП тарифу 293,93 грн/МВт*год (без урахування податку на додану вартість). Різниця тарифів складає 0,022596 грн з ПДВ за кВт*год. Враховуючи, що тариф є регульованим постановою НКРЕКП № 2353, Постачальник ініціює зміну до діючого договору про постачання електричної енергії укладеного за результатами проведених конкурсних торгів для Споживачів, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів відповідно до п. 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 чи/або відповідної редакції Закону чинної на момент укладення договору. Вважаємо за необхідність внести зміни щодо зменшення ціни електричної енергії в укладений між нами договір, шляхом підписання додаткової угоди, що буде Вам надіслана протягом наступних 20 днів. Пунктом 2 ст. 2 розділу ІІІ постанови НКРЕКП "Про затвердження змін до Правил роздрібного ринку електричної енергії" від 27.06.2020 № 1219 передбачено, що у разі надання у встановленому порядку електропостачальником споживачу повідомлення про зміни умов договору про постачання електричної енергії (у тому числі зміну ціни), що викликані змінами регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі та/або розподілу електричної енергії) та/або змінами в нормативно-правових актах щодо формування цієї ціни або умов постачання електричної енергії, договір вважається із зазначеної в повідомленні дати зміни його умов (але не Відповідач надіслав позивачу лист №227 від 15.12.2020 "Про зміну тарифу на послуги з передачі електричної енергії згідно постанови НКРЕКП від 09.12.2020 року № 2353", до якого додана постанова НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353. У такому листі ТОВ "Енергогазрезерв" зазначає, що постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 "Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії" встановлено тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 293,93 грн/МВт*год. На виконання п. 21, ст. 5.2.2 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312, Постачальник інформує своїх Споживачів про зміну будь-яких умов договору постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір. Відповідно, починаючи з 0 січня 2021 року, Постачальник в платіжних документах за електричну енергію Споживачів, включає суму оплати за послуги Оператора на рівні вказаного НКРЕКП тарифу 293,93 грн/МВт*год (без урахування податку на додану вартість). Різниця тарифів складає 0,022596 грн з ПДВ за кВт*год. Враховуючи, що тариф є регульованим постановою НКРЕКП № 2353, Постачальник ініціює зміну до діючого договору про постачання електричної енергії укладеного за результатами проведених конкурсних торгів для Споживачів, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів відповідно до п. 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 чи/або відповідної редакції Закону чинної на момент укладення договору. Вважаємо за необхідність внести зміни щодо зменшення ціни електричної енергії в укладений між нами договір, шляхом підписання додаткової угоди, що буде Вам надіслана протягом наступних 20 днів. Пунктом 2 ст. 2 розділу ІІІ постанови НКРЕКП "Про затвердження змін до Правил роздрібного ринку електричної енергії" від 27.06.2020 № 1219 передбачено, що у разі надання у встановленому порядку електропостачальником споживачу повідомлення про зміни умов договору про постачання електричної енергії (у тому числі зміну ціни), що викликані змінами регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі та/або розподілу електричної енергії) та/або змінами в нормативно-правових актах щодо формування цієї ціни або умов постачання електричної енергії, договір вважається із зазначеної в повідомленні дати зміни його умов (але не раніше ніж через 20 днів від дня надання споживачу повідомлення): 1. розірваним (без штрафних санкцій) за ініціативою споживача - у разі надання електропостачальнику письмової заяви споживача про незгоду/неприйняття змін; 2. зміненим на запропонованих електропостачальником умовах - якщо споживач не надав електропостачальнику письмову заяву про незгоду/неприйняття змін. До листа додано постанову НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353.
Водночас сторони не уклали Додаткової угоди у зв`язку зі зміною тарифу відповідно до постанови НКРЕКП № 2353від 09.12.2020.
Додатковою угодою № 7 від 28.12.2020 до Договору продовжено строк дії Договору на тих же самих умовах. Зазначено, що даний Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 30.04.2021.
Додатковою угодою № 8 від 15.01.2021 на підставі ч. 5 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" сторони встановили ціну Додаткової угоди, що не перевищує 20% від ціни Договору та складає 643749,12 грн з ПДВ; загальну суму вартості цього Договору встановили 3862494,72 грн з ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0001926 приймання передачі електричної енергії від 09.04.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за березень 2020 року електричну енергію 117,965 тис. кВт*год. на суму 222953,86 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 1575,00 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0002720 приймання передачі електричної енергії від 05.05.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за квітень 2020 року електричну енергію 41,549 тис. кВт*год. на суму 85605,56 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 1716,96 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0003447 приймання передачі електричної енергії від 02.06.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за травень 2020 року електричну енергію 48,206 тис. кВт*год. на суму 99321,32 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 1716,96 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0004005 приймання передачі електричної енергії від 02.07.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за червень 2020 року електричну енергію 59,422 тис. кВт*год. на суму 122430,24 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 1716,96 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0004659 приймання передачі електричної енергії від 05.08.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за липень 2020 року електричну енергію 62,104 тис. кВт*год. на суму 127956,10 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 1716,96 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0005090 приймання передачі електричної енергії від 01.09.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за серпень 2020 року електричну енергію 64,709 тис. кВт*год. на суму 139910,44 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 1801,79 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0005670 приймання передачі електричної енергії від 05.10.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за вересень 2020 року електричну енергію обсягом 31,15 тис. кВт*год. за ціною 1954,9425 грн без ПДВ за 1 тис. кВт*год. з 1 по 9 вересня 2020 року та обсягом 72,683 тис. кВт*год за ціною 2150,4366667 грн без ПДВ за 1 тис. кВт*год. з 10 по 30 вересня 2020 року на загальну суму 260635,98 грн.
Відповідно до Акту № РН-0006343 приймання передачі електричної енергії від 09.11.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за жовтень 2020 року електричну енергію 132,23 тис. кВт*год. на суму 341222,69 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 2150,4366667 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0006893 приймання передачі електричної енергії від 03.12.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за листопад 2020 року електричну енергію 211,076 тис. кВт*год. на суму 544686,68 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 2150,4366667 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0008077 приймання передачі електричної енергії від 22.01.2021 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за грудень 2020 року електричну енергію 97,132 тис. кВт*год. на суму 258371,12 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 2216,6666667 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0000293 приймання передачі електричної енергії від 09.02.2021 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за січень 2021 року електричну енергію 90,101 тис. кВт*год. на суму 237866,64 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 2200,00 грн без ПДВ.
Відповідно до Акту № РН-0001381 приймання передачі електричної енергії від 18.03.2021 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за лютий 2021 року електричну енергію 56,545454 тис. кВт*год. на суму 149280,00 грн. Ціна за 1 тис.кВт*год. - 2200,00 грн без ПДВ.
У всіх вище перелічених актах вказано, що вони складені сторонами у відповідності до Договору № Е/294-20 від 13.02.2020.
Також позивач додав до позовної заяви копію акту № РН-0001423 приймання передачі електричної енергії від 18.03.2021, який складений про те, що у відповідності до договору № 0031 від 18.03.2021 між ТОВ "Енергогазрезерв" та Управління освіти і науки Ірпінської міської ради, ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради прийняв за лютий 2021 року електричну енергію 16,5405460 тис. кВт*год. на суму 43667,04 грн.
Оскільки останній акт складений на виконання іншого договору, він не враховується судом при визначенні обсягу електричної енергії, що поставлена ТОВ "Енергогазрезерв" позивачу та суми сплаченої позивачем відповідачу на виконання договору № Е/294-20 від 13.02.2020.
Зі змісту актів (окрім останнього) випливає, що на виконання Договору № Е/294-20 від 13.02.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" передало, а Управління освіти і науки Ірпінської міської ради спожило 1 084,872454 тис. кВт*год, позивач сплатив відповідачу за спожиту енергію 2 590 240,63 грн.
Позивач стверджує, що відповідач змушував його підписувати додаткові угоди про збільшення ціни на товар, погрожуючи розірванням договору, тому позивач підписував такі додаткові угоди і відповідні акти приймання-передачі товару. Проте, стверджує позивач, такі дії суперечать п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", тому відповідні додаткові угоди підлягають визнанню недійсними, а надмірно сплачені кошти, за розрахунком позивача в розмірі 370 305,41 грн підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.
Розглядаючи спір по суті суд враховує таке.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Частина 1 ст. 638 ЦК України встановлює, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.
У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
За приписами ст. 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Законом можуть бути передбачені особливості регулювання укладення та виконання договорів поставки, у тому числі договору поставки товару для державних потреб.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України "Про публічні закупівлі".
Згідно з п. 5 ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на час укладення договору від 13.02.2020), договір про закупівлю - договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари.
Положеннями ст. 3 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на час укладення договору від 13.02.2020) визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 22 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на час укладення договору від 13.02.2020) тендерна документація має містити проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов.
Згідно із п. п. 1, 2 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на час укладення договору від 13.02.2020) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.
Подібні за змістом положення містить і норма ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", в редакції чинній на час укладення оскаржуваних додаткових угод (така редакція набула чинності 19.04.2020), згідно з якою істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії (п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" у новій редакції).
Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином, зокрема відповідно до умов договору. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 525 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Закон України "Про публічні закупівлі" не містить виключень з цього правила.
Стаття 652 ЦК України передбачає, що в разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Через зміну істотних обставин договір може бути змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) у момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Системний аналіз положень частини першої ст. ст. 525, 526, ч. 1 ст. 651 ЦК України та положень ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на час укладення договору від 13.02.2020), що дублюються в ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", в редакції чинній на час укладення оскаржуваних додаткових угод (така редакція набула чинності 19.04.2020), дає підстави для висновку про те, що зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником); ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися.
Так, відповідно до п. 5.1. Договору споживач розраховується з Постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною Споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком 2 до цього Договору.
У п. 4 Додатку № 2 до Договору про постачання електричної енергії споживачу № Е/294-20 від 13.02.2020 - Комерційній пропозиції № 1 ТОВ "Енергогазрезерв" про постачання електричної енергії споживачу, які споживають електричну енергію для потреб професійної та підприємницької діяльності визначено порядок зміни ціни:
"зміна ціни можлива за умови дотримання вимог Закону України "Про публічні закупівлі", при цьому коливання ціни на ринку повинно бути підтверджено відповідним висновком або висновками Торгово-Промислової палати або ДП "Держзовнішінформ" або іншим компетентним органом, при цьому протягом дії договору можуть бути використані висновки лише одного з органів, також коливання для висновків може братись лише по одному сегменту ринку електричної енергії. Також ціна може змінюватись і така зміна є обов`язковою для сторін у разі зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів які впливають на вартість електричної енергії та застосовуються в договорі про закупівлю. Зміна ціни у бік зменшення ініціюється і обґрунтовується споживачем."
Отже, договором передбачено можливість зміни ціни за умови дотримання вимог Закону України "Про публічні закупівлі".
Так, положеннями Закону України "Про публічні закупівлі" закріплено можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10%, що є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.
Разом з тим передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим.
У постанові Верховного Суду від 18.06.2021 у справі №927/491/19 зазначено, що будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір купівлі-продажу (поставки) товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Продавець (постачальник) має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору. Продавцю (постачальнику) треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику при закупівлі ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником пропозиції), та заздалегідь замовити товар по визначеній у договорі вартості.
Під коливанням ціни необхідно розуміти зміну за певний період часу ціни електричної енергії на ринку чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення. І таке коливання має відбуватись саме в період після укладання договорів і до внесення відповідних змін до нього.
Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених Законом України "Про публічні закупівлі" (правова позиція, викладена у постанові Верховного Суду від 12.09.2019 у справі №915/1868/18).
З матеріалів справи випливає, що відповідно до умов Договору, з урахуванням змін, внесених додатковою угодою № 1 від 13.02.2020 обсяг постачання електричної енергії складав до 1703040 кВт на рік. Ціна газу на момент укладання договору становила 1,89 грн за 1 кВт; загальна сума договору - 3 218 745,60 грн, з урахуванням ПДВ.
Впродовж дії Договору додатковими угодами № 2 від 30.04.2020, № 4 від 21.09.2020, № 5 від 23.12.2020, було змінено істотні умови договору, а саме: збільшено ціну за товар у зв`язку з коливанням цін.
Додатковою угодою № 2 збільшено ціну на товар з 1,89 грн до 2,060352 грн за 1 кВт*год. До листа від 22.04.2020 № 425/02-04 "Щодо підвищення ціни електричної енергії станом на 1 квітня 2020 року" відповідач додав експертний висновок № О-274/01 від 08.04.2020 Черкаської торгово-промислової палати, у якому зазначено ціна електричної енергії (ОЕС України) станом на 02.03.2020 (1343,82 грн/МВт.год) та ціна електричної енергії (ОЕС України) станом на 02.04.2020 (1658,83 грн/МВт.год).
Однак, такий експертний висновок не містить інформації щодо коливання ціни на електроенергію в бік її збільшення в період з дати укладання договору (13.02.2020) до дати укладення додаткової угоди № 2. Такий документ носить лише інформаційний характер та демонструє діапазон цін на електроенергію на відповідний місяць (станом на 02.03.2020 та станом на 02.04.2020) в залежності від умов та обсягу постачання, що склались для різних постачальників на внутрішньому ринку. Проте не містить будь-якої інформації саме про факт коливання цін на електроенергію у порівняні з моментом укладення договору та моментом звернення постачальника з пропозицією внести зміни до договору в частині зміни (збільшення) ціни на одиницю товару.
Також при визначенні правомірності укладення додаткової угоди № 2 суд враховує таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Згідно із ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою статті 203 цього Кодексу.
Частиною 3 ст. 215 ЦК України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Договір про закупівлю укладається відповідно до нормЦивільного кодексу УкраїнитаГосподарського кодексу Україниз урахуванням особливостей, визначених цим Законом. (ч. 1 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на час укладення договору від 13.02.2020), що дублюються в ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", в редакції чинній на час укладення оскаржуваних додаткових угод (така редакція набула чинності 19.04.2020).
Відповідно до ч. 1, 2, 3 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
За Договором відповідач протягом періоду з березня по квітень 2020 року щоденно постачав, а позивач приймав та споживав електричну енергію. 30 квітня 2020 року сторони підписали додаткову угоду № 2, якою змінили ціну електричної енергії, яка вже була продана позивачу та спожита ним. Отже, товар, поставлений відповідачем до 30 квітня 2020 року, був не тільки прийнятий позивачем у власність, а й спожитий.
Як виснував вище суд, ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається відповідно до ч. 3 ст. 632 ЦК України.
У зв`язку з викладеним зміст додаткової угоди № 2 суперечить ч. 3 ст. 632 ЦК України і тому така додаткова угода підлягає визнанню недійсною на підставі ч. 1 ст. 215 ЦК України, як така, що суперечить акту цивільного законодавства.
Така ж правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22 (п. 74-75).
Отже, оскільки додаткова угода № 2 є недійсною, то вартість електроенергії, що постачалась відповідачем позивачу з початку дії договору до 01.08.2020 мала бути така, яка зазначена в Договорі - 1,89 грн за 1 кВт.
Додатковою угодою № 3 від 24.07.2020 збільшено вартість електроенергії на підставі п. 7 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".
Так у п. 7 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на час укладення оскаржуваної додаткової угоди № 3 (така редакція набула чинності 19.04.2020)) зазначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.
У листі № 34 від 13.07.2020 ТОВ "Енергогазрезерв" повідомляв позивача, що, на підставі Постанови від 11.07.2020 № 1329 НКРЕКП "Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ПРАТ "НЕК "Укренерго", тариф збільшується на різницю вартостей (тарифу) послуг з передачі електричної енергії ПРАТ "ПЕК "Укренерго" у розмірі 0,08483 грн без урахування ПДВ за кВт*год. Різниця між тарифами розраховується наступним чином: тариф від 01.08.2020 у розмірі 240,23 грн МВт*год. мінус тариф станом на 01.07.2020 у розмірі 155,4 грн МВт*год.
Отже, на підставі вказаної норми відповідач правомірно збільшив тариф на 0,101796 грн за 1 кВт*год (0,08483 грн + 20% ПДВ). Проте таке збільшення мало відбутися не з вартості, вказаної у додатковій угоді № 2, яка визнається судом недійсною, а з вартості, вказаної у Договорі (1,89 грн). Внаслідок вказаного вартість електроенергії з 01.08.2020 мала бути 1,991796 грн за 1 кВт*год., а не 2,162148 грн за 1кВт*год, як зазначено в додатковій угоді № 3.
У зв`язку з недійсністю додаткової угоди № 2, проте з обґрунтованістю внесення змін до тарифу на підставі п. 7 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" у зв`язку зі зміною регульованої ціни (тарифу) внаслідок прийняття постанови НКРЕКП від 11.07.2020 № 1329, додаткова угода № 3 визнається судом недійсною частково, а саме щодо збільшення ціни на 0,170352 грн за 1 кВт*год. (2,162148 - 1,991796). Правомірним є збільшення ціни до вартості - 1,991796 грн за 1 кВт*год. Така ціна набула чинності з 01.08.2020, як вказано в додатковій угоді № 3.
У подальшому сторони укладали додаткові угоди № 4, 5 від 21.09.2020 та від 23.09.2020 відповідно, підставою для зміни ціни було зазначено коливання цін, на підтвердження чого були надані експертні висновки Черкаської торгово-промислової палати № О-563 від 02.09.2020 та № О-563/03 від 10.09.2020 відповідно.
Однак, такі експертні висновки не містять інформації щодо коливання ціни на електроенергію в бік її збільшення в період з дати укладання договору (13.02.2020) до дати укладення додаткових угод № 4, 5. Такі документи носять лише інформаційний характер та демонструють діапазон цін на електроенергію на відповідні проміжки часу (за липень та за серпень 2020 року у висновку № О-563 від 02.09.2020 та за серпень 2020 року та 1-10 вересня 2020 року у висновку № О-563/03 від 10.09.2020) в залежності від умов та обсягу постачання, що склались для різних постачальників на внутрішньому ринку. Проте не містить будь-якої інформації саме про факт коливання цін на електроенергію у порівняні з моментом укладення договору та моментом звернення постачальника з пропозицією внести зміни до договору в частині зміни (збільшення) ціни на одиницю товару.
Крім вказаного, найсуттєвішим є збільшення ціни внесеними змінами відповідно до додаткових угод № 4, 5 більш ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі, що суперечить вимогам, викладеним у п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції на час укладення додаткових угод № 4, 5, тобто в редакції від 19.04.2020).
Вказане є підставою для визнання таких угод недійсними на підставі на підставі ч. 1 ст. 215 ЦК України, як такі, що суперечать акту цивільного законодавства - п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".
Така правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22 (п. 76-79).
Також суд враховує, що на час укладення додаткових угод № 4, 5 Закон України "Про публічні закупівлі" було викладено в новій редакції, що набула чинності 19.04.2020.
Так статтею 37 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на час укладення договору від 13.02.2020) унормовано, що договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення з порушенням вимог частини четвертої статті 36 цього Закону.
За змістом ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції на час укладення договору від 13.02.2020) передбачено можливість зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.
Втім, 19.04.2020 вступила в дію нова редакція Закону України "Про публічні закупівлі" (далі в новій редакції), в якій унормовано обставини нікчемності договору.
Так, відповідно до ст. 43 Закону України "Про публічні закупівлі" у новій редакції договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону.
Частиною 4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" у новій редакції передбачено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Водночас у ч. 5 вказаної статті Закону України "Про публічні закупівлі" у новій редакції унормовано можливість збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
З урахуванням наведеного, у новій редакції Закону України "Про публічні закупівлі" порушення ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" не є законодавчо встановленою підставою нікчемності правочину.
Подібні за своїм змістом правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 07.09.2022 у справі №927/1058/21, від 27.10.2022 у справі №917/1062/21, від 09.02.2022 у справі №924/197/21.
При цьому, господарський суд звертає увагу на те, що у Рішенні Конституційного Суду України від 12.07.2019 №5-р(I)/2019 Конституційний Суд України висловив думку, що за змістом частини першої статті 58 Основного Закону України новий акт законодавства застосовується до тих правовідносин, які виникли після набрання ним чинності. Якщо правовідносини тривалі і виникли до ухвалення акта законодавства та продовжують існувати після його ухвалення, то нове нормативне регулювання застосовується з дня набрання ним чинності або з дня, встановленого цим нормативно-правовим актом, але не раніше дня його офіційного опублікування (абзац четвертий пункту 5 мотивувальної частини).
Тобто, якщо правовідносини тривали станом на момент запровадження законодавцем іншого (нового) правового регулювання цих відносин і вони не припинились, або виникли після змін у законодавстві, то законні підстави діяти з урахуванням попереднього нормативно-правового регулювання, яке є нечинним, відсутні.
Також у постанові Верховного Суду в складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 24.04.2020 у справі № 522/25151/14-ц (провадження № 61-101св19) зроблено висновок щодо застосування статті 215 ЦК України та вказано, що підстава недійсності правочину (оспорюваності чи нікчемності) має існувати в момент вчинення правочину.
Далі, суд враховує, що згідно з п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про публічні закупівлі" у новій редакції договори про закупівлю, укладені у порядку та на умовах, установлених до введення в дію цього Закону, виконуються в повному обсязі до закінчення строку, на який такі договори були укладені, а зміни до таких договорів вносяться у порядку та на умовах, встановлених до введення в дію цього Закону.
Тобто, положення цього пункту передбачають застосування попередньої редакції Закону України "Про публічні закупівлі" лише щодо порядку та умов внесення змін до договору про закупівлю, проте не визначають поширення дії цієї редакції, зокрема, щодо визначення підстав нікчемності додаткових угод, укладених до договору.
Аналогічну правову позицію наведено у постанові Верховного Суду від 31.10.2023 у справі № 913/157/22 (п. 87).
Беручи до уваги те, що на час укладення додаткових угод № 4 від 21.09.2020 та № 5 від 23.09.2020 законодавчо встановлені підстави нікчемності правочину зазнали змін шляхом виключення умови щодо недотримання вимоги закону про можливість збільшення ціни одиниці товару на 10% у зв`язку із коливанням цін на ринку, суд доходить висновку, що такі додаткові угоди не є нікчемними в силу закону, проте підлягають визнанню недійсними за вимогою позивача на підставі ч. 1 ст. 215 ЦК України, як такі, що суперечать акту цивільного законодавства - п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", що встановлено судом вище.
Додатковою угодою № 6 від 23.12.2020 сторони збільшили вартість електроенергії у зв`язку зі зміною тарифів відповідно до Постанови НКРЕКП від 04.11.2020 № 1998. У додатковій угоді № 6 вказано, що її дія розповсюджується на правовідносини, що виникли з 01.12.2020.
Отже, вказаною додатковою угодою сторони змінили ціну електричної енергії, яка вже була продана позивачу та спожита ним у грудні 2020 року. Отже, товар, поставлений відповідачем з 1 грудня 2020 року до дати укладання додаткової угоди, був не тільки прийнятий позивачем у власність, а й спожитий.
Як виснував вище суд, ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається відповідно до ч. 3 ст. 632 ЦК України.
У зв`язку з викладеним зміст додаткової угоди № 6 суперечить ч. 3 ст. 632 ЦК України і тому така додаткова угода підлягає визнанню недійсною на підставі ч. 1 ст. 215 ЦК України, як така, що суперечить акту цивільного законодавства.
Водночас суд враховує, що листом № 173 від 06.11.2020 відповідач повідомив позивача про зміну вартості товару з 01.12.2020 на 0,087036 грн з ПДВ за 1 кВт*год. в бік збільшення у зв`язку з прийняттям постанови НКРЕКП № 1998 від 04.11.2020, відповідно до якої підвищено тариф.
Відповідно до п. 3.2.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії, що затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (в редакції від 27.06.2020) у разі зміни умов договору про постачання електричної енергії споживачу, у тому числі комерційної пропозиції, електропостачальник не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування повідомляє про це споживача з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір.
У разі надання у встановленому порядку електропостачальником споживачу повідомлення про зміни умов договору про постачання електричної енергії (у тому числі зміну ціни), що викликані змінами регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі та/або розподілу електричної енергії, ціни (тарифу) на послуги постачальника універсальних послуг та/або «останньої надії») та/або змінами в нормативно-правових актах щодо формування цієї ціни або умов постачання електричної енергії, договір вважається із зазначеної в повідомленні дати зміни його умов (але не раніше ніж через 20 днів від дня надання споживачу повідомлення):
1) розірваним (без штрафних санкцій) за ініціативою споживача - у разі надання електропостачальнику письмової заяви споживача про незгоду/неприйняття змін;
2) зміненим на запропонованих електропостачальником умовах - якщо споживач не надав електропостачальнику письмову заяву про незгоду/неприйняття змін.
Оскільки суду не надано доказів відмови споживача від запропонованих умов, Договір є зміненим на запропонованих електропостачальником умовах, а саме щодо збільшення вартості електроенергії на 0,087036 грн з ПДВ за 1 кВт*год.
Отже, з 01.12.2020 вартість 1 кВт*год. відповідно до Договору становить 2,078832 грн (1,991796 + 0,087036).
Далі, суд враховує, що листом № 227 від 15.12.2020 відповідач повідомив позивача про зміну вартості товару з 01.01.2021 на 0,022596 грн з ПДВ за 1 кВт*год. в бік зменшення у зв`язку з прийняттям постанови НКРЕКП № 2353 від 09.12.2020, відповідно до якої понижено тариф.
Оскільки суду не надано доказів відмови споживача від запропонованих умов, Договір є зміненим на запропонованих електропостачальником умовах, а саме щодо зменшення вартості електроенергії на 0,022596 грн з ПДВ за 1 кВт*год. відповідно до п. 3.2.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії, що затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (в редакції від 27.06.2020).
Отже, з 01.01.2021 вартість 1 кВт*год. відповідно до Договору становить 2,101428 грн (2,078832 + 0,022596).
Додаткову угоду № 7 від 28.12.2020 щодо продовження дії Договору до 30.04.2021 позивач не оскаржує.
Додаткову угоду № 8 від 15.01.2021 позивач оскаржує, стверджуючи, що вона укладена, як і всі інші оскаржувані угоди, всупереч вимогам п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі".
Проте дана додаткова угода не містить умов щодо збільшення вартості товару, тому суд не знаходить підстав для визнання її недійсною, зазначаючи, що наведені позивачем підстави не стосуються досліджуваної додаткової угоди.
Підсумовуючи викладене, суд визнає недійсними додаткові угоди № 2, № 3 (частково), № 4, № 5, № 6.
Позивач також просить стягнути з відповідача 370 305,41 грн надмірно сплачених коштів.
Згідно із ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.
Позивач заявляє до стягнення 370 305,41 грн. Відповідно до доданого до позовної заяви розрахунку в таку суму позивач включає:
- 5 380,43 грн зайво сплачених коштів, що надмірно ним сплачені за електроенергію, спожиту у серпні 2020 року;
- 8 314,90 грн зайво сплачених коштів, що надмірно ним сплачені за електроенергію, спожиту з першого по дев`яте вересня 2020 року;
- 36 452,28 грн зайво сплачених коштів, що надмірно ним сплачені за електроенергію, спожиту з десятого по тридцяте вересня 2020 року;
- 66 452,28 грн зайво сплачених коштів, що надмірно ним сплачені за електроенергію, спожиту у жовтні 2020 року;
- 105 859,68 грн зайво сплачених коштів, що надмірно ним сплачені за електроенергію, спожиту у листопаді 2020 року;
- 56 433,69 грн зайво сплачених коштів, що надмірно ним сплачені за електроенергію, спожиту у грудні 2020 року;
- 50 546,66 грн зайво сплачених коштів, що надмірно ним сплачені за електроенергію, спожиту у січні 2021 року;
- 41 001,25 грн зайво сплачених коштів, що надмірно ним сплачені за електроенергію, спожиту у лютому 2020 року.
Як встановлено судом вище, вартість електроенергії з 01.08.2020 за Договором є 1,991796 грн з ПДВ за 1 кВт*год.
Відповідачем передано, а позивачем отримано у серпні 2020 року 64,709 тис. кВт*год. електричної енергії. Тому позивач мав сплатити за такий товар 128887,13 грн. (64709 кВт*год. х 1,991796 грн). Проте в акті № РН-005090 від 01.09.2020 вказана вартість 139 910,44 грн. Внаслідок чого позивач переплатив зайво сплачені кошти в розмірі 11 023,31 грн. Оскільки позивач заявляє за даний місяць лише стягнення 5 380,43 грн, суд, не виходячи за межі позовних вимог задовольняє позов в цій частині.
Далі, відповідачем передано, а позивачем отримано у з 1 по 9 вересня 31,15 тис. кВт*год. електричної енергії та з 10 по 30 вересня 2020 року 72,683 тис. кВт*год. електричної енергії, всього 103,833 тис. кВт*год. електричної енергії. Тому позивач мав сплатити за такий товар 206 814,15 грн (103833 кВт*год. х 1,991796 грн). Проте в акті № РН-005670 від 05.10.2020 вказана вартість 260 635,98 грн. Внаслідок чого позивач переплатив зайво сплачені кошти в розмірі 53 821,83 грн. Оскільки позивач заявляє за даний місяць лише стягнення 44 767,18 грн (8 314,90 грн + 36 452,28 грн), суд, не виходячи за межі позовних вимог задовольняє позов в цій частині.
Далі, відповідачем передано, а позивачем отримано у жовтні 2020 року 132,23 тис. кВт*год. електричної енергії. Тому позивач мав сплатити за такий товар 263 375,19 грн. (132230 кВт*год. х 1,991796 грн). Проте в акті № РН-006343 від 09.11.2020 вказана вартість 341 222,69 грн. Внаслідок чого позивач переплатив зайво сплачені кошти в розмірі 77 847,50 грн. Оскільки позивач заявляє за даний місяць лише стягнення 66 316,52 грн, суд, не виходячи за межі позовних вимог задовольняє позов в цій частині.
Далі, відповідачем передано, а позивачем отримано у листопаді 2020 року 211,076 тис. кВт*год. електричної енергії. Тому позивач мав сплатити за такий товар 420 420,33 грн. (211076 кВт*год. х 1,991796 грн). Проте в акті № РН-006893 від 03.12.2020 вказана вартість 544 686,68 грн. Внаслідок чого позивач переплатив зайво сплачені кошти в розмірі 124 266,35 грн. Оскільки позивач заявляє за даний місяць лише стягнення 105 859,68 грн, суд, не виходячи за межі позовних вимог задовольняє позов в цій частині.
Як встановлено судом вище, вартість електроенергії з 01.12.2020 за Договором є 2,078832 грн з ПДВ за 1 кВт*год.
Відповідачем передано, а позивачем отримано у грудні 2020 року 97,132 тис. кВт*год. електричної енергії. Тому позивач мав сплатити за такий товар 201 921,11 грн. (97132 кВт*год. х 2,078832 грн). Проте в акті № РН-0008077 від 22.01.2021 вказана вартість 258 371,12 грн. Внаслідок чого позивач переплатив зайво сплачені кошти в розмірі 56 450,01 грн. Оскільки позивач заявляє за даний місяць лише стягнення 56 433,69 грн, суд, не виходячи за межі позовних вимог задовольняє позов в цій частині.
Як встановлено судом вище, вартість електроенергії з 01.01.2021 за Договором є 2,101428 грн з ПДВ за 1 кВт*год.
Відповідачем передано, а позивачем отримано у січні 2021 року 90,101 тис. кВт*год. електричної енергії. Тому позивач мав сплатити за такий товар 189 340,76 грн. (90101 кВт*год. х 2,101428 грн). Проте в акті № РН-0000293 від 09.02.2021 вказана вартість 237 866,64 грн. Внаслідок чого позивач переплатив зайво сплачені кошти в розмірі 48 525,88 грн. Позивач заявляє за даний місяць стягнення 50 546,66 грн. Враховуючи наведений розрахунок суд задовольняє позов в цій частині частково в сумі 48 525,88 грн.
Далі, відповідачем передано, а позивачем отримано у лютому 2021 року 56,545454 тис. кВт*год. електричної енергії. Тому позивач мав сплатити за такий товар 118 826,20 грн. (56 545,454 кВт*год. х 2,101428 грн). Проте в акті № РН-0001381 від 17.03.2021 вказана вартість 149 280 грн. Внаслідок чого позивач переплатив зайво сплачені кошти в розмірі 30 453,80 грн. Позивач заявляє за даний місяць стягнення 41 001,25 грн. Враховуючи наведений розрахунок суд задовольняє позов в цій частині частково в сумі 30 453,80 грн.
Суд враховує, що позивач стверджує про повну сплату за електроенергію в сумах, вказаних в актах приймання-передачі; відповідач у свою чергу не надає заперечень щодо сплати позивачем всіх коштів, вказаних в актах приймання-передачі електричної енергії.
Суд повторно зауважує, що Акт № РН-0001423 від 18.03.2021 складений сторонами у відповідності до договору від 18.03.2021, тому суд не враховує обсяги переданої електроенергії та відповідну її вартість, що вказані в такому акті.
Підсумовуючи перераховані суми, суд задовольняє позов щодо майнової вимоги частково - в сумі 357 737,18 грн (5 380,43 грн + 8 314,90 грн + 36 452,28 грн + 66 316,52 грн + 105 859,68 грн + 56 433,69 грн + 48 525,88 грн + 30 453,80 грн).
Отже позов Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області підлягає задоволенню частково.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
У зв`язку з визнанням недійсними повністю додаткових угод №№ 2, 4, 5, 6, судовий збір за кожну таку немайнову вимогу (по 2684 грн) покладається на відповідача, всього у сумі 10 736 грн.
У зв`язку з визнанням частково недійсною додаткової угоди № 3, судовий збір за таку немайнову вимогу покладається на обох сторін порівну - по 1342 грн.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову щодо визнання недійсною додаткової угоди № 8, судовий збір за таку немайнову вимогу покладається на позивача у сумі 2684 грн.
У зв`язку з частковим задоволенням позову в частині майнової вимоги, судовий збір покладається на обох сторін пропорційно задоволеним вимогам, а саме на позивача - 188,52 грн, на відповідача - 5 366,06 грн.
Керуючись ст. 74, 76 - 77, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати додаткові угоди від 30.04.2020 № 2, від 31.09.2020 № 4, від 23.09.2020 № 5, від 23.12.2020 № 6 до Договору № Е/294-20 на постачання електроенергії від 13.02.2020 недійсними.
Визнати додаткову угоду від 24.07.2020 № 3 до Договору № Е/294-20 на постачання електроенергії від 13.02.2020 недійсною в частині збільшення ціни електроенергії на 0,170352 грн за 1 кВт*год.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ідентифікаційний код 36860996, вул. Гоголя, 137, м. Черкаси, 18002) на користь Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області (ідентифікаційний код 02143815, вул. Шевченка, буд. 3-А, м. Ірпінь, Київська обл., 08200) надмірно сплачені грошові кошти в сумі 357 737,18 грн та 17 444,06 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
В решті позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати сторонам за допомогою системи "Електронний суд".
Повне рішення складено та підписано 22.02.2024.
Суддя Зоя ЗАРІЧАНСЬКА
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117214137 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Зарічанська З.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні