Справа № 712/12111/23
Провадження № 3/712/40/24
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27лютого 2024року суддяСоснівського районногосуду м.Черкаси ГоменюкО.Ю.,розглянувши адміністративніматеріали,які надійшлиз Управлінняпатрульної поліціїв Черкаськійобласті Департаментупатрульної поліції,відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,працюючого оперуповноваженимЧеркаського районногоуправління поліціїГУНП вЧеркаській області,проживаючого заадресою: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , про притягнення до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.130 КУпАП,
ВСТАНОВИВ:
03.11.2023 о 01 год. 20 хв. в м. Черкаси, по вул. Чіковані, 31, водій ОСОБА_1 керував транспортним засобом Volkswagen Passat, д.н.з. НОМЕР_2 , з ознаками алкогольного сп`яніння, а саме: запах алкоголю з порожнини рота, порушення координації рухів, мови. Від проходження огляду на стан алкогольного сп`яніння у встановленому законом порядку водій відмовився. Вказаними діями порушив вимоги п.2.5. Правил дорожнього руху.
У судових засіданнях ОСОБА_1 свою вину у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.130 КУпАП, не визнав та пояснив, що вночі 03.11.2023 він був тверезий, алкогольних напоїв не вживав. ОСОБА_1 пояснив, що він не відмовлявся від проходження огляду на стан алкогольного сп`яніння. Так, прибувши разом з поліцейськими до Черкаського обласного наркологічного диспансеру, він просив лікаря відібрати у нього сечу або кров; в той же час він відмовився від проходження «дихального тесту», оскільки не довіряє приладу. Такі слова ОСОБА_1 лікарем були розцінені як відмова від проходження огляду на стан алкогольного сп`яніння.
Захисник Сененко К.В., яка дії в інтересах ОСОБА_1 , зазначила, що в порушення вимог ст.35 Закону України «Про Національну поліцію», за відсутності порушень Правил дорожнього руху, поліцейські безпідставно здійснили зупинку транспортного засобу ОСОБА_1 . Крім того, матеріали справи про адміністративне правопорушення не містять доказів відмови водія ОСОБА_1 від проходження огляду на стан алкогольного сп`яніння. Натомість, згідно відеозаписів з нагрудних камер працівників поліції, ОСОБА_1 відразу погодився пройти огляд на стан сп`яніння в медичному закладі. Такий огляд проводився лікарем ОСОБА_2 в КНП «Черкаський обласний наркологічний диспансер». В закладі охорони здоров`я ОСОБА_1 ще перед початком огляду на стан алкогольного сп`яніння повідомив, що буде проходити такий огляд тільки шляхом відібрання у нього аналізу сечі, наголосивши, що «дихальний тест» проходити не буде, оскільки приладу Драгер не довіряє. Лікар-нарколог відмовила у відібранні біологічної речовини у водія, вказавши на цілісність і комплексність процедури освідування на стан алкогольного сп`яніння в закладі охорони здоров`я, та необхідність проходження спочатку «дихального тесту». ОСОБА_1 просив лікаря відібрати у нього аналіз сечі або крові, в чому йому було безпідставно відмовлено. На думку захисника, вищевикладене свідчить про порушення процедури освідування на стан алкогольного сп`яніння. За вказаних обставин, захисник просила закрити провадження у справі у зв`язку з відсутністю в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.130 КУпАП.
Заслухавши учасників процесу, вивчивши матеріали справи, вважаю, що в діях ОСОБА_1 вбачається склад адміністративного правопорушення, передбачений ч.1 ст.130 КУпАП, а саме відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння.
Відповідно до п.2.5. Правил дорожнього руху водій повинен на вимогу поліцейського пройти в установленому порядку медичний огляд з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння, або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.
Стаття 130 КпАП України передбачає відповідальність за керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп"яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп"яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп"яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.
Відповідно до ч.1 ст.266 КУпАП особи, які керують транспортними засобами, річковими, морськими або маломірними суднами і щодо яких є підстави вважати, що вони перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, підлягають відстороненню від керування цими транспортними засобами, річковими, морськими або маломірними суднами та оглядові на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
Згідно з ч.2 ст.266 КУпАП огляд особи, яка керувала транспортним засобом, морським, річковим, малим, спортивним судном або водним мотоциклом, на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, проводиться поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів.
У разі незгоди особи, яка керувала транспортним засобом, морським, річковим, малим, спортивним судном або водним мотоциклом, на проведення огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів або в разі незгоди з його результатами огляд проводиться в закладах охорони здоров`я (ч.3 ст.266 КУпАП).
Частина четверта статті 266 КУпАП передбачає, що огляд осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, здійснюється в закладах охорони здоров`я не пізніше двох годин з моменту встановлення підстав для його здійснення. Огляд у закладі охорони здоров`я та складення висновку за результатами огляду проводиться в присутності поліцейського. Кожний випадок огляду осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, у закладі охорони здоров`я реєструється в порядку, визначеному спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі охорони здоров`я.
Згідно з ч.5 ст.266 КУпАП огляд особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, проведений з порушенням вимог цієї статті, вважається недійсним.
Відповідно до ст.251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису.
Вина ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення підтверджується матеріалами справи, а саме:
- даними протоколу про адміністративне правопорушення серії АД №519929 від 03.11.2023;
- довідкою за фактом оформлення адміністративних матеріалів за ст.130 КУпАП відносно співробітника поліції, що мало місце 03.11.2023 в м. Черкаси, складена старшим інспектором-черговим відділу чергової служби УПП в Черкаській області ДПП Мензельським І.;
- рапортом інспектора взводу 1 роти ТОР УПП в Черкаській області Завади І.;
- висновком №725 щодо результатів медичного огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції КЗ «Черкаський обласний наркологічний диспансер» від 03.11.2023, згідно з яким ОСОБА_1 відмовився від медичного огляду в повному обсязі;
- довідкою старшого інспектора з ОД відділу АП УПП в Черкаській області майора поліції Бойка Р. від 03.11.2023;
- відеозаписами з нагрудних камер (бодікамер) поліцейських.
Відповідно до відеозапису з нагрудних камер (бодікамер) працівників патрульної поліції, досліджених в судовому засіданні, 03.11.2023 близько 01 год. 19 хв. поліцейські зупинили автомобіль під керуванням ОСОБА_1 , у зв`язку з порушенням комендантської години. Водій не мав при собі посвідчення подія. На запитання поліцейського: «Чи вживав водій алкогольні напої?», останній відповів: «Так, 0.5 випив…» (час відеозапису clip-1 01:19:34). В подальшому, під час спілкування поліцейські повідомили водію про наявність у нього ознак алкогольного сп`яніння, запропонували пройти огляд на стан сп`яніння на місці зупинки за допомогою спеціального технічного приладу «Драгер», чи у найближчому закладі охорони здоров`я. ОСОБА_1 погодився пройти огляд в медичному закладі. Після прибуття до Черкаського обласного наркологічного диспансеру, в кабінеті у лікаря ОСОБА_1 повідомив, що не буде проходити «дихальний тест», оскільки не довіряє приладу «Драгер»; буде здавати лише сечу в баночку. Під час спілкування лікар роз`яснювала ОСОБА_1 , що процедура проходження огляду на стан сп`яніння в закладі охорони здоров`я є комплексною і цілісною, та включає ряд етапів для надання заключення лікаря, зокрема: «дихальний тест», огляд особи, та лабораторне обстеження (відібрання біологічної речовини) (час відеозапису clip-4 з 02:45:10). ОСОБА_1 відмовився від проходження «дихального тесту», та зазначив, що буде здавати лише аналіз сечі чи крові. Лікарем роз`яснено наслідки такої відмови, та в подальшому було складено висновок про відмову від проходження огляду на стан алкогольного сп`яніння. Поведінку ОСОБА_1 лікар розцінила як неадекватну. Далі, поліцейські оформили адміністративні матеріали відносно ОСОБА_1 за ч.1 ст.130 КУпАП.
Згідно з ч.6 ст.266 КУпАП направлення особи для огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, і проведення такого огляду здійснюються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.6 Порядку направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, і проведення такого огляду, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.12.2008 №1103 (далі - Порядок), водій транспортного засобу, що відмовився від проведення огляду на місці зупинки транспортного засобу або висловив незгоду з його результатами, направляється поліцейським для проведення огляду до відповідного закладу охорони здоров`я.
Пункт 10 Порядку (в редакції, що діє з 25.01.2023), визначає, що огляд водія транспортного засобу в закладі охорони здоров`я проводиться в будь-який час доби із застосуванням спеціальних технічних засобів (законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, які відповідають вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність). Згідно з п.10 Порядку (в редакції, що була чинна до 25.01.2023), огляд водія транспортного засобу в закладі охорони здоров`я проводиться в будь-який час доби за методикою та із застосуванням приладів, дозволених для використання МОЗ.
Відповідно до п.3 розділу ІІІ Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, затвердженої Наказом МВС України та МОЗ України від 09.11.2015 № 1452/735 (далі - Інструкція), огляд у закладах охорони здоров`я щодо виявлення стану сп`яніння проводиться лікарем закладу охорони здоров`я (у сільській місцевості за відсутності лікаря фельдшером фельдшерсько-акушерського пункту), який пройшов тематичне удосконалення за відповідною програмою згідно з чинним законодавством.
Згідно з п.6 розділу ІІІ Інструкції, в акті медичного огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (додаток 3) (далі акт медичного огляду), зазначаються дані щодо зовнішнього вигляду особи, яку оглядають, а також те, що дані про цю особу записані з її слів.
Відповідно до п.п.7, 8 розділу ІІІ Інструкції, проведення лабораторних досліджень на визначення наркотичного засобу або психотропної речовини обов`язкове. Метою лабораторного дослідження є виявлення або уточнення наявних речовин, що здатні спричинювати стан сп`яніння.
Згідно з п.12, 13 розділу ІІІ Інструкції, предметом дослідження біологічного середовища можуть бути слина, сеча та змиви з поверхні губ, шкірного покриву обличчя і рук. Для дослідження біологічного середовища може використовуватися кров, якщо в обстежуваної особи неможливо взяти зразки біологічних середовищ, вказаних у пункті 12 цього розділу.
Відповідно до п.9 розділу ІІІ Інструкції використання в закладах охорони здоров`я для проведення лабораторних досліджень вимірювальної техніки та обладнання, дозволених МОЗ, підтверджується сертифікатом відповідності та свідоцтвом про повірку робочого засобу вимірювальної техніки.
Як вище зазначено, у додатку 3 до Інструкції - Акті медичного огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, зазначаються, зокрема:
- 16. Відомості про останнє вживання алкоголю або наркотичних речовин чи лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції: суб`єктивні та об`єктивні (згідно з документами, іншими джерелами);
- 17. Запах алкоголю з рота;
-18.Використання технічнихзасобів длявизначення наявностіабо вимірюваннявмісту етиловогоспирту увидихуваному повітрі(відповіднодо встановленогорівня). Час обстеження, назва спеціального технічного засобу, за наявності ? його номер, дата останньої повірки, результат обстеження.
Обстеження через 20 хвилин. Час обстеження, назва спеціального технічного засобу, за наявності ? його номер, дата останньої повірки, результат обстеження;
- 19. Інші прояви та симптоми;
- 20. Висновок та діагноз за результатами огляду;
-21.Лабораторна діагностиказ метоюуточнення наявнихречовин впливу: час проведення лабораторних тестів; досліджуване біологічне середовище (сеча, слина, кров, змиви поверхні губ, шкіри обличчя, рук);
- 22. Дата і час відбору;
- 23. Метод лабораторного тестування;
- 24. Результат лабораторних тестів;
- 25. Заключний діагноз (за результатами огляду та тестів).
Отже, згідно положень Порядку та Інструкції, проведення огляду особи на стан сп`яніння у закладі охорони здоров`я є комплексним та цілісним, і включає алгоритм послідовних дій лікаря: огляд з використанням технічних засобів для визначення вмісту етилового спирту у видихуваному повітрі; огляд особи (мова; хода; тиск; дихання; тощо); лабораторна діагностика з метою уточнення наявних речовин впливу (проведення лабораторних тестів, дослідження біологічного середовища). За наслідками проведення вказаних дій лікар складає висновок щодо результатів медичного огляду.
Використання технічних засобів для визначення наявності або вимірювання вмісту етилового спирту у видихуваному повітрі є частиною процедури проходження огляду на стан алкогольного сп`яніння в закладі охорони здоров`я, що знаходить своє відображення в Акті медичного огляду (додаток 3 Інструкції).
Під час судового розгляду за клопотанням захисника в судові засідання неодноразово викликався лікар КНП «Черкаський обласний наркологічний диспансер ЧОР» ОСОБА_2 ; однак лікар на судові виклики до суду не з`явився.
Суд враховує, що згідно з листом КНП «Черкаський обласний наркологічний диспансер ЧОР» від 15.11.2023 №01-34/1315, наданому на адвокатський запит ОСОБА_3 , форма Акту медичного огляду (додаток 3 до Інструкції) є алгоритмом огляду на стан сп`яніння, якого повинен дотримуватись лікар, який проводить огляд та особа, яка оглядається; при недотриманні алгоритму огляду, визначеному формою Акту огляду, лікар не має підстав для встановлення висновку за результатами огляду.
Таким чином, суд вважає необґрунтованими доводи захисника про порушення процедури освідування на стан алкогольного сп`яніння ОСОБА_1 , та, як наслідок, недійсність висновку медичного огляду.
Враховуючи викладене, відповідно до ст.252 КУпАП, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, суддя вважає, що дії водія ОСОБА_1 правильно кваліфіковані за ч.1 ст.130 КУпАП, а вина особи повністю встановлена під час судового розгляду.
При цьому, суд відхиляє доводи захисника про безпідставність зупинки транспортного засобу в розумінні ст.35 Закону України "Про Національну поліції", оскільки ОСОБА_1 керував транспортним засобом в період дії комендатської години.
Відповідно до положень Порядку здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №573,на території,де запровадженокомендантську годину, забороняється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, а також рух транспортних засобів. Патрулям на території, де запроваджено комендантську годину та встановлено спеціальний режим світломаскування, в установленому законодавством порядку надано право, зокрема: перевіряти в осіб посвідчення, документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, або паспортні документи іноземця, особи без громадянства, документи, що підтверджують законність перебування на території України, та перепустки або свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю або посвідчення адвоката України та скановану копію доручення регіонального/міжрегіонального центру з надання безоплатної правничої допомоги для надання безоплатної вторинної правничої допомоги, а в разі їх відсутності - затримувати відповідних осіб та доставляти в органи або підрозділи Національної поліції для встановлення особи; за потреби проводити огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, які ними перевозяться.
Крім того, відповідно до п.7 ч.1 ст.35Закону України"ПроНаціональну поліцію" поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі якщо уповноважений орган державної влади прийняв рішення про обмеження чи заборону руху.
Таким чином, суд дійшов висновку, що вина ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.130 КУпАП, доведена дослідженими під час судового розгляду справи доказами, які логічно та послідовно доповнюють та не протирічать один одному.
Обставин, що пом`якшують та обтяжують відповідальність ОСОБА_1 не вбачаю.
З огляду на викладене, враховуючи характер вчиненого правопорушення, особу порушника, ступінь його вини, суддя вважає за необхідне накласти на ОСОБА_1 адміністративне стягнення у виді штрафу, з позбавленням права керування транспортними засобами.
Згідно зі ст.40-1КУпАП з особи на яку накладено адміністративне стягнення, слід стягнути судовий збір у розмірі, встановленому Законом України «Про судовий збір».
Керуючись ст.ст. 33, 130, 251, 280 КУпАП, суддя
ПОСТАНОВИВ:
Визнати ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.130 КУпАП, та накласти на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 1000 (однієї тисячі) неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 17000 (сімнадцять тисяч) гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 1 (один) рік.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у сумі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 коп., який зарахувати на рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код за ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Постанова може бути оскаржена до Черкаського апеляційного суду через Соснівський районний суд м.Черкаси протягом десяти днів з дня її винесення.
Суддя О.Ю. Гоменюк
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2024 |
Оприлюднено | 29.02.2024 |
Номер документу | 117266236 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення на транспорті, в галузі шляхового господарства і зв’язку Керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції |
Адмінправопорушення
Соснівський районний суд м.Черкас
Гоменюк О. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні