Рішення
від 26.02.2024 по справі 200/6380/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 лютого 2024 року Справа№200/6380/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зеленова А.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ: 13486010, місцезнаходження: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, площа Соборна 3), Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (код ЄДРПОУ 13559341, місцезнаходження: 10003 м. Житомир, вул. О. Ольжича, 7), про визнання протиправною бездіяльності та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

09 листопада 2023 року засобами поштового зв`язку до Донецького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якому позивач просить суд:

визнати протиправною бездіяльність та скасувати рішення о/р №914280165632 про відмову в перерахунку пенсії від 06 жовтня 2023 року;

зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно розглянути заяву про перерахунок пенсії від 03 жовтня 2023 року та провести перерахунок пенсії із застосуванням положень абз. 3 ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та ст.8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» відповідно до заяви, з урахуванням періодів роботи до страхового та пільгового стажу за Списком №1 шахтарі на ДП «Селлидіввугілля» ВП шахта «Україна» з 18.08.21 по 30.06.23, до пільгового стажу за списком №1 шахтарі період з 12.05.1979 по 12.10.1982 служби в лавах Радянської армії, з 19.10.1989 по 30.09.1990, з 01.11.2019 по 30.09.2022 в Іультінському ГОК ім.Леніна.

В обґрунтування позовних вимог зазначено наступне.

03.10.2023 він звернувся до пенсійного органу із заявою про перерахунок пенсії відповідно до статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці». 15.10.2023 він отримав рішення про відмову в перерахунку пенсії від 06.10.2023 о/р №914280165632 із якого вбачається, що до страхового та пільгового стажу не зараховано періоди роботи на ДП «Селидіввугілля» ВП Шахта «Україна», у зв`язку з відсутністю інформації про сплату страхових внесків до ПФУ, також не враховано до пільгового стажу період проходження строкової військової служби з 12.05.1979 по 12.10.1982, період роботи на Іультінському ГОК ім.Леніна з 19.10.1989 по 30.09.1990.

Вважає таке рішення пенсійного органу протиправним, тому звернувся до суду з даним позовом.

Відповідачем 1 подано відзив на позов, у якому останній просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 з наступних підстав. ОСОБА_1 03.10.2023 звернувся засобами вебпорталу електронних послуг Пенсійного фонду України з заявою про перерахунок пенсії відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Відповідно до принципу екстериторіальності розподілу єдиної черги завдань, заява ОСОБА_1 надійшла до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області. Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області розглянуло заяву від 03.10.2023 про перерахунок пенсії відповідно до ч. 4 ст.42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Отже, заяву позивача від 03.10.2023 була розглянута за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області.

Відповідачем 2 подано відзив на позов, у якому останній просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 з наступних підстав. ОСОБА_1 03.10.2023 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявою щодо перерахунку пенсії відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», яка опрацьовувалась за принципом єдиної черги завдань та єдиної черги спеціалістів. Після реєстрації заяви позивача та сканування копій документів засобами програмного забезпечення Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області за принципом екстериторіальності розглянуто заяву та за результатами розгляду такої заяви прийнято рішення від 06.10.2023 № 914280165632 про відмову у перерахунку пенсії. З 01.04.2022 позивачу автоматично проведений перерахунок пенсії згідно ч. 4 ст. 42 Закону 1058 та зарахований страховий стаж з 01.07.2021 по 06.08.2021 відповідно до даних ОК-5 про сплачені страхові внески. Згідно даних індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування (форма ОК-5) період роботи з 18.08.2021 по 30.06.2023 до уваги взяти не можливо, оскільки відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України по Відокремленому підрозділі «Шахта Україна» державного підприємства «Селидіввугілля».

Ухвалою суду від 14 листопада 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №200/6380/23. Витребувано від відповідача 1 належним чином завірені копії: заяви позивача про перерахунок пенсії від 03.10.23 з усіма доданими до неї документами, рішення від 06.10.23 о\р №914280165632 про відмову в перерахунку пенсії, відомості про орган, який прийняв оскаржуване позивачем рішення, індивідуальні відомості про застраховану особу Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форми ОК-5) та розрахунок стажу форми РС-право.

06 грудня 2023 року відповідач 1 надав до суду відзив та документи на виконання вимог ухвали суду від 14 листопада 2023 року.

У період з 11 січня 2024 року по 17 січня 2024 року включно суддя Зеленов А.С. перебував у щорічній відпустці.

Разом з цим, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області у відзиві на позов було повідомлено про опрацювання та розгляд заяви ОСОБА_1 від 03 жовтня 2023 року саме Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області.

Ухвалою суду від 18 січня 2024 року залучено Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області до участі у справі №200/6380/23 у якості другого відповідача. Головному управлінню Пенсійного фонду України в Житомирській області направлено копію позовної заяви з додатками. Розгляд справи №200/6380/23 вирішено розпочати спочатку. Встановлено Головному управлінню Пенсійного фонду України в Житомирській області десятиденний строк з дня вручення цієї ухвали, для подання відзиву на позовну заяву, який повинен бути складений та поданий за правилами, встановленими статтею 162 КАС України. Витребувано від Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області належним чином завірені копії: заяви позивача про перерахунок пенсії від 03.10.23 з усіма доданими до неї документами, рішення від 06.10.23 о\р №914280165632 про відмову в перерахунку пенсії, індивідуальні відомості про застраховану особу Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форми ОК-5) та розрахунок стажу форми РС-право.

Ухвалою суду від 13 лютого 2024 року продовжено Головному управлінню Пенсійного фонду України в Житомирській області процесуальний строк для подання відзиву на позовну заяву на десять днів з дня вручення копії цієї ухвали.

Ухвалою суду від 13 лютого 2024 року витребувано у Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області належним чином завірених копії: заяви позивача про перерахунок пенсії від 03.10.23 з усіма доданими до неї документами, рішення від 06.10.23 о\р №914280165632 про відмову в перерахунку пенсії, індивідуальні відомості про застраховану особу Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форми ОК-5) та розрахунок стажу форми РС-право.

19 лютого 2024 року відповідачем 2 надіслано до суду відзив на позов та документи на виконання вимог ухвали суду від 13 лютого 2024 року.

Позивач не скористався правом на подання відповіді на відзив відповідно до статті 163 КАС України.

Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Частиною 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Відповідно до частини 1 статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За приписами частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

З огляду на відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорта серії НОМЕР_2 .

03 жовтня 2023 року позивач звернувся Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявою, у якій просив врахувати пільгові довідки для перерахунку пенсії про підвищення престижності шахтарської праці. Просив надати обґрунтовану відмову, оскільки він працює повний робочий день по видобутку вугілля.

До заяви додані наступні документи:

довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №1-1021 від 01 вересня 2023 року, яка видана ДП «Селидіввугілля» ВП «Шахта «Україна» про те, що позивач працював повний робочий день на підземних роботах у ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» та за період з 18 серпня 2021 року по 20 вересня 2021 року виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», за професією майстер гірничий підземний дільниці шахтного транспорту, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділ 1, підстава постанова КМ України №461 від 24 червня 2016 року, і за період з 24 вересня 2021 року по теперішній час виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», за професією майстер гірничий підземний дільниці шахтного транспорту, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділ 1, підстава постанова КМ України №461 від 24 червня 2016 року. Наказ про атестацію робочих місць №375а від 20 вересня 2019 року;

довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №1-1020 від 01 вересня 2023 року, яка видана ДП «Селидіввугілля» ВП «Шахта «Україна» про те, що позивач працював повний робочий день на підземних роботах у ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» та за період з 18 серпня 2021 року по 20 вересня 2021 року виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», за професією майстер гірничий підземний дільниці шахтного транспорту, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділ 1, підстава постанова КМ України №461 від 24 червня 2016 року, і за період з 20 вересня 2021 року по 24 вересня 2021 року виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», був відряджений на навчання за програмою «Охорона праці» з відривом від роботи у УКК ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля», за період з з 24 вересня 2021 року по теперішній час виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», за професією майстер гірничий підземний дільниці шахтного транспорту, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділ 1, підстава постанова КМ України №461 від 24 червня 2016 року. Наказ про атестацію робочих місць №375а від 20 вересня 2019 року;

довідку о фактичних спусках, підйомах в шахту ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» №1-2021 від 01 вересня 2023 року за періоди роботи з 18 серпня 2021 року по вересень 2023 року. Підстава видачі журнал обліку робочого часу під землею Ф-13;

історичну довідку №1-1022 від 01 вересня 2023 року;

додаток №1 до наказу №375а від 20 вересня 2019 року;

наказ №375а від 20 вересня 2019 року «Про підсумок атестації робочих місць»;

виписку з наказу по ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» №375а від 20 вересня 2019 року про те, що професія майстер гірничий підземний, підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення згідно списку №1 розділ 1 підрозділ 1 за результатами атестації робочих місць.

За принципом екстериторіальності, заява позивача від 03 жовтня 2023 року №2853 була розглянута Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області, яке прийняло рішення о/р №914280165632 про відмову в перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Відмова обґрунтована тим, що згідно даних індивідуальних відомостей про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) період роботи з 18 серпня 2021 року по 30 червня 2023 року до уваги взяти не можливо, оскільки відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України по відокремленому підрозділу «Шахта Україна» ДП «Селидіввугілля». Провести перерахунок пенсії ОСОБА_2 немає можливості, оскільки не виконуються вимоги частини 2 статті 42 Закону 1058.

Не погодившись із рішенням Пенсійного органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» розроблений відповідно доКонституції УкраїнитаОснов законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 114 розд. ХІV Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці засписком № 1та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці засписком № 2виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно достатті 27та з урахуванням нормстатті 28цього Закону.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 114 вказаного Закону на пільгових умовах пенсія за віком призначається, зокрема працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці засписком № 1виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, або за відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають особи, визначені наступними абзацами п. 1 ч. 2 ст. 114 вказаного Закону.

Таким чином, необхідними умовами для призначення пенсії за віком на пільгових умовах на підставі п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» є зайнятість особи на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці засписком № 1, які затверджені Кабінетом Міністрів України, така зайнятість повний робочий день, наявність атестації робочих місць та наявність відповідного страхового стажу, в тому числі на зазначених роботах.

Відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.

За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені вчастині першійстатті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно дочастини першоїстатті 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Органи Пенсійного фонду щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи проводять перерахунок пенсії тим особам, які на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок, набули право на проведення перерахунку, передбаченого абзацами першим - третім цієї частини, на найбільш вигідних умовах.Порядоктакого перерахунку пенсії встановлюється правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї статті, здійснюється не раніше дня, що настає за днем, по який обчислено страховий стаж під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

Дія цієї частини не поширюється на пенсіонерів, яким призначено пенсію за вислугу років на умовах, передбаченихЗаконом України"Про пенсійне забезпечення", та які не досягли віку, встановленогостаттею 26цього Закону.

Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» Кабінет Міністрів України постановою від 12.08.1993 року № 637 затвердив Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

Судом встановлено, що спірні правовідносини виникли, зокрема, у зв`язку з прийняттям Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області рішення від 06 жовтня 2023 року о/р № НОМЕР_3 , яким відмовлено позивачу в перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Надаючи оцінку правомірності відмови в перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , суд виходить саме з тих аргументів, які пенсійний орган навів у рішенні, що є предметом спору.

Так, відмовляючи позивачу в перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області вказано, що згідно даних індивідуальних відомостей про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) період роботи з 18 серпня 2021 року по 30 червня 2023 року до уваги взяти не можливо, оскільки відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України по відокремленому підрозділу «Шахта Україна» ДП «Селидіввугілля». Провести перерахунок пенсії ОСОБА_2 немає можливості, оскільки не виконуються вимоги частини 2 статті 42 Закону 1058.

Відповідно до відомостей трудової книжки серії НОМЕР_4 (запис №25,26), позивач з 18 серпня 2021 року по теперішній час працює у ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» на посаді майстра гірничого з повним робочим днем на підземних роботах та направлений на дільницю з видобутку вугілля.

Зайнятість позивача на підземних роботах з повним робочим днем у ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» підтверджується наступними документами, які були надані до пенсійного органу разом із заявою про перерахунок пенсії від 03 жовтня 2023 року:

довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №1-1021 від 01 вересня 2023 року, яка видана ДП «Селидіввугілля» ВП «Шахта «Україна» про те, що позивач працював повний робочий день на підземних роботах у ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» та за період з 18 серпня 2021 року по 20 вересня 2021 року виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», за професією майстер гірничий підземний дільниці шахтного транспорту, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділ 1, підстава постанова КМ України №461 від 24 червня 2016 року, і за період з 24 вересня 2021 року по теперішній час виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», за професією майстер гірничий підземний дільниці шахтного транспорту, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділ 1, підстава постанова КМ України №461 від 24 червня 2016 року. Наказ про атестацію робочих місць №375а від 20 вересня 2019 року;

довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №1-1020 від 01 вересня 2023 року, яка видана ДП «Селидіввугілля» ВП «Шахта «Україна» про те, що позивач працював повний робочий день на підземних роботах у ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» та за період з 18 серпня 2021 року по 20 вересня 2021 року виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», за професією майстер гірничий підземний дільниці шахтного транспорту, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділ 1, підстава постанова КМ України №461 від 24 червня 2016 року, і за період з 20 вересня 2021 року по 24 вересня 2021 року виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», був відряджений на навчання за програмою «Охорона праці» з відривом від роботи у УКК ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля», за період з з 24 вересня 2021 року по теперішній час виконував «Гірничі роботи», «Видобування вугілля підземним способом», за професією майстер гірничий підземний дільниці шахтного транспорту, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділ 1, підстава постанова КМ України №461 від 24 червня 2016 року. Наказ про атестацію робочих місць №375а від 20 вересня 2019 року;

довідкою о фактичних спусках, підйомах в шахту ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» №1-2021 від 01 вересня 2023 року за періоди роботи з 18 серпня 2021 року по вересень 2023 року. Підстава видачі журнал обліку робочого часу під землею Ф-13;

історичною довідкою №1-1022 від 01 вересня 2023 року;

додатком №1 до наказу №375а від 20 вересня 2019 року;

наказом №375а від 20 вересня 2019 року «Про підсумок атестації робочих місць»;

випискою з наказу по ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» №375а від 20 вересня 2019 року про те, що професія майстер гірничий підземний, підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення згідно списку №1 розділ 1 підрозділ 1 за результатами атестації робочих місць.

Дослідивши матеріали справи, суд звертає увагу на те, що у довідках про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 1-1021 та № 1-1020, які були надані позивачем до пенсійного органу разом із заявою про перерахунок пенсії від 03 жовтня 2023 року №2853 та опрацьовані за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області, містяться всі відомості, які передбачені пунктом 20 Порядку №637, а саме: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Крім того, довідки, що визначають право на пенсію на пільгових умовах № 1-1021 та № 1-1020 відповідають вимогам, які визначені Додатком№ 5 до Порядку №637.

Жодних зауважень щодо записів у трудовій книжці позивача не міститься у матеріалах справи.

Єдиною підставою для не проведення перерахунку пенсії позивача відповідно до частини 4 статті 42 Закону №1058 стало те, що період роботи з 18 серпня 2021 року по 30 червня 2023 року до уваги взяти не можливо, оскільки відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України по ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля».

З приводу відсутності інформації про сплату страхувальником страхових внесків слід зазначити наступне.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року за №10-1 затверджено Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі Положення 10-1), яке визначає порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб) та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 4 та 5 Розділу 1 Положення 10-1, реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб. Реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

У Реєстрі застрахованих осіб накопичується, зберігається, автоматично обробляється інформація (далі - обробка інформації) про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та інформація, необхідна для обчислення і призначення страхових виплат за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування із: звітності та повідомлень про прийняття працівника на роботу; системи персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; електронних пенсійних справ; системи обліку сплати страхових внесків; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; відомостей, що подаються застрахованими особами у випадках, передбачених законами та цим Положенням; реєстру страхувальників Державного реєстру; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану; звернень громадян до органів Пенсійного фонду України; інших джерел, передбачених законодавством (пункт 2 Розділу ІІ Положення 10-1).

Відповідно до норм Розділу 4 Положення 10-1, до облікових карток Реєстру застрахованих осіб вносяться відомості про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та інша інформація, необхідна для обчислення, призначення та здійснення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, а саме:

персоніфіковані відомості про застрахованих осіб та інформація про нарахування страхових внесків, про трудовий та страховий стаж, особливі умови праці, які дають право на пільги в пенсійному забезпеченні та із загальнообов`язкового державного соціального страхування, період, який відповідно до законодавства зараховується до страхового стажу без сплати страхових внесків, кількість календарних днів перебування у трудових та цивільно-правових відносинах, проходження служби за відповідний місяць, що подаються страхувальниками у складі звітності;

відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомога та компенсація, на які нараховано і з яких сплачено страхові внески), що подаються роботодавцями, - підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства;

відомості про облік стажу окремих категорій осіб відповідно до законодавства;

відомості про фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність;

відомості про нарахування страхових внесків та єдиного внеску фізичними особами - підприємцями та особами, які провадять незалежну професійну діяльність;

відомості про суми добровільних внесків, передбачених договором про добровільну участь, які підлягають сплаті, та одноразової сплати особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню;

відомості про суми доплати до мінімального страхового внеску відповідно дочастини третьоїстатті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";

відомості електронних пенсійних справ, включаючи інформацію про паспортні дані пенсіонера та його місце проживання; копії документів, на підставі яких призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання, допомогу на поховання тощо) та проводиться її виплата; інша інформація, з урахуванням якої визначаються розмір призначеної пенсії та розмір пенсії до виплати з часу її призначення до закриття пенсійної справи; інформація про членів сім`ї застрахованої особи, які знаходяться на її утриманні, та її дітей;

періоди страхового стажу на основі сплати страхових внесків та єдиного внеску системи обліку сплати страхових внесків;

інформація щодо виплат за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, включаючи дані про підставу (дата та вид страхового випадку), дати початку та закінчення здійснення виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування виплат, їх вид, суми виплат;

інформація про звернення громадян до органів Пенсійного фонду України, включаючи дані про надання особам електронних послуг відповідно доПоложення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року № 13-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за № 991/27436 (відомості веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України);

інформація про фізичних осіб, які сплачують / за яких сплачують страхові внески до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування;

відомості про надання третім особам інформації з Реєстру застрахованих осіб, що стосується такої застрахованої особи.

Відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Аналізуючи викладене вище, слід зробити висновок про те, що до облікових карток яка створюється для кожної застрахованої особи та яка є складовою Реєстру застрахованих осіб вносяться відомості про таких осіб в автоматичному режимі на підставі звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду, зокрема: персоніфіковані відомості про застрахованих осіб та інформація про нарахування страхових внесків, про трудовий та страховий стаж, особливі умови праці, які дають право на пільги в пенсійному забезпеченні та із загальнообов`язкового державного соціального страхування, період, який відповідно до законодавства зараховується до страхового стажу без сплати страхових внесків, кількість календарних днів перебування у трудових та цивільно-правових відносинах, проходження служби за відповідний місяць, що подаються страхувальниками у складі звітності; відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомога та компенсація, на які нараховано і з яких сплачено страхові внески), що подаються роботодавцями, - підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства; відомості про облік стажу окремих категорій осіб відповідно до законодавства, тощо.

У постанові Верховного Суду від 01 березня 2021 року по справі №423/757/17, Суд дійшов висновку про те, що працівник не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для незарахування до страхового стажу працівнику періоду його роботи.

З реєстру застрахованих осіб загальнообов`язкового державного соціального страхування, Індивідуальні відомості про застраховану особу (форми ОК-5) на ОСОБА_1 , слідує що період роботи з 18 серпня 2021 року по 30 червня 2023 року страхувальником ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ: 33621573) не сплачувались страхові внески.

Таким чином, відсутність в Індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) інформації про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України по ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» у період з 18 серпня 2021 року по 30 червня 2023 року не є підставою для не зарахування періодів роботи у ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» через несплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

В розрізі даної справи та за умови підтвердження пільгового стажу, як громадянин України, позивач наділений правом на відповідний соціальний захист з боку держави, яка в особі своїх органів не може відмовляти у його наданні з формальних (надуманих) підстав.

Інших підстав для відмови позивачу у перерахунку пенсії пенсійним органом у спірному рішенні та у відзиві на позов не зазначено.

При таких обставинах суд вважає, що у даному випадку слід визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 06 жовтня 2023 року о/р № 914280165632 про відмову в перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

А порушені права підлягають захисту шляхом: зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03 жовтня 2023 року №2853 щодо перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням висновків суду.

Суд вважає вищевказаний спосіб захисту достатнім, враховуючи обставини справи.

При цьому, позовні вимоги до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки подана позивачем заява з документами Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області по суті взагалі не розглядалась і рішення про відмову у перерахунку пенсії не приймалось. В даному випадку спірне рішення про відмову в перерахунку пенсії прийнято Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання проведення перерахунку пенсії із застосуванням положень абз. 3 ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та ст.8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» відповідно до заяви, з урахуванням періодів роботи до страхового та пільгового стажу за Списком №1 шахтарі на ДП «Селлидіввугілля» ВП шахта «Україна» з 18.08.21 по 30.06.23, до пільгового стажу за списком №1 шахтарі період з 12.05.1979 по 12.10.1982 служби в лавах Радянської армії, з 19.10.1989 по 30.09.1990, з 01.11.2019 по 30.09.2022 в Іультінському ГОК ім. Леніна, слід зазначити наступне.

Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється діяЗакону України"Про підвищення престижності шахтарської праці", та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок засписком № 1виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

Аналогічні положення в аналогічних редакціях містяться в ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».

Так, ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок засписком № 1виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно достатті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Статтею 1 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» визначено, що дія цього Закону поширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості - за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі - шахтарі), та членів їх сімей.

Аналіз вищезазначених норм дає підстави для висновку про те, що мінімальний розмір пенсії у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, є додатковою гарантією для шахтарів, які працювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків за Списком №1, яка встановлена на випадок, коли після розрахунку у встановленому законом порядку розміру відповідної пенсії за віком (у тому числі, з урахуванням понаднормового стажу, встановленого статтею 8 Закону №345-VI така пенсія буде менша ніж три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

Виходячи з положень наведеної норми, до кола працівників, на яких поширюється дія Закону №345-VI та встановлені пільги, належать тільки працівники, зазначені у списку №1, які були зайняті на підземних роботах повний робочий день.

Така позиція викладена у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2021 року по справі № 280/281/17.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач має пільговий стаж за Списком №1 10 років 06 місяців 01 день.

Позивач належить до працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день.

У цьому рішенні суд надав правову оцінку діям (рішенню) пенсійного органу щодо не зарахування до страхового та пільгового стажу позивача періоду роботи з 18 серпня 2021 року по 30 червня 2023 року у ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля».

При цьому, повторний розгляд заяви ОСОБА_1 від 03 жовтня 2023 року №2853 щодо перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням висновків суду, не відбувся.

З розрахунку стажу форми РС- право слідує що період служби в лавах Радянської Армії з 12 травня 1979 року по 10 листопада 1982 року, період роботи з 19 жовтня 1989 року по 30 вересня 1990 року в ГОК ім. Леніна зараховано до страхового стажу.

Мотивів не зарахування до пільгового стажу позивача служби в лавах Радянської Армії з 12 травня 1979 року по 10 листопада 1982 року, періоду роботи з 19 жовтня 1989 року по 30 вересня 1990 року в ГОК ім. Леніна матеріали справи не містять. Відомостей про період роботи позивача з 01 листопада 2019 року по 30 вересня 2022 року саме в ГОК ім. Леніна матеріали справи не містять.

Звертаючись до пенсійного органу із заявою від 03 жовтня 2023 року позивач просив врахувати пільгові довідки для перерахунку пенсії згідно статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».

У спірному рішенні, яке прийнято за наслідками розгляду заяви позивача від 03 жовтня 2023 року та у відзиві на позов, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області:

не вказано про наявність будь-яких підстав щодо не врахування до пільгового стажу позивача за Списком №1 періоду служби в лавах Радянської Армії з 12 травня 1979 року по 10 листопада 1982 року, періоду роботи з 19 жовтня 1989 року по 30 вересня 1990 року в ГОК ім. Леніна;

не вирішено питання щодо наявності підстав для перерахунку пенсії позивача з урахуванням статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».

При цьому, слід відмітити, що рішення суду не може ґрунтуватись на припущеннях і домислах, відсутність в оскаржуваному рішенні та у відзиві на позов конкретних періодів, правових обґрунтувань щодо такого періоду та мотивів не зарахування до пільгового стажу позивача таких періодів, не дозволяє суду перевірити, чи правомірно відповідні періоди роботи не зараховані до пільгового стажу, і свідчить про те, що відповідач діяв необґрунтовано.

Тобто, при повторному розгляді заяви позивача від 03 жовтня 2023 року №2853 щодо перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням висновків суду, Головному управлінню Пенсійного фонду України в Житомирській області слід вирішити наступні питання та прийняти обґрунтоване рішення щодо:

наявності підстав врахування до пільгового стажу позивача за Списком №1 періоду служби в лавах Радянської Армії з 12 травня 1979 року по 10 листопада 1982 року, періоду роботи з 19 жовтня 1989 року по 30 вересня 1990 року в ГОК ім. Леніна;

наявності підстав для перерахунку пенсії позивача згідно заяви від 03 жовтня 2023 року з урахуванням статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».

Суд вважає за необхідне звернути увагу відповідача на те, що відповідно до вимог частини другої статті 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Згідно норм статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує:

1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;

2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження;

3) яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин;

4) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити;

5) як розподілити між сторонами судові витрати;

6) чи є підстави допустити негайне виконання рішення;

7) чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову.

Норми статті 245 КАС України визначають повноваження суду при вирішенні справи. Так, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Рішення суду, згідно положень статті 246 КАС України, складається з вступної, описової, мотивувальної і резолютивної частин.

У вступній частині рішення зазначаються:

1) дата і місце його ухвалення;

2) найменування суду;

3) прізвище та ініціали судді або склад колегії суддів;

4) прізвище та ініціали секретаря судового засідання;

5) номер справи;

6) ім`я (найменування) сторін та інших учасників справи;

7) вимоги позивача;

8) прізвища та ініціали представників учасників справи та прокурора.

В описовій частині рішення зазначаються:

1) стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача;

2) заяви, клопотання учасників справи;

3) інші процесуальні дії у справі (забезпечення доказів, вжиття заходів забезпечення позову, зупинення і поновлення провадження тощо).

У мотивувальній частині рішення зазначаються:

1) обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини;

2) докази, відхилені судом, та мотиви їх відхилення;

3) мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову;

4) чи були і ким порушені, не визнані або оспорені права чи інтереси, за захистом яких мало місце звернення до суду, та мотиви такого висновку;

5) норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування;

6) норми права, на які посилалися сторони, які суд не застосував, та мотиви їх незастосування;

7) мотиви, з яких у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суд, відмовляючи у позові, дійшов висновку, що оскаржуване рішення, дія чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень визнано судом таким, що вчинено відповідно до вимогчастини другоїстатті 2 цього Кодексу.

У резолютивній частині рішення зазначаються:

1) висновок суду про задоволення позову чи про відмову в позові повністю або частково щодо кожної із заявлених вимог;

2) розподіл судових витрат;

3) строк і порядок набрання рішенням суду законної сили та його оскарження;

4) повне найменування (для юридичних осіб) або прізвище, ім`я та по батькові (для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, реєстраційний номер облікової картки платника податків сторін (для фізичних осіб), за його наявності, або номер і серія паспорта для фізичних осіб - громадян України.

Суд зазначає, що висновки суду, викладені в мотивувальній частині його рішення є в однаковій мірі обов`язковими для врахування суб`єктом владних повноважень при здійсненні своїх повноважень на виконання рішення суду, як і висновки, визначені в резолютивній частині рішення.

Отже, суд зауважує, що при визначенні меж встановлених зобов`язань необхідно враховувати як резолютивну, так і мотивувальну частини судового рішення.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до положень статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з нормами частини другої зазначеної статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Нормами статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, суд доходить висновку про часткову обґрунтованість пред`явленого позову.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Позивачем за подання цього позову сплачено судовий збір у сумі 1073,60.

Відповідно до частини першої та четвертої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат.

Оскільки суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, тому судові витрати у вигляді судового збору, які оплачені позивачем в сумі 1073,60 грн, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області у сумі 715,72 грн (1073,60 грн /3)х2).

Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ: 13486010, місцезнаходження: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, площа Соборна 3), Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (код ЄДРПОУ 13559341, місцезнаходження: 10003 м. Житомир, вул. О. Ольжича, 7), про визнання протиправною бездіяльності та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 06 жовтня 2023 року о/р № 914280165632 про відмову в перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03 жовтня 2023 року №2853 щодо перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням висновків суду.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (код ЄДРПОУ 13559341, місцезнаходження: 10003 м. Житомир, вул. О. Ольжича, 7) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) судовий збір у розмірі 715 (сімсот п`ятнадцять) гривень 72 копійки.

Рішення прийнято в нарадчій кімнаті в порядку спрощеного позовного провадження 26 лютого 2024.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Повідомити сторін, що заяви по суті справи, заяви з процесуальних питань, клопотання, пояснення, додаткові письмові докази, висновки експертів, можуть бути ними подані в електронному вигляді на електронну пошту суду або через особистий кабінет в системі Електронний суд.

Направлення даного рішення суду здійснювати шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи.

Інформацію щодо роботи суду можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://adm.dn.court.gov.ua.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя А.С. Зеленов

Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено28.02.2024
Номер документу117241950
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —200/6380/23

Рішення від 26.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні