Рішення
від 12.02.2024 по справі 160/26950/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 лютого 2024 рокуСправа №160/26950/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Луніної О.С., розглянувши в порядку спрощеного провадження у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

17.10.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області (вул. Героїв України, буд. 5, смт Слобожанське, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 52005, код 03192365), в якій позивач просить суд:

-визнання протиправною відмови, викладеної у листі Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області від 23.08.2023 №2825 у встановленні позивачу статусу особи з інвалідністю внаслідок війни та видачі посвідчення;

-зобов`язання Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області встановити позивачу статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати відповідне посвідчення.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду (суддя Верба І.О.) від 23.10.2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Розпорядженням керівника апарату Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.12.2023 року №761д призначено повторний автоматизований розподіл справи, у зв`язку зі звільненням ОСОБА_2 з посади судді за її поданням заяви про відставку, ухваленим рішенням Вищої ради правосуддя від 28.11.2023 року №1129/0/15-23.

04.12.2023 року на підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа №160/26950/23 була передана судді Луніній О.С.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.12.2023 позовну заяву ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії прийнято до розгляду, розпочато розгляд справи з початку, в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в серпні 2023 року позивач звернувся до відповідача із заявою щодо встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, відповідач у задоволенні заяви відмовив, таку відмову позивач вважає необґрунтованою, такою, що порушує його право на одержання вказаного статусу та пов`язаного з ним соціального захисту, у зв`язку з чим звернуся із цим позовом до адміністративного суду.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, у якому останній проти позову заперечив, просив у задоволенні позовних вимог відмовити, зазначив, що з аналізу наданих позивачем до заяви про встановлення йому статусу особи з інвалідністю внаслідок війни документів Управлінням встановлено, що травма, яку отримав позивач, не пов`язана з участю у захисті Батьківщини, виконанні інших обов`язків військової служби, пов`язаних з перебуванням на фронті і інші періоди, з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань, з участю у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, іншим ураженням ядерними матеріалами.

Справа розглядається судом в порядку спрощеного провадження за приписами статті 262 КАС України без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець міста Донецька Донецької області, документований паспортом громадянина України у формі id-картки № НОМЕР_2 , виданим 01.02.2023.

У січні 2005 року позивачу видано посвідчення серії НОМЕР_3 , за яким пред`явник цього посвідчення є інвалідом 2 групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни інвалідів війни.

08.09.2009 Управлінням праці та соціального захисту населення Петровської районної у місті Донецьку ради до посвідчення ОСОБА_1 серії НОМЕР_3 вклеєний новий бланк, за яким пред`явник цього посвідчення є інвалідом 3 групи і маж право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни інвалідів війни, посвідчення дійсне до 01.03.2011.

Згідно свідоцтва про хворобу № НОМЕР_4 , виданого 25.09.2003 військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_5 , ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 04.03.2003 під час тактичної підготовки одержав вогнепальний перелом обох кісток лівої гомілки в нижній третині. Був доставлений в військову частину НОМЕР_5 , де 04.03.2003 виконана первинна хірургічна обробка, остеосинтез перелому в апараті Ілізарова. Знаходився на обстеженні, лікуванні військова частина НОМЕР_5 з 04.03 по 25.04.2003, з 25.05 по 30.05.2003, з 01.08 по 13.08.2003, з 16.09.2003 по теперішній час. Експертний діагноз: наслідки вогнепального перелому обох кісток лівої гомілки в нижній третині у вигляді стійкої змішаної контрактури лівого гомілково-ступного суглобу, скорочення лівої гомілки на 3 см з помірним порушенням функції; порання, так, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби.

Обласною медико-соціальною комісією №2 (м. Маріуполь) складена довідка від 04.04.2017 до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії АВ №0602914 на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дата огляду 04.04.2017, огляд інваліда повторно, група інвалідності третя з 01.04.2017, поранення, так, пов`язано з виконанням обов`язкової військової служби, інвалідність встановлено на строк до безстроково.

04.08.2023 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області із заявою, у якій просив встановити статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати відповідне посвідчення.

До заяви позивачем додано: копію паспорту та ІНН, копію довідки МСЕК, копію свідоцтва про хворобу ВЛК, копію посвідчення.

За результатами розгляду звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 стосовно встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни Управлінням соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області направлений позивачу лист від 16.08.2023 №2733 «Про розгляд звернення», яким повідомлено, зокрема, що для отримання заявленого статусу необхідні наступні документи: довідка медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності, посвідчення учасника бойових дій та/або довідка про безпосередню участь в бойових діях (ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань або участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, іншими ураженнями ядерними матеріалами). Рекомендовано за наявності вищеперерахованих документів звернутись до управління для подальшого встановлення права на отримання статусу. Повідомлено, що на підставі на даних 04.08.2023 до управління документів відмовлено у встановленні статусу особа з інвалідністю внаслідок війни.

22.08.2023 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області із заявою, у якій зазначив, що рекомендовані документи для встановлення статусу інваліди війни були долучені до заяви від 04.08.2023, просив повторно розглянути заяву, встановити статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати відповідне посвідчення.

За результатами розгляду звернення ОСОБА_1 від 22.08.2023 стосовно встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни Управлінням соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області направлений позивачу лист від 23.08.2023 №2825 «Про розгляд звернення», яким повідомлено, зокрема, що для отримання заявленого статусу необхідні наступні документи: довідка медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності, посвідчення учасника бойових дій та/або довідка про безпосередню участь в бойових діях (ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань або участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, іншими ураженнями ядерними матеріалами). Рекомендовано за наявності вищеперерахованих документів звернутись до управління для подальшого встановлення права на отримання статусу. Повідомлено, що у заяві від 22.08.2023 відсутні додаткові обставини, які впливають на рішення управління щодо надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, у зв`язку з чим відмовлено у встановленні вищевказаного статусу.

Не погодившись з такою позицією відповідача, позивач з метою захисту власних прав та інтересів звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначено Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 №3551-XII (далі Закон №3551-XII).

Відповідно до статті 4 Закону №3551-XII ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.

Статтею 7 Закону №3551-XII визначено осіб, які належать до осіб з інвалідністю внаслідок війни.

У відповідності до положень частини першої статті 7 №3551-XII, до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать особи з числа військовослужбовців діючої армії та флоту, партизанів, підпільників, працівників, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини, виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків) чи пов`язаних з перебуванням на фронті, у партизанських загонах і з`єднаннях, підпільних організаціях і групах та інших формуваннях, визнаних такими законодавством України, в районі воєнних дій, на прифронтових дільницях залізниць, на спорудженні оборонних рубежів, військово-морських баз та аеродромів у період громадянської та Другої світової воєн або з участю в бойових діях у мирний час.

Приписами пункту 2 частини другої статті 7 Закону №3551-XII визначено, що до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи начальницького і рядового складу органів Міністерства внутрішніх справ і органів Комітету державної безпеки колишнього Союзу РСР, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України та інших військових формувань, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час виконання службових обов`язків, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань, участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, інших уражень ядерними матеріалами.

Суб`єктом пункту 2 частини другої статті 7 вищезазначеного Закону України є особи начальницького і рядового складу органів: Міністерства внутрішніх справ Союзу РСР; Комітету державної безпеки Союзу РСР; Міністерства внутрішніх справ України; Служби безпеки України; Служби зовнішньої розвідки України; інших військових формувань.

З аналізу положень пункту 2 частини другої статті 7 Закону №3551-XII виходить, що інвалідність повинна виникнути внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних: під час виконання службових обов`язків; ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи; ядерних аварій; ядерних випробувань; участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї; інших уражень ядерними матеріалами.

У пункті 2 частини другої статті 7 Закону №3551-XII, на відміну від частини першої та пункту 1 частини другої статті 7, не встановлено обов`язкової умови, що інвалідність повинна виникнути внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини.

Системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку, що право на отримання статусу інваліда війни згідно з пунктом 2 частини 2 статті 7 Закону №3551-XII законодавець пов`язує з тим, що інвалідність працівника сталася в період проходження служби при виконанні службових обов`язків, у тому числі у військових формуваннях, та наявністю обставин, що призвели до травмування чи захворювання.

Відповідно до абзацу другого пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317 «Питання медико-соціальної експертизи» (далі - Постанова №1317) медико-соціальна експертиза потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання проводиться після подання акта про нещасний випадок на виробництві, акта розслідування професійного захворювання за встановленими формами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 №1112, висновку спеціалізованого медичного закладу (науково-дослідного інституту професійної патології чи його відділення) про професійний характер захворювання, направлення лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я або роботодавця чи профспілкового органу підприємства, на якому потерпілий одержав травму чи професійне захворювання, або робочого органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків, суду чи прокуратури.

Згідно пункту 12 Постанови №1317 причинний зв`язок інвалідності колишніх військовослужбовців з перебуванням на фронті або з виконанням ними інших обов`язків військової служби встановлюється на підставі документів, виданих військово-лікувальними закладами, а також інших документів, що підтверджують факт отримання поранення (захворювання).

Таким чином, якщо особа отримала інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час виконання службових обов`язків, така особа належить до інвалідів війни та має право на отримання відповідного посвідчення.

Правила видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни врегульовані Положенням про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302 зі змінами та доповненнями (далі - Положення №302).

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №632, яка набрала чинності з 31.08.2018, було внесено зміни до постанов Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302 «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни» та від 02.01.1995 №1 «Про доповнення постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302».

Відповідно до абзаців першого, третього пункту 3 Положення №302 відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» до ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни. Особам з інвалідністю внаслідок війни (стаття 7 зазначеного Закону) видаються посвідчення з написом «Посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни» та нагрудний знак «Ветеран війни - особа з інвалідністю внаслідок війни».

Так, згідно приписів абзацу другого пункту 7 Положення №302 (у редакції від 31.08.2018) «Посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни», «Посвідчення учасника війни» і відповідні нагрудні знаки, «Посвідчення члена сім`ї загиблого» видаються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем реєстрації громадянина.

Абзацом другим пункту 2 Указу Президента України від 24.02.2022 №68/2022 «Про утворення військових адміністрацій» на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що у зв`язку з утворенням районних військових адміністрацій відповідні районні державні адміністрації та голови таких адміністрацій набувають статусу відповідних районних військових адміністрацій та начальників таких військових адміністрацій.

Відповідно до пункту 10 Положення №302 «Посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни» видається на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності.

Особам з інвалідністю внаслідок війни, у яких групу інвалідності встановлено без терміну перегляду, видаються безтермінові посвідчення, іншим - на період встановлення групи інвалідності. У разі продовження медико-соціальною експертною комісією терміну чи зміни групи інвалідності в посвідчення (на правій внутрішній стороні) вклеюється новий бланк, до якого вносяться відповідні записи. Записи в бланку завіряються відповідно до пункту 8 цього Положення.

Аналіз наведених норм свідчить, що до інвалідів війни у розумінні пункту 2 частини другої статті 7 Закону №3551-XII належать, зокрема, інваліди з числа осіб начальницького і рядового складу органів Міністерства внутрішніх справ і органів Комітету державної безпеки колишнього Союзу РСР, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України та інших військових формувань, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, причинний зв`язок яких пов`язаний з виконанням обов`язків військової служби та встановлюється на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії.

Причинами інвалідності є, зокрема: поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язані з виконанням службових обов`язків; пов`язані з виконанням обов`язків військової служби або службових обов`язків з охорони громадського порядку, боротьби із злочинністю та ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій; захворювання, отримані під час проходження військової служби чи служби в органах внутрішніх справ, державної безпеки, інших військових формуваннях; одержані в період проходження військової служби і служби в органах внутрішніх справ, державній пожежній охороні, органах і підрозділах цивільного захисту, Держспецзв`язку.

Тобто, чинним законодавством регламентовано перелік причин інвалідності, які можуть бути зазначені у довідці МСЕК.

Відповідно до довідки Обласної медико-соціальної комісії №2 (м. Маріуполь) від 04.04.2017 до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії АВ №0602914, позивачу встановлена третя група інвалідності, поранення пов`язане з виконанням обов`язкової військової служби, інвалідність встановлена безстроково.

Отже, вказані вище обставини підтверджують, що виявлена у позивача травма пов`язана з виконанням обов`язкової військової служби, а тому він має право на встановлення йому статусу особи з інвалідністю внаслідок війни.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відмова у встановленні позивачу статусу особи з інвалідністю внаслідок війни та видачі посвідчення є необґрунтованою й такою, що порушує його право на одержання вказаного статусу та пов`язаного з цим соціального захисту.

Як наслідок, підлягає задоволенню вимога про зобов`язання Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області встановити позивачу статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати відповідне посвідчення.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позовну заяву задоволено, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 1073,60 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною відмову, викладену у листі Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області від 23.08.2023 №2825, у встановленні ОСОБА_1 статусу особи з інвалідністю внаслідок війни та видачі відповідного посвідчення.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області (вул. Героїв України, буд. 5, смт Слобожанське, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 52005, код 03192365) встановити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати відповідне посвідчення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Дніпровської районної військової адміністрації Дніпропетровської області (вул. Героїв України, буд. 5, смт Слобожанське, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 52005, код 03192365) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) судові витрати з оплати судового збору в сумі 1073,60 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.С. Луніна

Дата ухвалення рішення12.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117278053
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/26950/23

Рішення від 12.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні