Рішення
від 27.02.2024 по справі 734/457/24
КОЗЕЛЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження № 2/734/336/24 Справа № 734/457/24

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

27 лютого 2024 року смт Козелець

Козелецький районний суд Чернігівської області в складі:

головуючого судді Іванюка Т.І.,

при секретарі Ієвлевої О.В.,

за участю: прокурора Крупини Л.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом в.о. керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Козелецької селищної ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Комунальне некомерційне підприємство «Козелецька лікарня інтенсивного лікування» Козелецької селищної ради до ОСОБА_1 про стягнення витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину,-

в с т а н о в и в:

у суд із позовом про стягнення витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину звернувся в.о. керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Козелецької селищної ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Комунальне некомерційне підприємство «Козелецька лікарня інтенсивного лікування» Козелецької селищної ради до ОСОБА_1 . У позові прокурор просить стягнути з останнього на користь держави в особі Національної служби здоров`я України кошти у сумі 21247,71 грн. та на користь держави в особі Козелецької селищної ради кошти у сумі 2738,88 грн., витрачених на лікування потерпілого від злочину ОСОБА_2 . Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно з ухвалою Козелецького районного суду Чернігівської області від 03.04.2023 у кримінальній справі № 734/2960/22, що набрала законної сили 11.04.2023, ОСОБА_1 звільнено від кримінальної відповідальності за ч. 1 ст. 286 КК України у зв`язку з примиренням винного з потерпілими на підставі ст. 46 КК України, а кримінальне провадження закрито. Разом з тим потерпілий ОСОБА_2 внаслідок злочинних дій ОСОБА_1 , в період з 22.11.2022 по 06.12.2022 перебував на стаціонарному лікуванні у хірургічному відділенні КНП «Козелецька лікарня інтенсивного лікування» Козелецької селищної ради та на його лікування закладом втрачено кошти на загальну суму 23986,45 грн. (за листопад 9 л/дн. х 1490,11 грн =13410,99 грн та за грудень - 6 л/дн. X 1762,60 грн = 10575.60 грн), а тому саме така сума повинна бути стягнута з відповідача. Вказаний розрахунок підтверджено листом КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради від 04.12.2023 № 754. У вартість ліжко-дня включені втрати здійснені: за рахунок коштів НСЗУ (державний бюджет) в сумі 21247,71 грн.; за рахунок коштів бюджету Козелецької териториальної громади - 2738,88 грн.

Враховуючи вищезазначене, у вартість ліжко-дня включені витрати здійснені: за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів. При цьому ОСОБА_1 кошти на лікування потерпілого в добровільному порядку не відшкодовано.

У судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, пославшись на підстави, викладені у позовній заяві.

Представники позивачів у судове засідання не з`явилися, подавши заяви про розгляд справи у їх відсутності.

Відповідач у судовому засідання не з`явився, подавши суду заяву про розгляд справи у його відсутності.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, подавши суду заяву про розгляд справи у його відсутності.

У судовому засіданні були встановлені наступні факти і відповідні ним правовідносини.

Як виходить з ухвали Козелецького районного суду від 03 квітня 2023 року, ОСОБА_1 , приблизно о 17 год. 30 хв, 22.11.2022, у темну пору доби, керуючи автомобілем марки «Volkswagen» моделі «Transporter kombi» з реєстраційним номером НОМЕР_1 (шасі № НОМЕР_2 ), який згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 належить ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , здійснював рух по автодорозі М-01 Київ - Чернігів - Нові Яриловичі з двосторонньою організацією руху, яка має по дві смуги для руху в кожному напрямку, з м. Києва в напрямку м. Чернігова. Проїжджаючи в с. Лемеші, Чернігівського району. Чернігівської області, на 89 кілометрі в напрямку руху з м. Києва до м. Чернігів, по правій крайній смузі вказаної автодороги, ОСОБА_1 , в порушення вимог Правил дорожнього руху України: п.18.1 згідно якого водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, для яких може бути створена перешкода чи небезпека, здійснив наїзд на пішохода ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який із дотриманням Правил дорожнього руху України, а саме: п.4.7, згідно якого пішоходи повинні переходити проїзну частину по пішохідних переходах, у тому числі підземних і надземних, а у разі їх відсутності - на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч, переходив проїзну частину. В результаті дорожньо-транспортної події ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 отримав тілесні ушкодження у вигляді закритого перелому латерального виростку лівого стегна з незначним, зміщенням відламків; одна забійна рана на голові /обличчі/, одна забійна рана на лівому ліктьовому суглобі, що відноситься до тілесних ушкоджень середнього ступеню тяжкості. Порушення ОСОБА_1 вимог п. 18.1 Правил дорожнього руху України затверджених постановою Кабінету міністрів України № 1306 від 10.10.2001, стало причиною та умовою виникнення ДТП та знаходяться в причинному зв`язку з наслідками, що настали.

Потерпілий ОСОБА_2 внаслідок злочинних дій ОСОБА_1 , в період з 22.11.2022 по 06.12.2022 перебував на стаціонарному лікуванні у хірургічному відділенні КНП «Козелецька лікарня інтенсивного лікування» Козелецької селищної ради та на його лікування закладом втрачено кошти на загальну суму 23986,45 грн. (за листопад 9 л/дн. х 1490,11 грн =13410,99 грн та за грудень - 6 л/дн. X 1762,60 грн = 10575.60 грн), а тому саме така сума повинна бути стягнута з відповідача. Вказаний розрахунок підтверджено листом КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради від 04.12.2023 № 754. У вартість ліжко-дня включені втрати здійснені: за рахунок коштів НСЗУ (державний бюджет) в сумі 21247,71 грн.; за рахунок коштів бюджету Козелецької територіальної громади - 2738,88 грн.

Заслухавши прокурора, дослідивши матеріали цивільної справи, суд вважає, що позов в.о. керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Козелецької селищної ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Комунальне некомерційне підприємство «Козелецька лікарня інтенсивного лікування» Козелецької селищної ради до ОСОБА_1 про стягнення витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину, підлягає задоволенню із наступних підстав.

За загальним правилом, майнова шкода, завдана неправомірними діями особистим немайновим правам юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ч. 1 ст. 1166 ЦК України).

Особа, яка вчинила злочин, зобов`язана відшкодувати витрати закладу охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього злочину (ст. 1206 ЦК України).

Згідно з ч. 1, 3 ст. 128 КПК України, особа, якій кримінальним правопорушенням або іншим суспільно небезпечним діянням завдано майнової та/або моральної шкоди, має право під час кримінального провадження до початку судового розгляду пред`явити цивільний позов до підозрюваного, обвинуваченого або до фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями підозрюваного, обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння. Цивільний позов в інтересах держави пред`являється прокурором.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 16.07.1993 № 545 «Про затвердження порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання», встановлено, що визначена сума коштів на лікування потерпілого стягується судом з обвинуваченого або фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, при ухваленні вироку за позовом закладу охорони здоров`я або прокурора.

У разі коли при ухваленні вироку сума коштів, витрачених на стаціонарне лікування потерпілого, ще не була визначена і рішення про їх відшкодування не було прийнято, стягнення провадиться в порядку цивільного судочинства за позовом вказаних юридичних осіб. У такому ж порядку відшкодовуються витрати на стаціонарне лікування особи, яка постраждала від злочину, в разі закриття кримінального провадження за нереабілітуючими обставинами.

В цілому ж, відповідно до постанови Пленуму Верховного Суду України від 07.07.1995 № 11 "Про відшкодування витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину, та судових витрат" питання про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого вирішується згідно з «Порядком обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 545 від 16 липня 1993 року. Термін і обґрунтованість перебування потерпілого від злочину на стаціонарному лікуванні визначається на підставі даних лікувального закладу, де він перебуває на лікуванні. До справи має бути приєднана довідка-розрахунок бухгалтерії цього закладу із записом про вартість одного ліжко-дня та загальну суму фактичних витрат на лікування потерпілого.

Згідно з вказаної постанови Кабінету Міністрів України від 16.07.1993 № 545, сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі та вартості витрат на його лікування в день. Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого (форма 003(у) або інших документів, які підтверджують дати госпіталізації та виписки хворого із стаціонару лікувального закладу.

Пунктом 2 указаного Порядку передбачено, що сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі та вартості витрат на його лікування в день.

Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого (форма 003/у) або інших документів, які підтверджують дату госпіталізації та виписки хворого із стаціонару лікувального закладу.

Визначення суми витрат па лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витраї за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремонт і придбання інвентарю та обладнання.

Відповідно до п. 4 зазначеного Порядку, стягнуті в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я.

Фінансування КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради здійснювалось НСЗУ за рахунок коштів Державного бюджету України шляхом оплати наданих лікарнею медичних послуг за програмами медичних гарантій відповідно до укладеного між ними Договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Кошти перераховуються НСЗУ безпосередньо на рахунок лікарні. Крім того, лікарня провадить свою діяльність за рахунок коштів місцевого бюджету.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров`я» закладом охорони здоров`я є юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.

Відповідно до Статуту Комунального некомерційного підприємства «Козелецька лікарня інтенсивного лікування» Козелецької селищної ради, затвердженого рішенням Козелецької селищної ради № 18-15/VIII dsl 28/12/2021, засновником підприємства являється Козелецька селищна рада (п. 1.3).

Основною метою діяльності Підприємства є забезпечення медичного обслуговування населення шляхом надання йому медичних послуг в порядку та обсязі, встановлених законодавством (п.3.1 Статут}').

Джерелами формування майна та коштів, серед іншого, є кошти місцевого бюджету (бюджетні кошти) (п.5.3.2 Статуту), кошти, отримані за договорами з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення (п.5.3 5 Статуту).

Контроль за фінансово-господарською діяльністю Підприємства здійснюють відповідні державні органи в межах їх повноважень та встановленого чинним законодавством України порядку (п.10.3 Статуту).

Засновник має право здійснювати контроль фінансово-господарської діяльності Підприємства та контроль за якістю і обсягом надання медичної допомоги (п. 10.4 Статуту).

Згідно з ч. З ст. 1206 ЦК України якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, спільній власності територіальних громад, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, за рахунок якого таке лікування фінансувалося. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України,

Таким чином, медичні послуги надано КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради на підставі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, укладеного між І-ТЗСУ (замовник) та КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради.

Відповідно до ч. 1 ст. З Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" передбачено, що однією з функції Національної служби здоров`я України, як Уповноваженого органу, є укладення, зміна та припинення договорів про медичне обслуговування населення та договорів про реімбурсацію.

У пункті 8 Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 410 від 25.04.2018, передбачено, що надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі програми відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.

Тобто, послуги КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено НСЗУ як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України.

У пунктів 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", визначено, що програма державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій) - програма, що визначає перелік та обсяг медичних послуг, медичних виробів та лікарських засобів, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України згідно з тарифом, для профілактики, діагностики, лікування та реабілітації у зв`язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами, а також у зв`язку з вагітністю та пологами.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» (КПКВК 2308060) визначено «Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24,12.2019 № 1086.

НСЗУ є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня та відповідальним виконавцем бюджетної програми.

В той же час, оскільки НСЗУ витратила державні (бюджетні) кошти при наданні медичних послуг - лікуванні потерпілого, котрий перебував на стаціонарному лікуванні з вини ОСОБА_1 - на підставі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, укладеного між НЗСУ (замовник) та КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради, дані кошти необхідно стягнути з ОСОБА_1 та зарахувати до Державного бюджету України.

З огляду на те, що КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради є комунальним некомерційним підприємством, є об`єктом спільної власності територіальної громади, засновником якого являється Козелецька селищна рада, а кошти, які виділяються на лікування хворих, надходять із місцевого та державного бюджету, у даному випадку відсутність коштів, призводить до ненадходження коштів до бюджету, що створює навантаження на бюджет та ускладнює процес безкоштовного лікування осіб, які цього потребують, чим завдається істотна шкода державним інтересам в цілому, відтак Козелецька окружна прокуратура Чернігівської області з метою захисту державних інтересів вважає за необхідне звернутися із позовом в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України та Козелецької селищної ради про відшкодування витрат, понесених закладом охорони здоров`я.

Згідно розрахунку витрат №754 від 04.12.2023 року потерпілий ОСОБА_2 внаслідок злочинних дій ОСОБА_1 , в період з 22.11.2022 по 06.12.2022 перебував на стаціонарному лікуванні у хірургічному відділенні КНП «Козелецька лікарня інтенсивного лікування» Козелецької селищної ради та на його лікування закладом втрачено кошти на загальну суму 23986,45 грн. (за листопад 9 л/дн. х 1490,11 грн =13410,99 грн та за грудень - 6 л/дн. X 1762,60 грн = 10575.60 грн), а тому саме така сума повинна бути стягнута з відповідача. Вказаний розрахунок підтверджено листом КНП «Козелецька ЛІЛ» Козелецької селищної ради від 04.12.2023 № 754. У вартість ліжко-дня включені втрати здійснені: за рахунок коштів НСЗУ (державний бюджет) в сумі 21247,71 грн.; за рахунок коштів бюджету Козелецької териториальної громади - 2738,88 грн.

Враховуючи вищенаведене, кошти в сумі 21247,71 грн. підлягають до зарахування на користь Державного бюджет) України, а кошти в сумі 2738,88 грн. - в дохід місцевого бюджету.

Враховуючи вищевикладене, суд знаходить, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 1166, 1206, Постановою КМУ № 545 від 16 липня 1993 року, ст.ст. 12, 13, 81, 141, 258, 259, 265, 273, 354 ЦПК України, суд,-

у х в а л и в:

позовні вимоги в.о. керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Козелецької селищної ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Комунальне некомерційне підприємство «Козелецька лікарня інтенсивного лікування» Козелецької селищної ради до ОСОБА_1 про стягнення витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь держави в особі Національної служби здоров`я України кошти витрачені на лікування потерпілої від злочину ОСОБА_2 в сумі 21247,71 грн. у дохід державного бюджету на номер рахунку:

UA978999980313080115000026011; ГУК у м.Києві (Шевченківський район) 24060300. банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ 37993783.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Козелецької селищної ради кошти витрачені на лікування потерпілої від злочину ОСОБА_2 в сумі 2738.88 грн у дохід місцевого бюджету Козелецької територіальної громади на номер рахунку: UA338999980314060544000025657 ; отримувач ГУК у Чернігівській області сел.Козелець /24060300, код ЄДРПОУ 37972475, банк отримувача - Казначейство України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Чернігівського апеляційного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя

СудКозелецький районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено01.03.2024
Номер документу117272663
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них фізичній особі, яка потерпіла від кримінального правопорушення

Судовий реєстр по справі —734/457/24

Рішення від 27.02.2024

Цивільне

Козелецький районний суд Чернігівської області

Іванюк Т. І.

Ухвала від 06.02.2024

Цивільне

Козелецький районний суд Чернігівської області

Іванюк Т. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні