Рішення
від 26.02.2024 по справі 420/34128/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/34128/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скупінської О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» до Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 07 грудня 2023 року надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» до Одеської міської ради, в якій позивач просить суд:

1. Визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо нерозгляду та не прийняття рішення за клопотанням ТОВ «Парк Компані» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,19 га за адресою: м. Одеса, вул. Скісна, 68, цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку в оренду строком на 25 років;

2. Зобов`язати Одеську міську раду на найближчій сесії розглянути по суті клопотання «Парк Компані» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,19 га за адресою: м. Одеса, вул. Скісна, 68, цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку в оренду строком на 25 років й прийняти за наслідками його розгляду відповідне рішення.

Ухвалою судді від 12.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

29.12.2023 суд ухвалив залучити до участі у справі №420/34128/23 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради.

11.01.2024 суд ухвалив позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» до Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без руху.

17.01.2024 до суду (вх.№ЕС/2407/24 та №ЕС/2411/24) від товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» надійшло клопотання у якому заявник просить суд вважати недоліки позовної заяви усуненими та позовна заява з викладенням прохальної частини:

« 1. Визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо нерозгляду та не прийняття рішення за клопотанням ТОВ «Парк Компані» від 28.08.2023 (вх.№02.2-10/300 від 28.08.2023) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,19 га за адресою: м. Одеса, вул. Скісна, 68, цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку в оренду строком на 25 років;

2. Зобов`язати Одеську міську раду на найближчій сесії розглянути по суті клопотання «Парк Компані» від 28.08.2023 (вх.№02.2-10/300 від 28.08.2023) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,19 га за адресою: м. Одеса, вул. Скісна, 68, цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку в оренду строком на 25 років й прийняти за наслідками його розгляду відповідне рішення».

Позовні вимоги товариство з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» обґрунтовує тим, що Одеська міська рада за наслідками розгляду клопотання ТОВ «Парк Компані» в силу вимог Земельного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» була зобов`язана прийняти відповідне управлінське рішення, у той час як Одеська міська рада не прийняла жодного юридично значущого рішення. Зазначена бездіяльність Одеської міської ради має кваліфікуватись як недобросовісна поведінка.

Ухвалою суду від 22.01.2024 постановлено продовжити розгляд справи №420/34128/23 за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» до Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії. Витребувати від Одеської міської ради інформацію та її документальне підтвердження щодо розгляду клопотання «Парк Компані» від 28.08.2023 (вх.№02.2-10/300 від 28.08.2023) чи пояснення з приводу не розгляду вказаного клопотання.

31.01.2024 суд ухвалив заяву (вх..№ЕС/4409/24 від 30.01.2024) представника Одеської міської ради Малюти В.В., про продовження строку для надання пояснень задовольнити. Продовжити Одеській міській раді строк на подання пояснень щодо розгляду клопотання ТОВ «Парк Компані» від 28.08.2023, який встановити до 09.02.2024.

26.02.2024 суд ухвалив у задоволенні клопотання (вх..№ 4830/24) представника Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради Новікової Н., від 01.02.2024 про розгляд справи в порядку загального позовного провадження відмовити.

28.12.2023 до суду (вх.№ЕС/20286/23) від Одеської міської ради надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує та вказує, що до клопотання позивача від 07.11.2023 не було додано графічні матеріали, що суперечить вимогам абз.2 ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, а листом від 29.08.2023 позивач взагалі просив залишити без розгляду заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою від 24.09.2021 та від 23.12.2021. Зі змісту клопотання від 07.11.2023 неможливо встановити, чи є бажана земельна ділянка тотожною бажаній земельній ділянці у попередніх клопотаннях. Підкреслює, що ненадання відповідних графічних матеріалів унеможливлює розгляд даного клопотання по суті, а відтак відсутня й протиправна бездіяльність зі сторони Одеської міської ради.

08.01.2024 до суду (вх.№903/24) від позивача надійшла відповідь на відзив у якій товариство з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» на задоволенні позовних вимог наполягає та вказує, що ним не отримано листів щодо розгляду його клопотань. При цьому, відповідачем не прийнято жодного з рішень за наслідком розгляду цих звернень.

15.01.2024 до суду (вх.№1925/24) від Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради надійшли пояснення на позовну заяву у яких третя особа зазначає, що на клопотання позивача від 07.11.2023 Департамент листом від 05.12.2023 повідомив про те, що до клопотання повинно бути надано графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. Відповідь від позивача на лист від 05.12.2023 не надходила, що не дало можливості підготувати відповідний проект рішення Одеської міської ради.

29.01.2024 до суду (вх.№ЕС/4231/24) від позивача надійшла відповідь на пояснення третьої особи у яких товариство з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» на задоволенні позовних вимог наполягає.

01.02.2024 до суду (вх.№4829/24) від Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради надійшли додаткові пояснення на позовну заяву у яких Департамент зазначає, що на адресу Одеської міської ради 28.08.2023 надійшло звернення ТОВ «ПАРК КОМПАНІ» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У подальшому рекомендовано внести на розгляд сесії Одеської міської ради проект рішення про надання дозволу. Юридичним департаментом Одеської міської ради листом від 26.09.2023 надано зауваження до вказаного проекту рішення, оскільки питання щодо правомірності набуття права власності на об`єкт за адресою: м.Одеса, вул.Косвена, 68, 68/70 та його подальшої реконструкції, яка не виключає факту самовільного захоплення земельної ділянки комунальної власності, жодним чином ТОВ «ПАРК КОМПАНІ» не спростовані. У зв`язку з вказаними зауваженнями, рекомендовано зняти з розгляду сесії Одеської міської ради вказане питання. Звертає увагу, що суб`єктом винесення на розгляд сесії проектів рішень, зокрема з питань землеустрою, є Постійна комісія Одеської міської ради з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних відносин. Департамент звернувся на адресу ТОВ «ПАРК КОМПАНІ», яким направив зауваження, на що отримав відповідь від 07.11.2023. На відповідь від 07.11.2023 Департамент листом від 05.12.2023 повідомив про необхідність надати графічні матеріали, проте, відповіді не отримано.

12.02.2024 до суду (вх.№ЕС/6007/24) від Одеської міської ради надійшли додаткові пояснення у справі у яких відповідач зазначає, що 28.08.2023 ТОВ «ПАРК КОМПАНІ» звернулось до Одеської міської ради із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул.Косвена, 68, 68/70. Юридичний департамент Одеської міської ради надав зауваження щодо проекту, який рекомендовано Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради внести на розгляд сесії Одеської міської ради, та вказаний проект 27.09.2023 відповідною комісією було рекомендовано зняти з розгляду сесії, оскільки клопотання від 28.08.2023 викликає обґрунтований сумнів у правомірності набуття права власності.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позов, і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ», відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т.1 а.с.27-28, 213-214), зареєстровано юридичною особою, основним видом діяльності якої є 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту.

Матеріали справи містять Витяг з Державного реєстру речових прав 339264177 (т.1 а.с.29, 215), відповідно до якого нежитлові будівлі загальною площею 207,4 кв.м, розташовані за адресою Одеська область, м.Одеса, вул.Скісна, буд.68, належать на праві власності товариству з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ».

Матеріали справи містять Витяг з Державного реєстру речових прав 281989208 (т.1 а.с.30-31, 216-217), відповідно до якого нежитлові будівлі загальною площею 65 кв.м, розташовані за адресою Одеська область, м.Одеса, вул.Косвена, буд.68/70, належать на праві власності товариству з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ».

Відповідно до розпорядження Хаджибейської районної адміністрації Одеської міської ради №545/01-06 від 03.11.2023 «Про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна нежитловим будівлям за адресою: місто Одеса, вулиця Скісна (Косвена), 68 та 68/70» (т.1 а.с.32, 209), нежитловим будівлям загальною площею 272,4 кв.м, що належать товариству з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» присвоєно адресу: місто Одеса, вул.Скісна (Косвена), 68.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 15.12.2023 (т.1 а.с.81-82), нежитлові будівлі загальною площею 272,4 кв.м, розташовані за адресою місто Одеса, вул.Скісна, 68 належать товариству з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ»

Відповідно до листа Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-11/1484-187оп від 23.08.2023 (т.1 а.с.33-35, 210-212), надана інформація щодо відповідності місця розташування земельної ділянки Генеральному плану м.Одеси та плану зонування території (Зонінгу) м.Одеси, для надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 0,19 га, за адресою: м.Одеса, вул.Косвена, 68, 68/70, цільове призначення 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.

Листом №01-11/1483 від 17.08.2023 (т.1 а.с.36, 219) Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради надав витяг №01-11/1483 (т.1 а.с.37-51, 220-227) із містобудівної документації м.Одеси для земельної ділянки за адресою: м.Одеса, Хаджибейський район, вул.Скісна, 68, 68/70, цільове призначення 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» зверталось до Одеської міської ради із заявами:

1) від 23.09.2021 (вх.№02.2-10/619 від 24.09.2021) (т.1 а.с.22) у якій просило надати згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 25 років, орієнтованою площею 0,1371 га цільове призначення: В.02.09 для будівництва та обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови за адресою: м.Одеса, вул.Косвена, 68/70, Малиновський район, м.Одеса;

2) від 23.12.2021 (вх.№02.2-10/619/1 від 23.12.2021) (т.1 а.с.23), у якій просило заяву (вх.№02.2-10/619 від 24.09.2021) викласти у наступній редакції: «Прошу вас надати згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 25 років, орієнтованою площею 0,1867 га цільове призначення: В.02.09 для будівництва та обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови за адресою: м.Одеса, вул.Косвена, 68/70, Малиновський район, м.Одеса з метою реконструкції нежитлових будівель та споруд під багатоповерховий паркінг з офісними приміщеннями»;

3) від 28.01.022 (вх.№Д1-18/1858 від 28.01.2022 Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради) (т.1 а.с.24), у якій в додаток до листів від 24.09.2021 та від 23.12.2021 уточнило адресу земельної ділянки вул.Косвена, 68, 68/70;

4) від 29.08.2023 (вх.№02.2-10/619/3/21 від 06.09.2023) (т.1 а.с.25), у якій просило залишити без розгляду заяви на адресу ОМР від 24.09.2021 №02.2-10/619 та від 23.12.2021 №02.2-10/619/2 залишити без розгляду;

5) вх.№02-2-10/300 від 28.08.2023 (т.1 а.с.111), у якій зазначено, що на підставі витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 14.07.2023 (індексний номер 339264177), ТОВ «ПАРК КОМПАНІ» належать нежитлові будівлі, загальною площею 207,4 кв.м, розташовані за адресою: м.Одеса, вул.Скісна, 68 та на підставі витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 29.10.2021 (індексний номер витягу 281989208) ТОВ «ПАРК КОМПАНІ» належать нежитлові будівлі, загальною площею 68 кв.м, розташовані за адресою: м.Одеса, вул.Косвена, 68/70, які розташовані на земельній ділянці орієнтованою площею 0,19 га, що розташована за адресою: м.Одеса, вул.Косвена, 68, 68/70.

Заявник просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,19 га, за адресою м.Одеса, вул.Косвена, 68, 68/70, цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.

До вказаної заяви додані наступні документи:

-копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 29.10.2021 (т.1 а.с.121-122);

-копія акту приймання-передачі від 16.09.2019 (т.1 а.с.123-124);

-копія довідки від 12.10.2021 (т.1 а.с.149);

-копія технічного паспорту від 21.10.2021 (т.1 а.с.125-136);

-копія технічного паспорту від 04.07.2023 (т.1 а.с.137-142);

-копія акту приймання-передачі від 11.07.2023 (т.1 а.с.147-148);

-копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.07.2023 (т.1 а.с.143-146);

-копія виписки з ЄДРЮФОП від 03.04.2023 (т.1 а.с.150-151);

-фотофіксація (т.1 а.с.152-153);

-геопідоснова в масштабі 1:500 (т.1 а.с.158);

-план масштабу 1:2000 (т.1 а.с.119-120).

Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради листом №01-13/113 від 07.09.2023 (т.2 а.с.30) скерував на адресу постійної комісії з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних правовідносин Одеської міської ради на розгляд проекти рішень Одеської міської ради, серед яких проект щодо ТОВ «ПАРК КОМПАНІ».

Відповідно до витягу з протоколу засідання постійної комісії з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних правовідносин Одеської міської ради від 13.09.2023 (т.2 а.с.17-18, 48-49), рекомендовано внести на розгляд сесії Одеської міської ради проект рішення «Про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,1900 га, за адресою м.Одеса, вул.Косвена, 68, 68/70, вид цільового призначення земельної ділянки 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку» (т.2 а.с.23-24, 52-53).

Юридичний департамент Одеської міської ради виклав зауваження №207-з/вих від 26.09.2023 (т.2 а.с.21-22, 50-51) до проекту рішення «Про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,1900 га, за адресою м.Одеса, вул.Косвена, 68, 68/70, вид цільового призначення земельної ділянки 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку», у якому зазначив, що документи, які б засвідчували факт набуття права власності на об`єкт за адресою м.Одеса, вул.Косвена, 68/70 до його реконструкції відсутні.

Відповідно до витягу з протоколу засідання постійної комісії з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних правовідносин Одеської міської ради від 27.09.2023 (т.2 а.с.25-26, 46-47), у зв`язку із наявністю зауважень Юридичного департаменту Одеської міської ради, рекомендовано зняти з розгляду сесії Одеської міської ради у блоці питань 6.3 проекти рішень: пункт 12 ТОВ «ПАРК КОМПАНІ», вул.Косвена, 68, 68/70.

Юридичний департамент Одеської міської ради скерував на адресу Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради лист №2223вих від 26.10.2023 (т.2 а.с.19-20), у якому зазначено, що документи, які б засвідчували факт набуття права власності на об`єкт за адресою м.Одеса, вул.Косвена, 68/70 до його реконструкції відсутні.

Матеріали справи містять лист Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради №01-18/1499 від 06.11.2023 (т.2 а.с.45) на адресу позивача щодо направлення вказаних зауважень.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» скерувало на адресу Одеської міської ради заяву від 07.11.2023 №07.11/1 (вх.№02.2-10/385) (т.1 а.с.26, 85), у якій, у зв`язку зі змінами, внесеними в реєстр права власності, наслало заяву про уточнення раніше поданого звернення та викладу останнього в наступній редакції: «Прошу Вас надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,19 га, за адресою: м.Одеса, вул.Скісна, 68, цільове призначення 0.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.

Матеріали справи містять лист Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради на адресу товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» лист №01-18/1994 від 05.12.2023 (т.1 а.с.83) у якому зазначено, що Департаментом розглянуто клопотання від 07.11.2023 №07.11/1 та повідомлено, що відповідно до статті 123 Земельного кодексу України особа, яка зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки до клопотання додає графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. Також, рекомендовано до клопотання долучити копії установчих документів юридичної особи, а також фото фіксацію земельної ділянки на електронних носіях.

Доказів направлення вказаного листа адресату матеріали справи не містять.

При цьому, відповідно до листа Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради №01-19/2266 від 21.12.2023 (т.1 а.с.80), проект рішення Одеської міської ради «Про надання дозволу ТОВ «ПАРК КОМПАНІ» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,19 га, за адресою: м.Одеса, вул.Скісна, 68, цільове призначення 0.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку» - не готувався.

Вважаючи протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо не розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки протиправно, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з позовною заявою.

Вирішуючи дану адміністративну справу, суд виходить з такого.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель (частина друга статті 4 Земельного кодексу України).

У відповідності до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (частина перша статті 116 Земельного кодексу України). У відповідності до частини другої ст. 116 Земельного кодексу України, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відтак, суд вважає, що вказана законодавча норма передбачає два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: надати дозвіл або надати мотивовану відмову у наданні дозволу.

Поряд з цим, відсутність рішення про надання дозволу або відмову у наданні дозволу в межах встановленого законом місячного строку свідчить, на думку суду, про неналежний розгляд звернення щодо надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Повноваження міської ради щодо питань, які виникають з приводу земельних відносин визначено в Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні», в частині першій статті 26 якого передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно з частинами першою та другою статті 59 зазначеного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Аналіз наведених вище норм дає підстави для висновку, що у вирішенні питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи відмови у його наданні органом місцевого самоврядування повинно прийматися відповідне рішення.

Як слідує з матеріалів справи, за результатами розгляду заяви вх.№02-2-10/300 від 28.08.2023 (з урахуванням заяви від 07.11.2023 №07.11/1 (вх.№02.2-10/385), відповідачем не здійснено її розгляд у передбачений законом спосіб, а саме, не прийнято по суті жодного з рішень ( про надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи вмотивовану відмову).

При цьому, суд зазначає, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура.

Суд враховує, що частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України встановлено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу у разі звернення до нього особи із заявою (клопотанням) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а саме: надати дозвіл або відмову в наданні такого дозволу.

При цьому, виходячи з положень статей 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення про надання чи відмову в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення бажаної земельної ділянки у власність належить до виключних повноважень ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні.

У той же час, у спірному випадку, відповідач одне із передбачених законодавцем рішень у спосіб передбачений законом (питання регулювання земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях ради) не прийняв.

Тобто має місце факт ухилення суб`єкта владних повноважень від виконання покладених на нього законодавством обов`язків.

Подібні висновки щодо правозастосування у спірних відносинах наведені у постановах Верховного Суду від 22.01.2020 у справі №346/5791/16-а, від 05.05.2020 у справі №826/8858/16, від 24.06.2020 у справі №555/872/17, від 09.10.2020 у справі №1840/3664/18, від 30.06.2021 у справі №344/5822/17.

Суд зауважує, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Такий висновок наведений у постанові Верховного Суду від 17.04.2019 у справі №342/158/17 та враховується судом на підставі частини п`ятої статті 242 КАС України.

Відсутність належним чином оформленого рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.

Суд враховує, що спірні правовідносини мають певну процедуру, яка законодавчо визначена і потребує дотримання.

fair procedure - справедлива процедура, є складовою принципу законності та принципу верховенства права. Поняття «процедури» - це кроки, які вживаються, або способи, які застосовуються для прийняття рішення та запроваджують дії або вирішують справу певним чином в юридичному або адміністративному контексті. А поняття «процес» - це зручний загальний термін, який включає сукупність процедур стосовно рішення чи дії (D.J.Galligan. Due Process and Fair Procedures. A Study of Administrative Procedures. - Oxford University Press Inc., New York. Reprinted. 2004. р.8).

Правова процедура встановлює межі вчинення повноважень органом публічної влади і, в разі її неналежного дотримання, дає підстави для оскарження таких дій особою, чиї інтереси вона зачіпає, до суду.

Встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.

Ця правова процедура спрямована на забезпечення загального принципу юридичної визначеності, складовою якої є принцип легітимних очікувань як один з елементів принципу верховенства права, тобто особа правомірно очікує отримати у передбачений законом спосіб відповідь на порушене перед суб`єктом, якому адресовано звернення, питання відповідно та у спосіб, передбачений законом.

Принципи правової процедури вже стали універсальними через рішення Європейського суду з прав людини і поширюються як на процесуальне судочинство, так і на правові процедури, яких повинні дотримуватися суб`єкти владних повноважень під час прийняття відповідних актів стосовно прав, свобод та законних інтересів людини.

Таким чином, дотримання процесових, у тому числі, процедурних норм, є юридичною вимогою, згідно з якою держава, яка керується принципом верховенства права (мірило правовладдя), повинна поважати і враховувати права особи, а також визначати процедурні межі здійснення повноважень органами публічної влади.

При цьому, застосована правова процедура органом місцевого самоврядування щодо розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки не має нівелювати обов`язку суб`єкта владних повноважень у дотриманні норм Земельного кодексу України щодо прийнятих рішень за наслідком розгляду такого клопотання.

Крім того, ані лист Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради №01-18/1499 від 06.11.2023 (т.2 а.с.45) щодо направлення зауважень Юридичного департаменту Одеської міської ради, ані лист Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради №01-18/1994 від 05.12.2023 (т.1 а.с.83) у якому зазначено, що Департаментом розглянуто клопотання від 07.11.2023 №07.11/1 та повідомлено, що відповідно до статті 123 Земельного кодексу України особа, яка зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки до клопотання додає графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. Також, рекомендовано до клопотання долучити копії установчих документів юридичної особи, а також фото фіксацію земельної ділянки на електронних носіях, не є тим рішенням, яке Одеська міська рада мала прийняти за результатами розгляду заяви позивача від вх.№02-2-10/300 від 28.08.2023 (з урахуванням заяви від 07.11.2023 №07.11/1 (вх.№02.2-10/385).

Більш того, у зауваженнях Юридичного департаменту Одеської міської ради №207-з/вих від 26.09.2023 (т.2 а.с.21-22, 50-51) до проекту рішення «Про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,1900 га, за адресою м.Одеса, вул.Косвена, 68, 68/70, вид цільового призначення земельної ділянки 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку», зазначається, що документи, які б засвідчували факт набуття права власності на об`єкт за адресою м.Одеса, вул.Косвена, 68/70 до його реконструкції відсутні.

В той же час, лист Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради №01-18/1994 від 05.12.2023 (т.1 а.с.83) взагалі містить суто інформаційну інформацію щодо оформлення клопотання особою, яка зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки

Отже, оскільки відповідач за результатами розгляду заяви позивача одне з передбачених частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України рішень не прийняв, суд дійшов висновку, що у спірних відносинах відповідач допустив протиправну бездіяльність не розглянувши заяву позивача від вх.№02-2-10/300 від 28.08.2023 (з урахуванням заяви від 07.11.2023 №07.11/1 (вх.№02.2-10/385) у передбачений законом спосіб.

У зв`язку з цим, суд не приймає до уваги твердження відповідача, що міська рада не допустила протиправну бездіяльність.

Окремо суд зазначає, що посилання представника Одеської міської ради на висновок, що викладений Верховним Судом у постанові від 26.07.2023 у справі №420/11576/20 не є релевантним до спірних правовідносин.

Виходячи з принципу «належного врядування», суб`єкт владних повноважень повинен сам виправляти свої помилки і відновлювати права осіб, що звернулися до нього, і щодо яких мали місце порушення. Тим більше після того, як неправомірність рішення (дії, бездіяльності) встановлено судом. Зазначену правову позицію було висловлено у постанові Верховного Суду від 28.05.2020 у справі № 819/654/17.

Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 10 ч. 2 ст. 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Тобто, законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Слід зазначити, що у суду відсутні підстави перебирати на себе функції суб`єкта владних повноважень щодо надання оцінки відповідним обставинам та прийняття певного рішення, яке відноситься виключно до компетенції відповідача прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або відмова у наданні дозволу).

Отже, встановивши протиправну бездіяльність Одеської міської ради щодо не розгляду звернення позивача вх.№02-2-10/300 від 28.08.2023 щодо надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Одеську міську раду на найближчому пленарному засіданні розглянути по суті клопотання «Парк Компані» вх.№02-2-10/300 від 28.08.2023 (з урахуванням заяви від 07.11.2023 №07.11/1 (вх.№02.2-10/385) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,19 га за адресою: м. Одеса, вул. Скісна, 68, цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку в оренду строком на 25 років й прийняти за наслідками його розгляду відповідне рішення.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що даний позов підлягає до задоволення.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28 серпня 2018 року (справа № 802/2236/17-а).

Суд вважає, що у даній справі ним було надано вичерпну відповідь на всі питання, які входять до предмету доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних правовідносин як у матеріально-правовому, так і в процесуальному аспектах.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у рішенні ЄСПЛ від 19 квітня 1993 року у справі «Краска проти Швейцарії» визначено, що ефективність справедливого розгляду досягається тоді, коли сторони процесу мають право представити перед судом ті аргументи, які вони вважають важливими для справи. При цьому такі аргументи мають бути «почуті», тобто ретельно розглянуті судом. Іншими словами, суд має обов`язок провести ретельний розгляд подань, аргументів та доказів, поданих сторонами. Разом із цим, обов`язок суду обґрунтовувати свої рішення не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п. 29 рішення ЄСПЛ від 9 грудня 2009 року у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»).

Беручи до уваги наведене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

В матеріалах справи міститься платіжна інструкція № 34 від 04.12.2023 про сплату позивачем судового збору (т.1 а.с.19).

Відтак, враховуючи задоволення позовних вимог, керуючись ст.139 КАС України, суд вважає за доцільне стягнути з Одеської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» суму сплаченого судового збору у розмірі 2422,40 грн.

У зв`язку з перебуванням головуючого судді у відпустці з 01.02.2024 по 16.02.2024 та проходження навчання у Національній школі суддів України з 19.02.2024 по 23.02.2024, рішення ухвалене 26.02.2024.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» до Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо не розгляду та не прийняття рішення за клопотанням товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» вх.№02-2-10/300 від 28.08.2023 (з урахуванням заяви від 07.11.2023 №07.11/1 (вх.№02.2-10/385) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,19 га за адресою: м. Одеса, вул. Скісна, 68, цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку в оренду строком на 25 років.

Зобов`язати Одеську міську раду на найближчому пленарному засіданні розглянути клопотанням товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» вх.№02-2-10/300 від 28.08.2023 (з урахуванням заяви від 07.11.2023 №07.11/1 (вх.№02.2-10/385) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,19 га за адресою: м. Одеса, вул. Скісна, 68, цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку в оренду строком на 25 років та прийняти за наслідками його розгляду відповідне рішення.

Стягнути з Одеської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» суму сплаченого судового збору у розмірі 2422,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Учасники справи:

Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «ПАРК КОМПАНІ» (65091, м. Одеса, вул. Косвена, 68/70, код ЄДРПОУ 43244029);

Відповідач - Одеська міська рада (65026, м. Одеса, пл.Думська, 1, код ЄДРПОУ 26597691);

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради (65011, м. Одеса, вул. Успенська, буд. 83/85, код ЄДРПОУ 44162529)

Суддя Олена СКУПІНСЬКА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено28.02.2024
Номер документу117244045
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/34128/23

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 23.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Рішення від 26.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні