Рішення
від 26.02.2024 по справі 160/28685/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2024 рокуСправа №160/28685/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сидоренко Д.В.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000, 49006, Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Алексєєнко Надії, будинок 25) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 44118663, 69107, ЗАПОРІЗЬКА область, місто ЗАПОРІЖЖЯ, проспект СОБОРНИЙ, будинок 166), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, 03057, місто КИЇВ, площа ЛЬВІВСЬКА, будинок 8) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

Обставини справи: 02.11.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Головного управління ДПС у Запорізькій області:

рішення від 12.10.2023 №9699843/43396000, яким відмовлено у реєстрації ПН №6 від 21.08.2023 року;

рішення від 06.10.2023 №9664879/43396000, яким відмовлено у реєстрації ПН №22 від 31.08.2023 року;

рішення від 12.10.2023 №9699840/43396000, яким відмовлено у реєстрації ПН №7 від 24.08.2023 року;

рішення від 12.10.2023 №9699838/43396000, яким відмовлено у реєстрації ПН №17 від 29.08.2023 року;

рішення від 16.10.2023 №9720018/43396000, яким відмовлено у реєстрації ПН №11 від 24.08.2023 року;

рішення від 16.10.2023 №9720016/43396000, яким відмовлено у реєстрації ПН №16 від 24.08.2023 року;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №6 від 21.08.2023, №22 від 31.08.2023, №7 від 24.08.2023, №17 від 29.08.2023, №11 від 24.08.2023, №16 від 24.08.2023 датою їх фактичного отримання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем у зв`язку з зарахуванням грошових коштів на виконання вимог статей 187, 201 ПК України були виписані та направлені на реєстрацію податкові накладні, проте їх реєстрація була зупинена. Позивачем були подані пояснення та додаткові документи. Однак відповідачем були прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, з яким позивач не погоджується, вважає їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду 06.11.2023 року відкрито провадження у справі та зазначено про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, за наявними у справі матеріалами.

17.11.2023 року від Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшов відзив на позов, в якому зазначено зокрема наступне. Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, було прийняте Комісією в зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку. Як свідчать матеріали справи, Позивач вважає протиправними дії Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації. При цьому, на підтвердження своїх міркувань, щодо протиправності прийняття Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області рішень, Позивач вказує, що вони прийняті необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мали значення для їх прийняття. Слід врахувати, що відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України ризик це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи. Таким чином, віднесення операцій платника податків до категорії ризикових є наслідком ймовірного виявлення невиконання таким платником податкового законодавства, що прямо віднесено до функцій здійснення податкового контролю відповідачами. Обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи. Таким чином, Комісія приймала Рішення про відмову у реєстрації ПН тільки на підставі тих документів, які надавались на розгляд Комісії.

Згідно довідки про доставку електронного листа, ухвалу суду від 06.11.2023р. було надіслано ДПС України 06.11.2023 року.

Станом на 26.02.2024 року відзив на позов від відповідача-2 не надходив.

Статтею 261 КАС України визначенні особливості подання заяв по суті справи у спрощеному позовному провадженні, а саме відзив подається протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі (ч.1). Позивач має право подати до суду відповідь на відзив, а відповідач - заперечення протягом строків, встановлених судом в ухвалі про відкриття провадження у справі (ч.2).

Відповідно до положень ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи обставини ненадання відповідачем відзиву у встановлений строк (протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі) та законодавчу встановлену послідовність надання письмових заяв по суті, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

На підставі викладеного вище, суд зазначає, що останній вжив заходи, щодо належного повідомлення відповідача про розгляд даної справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні, у порядку визначеним КАС України.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

УСТАНОВИВ:

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000, 49006, Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Алексєєнко Надії, будинок 25) зареєстроване 09.12.2019 року, про що внесено запис № 1001031070009048448.

Основний вид діяльності: 43.21 Електромонтажні роботи.

Інші види діяльності: Виробництво електричного освітлювального устатковання, Виробництво іншого електричного устатковання, Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій, Виробництво інших металевих баків, резервуарів і контейнерів, Знесення, Підготовчі роботи на будівельному майданчику, Розвідувальне буріння, Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування, Інші будівельно-монтажні роботи, Штукатурні роботи, Установлення столярних виробів, Покриття підлоги й облицювання стін, Малярні роботи та скління, Інші роботи із завершення будівництва, Покрівельні роботи, Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у., Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення, Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям, Надання в оренду будівельних машин і устатковання, Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у., Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у., Ремонт комп`ютерів і периферійного устатковання, Неспеціалізована оптова торгівля, Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, Діяльність у сфері права, Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування, Консультування з питань комерційної діяльності й керування, Діяльність у сфері архітектури, Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, Технічні випробування та дослідження, Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук, Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки, Надання в оренду вантажних автомобілів, Установлення та монтаж машин і устатковання, Будівництво житлових і нежитлових будівель, Будівництво трубопроводів.

15.08.2023 року між АТ "ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО" (замовник) та ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (підрядник) укладено договір підряду №6013, згідно предмета якого, підрядник зобов`язується виконати та здати замовнику в установлений договором строк закінчені будівельно-монтажні роботи (роботи), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх.

Ціна договору визначається згідно з кошторисною документацією, яка є додатком №1 цього договору. (п.3.1 Договору).

Ціна договору становить 1503908,33 грн., крім того ПДВ (20%) в розмірі 300781,67 грн.

Загальна ціна договору з ПДВ складає 1804690,00 грн. (п.3.2 Договору).

Судом встановлено, що на виконання вимог ст.187та ст.201 ПК України, ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" з першою подією - дата зарахування коштів від покупця/замовника було виписано і направлено на реєстрацію до ЄРПН №6 від 21.08.2023 року на суму 1263283,00 грн. з ПДВ.

Однак, реєстрація цієї податкової накладної, поданої до ЄРПН, була зупинена, про що податковим органом було складено та направлено на адресу позивача квитанцію щодо зупинення реєстрації зазначених податкових накладних.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 21.08.2023 р. №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 43.21 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення №5 від 27.09.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з документами, із додатками в кількості 26 шт., у поясненні ним було зазначено, що податкова накладна № 6, складена у зв`язку з отриманням оплати за договором, на підтвердження чого були надані відповідні первинні документи, а саме було укладено договір підряду, здійснені акти звірки взаємних розрахунків, для здійснення господарської операції ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» уклало договір оренди транспортних засобів, також має в наявності договір оренди нежитлового приміщення, а також для здійснення господарської операції має необхідні документи: декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, дозвіл № 380.21.23 та № 381.21.23 видані ГУ держпраці у Запорізькій області.

Так, позивачем до повідомлення були додані наступні документи: 1. Локальний кошторис на будівельні роботи № 04-01-01, 04-01-02; 2. Договір суборенди нежитлового приміщення від 19.09.2023 № 11507773; 3. Договір підряду № 6013 від 15.08.2023; 4. Договірна ціна на 2023 рік додаток до договору від 15.08.2023; 5. Календарний план виконання робіт додаток № 2 договору підряду; 6. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці; 7. Платіжна інструкція № 0003395010 від 21.08.2023; 8. Договір оренди нежитлового приміщення № 1 від 03.01.2022; 9. Договір оренди транспортних засобів № 2501/4 від 25.01.2022; 10. Платіжна інструкція № 789 від 18.09.2023; 11. Рахунок-фактура № 94 від 23.08.2023; 12. Рахунок на оплату № 165 від 19.09.2023; 13. Дозвіл № 381.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 14. Штатний розпис; 15. Платіжна інструкція № 735 від 30.08.2023; 16. Дозвіл № 380.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 17. Видаткова накладна № 75 від 21.09.2023; 18. Рахунок на оплату № 188 від 18.09.2023; 19. Пояснення; 20. Видаткова накладна № 230907-0001 від 06.09.2023; 21. Товарно-транспортна накладна від 06.09.2023 № 230907-0001; 22. Документ на причіп-самоскид; 23. Платіжна інструкція № 800 від 20.09.2023; 24. Рахунок на оплату № 230822-0002 від 22.08.2023.

За результатами розгляду наданих пояснень, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.10.2023 року №9699843/43396000, відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 21.08.2023р. №6, із зазначенням таких підстав: «наданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яки зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

20.06.2022 року між АТ "ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО" (замовник) та ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (підрядник) було укладено договір підряду №5535, згідно предмета якого підрядник зобов`язується виконати та здати замовнику в установлений договором строк закінчені будівельно-монтажні роботи, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх.

На виконання вимог ст. 187 та ст.201 ПК України, ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" з першою подією - дата зарахування коштів від покупця/замовника було виписано і направлено на реєстрацію до ЄРПН №22 від 31.08.2023 року на суму 413468,80 грн. з ПДВ.

Однак, реєстрація цієї податкової накладної, поданої до ЄРПН, була зупинена, про що податковим органом було складено та направлено на адресу позивача квитанцію щодо зупинення реєстрації зазначених податкових накладних.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 31.08.2023 р. №22 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 43.29.1 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення №5 від 27.09.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з документами, із додатками в кількості 19 шт., у поясненні ним було зазначено, що податкова накладна № 22, складена у зв`язку з отриманням оплати за договором, на підтвердження чого були надані відповідні первинні документи, а саме було укладено договір підряду, здійснені акти звірки взаємних розрахунків, для здійснення господарської операції ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» уклало договір оренди транспортних засобів, також має в наявності договір оренди нежитлового приміщення, а також для здійснення господарської операції має необхідні документи: декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, дозвіл № 380.21.23 та № 381.21.23 видані ГУ держпраці у Запорізькій області.

Так, позивачем до повідомлення були додані наступні документи: 1. Договір підряду № 5535 від 20.06.2022; 2. Договірна ціна 20.06.2022; 3. Штатний розпис; 4. Платіжна інструкція № 0003397303 від 31.08.2023; 5. Календарний план виконання робіт додаток № 2 договору підряду; 6. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці; 7. Додаткова угода № 1 до договору підряду від 09.12.2022; 8. Договір суборенди нежитлового приміщення; 9. Акт звірки взаємних розрахунків; 10. Договір оренди транспортних засобів; 11. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці; 12. Документ на причіп-самоскид; 13. Рахунок на оплату № 189 від 25.07.2023; 14. Штатний розпис; 15. Дозвіл № 381.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 16. Договір оренди нежитлового приміщення; 17. Платіжна інструкція № 629 від 28.07.2023; 18. Рахунок-фактура № 31 від 27.06.2023; 19. Пояснення; 20. Дозвіл № 380.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 21. Платіжна інструкція № 623 від 27.07.2023.

За результатами розгляду наданих пояснень, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.10.2023 року №9664879/43396000, відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 31.08.2023р. №22, із зазначенням таких підстав: «наданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яки зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

15.03.2023 року між ПрАТ "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" (замовник) та ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛДТ" укладено договір підряду №5836/142, згідно предмета якого, підрядник зобов`язується виконати та надати замовнику в установлений договором строк закінчені будівельно-монтажні роботи (роботи), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх.

На виконання вимог ст.187 та ст.201 ПК України, ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" з першою подією - дата зарахування коштів від покупця/замовника було виписано і направлено на реєстрацію до ЄРПН №7 від 24.08.2023 року на суму 721252,00 грн. з ПДВ.

Однак, реєстрація цієї податкової накладної, поданої до ЄРПН, була зупинена, про що податковим органом було складено та направлено на адресу позивача квитанцію щодо зупинення реєстрації зазначених податкових накладних.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 24.08.2023 р. №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 43.29.1 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення №1 від 03.10.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з документами, із додатками в кількості 31 шт., у поясненні ним було зазначено, що податкова накладна № 7, складена у зв`язку з отриманням оплати за договором, на підтвердження чого були надані відповідні первинні документи, а саме було укладено договір підряду, здійснені акти звірки взаємних розрахунків, для здійснення господарської операції ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» уклало договір оренди транспортних засобів, також має в наявності договір оренди нежитлового приміщення, а також для здійснення господарської операції має необхідні документи.

Так, позивачем до повідомлення були додані наступні документи: 1.Акт видачі проектної документації 26.06.2023; 2. Договір підряду 15.03.2023; 3. Перелік та склад проектної документації; 4. Договірна ціна; 5. Акт приймання виконаних робіт; 6. Штатний розпис; 7. Договір оренди обладнання; 8. Документ на причіп-самоскид; 9. Платіжна інструкція № 0003395747 від 24.08.2023; 10. Договір оренди транспортних засобів № 2501/4 від 25.01.2022; 11. Дозвіл № 381.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 12. Рахунок № 0511 від 28.06.2023; 13. Платіжна інструкція № 558 від 05.07.2023; 14. Договір оренди нежитлового приміщення № 1 від 03.01.2022; 15. Платіжна інструкція № 623 від 27.07.2023; 16. Календарний план виконання робіт від 15.03.2023; 17. Акт звірки взаємних розрахунків за серпень 2023; 18. Платіжна інструкція № 0003396652 від 29.08.2023; 19. Рахунок-фактура СФ0000541 від 16.08.2023; 20. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці; 21. Видаткова накладна РН 0000221 від 17.08.2023; 22. Договір суборенди нежитлового приміщення № 11507773 від 19.09.2023;23. Платіжна інструкція № 623 від 27.07.2023; 24. Платіжна інструкція № 692 від 16.08.2023; 25. Платіжна інструкція № 613 від 26.07.2023; 26. Дозвіл № 380.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 27. Рахунок на оплату № 189 від 25.07.2023; 28. Пояснення; 29. Товарно-транспортна накладна від 10.08.2023 № 000020; 30. Експрес-накладна Нова пошта № 20450750504401; 31. Видаткова накладна № 88 від 25.07.2023.

За результатами розгляду наданих пояснень, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.10.2023 року №9699840/43396000, відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 24.08.2023р. №7, із зазначенням таких підстав: «наданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яки зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

На виконання вимог ст.187 та ст.201 ПК України, ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" з першою подією - дата зарахування коштів від покупця/замовника було виписано і направлено на реєстрацію до ЄРПН №17 від 29.08.2023 року на суму 309108,00грн. з ПДВ.

Однак, реєстрація цієї податкової накладної, поданої до ЄРПН, була зупинена, про що податковим органом було складено та направлено на адресу позивача квитанцію щодо зупинення реєстрації зазначених податкових накладних.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.08.2023 р. №17 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 43.29.1 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення №1 від 03.10.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з документами, із додатками в кількості 31 шт., у поясненні ним було зазначено, що податкова накладна № 17, складена у зв`язку з отриманням оплати за договором, на підтвердження чого були надані відповідні первинні документи, а саме було укладено договір підряду, здійснені акти звірки взаємних розрахунків, для здійснення господарської операції ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» уклало договір оренди приміщення, а також для здійснення господарської операції має необхідні документи.

Так, позивачем до повідомлення були додані наступні документи: 1. Акт видачі проектної документації 26.06.2023; 2. Договір підряду 15.03.2023; 3. Перелік та склад проектної документації; 4. Договірна ціна; 5. Акт приймання виконаних робіт; 6. Штатний розпис; 7. Договір оренди обладнання; 8. Документ на причіп-самоскид; 9. Платіжна інструкція № 0003395747 від 24.08.2023; 10. Договір оренди транспортних засобів № 2501/4 від 25.01.2022; 11. Дозвіл № 381.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 12. Рахунок № 0511 від 28.06.2023; 13. Платіжна інструкція № 558 від 05.07.2023; 14. Договір оренди нежитлового приміщення № 1 від 03.01.2022; 15. Платіжна інструкція № 623 від 27.07.2023; 16. Календарний план виконання робіт від 15.03.2023; 17. Акт звірки взаємних розрахунків за серпень 2023; 18. Платіжна інструкція № 0003396652 від 29.08.2023; 19. Рахунок-фактура СФ0000541 від 16.08.2023; 20. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці; 21. Видаткова накладна РН 0000221 від 17.08.2023; 22. Договір суборенди нежитлового приміщення № 11507773 від 19.09.2023; 23. Платіжна інструкція № 623 від 27.07.2023; 24. Платіжна інструкція № 692 від 16.08.2023; 25. Платіжна інструкція № 613 від 26.07.2023; 26. Дозвіл № 380.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 27. Рахунок на оплату № 189 від 25.07.2023; 28. Пояснення; 29. Товарно-транспортна накладна від 10.08.2023 № 000020; 30. Експрес-накладна Нова пошта № 20450750504401; 31. Видаткова накладна № 88 від 25.07.2023.

За результатами розгляду наданих пояснень, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.10.2023 року №9699838/43396000, відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 29.08.2023р. №17, із зазначенням таких підстав: «наданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яки зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

15.03.2023 року між ПрАТ "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" (замовник) та ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛДТ" укладено договір підряду №5831/137, згідно предмета якого, підрядник зобов`язується виконати та надати замовнику в установлений договором строк закінчені будівельно-монтажні роботи (роботи), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх.

На виконання вимог ст.187 та ст.201 ПК України, ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" з першою подією - дата зарахування коштів від покупця/замовника було виписано і направлено на реєстрацію до ЄРПН №11 від 24.08.2023 року на суму 3303800,00 грн. з ПДВ.

Однак, реєстрація цієї податкової накладної, поданої до ЄРПН, була зупинена, про що податковим органом було складено та направлено на адресу позивача квитанцію щодо зупинення реєстрації зазначених податкових накладних.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 24.08.2023 р. №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 43.29.1 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення №5 від 05.10.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з документами, із додатками в кількості 45 шт., у поясненні ним було зазначено, що податкова накладна № 11, складена у зв`язку з отриманням оплати за договором, на підтвердження чого були надані відповідні первинні документи, а саме було укладено договір підряду, здійснені акти звірки взаємних розрахунків, для здійснення господарської операції ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» уклало договір оренди транспортних засобів, також має в наявності договір оренди нежитлового приміщення, а також для здійснення господарської операції має необхідні документи.

Так, позивачем до повідомлення були додані наступні документи: 1. Локальний кошторис на будівельні роботи; 2. Договір підряду 15.03.2023; 3. Перелік та склад проектної документації; 4. Договірна ціна; 5. Наказ про прийняття на роботу від 17.07.2023; 6. Наказ про прийняття на роботу від 01.09.2023; 7. Наказ про прийняття на роботу від 17.08.2023; 8. Штатний розпис; 9. Платіжна інструкція № 0003395742 від 24.08.2023; 10. Договір оренди транспортних засобів № 2501/4 від 25.01.2022; 11. Наказ про прийняття на роботу від 20.09.2023; 12. Наказ про прийняття на роботу від 17.08.2023; 13. Наказ про прийняття на роботу від 25.05.2023; 14. Договір оренди нежитлового приміщення № 1 від 03.01.2022; 15. Наказ про прийняття на роботу від 25.05.2023; 16. Календарний план виконання робіт від 15.03.2023; 17. Видаткова накладна 0713 від 10.08.2023; 18. Акт звірки взаємних розрахунків серпень 2023; 19. Наказ про прийняття на роботу від 21.06.2023; 20. Наказ про прийняття на роботу від 01.09.2023; 21. Наказ про прийняття на роботу від 31.05.2023; 22. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці; 23. Договір оренди нежитлового приміщення № 11507773 від 19.09.2023; 24. Перелік та склад проектної документації; 25. Наказ про прийняття на роботу від 17.08.2023; 26. Наказ про прийняття на роботу від 04.09.2023; 27. Дозвіл № 381.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 28. Дозвіл № 380.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 29. Пояснення; 30. Товарно-транспортна накладна від 10.08.2023 № 000020; 31. Експрес-накладна Нова пошта № 20450750504401; 32. Акт видачі проектної документації; 33. Платіжна інструкція № 558 від 05.07.2023; 34. Рахунок-фактура № 57459 від 21.08.2023; 35. Оборотно-сальдова відомість по рахунку 22; 36. Платіжна інструкція № 698 від 21.08.2023; 37. Документи на причіп-самоскид; 38. Рахунок 0511 від 28.06.2023; 39. Платіжна інструкція № 613 від 26.07.2023; 40. Договір оренди обладнання;

За результатами розгляду наданих пояснень, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.10.2023 року №9720018/43396000, відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 24.08.2023р. №11, із зазначенням таких підстав: «наданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яки зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

15.03.2023 року між ПрАТ "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" (замовник) та ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛДТ" укладено договір підряду №5825/131, згідно предмета якого, підрядник зобов`язується виконати та надати замовнику в установлений договором строк закінчені будівельно-монтажні роботи (роботи), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх.

На виконання вимог ст.187 та ст.201 ПК України, ТОВ "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" з першою подією - дата зарахування коштів від покупця/замовника було виписано і направлено на реєстрацію до ЄРПН №16 від 24.08.2023 року на суму 428120,00 грн. з ПДВ.

Однак, реєстрація цієї податкової накладної, поданої до ЄРПН, була зупинена, про що податковим органом було складено та направлено на адресу позивача квитанцію щодо зупинення реєстрації зазначених податкових накладних.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 24.08.2023 р. №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 43.29.1 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення №3 від 05.10.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з документами, із додатками в кількості 45 шт., у поясненні ним було зазначено, що податкова накладна № 16, складена у зв`язку з отриманням оплати за договором, на підтвердження чого були надані відповідні первинні документи, а саме було укладено договір підряду, здійснені акти звірки взаємних розрахунків, для здійснення господарської операції ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» уклало договір оренди транспортних засобів, також має в наявності договір оренди нежитлового приміщення, а також для здійснення господарської операції має необхідні документи.

Так, позивачем до повідомлення були додані наступні документи: 1. Локальний кошторис на будівельні роботи; 2. Договір підряду 15.03.2023; 3. Акт видачі проектної документації; 4. Договірна ціна; 5. Наказ про прийняття на роботу від 17.07.2023; 6. Наказ про прийняття на роботу від 04.09.2023; 7. Наказ про прийняття на роботу від 17.07.2023; 8. Штатний розпис; 9. Платіжна інструкція № 0003395740від 24.08.2023; 10. Договір оренди транспортних засобів № 2501/4 від 25.01.2022; 11. Наказ про прийняття на роботу від 20.09.2023; 12. Наказ про прийняття на роботу від 17.08.2023; 13. Наказ про прийняття на роботу від 25.05.2023; 14. Пояснення; 15. Наказ про прийняття на роботу від 25.05.2023; 16. Календарний план виконання робіт від 15.03.2023; 17. Видаткова накладна 0713 від 10.08.2023; 18. Акт звірки взаємних розрахунків серпень 2023; 19. Наказ про прийняття на роботу від 21.06.2023; 20. Наказ про прийняття на роботу від 01.09.2023; 21. Наказ про прийняття на роботу від 31.05.2023; 22. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці; 23. Договір оренди нежитлового приміщення № 11507773 від 19.09.2023; 24. Перелік та склад проектної документації; 25. Наказ про прийняття на роботу від 17.08.2023; 26. Наказ про прийняття на роботу від 01.09.2023; 27. Дозвіл № 381.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 28. Дозвіл № 380.21.23 виданий ГУ держпраці у Запорізькій області; 29. Договір суборенди нежитлового приміщення; 30. Товарно-транспортна накладна від 10.08.2023 № 000020; 31. Експрес-накладна Нова пошта № 20450750504401; 32. Видаткова накладна № 46314 від 22.08.2023; 33. Наказ про прийняття на роботу від 17.08.2023; 34. Рахунок-фактура № 57459 від 21.08.2023; 35. Оборотно-сальдова відомість по рахунку 22; 36. Платіжна інструкція № 698 від 21.08.2023; 37. Документи на причіп-самоскид; 38. Рахунок 0511 від 28.06.2023; 39. Платіжна інструкція № 613 від 26.07.2023; 40. Договір оренди обладнання; 41. Платіжна інструкція № 623 від 27.07.2023; 42. Видаткова накладна 88 від 31.07.2023; 43. Рахунок на оплату 189 від 25.07.2023; 44. Платіжна інструкція № 558 від 05.07.2023; 45. Товарно-транспортна накладна від 22.08.2023 № 137777.

За результатами розгляду наданих пояснень, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.10.2023 року №9720016/43396000, відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 24.08.2023р. №16, із зазначенням таких підстав: «наданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яки зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

Позивач вважає вказані рішення податкового органу про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним та таким, що суперечить вимогам законодавства, що і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає про таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (далі - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно приписів пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У відповідності до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

У випадку, якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція), відповідно до пункту 13 Порядку №1246.

Аналогічні приписи містяться у пункті 201.16 статті 201 ПК України, відповідно до яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі - Порядок № 1165) визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

У відповідності до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункти 6, 7, 10, 11 Порядку №1165).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Судом встановлено, що реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 43.21 та 43.29.1 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Аналізуючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, контролюючим органом зазначено, що господарська операція платника податків відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

В свою чергу, надіслана позивачу квитанція не містить конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, а контролюючим органом лише пропонується надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення.

Отже, під час зупинення реєстрації податкової накладної відповідач застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкової накладної, що не відповідає приписам пунктів 6, 7 Порядку № 1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: 1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Таким чином, судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, щодо якої заявлено позовні вимоги. ГУ ДПС у Запорізькій області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію податкових накладних, та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Позивачем щодо кожної податкової накладної надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджено матеріалами справи.

Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що оскаржуване рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем на підтвердження реальності здійснення операцій були виписані податкові накладні, по яким позивачем направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, копії яких містяться в матеріалах справи, та надані відповідні документи.

Відповідачем-1 в оскаржуваних рішеннях зазначено, що підставою для відмови у реєстрації зазначених вище податкових накладних є ненадання ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копі документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкові накладних, платником податку; надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Однак, позивачем на підтвердження складених податкових накладних до суду, а також до контролюючого органу разом з поясненнями надавались відповідні документи. Проте, відповідач направляючи повідомлення про надання документів, не зазначив, чому поданні раніше документи позивачем не прийняті відповідачем до уваги.

Таким чином, суд дійшов висновку, що, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які, на думку суду, наданні документи до контролюючого органу для реєстрації податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Суд зауважує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкової накладної.

Крім того, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Позивач дотримав вимоги чинного законодавства щодо складення та реєстрації податкової накладної, надав податковому органу пояснення та всі наявні первинні документи стосовно підтвердження наведеної в податковій накладній інформації.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Зазначений висновок відповідає правовій позиції, викладеній в постановах Верховного Суду у справах від 02.07.2019 року по справі №140/2160/18., № 822/1817/18 від 23.10.2018 р., № 819/330/18 від 10.04.2020р., № 826/6528/18 від 18.09.2019р., № 815/2985/18 від 22.07.2019 р.

Частиною 5 ст. 242 КАС України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Оцінюючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що рішення контролюючого органу рішення від 12.10.2023 №9699843/43396000, від 06.10.2023 №9664879/43396000, 12.10.2023 №9699840/43396000, 12.10.2024 №9699838/43396000, 16.10.2023 №9720018/43396000, 16.10.2023 №9720016/43396000, є протиправними та підлягає скасуванню.

Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, суд виходить з наступного.

За приписами підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Обов`язок з реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку визнання протиправним та скасування рішень про відмову реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань покладається саме на Державну податкову службу України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

У відповідності з пунктів 2, 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд в порядку адміністративного судочинства може визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.

Судом враховано, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

З огляду на це, правовідносини щодо реєстрації податкових накладних у Єдиному державному реєстрі податкових накладних і, зокрема, щодо безпідставного неприйняття податкових накладних для їх реєстрації, є предметом розгляду в адміністративних судах відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Підсумовуючи викладене, суд доходить висновку про те, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Судовий збір розподіляється відповідно до ст.139 КАС України.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду також підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області та Державної податкової служби України області по 8052,00 грн.

Згідно з частиною 5 статті 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст. ст. 77-78, 139, 241-246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Запорізькій області №9699843/43396000 від 12.10.2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №6 від 21.08.2023 року, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000).

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №6 від 21.08.2023 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000), датою її фактичного отримання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Запорізькій області №9664879/43396000 від 06.10.2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №22 від 31.08.2023 року, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000).

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №22 від 31.08.2023 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000), датою її фактичного отримання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Запорізькій області №9699840/43396000 від 12.10.2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №7 від 24.08.2023 року, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000).

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №7 від 24.08.2023 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000), датою її фактичного отримання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Запорізькій області №9699838/43396000 від 12.10.2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №17 від 29.08.2023 року, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000).

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №17 від 29.08.2023 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000), датою її фактичного отримання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Запорізькій області №9720018/43396000 від 16.10.2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №11 від 24.08.2023 року, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000).

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №11 від 24.08.2023 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000), датою її фактичного отримання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Запорізькій області №9720016/43396000 від 16.10.2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №16 від 24.08.2023 року, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000).

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №16 від 24.08.2023 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000), датою її фактичного отримання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 44118663, 69107, ЗАПОРІЗЬКА область, місто ЗАПОРІЖЖЯ, проспект СОБОРНИЙ, будинок 166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000, 49006, Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Алексєєнко Надії, будинок 25) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 8052,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (код ЄДРПОУ 43396000, 49006, Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Алексєєнко Надії, будинок 25) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 8052,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.В. Сидоренко

Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117277933
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/28685/23

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 26.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні