Рішення
від 26.02.2024 по справі 420/27335/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/27335/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМФОРТБУД ПРОЕКТ" (провул. Банний, 2, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 44327027) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМФОРТБУД ПРОЕКТ" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України в якому позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС B Одеській області №9143154/44327027 від 06.07.2023 року, про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 06.06.2023 року, подану ТОВ «КОМФОРТБУД ПРОЕКТ», за датою її подання;

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС B Одеській області №9118688/44327027 від 04.07.2023 року, про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 13.06.2023 року, подану ТОВ «КОМФОРТБУД ПРОЕКТ», за датою її подання;

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС B Одеській області №9118701/44327027 від 04.07.2023 року, про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 09.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 09.06.2023 року, подану ТОВ «КОМФОРТБУД ПРОЕКТ», за датою її подання.

В обґрунтування позовних вимог та відповіді на відзив зазначено, що позивач направив на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних наступні податкові накладні: №3 від 13.06.2023 року на суму 98 256,00 грн., у тому числі ПДВ 16376, 00 грн.; №1 від 06.06.2023 року на суму 49681, 64 грн., у тому числі ПДВ 8280, 27 грн.; №2 від 09.06.2023 року на суму 91579, 18 грн., у тому числі ПДВ 15263, 20 грн.

Квитанцією від 28.06.2023 року реєстрація податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року була зупинена. Квитанцією від 28.06.2023 року реєстрація податкової накладної № 1 від 06.06.2023 року була зупинена. Квитанцією від 30.06.2023 року реєстрація податкової накладної № 2 від 09.06.2023 року була зупинена.

Зі змісту Квитанції вбачається, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року, № 1 від 06.06.2023 року, № 2 від 09.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 71.11, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D" =10.2924%, "Р"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, у Квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам, що визначені п. 11 Порядку № 1165.

Позивач надав пояснення та первинні бухгалтерські документи відповідним повідомленням «про подання пояснень та копій документів щодо додаткових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено», а саме: Повідомлення № 2 від 30.06.2023 року по податковій накладній № 3 від 13.06.2023 року; Повідомлення № 1 від 02.07.2023 року по податковій накладній № 1 від 06.06.2023 року; Повідомлення № 1 від 30.06.2023 року по податковій накладній № 2 від 09.06.2023 року.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення №9143154/44327027 від 06.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 06.06.2023 року, рішення №9118688/44327027 від 04.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 13.06.2023 року, рішення №9118701/44327027 від 04.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 09.06.2023 року.

Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних № 3 від 13.06.2023 року, № 1 від 06.06.2023 року, № 2 від 09.06.2023 року були оскаржені у адміністративному порядку.

Рішеннями за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №59429/44327027/2 від 26.07.2023 року скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 09.06.2023 року без змін; №57901/44327027/2 від 19.07.2023 року скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 06.06.2023 року без змін; №57903/44327027/2 від 19.07.2023 року скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року без змін.

Позивач вважає, що рішення є протиправними та підлягають скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду відкрито провадження по справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Від відповідача - ГУ ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву в якому не погоджується з доводами позивача. Відповідач зазначає, що відповідно до фактичних обставин справи, позивач засобами електронного зв`язку направив на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 1 від 06.06.2023 на загальну суму 49681, 64 грн., у т.ч. ПДВ 8280, 27 грн., податкову накладну № 2 від 09.06.2023 на загальну суму 91579, 18 грн., у т.ч. ПДВ 15 263,20 грн., податкову накладну № 3 від 13.06.2023 на загальну суму 98 256,00 грн., у т.ч. ПДВ 16 376,00 грн., виписані на адресу Комунальне некомерційне підприємство «Чорноморська лікарня» Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, код ЄДРПОУ 01982212.

За отриманими квитанціями від 28.06.2023, від 30.06.2023 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України Позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 71.11, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій».

На виконання п. 11 Порядку №1165 позивачем подано до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 02.07.2023 № 1, від 30.06.2023 № 1, від 30.06.2023 № 2.

Головне управління ДПС в Одеській області вважає, що платіжні інструкції № 9282 від 06.06.2023, № 9300 від 09.06.2023, № 9303 від 13.06.2023 та банківські виписки за 06.06.2023, за 09.06.2023, за 13.06.2023, надані позивачем на розгляд Комісії, є сумнівними та ймовірно складеними з порушенням чинного законодавства, так як відсутні прізвище та ініціали відповідального виконавця, підпис відповідального виконавця.

З вищезазначеного вбачається, що документи, які були подані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства.

Таким чином, на момент винесення оскаржуваних рішень №9143154/44327027 від 06.07.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.06.2023, № 9118688/44327027 від 04.07.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023, № 9118701/44327027 від 04.07.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 09.06.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, Позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування доказів та подання податкової накладної.

В свою чергу, з огляду на результат проведеного моніторингу реєстрації ПН/ РК, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області були прийняті рішення № 9143154/44327027 від 06.07.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.06.2023, № 9118688/44327027 від 04.07.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023, № 9118701/44327027 від 04.07.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 09.06.2023 у зв`язку з наданням платником податку документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив на позовну на заяву, відповідь на відзив, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне: Товариство з обмеженою відповідальністю «КОМФОРТБУД ПРОЕКТ» зареєстроване 15.06.2021 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 1005561020000078256.

З 01.08.2021 року Позивач є платником податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер 443270215522.

В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань містяться відомості щодо наступних видів діяльності Товариства:

41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний)

70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування

71.11 Діяльність у сфері архітектури

71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах

74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у

16 березня 2023 року між Позивачем та Комунальним некомерційним підприємством «ЧОРНОМОРСЬКА ЛІКАРНЯ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ (Код ЄДРПОУ 01982212) (Замовник) було укладено договір про закупівлю послуг №5426.

Згідно п. 1.2. Договору №5426 від 16.03.2023 року, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Підрядник зобов`язується за дорученням Замовника надати: «Послуги з технічного обслуговування будівлі та виготовлення технічного звіту про стан несучих та огороджувальних конструкцій будівлі літ. «А» КЗР «ЧОРНОМОРСЬКА ЛІКАРНЯ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ за адресою: Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Віталія Шума, 4 код ДК 021:2015-71631300-3 «Послуги з технічного огляду будівель» з видачою рекомендацій та креслень про підсилення конструктивних елементів (при необхідності) та передати Замовнику, а Замовник зобов`язується прийняти виконані Підрядником послуги та оплатити їх.

Ціна договору визначається на підставі кошторису на надання послуг за цим договором, є твердою та складає: 98 256,00 грн., у тому числі ПДВ 16 376,00 грн. (п. 2.1. Договору №5426 від 16.03.2023 року)

Відповідно до п. 2.3. Договору №5426 від 16.03.2023 року, остаточний розрахунок після завершення робіт здійснюється після підписання сторонами акту прийомки- передачі наданих послуг.

На виконання взятих на себе зобов`язань за Договором №5426 від 16.03.2023 року, Позивач виконав Послуги з технічного огляду будівель, в зв`язку з чим між сторонами було підписано акт прийомки-передачі наданих послуг №1 за червень 2023 року від 13.06.2023 року на суму 98 256,00 грн. у тому числі ПДВ 16 376,00 грн.

13 червня 2023 року КНП «ЧОРНОМОРСЬКА ЛІКАРНЯ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ оплатило надані Позивачем послуги, що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті від 13.06.2023 року № 9303 та банківською випискою по рахунку з 13.06.2023 року до 13.06.2023 року.

21 березня 2023 року між Позивачем та Комунальним некомерційним підприємством «ЧОРНОМОРСЬКА ЛІКАРНЯ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ (Код ЄДРПОУ 01982212) (Замовник) було укладено договір №5431

Згідно п. 1.2. Договору №5431 від 21.03.2023 року, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Підрядник зобов`язується за завданням надати послуги згідно ДК 021:2015:71: Послуги з технічного огляду та випробувань: «Послуги з технічного обслуговування будівлі та виготовлення технічного звіту про стан несучих та огороджувальних конструкцій будівлі інфекційного корпусу літ. «Б», будівлі моргу літ. будівлі кухні літ. «Г», будівлі пральні-котельні-боксів літ. «Д», будівлі хлораторної літ. «Е», будівлі боксів літ. « 3», будівлі прохідних літ «І», «К», будівлі складів літ. «Н», «О», «П», «Р», «С», «Т», «У», «Ф», «Х». КНП «ЧОРНОМОРСЬКА ЛІКАРНЯ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ за адресою: Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Віталія Шума, 4 код ДК 021:2015-71631300-3 «Послуги з технічного огляду будівель» з видачою рекомендацій та креслень про підсилення конструктивних елементів (при необхідності) та передати

Замовнику, а Замовник зобов`язується прийняти виконані Підрядником послуги та оплатити їх.

Ціна договору визначається на підставі кошторису на надання послуг за цим договором, є твердою та складає: 49 681,64 грн., у тому числі ПДВ 8 280,27 грн. (п. 2.1. Договору №5431 від 21.03.2023 року)

Відповідно до п. 2.2. Договору №5431 від 21.03.2023 року, остаточний розрахунок після завершення робіт здійснюється після підписання сторонами акту прийомки- передачі наданих послуг.

На виконання взятих на себе зобов`язань за Договором №5431 від 21.03.2023 року, Позивач виконав Послуги з технічного огляду будівель в зв`язку з чим між сторонами було підписано акт прийомки-передачі наданих послуг №1 за червень 2023 року від 06.06.2023 року на суму 49681,64 грн. у тому числі ПДВ 8 280,27 грн.

06 червня 2023 року КНП «ЧОРНОМОРСЬКА ЛІКАРНЯ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ оплатило надані Позивачем послуги, що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті від

06.06.2023 року № 9282 та банківською випискою по рахунку з 06.06.2023 року до 06.06.2023 року.

Згідно п. 1.2. Договору №5440 від 09.06.2023 року, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Виконавець бере на себе зобов`язання своїми засобами за рахунок Замовника виконання робіт з містобудівного розрахунку (Ескізний проект) по об`єкту: реконструкція комунального підприємства «ЧОРНОМОРСЬКА ЛІКАРНЯ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ за адресою: Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Віталія Шума, 4 під загальний заклад охорони здоров`я, Містобудівний розрахунок (Ескізний проект) код за ДК 021:2015- 71410000-5; Послуги у сфері містобудування та супровід проведення державної експертизи до отримання позитивного висновку оформленого відповідно до чинного законодавства України.

Замовник зобов`язується прийняти виконані Виконавцем роботи з містобудівного розрахунку (Ескізний проект) та оплатити їх. (п. 1.3. Договору №5449 від 09.06.2023 року)

Виконавець зобов`язується передати Замовнику результати розробленого містобудівного розрахунку (Ескізний проект) та скласти і підписати Акт здачі- приймання робіт.

На виконання взятих на себе зобов`язань за Договором №5449 від 09.03.2023 року, Позивач виконав частину робіт, в зв`язку з чим між сторонами було підписано акт прийомки-передачі наданих послуг №1 за червень 2023 року від 09.06.2023 року на суму 91 579,18 грн. у тому числі ПДВ 15 263,20 грн.

09 червня 2023 року КНП «ЧОРНОМОРСЬКА ЛІКАРНЯ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ оплатило надані Позивачем послуги, що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті від

09.06.2023 року № 9300 та банківською випискою по рахунку з 09.06.2023 року до 09.06.2023 року.

Позивач направив на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних наступні податкові накладні: № 3 від 13.06.2023 року на суму 98 256,00 грн., у тому числі ПДВ 16 376,00 грн.; № 1 від 06.06.2023 року на суму 49 681,64 грн., у тому числі ПДВ 8 280,27 грн.; № 2 від 09.06.2023 року на суму 91 579,18 грн., у тому числі ПДВ 15 263,20 грн..

Як вбачається з квитанцій від 28.06.2023 року та 30.06.2023 року, відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року зупинена, реєстрація податкової накладної № 1 від 06.06.2023 року зупинена, реєстрація податкової накладної № 2 від 09.06.2023 року зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 71.11, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=10.2924%, "Р"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач надав пояснення та первинні бухгалтерські документи відповідним повідомленням «про подання пояснень та копій документів щодо додаткових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено», а саме: Повідомлення № 2 від 30.06.2023 року по податковій накладній № 3 від 13.06.2023 року; Повідомлення № 1 від 02.07.2023 року по податковій накладній № 1 від 06.06.2023 року; Повідомлення № 1 від 30.06.2023 року по податковій накладній № 2 від 09.06.2023 року.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення №9143154/44327027 від 06.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.06.2023 року, рішення №9118688/44327027 від 04.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року, рішення №9118701/44327027 від 04.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 09.06.2023 року.

Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних № 3 від 13.06.2023 року, № 1 від 06.06.2023 року, № 2 від 09.06.2023 року оскаржені у адміністративному порядку.

Рішеннями за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №59429/44327027/2 від 26.07.2023 року скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 09.06.2023 року без змін; №57901/44327027/2 від 19.07.2023 року скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 06.06.2023 року без змін; №57903/44327027/2 від 19.07.2023 року скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року без змін.

Як вбачається з оскаржуваних рішень, підставою відмови в реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року, № 1 від 06.06.2023 року, № 2 від 09.06.2023 року стало: надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Відповідно до положень п. 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Згідно п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного: відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових.

Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування

Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

У свою чергу, пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно з п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як встановлено судом, реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинені з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 71.11, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=10.2924%, "Р"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»

Суд зазначає, що Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.

Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачено такий критерій:

Обсяг постачання, зазначений платником податку на додану вартість (далі - платник податку) в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) у поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування не перевищує 1 млн. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 100 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку.

У квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкових накладних позивачем направлено до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями.

Відповідач у відзиві підтвердив, що, на виконання Порядку №1165, позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення з додатками.

Вирішуючи цей спір, суд виходить із того, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.

Так, судом встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі розрахунків коригування.

Однак, у цій квитанції контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.

Вказані обставини є свідченням невідповідності рішень контролюючого органу про зупинення реєстрації ПН вимозі правової визначеності.

У свою чергу, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо надання необхідного обсягу документів.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН/РК.

Зупинення реєстрації ПН/РК не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача.

Аналогічні висновки висловлені у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 03 червня 2021 року по справі №2040/7098/18.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520 у редакції від 08.03.2023, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Згідно з п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який (перелік) може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Суд зауважує, що вжите у цій нормі словосполучення може включати передбачає, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.

Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку № 520 чітко встановлює, що документи, які не надано необхідно підкреслити. А отже контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пункт 9 Порядку № 520, викладений в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, що набрав чинності 08.03.2023, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до п. 10 Порядку № 520, у редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено судом з матеріалів справи, Комісією прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 06.06.2023 року, №2 від 09.06.2023 року, №3 від 13.06.2023 року - саме з підстави надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

У графі Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) вказано: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

З наведеного слідує, що відповідачем прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 06.06.2023 року, №2 від 09.06.2023 року, №3 від 13.06.2023 року з підстав надання копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Водночас, відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих позивачем копії документів, складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому полягають ці порушення.

Відповідач зазначив загальну фразу: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Проте, суд звертає увагу на те, що разом із повідомленнями позивачем подано достатній перелік документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних №1 від 06.06.2023 року, №2 від 09.06.2023 року, №3 від 13.06.2023 року.

Таким чином, матеріалами справи встановлено, що позивачем виписані податкові накладні за першою подією, а саме, датою оформлення документа, що засвідчує факт надання робіт платнику податку, та на підтвердження підстав здійснення операцій по податкових накладних №1 від 06.06.2023 року, №2 від 09.06.2023 року, №3 від 13.06.2023 року надіслано до контролюючого органу пояснення та документи, що підтверджують дану операцію.

Враховуючи викладене, позивачем виконано вимоги квитанції та надано необхідні відповідні пояснення і документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Що стосується зауважень відповідача до платіжних інструкцій № 9282 від 06.06.2023, № 9300 від 09.06.2023, № 9303 від 13.06.2023 та банківські виписки за 06.06.2023, за 09.06.2023, за 13.06.2023, надані позивачем на розгляд Комісії, є сумнівними та ймовірно складеними з порушенням чинного законодавства, так як відсутні прізвище та ініціали відповідального виконавця, підпис відповідального виконавця, які викладені у відзиві, суд відхиляє наведені обґрунтування відповідача.

Так, посилання відповідача на Постанову Правління Національного банку України від 04.07.2018 № 75 Про затвердження Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України є неприйнятними, адже це Положення встановлює основні вимоги щодо організації бухгалтерського обліку в банках України.

Платіжні інструкції № 9282 від 06.06.2023, № 9300 від 09.06.2023, № 9303 від 13.06.2023 є документами, що формуються у системі клієнт-банка. Позивач не несе відповідальність за форму та зміст банківського документу в частині тих реквізитів, що заповнюються автоматично згідно з алгоритмом, затвердженим банком.

Тобто, якщо б відповідач повідомив позивачу про наявність у нього зауважень/сумнівів щодо платіжних інструкцій, то позивач мав би змогу надати підтверджуючи документи.

Натомість, суд зазначає, що доводи відповідача щодо того, що надана позивачем платіжні інструкції не містять обов`язкових реквізитів, є недійсними і не можуть бути підставою для бухгалтерського обліку, що стало підставою відмови у реєстрації податкових накладних №1 від 06.06.2023 року, №2 від 09.06.2023 року, №3 від 13.06.2023, наведені лише у відзиві на позовну заяву та не були відомі платнику податків під час зупинення реєстрації ПН та прийняття відповідачем рішення про відмову реєстрації ПН.

З огляду на вищевикладене, суд вважає, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не відповідають дійсним обставинам справи.

При цьому, суд звертає увагу, що висновки відповідача ґрунтуються на припущеннях документи, надані позивачем є сумнівними та ймовірно складені з порушенням законодавства.

Отже, позиція відповідача не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податку рішення.

При цьому, спірні рішення не обґрунтовані фактом ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

З матеріалів справи не вбачається, що відповідачем було направлено позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку №520, з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Таким чином неможливо встановити, що саме порушив позивач, а саме: товариством надано копії документів, що складені з порушенням законодавства, чи документи є недостатніми, або документи надано у недостатній кількості та складені з порушенням законодавства.

Надаючи правову оцінку прийнятому відповідачем рішенню про відмову у реєстрації податкової накладної, суд вкотре зазначає про те, що контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття такого рішення, не зазначивши конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття.

На вирішення питання щодо правомірності оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкової накладної впливає й той факти, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації ПН, теж не є законним.

Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у постановах від22.07.2019 у справі №815/2985/18, від10.04.2020 у справі №819/330/18, висновки якого, в силу вимог частини 5 статті 242 КАС України, суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Отже, контролюючий орган не довів обґрунтованості відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №1 від 06.06.2023 року, №2 від 09.06.2023 року, №3 від 13.06.2023.

З огляду на вказане вище, суд приходить до висновку, що рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань реєстрації податкових накладних №9143154/44327027 від 06.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.06.2023 року, рішення №9118688/44327027 від 04.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року, рішення №9118701/44327027 від 04.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 09.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних належить визнати протиправними та скасувати.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

За приписами пункту 20 Порядку № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних реєстр відомостей щодо ПН та РК, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.

Таким чином, у даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 06.06.2023 року, №2 від 09.06.2023 року, №3 від 13.06.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію.

Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

За змістом частини 1 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Згідно із пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМФОРТБУД ПРОЕКТ" слід стягнути сплачений судовий збір у розмірі 8052,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМФОРТБУД ПРОЕКТ" (провул. Банний, 2, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 44327027) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС B Одеській області №9143154/44327027 від 06.07.2023 року, про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 06.06.2023 року, подану ТОВ «КОМФОРТБУД ПРОЕКТ», за датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС B Одеській області №9118688/44327027 від 04.07.2023 року, про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 13.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 13.06.2023 року, подану ТОВ «КОМФОРТБУД ПРОЕКТ», за датою її подання;

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС B Одеській області №9118701/44327027 від 04.07.2023 року, про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 09.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 09.06.2023 року, подану ТОВ «КОМФОРТБУД ПРОЕКТ», за датою її подання.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМФОРТБУД ПРОЕКТ" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 8052,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.К. Василяка

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено28.02.2024
Номер документу117243680
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/27335/23

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 26.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні